Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Jenisatko
mazák
Príspevky: 111
Dátum registrácie: Piatok, 18. Septembra 2020, 09:07

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od užívateľa Jenisatko » Sobota, 27. Novembra 2021, 20:44

Taky se přidávám do klubu ,,očuchávačů" . Nejraději očuchávám maxellky.

Užívateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 7865
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od užívateľa EZ647 » Pondelok, 6. Decembra 2021, 03:04

Maxell XLI-S 60min rok 1994 EU, Made in England
https://ez647.sk/cc/maxell_xl1s.html#94
Katalóg
Po asi dvoch mesiacoch som už mal naozaj absťák nahrávania, teda viem že som premýšľal tento víkend nad pretestovaním posledných audiokaziet z balíkov, ale proste nebudem na Akai testovať, kým nebude zložený, pretože ten komfort obsluhy bez dvierok je dosť znížený. Ešte potrebujem vyčerpať všetky možnosti zohnania správnej gumičky do Akai než začnem žobrať ebay o pomoc.
Po tých posledných nahrávkach hlavne obyčajných ferro som sa rozhodol zase prispieť niečím exotickejším a tou bude Maxell XLI-S o ktorej si dovolím povedať že je to ultimátna superferro kazeta, ktorá sa radí k tomu najlepšiemu z typu I na svete.
Jedná sa o úplne poslednú vyrábanú generáciu pre Európu.

Pozerám že som prehľad modelu XLI-S na fóre nerobil, ale bolo to asi takto:
V roku 1980 uviedol Maxell prvý krát model XLI-S s vrstvou Epitaxial, jednalo sa zrejme o ten najjemnejší recept tohto prášku aký kedy Maxell vyrobil a bolo to ich vrcholné dielo triedy normal.
V tej dobe ešte frčali v USA a EU modely UDXLI, ktoré taktiež používali Epitaxial vrstvu, ale zrejme nie tak dokonalé, no a v Japonsku už mali aj strednú triedu XLI.
Kazeta prešla všetkými luxusnými známymi verziami obalov a dizajnov Maxellu a koniec modelu bol nasledovný:
Pre Európu bola posledná verzia 1994, ktorú dneska prezentujem, podľa popisu by už mala obsahovať novú pásku Cobalt Sigma, ale tá v mojej kazete je stále výrazne hnedá...
V USA to bolo podobné, kazeta v tomto prevedení sa vyskytla v rade 1992-1996, no je otázne či sa naozaj vyrábala až do 1996.
V Japonsku to bolo taktiež do roku 1996.
Je to celkom škoda, táto páska mala mimoriadny potenciál, ale asi to už nebolo žiadané, no a samozrejme sa tento pás dával do kaziet kvality akú poznáme z modelu XLII-S.

Dnešná kazeta, balenie:
Hrubá zaoblená tmavá krabička, veľký skladací booklet typ J a nálepky tie nudnejšie moderné Maxell v striebornom prevedení, fólia ako u ostatných XL-S a MX-S ale v strieborno čiernom prevedení. Kazeta sa v tomto ročníku vyrábala pre EU výhradne len ako C60 a C90.
Videl som ju raz v predaji v obchode v meste ale jej cena bola asi rovnako veľká ako u kazety XLII-S, tak logicky kto si to vtedy kúpil keď za tú cenu mohol mať akože "chromku"?

Kazeta:
Klasická konštrukcia z ťažkého chladného plastu a malým oknom ako poznáme z XLII-S, sivé cievky s bielou svorkou, matná strieborná potlač, zavádzačka pre C60 s červenými značkami.

Páska:
V prehľade vybraných kaziet UDI vo vlákne C46 som spomínal že v prechodovom období neboli veľmi dodržané plnenia páskami Black Magnetite, Cobalt Sigma podľa obalov, ale v skorších šaržách sa tam občas objavila staršia hnedá páska Epitaxial. No v prípade XLI-S je to otázne ako to má byť správne, pretože tento model už nemal nového nástupcu, ale je to stredne hnedý pás, výrazne priesvitný, dokonca aj na návine cievky je pri bočnom osvetlení výrazne priesvitná, takže je možné že používa dvojvrstvovú nosnú základnú fóliu, ak je to teda ten pravý dôvod tohto efektu.

