BASF The Inventor´s Notebook

najrozsiahlejší katalóg s fotkami a prebalmi v Európe - ešte k tomu v slovenčine (!) - zoradené podľa kritérií (typ, výrobca, ročník ...) + rôzne iné média

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

BASF The Inventor´s Notebook

Príspevok od používateľa EZ647 »

Veľmi doporučovaný materiál o audio kazetách, ktorý sa mi podarilo nájsť len Anglicky ako inak.
Je to niekoľko stranový popis o všetkom okolo audiokaziet od autora z firmy BASF z roku 1981. Do prekladu sa mi nechcelo, ale považujem to za dôležité, vzhľadom k náročnosti si budete musieť domyslieť niektoré nevhodne preložené pasáže a technické vylomeniny. Zatiaľ preložená len jedna časť, ak bude záujem časom pribudnú aj ďalšie.

Odkaz na kompletný súbor, obrázky k textu v PDF na odkaze.

http://www.cieri.net/Documenti/Altri%20 ... tebook.pdf

BASF
The Inventor´s Notebook (1981)
Terence O´Kelly

Kazetové puzdra
Magnetická nahrávacia páska sa stala nesmierne populárnou vďaka vývoju plastových obalov a kaziet. Kým páska nebola bezpečne uložená v plastovej kazete, ktorá by mohla byť ľahko vložená do rekordéra, alebo prehrávacej jednotky, bola používaná len osobami zručnými v manipulácii s jemnými páskami, z potiahnutého plastového filmu a ich zavedenie do páskovej dráhy, vodiacich drážok, kladiek a navijakov . Plastové puzdra kazety to uľahčili: páska bola zavedená cez vodiace lišty a kladky zabudované v plastovom puzdre kazety. Aj keď jednoduchosť manipulácie bola zrejmým prínosom nových formátov pásky, nevýhodou bolo, že zarovnanie pásky a jej vedenie, ktoré bolo predtým zverené ťažkým oceľovým častiam na strojoch s otvorenými cievkami, bolo teraz ponechané na trochu podozrivé plastové časti puzdier pásky.

Vývoj unisette, elcaset, domácich video kaziet poskytuje niekoľko dôkazov o tom, že inžinieri nevložili úplnú dôveru do plastových puzdier kaziet. V uvedených formátoch poskytuje samotný záznamový prístroj vedenie a zarovnanie pásky po tom, čo vytiahne pásku von z kazety a umiestni ju na svoj vlastný transportný systém zariadenia. Zvuková kazeta sa však neustále zdokonaľuje vylepšeniami plášťa. Nové materiály, nové návrhy a nové výrobné techniky prispeli k presnejšiemu, jednotnejšiemu a spoľahlivejšiemu vedeniu pásky.

obrázok č.1 - časti kazety (na uvedenom odkaze PDF v sekcii The Cassette Housing)

Základné časti, ktoré tvoria presnú kazetu, sú:
- 2 polovice kazetového puzdra plus ich okná
- 2 lubrikované trecie fólie, často nazývané klzné listy
- 2 cievky, z ktorých má každá spojovací kus na pripojenie vodiacej pásky (svorky)
- 2 vodiace kladky na mazaných oskách z nehrdzavejúcej ocele
- 1 kovový štít
- 1 tlaková podložka (vankúšik)
- magnetická páska a dve vodiace pásky (alebo zavádzacia páska) pripevnená k cievkam

Polovice puzdier kazety sú spojené buď štyrmi, alebo piatimi skrutkami z nehrdzavejúcej ocele, alebo ultrazvukovým zváraním. Každá metóda môže poskytnúť dobrú pevnosť. Päť skrutiek poskytuje pevnejšie uchytenie ako štyri skrutky a sonické zváranie je ešte lepšie, pokiaľ ide o pevnú konštrukciu. päť skrutková konštrukcia je však populárnejšia, pretože neexistuje riziko tepelného skreslenia v dôsledku zvárania a pretože umožňuje užívateľovi relatívne ľahko kazetu rozoberať a znovu zostavovať.

Nízka kvalita kaziet odhalí chýbajúce časti, alebo zle tvarované diely, nie zlým utesnením. Vodiace kladky sú spravidla prvé diely, ktoré sú eliminované v lacných kazetách. Vodiace kladky sú nahradené malými plastovými stĺpikmi, okolo ktorých je páska ťahaná a nie je vedená. Občas je vodiaca kladka s oskou z obyčajnej ocele. Keď oska oxiduje a zväčší sa jej priemer, vodiaca kladka sa otáča nepravidelne a nakoniec sa úplne zastaví. Hrdzavá oska a drhnúca kladka nemôžu viesť pásku správne a neposkytujú hladký pohyb aj pri dobre navrhnutej vodiacej časti kazety. Lacné kazety často neobsahujú ani trecie fólie. Tieto fólie vyrobené z rôznych plastov s teflónovým, silikónovým alebo grafitovým mazaním, pôsobia ako nosné plochy pre cievky aj ako jemné vodiace prvky pre navíjanie pásky. Bez nich nemôže puzdro kazety zaistiť rovnomerný pohyb pásky a nemôže znížiť poškodenie okraja pásky. Hoci sú tieto fólie často prehliadané súčasti puzdra kazety, sú kritické pri udržiavaní wow a flutter na nízkej úrovni kvôli kontaktu s pohybujúcou sa páskou a cievkou. Výrobcovia experimentovali s rôznymi mazivami a záhybmi na fóliách, aby udržali účinky wow a flutter čo najnižšie.

Každá časť kazety je určená pre konkrétnu funkciu. Aby mohla správne fungovať, musí byť každý diel navrhnutý a vyrobený správne. Nekvalitné časti znižujú výkon. Funkcia jednotlivých častí a dôležité parametre sú uvedené na obrázku č.1 (PDF)

1. Kovový štít

Kovový štít je pozostatkom prvých dní audiokazety, keď prehrávače a rekordéry používali hlavy s vysokou impedanciou a pravdepodobne zosilňovali zvuky z bludných elektromagnetických polí. Moderné hlavy majú menšie impedancie a sú relatívne odolné voči rozptýleným poľom, ale štít ostal zachovaný, aby bol kompatibilný so starými kazetovými strojmi. Materiál by mal byť nemagnetický s dobrým krytím hláv pred poliami.

2. Tlaková podložka

Tlaková podložka tlačí pásku proti hlave, aby sa dosiahol dobrý kontakt pásky / hlavy, ktorý je nevyhnutný pre vysokofrekvenčnú odozvu pri pomalých rýchlostiach kazety. Tlakové podložky môžu byť namontované na penové podpery, alebo na kovové pružné pliešky, u ktorých je menšia pravdepodobnosť, že stratia svoju elasticitu v rôznych pracovných podmienkach a prostrediach. Podložka musí byť umiestnená presne tak aby sa dotýkala širokej škály tvarov hláv, ktoré sa dnes používajú; napríklad diskrétne hlavy, kombinované hlavy a spojené hlavy pre záznam a prehrávanie.
Štruktúra vlákien podložky musí byť veľmi hustá, aby sa voľné vlákna nedostávali medzi hlavy a pásku, a spôsobovali tak výpadky zvukového signálu. Tlak vyvíjaný vankúšikom musí byť v rámci stanovených limitov; príliš malý tlak s nedostatočným kontaktom pásky a príliš veľký bude deformovať pásku.

