Sony UX 100min rok 1990 verzia pre USA, Made in Japan
https://ez647.sk/cc/sony_ux.html#90u
Model UX je vlastne legendárnym typom Sony, ale premýšľam že všetky tie hlavné typy sú v podstate legendárne, tak nič, zabudnite na to, znovu.
Model UX je základným modelom "chrome" firmy Sony asi od roku 1986 až po posledný model roku 2002, kde už síce bola iná páska, ale model existoval.
Sony začala s páskami chrome už v 70tych rokoch, vlastne sa s Dupontom dojednali na licenčnej výrobe a oficiálnej distribúcii pre Japonských výrobcov. Odtiaľ sa oficiálnymi cestami dostal chromdioxid v začiatkoch aj firmám ako Maxell, Fuji a TDK. Ale každý v priebehu niekoľkých rokov prešiel na vlastné ferrokobaltové zmesi. Tu sa ponúka otázka, či to Japonský výrobcovia skúšali a rozhodli sa že to pre nich nie je to pravé z hľadiska technológie, výroby, alebo cenovej politiky, alebo to spravili zámerne aby mali čas vyvinúť svoje ferro kobaltové zmesi.
No a ako vieme, Sony to po chvíli vzdala tiež a prešla na vlastné FeCo pásky, ale z nejakého dôvodu si stále až po posledný model 2002 vydržiavala nápisy chrome a CrO2 na svojich produktoch, typicky poznáte tie nápisy napríklad Chrome Class, Super Chrome Class a pod.
Sony pre EU prišla s modelom CD-Alpha už v roku 1978, a poviem vám že tak svetlo hnedú "chrome" pásku nenájdete nikde.
Postupom času prišiel model UCX a potom UX a ten už zotrval.
prehľad UCX a UX na fóre:
viewtopic.php?f=28&t=74
Samozrejme že sa recepty postupne a pomaly menili, akože zlepšovali, o tom vie každý dlhoročný užívateľ kaziet svoje aké to boli zlepšenia. Ale v základe si UX pás od svojho začiatku držal temnú hnedú farbu vrstvy, čo je vidieť pekne aj na dnešných fotkách, až takmer do konca, až verzia 2002 mala sýto čiernu pásku, ktorá by mohla byť z pochybných zdrojov? ale bola neskutočne výkonná, takže je to mätúce, ale o tom inokedy.
UX používa častice Uniaxial, alebo zvané aj Extra Uniaxial, Extra fine Uniaxial a pod. (UX-S to mení na Super Uniaxial, veľa rôznych prívlastkov a slovíčkarenia aby mal zákazník "presný prehľad" o produktoch
)
Keďže sa jedná o základný pás chrome, tak ho Sony pchalo takmer do všetkých "zvláštnych" aj rozpočtových modelov.
Niekoľko príkladov pre EU trh:
UX obsahovali modely CDit II a Super CDit II, kde v prvom prípade boli posledné kusy s páskou Aurex Mexico, prípadne iné a druhý model Super bol super len v tom že mal obal s 3D efektom.
viewtopic.php?f=28&t=1419
Ďalej rozpočtový model FXII, ktorý som asi bežne u nás v predaji nikdy nevidel.
viewtopic.php?f=28&t=971
Model Chiara bol limitovaný dizajnový v bielej a čiernej kazete.
Pre USA to boli modely:
CDIT bež označenia rímskou dvojkou, kde sa prvý krát objavili problémy s ničením hláv, ale som si celkom istý že prvé kusy a ročníky obsahovali pravú UX pásku a neskôr jedovatú Aurex Mexico, prehľad:
viewtopic.php?f=28&t=1420
Japonci toho mali viac:
CDix II je šialenosťou dizajnérov, a myslím že takmer do konca 90tych rokov obsahovali UX pásku než prešli na OEMká:
viewtopic.php?f=28&t=1416
HFII je známy len jediný ročník, ale kazeta si našla cestu aj do Česka a Slovenska vďaka Vietnamcom:
viewtopic.php?f=28&t=2841
XII, X2, X Tune 2:
napriek pôsobivým vzhľadom a dizajnom kaziet naprieč 90tymi rokmi v Japonskej línii sa jedná stále len o UX pásku základnej triedy, čo je trochu zvláštne keď trieda normal tejto kazety bola extrémne vysoko:
viewtopic.php?f=28&t=903
GiG-2
je niečo ako ľahšia séria, ktorá v posledných rokoch prešla z grafitového dizajnu na Anime Japonský štýl, ale jedná sa o ľahké priehľadné kazety:
https://ez647.sk/cc/sony_gig2.html
Ale to som sa rozkecal zase trochu mimo, takže k našej UX
UX v roku 1986 zdedila veľké okno po predošlej UCX, a verzia 1990 mala novšiu generáciu tela, ako včera zmienená HF-S, patria do jedného ročníka, ale zvláštnosťou sú double cievky, takzvané dvojité vstrekovanie, údajne sa do formy vstrekujú dve rôzne farebné hmoty súčasne, ako dokážu zachovať tvar a nezmiešať sa netuším. Ale popisoval to aj Wilhelm z Basfu, kde to okrajovo popisoval, že takto sa potom vyrábali aj všetky moderné telá kaziet, kde telo a okno kazety sa vstrekovali do formy súčasne, výsledkom je pevnosť ako z jedného kusu plastu, staré okna mali vnútorné okraje ktorými sa lepili do tela kazety, tie moderné už vraj nie. Mimochodom to poznáte tak že keď otvoríte kazetu a pozriete prechod okna na okraj z oboch strán, tak je rovný bez okrajových častí, je to pomerne zaujímavá technológia.
