Maxell MX-S 100min rok 1994 Made in England, tento kus vyrobený 30.3.1994
https://ez647.sk/cc/maxell_mxs.html#94
Ak nepočítam Maxell Metal Vertex, tak MX-S je tá najvyššia možná kazeta od Maxellu čo kedy vyrábali a predávali za pomerne slušné ceny vo svojej dobe, bola síce niečo drahšia než MX alebo konkurencia TDK MA, Basf TPIV, Sony Metal XR.
Pre zaujímavosť, keďže je to vyššia rada metal, tak ceny ako si spomínam v druhej polovici 90tych rokov až po rok 2002cca
Basf Metal Maxima TPIV 90 - 133Sk
Maxell Metal CD 110 - 100Sk
Maxell MX-S 90 - 149Sk
Sony Metal-XR 90 - 135Sk
TDK MA 60 - 119Sk
TDK MA 100 - 150Sk
Kazeta patrí do rovnakej dizajnovej a ročníkovej rady ako XLII-S 1994, fólia je na ten štýl, v USA samozrejme ako v prípade ostatných sa jedná o Metalickú potlač fólie s Japonským dizajnom a Japonskou výrobou a v Japonsku sa táto kazeta volala Metal-XS, teda MX-S je skrátený názov, a pre vysoké ceny som sa ešte nedostal k iným trhovým verziám, ale Metal-XS by som rozhodne dal spolu s MX-S na web.
Takže telo kazety je rovnakej konštrukcie, dizajnu a materiálu ako XLII-S pre EU trh, v rátane krabičky a bookletu. Podľa technických parametrov sa jedná o častice Cobalt Alloy Metal, čo by znamenalo kovovú kobaltovú zliatinu, teda nie čisté železo, ale čistý kov áno, otázne je čo použili skutočne a akú hodnotu má ten názov, aj keď vo svojej dobe v katalógu to vyzeralo veľmi pôsobivo aj na booklete prednej strany to vyzerá pekne.
S rovnakým názvom častíc sú aj nižšie metalky Maxellu MX a Metal CD, zase nie sú známe dvojvrstvové zloženia, ale predpokladá sa použitie extra jemných častíc, niečo ako rozdiel medzi XLII a XLII-S. No a nosná fólia pásky je zase dvojvrstvová, na poslednej foto som znovu odfotil presvitanie na navinutej cievke kde vidieť krúžka po osvetlení zospodu klasickými 5mm LEDkami extra silnými bielymi.
Takže popisovať strohosť a farebnosť, dizajn prevedenia tejto kazety nie je potreba, všetko je rovnaké ako u XLII-S tohto ročníku, farba cievok, font potlače, dizajn okna, aj krabička, všetko v plnej Maxellovskej kvalite, ale spartánskom dizajne, ktorý viem že tu mnohí obľubujú.
Páska samotná má už biely prach, či kryštáliky, ale toto u Maxell metal som začal pozorovať asi už pred vyše 10rokov, napriek tomu musím povedať že mi nikdy žiadna z týchto kaziet nezanechala biely oter na hlavách, a tieto metalky MX-S pre rok 1994 a novšie (so staršími MX-S ešte nemám tú česť.) by som odporučil každému bezpečne s čistým svedomím, ak by chcel niekedy vyskúšať nahrávku na typ IV metal, tak je toto najlepšia voľba, tieto kazety po rokoch ako jedny z mála podávajú stále najlepšie výsledky.
Trochu histórie, prehľad na fóre Maxell metal:
viewtopic.php?f=25&t=1258
Spomeniem v krátkosti čo som písal na tom odkaze, že Maxell uviedol MX okolo roku 1979 alebo 1980, a bola to veľmi kvalitná páska, neskôr dostala rovnaké ťažké telo ako vtedajšie XLII-S kazety a bola vysoko cenená, ale na prelome 80-90tych rokov vznikol model MX-S, ktorý pokračoval v tomto ťažkom tele a bol na trhu k dispozícii až do roku cca 2000-2002, ale model MX ktorý ostal dostával nižšie rady tiel a pozornosti a kvality niečo akoby sa degradoval na nižšiu kvalitatívnu triedu v porovnaní s Maxell UDII či XLII. Hovorí sa že Maxell znížil náklady a kvalitu metal pásky aby bola nižšia cena a nechal to ako model MX, neskôr Metal CD, ale v pôvodnej kvalite ostal pod názvom MX-S, alebo to bol nový vylepšený? musel by povedať niekto kto nahrával veľa metaliek a mal skúsenosti s Maxellmi naprieč všetkými rokmi.
