Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Analogaudioman
metál za zásluhy
Príspevky: 373
Dátum registrácie: Nedeľa, 15. Septembra 2019, 21:44

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Analogaudioman »

EZ647 napísal: Štvrtok, 7. Septembra 2023, 17:06 Vymeníme za niečo, alebo za prachy?
Jasné, že vymeníme. Na jednu stranu novo vybalenej 70tky som nahral môj výber referenčné tracky. Myslím, že s takým kvalitným zvukom na kazete sa dá konkurovať. Ak teda chceš.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9591
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Niežeby som nechcel meniť, len mi všetko trvá, Roman čakal na 4 kazety čo som tu mal pre neho tri mesiace :D
Silverfox ako tu má kopu kaziet, čo odosielam od roku 2017 a stále nič :D
Ja to veľmi nesúrim, lebo sa už tak nenaháňam za kazetami pre web, ktoré mám aj keď v inej dĺžke.
Musím niečo pekné vybrať, aby to stálo za to.
Analogaudioman
metál za zásluhy
Príspevky: 373
Dátum registrácie: Nedeľa, 15. Septembra 2019, 21:44

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Analogaudioman »

EZ647 napísal: Štvrtok, 7. Septembra 2023, 20:19 Niežeby som nechcel meniť, len mi všetko trvá, Roman čakal na 4 kazety čo som tu mal pre neho tri mesiace :D
Silverfox ako tu má kopu kaziet, čo odosielam od roku 2017 a stále nič :D
Ja to veľmi nesúrim, lebo sa už tak nenaháňam za kazetami pre web, ktoré mám aj keď v inej dĺžke.
Musím niečo pekné vybrať, aby to stálo za to.
Veď nejde o to naháňať sa. Pripravíš, ponúkneš, odosleš.. A vybavčo. A ja takisto.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9591
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Mám tu nejaké Basf TPII, CMII, TDK MA 100 1994 a SA Black 90 1994, za stav neručím, hlavne u tej metalky TDK, niečo z toho by vyhovovalo?
Mám tu aj nejaké ľahké kazety ferro z poslednej doby výroby, Mexické Sony chrome, ktoré nie sú vhodné na nahrávky, TDK SA 60 Thajsko s neznámou páskou :)
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9591
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Maxell XLI-S 60min vyrobená 9.11.1991 v Anglicku
Keď som pred dvoma rokmi nahrával novšiu, poslednú existujúcu verziu tohto modelu kazety, mal som v pláne hneď po predošlej nahrávke nahrať túto staršiu verziu, aby som to porovnal. Ale čas sa nejako totálne pos.. a tak po dvoch rokoch som sa dostal konečne k tejto kazete.
Keďže teraz volím odlišný výber skladieb, tak vyberám aj silnejšie pásky, čo tento model nepochybne je, aj keď si to štandardne šetrím na metalky a superhigh kazety, tak aj toto je prijateľné.
Test a nahrávka kazety Maxell XLI-S 60 ročník 1994 pre Európsky trh.
Na danom odkaze som popisoval aj históriu tohto vzácneho modelu, no ako je v Európe zvykom, už začiatkom 90tych rokov, väčšina výrobcov zabalila superferro modely pre náš trh, teda Maxell držal aspoň svoj UDI-CD s mimoriadne dobrou páskou, TDK AD a AR a Basf svoje Maximum z Ferra 😊
K textom o histórii modelu dodám, len že toto je predposledný model z danej série s páskou označenou ako Cobalt Sigma, s výrazne hnedou farbou, bočným presvitom pásu na cievke pre dvojvrstvový nosný film, samotná vrstva pásu je tiež pomerne priesvitná.
Na Tapeheads.net sme sa pred nedávnom celkom dohadovali práve kvôli jemným rozdielom pásky Maxell XLI-S medzi jednotlivými ročníkmi a jeho použitiu vo vybraných šaržiach tiež vzácnej kazety Agfa HR-XS, kde sa výrobca už tiež neobťažoval s vlastnou páskou, ale riešil dve pásky Basf FMI a Maxell XLI-S. Ja práve nemám verziu Maxell 1988, ktorá by mala byť údajne totožná s uvedenou Agfou.

