Ako na dobrý zvuk v aute

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
*AMS*
mazák
Príspevky: 140
Dátum registrácie: Pondelok, 17. Septembra 2018, 15:44

Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa *AMS* »

Názov témy príde viacerým asi ako blbosť, lebo si povedia, že dobrý zvuk v aute, Nemožné. Ako sa to vezme.

V minulosti začali automobilky svoje povozy vybavovať otvormi pre rádiá, neskôr aj pre reproduktory, dokonca od istého času začali s tým, že do auta, ako brutal príplatkovú výbavu montovali komplet muziku. Že to boli veci odreté na kosť a že je to tak aj dnes, je jasné, že pokiaľ automobilka nemusí investovať čo i len jeden cent, tak ho neinvestuje a tak nejak to potom vypadá s tým zvukom v aute. NIČ MOC. Potiaľto majú skeptici pravdu.

V nedávnej minulosti sa začali navyše automobilky silne priečiť z užívateľmi s tým, že do áut začali montovať rádia debilných tvarov a veľkostí (nemožné zameniť za niečo slušné) a o reproduktoroch ani nehovoriac. Zvuk doťahujú cez vstavané DSP a výsledok ťahááá za uši.

Mnoho ľudí vylepšuje (pokiaľ to ide) zvuk v aute nasledovne. Vyhodíme to rádio a kúpime na tržnici/u vietnamca/v NAJke najlacnejšie rádio a určite sa to zlepší! Nezlepší. Tie rádiá sú presne také ísté šunty ako tie, čo tam dáva automobilka, mnohokrát ešte slabšie.

Nasleduje druhý level a to je výmena reproduktorov, čo "nestíhajú" za iné. Takže kolotoč tržnica/vietnamec/Jablonka/NAjka sa opakuje a výsledok? Zasa PRD. Do dverí, ktoré sú deravé ako ementál a rezonujú jak splašené (tapacíre, mechanizmi, kabláž, pelchy) narvú iné repro (zas z mizernej kategórie), navyše do strašného akustického skratu a čudujú sa, že zas to nehrá dobre.

Ide sa na to inak. Aj minimálne akustické úpravy zaručia, že aj s originálnou zostavou to bude hrať o kus slušnejšie. Vystužiť dvere, uzavrieť otvory, spevniť plechy, zafixovať kabeláž, zaťažiť tapacírung a ajhľa, stal sa malý zázrak.

Na teraz tu je pár foto, ako asi vyzerá také "spevňovanie" plechov, aby sa znížil hluk od kolies, či nápravy a zvuk zo zostavy to mal lahšie pri svojej ceste od reproduktoru k uchu.

Pred (odstrojiť, odmastniť, natrieť prípadné hrdzance)
Lenovo_A1000_IMG_20170901_105227.jpg
Lenovo_A1000_IMG_20170901_105227.jpg (90.92 KiB) 15068 zobrazení
Po
Lenovo_A1000_IMG_20170901_124023.jpg
Lenovo_A1000_IMG_20170901_124023.jpg (171.03 KiB) 15068 zobrazení
Dnes už má majiteľ tohoto povozu polepený celý spodok auta, zhruba do výsky úchytu bezpečnostných pásov.

Nabudúce o tých dverách a potom príde aj na nejaké železo.
Väčšinou som ticho...
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa Kazetowich »

Fajná téma - prispejem trošku - potom kludne pokračuj ... s tým tlmením súhlas.
Reprák čo vidno v zatlmených dverách (GZ) bol nahradený Infinity 652.9i kappa series (165 mm)
Je sranda keď teraz položím ruku na dvere v ktorých hrá repro, aj potichu - cítim ako sa dvere "nafukujú" :D
Vytlmil som s tým zvnútra aj PC skrinku.
Do auta boli použité rôzne samolepiace asfaltové pláty - STP asi aj iná značka - nespomínam si - bolo to v 2013

DSCF9425.jpg
vidno zatlmenie dverí aj vnútri (použité boli rôzne hrúbky plátov)
vidno zatlmenie dverí aj vnútri (použité boli rôzne hrúbky plátov)
DSCF9422.jpg
auto repro Infinity 652.9i (165 mm) kappa series
auto repro Infinity 652.9i (165 mm) kappa series
auto repro Infinity 652.9i (165 mm) kappa series
auto repro Infinity 652.9i (165 mm) kappa series
auto repro Infinity 652.9i (165 mm) kappa series
auto repro Infinity 652.9i (165 mm) kappa series
auto repro Infinity 652.9i (165 mm) kappa series
auto repro Infinity 652.9i (165 mm) kappa series
auto repro Infinity 652.9i (165 mm) kappa series
auto repro Infinity 652.9i (165 mm) kappa series
autorádio Kenwood KDC-4547U
autorádio Kenwood KDC-4547U
IMG_4812.JPG (83.22 KiB) 15066 zobrazení
Naposledy upravil/-a Kazetowich v Pondelok, 24. Septembra 2018, 11:11, upravené celkom 1 krát.
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Používateľov profilový obrázok
*AMS*
mazák
Príspevky: 140
Dátum registrácie: Pondelok, 17. Septembra 2018, 15:44