Tieto dvojité cievky kazeta zdedila taktiež z predošlého modelu UX 1988, ale tam boli s čiernymi stredmi čo bolo veľmi efektné, tu je to s červenými, podľa farby modelu UX.
Ďalej je telo sivej (šedej) farby ako zmienená HF-S s tmavým oknom, matnou zlatou potlačou, ktorá informuje o časticiach Extra Uniaxial, a v rohu je dĺžka 100 v jemne ružovej farbe.
Farebnosť modelu UX od 80tych rokov bola vždy v mierne ružovom nádychu, až od 90tych rokov, teda 1992 to prešlo trvale na modrú farbu.
Balenie v hrubej hranatej tmavej krabičke, fólia má pre EU červenú potlač, ale pre USA ako kazeta na fotkách je v metalickej ružovofialovej potlači, to je asi hlavný rozdiel medzi EU a USA verziou, rozdielna fólia a booklet. Kazety sú ale identické, dokonca v tomto prípade sa jedná o Japonský produkt, takže žiadne Mexico nehrozí a môžete ju s kľudným svedomím používať. Až na prehnane veľa ružovej je kazeta veľmi pekná, ale nie tak pekná ako verzia 1988.
Akai DX-57, 18.6.2016:
+2db, špičky +4db, bias -4
Zvuk je veľmi dobrý, čistý ako zdroj s výkonom opatrnejšie, testovaná EU kolegyňa 90min zvládala naplno +4db, ale bez porúch a kolísania, stále výborná kazeta.
Pioneer CT-S550S, 22.8.2016:
+2db, mierne slabší zvuk, výšková zhoda
BLE XD:
veľmi slušný zvuk, +2db, špičky +4db, zhoda na výškach, bez porúch a kolísania
Technics RS-AZ7, 23.7.2016:
+6db, s mierne slabšími výškami, trochu mi to prekážalo
ATC:
+2db aj to jemne skreslí nepatrne, výšky ako zdroj, ako núdzovka dobré, ale ten výkon na iných deckoch bol lepší, tu je to dosť uťaté, ak by sa dala kalibrácia ručne na tomto decku nastaviť, aby bol bias nie dokonalý ako zdroj, tak by sa dal spraviť vhodný kompromis, ale s automatom si môžeme tak otvoriť fľašu vína, alebo v tomto prípade radšej vodky, percentáž alkoholu volíme podľa miery skreslenia basov podľa db na displeji, myslím že víno sa otvára len ak je zvuk kvalitný...
Technics RS-TR979, 11.7.2016:
+4db naplno a bez skreslenia, výborný balance, bez porúch a kolísania, výšky trochu poslabšie, inak stále lepšia voľba než AZ7
ATC:
+4db len v špičkách, lepšie držať okolo +2db, výšky ako zdroj, no mierne skreslenie tam je, stačí trochu ubrať výkon, pri 0db a špičkách +2db je zvuk priam excelentný, zase lepšia voľba než AZ7
Technics RS-TR575MII:
+4db naplno so stredne dobrými výškami, takže cca ako 979
Model UX som mal nesmierne rád, pretože som si tam nahrával istú obľúbenú hudbu na istej veži Sony, ktorú so spomínal často v obaloch kaziet, a keď som sa dostal k internetu a novým kazetám, tak som nahral skoro všetky UX kazety s konkrétnou hudbou a bol som veľmi spokojný, oni tie UX sa pekne dali kalibrovať, niektoré staršie verzie dokonca aj na Technics AZ7, či Pioneer CT-S550S, a všetky decky to zvládli pekne, jedine C100 som nenahral, alebo sa mi už tá vhodná hudba minula, ale jej EU kolegyňa C90 v tomto prevedení vyslovene excelovala na Akai, veľká spokojnosť.
No ale neduh tejto páske je jej starnutie a citlivosť a zlé skladovanie, a teraz nenarážam na ničenie hláv, pretože ako som sa už presvedčil, tejto pásky sa to naozaj netýka a Sony sama nikdy nevyrábala pásky čo majú tieto problémy, chaos je až s nákupom tretích strán a použitie do kaziet Sony.
Mal som v zbierke mnoho UX, CDit II a CDix II kde som aj v rámci jedného ročníku narazil na veľmi rôzne stavy jedného typu kazety, pri zlom skladovaní klesne vybuditeľnosť pásky na 0db a nižšie a pridajú sa občas aj nepríjemné poruchy, dropy na výškach keď páska hrá ako pokrčená, ale pritom opticky vyzerá ako nová, stalo sa mi to napríklad na UX 1992, verzia C60 výborná, verzia C50 veľmi poruchová, podobne pri testoch niektoré modely CDix II, niektoré excelovali v teste a niektoré boli proste nevybuditeľné, poruchové, kolísal azimuth a pod, čo je naozaj škoda, pretože tieto kazety sa mi veľmi páčia, patria k mojim obľúbeným aj keď keď je to len základný model High postition, ako Sony hovorí UX model Chrome Class.
Do zbierky je to povinnosť a pre nahrávanie podľa stavu môžete získať veľmi pekný zvuk.
PS: k tomu alkoholu, ak kazeta hrá príliš ostro a basovo nevýrazne, tak sa musí otvárať čučo.... ak nie je čučo k dispozícii, treba zdvihnúť prdel a zájsť kúpiť, alternatíva je potom pásku kalibrovať, alebo nahrávať na iný stroj, výber vhodnej mašiny a kazety treba voliť podľa obsahu vašej barovej skrinky. Ak je skrinka prázdna musíte si pustiť CD. Ak máte len nealko, musíte si pustiť mp3. AK máte len vinyl, tak ste zrejme majiteľom dobrého podniku s liehovinami... eh to už som prehnal