Dnešná kazeta, Balenie:
Hranatá, hrubá, tmavá krabička typického dizajnu Maxell s okrúhlymi stredovkami a jemne matným okrajom na prednej a zadnej strane, vrúbkované boky, bez loga.
Fólia má metalickú potlač, od verzie 1988 sa líši naozaj len niektorými drobnými prvkami a samotná kazeta len fontom textu.
Nový font je aj na fólii, celé balenie je situované monochromaticky v striebornej a čiernej, kdežto typ II v zlatej a čiernej.
V striebornej časti pod logom maxell sa nenápadne pyšní symbol Cobalt Sigmy ∑.
Trochu chcem apelovať aj na vášnivých užívateľov, ktorý nahrávajú, alebo zberateľov čo nenahrávajú, naozaj Maxell pásky boli vyvíjané a vyrábané len v Japonsku a do všetkých pobočiek sa dovážali po celom svete buď v pancakoch, alebo možno aj celé nepodelené role, neviem, ale len málo výrobcov si pásku vyrábalo aj mimo Japonska, Maxell a TDK to mali vraj len v Japonsku.
Chcem tým povedať že čo ročník a model u Maxellu, to niekedy iný názov pásky, ale reálne medzi tými pásmi boli rozdiely vo farbe a recepte v postupnom vývoji behom rokov. Takže jeden typ pásky mohol vyzerať inak v roku 1986, inak v 1988 a inak v 1992. Okrem toho príbuzné modely pre Japonský trh mali často šialené názvy, ale výrobca pritom používal totožné pásky medzi trhmi, len ich občas nazýval odlišne. Niekedy je podstatné ako vám vyjdú výsledky testov, meraní, aj čo sa uvádza v technickom liste výrobcu, ktorý ale nie je vždy k dispozícii že? A potom ten klasický prúser skladovania a stavu...
Pre XLI-S v Európe a USA to bola aj tak konečná cesta v roku 1994 pod názvom Cobalt ∑.
Ale späť k baleniu, keďže som zase odbočil, okrem toho že pod touto fóliou je krásne vidieť takmer na celú kazetu. Zadná strana vyobrazuje cez priesvitnú fóliu celý popis bookletu. Okrem toho že táto rada je už väčšinou vyrábaná v Anglicku, okrem už uvedeného názvu magnetickej vrstvy (zase nie presne zloženia – i keď z toho logicky vychádza že oxid železa je základ v takých páskach a kobalt v názve jasne hovorí o FeCo páske, nič viac?) sa dozvieme nejaké hodnoty MOL pre nízke a vysoké frekvencie, ktoré boli navýšené v porovnaní s nejakou pre nás neznámou referenčnou páskou. Schválne si pozrite verziu 1986, kde sa hovorí o porovnaní s modelom XLI, čo je trochu zmysluplnejšie a verziu 1988 ešte nemám, ale ak pozriem na internet, tak sa porovnáva tiež s neznámou referenčnou páskou, ale staršia verzia tejto kazety používala ešte vrstvu Epitaxial 😊
Booklet je veľký skladací typ J, ako sme videli cez fóliu, tak predná strana je hlavne o popise kazety, ďalej inštrukcie a grafika ladí k fólii, vnútro s riadkami na popis. Aj keď sú tam nejaké štvorčeky na prednej strane vedľa inštrukcií, ale ich presný význam mi uniká.
Nálepky sú u Maxell vždy trochu strohejšie, aj keď tu mali aspoň nejakú textúru, než na tých nových :D

Kazeta:
Tento dizajn je asi už legendárny pre firmu Maxell, po celoplošných zlatých a strieborných štítkov cez oválne dizajny, je toto asi najväčšia legenda a poznávací znak firmy, už nikdy nič podobné nedosiahli.
Stredne veľké okno s hranatými okrajmi okolo cievok, ako stará hra v PC s nízkym rozlíšením, dvojité cievky s čiernymi stredmi a bielym povrchom. Ale hlavný je materiál, ktorý sa nepodobá bežnému plastu, ale je ťažší, chladnejší, ale strašne na ňom ostávajú škrabance a otlačky, potlač dlho nevydrží pri častom používaní.
Maxell to nazýva Super Silent-Phase Accuracy Cassette Mechanism. Používaný len pre najvyššie modely I, II a IV.
Firma bola náležite hrdá na svoj výtvor, aj keď sa potom dizajn kaziet zmenil k strohejšiemu prevedeniu, navzdory tomu čo si niektorý ľudia myslia, tento typ materiálu, možno so zmenami v zložení bol používaný prakticky až do konca výroby vysokých modelov, v Anglicku asi až do roku 1999 ak nie dlhšie, v Japonsku možno približne tak, v USA ešte neviem či sa tento materiál vyrábal. Ako som prešiel všetky tieto kazety s týmto materiálom, tak sa jednalo o Made in Japan, alebo England, všetky USA verzie boli vyrobené v Japonsku až na niektoré Anglické výnimky.
Samozrejme kazeta trpí rôznymi zaujímavými neduhmi, ako dokonalé vedenie pásky, niekedy, alebo často len na mierne horších strojoch uteká ako prvé, čo môže byť aj páskou.
Cez matné okno je horšie sledovateľný stav pásky, hlavne u tých nových úzkych, robí sa k tomu na ňom taký matný povlak, ktorý sa da utrieť.
Cievky Maxell sú podľa mňa absolútne bezkonkurenčné, nikdy som tieto dvojité nevidel deformované, zle zarovnané, alebo nejak inak poškodené pri bežnom používaní a skladovaní.
Kazeta by mala byť aj teplotne odolná, no vieme, že občas sa deformuje z neznámych príčin, neviem či bolo viac prípadov okrem jedného zmieneného na fóre.
Ešte k použitiu, tento dizajn bol určený pre tri ročníky, uvedený v roku 1986, pokračujúci v roku 1988 a dožívajúci v dnešnom prevedení.
Potlač bola vždy jednoduchá matná, sivá pre typ I a zlatistá pre typ II a IV, pre rok 1986 kazety nemali text vo výreze pre nálepku, ten pribudol až v ročníku 1988 a novšej verzii zmenili len fonty písma, takže sú tieto kazety podľa týchto znakov bezpečne rozpoznateľné aj bez bookletu a obalu. Okrem toho podľa zistení sériových čísel Maxell si krásne prečítate presný dátum výroby aj s daným ročníkom.
Zavádzací pás podľa klasickej Maxell schémy s červeným značením pre C60.

