Aktívne výhybky v aute

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
*AMS*
mazák
Príspevky: 140
Dátum registrácie: Pondelok, 17. Septembra 2018, 15:44

Aktívne výhybky v aute

Príspevok od používateľa *AMS* »

Dnes predstavím takú jednoduchú a trochu zvláštnu výhybku, ALPINE 3653. Má možnosť dvoch použití, buď klasika, oddeliť sub pásmo od zvyšku na frekvencii od 50Hz do 500Hz, alebo deliť klasické dvojpasmo, od 1kHz po 10 kHz. Dá sa otáčať fáza, spraviť si Mono signál, či pridať na spodných frekvenciách až 12 dB navrch. Jej zvláštnosť je v tom, že neumožňuje nastaviť úroveň pre jednotlivé pásma samostatne. Z malej časti to síce ide, ale väčšinou to nestačí. Vlastný šum má minimálny. Bola ideálnym delildlom pre inštaláciu dvojpasma v staručkom Citroene. Delila tam dvojpasmo Clarion, 13 CM stredobas a výšku. Pohon obstarávať zosilňovač ESX V504. O zvuku písať nebudem, konštatujem len, že za bazarovych 20 euro dokázala táto 30rocna mašinka vyčarovať veľmi slušný zvuk.
Prílohy
1597231473455..jpg
1597231508886..jpg
Väčšinou som ticho...
Používateľov profilový obrázok
*AMS*
mazák
Príspevky: 140
Dátum registrácie: Pondelok, 17. Septembra 2018, 15:44

Re: Aktívne výhybky v aute

Príspevok od používateľa *AMS* »

Dnes pridám ďalšiu zázračnú mašinku na lepší zvuk v aute, aktívnu výhybku Nakamich EC302.

Najskôr kúsok teórie.
Nikto dnes nepochybuje o tom, že jeden reproduktor ťažko dokáže zahrať adekvátne celé akustické pásmo. OK, sú ľudia, čo veria, že to možné je, ale po skončení fázy prerážania steny vlastnou hlavou pochopia, že to nejde a hlavne nejde to dokopy s kvalitnou reprodukciou. Preto sa používajú viacpásmové sústavy. A nijako inak tomu nie je ani v aute. V aute do toho kecá ešte neskutočné množstvo premenných, ako umiestnenie repro, pohltivosť, či odrazivosť materiálov, tuhosť karosérie, dielov, posed poslucháča, atď. V drvivej väčšine áut je zvuk riešený nejakým dvojpásmom, v tom lepšom prípade deleným nejakou pasívnou wexlou, v horšom delené nejakým elektrolytom pred výškovým repro. Že je to o kompromisoch, vačších, či menších je jasné. Preto niekedy ľudia tie svoje gerety ani nepočúvajú, lebo sú zvukovo strašne obťažujúce. Keď človek vlastnými silami, či silami iných znalých si dá urobiť RTA krivku v mieste posluchu, zistí, že výsledná krivka je hrbatá ako ťava, že sú na nej rôzne Everesty, či Mariánske priekopy. Mnoho s tých peakov a dier sa dá vyriešiť akustickými úpravami, ale nie všetky. Vtedy nasleduje buď úprava pasívnej výhybky (nie vždy sa zadarí, zas treba merať a simulovať) alebo sa prejde na výhybku aktívnu. Jemnomže! Nastaviť uchometricky aktívnu wexlu je asi taký hrdinský čin, ako navariť Stroganova z bravčového bôčiku. Treba tak isto merať, opakovane a ladiť. Ladiť frekvencie, ladiť úrovne, meniť fáze. Vtedy príde vhod aktívna wexla, ktorá takéto zmeny a nastavenia podporuje.
Takou je aj predstavovaná výhybka Nakamichi EC302, ešte zo zlatej doby firmy Nakamichi.
Väčšinou som ticho...
Používateľov profilový obrázok
*AMS*
mazák
Príspevky: 140
Dátum registrácie: Pondelok, 17. Septembra 2018, 15:44

Re: Aktívne výhybky v aute

Príspevok od používateľa *AMS* »

Tento zázrak vedy a techniky umožňuje nastaviť deliace frekvencie posuvnými ovládačmi, dokáže prepínačmi meniť fázu a nastaviť úroveň v jednotlivých pásmach. Vie to len naraz v oboch kanáloch (o je trochu chyba) a umožňuje zariadenie využívať na oddelenie subpásma a dvojpásma, alebo ovládať plnotučné trojpásmo.
Ovládanie sa síce zdá na prvý pohľad ako komplikované, ale tými posuvnými ovládačmi to ide rýchlo a hlavne, té hodnoty sa sčítavajú, tak sa fajne dá nastaviť požadovaná frekvencia.
Prílohy
IMG_20200812_130405.jpg
IMG_20200812_130405.jpg (316.46 KiB) 2452 zobrazení
IMG_20200812_130359.jpg
IMG_20200812_130359.jpg (300.37 KiB) 2452 zobrazení
IMG_20200812_130415.jpg
IMG_20200812_130415.jpg (322.9 KiB) 2452 zobrazení
Väčšinou som ticho...
Napísať odpoveď

Návrat na "Auto hifi"