Kazetu som získal z aukra v 07/2009, ale cenu som si vtedy nenapísal, no nebola nijako závratná.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 2013cca:
+6db, špičky +8db, bias 0, prípadne trochu menej
Táto kazeta je extrém zvukovej výkonnosti, výšky podľa chuti buď pri biase 0, alebo mierne zvýraznené biasom -4. Extrémny výkon, žiadne poruchy ani kolísanie, robia z tejto kazety jednu z najlepších normal kaziet čo poznám.
Subjektívne hodnoty z grafického testu (na konci) odčítané približne pri zázname na 0db:
160Hz +0,5db
10kHz -9,0dB
20kHz -20dB

Pioneer CT-S550S, 18.9.2013:
+4db zvláda celkom dobre, zvuk je trochu slabší od zdroja, výšky ako na zdroji
BLE XD:
+4db naplno, výborný zvuk, silné kvalitné výšky
no vyskytli sa aj problémy na tejto kazete u dvoch strojov, a to kolísanie ťahu neviem prečo, po spustení nahrávky veľmi silné kolísanie zvuku v ťahu a pomaly sa to upravovalo, ale nemalo by sa také niečo diať

Technics RS-AZ7, 2013:
+6db, špičky +8db ako na Akai, ale výšky o dosť slabšie, ľavý kanál tiež horší
ATC:
+6db plného zvuku, výšky sa dostali na úroveň zdroja, no počuť nejaké zvláštne výpadky v celom spektre, akoby chýbali kúsky pásky, alebo bola nejako polámaná, ešte som sa s takým efektom nestretol
to bolo z poznámok z pred rokov, ale keď som to chcel dneska reálne vyskúšať a spraviť nejaký grafický test výpadkov, tak sa to zdalo v poriadku, samozrejme občas nejaký jemný drop, inak nič zvláštne sa nedialo

Technics RS-TR979, 2013:
pri vstupe +4db ide z pásky +6db, mierne slabšie výšky bez skreslenia, veľmi mohutný a silný zvuk
ATC:
+4db, dobré výšky, vyvážený zvuk bez porúch a skreslenia

Technics RS-TR575MII:
+4db bez skreslenia, výšky kvalitné

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby C NR.
Kalibrácia podľa Sony:
H: -6
L: -2
Ako nevyzerá to ideálne, ale nastaviť to šlo úplne presne, ešte som jemne ubral bias pri zvukovom teste, aj keď bol bias nadoraz dole, tak malý level bol necelú štvrtinu pridaný. So zvukom som mimoriadne spokojný, budenie na +6db nie je problém a šlo by to aj na plných +8db, tam bol len náznak jemného skreslenia, čo tiež závisí trochu od skladby, takže nahrávam medzi +4db až +6db s občasnými špičkami +7db, na osem som sa priamo nedostával, ale táto páska má veľké výkonové rezervy kam tlačiť záznam a nebude to vadiť.
Výškovo ako oproti zdroju je nepatrný pokles, ale je tak malý až bezvýznamný, že ako zvukový celok to pôsobí mimoriadne dobre a pri prepínaní tape/source musíte pozorne počúvať, naozaj sa táto kazeta mimoriadne snaží a zvukový prednes je veľmi presvedčivý, jemne navýšená basovosť aj vďaka Sony decku, ale celkovo to hrá lepšie než by som čakal.
Poruchy ani kolísania, či problémy s ťahom a stabilitou ako na Pioneer a Technics nie sú, nejaké drobné úseky porúch boli po starých testoch, ale na začiatku pásky ani na konci nič, proste dokonalosť.

Záverom:
kazeta je mimoriadne zberateľská, a veľmi dobre použiteľná na nahrávky, neviem či na všetkých deckoch, ale keď UDI dosahuje excelentných výsledkov, tak tu budete čumieť s otvorenými ústami, veľmi veľká dynamika a nebráni sa riadnemu vybudeniu ani po rokoch, to je proste kazeta, ktorú by sa oplatilo kupovať po kartónoch, ale vzhľadom k vzácnosti to asi nebude len tak možné.

dodatky:
čas jednej strany na počítadle: 31.31
poruchy na konci: žiadne
poruchy na začiatku: trochu asi prvých 5sekúnd
hlavy: čisté
stav pásky, otlaky: stredné zvlnenie a otlaky po svorke a lepke na konci prvej strany

Tak neviem kedy sa dostanem k ďalším nahrávkam, ale mám zálusk najbližšie na staršiu verziu XLI-S 60 rok 1992, proste pre porovnanie, hodí sa to.
Prílohy
IMAG0991.JPG
IMAG0993.JPG
IMAG0994.JPG
IMAG0995.JPG
IMAG0996.JPG
IMAG0997.JPG
IMAG0998.JPG
IMAG0999.JPG
IMAG0001.JPG
IMAG0002.JPG
IMAG0003.JPG
IMAG0004.JPG
IMAG0005.JPG
IMAG0024.JPG
IMAG0025.JPG
IMAG0026.JPG
IMAG0027.JPG
IMAG0028.JPG
IMAG0029.JPG
IMAG0030.JPG
IMAG0031.JPG
maxell_xlis_60_1994.png
maxell_xlis_60_1994s.png

Nec
stará páka
Príspevky: 538
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od užívateľa Nec » Pondelok, 6. Decembra 2021, 06:31

Strieborné nápisy sedia. Za mňa najkrajšia verzia tohto tela.
Jedna vec ma však irituje na všetkých maxellkách tohto druhu a to je tá bublina po vstrekovaní na okne. Pôsobí to nepatrične.