Páska:
Je pomerne stredne hnedá, výrazne železitá, priesvitná, jemné rozdiely medzi ročníkmi ako som spomínal vyššie, hlavne aj na odkaze na Tapeheads.net
Bočný presvit veľmi výrazný na navinutej cievke s páskou, nosný materiál je dvojvrstvový nosný film, ktorý Maxell používa asi od roku 1988-89cca pre XLI-S, XLII-S, MX a neskôr len MX-S. Kde cca v roku 1997 s tým prestal v rámci zlacňovania u XLII-S, ale u MX-S ostal až do konca, nechápem presný význam tohto filmu. Nechápem ani prečo niektoré staré a niektoré moderné pásy taktiež presvitajú bokom viac alebo menej než tento Maxellovský systém.
Ešte trochu rýpnem do tej problematiky názvov pásov Maxell u typu I.
Pre Európu sme tu mali hnedý pás Epitaxial, čiernu Cobalt Sigmu v nových UDI-CD, ale hnedú v starých UDI, hnedú v XLI-S, čo pre viac druhov a farieb pásky priam kričí, že to myslia vážne len v rámci marketingu, ale o skutočnom zložení pásu sa naozaj nikde nepíše.
Potom rovnaká problematika v modeloch UDI behom celých 90tych rokov pre Japonský trh, kde sa názov pásky menil viac krát a pásky postupne prechádzali z hnedej na sýto čiernu farbu, takže názvy treba brať naozaj s voľnosťou a viac ako zaujímavosť, než realitu. Ale podstatné je že si zákazník uvedomoval že nekupuje základný UR pás...

Kazeta pridaná v aktualizácii na web 12.11.2016, zdroj HB KE, cena 17€ čo vtedy bolo asi priemerné.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 27.11.2016:
+4db, bias -8.
Výborný zvuk, ktorý je trošku mohutnejší v stredoch a basoch, ale na displeji sa to veľmi neprejaví, stredné podbiasovanie. Zvukový prejav je aj po rokoch až neskutočne dobrý.

Pioneer CT-S550S, 2.6.2019:
0db, jemnejší a ostrejší zvuk
BLE XD:
+4db, špičky +5db, prednes je ako na zdroji, neexceluje tak prehnane, ale hrá ako zdroj a to je dosť schopné, ale pre niečo navyše z pásky to chce trošku iný stroj zrejme

Technics RS-AZ7, 6.2.2019:
Oproti vstupu je zvuk z pásky +2db posilnený, zvýšená mohutnosť basov a stredov, výkon ťahá až na +8db a neskresľuje, výšky sú len nepatrne slabšie od zdroja, je to celkom použiteľné
ATC:
+4db, špičky +6db, výkon jemne poklesol, ale stále veľmi dobré, výšky sú silné ako na zdroji, čo je v tomto prípade trochu dilema vybrať si medzi silným basovým podaním po okraj displeja s mierne slabšími výškami, alebo všetko sa utne len na kvalitu zvuku ako je na zdrojovom CD, ale s plnými výškami, pre mňa bola voľba dneska jasná, nahral som to na Sony :D

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup na +4db, 7.2.2019:
Len občasné špičky +6db, je tam mierne posilnenie výkonu, výškovo je to ale veľmi slabé
ATC:
+4db, výšky sú brutálne excelentné, ako je typické pre kalibráciu na tomto decku, kto nechce využiť plný výkonový potenciál tejto pásky, môže to nahrať aj takto

Technics RS-TR575MII, dvojhlava, vstup nastavený na +4db:
Bez skreslenia je výstup za hranou displeja +4db navýšený výkon, výškovo veľmi kvalitné, teda s jemným poklesom iba

Aiwa CS-W320 rádiokazeťák s magnetom, 2.6.2019:
V rámci možností zariadenia je zvuk nadmieru slušný, ani nie je prehnane prevýškovaný, mazanie úplne.

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby C NR
Kalibrácia podľa Sony:
H: -6
L: -3
Nastaviť to šlo úplne presne aj s rezervou, ako porovnávam s novšou verziou kazety z roku 1994, tak rozdiel bol minimálny v tomto bode hodnotenia, kalibrácia biasu ukázala tiež -6, ale úroveň len -2.
U tej novšej Maxell som potreboval ešte podbiasovať nadoraz, ale tu som bol spokojný presne s takým nastavením, ako mi predhodil displej kalibrácie, porovnanie zvuku páska/zdroj mal minimálne rozdiely zafarbenia zvuku a prednes výšok bol totožný, mierne sa menil podľa skladby.
Basovosť je aj tu viac zvýraznená a zvuk je celkovo mohutnejší a basový bež zdroj. Výkon ťahal na maximum displeja +8db s nepatrným náznakom skreslenia, nahrával som preto na +4db s rezervou špičiek +6db, u jednej skladby mi to ušlo naplno, keďže u kompilácii rôznych interpretov sa to ťažšie stráži, ale nič drastické sa neudialo. Ako pozerám, zvolený rozsah som na tomto decku nechal aj pri nahrávke tej novšej verzie kazety.
Myslím že dravosť, dynamika je u tohto pásu výborná, je tam trochu tej mäkkosti na výškach, neprebíja uši ako niektoré typy II a IV sú na toto tvrdšie a nekompromisné, to je asi hlavný rozdiel medzi ultra/superferro a typmi II a IV, že aj keď ma pás normal tak vysoký výkon, je to celé vláčnejšie, mäkšie a nie tak agresívne a myslím že aj trochu viac vystavené riziku času z ovplyvnenia magnetickými poľami, alebo čiastočnému odmazaniu na tapedeckoch, či už magnetoiskrikciou, alebo zvyškovým magnetizmom na hlavách, aj mazacích, či zlom zapojení elektroniky prístroja, ako sa tu už všetko na fóre všemožne riešilo, aj keď sú tieto pásky rokmi stabilnejšie, tak sú aj citlivejšie na poklesy hlavne výšok, ktoré sú preostrené a potom ten rozdiel môže byť dosť markantný, ale aj prehnaná basovosť v charaktere zvuku mierne prekrýva výškovú čistotu, tak aj pri porovnaní so zdrojom na trojhlave je ten subjektívny pocit zvuku dosť podobný, ako hodnotenie tmavosti pásky na čiernom alebo bielom podklade pozadia.