3. Cievky

Cievky sú zvyčajne plasty typu Delrin (polyoxymetylén) s nízkym trením. Centrovanie je nevyhnutné na zabezpečenie hladkého pohybu pásky. Centrovanie sa musí udržiavať aj v bode pripojenia vodiacej pásky k cievke. Mnohé boli vyrobené zo špeciálnych C-svoriek, ktorých tvar zodpovedá tvaru cievky, ale C-svorka je len zaoblená verzia veľmi starého typu svorky. Iná metóda využíva vytyčovací kolík navrhnutý tak, aby sa zmestil do obvodu náboja (I-svorka). Obidve svorky sú rovnako účinné, pokiaľ žiadna zo svoriek neinterferuje s kruhovitosťou páskového návinu tým, že vyčnieva z cievky, čo umožňuje aby koniec vodiacej pásky vyčnieval z cievky, alebo tým že ponechá príliš dlhú medzeru v jej konštrukcii. Hrubá vodiaca páska, ktorá tvorí prvý obal okolo cievky, definuje účinné centrovanie, nie dizajn svorky. Cievky majú v kazete určitý stupeň vôle, pretože sa prispôsobujú navíjacím a odvíjacím tŕňom kazetových prístrojov kde sú používané. Plochy ložísk cievok, ktoré sú v kontakte s oboma polovicami plášťov kazety, musia byť bez otrepov a povrchových nedostatkov, aby sa zabezpečil hladký pohyb bez skokov.

4. Vodiaca páska.

Vodiaca páska je film z polyesteru (PET alebo polyetylén teraftalát), ktorý je identický šírkou, ale hrubší než ten ktorý sa použil ako základný film pre magnetickú pásku, aby vodiaca páska odolala nárazu náhleho pnutia pri rýchlom prevíjaní a doraze na konci pásky. Niektoré vodiace pásky sú konštruované ako "neabrazívne čistiace pásky hláv", ktoré fungujú tak, že sa ich zdrsnený povrch používa na zoškrabanie nečistôt z hláv. Táto metóda je "neabrazívna" len v tom zmysle, že je milosrdne krátka. Vodiace pásky taktiež spôsobujú čistenie hláv s opačnom, nesprávnom smere. Nečistoty by mali byť utreté z medzery hlavy a nie do nej späť dostávané pri spätnom prehrávaní s vodiacou páskou. Správny spôsob čistenia hláv je použitie čistiaceho rozpúšťadla určeného pre hlavy a jeho nanesenie na hlavy tampónom v rovnobežnom pohybe s medzerami pásky (zvislo) a nie v smere pohybu pásky.
Zdrsnený povrch niektorých vodiacich pások má však výhodu pre vysoko leštené pásky v tom, že sa nelepí na hlavy alebo na vodiace lišty, ako ťahá pásku cez mechaniku magnetofónu. Náhla zmena koeficientu trenia z hladkej vodiacej pásky na vysoko leštený povrch pásky môže spôsobiť mierny skok v pohybe pásky, čo môže viesť k poškodeniu okrajov v niektorých mechanikách magnetofónov.

5. Vodiace kladky

Vodiace kladky sú veľmi dôležité pre správne zarovnanie, najmä v systémoch s dual capstanom. Ich osové kolíky musia byť bez výkyvov a zarovnané o 90° k rovine pohybu pásky, aby sa zabránilo posunu pásky cez hlavy. (obrázok 2 - PDF) Samotná kladka by mala byť dokonale centrovaná. Jej vnútorný otvor pre osku by mal mať mierne vydutie s najširšou časťou presne v strede dráhy pásky.
Technika tvarovania musí byť bez otrepov a chýb kdekoľvek na kladke. Konce kladiek majú príruby s veľmi presným vymedzením pre najlepší kontakt s páskou. Kladka je zvyčajne z polyméru typu Delrin s nízkym trením, ktorý umožňuje najhladšiu rotáciu na čapoch pinov.

6. Polovice kazetového puzdra.


Polovice puzdra sú najviditeľnejšie časti kazety, ale mnohé z ich dôležitých konštrukčných bodov v puzdre nie sú viditeľné. Plastové výlisky by mali mať dobrú kvalitu a bez známok kozmetických chýb po vstrekovaní plastov; niektoré časti by mali byť z dôvodu kvality vedenia pásky zladené s extrémnou presnosťou. Kritické body sú: plochy a hrany kazety, ktoré sú opornými bodmi držania kazety používanými rôznymi výrobcami magnetofónov (obrázok č3 - PDF); oblasť uchytenia cievky; armatúry pre vodiace osi kladiek; a plastové mostíky a čapy v otvorenom priestore pre hlavy hriadeľ a kladku magnetofónu (obrázok č.4 a č.5 PDF) Tieto posledné časti sú mimoriadne dôležité, pretože hlava tlačí pásku proti, po opustení kladiek; ktoré ak nie sú zvislo zarovnané, môžu pásku mierne nakloniť v jednom smere alebo naopak a spôsobiť chyby v zarovnaní azimutu (obrázok č.6 - PDF). Presné vodiace kladky ani magnetofón s dual capstanom nemôžu napraviť tento druh chyby azimutu, pretože ani jeden z nich nemôže izolovať pásku náklonu od stredu.

Puzdro kazety má tri obdĺžnikové otvory, ktoré sú určené na mazaciu hlavu vľavo, na prehrávaciu hlavu v strede a na pohon prítlačnou kladkou vpravo. Dva kruhové otvory na čelnej ploche umožňujú, aby hriadeľ (e) vošli do kazety.
Za páskou, dva ďalšie štvorcové otvory sú referenčné otvory, ktoré sú určené pre piny na magnetofónoch aby držali kazetu na mieste.
Plastové úchytky na hornom okraji puzdra môžu byť odlomené, aby sa zabránilo nahratiu alebo náhodnému vymazaniu nahraného materiálu. Ľavý jazýček zabraňuje vymazaniu strany smerujúcej k užívateľovi. Oxid chromičitý (CrO2) a iné pásky s vysokou predmagnetizáciou majú štvorcové zárezy vedľa vylamovacích jazýčkov, takže magnetofóny s atomatickou detekciou typu kazety môžu rozlíšiť medzi páskami typu II High Bias, alebo páskami typ I Normal Bias, rekordéry tak vyberú správnu predmagnetizáciu a frekvenčné vyrovnanie. Puzdrá pre pásky v kovovými časticami majú dva dodatočné štvorcové zárezy v strede horného okraja, aby ich odlíšili od pások oxidu chromičitého.

Kazetové puzdra a systémy mechaník magnetofónov sa podstatne zlepšili od prvých dní neustáleho rušenia a pokrčených pások. Výskum naďalej vyvíja ďalšie vylepšenia, aby sa výkon ešte zlepšil. Nové dlhé okno, ktoré zaviedla spoločnosť BASF, obsahuje mnohé z najnovších zdokonalení, ktoré eliminujú jeden z posledných a najtrvalejších nedostatkov v kazetových puzdrách - vychýlenie pásky.
Vychýlená páska spôsobuje chyby azimutu, keď sa páska pohybuje mimo zarovnania medzery hlavy. Počuteľným výsledkom je strata vysokých frekvencií a strata stereofónneho obrazu, ak je chyba dostatočne veľká.
Vysoké frekvencie sa strácajú, pretože veľmi úzke a krátke magnetické stopy vysokých frekvencií nie je možné vyriešiť medzerou prehrávania, ak prechádzajú cez medzeru hlavy v uhle a nie priamo. Stereofónny obraz je ovplyvnený zmenou synchronizácie, keď jedna stopa prechádza cez medzeru hlavy mierne pred alebo za druhou stopou. Signál určený na umiestnenie medzi dvoma reproduktormi by mal byť zaznamenaný na dvoch stopách a prehrávaný na rovnakej úrovni. Ak jeho magnetické stopy neprekročia medzery súčasne, obraz sa presunie do reproduktora prijímajúceho skorší signál.