No a ako sme u nás mali model Metal CD, ktorý pokračoval po zrušení modelu MX v roku 1994, tak Amíci zase mali Capsule Metal, ktorá v prvej bielej verzii bola neskutočne luxusná a neskôr to už bolo len aby sa nepovedalo, ale o tom inokedy.
Staršie testy:
Akai DX-57, 20.10.2013:
+8db, bias 0
Výborný zvuk, má mierne odlišnú farbu od zdroja, ale je neskutočne svieži a dynamický, myslím že v dobe testu bola páska vo vysokej kondícii, neviem či aj dneska by som ju tak nahral, ale časom dôjde aj na to, mimo testov je ešte prázdna.
Pioneer CT-S550S, 21.10.2013:
+4db, ostrejší zvuk než by mal byť
BLE XD:
+6db so špičkami +8db (mimo možností displeja, je max +6db na tomto decku), zvuk mi príde krajší a ešte čistejší než na Akai, s kľudom by som tomuto stroju zveril túto kazetu pre ostrú nahrávku ak nebudem spokojný s inými strojmi
Technics RS-AZ7, 21.10.2013:
+8db, výšková zhoda, dokonalý zvuk, neskutočne dynamický a výškam nič nechýba !
ATC:
+4db, žiadne zlepšenie výšok, ale silné utlmenie výkonu, ľahko dochádza k skresleniu, takže bez kalibrácie, vie mi niekto povedať na čo sú tie kalibrácie dobré vlastne? alebo je to len pre horšie kazety aby ju podbiasovali? a prečo Pioneer ma skoro vždy s automatickou kalibráciou lepší úspech?
Technics RS-TR979, 22.10.2013:
+4db, výšky uspokojivé, ale výkon a bassy skreslené
ATC:
+4db, menšie skreslenie, výšky excelentné, ale vhodnejší iný stroj, toto je ako núdzovka
Technics RS-TR575MII:
+4db, výšky excelentné, ale tiež nevyužitý potenciál výkonu
Ja som vždy sledoval tabuľky na týchto Maxelloch a porovnával s XLII-S tak má metalka o pol decibela nižší výkon pri basoch než XLII-S, ale niekoľko násobne vyšší výkon vo výškach
https://ez647.sk/cc/c/b/maxell_audio_96_04.jpg
Dobová foto:
- DSC01915.JPG (117.64 KiB) 1502 zobrazení
Kazetu som získal spolu s ďalšími zaujímavými kazetami v marci 2008 od známeho z ČR, ktorý to našiel v jednom malom elektre na severe Čiech, nakúpil a poslal, ceny boli dobové, chromky TDK okolo 100-120KC kus, metalky Maxell 150KC a pod, výborný stav a pod.
Bol to rovnaký mesiac a rok kedy som od iného pána získal aj môj Akai DX-57, ktorý bol môj prvý trojhlavý deck po Technicsoch, takže som sa zoznamoval s vecami ako tri hlavy, Bias a pod. On mu vtedy spravil aj kompletný servis mechaniky, okrem pomocnej kladky, ktorá už v tej dobe nebola k zohnaniu kvôli svojím atypickým rozmerom, ale niekoľko rokov od kúpi fungoval relatívne slušne, až na zlosť práve s Maxellmi XLII-S a MX-S.
No takže záverom Maxell MX-S doporučujem po všetkých stránkach používania aj zberateľstva, najdlhšie odolávajú zubu času, bez potreby stále čistenia decku po použití. Jediná veľmi nepriaznivá vec sú ceny týchto kaziet rastú ako huby po daždi.