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa *AMS* »

Trochu teórie:
Zvuk poslucháč počúva spredu. Bodka. Aj na koncerte sedí tak, že má kapelu pred sebou, doma má budky pred sebou. Vnem sa vytvára v nejakom priestore pred poslucháčom a preto aj v aute je potrebné ten "zvuk" dostať pred seba hore, ideálom je, aby frekvencie od aspoň cca 500 - 600 Hz dostal na vrch prístrojovky a čo najďalej od seba. V aute dosť problém, ale popasovať sa s tým treba.

Takže. Treba zabudnúť na reproduktory vzadu, či zadných dverách, nemajú tam čo robiť. Ono síce to dokáže urobiť veľký zvuk, ale so stereom a nejakou kvalitou to nemá nič spoločné. Ani na koncerte nepočúvame hudobníkov otočený ku nim chrbtom. Že odrazy? OK, nechajme to na odrazivé plochy aute. Pokiaľ nejde o viackanalový zvuk, tak zásadne LEN vpredu.

Nebudem tu teraz preberať nejaké šialené laminátové zástavby pre trojpásma na prístrojovke, pobavme sa o bežnom dvojpásme a čo sa s tým dá urobiť.

Stredobas dole pri nohách, výška na prístrojovku a hotovo. PRD! S tým stredobasom väčšinou nepohneme, lebo nie je veľmi kam, bez rezania, laminovania a čalúnenia. Tak ho aspoň osadíme na pevnú, rovnú podložku - MDF, hliník, tvrdý plast, ktorá zabezpečí, že plocha koša dosadne na rovnú plochu. Načim ďalej odizolovať priamy akustický skrat okolo tej podložky, páskou, tlmiacim materiálom, vhodným lepidlom. Napríklad klasické silikony sú fest nevhodným lepidlom, nakoľko pri ich schnutí a žiaľ aj neskôr, z nich unikajú octové zlúčeniny (výpary) a tie fajne vedia posrať záves, či former reproduktoru. Pokiaľ je vo dverách veľa otvorov, aspoň ich zosilníme, či zakryjeme vhodným materiálom - umakart (tenký), AL plech, v núdzi nanitovať nejaké pásiky plechu (osvedčili sa závesy na sadrokartón) a prelepiť tým tlmiacim materiálom. Zaistit kabeláž, držiaky, mechaniky, rozmyslieť si, kde bude výhybka pre repro, nakáblovať stredobas a zavrieť tlmením a nasadiť tapacír.

S výškou treba laborovať. Niekedy je potrebné tlmiť o niekoľko decibelov, niekedy hľadať miesto, niekedy prehadzovať fázu. Málokedy to výjde do fabrických otvorov. Niekedy tento prístup - nazývaný PurPassive nikam nevedie a treba vyhodiť klasickú výhybku a začať s aktívom. Pokiaľ však nie sú skúsenosti a možnosť merať mikrofónom priamo v aute, radšej s do aktívu nepúšťať.

pohľadám foto auta, kde rodinný príslušník robil dvere vo svojom povoze. Raz vidieť je lepšie ako opisovať kreslený vtip.
Naposledy upravil/-a *AMS* v Pondelok, 24. Septembra 2018, 11:23, upravené celkom 1 krát.
Väčšinou som ticho...
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa Kazetowich »

Výškače (origo) ktoré zahrajú aj časť stredov sú hore na prístrojovke v rohoch vpredu. Zvuk pod nohami by bol na dve veci že ...
Autíčko je už vlastne veterán, takže sem do vintage právom patrí.