Príčiny vychýlenia pásky, ktoré nie sú spôsobené páskou samotnou, sú spôsobené nepresnými tvarovanými bodmi kontaktu s páskou v puzdre, alebo v miestach kontaktu hláv v rekordéri. Ak je puzdro fyzicky deformované, nebude ležať v správnom uhle smerom k hlavám. Aby sa predišlo deformovaným kazetovým puzdram, BASF používa vysoko kondenzovaný polystyrolový plast schopný odolávať teplote 85 ° C. (185 ° F.) počas 24hodín bez deformácie. Táto vytrvalostná skúška, známa ako "Ford test", je zriedkakedy prekonaná konkurenciou. Dlhé okno tvarované v rovnakej hrúbke, ako stena plášťa, poskytuje dodatočnú výstuž pre obe polovice.

Po dlhé obdobie obsahujú všetky kazety BASF patentované vodiace lišty nazvané SM, alebo vodiaci bezpečnostný mechanizmus. Táto vodiaca lišta z plastu Delrin má prírubové hrany, ktoré fungujú trochu ako tesniace ramená pri zarovnaní pásky z cievky alebo na cievku, namiesto toho, aby sa spoliehali len na trecie fólie, ktoré sa dotýkajú okrajov pásky. Všetky kazety vykazujú určitý stupeň poškodenia okraja pásky po opakovaných prehratiach, najmä pri rýchlom prevíjaní, kvôli kontaktu okraja plášťa. Vodítka SM sú určené pre ovládanie a vedenie pásky aj v prípade vážneho poškodenia, takže páska neprechádza cez cievku s páskou a nezachytáva sa v oblasti cievok. Najviac predpokladané namáhavé použitie kazety je v autorádiách. Vytrvalostná skúška vykonaná známym výrobcom autorádií ukázala menej porúch kaziet s použitím SM vodítok (kazety BASF a iné) ako u tých bez SM. Testy vykonané Studerom / Revoxom potvrdili tieto zistenia. Lišty SM však neboli bez problémov. Tie kazetové prístroje, ktoré navinú alebo previnú pásku pri vysokých rýchlostiach bez spomalenia, by mohli poslať náhlu reverznú rotáciu k cievke s páskou (pozn. myslí sa tým uvoľnená páska pri odvinutí zotrvačnosťou pri náhlom zastavení rýchleho prevíjania), keď páska dosiahne svoj koniec a tento zvrat by mohol prejsť cez slučku k páske na vodítku na odbernej strane cievok.
Táto slučka by sa mohla chytiť na vrchnej časti SM a spôsobiť zaseknutie pásky v samotnom zariadení, než aby sa zabránilo zablokovaniu. Z tohto dôvodu BASF odstránil bezpečnostný mechanizmus a spoliehal sa na iné metódy, aby zabránil nepresnému navíjaniu.

Technikám tvarovania pre nový dizajn oválneho okna bola venovaná maximálna starostlivosť v oblastiach kontaktu s páskou / plášťom. Osky kladiek, mostíky, plastové vodiace kolíky a zarážky prítlačnej podložky sú vytvarované v extrémne presných uhloch, aby sa zachovala správna dráha pásky bez toho, aby sa chod pásky vychýlil do šikma. Najdôležitejším znakom je však polovičný dizajn puzdra. Pokusy výrobcov vyrobiť polovice zrkadlového obrazu, aby sa dosiahlo dokonalé zarovnanie pásky nebrali do úvahy skutočnosť, že všetky vnútorné časti zapojené do vedenia pásky, ako sú vodiace kladky a ich osky, by tiež museli byť zrkadlené presne. Opak, ak jedná kladka smeruje smerom nadol, druhá by musela smerovať smerom nahor. Okrem toho by každý bod kontaktu s páskou musel byť zrkadlený svojím presným opakom, presným v každom rozmere, uhle a charakteristike povrchu. Putovanie pásky na strane 1 zrkadlového vzoru sa nemôže zhodovať s pohybom na strane 2, ak existuje rozdiel medzi polovicami. Najmenší rozdiel medzi polovicami spôsobí, že páska bude na oboch stranách rôzne vychýlená.

Spoločnosť BASF vyvinula inú konštrukciu, ktorá predchádza akémukoľvek nesúladu zrkadlového obrazu: všetky kontaktné body pásky sú na strane 1 ako základňa a strana 2 poskytuje kryt. Kryt pevne prilieha k základni s kĺbom mimo stredu v oblasti pásky, takže sa páska nedotýka žiadnych častí spojov. Akýkoľvek nesúlad medzi polovicami, bez ohľadu na to, aký je mierny, nebude mať vplyv na pohyb pásky, pretože to závisí od jedného kusu, nie od dvoch. Uhol pohybu zo strany 1 je oveľa pravdepodobnejší ako u strany 2, ak boli prvky chyby na polovicu.

Zlepšenia vedenia pásky je významné. Audio kazety zaznamenali výrazné zlepšenia vo zvýšení vysokofrekvenčného výstupu; ak však výstup nie je udržiavaný stabilným spôsobom, zvýšenie bude mať len malú praktickú hodnotu. Dlhý dizajn okna nového krytu BASF je dôležitým krokom vo vedení pásky a pri oslobodení kazety toho čo bolo kedysi nazývané ako prirodzené obmedzenie tohto formátu.
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: BASF The Inventor´s Notebook

Príspevok od používateľa Kazetowich »

Skvela praca Erik. Ako vzdy :-)
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: BASF The Inventor´s Notebook

Príspevok od používateľa EZ647 »

Kazetowich napísal: Nedeľa, 17. Marca 2019, 08:55 Skvela praca Erik. Ako vzdy :-)
Takže pokračovať?
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: BASF The Inventor´s Notebook

Príspevok od používateľa Kazetowich »

načo sa pýtaš - do toho !
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: BASF The Inventor´s Notebook

Príspevok od používateľa EZ647 »

Pokračovanie dokumentu o audiokazetách z dielne Basf

http://www.ant-audio.co.uk/Tape_Recordi ... y/Bias.pdf

BASF
The Inventor´s Notebook (1981)
Terence O´Kelly
Predmagnetizácia (BIAS)

Po zvýšení popularity kaziet sa využívanie predmagnetizácie pri zázname na pásku stalo viac známym faktom. Prepínače predmagnetizácie sa prvýkrát objavili na kazetových magnetofónoch, aby poskytli nastavenie predmagnetizácie pre pásky oxidu chromičitého, keď sa prvýkrát objavili na trhu koncom 60. rokov. Vývoj zloženia pások prinútil výrobcov hardvéru, aby zahrňovali nastavenia pre normálne, chrómové, ferrochrómové a kovové pásky a dokonca v najlepších magnetofónoch použili regulovateľné ovládacie prvky predmagnetizácie pre každý typ pásky. Napriek tomu, že predmagnetizácia je všeobecne uznávaná ako dôležitá, tak jej význam a funkcia nie sú všeobecne chápané.

