PDMagnetics ME 100min rok 1990
https://ez647.sk/cc/pdm_me.html
PDMagnetics je značka o ktorej sa tu píše pomerne málo, ale jedná sa o skratku Philips Dupont Magnetics. Je to presne tak, autor audiokazety sa spojil s Americkou firmou Dupont, ktorá vynašla chromdioxid a nejaký čas tak spolu robili audiokazety pre svoje dve značky Philips a PDM a poskytovala svoje kazety aj tretím stranám, napríklad pre značky Radiola, Marantz, pre Agfu robila Metalky a pod. Výroba prebiehala v dvoch závodoch, jeden v Holandsku a druhý v Belgicku. Neviem ktoré pásky boli vlastné od Philipsu a ktoré nakupovali, ale rozhodne v prvých rokoch značky Philips boli používané pásy Basf, kedy začali s vlastnou výrobou mi nie je presne jasné, len viem že chromdioxid si robili sami, tiež neviem dokedy, všetko je len približné.
Philips mal prvé tri generácie vlastných metaliek, a PDM jednu generáciu, neskôr PDM mala ďalšiu metalku od ICM Switzerland, ale pravdepodobne s "vlastnou" páskou a je to jediná známa metalka ICM na svete:
http://www.vintagecassettes.com/oem/oem ... ge8937.jpg
Stále neviem iste či túto pásku metal boli schopný vyrábať sami, alebo nakupovali Basf Metal pásy, ktoré plnili do vlastných kaziet.
Philips aj PDM mali od metaliek potom väčšiu prestávku a znovu sa k ním vrátili až v roku 1990 a nakúpili kazety General Magnetics (technológie od Taiyo Yuden - That´s) a tie potom predávali pod svojou značkou.
Philips mal jediný model a to Metal Plus v dizajne svojich UCX a MCX tej doby:
http://www.vintagecassettes.com/philips ... ge7208.jpg
PDM mal rovno dva modely, dnes zmienený ME a vysoký ME-X:
http://www.vintagecassettes.com/oem/oem ... ge8978.jpg
Dizajn tejto kazety je pomerne zvláštny, už som ho vysvetľoval a prezentoval v prípade kazety Denon CR-II z poslednej EU generácie Denonov, aj to aký tam mohol byť vlastne výrobný vzťah. A to že sa jedná o kazety bývalej výroby Taiyo Yuden, v dizajne, ktorý sa v Yudene nikdy neobjavil, ale až pod hlavičkou výroby General Magnetics Singapore. (tento údaj potom na svojom webe tiež opravím) Kazety boli mylne považované za originál výrobu Philipsu, alebo Denonu.
Ale keď si porovnám vnútro a vedenie pásky v kazete, tak presne zodpovedá tomu čo používali kazety That´s v 90tych rokoch v kazete typu "motýľ" prípadne Suono format, aj bočné vrúbkovanie kazety je ako na Suono, a sériové čísla sedia na kazety That´s, ktoré používal ďalej aj General Magnetics.
Na rozdiel od Denon verzií, ktoré mali cievky GM, tak tieto PDM a Philips majú cievky origo That´s čierne s bielou svorkou, u Philipsu asi s červenou svorkou, čo je celkom efektné, teda hlavne tá biela.
Páska bude pravdepodobne z receptov Yuden, a rozdiel medzi modelom ME a ME-X mi nie je jasný, pretože odkedy to prebral GM tak tie metal pásky nie sú tak kvalitné ako boli pod značkou That´s a sú bežné problémy ako koľajnice, celkom hlboké ryhy ako u TDK niekedy aj horšie, či iné nepresnosti v polovičkách kazety, ani páska nedosahuje kvalít starých That´s v trojuholníkovom okne. Pre dnešné obdobie je typický aj biely prášok.
Kazety aj tak vyzerajú veľmi luxusne a moderne, a myslím že aj kvalitne, škoda že potom pre náročných užívateľov príde vytriezvenie.
Mimo to model ME-X je v predajoch tak zriedkavý a jeho vysoká cena sa pohybuje niečo medzi cenou Maxell Vertex a Basf Metal 120. V dobe keď som kupoval túto ME kazetu bola cena tohto ME kusu 550KC ale vtedy sa dal na ebay nájsť aj model ME-X za cenu okolo 100€, a to bol rok 2016.
Kazeta je aktuálne už nahratá, takže kompletná zbierka testov:
Akai DX-57, 17.7.2016:
+4db, bias -4
zvuk je trochu horší od zdroja, max +4db čo je na metalku málo, čistota zvuku je dobrá pri miernom podbiasovaní, ale ľavý kanál robil trochu zlosť, čo sa po nejakej chvíli nahrávky zlepšilo, stále cítiť akoby mierne kolísania stopy.
4.6.2017 Pri ostrej nahrávke prvej strany, naozaj do polky strany ma to kolísanie dosť hnevalo, potom to prešlo, ale žiadne dropy počas celej strany, výkon aj čistotu zvuku si držala celú dobu.
Pioneer CT-S550S, 21.8.2016:
+4db, slabší a ostrejší zvuk
BLE XD:
+4db, s veľkou opatrnosťou, pomerne skoro začne skresľovať, o trochu čistejší a živší zvuk než na zdroji, až na ten výkon je to veľmi slušné
Technics RS-AZ7, 24.7.2016:
výškovo takmer zhoda, +4db, špičky +6db, veľmi dobrý výsledok na tomto decku som to ani nečakal
ATC:
výšky presne ako zdroj, -2db, inak extrémne narastá skreslenie, bez ATC je nahrávka ideálna, kalibrácia to totálne do*ebe
Technics RS-TR979, 11.9.2016:
+4db, výšky slušné, ale silné skreslenie v basoch s takým chrchľavým efektom
ATC:
+2db, špičky +4db, slušný zvuk bez skreslenia, výšky ako zdroj, možno jemne ešte ubrať výkon a nahrávka možná, zase len z ATC na tomto stroji
Technics RS-TR575MII:
+4db, výšky kvalitné, takmer ako zdroj
Sony TC-KE600S, 7.6.2017
kalibrácia:
H: +2
L: -2
Výškovo je teda lepšia než zdroj, naozaj hrá veľmi čisto, výkon do +4db, viac sa nehodí, s jemným nádychom nestíhania v basoch, nie je to zlé, ale ani super excelentné to nie je. Ostrá nahrávka druhej strany, narozdiel od Akai, sa tu neprejavilo kolísanie azimuthu.
Záverom veľmi pekná a zberateľská kazeta, na nahrávky vhodná ako na ktorom stroji, lepšie s ručnou kalibráciou a dobrým stavom hláv, kladiek a výborne nastavenou mechanikou, niekedy ani to nepomôže.