Testy grafy, teoria, prax

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Užívateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 7865
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa EZ647 » Sobota, 21. Augusta 2021, 20:21

výsledky požiadavky Nstara:
práve som mal po ruke kazetu TDK CDIng 2 90
nahrávka na Sony:
400Hz -4db a 0db
10kHz -4db a viac než -2db z toho nedokázalo ísť ani za nič

prehrávanie na Technics AZ7:
400Hz 0db a +4db
10kHz -10db a -8db

takže sedelo to len včera keď som dal na Sony decku -20db 10 a 12kHz tak to AZ7 aj ukázal
ale tu ukazuje vždy inak
aké sú tvoje závery?

Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2736
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa Nstar » Nedeľa, 22. Augusta 2021, 09:13

Keď porovnáme 400Hz :

Sony AZ7
-4dB 0dB
to by odkazovalo na to, že AZ7 má 0dB=0VU
teraz ale príde časť, ktorú nechápem
Stále 400Hz
Sony AZ7
0dB -10dB?

Teraz k tým 10kHz, tu je dobre vidieť SOL čo udávajú na kazetách
https://ez647.sk/cc/tdkii/b/blackz.JPG
takže z SA by si podľa Sony peak metru nemal dostať 10kHz vyššie ako nejakých -6,5dB (dá sa to ovplyvniť trochu biasom, kazeťákom)
Tu by si mohol skúsiť ešte jeden test TDK CD ing metal, o ktorej sme sa nedávno bavili, tam je SOL udávný 0dB/250

Dosť dobré je ako si začal uvádzať k tým grafikám to spektrum, ktoré kmitočty dokáže zaznamenať páska v akom vybudení. V skutočnosti by na to bol treba ozaj ten osciloskop, pri týchto testoch porovnať že to čo lezie dnu či ide aj na výstup alebo s akým skreslením

Užívateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 7865
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa EZ647 » Nedeľa, 22. Augusta 2021, 12:46

neviem na čo som myslel, ale zle som opísal tie hodnoty z poznámky do príspevku, idem to opraviť

Užívateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 7865
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa EZ647 » Nedeľa, 22. Augusta 2021, 13:02

Dobre chápem MOL 10kHz, u SA je to asi v poriadku, resp. hudba obsahujúce celé spektrum nebude mať tieto vysoké frekvencie tak vysoko, takže by to malo stačiť

čo sa týka Metal CDing, tam nie sú parametre, ale na MA sú, len sa mi teraz nechce hľadať tie kazety fyzicky, ale pozriem sa na graf z Akaiu na TDK MA 50 a odozva pri teste na 0db mi vyšla nasledovne:
najsilnejší MOL má frekvencia 160Hz z nejakého dôvodu je to asi na každej kazete a to +2db a to podotýkam že vstup bol na 0db
10kHz je na tejto kazete asi približne -1,5dB, takže ak by som viac zatlačil na vstup, tak by tej nuly dosiahnuť mohla s kľudom
20kHz ukazuje na -6dB

pre porovnanie rovnaký graf ale z TDK SA black 90:
160Hz asi +1dB
10kHz tesne nad -6dB
20kHz -20dB
takže toľko moje testy, znova pripomínam pri vstupe 0db na pásku, ale MOL na obale uvádza že vstup môže byť samozrejme väčší, ale všetky grafy na Akai som robil pri vstupe 0db podľa displeja Akai

no ako si poznamenal, čo sa týka spektra tak pri 0db na vysokých frekvenciách vznikajú parazity a zanášajú meranie, preto aj toto je nepresné, ale na to sme mali s orhorem debatu prečo sa to deje, a je to všeobecné skreslenie pri prebudení záznamových obvodov,hlavy a pásky s vysokými frekvenciami silnejšími než -20db, potom je tento rozdiel vidieť jasne:
tu testovací signál orignál:
https://ez647.sk/cc/ta/referencny%20wave%20subor.PNG

a tu výstup z pásky, všetky tehličky navyše, spôsobilo vyššie uvedené zarušenie silným vf signálom a plus okolo toho ten šum:
https://ez647.sk/cc/ta/ccnormaltdkds.PNG

Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2736
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa Nstar » Nedeľa, 22. Augusta 2021, 13:52

aj si pri tom testovaní skúšal prepínať source/monitor? Tam je dosť počuť pri týchto sínusoch ako to odchádza, mení sa ten tón
dostať čokoľvek od 10kHz nad 0VU je úspech a každý jeden dB navyše je oddretý a 15 kHz ani nehovorím, to nejaká metalka na kvalitnom stroji do 0VU
ale ako som hovoril treba na to prihliadať v hudbe a modulácii a na tie pásky sa to väčšinou vojde, často si myslí človek aký počúva krásne nahratý rockový album a keď sa pozrie na spektrum tak 14kHz tam bliká kdesi 40dB pod najvyššími špičkami, takže rezerva veľká ale to zasa nemusí platiť ak niekto ten istý album o niekoľko rokov neskôr zremasakroval, tam už to celé môže byť inak
prekvapivo aj nejaký House a Trance alebo Techno budú nejak podobne na tom a to je aj dôvod prečo pásik nepotrebuje vedieť tak ako digitál zaznamenávať tieto frekvencie v plnej úrovni - aj tak by sa to pri kvalitnom zvukovom snímku nedalo využiť

Užívateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 7865
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa EZ647 » Nedeľa, 22. Augusta 2021, 14:03

práve pri digitalizácii testu do pc sa nesmiem dotýkať prepínača tape source :D

ale testy som počul samostatne a mimo pc s prepínaním viac krát, je mi to jasné, rozdiel je extrémny, tie parazitné tehličky v grafe tam je počuť ako pískanie na vyššej než testovanej frekvencii a tie parazity robí každý deck čo som skúšal, dokonca sa parazity objavili aj na VHS mono, dokonca mierne náznaky aj na VHS hifi a na kope iných strojov, v tomto sú tie grafy veľmi zaujímavé a hodnotné, vidieť tam každú nedokonalosť

tak keď budem udávať k testom a grafom hodnoty na 160hz, 10kHz a 20kHz bude stačiť, alebo musím pridať ešte aj 15kHz?

ono si to v nahrávkach aj všímam či bliká v spektre v playeri 20kHz alebo nie, alebo kde to končí a veľmi neriešim či to bliká len jemne, alebo silno, ale všimnem si keď to nebliká vôbec :D

takto som sa aj utvrdil vo zvuku jedného CD, ktoré som už asi na fóre spomínal, že origo lisované CD a spektrum zodpovedá mp3 128kbit, vtedy som sa tak neskutočne rozčúlil, ako nám ničia zvuk na originálkach, zanesením chýb kvôli ochranám, alebo spravia CD z mp3 a vydajú to za prachy, že som si radšej všetko zohnal po svojom z netu a vôbec ma to nemrzí
ak budem niekedy investovať do hudby, tak uprednostním vinyl pred CD

Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2736
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa Nstar » Nedeľa, 22. Augusta 2021, 14:30

to sa dostávame do inej debaty ale ani ten vinyl neni dnes už chránený pred zlým zvukom. Ja sa snažím tie CD zohnať v pôvodných vydaniach alebo v starších reedíciach. Čo sa CD týka ešte stále sú také dostupné. Problém u najstarších môže byť trochu nemotorný zvuk ale oveľa lepšie ako dnešné paskvily. Vinyl v pôvodných kvalitách je dnes trochu utópia, jednak kvôli obohratosti a jednak kvôli cene a čím zachovalejší tým samozrejme drahší.

Užívateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 7865
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa EZ647 » Nedeľa, 22. Augusta 2021, 14:37

pravda, ja som to trochu prehnal, je veľa CD z 90tych rokov, čo sú v poriadku a bez zbytočných ochrán

ale v dnešnej dobe je vhodné spraviť kópiu CD do PC a archivovať pre prípad poškodenia originálu v prípade chránených CD zase spraviť nutne kópiu čím skôr kým je nové a nepoškodené, to je proste nutnosť, ale nie každý si môže dovoliť v pc držať TB hudby v bezstratovej forme, aj keby, odíde disk a papá
to je ale fakt iná téma, čo sa sem nehodí, a hlavne nekonečná na večné riešenia

ako som už v obaloch kaziet spomínal, bratranec robil DJa v miestom kulturáku v dedine, mal vtedy len a len origo CD a každý mesiac 10-20nových kusov, kde som chodil pravidelne s tou taškou kaziet :D
vtedy som bol veľmi spokojný s kvalitou do tých akože 12kHz či koľko to dala tá veža oficálne na typ I a trochu viac na typ II, ale samozrejme v grafoch to ukazuje viac, a niektoré nahrávky do dnes znejú ako tak dobre, niektoré majú poklesy na výškach a pseudochromy zase znejú moc skreslene na sykavkách, zase tam záležalo na kvalite pásky a mastri CD
prielom v kvalite spravil až Technics 575 a druhý prielom Akai DX57, ale to bolo o veľa rokov neskôr že :D
ale rozdiel medzi plastovými rádiokazeťákmi s mazacím magnetom a tou vežou Sony bol tiež prielom sám o sebe, odpadol hlavne dynamický kompresor v nahrávke a zlepšila sa o niečo aj čistota zvuku

Užívateľov profilový obrázok
orhore
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1785
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 21:01

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa orhore » Nedeľa, 22. Augusta 2021, 16:45

V noci jsem tu napsal příspěvek, ale pak nad ránem ho smazal. Uvědomil jsem si, že v podstatě jsem tohle probíral s EZ647 už dříve.

I tak mám obavu, že s tím jak to dělá (a že je s tím spousta práce), tak se nedokáže dostat k srozumitelnému výsledku.
Budu se muset asi opakovat. EZ647 chce to jen 1! referenční deck, který by svou kvalitou byl výše než ty nejlepší kazety. Pak samozřejmě by měl být zkalibrován pro jednu referenční kazetu (kalibrace bias 0, level na střed). A pak zveřejňovat hodnoty u jiných kazet s hodnotami podle toho jak se liší od této referenční kazety.

Ano, jsou to subjektivní testy, ale jen jak která kazeta si zrovna sedla s celým systémem proměnných obvodů a hlav u více decků. Nic více. A když má někdo úplně jiný deck, tak se výsledek bude subjektivně opět lišit. Pokud v tom pokračovat, tak by bylo lepší se omezit jen na vizuální a uživatelskou stránku kazet. Měření v té podobě co tu dáváš bych úplně vypustil.

A nebo do celé věci zainvestuješ. Koupíš si měřící zvukovou kartu, měřící software (audio tester) a uděláš vše profesionálně. Ale bez pořádného decku to vše půjde jen těžko. Mimochodem, nekupoval se náhodou nějaký redakční deck? Už přesně nevím co to bylo.

Dám tu znova odkaz na jeden blog, kde je vidět jak to má vypadat: https://audiochrome.blogspot.com/2020/0 ... -ux-s.html
Jako referenční deck použil Nakamichi BX-300 a referenční kazetu Maxell XLII. USB zvukovka Alva Nanoface a software Audio Tester.
Stačí jen kouknout na hodnoty hned uživatel ví jak se kterou kazetou pracovat.

Užívateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 7865
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa EZ647 » Nedeľa, 22. Augusta 2021, 17:05

asi hodnoty nevypustím, ani testy, pretože ma to práve začalo baviť

mať deck v ideálnom stave v dobrej kvalite je trochu hard záležitosť, ostanem u toho že DX57 bol môj deck pre porovnanie s ostatnými, a priznajme si to, kto má doma 100% spoľahlivý funkčný stroj, samozrejme že niekto si dá záležať na tom stave, niekto to má ako hobby, no ja mám len tie kazety,
podmienky testov a porovnanie medzi strojmi sú za podmienok ktoré sú uvedené

meranie a hodnoty z mojich grafov z Akai, som si ešte prešiel podľa kalibračnej kazety BASF a podľa hodnôt úrovni dB podľa manuálu a kupodivu to sedí:
https://ez647.sk/cc/bb/basf_calibrationtapea.JPG
podľa grafu na tom papieri to sedí na Akai prvý signál 0dB, ďalšie 2 -10dB a frekvencie až po 18kHz je na -20dB
porovnal som to s tým čo som previedol z grafického výstupu wave editora a presne to sedí, s mojim podivom, takže som potom odvodzoval aj hodnoty na ostatných kazetách
doplním hodnoty o nápis že je to subjektívne na konkrétnom stroji

porovnanie s inými strojmi môže zase zaujímať niektorých ďalších, pre mňa sú to celkom zaujímavé info, ale podotýkam to je hobby, nie profi práca, všetko treba brať s rezervou
ale asi sa toho už nepustím teraz a kým som na marodke tak chcem stále pokračovať v nahrávaní každý deň jednu kazetu

Užívateľov profilový obrázok
janvys
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2054
Dátum registrácie: Piatok, 30. Novembra 2018, 18:14
Bydlisko: v cassette decku

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa janvys » Streda, 25. Augusta 2021, 23:01

orhore napísal: Nedeľa, 22. Augusta 2021, 16:45
Budu se muset asi opakovat. EZ647 chce to jen 1! referenční deck, který by svou kvalitou byl výše než ty nejlepší kazety. Pak samozřejmě by měl být zkalibrován pro jednu referenční kazetu (kalibrace bias 0, level na střed). A pak zveřejňovat hodnoty u jiných kazet s hodnotami podle toho jak se liší od této referenční kazety.
Toto tvrdím už roky také, i Erikovi. Je nesmysl mít 10 decků ze střední třídy, které neviděly doktora buhví jak dlouho. Také se budu opakovat, ale jinak to nejde. Hlavně EZ neřikej že bys na to neměl peníze, když si spočítám kolik dal v poslední době za kazety, už by ten deck měl doma i zkalibrovaný. 😁😁🤔
P.S. a ne, AZS7 rozhodně není, nebyl a nemůže být referenční deck
SONY ES

Užívateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 7865
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Testy grafy, teoria, prax

Príspevok od užívateľa EZ647 » Štvrtok, 26. Augusta 2021, 03:19

AZ7 som nikdy nepovažoval za referenčný deck, hodnoty z neho tak ako z ostatných strojov píšem ako zaujímavosť, oni tie slabšie stroje občas prekvapia s niektorými nepoddajnými kazetami, pre mňa má hlavné slovo Akai a Sony, Akai skôr či neskôr dostane nové kladky atď,

nie vážne nemám prachy na nový deck, najbližšiu dobu nebudem kupovať žiadny stroj, môj posledný prírastok bol Sony za dobrú cenu asi pred piatimi rokmi, a za kazety som dal naozaj veľa a to z jednoduchého dôvodu, to je moja závislosť ich zbierať a pitvať, ideálne by bolo s tým okamžite prestať a najlepšie sa všetkého zbaviť do posledného stroja a poslednej kazety, ale potom mi už tých závislosti veľa neostane, ale ak sa najbližšie mesiace nezlepšia, aj kazety pôjdu radikálne dole, aktuálne mám iné problémy, či pôjdem pod nôž, či pôjdem tento rok ešte do práce, či bude moja pracovná pozícia ešte pre mňa k dispozícii, či budem mať o tri mesiace ešte kde bývať...takže na nejaký stroj, zvukovú kartu a neviem čo všetko tu zaznelo, môžem zabudnúť a keďže to nieje v mojej závislosti, určite to tak skoro ani nebude, jedine že mi ideálne nejaký Nakamichi skalibrovaný zazvoní pri dverách osobne

