C46 a C45 dĺžky audiokaziet

винтаж кассеты для магнитофона, ртр, 8трак ... vintage hifi stereo

Moderátori: EZ647, AdmineR

Aká je Vaša najbľubenejšia dĺžka kaziet?

C10
1
5%
C46
3
14%
C60
3
14%
C74
2
10%
C90
11
52%
C100
1
5%
C120
0
Žiadne hlasovania
iné - napíšte do diskusie
0
Žiadne hlasovania
 
Celkom hlasov: 21

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Sony HF-ES 46min rok 1988 Made in Japan, Japonská verzia
https://ez647.sk/cc/sony_hfes.html#88j

HF-ES nie je len marketing, alebo rozšírený názov od HF-S, ale jedná sa o totálne šialenú ultimátnu pásku superferro v kvalite ako sú tie najvyššie normal konkurenčných značiek.
HF-ES prišiel na svet premenovaním, alebo aj vylepšením modelu AHF (v USA sa to volalo SHF) v roku 1985.
Pre Európu bol HF-ES až do ročníku 1990, teda skončil o generáciu skôr než HF-S.
V Japonsku podobne ako u predošlých kaziet normal, tento model skončil rokom 1989, ale pokračoval pod názvom ES-I, neskôr XSI, a potom sa zase vrátili k ESI, aspoň podľa testov to odhadujem že je tam nová generácia tejto HF-ES pásky, tak si najbližšie dni prejdeme niektoré modernejšie superferro Sony z Japonskej línie.
Prehľad HF-ES na fóre
Po nej bola vyššie už len HF-Pro, ale to už bol marketing, HF-Pro bola zhodná s HF-ES, len obsahovala navyše ten povestný vodiaci Guide Block. (taká perlička, Guide Block vznikol v Sony prvýkrát v živote práve v modeli HF-Pro a do UX-Pro prišiel až o generáciu neskôr, pretože UX-Pro pás v tej dobe ešte neexistoval.)
Model ESI aj celá ES rada v Japonskej línii Sony vraj existovala do ročníku 1997, teda s touto ultimátnou normal kazetou skončili práve vtedy keď u nás končila UX-Pro.
Ďalšia perlička je ak sledujem Japonské Sony kazety, tak model UX-Pro neexistoval po roku 1990 pre Japonsko, pretože XII používal UX pásku a ESII/XSII len UX-S pásku, nič vyššie nebolo, alebo to nie je na stránkach uvedené, celkom smutné že?
My v Európe sme sa zase viac vyžívali z modelov typu II a preto UX-Pro u nás ostal až do 1997, ale HF-ES len do 1990. No ale to som dosť odbočil.

HF-ES zloženie a úvahy:
1985-1988 Single Crystal Gamma, teda od HF-S a HF-X pribudlo do názvu len to Single, ale zase sa nehovorí nič o kobalte, len som už trochu neveriaci na tak ultimátny výkon normal pásky bez kobaltu, aj keby bola dvojvrstvová, čo ale nie je.
Európska verzia pre rok 1986 má ešte prídavok Ultrafine Single Crystal Gamma, to ani do Japonskej nepísali.
1989-1990 Japonská aj EU verzia zmenila názov pásky na Super Cobalt Crystal.
Takže zase môžete špekulovať o tom zložení, či tam bol kobalt od začiatku, alebo to pridali až v 1989 spolu s kobaltom do názvu.

Dnešná kazeta, Balenie:
Hranatá, hrubá, tmavá krabička Sony. Booklet aj fólia presne zodpovedajú ostatným v dizajne roku 1988, čo platí aj pre EU aj ostatné trhy.
Booklet je teda veľký skladací typ J, s čiernym vrchom, inak obe strany pre popis a pestré nálepky, kde zase nie je logo Sony.
Farba modelu HF-ES je modrá, čo sa v tomto roku dosť kombinuje s čiernou. Zadná strana fólie zase len porovnáva s nižším HF-X modelom, kde to vyzerá biedne, ale pritom HF-X v porovnaní so slabším vyzerá rovnako :D

Kazeta:
Dizajn je presne ten čo poznáte z UX-Pro, ale bez vodiaceho bloku, alebo s Metal XR s tým rozdielom že sa jedná o maximálne kvalitný a presný odliatok tela kazety. Aj keď tam je dizajnová zhoda, kazeta neobsahuje vodiaci blok a v porovnaní s Metal XR Italy tu nie sú žiadne nedostatky, nepresnosti či iné problémy známe z Talianskej produkcie 90tych rokov.
Kazeta má ešte aj skrutky.
Veľké cievky v sivej farbe aj so sivou svorkou, majú istú matnosť s odleskom zhodnú s povrchom tela kazety, dokonalé maskovanie. V podstate je brutálne nefarebná a nezáživná, len trochu modrej potlače s typickou čiarou pravého uhla pre tento celý ročník.
Mne sa to ale neskutočne brutálne páči, celá koncepcia tohto šedého dizajnu mi z nejakého dôvodu veľmi sadla, k tomu tie veľké cievky, ktoré extrémne dobre vyniknú v osvetlenom decku. Ak k tomu pripočítam vysokú kvalitu kazety aj pásky, je z toho mimoriadne dobrý produkt.