Problémy:
Aj keď si pás držal celý čas a obe strany famózny výkon a excelentné výšky, tak sa vyskytli zhluky porúch, ktoré pripomínali náhle pokrčenú pásku v nasledovných prípadoch:
Po starých testoch, pás je veľmi citlivý na opotrebovanie a novú nahrávku, podobne ako typ II a IV, tak sa viac prejavili nejaké neduhy v časoch šiestej, ôsmej trinástej, štrnástej, osemnástej minúty. Zhluky prešli rýchlo a výpadky či poklesy boli veľmi vzácne, raz alebo dva krát na strane A. Na strane B sa to prejavilo len čiastočne.
Otlaky na začiatku a konci pásky:
Aj keď je cievka so svorkou dobre zarovnaná, otlaky boli mierne až stredné po samolepke zavádzačky, toto bol problém u väčšiny firiem a technológie sa zlepšili prakticky pred koncom kaziet, málokto to používal.
Na oboch stranách na konci aj začiatku je 5-10sekúnd priam kritických, to hrá pokrčene, ďalších 10-20sekúnd mierne poznačených, potom je dobre. A nie naozaj nepomôže odstrihnúť konce pásov, nakoľko ak sa to nespraví iným spôsobom, tie pretlaky sa na tejto veľmi citlivej páske urobia znovu, to už lepšie pretočiť a nahrávať asi až 30sekúnd po začiatku magnetickej pásky, podľa toho kto je aký pedant na tieto veci.

Záverom:
Toto je model ultimátnej ultraferro kazety s kobaltom od veľmi precíznej a obľúbenej firmy Maxell.
Kazeta patrí k vzácnejším a ťažšie dostupným kusom a pomerne dneska iste aj drahým.
Napriek tomu zvuk je famózny a s väčšinou deckov sa dá nahrať dobre až excelentne, zase stav a skladovanie, čo je otrepaná fráza ku každej jednej kazete čo má za sebou dlhý prebdený čas od svojej výroby.
Trochu viac precitlivelá na poškodenie a opotrebovanie, ideálne nahrať nejaké kvalitné veci a už nemazať, nerobiť prehnane veľa testov ako ja a bude to fajn.
Kazetu teda odporúčam ako TOP model triedy I od firmy Maxell v tomto smere asi nič lepšie nezískate, jedine iné ročníky.
S novým označením Cobalt Sigma (hahahaha) odporúčam tento model od ročníku 1991 až do konca, alebo vzácny a extrémne drahý Japonský model XLI-S v modrej metalickej fólii.

Dodatky:
Čas počítadla decku po prvej strane 31:48
Otlaky som rozobral pomerne detailne.
Hlavy a kladka čisté.
Zdroj: Technics SL-PG570A
CD-R Maxell by CMC Magnetics Taiwan/China 97:26.66
CD-RA Maxell XLII Audio by Ritek Taiwan 97:15.17
Interné poznámky: CC 927, CD 984, 996
Prílohy
IMAG0151.JPG
IMAG0151.JPG (146.25 KiB) 560 zobrazení
IMAG0152.JPG
IMAG0152.JPG (143.49 KiB) 560 zobrazení
IMAG0695.JPG
IMAG0695.JPG (173.77 KiB) 560 zobrazení
IMAG0696.JPG
IMAG0696.JPG (112.63 KiB) 560 zobrazení
IMAG0697.JPG
IMAG0697.JPG (95.07 KiB) 560 zobrazení
IMAG0698.JPG
IMAG0698.JPG (86.09 KiB) 560 zobrazení
IMAG0699.JPG
IMAG0699.JPG (122.99 KiB) 560 zobrazení
IMAG0700.JPG
IMAG0700.JPG (83.29 KiB) 560 zobrazení
IMAG0701.JPG
IMAG0701.JPG (76.89 KiB) 560 zobrazení
IMAG0702.JPG
IMAG0702.JPG (78.7 KiB) 560 zobrazení
IMAG0703.JPG
IMAG0703.JPG (81.46 KiB) 560 zobrazení
IMAG0704.JPG
IMAG0704.JPG (73.71 KiB) 560 zobrazení
IMAG0705.JPG
IMAG0705.JPG (66.65 KiB) 560 zobrazení
IMAG0706.JPG
IMAG0706.JPG (100.13 KiB) 560 zobrazení
IMAG0707.JPG
IMAG0707.JPG (92.37 KiB) 560 zobrazení
IMAG0708.JPG
IMAG0708.JPG (87.05 KiB) 560 zobrazení
IMAG0710.JPG
IMAG0710.JPG (138.31 KiB) 560 zobrazení
IMAG0711.JPG
IMAG0711.JPG (44.36 KiB) 560 zobrazení
IMAG0712.JPG
IMAG0712.JPG (61.64 KiB) 560 zobrazení
IMAG0713.JPG
IMAG0713.JPG (126.78 KiB) 560 zobrazení
IMAG0714.JPG
IMAG0714.JPG (116.29 KiB) 560 zobrazení
IMAG0715.JPG
IMAG0715.JPG (87.57 KiB) 560 zobrazení
IMAG0716.JPG
IMAG0716.JPG (78.15 KiB) 560 zobrazení
IMAG0717.JPG
IMAG0717.JPG (84.79 KiB) 560 zobrazení
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3492
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Perfektný test aj článok, teda tak obsiahly materiál by som dokopy ja nedal. Paráda, myslim, že podľa tohto sa ozaj mnohí môžu rozhodnúť či kazetu kúpiť. Podľa mňa ak má niekto takú Aiwu ako ty, tak nič iné by som tam ani nedával:)
Štve ma že hneď tieto lepšie kazety blbnu pri prehratí nanovo, čo môže ale asi nespraví poruchy aj po kalibracii. Otlakom sa nedá vyhnúť, to bolo už keď boli tie kazety nové.
Prijal by som desať pack
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9591
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Myslím že pôjde dobre na väčšine strojov, ale ten vek s tými otlakmi, to proste asi nejde s tým nič spraviť.
Tá novšia verzia 1994 na ktorú som dával odkaz, tým trpela minimálne čo je zaujímavé.
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8724
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Kazetowich »