Výhody, ktoré prináša použitie predmagnetizačného signálu, boli objavené náhodou v roku 1940. H.-J. v. Braunmehl a Walter Webe, dvaja inžinieri zo spoločnosti AEG, ktorá vyrábala prvé magnetofóny v spolupráci s firmou BASF, zistili, že pásky nahrané na konkrétnom stroji zneli hlasnejšie a čistejšie než kedykoľvek predtým. Ich vyšetrovanie odhalilo, že záznamový zosilňovač v tomto stroji náhodne prešiel do oscilácie a táto napomohla procesu nahrávania. Takže zámerne postavili vysokofrekvenčný oscilátor do magnetofónu, aby poskytli vysokofrekvenčný signál, ktorý pri zmiešaní zo zvukovým signálom počas nahrávania eliminoval veľké množstvo skreslenia.
Tento vysokofrekvenčný signál sa nazýval signál "predmagnetizácie"

Aby bolo možné pochopiť, ako predmagnetizácia pomáha nahrávať, je potrebné chápať základný proces nahrávania. Keď zvukové vlny narazia na mikrofón, ten konvertuje zvukové vlny na elektrické signály. Tieto elektrické signály sú smerované cez zosilňovač, ktorý elektronicky zosilňuje signály, do reproduktorov, ktorých prvky vibrujú a tlačia vzduch do zhodných zvukových vĺn, aké zasiahli mikrofón.
Zvyčajne sú však elektrické signály medzi týmito krokmi mikrofónu a reproduktora uložené: buď ako fyzické drážky v plastoch (nahrávky na diskoch - LP a pod.), alebo ako magnetické výtlačky na páske. Páska je pružný plastový pás potiahnutý spojivom ("lepidlom"), ktoré obsahuje bilióny (trilions) mikroskopických permanentných magnetov (približne 20 miliárd na palec - Anglicky 20 bilions; obr.1 - pozri PDF).
Tieto magnety sú ihlovité častice oxidu železitého (hrdza), alebo oxidu chromičitého, alebo drobných prameňov čistého kovu. Tieto ihly, alebo pramene sú zavesené v spojive a zarovnané tak, že ich osi sú rovnobežné s okrajmi pásky. Pozitívne a negatívne póly týchto malých magnetov v prázdnej páske nemajú žiadne špeciálne usporiadanie . Pozitívnosť a negatívnosť pólov je úplne náhodná. Táto náhodnosť znamená, že neexistuje žiadny vzor a žiadny zaznamenaný signál. Póly sú usporiadané do vzorov až signálmi zo záznamovej hlavy, ktoré nútia častice, aby zmenili svoju magnetickú polaritu podľa magnetického vzoru, ktorý sa má zaznamenať.
Častice sú prilepené na jednom mieste a fyzicky sa nepohybujú, menia len svoje pozitívne a negatívne póly.

Kazetový magnetofón je v podstate magnetická tlačiareň a čítačka.
Elektronické signály, ktoré sú na ňu posielané pre záznam na pásku, sú smerované do záznamovej hlavy, ktorou je elektromagnet rozdelený na polovice oddelené medzerou. Signály sa snažia prejsť z jednej polovice hlavy na druhú; keď páska premosťuje medzeru (obr.2 pozri PDF), signály spôsobujú, že hlava "tlačí" magnetický vzor na pásku magnetickým usporiadaním pólov častíc analógovým spôsobom (analógový záznam*) podľa frekvencie elektronického audio signálu: nízke alebo basové frekvencie sú zvyčajne vytlačené ako usporiadanie kladných pólov spolu a trochu neskôr na páske spolu ako skupina negatívnych pólov.

Keďže frekvencie elektronického signálu idú viac do oblasti výšok, vzdialenosť medzi skupinami kladných a záporných pólov sa skracuje. Hlasitosť závisí od toho, ako hlboko do magnetického povlaku prenikne a koľko magnetov ovplyvní: čím hlbšie prechádza a čím viac magnetov je usporiadaných, tým hlasnejší je signál (obr.3 pozri PDF)

Prehrávanie zaznamenaných signálov funguje opačne. Magnetické výtlačky z pásky pohybujúcej sa cez prehrávaciu hlavu vytvárajú elektrický signál v hlave a tento signál sa zosilňuje a posiela sa do reproduktorov, aby sa vrátil ako zvukové vlny.

Celý systém nahrávania / prehrávania funguje úžasne v tom, že nahraté zvuky znejú veľmi podobne ako pôvodné zvukové vlny, ktoré narazili na mikrofón. V systéme sú však nedostatky. Signály poslané do páskovej hlavy môžu byť reprezentované obrazovo ako kombinácie sínusových vĺn. Keď cyklus prechádza zo silnej pozitívnej vlny na silnú negatívnu (alebo negatívnu na pozitívnu, obr.4A pozri PDF), prechádza nulovým bodom. Keď je hlava magneticky zarovnaná s pólmi do vzorov, tento nulový bod vytvára v hlave a na páske skreslenie, pretože hlava aj častice pásky musia byť dostatočne magneticky hnané, aby sa zabránilo tomuto skresleniu. (obr.4B pozri PDF)

Pridanie signálu predmagnetizácie výrazne znižuje skreslenie. Predmagnetizácia je len vysokofrekvenčný signál (všeobecne päť krát vyšší ako najvyšší signál, ktorý sa má zaznamenať, a oveľa vyšší, aby ho mohol ktokoľvek počuť; ak magnetofón nahráva 15kHz, frekvencia bias by mala byť aspoň 75kHz) zmiešaný so zvukovým signálom (obr.5 pozri PDF) tak, že keď audio signál dosiahne nulový bod, signál vysokofrekvenčnej predmagnetizácie stále poháňa hlavu a pásku. Signál predmagnetizácie je čistá sínusová vlna, ale pretože má oveľa viac cyklov za sekundu, vždy existuje silný prvok prítomného magnetického impulzu, ktorý magneticky ovplyvňuje častice pásky, keď je zvukový priebeh vo veľmi slabom bode alebo dokonca nulový. (obr.4C pozri PDF) Signál vysokofrekvenčnej predmagnetizácie sa používa len počas nahrávania, aby sa signál na pásku zaznamenal správne. Ako náhle je na páske, predmagnetizácia nie je potrebná. Kazetové magnetofóny len na prehrávanie kaziet, ako tie čo sa používajú v autorádiách, nemajú oscilátor.

Rôzne pásky potrebujú rôzne množstvo predmagnetizačného signálu v závislosti na koercívnosti pásky. Koercivita je veľkosť magnetickej sily potrebnej na donútenie, alebo nútenie častíc, aby prepínali svoje magnetické póly pre výtlačky. Čím má páska vyššiu koercivitu, tým ťažšie ju je magnetizovať a čím viac, tým ťažšie je donútiť častice aby reagovali bez skreslenia. (Zvýšenie predmagnetizácie nezvyšuje jej frekvenciu - len amplitúda, alebo sila, alebo "hlasitosť", frekvencia zostáva rovnaká.)

Čím je pásku ťažšie magnetizovať, tým ťažšie je ju demagnetizovať. Táto ťažkosť sa stáva výhodou pre vysokofrekvenčnú odozvu. Obrázok 1 zobrazuje rôzne vzory tlače pre rozdielne zvukové frekvencie.
Keď zvukové signály obsahujú viac vysokých frekvencií, výtlačky pozitívnych a negatívnych vzorov sa zužujú a približujú sa viac, hrozí nebezpečenstvo vzájomného vymazania, pretože pozitívne výtlačky rušia negatívne. Dva spôsoby ako zachovať výtlačky, by boli oddialiť ich zrýchlením pásky (riešenie s cievkovými páskami), alebo páskou, ktorá by bola viac koercívna a odolnejšia proti vymazaniu. Oxid chromičitý a kovové pásky sa ťažko magnetizujú a preto majú lepšiu vysokofrekvenčnú odozvu než bežné pásky. Aj z tohto dôvodu potrebujú viac predmagnetizácie ako normálne pásky, aby boli správne magnetizované a minimalizovali skreslenie.

Použitie predmagnetizácie na konkrétnej páske môže byť kritické, pretože ovplyvňuje nie len skreslenie, ale aj výstup. Keď sa zvýši predmagnetizácia, výstup pri frekvencii 315 Hz sa postupne zvyšuje a skreslenie sa znižuje (obr.6 pozri PDF)

Napríklad výstup pri vysokej frekvencii 10kHz bude oveľa radikálnejšie ovplyvnený zmenami v predmagnetizácii. Príliš málo predmagnetizácie zvýši celkové skreslenie a zosilní vysokofrekvenčný výstup, pretože predmagnetizačný prúd nepreniká hlboko do povlaku pásky a uprednostňuje častice najbližšie k povrchu pásky - tie častice, ktoré sú zodpovedné za vysoké frekvencie (obr.2 pozri PDF) Zvýšenie predmagnetizácie mimo "optimálneho" bodu zníži celkové skreslenie do určitej miery a zníži vysokofrekvenčný výstup, pretože zvýšená predmagnetizácia posúva vysokofrekvenčné výtlačky príliš hlboko do magnetického povlaku, než ktorý je snímaný pri prehrávaní. Príliš veľa predmagnetizácie začne zvyšovať celkové skreslenie.