Páska:
Je možno o niečo tmavšia, alebo podobná ako HF-X/S ale stále výrazne železitá, povrch mi príde viac uhladený, inak žiadne zvláštnosti.

Kazetu som získal v 03/2018, test len Akai, inak prázdna, je to veľmi horúci kandidát na nahrávky.

Akai DX-57, 19.3.2018:
+6db bias -8
Veľmi zaujímavý zvuk, pri biase 0 sú výšky výrazne slabšie, ale výkon sa sám derie pri vstupe +4db na výstup ako +6db, pri biase -8 je zvuk ako zdroj veľmi čistý, excelentný, ale už len +4 či +6db bez samovoľného posilnenia. Žiadne poruchy ani kolísanie.

Toto je vysoko zberateľská a vzácna kazeta, myslím že takmer akákoľvek verzia s touto páskou počnúc už od modelu AHF.
Páska je vždy mimoriadne výkonná a totálne vás prekvapí, ja som nahrával C90 verziu 1986 Európsku, ale basová mohutnosť bola zmenená, akoby ste pridali na EQ basy do nahrávky a to tá páska robila úplne sama, len potom som mal dojem že trochu zanikali detaily výšok, napríklad play na Technics AZ7 takto nahratej pásky sa mi vôbec nepáčil z nejakého dôvodu nechcela hrať vôbec čisto ani bez dolby ani s.
No nie asi každému decku sadne, ale dobrý stav nutný ako vždy, inak pásku silne doporučujem ako nekompromisnú šialenú ultimátnu triedu typu I.
Prílohy
IMAG0463.JPG
IMAG0464.JPG
IMAG0008.JPG
IMAG0009.JPG
IMAG0010.JPG
IMAG0011.JPG
IMAG0012.JPG
IMAG0013.JPG
IMAG0014.JPG
IMAG0015.JPG
IMAG0016.JPG
IMAG0017.JPG
IMAG0018.JPG
IMAG0019.JPG
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Kazeta jak sa patrí, asi s nejakými strojmi môže byť nekompatibilná ale rád by som ju vyskúšal. Toto vyzerá naozaj dobre, prémiová typ I je zaujímavosť, akú to mohlo mať úspešnosť neviem, veľa ľudí by si vtedy kúpilo typ II ale ja by som dnes dal prednosť tomuto.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Nstar: jasné a čo Exist kazety zo včera?
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

je tam škoda tej plesne, inak samorejme by som ich bral ak by sa teda našli niekde za dobrú cenu. Neviem prečo ale ten dizajn sa mi najviac hodí na nahrávky z tuneru. Na tej rozobratej by bolo zaujímavé keby je jedna strana pôvodná a druhá totálne transparentná.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

no takže zase len musím zopakovať že ten pás HF-ES je proste šialený a každému doporučujem vyskúšať, to nemá obdoby v kazetovom svete :P

Nstar: no ako som povedal je zrejmé podľa Sony že v Európe sme viac preferovali typ II a v Japonsku vylepšený typ I za čo môžeme vďačiť, pretože takto superferro prežili ešte nejakú dobu aj rok 2000

i keď je pravda že taká TDK svoje AD a AR naozaj vyrábala pre Európu veľmi dlho, Sony zvolilo presne opačný prístup
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

ja teraz trochu odbočím ale výrobcovia podľa mňa mohli dávať užívateľovi na výber či použije 70us alebo 120us
Keď si vezmeš ten rozdiel MOL a SOL u normal a u typu II tak mám pocit, že by 70us nebola prvá voľba pre užívateľa
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

to by museli implementovať do deckov, a možno by to bolo do istej miery fajn, ale spôsobovalo aj istú nekompatibilitu medzi strojmi a nahrávkami a ako som čítal diskusiu ohľadne 50uS na metalkách, tak vraj to výrobcovia už nechceli tak moc komplikovať, preto sa dala jednotná s typom II, podobne ako to nechceli komplikovať s ručnou reguláciou biasu, až keď prišli automatiky tak to tam pridali, ale s extra komplikovanými ručnými nastaveniami disponuje asi len málo strojov
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

tak bias mohli nechať aj na tej automatike ale tlačítko 70us/120us by až tak nevadilo a na bookletoch býva taká kolonka
ale asi máš pravdu, veľa ľudí to nezaujímalo, chceli počúvať a nie sa vyznať v tlačidlách
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