na týchto kazetách ma odradzovalo vizuálne to mliečne mäkké "sklíčko" - ja viem že zrejme zabraňovalo rezonanciám, ale sa mi strašne aj dnes nepáči ... :?
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9591
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Ja som prvýkrát videl XLII-S 90 v tomto dizajne, našiel v kope kaziet u tety a nedokázal sa na ňu vynadívať, stále ma fascinovala, celé roky :D
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9591
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Agfa Metal 60min ročník 1979-1980 Made in Belgium/Holland vyrobená firmou Philips.

Ako som spomínal, mám teraz záujem nahrať aj nejaké zaujímavejšie kazety, typu IV.

Začiatky metaliek boli naozaj ťažké, kde kto to chcel mať v ponuke, ale vlastnú výrobu nie veľmi zvládal, takže rané metalky sú častou OEM zmesou tretích strán.
Trochu histórie, v závere roku 1978 uviedla „prvá“ na svete kazetu Metal firma Scotch pod názvom Metafine, pre nás je oficiálny predaj audiokaziet triedy typu IV od roku 1979 približne 😊
Postrehol som na Tapeheads.net nejaké drby o tom že v skutočnosti prvý bol Philips, ale niečo sa tam pokazilo a Scotch ich potom predbehol, neviem podrobnosti, ani pravdivosť príbehu, takže zatiaľ oficiálne ostávam u Scotch Metafine ako prvej metalky.
Philips samozrejme mal v roku 1979 vlastné audiokazety triedy IV, s názvom proste METAL, celkovo vydal tri ročníky v rokoch 1979 – 1985, potom dlho nič, až v roku 1990 si nechal kazety typu IV vyrobiť vo firme General Magnetics Singapore v ponuke len s jedným modelom nazvaný Metal PLUS, ktorý obsahuje možno neznámu pásku metal, alebo niečo z pôvodných receptúr Taiyo Yuden, ktoré firma GMS prevzala.
Značka PDMagnetics, ktorá bola partnerská značka a podnik Philipsu a Dupontu mali vlastnú radu audiokaziet.
V roku 1981 pod názvom 1100 Metal ponúkali technicky totožnú kazetu ako klasické Philips Metal, kazety vyrábané v Belgicku, alebo Holandsku.
V roku 1983 ponúka PDM kazetu typu IV vyrábanú firmou ICM vo Švajčiarsku, čím sa doteraz stala jedinou známou existujúcou metalkou vyrobenou v tejto fabrike, pod názvom modelu 1100 Metal HG.
Taktiež dlho nebolo nič a v roku 1990 ponúka PDM dva modely kaziet Metal s totožným dizajnom a pôvodom od Singapurskej General Magnetics, ktorá odkúpila technológiu Taiyo Yuden Japan na výrobu audiokaziet a pásky.
S tým rozdielom že PDM ponúkal model ME, zrejme totožný s Philips Metal Plus, a k tomu vyšší model ME-X, ktorý je vzácny a zberateľsky cenený viac než Super metalky veľkých výrobcov. Takže nie je známe aký je technický rozdiel v páske.
Nikdy viac som nepostrehol iné kazety Philips a PDM metal okrem tu zmienených, výber je za tie roky veľmi skromný, ale ak sa objaví niečo nové, rád to nahodím na fórum.
No a prečo celý čas tu robím prehľad metaliek Philips? No pretože bol pomerne významný dodávateľ svojich audiokaziet aj pre iné značky a výrobcov, ktorý metalky sami nevedeli, alebo sa im to neoplatilo aby začali vývoj a výrobu.
Jednou zo značiek ktorá používala takmer len Philips metalky bola Agfa, ale napríklad aj Marantz.
Agfa Metal mala v ponuke za celý svoj život tri audiokazety metal, taktiež na začiatku v roku 1979 ten model, ktorý teraz nahrávam, potom novší z roku 1982 a v záverečnej fáze mala Good Bye Edition Metal-XS, ktorej ceny presahujú aj dvojnásobok Vertexu.
Agfa v prvej generácii mala aj kazetu Metal vo vlastnom kazetovom tele, zrejme naplnené Philips či Basf páskou do vlastných kaziet, problém je že vzhľadom k typu balenia pred kúpou nemôžete ani tušiť aká je vnútri kazeta.
Jedná sa konkrétne o takéto prevedenie, ktoré považujem za mimoriadne vzácne.