Na obrázku 6A je znázornené, aký účinok má úroveň predmagnetizácie na vysokofrekvenčnú odozvu. Zníženie vysokofrekvenčného výstupu s nadmernými úrovňami predmagnetizácie je spôsobené kombináciou samo - vymazávania častíc a stratou medzier.

Stratou vzdialenosti medzier je redukovaný výstupný výkon v dôsledku hrúbky pásky. Magnetický výstup z krátkych vlnových dĺžok je účinnejší bližšie k povrchu pásky, pretože vzory s krátko vlnovou dĺžkou menia hlbšie v povlaku smer svojich magnetických vzorov, keď opúšťajú záznamovú oblasť nahrávacej hlavy. Aj keď to platí aj pre dlhé vlnové dĺžky, je tu oveľa väčšia oblasť "správne zarovnaného" toku so širšími a hlbšími magnetickými vzormi, ktoré produkujú dlhé vlnové dĺžky ako úzke pásma, ktoré produkujú krátke vlnové dĺžky. Zmenené vzory toku hlboko v povlaku majú tendenciu sa navzájom rušiť, kým sa nedostanú bližšie k povrchu. Zníženie predmagnetizácie počas nahrávania prináša väčšiu magnetickú energiu s kratšou vlnovou dĺžkou bližšie k povrchu a znižuje stratu krátke vlnovej dĺžky v dôsledku samo - vymazania, ale redukcia predmagnetizácie tiež znižuje prenikanie do povlaku a vedie k nižšiemu výstupu / vyššiemu skresleniu z dlhých vlnových dĺžok, pretože menej pigmentu je správne magnetizovaný. Zvýšenie predmagnetizácie, zmagnetizuje viac pigmentu, až do bodu, ale tiež poháňa krátku vlnovú dĺžku výtlačkov hlbšie do povlaku a zvyšuje samo - vymazanie s redukciou vysokofrekvenčného výstupu.

Optimálny bod predmagnetizácie je kompromisom medzi nízkym a vysokofrekvenčným signálom a minimálnym skreslením výstupu. Pretože vysokofrekvenčný výstup môže byť do určitej miery riadený použitím ekvalizéra pri zázname, nastavenie predmagnetizácie na redukciu skreslenia sa všeobecne uprednostňuje pred nastavením presnosti na plochú frekvenčnú odozvu. Kazetové magnetofóny s nastaviteľnou predmagnetizáciou s testovacími frekvenciami 400Hz a 8 alebo 10 alebo 15kHz, odporúčajú nastaviť predmagnetizáciu pre rovnaký výstup na nízkych a vysokých frekvenciách. Táto procedúra nastavuje skôr úroveň predmagnetizácie pre rovnú frekvenčnú odozvu než pre skreslenie.

Keď mazacia hlava odstraňuje zaznamenané signály, je napájaná len signálom predmagnetizácie. Vymazávacia hlava sa snaží vytlačiť pozitívne a negatívne vzory extrémne vysokofrekvenčného signálu a pozitívne a negatívne zmeny sú príliš rýchle na to, aby mohli častice prijať konkrétny obraz.
Mazacia hlava v skutočnosti používa efekt "náhodnosti" a odstraňuje tak takmer všetky magnetické vzory tlače a signálu. Na nezosúladených alebo magneticky "maverických" časticiach je zanedbateľný zvyšok predmagnetizačného signálu.

Významnou úlohou oxidu chromičitého ako magnetickej častice je to, že jeho syntetická povaha môže zaistiť rovnomernú veľkosť a presnejšiu orientáciu častíc a zarovnanie v spojive. Predmagnetizačný šum je preto zvyčajne najmenej o 2,5dB menší než pásky s oxidom železa, alebo železo - kobaltové "chrómové ekvivalenty" pri nastavení 70 - mikro sekundového vyrovnania ekvalizéra.
Predmagnetizačný šum rôznych pások je možné porovnať uvedením kazetového magnetofónu do režimu záznamu a nahrávaním bez signálu na pásku. Pri monitorovaní pásky, bude počuteľný len šum. Páskový šum z oxidu chromičitého alebo z ferrochrómu bude počuteľne menší než u iných pások.

*
"Analógový" pochádza z dvoch Gréckych slov voľne označovaných ako slovo za slovom, ako v preklade. Prídavné meno je spôsob opisovania informácií jedným zrozumiteľným spôsobom analogickým, alebo podobným skutočnému spôsobu. Tento popis sa často aplikuje na použitie "obrázka pre obrázok" namiesto prekladu "slovo za slovom". Napríklad analógové hodiny majú ručičky, ktoré urobia celý okruh za minútu, alebo za hodinu, alebo za pol dňa, v závislosti od toho, o ktorú ručičku sa jedná. Ručičky nepretržite obiehajú, tak ako sa Zem otáča okolo svojej osi za deň. Analógové nahrávky "sa kreslia" do zvukových vĺn, do vinylových platní, alebo ako variácie magnetickej energie v audio kazete. Vinylové platne a pásky ukladajú tieto "obrazy" zvukových vzorov a umožňujú ich prehrávanie. Problém s týmto systémom je, že informácie sa zmiešajú s chybami média. Hodinová ručička, ktorá nedrží krok s ostatnými ručičkami, poskytuje nepresné informácie. Prach v drážke záznamu spôsobuje zvuky a šumy, ktoré nie sú určené na vypočutie. Nedokonalosti pásky spôsobujú šum, ktorý nebol súčasťou pôvodného zvuku.
Digitálne nahrávanie je metóda, ktorá sa vyhýba týmto chybám. Digitálne nahrávanie sa nesnaží kresliť, alebo napodobňovať informácie, ktoré sa ukladajú. Namiesto toho konvertuje informácie do matematického kódu, ktorý ignoruje chyby akéhokoľvek média, ktoré údaje ukladá. Ak chcete použiť analógiu, obraz plátna krajiny zaznamenáva krajinu so všetkými "nedostatkami" textúry plátna a farby (tie "chyby", ktoré robia obraz nepresným, ale umeleckým dojmom). Ak sa olej rozlial na obraz, je ťažké obnoviť to, čo tam bolo, pretože olej sa stáva súčasťou záznamu. Ak by však niekto zaznamenal krajinu s programom "maľba podľa čísla", detailne by na tom nezáležalo. Olejové škvrny by nemali pridelené žiadne čísla; takže umelec mohol reprodukovať krajinu presne podľa číselného kódu. Čím viac čísel je zapojených, tým presnejšia a podrobnejšia bude reprodukcia a každá kópia by bola takmer identická s originálom.
Slovo "digitálny" označuje číslice alebo čísla. Pochádza z Latinského slova digitus, alebo "prst", pretože každý sa učí počítať s prstami. Máme desať prstov, takže náš spoločný systém číslovania je v základe 10 a používa desať číslic 0 až 9. Matematický kód používaný v digitálnych nahrávkach je veľmi zložitý a potrebuje kódovať a dekódovať počítačovými čipmi, ale počítače nemajú prsty. Majú tranzistory, ktoré rozpoznávajú iba dva stavy: zapnuté / vypnuté (alebo 0/1, zmena / žiadna zmena, +/- atď.) Počítačový inžinieri používajú binárny systém číslovania pre počítače, systém číslovania k základu 2, ktorý potrebuje len dve čísla, 0 a 1, na vytvorenie akejkoľvek hodnoty.