hej ale veľa ľudí bolo len užívateľmi, to vyžívanie v tom bolo len pre niekoľko vyvolených a bláznov :D
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

nahrávať sa bude HF ES, na Sony? Ktovie či by to tomu kazeťáku sadlo?
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

niekedy zistím, ja som verziu 1986 nahrával na Akai, vtedy som Sony ešte nemal, tak nemám ani poznámky k tomuto typu pásky, ale príde na to časom
ale verzia 1986 šla na +6db na Akai, Pioneer aj dvojhlavých Technics, jedine AZ7 zvládol len +4db, ale vstup musel byť 0db a z pásky šlo +4db, viac skreslilo, ale vieme že AZ7 ukazuje na displeji viac než ostatné
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Sony XI 46min rok 1992 Made in Japan, pre Japonský trh
https://ez647.sk/cc/sony_xi.html#92

Najbližšie dni sa pozrieme na tri kazety Sony superferro v modernejšom podaní pre Japonský trh.
Vrátime sa k páske HF-S /HF-X a k tomu ako som spomínal že klasická modelová rada Sony Japan skončila v roku 1989 a od roku 1991 tu máme kompletne nové modely, obaly, značenie, všetko, v podstate staré známe pásky ostali, len sa premenovali, možno zmenili aj zloženie ( k lepšiemu :)
Modelová rada XI, XII, XIV bola pre Japonský trh k dispozícii od roku 1991-1998 s výnimkou verzie metal, ktorá bola len pre rok 1992.
Zloženie by malo byť nasledovné:
XI - Fine Cobalt Crystal Gamma, teda sa jedná o zhodu s HF-S/HF-X poslednej verzie pred premenovaním
XII - Extra Uniaxial, zhoda s páskou UX a verím tomu že do poslednej verzie 1998 sa môžete bezpečne spoľahnúť že tam UX bude a žiadne novodobé nebezpečné pásky z Mexica nehrozia
XIV - Fine Dynametal, zhoda s páskou Metal XR, prípade Metal-S takže žiadne luxusné ES, ale základná metalka Sony
Prehľad na fóre

Nový kocenpt:
Táto kazeta je kvalitatívne taký návrat v prehľade k HF-S, alebo pokračovanie v modernom pojatí Sony, ako len chcete.
Myslím že prvé dve verzie s tými Xkami na obaloch mi prišli také dosť solídne a vážne čo do kvality aj modernosti dizajnu zároveň.
Použitie vybraných pásov do týchto modelov je celkom prijateľné, len je to veľký nezvyk že sa vypustili rokmi zaužívané značenia celej modelovej rady, ktoré už viac nenájdete v týchto kazetách, ostalo to len pre USA a Európu. Japonská rada sa takto vzdala totálne pásky UX-Pro, ktorá sa tam viac nenachádza a nikdy žiadny ďalší vodiaci Guide Block v kazetách, nie je UX-Pro, nie je vodiaci blok, ani UX-S Guide Block neexistuje v Japonskej rade, dokonca ten nie je ani v Americkej, toto bol čisto Európsky "výmysel".
Samozrejme jediná výnimka v použití Guide Blocku aj zachovania modelového značenia je Sony Super Metal Master, ktorý ešte niekoľko rokov existuje aj v Japonskej línií.

Dnešná kazeta, balenie:
Ultraslim tmavá Sony krabička, presne taká akú poznáme z našich CDit, toto je teraz v Japonskej rade nový zavedený štandard.
Fólia je sivá s veľkými X, teda verzia 1991 mala X cez celý obal, tu je to menšie a trochu upravené, ale obe verzie pôsobia neskutočne dobre a profesionálne, k tomu tieto kazety majú na dotyk extra matný povrch fólie až je to zvláštne.
Booklet je veľký skladací typ J, teda on je vrch skrátený, ale to je tá modernosť, na vyklápacej časti má zaujímavé výrezy, kde je na jednej časti vyznačené ako boli myslené tieto mimoriadne komplikované nálepky.
Nálepky:
toto je skoro samostatná časť na článok, proste nálepky sú obojstranné, z jednej strany klasické papierové a z druhej strany sa jedná o samolepiacu priesvitnú fóliu s potlačou.
Obe strany obsahujú obrovskú celoplošnú nálepku, ako som ja pochopil tento koncept, celoplošná nálepka sa aplikuje na veľké okno tela kazety, ktoré používa dizajn našej známej UX z 90tych rokov.
Jedná strana sa zalepí nepriehľadnou nálepkou kompletne, a druhá priesvitnou, aby sme videli na stav a funkčnosť kazety, možno zase vhodné pre reverzné stroje, no a na tú celoplošnú papierovú máte vraj aplikovať vlastnú tvorivosť a umenie.
Tento štýl Sony nazýva Canvas Window Half.
No a ja neviem čo si o tom myslieť :D