Dnešná kazeta, balenie:
Klasická hranatá krabička s čiernou polovicou, bez loga, ale vnútri som našiel nápis ICM 😊
Balené v priesvitnej fólii, čo bol dlho u Agfy štandard.
Booklet je krátky typ J v čierno zlatom prevedení, táto rada Agfy obsahuje hrubý zlatý text a pečať, čo sa mi na tomto ročníku mimoriadne páčilo, ako krásny a kvalitný symbol výrobcu. Obal hovorí o Pure Metal IV zložení, informuje o hifi norme DIN 45 500, ale nikde na celom obale nenájdete Made in nápis, len čisté Germany, bez Made in, čím chcel autor povedať, že značka je Nemecká ale o pravom pôvode výrobku chce pomlčať.
Vnútorná strana bookletu je s riadkami na popis v starom štýle Agfy. Vnútri sú ale ešte nejaké inštrukcie a celkom vtipná veta, ktorá hovorí že túto kazetu by ste mali používať len v kazetových rekordéroch vybavených jedine manuálnym prepínačom typu pásky. Aj keď sa to môže zdať vtipné, logicky z toho vyplýva, že naozaj prvé série boli v kazetovom tele Agfy ako som uviedol odkaz vyššie, bez detekcie typu IV, ale tieto OEM Philips kazety sú vždy (zatiaľ) vybavené plnou detekciou typu IV, nikdy som zatiaľ nevidel Philips Metal bez týchto otvorov. Takže pozostatok starých informácii na booklete.

Kazeta:
Telo kazety Philips s malým oknom, ale nie tým prehnane malým ako v začiatkoch výroby, ale na úrovni klasických kaziet tej doby.
Philips používal dva typy tela, pre typ I a II bolo odlišné než to na type IV, ktoré bolo na prvý pohľad takmer rovnaké, ale v skutočnosti bolo veľmi prepracované a odlišné.
Na prvý pohľad obsahuje malé vnorené štvorcové výrezy otvorov cievok, čo Philips rád kopíroval od iných, ono to bolo asi moderné.
Tvar nálepky po stranách je presne vyrezaný na dizajn kazety, čo tie bežné nižšie rady Philips nemajú.
Okno nie je vnorené, ale plexi je presne zarovnané s povrchom tela kazety.
Kazeta obsahuje len 4 skrutky.
Pri pohľade do vnútra tam vidíme vystužené horné rohy kazety a priestor otvorov Metal, kde nie sú len dva okienka, ale sú ako vstup do väčších komôrok, kde sa môže ľahšie udomácniť kdejaká nečistota, alebo hmyzia forma života.
Vodiaca časť kazety je mohutne vypracovaná so stredovými otvormi, ktoré prenikajú do vrchnej časti krytu kazety, čo pôsobí ako historický pokus o vodiaci blok.
Používa už priesvitné trecie fólie, nie papierové, cievky sú ale pomerne jednoduché u Philips, vždy ľahšie než u Basfu, s malou I svorkou. Deformácie neviem či sa bežne vyskytujú, ale mohli to spraviť aj pevnejšie.
Červená zavádzacia páska, myslím že si taktiež značili C60 dĺžku, ako väčšina EU výrobcov v tej dobe.
Celoplošná vytvarovaná nálepka je v čiernom prevedení s bielou plochou na popis a matným zlatým textom, ktorý je trochu nevýrazný a kazeta pôsobí tak menej luxusne, než ten samotný obal, ktorý ju totálne prebíja. Nálepku spravili s reálne zlatým textom až v novšej generácii 1982, ale tam zase ten obal už tak luxusný nebol.
Napriek tomu musím povedať, že cením snahu firmy Philips o taký samostatný návrh tela kazety len pre kazety metal, aj keď dizajn trochu zodpovedá tej dobe.
Celý mechanický chod u týchto kaziet je taký ťažkopádnejší.
Ešte doplním, niekto si možno všimne, že spoj oboch polovíc, ide po obvode nie v strede, ale po okraji.

Páska:
Na prvý pohľad čierna a nepriesvitná, na silnom svetle sa objaví typický sivý odtieň s tým jednoliatym kovovým výzorom. Aróma je trochu nepríjemná, jemná, ale nedá sa porovnať s pásmi chrome.
Zase si nie som istý pôvodom, podozrievam že Philips a Basf metal používali totožné pásky, ale neviem kto je autorom, na fórach mi zase tvrdili že to tak nie je, ale indíciou je príliš malá navinutá cievka u prvej Philips Metal C60, kde použili asi príliš tenkú pásku a rovnaká sa objavuje na fotkách, pomerne vzácnych, u prototypov Basf Metal Pigment. Možno to mal v prototype Basf od Philipsu a potom si vyrobil vlastnú, ktovie.
Na páske sa na začiatku objavili divné čiary, asi otlaky lepidla po prerastenej samolepke zavádzačky, ale aj divné čísla, ako duchovia v nejakom úseku na začiatku za sebou. Pritom na zavádzačke, ani samolepke žiadne čísla nie sú.
Napadlo ma, že to mohlo byť pretlačené z balenia veľkej plniacej cievky pri výrobe, že pás pochádza zo začiatku novo otvorenej cievky.
Inak pretlaky a zvlnenie pásu na koncoch sú celkom veľké, hlavne na konci prvej strany je okrem toho páska aj divne zvrásnená, ako otlaky po nečistotách.