Takže záverom, nepresné preklady, nezmysly, a pod. veci, prosím písať do tohto vlákna, text bude upravený, aby dával čo najviac zmysel.
Vďaka.
SilverFox•NSK
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2850
Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29

Re: BASF The Inventor´s Notebook

Príspevok od používateľa SilverFox•NSK »

EZ647: Samozřejmě chválím snahu a práci s překladem takového materiálu :-).
Ale jinak jak jsem už psal, slovo "maverick" se dá relativně přeložit jako "vzpurný", takže jsi mohl použít překlad nebo nějakou obdobu toho co jsem ti psal:
Na chybných nebo magneticky „vzpurných“ částicích je zanechán nepatrný signál zkreslení.

Ale záleží na tobě - upravovat to nemusíš, já to tu napsal alespoň jako alternativu k tvému překladu, ať si každý vybere :-).
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: BASF The Inventor´s Notebook

Príspevok od používateľa EZ647 »

http://www.ant-audio.co.uk/Tape_Recordi ... Chrome.pdf
BASF
The Inventor´s Notebook (1981)
Terence O´Kelly
Technické argumenty pre chromdioxid

BASF pokračuje vo výskume a vývoji chromdioxidu ako magnetického pigmentu z mnohých technických dôvodov. Zatiaľ čo niektoré spoločnosti z dôvodov nákladov, licencií alebo politiky prešli na kobaltom modifikované oxidy železa, faktom ostáva, že z hľadiska fyzikálnej jednotnosti častíc a celkových magnetických vlastností je chromdioxid stále najlepším dostupným magnetickým pigmentom. Z tohto dôvodu je BASF oddaný chromdioxidu.

Najväčšia výhoda chromdioxidu spočíva v tvare jeho častíc. Americká spoločnosť E.l.DuPont, objavila proces pri ktorom sa oxid chrómový (CrO3) rozložil v prítomnosti vody pri teplote 900° F (482° C) a tlaku 30,000 psi (206,842,344.76482 Pa), vznikol tak syntetický monokryštál chromdioxidu (CrO2). Tieto častice sú veľmi malé, veľmi dlhé a tenké, navzájom veľmi podobné vo veľkosti a tvare. Sú tiež úplne bez fyzikálnych deformácií, ktorými trpia oxidy gama železa. Gama železité častice sa od seba veľmi líšia nielen tvarom a veľkosťou, ale trpia aj fyzickými nedostatkami, ako sú dendrity a diery. Dendrity sú vetviace nedokonalosti, ktoré vyčnievajú z kmeňa železitej častice. Diery sa vytvárajú, keď plyny unikajú z častíc v stupňoch rafinácie. Pod mikroskopom vyzerá železitá častica ako hubovitá tyč; chromdioxid častice vyzerajú ako hladká sklenená tyč, pretože nemá žiadne deformity (obr.1 pozri PDF)

Sloboda od fyzických nedokonalostí a jednotnosti tvaru a veľkosti častíc poskytuje chromdioxid s elektromagnetickými vlastnosťami, ktoré sú nevyhnutné pre dobrú audio a video pásku a ktoré nie sú porovnateľné so žiadnou inou formuláciou. Najdôležitejšie sú:

I. Nízky šum.
Najvýznamnejším prínosom chromdioxidu je jeho nízky šum. V zvukovej páske to znamená menej šumu v pozadí, s nahrávaným programom a menej "špinavého" zvuku. Z hľadiska videa to znamená menej "snehového" efektu a reálnejšie farby obrazu.
Šum pásky sa skladá z predmagnetizačného šumu a dvoch druhov modulačného šumu, AM a FM modulačného šumu.

A. Predmagnetizačný šum.
Predmagnetizačný šum je šum, ktorý sa pridáva k páske, keď prechádza pod rýchlo sa meniacim signálom predmagnetizácie z mazacej, alebo nahrávacej hlavy. Signál predmagnetizácie tvorí šum pásky o niečo väčší ako na panenskej prázdnej páske. Množstvo pridaného šumu predmagnetizácie závisí hlavne od veľkosti častíc: čím sú častice menšie, tým menší je aj šum. K týmto faktorom prispieva aj jednotnosť veľkosti častíc bez ich fyzických nedostatkov. Častice chromdioxidu sú nie len homogénnejšie, čo sa týka veľkosti a tvaru než častice gama oxidu železitého modifikovaného kobaltom, ale sú tiež podstatne menšie. Výhody menšej veľkosti a väčšej fyzickej jednotnosti vedú k nižším úrovniam šumu. V skutočnosti žiadny iný magnetický pigment nemôže zodpovedať nízkym hladinám šumu dobrej chromdioxidovej pásky. Rozdiel je ľahko počuteľný, keď je nahrávka bez zvukového signálu vytvorená na železo - kobaltovom páske (chromdioxid ekvivalent) a je porovnaná so skutočnou chromdioxidovou páskou. Chromdioxidová páska má nižší šum približne v rozsahu 2,5 až 4dB.

Videozáznamy nepoužívajú predmagnetizačný signál pre video časť záznamu (hoci zvuková stopa zaznamenaná stacionárnou hlavou používa predmagnetizáciu); veľmi vysoká frekvencia luminančného signálu, "jas" na obrazovke, pôsobí ako pseudo predmagnetizácia. Nízke úrovne šumu zvuku sú analogické nízkym úrovniam šumu vo videu; tak ako chromdioxidové audiokazety majú menej šumu, chromdioxidové videokazety produkujú menej "snehu" na obrazovke. Videopásky s oxidom chromičitým produkujú čistejšie a jasnejšie videozáznamy vďaka menšiemu luminančnému šumu (video "predmagnetizačný šum").

B. Modulačný šum.
Modulačný šum je spôsobený nepravidelnosťami v povlaku oxidu, buď to na povrchu pásky, alebo v povlaku. Modulačný šum je odlišný od šumu predmagnetizácie v tom, že je zjavný iba vtedy, ak je prítomný signál (za predpokladu že striedavá predmagnetizácia nie je signálom). AM modulačný šum je testovaný nahrávaním jednosmerného signálu (0Hz; AM modulácia je tiež známa ako "D.C: šum" kvôli tejto testovacej metóde) na páske pri meraní prehrávania. Ak by páska bola ideálna, nebol by žiadny výstup; ale nepatrné nepravidelnosti na páske spôsobia amplitúdové zmeny, ktoré sú trochu podobné prachu spôsobujúcemu "praskavý" šum na vinylovej platni. K šumu dochádza v podobe amplitúdových špičiek buď v kladnom alebo zápornom smere. Úroveň modulačného AM šumu sa môže trochu znížiť opatrným nastavením predmagnetizačného prúdu. Zdá sa že dobre povlaky pások sa významne nemenia z hľadiska AM modulácie.

FM modulácia je spôsobená meniacim sa kontaktom pásky s hlavou kvôli nepatrným nedokonalostiam v magnetickom povlaku alebo meniacim sa trecím silám medzi hlavou a páskou. FM modulačný šum môže byť odlíšený od šumu predmagnetizácie zmenou napnutia pásky, alebo zmenou frekvencie zaznamenaného signálu. (FM modulácia je omnoho menej viditeľná pri nízkych frekvenciách ako pri vysokých frekvenciách). Tieto zmeny ovplyvnia FM modulačný šum bez zmeny úrovne zvuku, ktorá je viditeľná ako neostrosť na osciloskopovom displeji zaznamenaného signálu. Tento typ modulácie je "špinenie" zvuku spôsobený veľmi miernou, ale nepretržitou zmenou tónového signálu, keď sa páska pohybuje nedokonale naprieč audio hlavami. FM modulačný šum v kombinácii s AM modulačným šumom vytvára šum, ktorý znie ako keby bol vždy "za" signálom. Šum stúpa a klesá, keď signál stúpa a klesá a zvyšovanie výkonu len zvýši tento typ šumu. Na video obrazovke je modulácia známa ako "farebný šum" rozpoznateľná ako mierne posuny v odtieňoch sivej. Chrómová častica poskytuje extrémne rovnomerné disperzie a povlaky s hladkými povrchmi a tieto vynikajúce povlaky znižujú úroveň FM modulačného šumu a prispievajú k neprekonateľným nízkym hladinám šumu pások CrO2.