Páska podľa toho čo píšeš je top.

Vtedy som ani netušil že sa niečo takéto vyrába. Z top normaliek si pamätám TDK AR-X. V jednom malom obchode ju mali vystavenú.

Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2736
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od užívateľa Nstar » Pondelok, 6. Decembra 2021, 07:57

pekný test, veľmi pekná kazeta, tomuto telu svedčí tá farba popiskov aj keď možno je len neopozeraná. Ja som k týmto pásom trochu skeptický, mám z nich pocit, že sú precinkané ale zasa podľa tvojich testov to nevyzerá zle. Aký žáner si na to dal, použil si dolby?
NEC, presne, ani som to doteraz nevedel a tá bublinka tam vadí

Jenisatko
mazák
Príspevky: 111
Dátum registrácie: Piatok, 18. Septembra 2020, 09:07

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od užívateľa Jenisatko » Pondelok, 6. Decembra 2021, 11:10

Velmi pěkný výsledek. Audiokazeta je velice pěkná. na nahrávání perfektní. Ještě bych zmínil také špičkovou, ale špatně sehnatelnou FUJI FR-I Super a SONY HF-ES.

Užívateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 7865
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od užívateľa EZ647 » Pondelok, 6. Decembra 2021, 13:55

oni to asi bez tej bublinky nevedeli :D

hudba je u mňa klasické tuc tuc ts ts :D
vždy nahrávam s dolby C aby to malo ten priestorový nádych detailov na strojoch bez dolby, ja to mám rád :D

okrem zmienených ultimátnych normal by som ešte doplnil TDK AD-X, Denon DX4, That´s FX, Sony HF-Pro, Axia HD-Master a ono ich bude ešte podstatne viac

iwwo111
stará páka
Príspevky: 445
Dátum registrácie: Nedeľa, 15. Septembra 2019, 00:09
Bydlisko: Rožňava

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od užívateľa iwwo111 » Nedeľa, 20. Marca 2022, 23:23

Tak sa trocha pripojim aj ja k testovaniu. Dnes som konečne odbalil kazetu Basf chromdioxid super 2. Plný očakávania, že to, čo som čítal o chromkách, nemože byť predsa pravda. No a prišlo sklamanie. Deck Aiwa AD-F910 si s tým neporadil. Ako tak som skalibroval, ale nešlo to na značku. Bias vykrútený do ľava, rec sensitivity tiež. A teraz k nahrávke, išlo to maximalne do minus 3, potom skreslenie. Výšky slabé, basy už na hrane skreslenia. Takže už verim. :D no čo už, skusenoť nadovšetko. Skusil som ešte nakalibrovat Basf chrome maxima a to bolo bez problémov. Tak asi to už nebude pravý chróm.
Prílohy
20220320_230755.jpg
20220320_230841.jpg
20220320_230956.jpg
20220320_232151.jpg

Užívateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 7865
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od užívateľa EZ647 » Nedeľa, 20. Marca 2022, 23:47

ako dosť záleží na stroji, ale ešte viac na stave pásky, mám chromdioxidy, ktorým už nikto nepomôže, ale mám aj celkom staré kusy, kde je zvuk prijateľný do tej miery že sa nahrá do 0db, alebo o stupeň menej a to čisto, ostro, bez skreslenia a s nízkym šumom kvôli chromdioxidu, takže nie vždy je všetko stratené, len to chce k tomu získať vhodný prístup a zase nečakať veľmi veľa

Chrome Maxima II v tomto prevedení je väčšinou už FeCo pás, ale tie prechodové verzie, aj v tomto dizajne, ktoré mali dátum výroby 1995 môžu napriek tomu obsahovať ešte chromdioxid

k tej inzercii v druhom vlákne, chcel som navrhnúť niekoho kto ti jeden či dva kusy nahrá k plnej spokojnosti podľa vlastného výberu a budeš mať tak chromdioxidy s primeranou kvalitou v zbierke už nahraté, viac sa len bojím kompatibility kolmosti a prípadného dolby

Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"