Kazeta pridaná v aktualizácii webu dňa 22.5.2016, balík z Česka, cena 599KČ čo bolo vtedy možno veľa, dneska je to málo :D

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 29.5.2016:

+2db, bias -8
Na tak starú pásku dosť slušný zvuk. Výšky sú podstatne slabšie, stredné podbiasovanie to čiastočne zlepší, ale nehrá ako zdroj, ale je to metalka, ktorá hrá stále slušne na svoj vek, +6dB s biasom 0, alebo +2dB s biasom -8, z nej robí materiál ešte stále hodnotný do zbierky aj na použitie.

Pioneer CT-S550S, 22.8.2016:
+2db, špičky +4db, jemne poruchová na výškach aj stredoch, basy ale veľmi slušné, výšky jemne slabšie, ale celkovo dosť dobrý zvuk
BLE XD:
+4db, zaujímavé, basovo a celkovo je to ešte mohutnejšie a silnejšie než zdroj, špičky sa derú na +6db, občas nejaká porucha, výšky ako zdroj, výborný zvuk, až ľutujem že som to nenahral tu :D

Technics RS-AZ7, 5.6.2016:
+4db, špičky +6db, výšky len nepatrne slabšie od zdroja, pomerne mohutný zvuk, hodný metalky a že sa tá kazeta ale snaží
ATC:
Totálne skazené, že som si ani hodnotu nenapísal, extrémne skreslenie v celkom spektre, výšky preostrené nechutne, nepoužiteľné, kalibrácia po inej metalke bola podstatne lepšia

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup na +4db, 13.7.2016:
+4db, výšky jemne slabšie, občas poruchy, ale balance je dobrý, stále jemný dojem strapatenia výšok, teda porúch
ATC:
+2db, mierne slabší zvuk, výšky ostali ako predtým, menej skreslenia, ale stále to nie je ono, nahrávka jedine ako núdzovka

Technics RS-TR575MII, dvojhlava, vstup na +4db:
+4db s jemným skreslením, výškovo slabé, horší ľavý kanál, ale po minúte záznamu sa to opravilo samo

Aiwa CS-W320 rádiokazeťák s magnetom, 10.7.2016:
Veľmi preostrený zvuk so zlými a skreslenými basmi
Mazanie:
Trochu to skreslí a poškodí pôvodnú nahrávku, inak sa nič nezmení

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby C NR
Kalibrácia podľa Sony:
H: kolíše medzi -6 až -4
L: -4
Nastaviť to šlo presne, s tým že bias je nadoraz dole, a Level má ešte rezervu, ale hodnoty kolíšu celkom agresívne a postupne dosť klesajú, takže páska zanáša.
Zvukovo skoro dobré, na prvé počutie, prebudiť sa nechala až na +6db, ale vhodnejšie je +2db s malou rezervou špičiek, ako som v priebehu nahrávky zistil, ani to sa nehodí a pre hlbšie basové skladby jej veľmi svedčí 0db.
Výškovo je tam malý ale počuteľný pokles oproti zdroju, ale dá sa to zvládnuť, jemný náznak že to nie je celkom čisté bez porúch tam je, ale naozaj veľmi jemný.
No vyskytli sa aj tu problémy so škrípaním a zanášaním.
Škrípanie:
Trochu som to očakával, pretože už mám dve také kazety nahraté predtým, jedná sa o asi 2-3minúty pred koncom strany A, kedy začne mechanické škrípanie, prenášajúce sa do zvukovej cesty aj nahrávky, totožné s Basf ferro. Úsek je krátky, alebo pás nie je v tak zlom stave aby tie posledné minúty nedobehol do konca bez prilepenia a zastavenia.
Našťastie zatiaľ u týchto pások funguje dobre ľahká pomoc, totiž tento jav sa vyskytne len pri prvom prechode, potom už nie.
V minulosti som nahrával Philips Metal C60, kde sa to nevyskytlo, ale PDM 1100 Metal C90, tam sa presne to isté stalo tiež na konci strany A, proste som vyčistil hlavy a dal poslednú skladbu znovu a bezproblémov, inak pri ďalších hraniach aj na iných deckoch a walkmanoch sa jav nezopakoval. Podobne som to skúsil tu a taktiež bezproblémov.
Hlavy neboli opticky zanesené, ale čistenie je veľmi dobrá vec aj v tomto prípade.
Páska už síce nezaškrípala ani raz, ale na strane B som celkom bojoval so zanášaním a poklesom výšok.
Niečo podobné bolo aj na zmienenej PDM, ale menej agresívne.
Prvá skladba strany B bola čistá ako zdroj, druhá už výrazne menej a pri tretej som to musel vypnúť, pravý kanál bol bez výšok.
Po polovici strany začali zase poklesy na ľavom kanály, niečo sa vrátilo späť a niečo nie.
Poruchy po starých testoch boli minimálne, po otlakoch svorky a tie divné čísla a nečistoty na koncoch pásky spôsobili väčšie poruchy tesne pred koncami, a menšie asi 1-2min od koncov, mohlo to byť aj horšie.