II. Dynamický rozsah.
Dynamický rozsah, alebo pomer signálu k šumu je definovaný ako rozdiel v decibeloch medzi maximálnou výstupnou úrovňou pásky pri 3% tretej harmonickej deformácii (alebo v prípade vysokých frekvencií bodom saturácie) a hladina šumu je buď prijateľná, alebo neprijateľná. "Signál" v pomere signálu k šumu je zvyčajne meraný pri nízkych frekvenciách. Je dôležité uvedomiť si, že pomer signálu k šumu alebo dynamický rozsah 60dB môže znamenať buď danú úroveň výstupu a veľmi nízku úroveň šumu, alebo vyššiu úroveň výstupu a rovnako vyššiu úroveň šumu. (obr.2 pozri PDF) Zvukový účinok rôznych pások s rovnakým pomerom S / N môže byť odlišný, avšak v závislosti na pomere S / N pri vyšších frekvenciách, na šumovom spektre a do určitej miery na množstve modulačného šumu.

Skúmanie dynamického rozsahu pások chromdioxidu pri vysokých frekvenciách ukazuje, prečo tak veľa priaznivcov železo kobaltových pások uvádza dynamický rozsah len pri nízkych frekvenciách (obr.3 pozri PDF). Zlepšenia vysokofrekvenčnej citlivosti železo kobaltových pások bol historicky na úkor zvýšeného šumu. Zlepšenia vysokofrekvenčnej citlivosti pások chromdioxidu, na druhej strane sa už nemenil nízkošumový spodok s výnimkou niektorých prípadov, miernou redukciou predmagnetizácie a modulačného šumu. Skúmanie frekvenčného spektra šumu ukazuje, prečo je rozdiel počuteľne významný (obr.4 pozri PDF)

Nižšia úroveň chrómu leží presne v oblasti "prítomnosti" (1kHz až 8kHz), kde je ucho najcitlivejšie na zvuk. Chróm nielenže poskytuje nižšiu úroveň šumu, ale tiež mení "zvuk" šumu na "mäkšie" alebo "menej agresívne" rušenie než chrómové alternatívy. Použitie systémov redukcie šumu redukuje mnohé problémy so šumom a niektoré rozdiely medzi magnetickými pigmentmi. Argument, že vysoké výstupné úrovne maskujú vyššie hladiny šumu, majú tiež určitú platnosť, ale oba argumenty prehliadajú modulačný šum. FM modulačný šum "rozmazáva" čistotu zvuku a ostrosť farieb videa. Systémy redukcie šumu a vysoký výkon nepomáhajú zmierniť tento typ šumu; to môže len vynikajúci povlak. Je dôležité, že niektorí kritici analógových a digitálnych systémov nájdu najviac počuteľnú nadradenosť digitálnej technológie, nie vo frekvenčnej odozve, alebo dynamickom rozsahu, ale v nedostatku modulácie FM, ako páskovej modulácie, tak wow a flutter. Páska Chrome je krok správnym smerom.

III. MOL
Maximálna výstupná úroveň je prvá polovica pomeru signálu / šumu. Hlavný dôvod nadradenosti, výroby železo kobaltových a kovových pások je väčší výkon, ktorý je žiaľ sprevádzaný zvýšeným šumom. Čistým efektom je, že zvýšený MOL na úkor zvýšeného šumu vedie k tomu, že rovnaké dynamické rozsahy sú ako chróm s nízkym šumom, ktorý má o niečo menší výkon. Je otázne, či je prospešné obetovať šum pre zvýšený výkon, keď tento šum tiež obsahuje viac modulačného šumu. Zvýšený výstup môže maskovať zvýšený predmagnetizačný šum, ale nebude maskovať modulačný šum. Modulačný šum sa v skutočnosti zvýši so zvyšujúcim sa výstupom!

Audio experti očakávajú, že digitálna revolúcia bude významná pri zvyšovaní dynamického rozsahu, nie zvyšovaním hladiny šumu, ale znížením šumových rušení. Porovnanie praktickej aplikácie dynamických úrovní je uvedené na obrázku 5 (pozri PDF). Výstupné úrovne rôznych programových zdrojov boli mapované v časovom rozpätí. Úroveň 0-db v tabuľkách je ekvivalentom úrovne toku pásky 200 nW/m na indikátore kazetového magnetofónu. Výstup z vinylových platní bol pripojený k elektronike trojhlavého kazetového magnetofónu a pripojený do frekvenčného analyzátora Leader LFR-5600. Pero sa umiestnilo do svojho najrýchlejšieho režimu zápisu, 0.1 sek., na meranie výstupných úrovní z disku. Pero samozrejme nebolo také rýchle ako merače v prechodnej odozve, ale bolo dosť rýchle na to, aby pri údere bubna Telarc Firebid načítalo +6 dB.

Program s najmenej dynamickým rozsahom bol FM rocková stanica s 10 dB rozdielom medzi hlasným a tichým signálom. Hlas bol dynamickejší než hudba. Ďalšia "krásna" hudobná stanica bola s dynamickým rozsahom 15-20 dB, vrátane dvoch reklám. The Mobile Fidelity Sound Lab Original Masters Record z albumu Pink Floyd v priemere 20 dB, ale spoliehanie sa na tiché pasáže LP bolo zrejmé na niekoľkých miestach pre dramatický efekt; otvorenie srdca a náhle alarmy na začiatku "času". Záznam Firebird mal najväčšiu dynamiku. Významné je, koľkokrát dosiahol výstup v rozsahu 1 dB od referencie 0, alebo ju prekročil: 27-krát za 20minút. Zvýšenie MOL bolo výhodou iba tridsať sekúnd (za predpokladu, že každá špička trvala celú sekundu). To znamená, že pre najnáročnejšiu hudbu, kde je dynamický rozsah najvýhodnejší, bol nízky predmagnetizačný šum prospešný 20minút, alebo 96,9% času, nízky modulačný šum bol dôležitý pre celých 20minút, 39sekúnd a "veľký" šum. Výhoda zvýšeného MOL bola užitočná na 2,4% času.

Dôraz na MOL ako dôležité kritérium pásky musí byť zohľadnený vo vzťahu k šumu; a v prípade Firebirdu bol MOL relatívne menej dôležitý. Niektorí výrobcovia pások naďalej zdôrazňujú zvýšenie MOL ako hlavného aktíva svojich pások; ale ak železo-kobaltová páska môže získať 1-dB zlepšenie v MOL, aká je záruka, že ho koncový užívateľ môže plne využiť? Pomalé indikátory VU pravdepodobne nedovolia užívateľovi nastaviť presne rozdiel na jeho indikátoroch; ani populárne indikátory flouresenčného typu, ktoré sa v kritickom rozsahu často pohybujú v 2-dB krokoch. Je oveľa pravdepodobnejšie, že znížený šum mu prinesie väčší úžitok, pretože na jeho využitie nie sú potrebné žiadne presné nastavenia. Zvýšený MOL sa často stráca konzervatívnymi nastaveniami na lacných indikátoroch. Znížený šum je pre používateľa vždy výhodný.