Kazeta:
Zvláštnosť, to čo u nás bastlili len Taliani do modelu UX od roku 1992 až po 2002, extra veľké okno, zvarená kazeta, tak vlastne prišlo z Japonskej Sony už o rok skôr od 1991, kazeta s týmto extra veľkým oknom, so skrutkami, až neskôr bola zvarená, a pre všetky tri typy pásky I, II a IV. Sony Japan používa tento typ okna pre radu X v troch ročníkoch až do verzie 1993.
Kazeta vyzerá byť podstatne kvalitnejšia a presnejšia vyrobená než naše UX, proste Japonci to vedeli dobre.
Ďalší podstatný rozdiel je v cievkach, kde Japonci do týchto modelov používali nový druh Sony cievky, ktorý vlastne nebol nijak svetoborný, ale doslova parodoval Čínske, Kórejské a iné beztvaré generické cievky, teda ak si pozriete kazetu s malými cievkami, je to len drážka s hrubými stenami a svorkou C v štýle a kvalite Sony. V tomto prípade sa jedná o veľké cievky s dvoma drážkami a toto mi už príde ako extrém rarít, na fotke otvorenej kazety to vyzerá skoro ako vinyl, alebo stred platne a na tom páska :D
Rozhodne extrémna rarita aspoň pre mňa, nakoľko tieto veľké cievky používalo Sony do týchto X kaziet len prvé dva ročníky a ďalšie dva boli už len cievky malé v tomto dizajne.
Farebnosť je strohá, naozaj, cievky sú sivé ale mimoriadne tmavé, novšia a staršia verzia X kaziet mala cievky pomerne svetlé sivé.
Potlač kazety je jednoduchá, ale na zadnej strane sa na okne nenachádza žiadna potlač, kvôli plánovanému celoplošnému polepu.
A keď sa zamyslím nad tým prečo sú tieto cievky dizajnovo, farebne a doslova graficky mizerné, tak ma napadá jediné, aby neprekážali veľmi ako pochybujúci sa prvok pri ich výmysle celoplošného polepu a umenia. No rozhodne si táto kazeta zaslúži, ba doslova vynucuje zvláštnu pozornosť, alebo vitajte v 90tych rokoch Sony, nové technológie, nové nápady!
No ak by HF-S a HF-ES pokračovali aj v Európe, tiež som si predstavoval žeby využili UX telo pre tieto modely, keď chceli ukončiť výrobu toho klasického rovného veľkého okna, ktoré sa vlastne ešte v poslednom ročníku HF-S 1992 pre Európu používalo.

Páska:
v podstate zodpovedá tomu čo dávali do posledných HF-S alebo HF-X, len vyzerá viac uhladená, lepšie kalandrovaná, stále tmavá, výrazne železitá a pomerne dosť priesvitná.

Kazetu som získal z KE v 12/2018, test len Akai, inak prázdna, pre mňa po dizajnovej stránke zase veľmi lákavá kazeta na nahrávky.

Akai DX-57, 25.12.2018:
+4db so špičkami +6db, bias -8 je zvukovo excelentná, dokonca jej výstup je o +0,5db silnejší než vstup do decku. Zvuk je svieži a veľmi dynamický.
Veľké šedé cievky sa pomerne skryjú zvedavému oku, a táto kazeta bola projektovaná ako umelecká kazeta s veľkým oknom, ktoré máte celé zalepiť nálepkou a proste tvoriť.

Takže rozhodne zberateľská je, aj keď moderná.
Na nahrávky zase získavate v podstate modernú inkarnáciu HF-S pásu, ktorý sa zdá byť aj po rokoch v tomto novšom prevedení veľmi dobre použiteľný s istou dávkou kalibrácie, myslím že tento stredný model superferro Sony sa dal dobre použiť v rôznych nahrávacích strojoch s celkom dobrou kompatibilitou. Odporúčam.
Prílohy
IMAG0951.JPG
IMAG0952.JPG
IMAG0022.JPG
IMAG0023.JPG
IMAG0024.JPG
IMAG0026.JPG
IMAG0027.JPG
IMAG0028.JPG
IMAG0029.JPG
IMAG0030.JPG
IMAG0031.JPG
IMAG0032.JPG
IMAG0033.JPG
IMAG0035.JPG
IMAG0036.JPG
IMAG0976.JPG
IMAG0979.JPG
IMAG0980.JPG
IMAG0982.JPG
Napísať odpoveď

Návrat na "Kazety, pásy, CD, MD, DCC, 8 tracky a iné nenahraté média"