viem že to myslíte dobre, ale ja tým vašim požiadavkám na kalibráciu aj tak nerozumiem, nastaviť a dať doporiadku páskovú dráhu, áno to súhlasím, výbrus, opotrebovanie hláv? tak tam už veľa možností na riešenie neostalo, a kalibrácia elektroniky? ak vy veríte že rokmi sa stroj sám od seba rozladí, napríklad zlými kondenzátormi a neviem pavúkom na doske, tak ja verím že dobové predpísané kazety nemajú ani v jednom prípade predpísané hodnoty ako boli počas výroby týchto deckov.
tak na čo chcete kalibrovať? napríklad na nové FOXy? a čo typ II a IV? s čím mám porovnávať kazety? so starými zásobami? o koľko to bude lepšie než to čo je teraz?
ak som našiel dobové predpísané kazety pre akai v dobrom stave a skúšal som nahrávať a vo výsledku som bol spokojný so zvukom pri východzom nastavení a biase 0, tak potom v čom je ten stroj horší od výrobného stavu elektroniky? to že 90% ďalších kaziet toto už nedáva, za to ako môže ten stroj? a prečo potom tých pár dobrých kusov aj zahrá dobre a predpisovo? som potom ja hluchý? ak som tak nemá zmysel kalibrovať, ak niesom, tak asi je niekde chyba v logike, tak nech mi to niekto vysvetlí
vysoký referenčný model chcete kalibrovať na akých kazetách? na základnej fox? alebo nejakej akože ešte použiteľnej súčasnej obyčajnej kazete? nie som si vedomí žeby akýkoľvek výrobca niekedy použil základný typ ferro na kalibráciu týchto zložitých moderných deckov (nemyslím stroje staré keď boli len kazety Low Noise a pod.) ak vynechám fakt že napríklad Nakamichi, neviem či všetky modely, ale výslovne sú nevhodné kazety s pravým chromdioxidom, takže nám tak jedna skupina odpadá, druhá skupina typ III, vyslovene zakázané v návode
aký deck je vhodný na referenciu, keď 90% kaziet má svoje výrobné parametre dávno v minulosti?

a čo sa týka testovania, ten audiotester sa mi nepáči, nevyhovuje mi, z viacerých dôvodov, niečo som tu už skôr o tom písal, ale napríklad ako bolo uvedené aj s odkazmi, už sú ľudia čo sa tomu venovali, nebudem sa po nich opičiť a budem to robiť po svojom, aj ak je tu tých pár ľudí čo to tu zaujíma a čo dali vedieť že mám pokračovať a ďalších 30 čo sa nikdy nevyjadrilo, ale aj tak si to pozrie.
Ponúkam na vec iný pohľad a nemusí to byť vzorovo podľa učebnice, tie rozdiely medzi kazetami tam vidieť sú viac než jasne.
Aj tak keby sa mal každý vyjadriť osobne ku každej kazete s ktorou má akú vlastnú skúsenosť, tak by tu bolo viac názorov než samotných kaziet.

No páni ak by ste chceli prispieť vlastnými testami podľa svojich ideálov, tak ponúkam priestor na prezentáciu s vlastnými obrázkami, textami a menovkou.

Ja som asi od roku 2008 zhromažďoval a zapisoval si dojmy z nahrávok na rôznych kazetách a strojoch, a pomaly to robím stále, a jediné čo sa zmenilo že som postupne niečo z toho zverejnil, možno to bola ta jediná chyba, a mal som si všetko nechať pre seba a fakt sem dávať len obrázky, alebo vôbec, ale to mi príde škoda to nevyužiť....

Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"