To, čo píšeš
Napríklad klasické silikony sú fes nevhodným lepdlom, nakoľko pri ch schnutí a žiaľ aj neskôr z nich unikajú octové zlúčeniny a tie fajde vedia posrať záveš, či former reproduktoru.

mi vŕta v hlave, lebo neviem od čoho sa úplne zapiekla cievka ľavého repro v magnete že nešla ani pohnúť (membrána ani mm) - v prvých Ground Zero čo som dával keď som tlmil dvere a dával aj tie podložky pod repro - lepil silikonom - repro boli nové a isto som ich nezaťažil nikdy aby sa výkonom odpálili / pripiekli... Aj tak hrali naprd. Tieto Infinity, to je iný fičák. GZ mohli odísť aj skôr -:)
Prílohy
originál výškové repro v palubovke (vraj vyrobil Grundig) - neviem, nikdy som ich nemal vonku
originál výškové repro v palubovke (vraj vyrobil Grundig) - neviem, nikdy som ich nemal vonku
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Používateľov profilový obrázok
*AMS*
mazák
Príspevky: 140
Dátum registrácie: Pondelok, 17. Septembra 2018, 15:44

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa *AMS* »

So súhlasom autora foto:
Dvere odstrojené, vo vnútri upravené a na "hulváta" nanitované závesy na sadrokartón, čoby výplň dier a spevnenie, natiahnuté nové vodiče Cya 2,5, nalisované a naletované fastony a zabužírkované konce
Fotografia-0008.jpg
Fotografia-0008.jpg (95.33 KiB) 15030 zobrazení
Skúška osadenia tapacíru pred rezaním :)
Fotografia-0011.jpg
Fotografia-0011.jpg (66.27 KiB) 15030 zobrazení
Vyrezaný plast, osadený krúžok z 10mm preglejky
Fotografia-0012.jpg
Fotografia-0012.jpg (58.88 KiB) 15030 zobrazení
Osadené repro, nalepený plát aj pod repro, aby zatesnil okolie a odstránil akustický skrat
Fotografia-0014.jpg
Fotografia-0014.jpg (33.83 KiB) 15030 zobrazení
Dvere pred zadeklovaním AL plechom najväčších dier
Fotografia-0003.jpg
Fotografia-0003.jpg (84.21 KiB) 15030 zobrazení
A po nasadení tapecu a mriežky
Fotografia-0015.jpg
Fotografia-0015.jpg (79.91 KiB) 15030 zobrazení
Použité boli komponenty Clarion, kúpené na aukcí za 20 euro, zapojené boli ako "aktív" s tým, že v kufry auta bola aktívna výhybka Alpine a dokopy 6 kanálov pre pohon repro. Dva pre výšky, dva pre stredobasy a dva zmostované pre woofer.

Super vec v danom aute bolo to, že reproduktory mali svoje miesto vysoko vo dverách a v predu, takže nebola medzi stredobasom a výškou nejaká šialená medzera, čo by moc pohla s fázovaním.
Väčšinou som ticho...
Používateľov profilový obrázok
*AMS*
mazák
Príspevky: 140
Dátum registrácie: Pondelok, 17. Septembra 2018, 15:44

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa *AMS* »

Ku tým výškam
Niekedy proste vyjdu inde, ako v tomto prípade, tak isto ide o auto Fiat :)
BRAVA.jpg
BRAVA.jpg (78.89 KiB) 15020 zobrazení
Väčšinou som ticho...
Používateľov profilový obrázok
*AMS*
mazák
Príspevky: 140
Dátum registrácie: Pondelok, 17. Septembra 2018, 15:44

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa *AMS* »

V tom Fiate sa pod dvojitou podlahou ukrývali 3 zosíky Audison, pohľad je z obdobia montáže, bola tam ešte aktívna výhybka a celé to poháňalo komponentné repro od Morelu a sub od MB Quart
kufor1.JPG
kufor1.JPG (75.92 KiB) 15018 zobrazení
Takto to vyzeralo zakrytované
BRAVA3.jpg
BRAVA3.jpg (104.25 KiB) 15018 zobrazení
Väčšinou som ticho...
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa Kazetowich »

clarion a alpine ... same mňamky :)
Tie origo výškové v palubke vo fiatke sa ti zdali daleko?
Lebo tu dialku tam celkom dobre kompenzuje odraz od skla a myslím že sa celkom vyhrali s umiestnením toho tweetra - má to priestor pri počúvaní. Uvažujem nahlas že prečo ste dali tvítre na dvere ...
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Používateľov profilový obrázok
*AMS*
mazák
Príspevky: 140
Dátum registrácie: Pondelok, 17. Septembra 2018, 15:44

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa *AMS* »

Tie výškové vo Fiatoch v tom období mali pár slabín:
1. Kvalita zvuku
2. Vysoké delenie výhybkou
3. Práve to umiestnenie a odrazy

1. Úplne klasické plastové výškače s mizerným pohonom, síc mali nejakého pavúka pred membránou, ale ten skôr plnil len funkciu spevnenia výlisku, ako akustickú, dosť otravný zvuk, čo robil všetky výška, či sykavky rovnako nepočuvateľnými. Pravda je, že v danej zostave, výška/stredobas (mimochodom rozmer 5x8", plast, malilinký magnet, výrobca Nokia) bola tá výška tým lepším z dvojice. Ďalším problémom bolo to, že človek úplne v pohode vedel vnímať každé repro zvlášť, čo teda je pekná prasačina.