Zlepšené formulácie CrO2 viedli k vývoju formulácií Superchrome so zvýšenou citlivosťou na vysokých aj nízkych frekvenciách. Zvýšenie citlivosti formulácií CrO2 má za následok rovnaké, alebo väčšie zvýšenie MOL. Zvýšenie citlivosti na železo-kobalt bude mať za následok len rovnaké alebo malé zvýšenie MOL. Pásky Superchrome s dvojitým povlakom sú teraz rovnaké alebo veľmi blízke najlepším železo-kobaltovým páskam v nízkofrekvenčnom MOL, ale ich prirodzene nižší šum má stále väčší dynamický rozsah a viac praktických výhod.

IV. Veľká životnosť.
Spojivový systém používaný pre chrómové pásky BASF je obzvlášť trvanlivý, pretože spojivo obklopuje každú dokonale tvarovanú časticu lepšie. Chrómové pásky vykazujú typicky menej štiepaných nečistôt ako železité pásky, pretože z polyesterovej podložky sa oddeľuje menej oxidov. Testy opotrebenia, ktoré porovnávajú odieranie chrómových a železitých materiálov ukazujú, že chrómové pásky sú čistejšie a odolnejšie ako železité pásky. Pre video pásky je obzvlášť dôležitá väčšia životnosť pri opotrebovaní a menej odierania. Dlhšia životnosť umožní, aby páska vydržala dlhšie v režimoch zastavenia s obrazom, keď video hlava skenuje stacionárnu video pásku. Interná kontrola kvality v BASF vyžaduje, aby páska nevykazovala žiadne zvýšenie výpadkov, alebo zníženie výkonu po 60minútach skenovania statických záberov na časti pásky. Menej trvanlivé formulácie sa opotrebujú, kvôli fyzickému kontaktu. Menej odierania znižuje množstvo video šumu spôsobeného nečistotami na video hlavách a zvyšuje životnosť hláv. Čistejšia páska znamená čisté hlavy po dlhší čas.

V. Veľká stabilita tlaku
Pásky železo-kobalt boli raz notoricky vystavené magnetickým stratám spôsobeným fyzickým tlakom na oxid, čo je jav známy ako "magnetostrikčný efekt". Rýchlo otáčajúcimi sa hlavami videa dochádza k určitej demagnetizácii signálu na železokobaltovej videokazete. Na druhej strane sa zdá, že videokazeta Chrome je voči tomuto typu straty signálu imúnna. Nahrávka vytvorená na chrómovej video páske, ktorá sa bude prehrávať znova a znova, si zachová pôvodnú kvalitu obrazu, ktorá by sa zhoršila, ak by sa záznam uskutočnil na železo-kobaltovej páske.
Je iróniou, že napriek všetkým svojim technickým výhodám, chromdioxid trpel stále široko akceptovaným názorom, že chromdioxid je veľmi abrazívny pre hlavy rekordéra. Častice oxidu chromičitého sú tvrdšie ako oxidy železité a ich trecie charakteristiky sú tiež odlišné. Pásky potiahnuté magnetickým práškom častíc CrO2 vytvárajú menej opotrebovania na hlavách "mu-metal", ktoré sú najjemnejším typom a s najväčšou pravdepodobnosťou trpia poškodením pri opotrebovaní. Na týchto hlavách, pásky oxidu železitého produkujú viac opotrebovania. Na sendustových a feritových hlavách, ktoré sú oveľa tvrdšie a veľmi odolné voči opotrebeniu, prepína prepínač CrO2 // ferro opotrebenie. Chrómové pásky vykazujú viac počiatočného opotrebenia týchto typov hláv, pretože tvrdý, hladký povrch pásky leští zrnitú štruktúru materiálu hlavy a opotrebováva hrubý povrch. V skutočnosti v prvých sto hodinách prevádzky chrómovej pásky na feritových hlavách je množstvo opotrebovaného materiálu hlavy šokujúce v porovnaní so železitou, alebo železo-kobaltovou páskou. Počas nasledujúcich troch tisíc hodín sa však miera opotrebovania dramaticky znižuje. Ešte dôležitejšie je, že integrita okrajov medzery zostáva neporušená, na rozdiel od okrajov feritových hláv, cez ktoré vedú železité, alebo železo-kobaltové pásky, ktoré erodujú.

Tento jav je kritický pre duplikátory videa. Keďže hrany medzier sú narušované časom, signály vysokofrekvenčného jasu sa znižujú. V prípadoch, keď má videokazeta so železo-kobaltom pridané extra mazanie na zníženie opotrebovania hláv, medzery sa znečistia mazivom a tiež postupne strácajú jasový výstup. S cieľom priniesť jasové signály späť na svoje pôvodné úrovne, po 800 až 1000 hodinách duplikácie, technici používajú ,,lapping,, pásky na leštenie video hláv strojov so železo kobaltovými páskami na čistenie a obnovenie integrity medzier. Proces lappingu redukuje vyčnievanie hláv na rovnakú úroveň opotrebenia ako hlavy, ktoré videli len videokazetu s chromdioxidom a videli najhoršie opotrebenie len za prvých 100hodín. ,,Chrómované,, videorekordéry nepotrebujú žiadny zostávajúci čas, pretože hlavy ostávajú čisté, medzery sú neporušené a jas zostáva rovnaký. Po 2000 hodinách potrebujú železo - kobaltové videorekordéry recidívu. Chrome videorekordéry nie. Najväčšie firmy na duplikáciu VHS zistili, že striedanie pások železo kobalt a chromdioxid na svojich priemyselných rekordéroch predlžujú životnosť ich zariadení a skracujú čas potrebný na údržbu.

Veľké názory, ktoré prenasledovali chromdioxidovú pásku, boli pravdepodobne založené na meraniach iba päťdesiat až sto hodín, keď páska leští tvrdé hlavy najviac. Merania uskutočnené počas nasledujúcich troch tisíc hodín naznačujú, že celkové opotrebovanie povrchov hlavy je takmer identické s opotrebovaním železo kobaltových pásov a opotrebenie medzier je oveľa menšie.

Keď sú však častice nanesené na pásku, ďalšie faktory ako je spojivový systém, poťahovacia technika, povrchová úprava a životné prostredie, sú omnoho významnejšie pri určovaní množstva abrázie, ktorá sa pravdepodobne vyskytuje, ako je to pri použitej častici. Viacerí výrobcovia pások, ktorí používajú presne tú istú časticu, môžu mať väčšie rozdiely vo faktore opotrebovania medzi ich páskami, než môže mať jeden výrobca v rade rôznych pások s použitím rôznych častíc. Je to hlavne na výrobcovi, nie na častici. Je vysoko pravdepodobné, že by chromdioxidové pásky, ktoré produkujú najmenej fyzikálnu moduláciu všetkých oxidov, súčasne brúsili povrchy hlavy rýchlosťou, ktorá ničí zariadenie.
Technické argumenty pre chromdioxid by zostali iba teoretické, ak by sme nemali niektoré tvrdé praktické fakty. Keď profesionálni inžinieri vyberú pásku pre audiofilské nahrávky, voľbou je zvyčajne chromdioxid. Základom pre výber nie je len prísne testovanie so sofistikovanými meracími prístrojmi, ale aj rozsiahle počúvanie testov. Keď experti, ako napríklad tí z nekompromisných mobilných laboratórií Mobile Fidelity Sound, A&M Records, Deutsche Grammophon, American Grammophone, CBS Records, Windham Hill, Polygram, RCA, Vanguard Records a Connoisseur Sociery, vyberajú pásku pre audiofilné nahrávky. - v reálnom čase, alebo pre vysokú rýchlosť - touto voľbou je chromdioxid. Rovnako ako BASE si vybrali CrO2 z nepochybne zdravých technických dôvodov. Domnievame sa, že každý iný dôvod je kompromisom.
Napísať odpoveď

Návrat na "Katalóg kaziet (Biggest Catalogue of blank cassettes in Central Europe) Vintage Cassettes catalogue / audio / video / other"