Záverom:
Ohodnotil by som ju na trojku čo do použitia a s istými riešiteľnými problémami by som ju aj odporučil, pretože je to metalka a stále má istý skrytý potenciál. Ale je nutné ju nechať zabehnúť, častejšie čistiť a nie každému decku sadne, ale nie je ani tak extrémne vyberavá.
Zberateľsky je táto kazeta až extrémne.
Myslím že metalky ešte chvíľu vydržia v použiteľnej kondícii, takže zberateľsky na jedničku, použitie na trojku.
No a tiež myslím že niektorý zberatelia sa budú musieť zmieriť so skutočnosťou, že je to výrobok Philipsu a nie Agfy, Agfa nikdy nevyrábala metal pásku, vždy kupovala od tretích strán.

Dodatky:
Čas počítadla decku po prvej strane 32:04
Otlaky som riešil, je ich tu viac než je vhodné.
Hlavy a kladka opticky čisté, aj tak nutné ale čistiť
Zdroj: Technics SL-PG570A
CD-RA Maxell XLII Audio by Ritek Taiwan 97:15.17
Interné poznámky: CC 778, CD 996, 997
Prílohy
IMAG0766.JPG
IMAG0766.JPG (142.5 KiB) 331 zobrazení
IMAG0767.JPG
IMAG0767.JPG (156.51 KiB) 331 zobrazení
IMAG0793.JPG
IMAG0793.JPG (129.61 KiB) 331 zobrazení
IMAG0794.JPG
IMAG0794.JPG (152.18 KiB) 331 zobrazení
IMAG0795.JPG
IMAG0795.JPG (114.82 KiB) 331 zobrazení
IMAG0796.JPG
IMAG0796.JPG (133.02 KiB) 331 zobrazení
IMAG0797.JPG
IMAG0797.JPG (98.93 KiB) 331 zobrazení
IMAG0798.JPG
IMAG0798.JPG (124.61 KiB) 331 zobrazení
IMAG0799.JPG
IMAG0799.JPG (95.99 KiB) 331 zobrazení
IMAG0800.JPG
IMAG0800.JPG (79.13 KiB) 331 zobrazení
IMAG0801.JPG
IMAG0801.JPG (71.33 KiB) 331 zobrazení
IMAG0802.JPG
IMAG0802.JPG (96.34 KiB) 331 zobrazení
IMAG0803.JPG
IMAG0803.JPG (125.9 KiB) 331 zobrazení
IMAG0804.JPG
IMAG0804.JPG (119.34 KiB) 331 zobrazení
IMAG0805.JPG
IMAG0805.JPG (89.74 KiB) 331 zobrazení
IMAG0807.JPG
IMAG0807.JPG (79.14 KiB) 331 zobrazení
IMAG0808.JPG
IMAG0808.JPG (113.29 KiB) 331 zobrazení
IMAG0809.JPG
IMAG0809.JPG (111.58 KiB) 331 zobrazení
IMAG0810.JPG
IMAG0810.JPG (91.03 KiB) 331 zobrazení
IMAG0811.JPG
IMAG0811.JPG (67.05 KiB) 331 zobrazení
IMAG0812.JPG
IMAG0812.JPG (75.26 KiB) 331 zobrazení
IMAG0813.JPG
IMAG0813.JPG (102.35 KiB) 331 zobrazení
IMAG0814.JPG
IMAG0814.JPG (100.63 KiB) 331 zobrazení
IMAG0815.JPG
IMAG0815.JPG (70.19 KiB) 331 zobrazení
IMAG0816.JPG
IMAG0816.JPG (72.28 KiB) 331 zobrazení
IMAG0817.JPG
IMAG0817.JPG (148.97 KiB) 331 zobrazení
IMAG0818.JPG
IMAG0818.JPG (126.86 KiB) 331 zobrazení
IMAG0819.JPG
IMAG0819.JPG (72.25 KiB) 331 zobrazení
IMAG0820.JPG
IMAG0820.JPG (101.58 KiB) 331 zobrazení
IMAG0821.JPG
IMAG0821.JPG (102.31 KiB) 331 zobrazení
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3492
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

veľmi pekný test, toto je super tieto články, také podrobné, obsažné. Vždy tu je niečo iné. Ja myslím, že na tapeheads si môžu prekladať...
Tieto kazety sú pre mňa takým prelomom, tu kdesi sa to začalo. Konečne to hralo hifi a prestalo to drieť a špiniť. Táto Agfa je na pomedzí toho. Tieto kazety ešte nezháňam ale ak by sa tu vyskytla, tak by som ju nepoužil. Ten ťažkopádny chod si viem predstaviť. Kvalita spracovania je ale z detailných fotiek patrná (toto sa ako povie po slovensky?)
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9591
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Nstar: díky, ja myslím že oni si to moc nechcú prekladať, aspoň sa mi nikto nikdy nevyjadril k veciam na fóre :D

On nebol až tak ťažkopádny, ako sa zdalo na prvý pohľad, ale ani hladký ako u veľkých značiek tiež nie, on Philips nemal práve dobrú povesť medzi kazetami vlastnej výroby
patrný zrejmý, podľa google :D


mne sa najviac na tej kazete páči ten obal :D

inak aj na Nemeckom fóre mi povedali, keď som dal fotku pretlačených čísel na páske, že to bolo asi načaté práve z veľkej jumbo role pásky, to musí byť zaujímavý pocit niečo také vidieť, ešte s metal páskou

Inak máš tu ešte dve počúvania z mechaniky, kde si nič nenapísal :P
Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"