2. Ako výhybka slúžil elektrolyt, ktorý to rezal niekde na 5,5 kHz a to je teda pekne mimo s tým vedomým, že stredobas hral fullrange a výšky tak hrali oba repráky.

3. Pri meraní s pôvodným osadením tá charakteristika vyzerala ako vyštrbená píla bruchačka, kedy na niektorých miestach boli diery typu Grand Canyon a občas zas, to hlavne na výškach niekoľko Everestov. Pokiaľ sa na predné okno prilepila len obyčajná molitanová utierka na riady (vecheť), aby sa zabránilo priamemu odrazu,. tak tie Everesty sa celkom friško zmenili na nejakú Veľkú Fatru.

Beriem, že väčšina uživateľov neriešila výšky, riešili skôr ten stredobas, aj to málokto dal podložku a 6,5", väčšinou kúpili nejaký koax v rozmere 5x8" a prišróbovali ho rovno na plech, pričom festovne potom ten reprák hral pod tapacír), no moc si nepomohli. Hrať to hralo, len dobre zrovna nie.
Väčšinou som ticho...
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa Kazetowich »

*AMS* napísal: Utorok, 25. Septembra 2018, 10:59 Tie výškové vo Fiatoch v tom období mali pár slabín:
1. Kvalita zvuku
2. Vysoké delenie výhybkou
3. Práve to umiestnenie a odrazy

1. Úplne klasické plastové výškače s mizerným pohonom, síc mali nejakého pavúka pred membránou, ale ten skôr plnil len funkciu spevnenia výlisku, ako akustickú, dosť otravný zvuk, čo robil všetky výška, či sykavky rovnako nepočuvateľnými. Pravda je, že v danej zostave, výška/stredobas (mimochodom rozmer 5x8", plast, malilinký magnet, výrobca Nokia) bola tá výška tým lepším z dvojice. Ďalším problémom bolo to, že človek úplne v pohode vedel vnímať každé repro zvlášť, čo teda je pekná prasačina.

2. Ako výhybka slúžil elektrolyt, ktorý to rezal niekde na 5,5 kHz a to je teda pekne mimo s tým vedomým, že stredobas hral fullrange a výšky tak hrali oba repráky.

3. Pri meraní s pôvodným osadením tá charakteristika vyzerala ako vyštrbená píla bruchačka, kedy na niektorých miestach boli diery typu Grand Canyon a občas zas, to hlavne na výškach niekoľko Everestov. Pokiaľ sa na predné okno prilepila len obyčajná molitanová utierka na riady (vecheť), aby sa zabránilo priamemu odrazu,. tak tie Everesty sa celkom friško zmenili na nejakú Veľkú Fatru.

Beriem, že väčšina uživateľov neriešila výšky, riešili skôr ten stredobas, aj to málokto dal podložku a 6,5", väčšinou kúpili nejaký koax v rozmere 5x8" a prišróbovali ho rovno na plech, pričom festovne potom ten reprák hral pod tapacír), no moc si nepomohli. Hrať to hralo, len dobre zrovna nie.
No - škoda že si tak odruky. Iste by som ti zveril veteránika na nejaké hrátky so zvukom.
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
phexsys
metál za zásluhy
Príspevky: 267
Dátum registrácie: Nedeľa, 21. Októbra 2018, 11:56

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa phexsys »

Na staré kolená som sa pustil do môjho youngtimera aj ja
Prílohy
1A52DEA9-BE28-4682-BD37-1132330C04EA.jpeg
21536C85-A083-449F-9264-5F6A9EBC0E62.jpeg
0BF750C3-056C-4FDF-8587-79D7E5AC5D05.jpeg
Sony TC-K666ES + TC-K555ES MkII + TA-F555ES + ST-S555ES + CD-P501ES
Pioneer A757 MkII + CT-S810S + CT-S910 + PD-S901 + D05 + MJ-D707
Philips 900 series
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Ako na dobrý zvuk v aute

Príspevok od používateľa Kazetowich »

fajn.
Potom daj ďalšie foto ako pokračuješ.
Mňa čaká výmena autorádia Blaupunkt čo bolo v Idee za Pioneer na kazety od Moniatka :)
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Napísať odpoveď

Návrat na "Auto hifi"