EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

деки и дальше плееры - цд, грамо vintage hifi stereo

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

Tretie počúvanie v tomto roku, vyšlo na mnoho originálnych kaziet, z celého výberu je to aktuálne možné maximum 4ks originálok.

1. kategória použitých kaziet, originálka
Smelý zajko v Afrike - Jozef Cíger Hronský /2000/
Uff, takto dosť drsný začiatok počúvania, ale tak najprv technická stránka, kazeta v klasickom pojatí svetlej priehľadnej s tmavou fóliou krásne presvecuje potlač kazety, preto sú tieto kazety vždy na fotkách najlepšie viditeľné. Ale kvalita výlisku poslabšia, aj s mierne vlnitými dutými cievkami, okrem toho dosť zlý stav, kazetu som dostal s roztrhnutou páskou, kazeta zvarená, takže násilné otvorenie, zlepenie a narýchlo som ešte doobedu kupoval nové sekundové lepidlo na zlepenie tela kazety, pretože to čo so mal doma raz použité proste uschlo aj s celým obsahom tuby.
Páska asi Basf, alebo tak, špinenie hláv bolo len pri prvom prehratí v Akai pred rokmi, teraz to bolo v poriadku, občasné kolísanie a pokrčené úseky pásky, inak plne funkčná, aj keď kvalita puzdra neprekvitá, Basf spraví dobrú prácu. Kvalita záznamu, no pri hovorenom slove toho toľko nepostrehnete, ale myslím že je to dobré.
A teraz k obsahu, naozaj mám rád rozprávky aj veľa takýchto podobných je v celku stráviteľných a zaujímavých pre mňa, ale toto fakt nie. Sa ospravedlňujem autorovi, ale celé je to prehnane detské a primitívne podané. Bodku tomu dali niektoré poznámky o farbe Afričanov a robenia si srandy z toho, teda niektoré vety a texty by v dnešnej "korektnej" dobe asi neprešli, a to ten titul nie je zase tak strašne starý.
Obrázok na obale je asi tak tisíc krát viac vydarený ako umelecké dielo, než ten samotný obsah, myslím že mi to pripomína nejakú vzdialenú rodinu od Nesquika...
IMAG0735.JPG
IMAG0737.JPG
IMAG0739.JPG
*

2. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty, originálka zo sestriných kaziet
Leona ‎– Film & Muzikál II /1999/
Jedná sa asi o prvú sestrinu kazetu čo sa dostala do druhého počúvania, to prvé prebehlo naozaj ešte tak počas strednej školy :D
Technicky ďalšia priehľadná s tmavými fóliami, zase vynikne podsvietená. Páska bude asi zase Basf, zvukovo vyvážená, kvalita je proste dobrá, alebo v poriadku, nič menej, ale ani nič viac, na dobu kedy to vyšlo je to myslím dosť slušné.
Technicky telo kazety ako tak, ale cievky duté bez výstuhy sa viac vlnia, nie tak extrémne ako som mal u Emtecov v predošlých počúvaniach, ale páska je takto striedavo ozúbkovaná a vlnitá raz na jednom a raz na druhom okraji, čo je občas vo zvuku aj celkom počuť, keď je návin nerovný, tak sa páska násilne cez okraje vyrovnáva vo vedení pásu cez mechaniku kazety a stroja.
Po stránke albumu, hej toto je dobrý posluch, niektoré skladby beriem, iné menej, len čo mi proste nesedí, ten večný Český zvyk robiť covery známych skladieb.
IMAG0742.JPG
IMAG0744.JPG
IMAG0746.JPG
*

3. kategória novonahratých kaziet, z letnej várky, dneska ako jediná neoriginálna kazeta
Sony UX-S 90 1990 Made in France
Ak by niekto čakal totálnu chválu za osvetlenie kazety v mechanike, alebo mal veľké očakávania ako ja, tak nie, v podstate je tam toho vidieť oveľa menej než pri klasickej veľkooknovej HF-S, keďže plexi sú tmavšie, celé to pôsobí temnejšie a cievky bez jasného vzoru sú proste len temná silueta, aj keď samotné cievky sú úžasné a nádherné, tak vyniknú len pri osvetlení spredu.
Po technickej stránke, sú tu aj klady a zápory, zvukovo dynamika, čistota a presnosť výšok, sú veľmi dobré, spĺňajú očakávania od tejto kazety ako stredná trieda "chrome" No a výhrady? ja si potom musím aj čítať čo som písal k testom na fórum počas nahrávky, či to sedí s tým čo počujem na mechanike, alebo nie. No tu mi prvá strana nesedela, resp páska nesedela dobre v dráhe, trochu kolísal balance, myslím že nedoliehala tak dobre na hlavu akoby som si prial, čo sa asi od polovice pásu výraznejšie zlepšilo a druhá strana bola v poriadku. Mechanika má tiež čo to za sebou, ale všimol som si aj pásku ako sa nepokojne vlní v dráhe aj pri odvíjaní z cievok, niečo čo na bežnom zavretom decku veľmi neuvidíte. Inak dosť dobré a v celku som spokojný.
IMAG0749.JPG
IMAG0751.JPG
IMAG0752.JPG
IMAG0754.JPG
*

4. kategória použitých kaziet, originálka
Tomáš Rojček - Filmová - Film Melody /1991/
Toto je pomerne zaujímavé, ale technicky, do tretice a naposledy číra kazeta s tmavými fóliami a mierne vlnitými cievkami, napriek krátkej dĺžke pásu, ktorý je zrejme možno tiež Basf, ale mierne zvlnený v nie práve najkvalitnejšej mechanike kazety, teda proste klasika origináliek.
Presvetlenie teda zase výborné, hlavne dojem z kazety po fotení.
Ale vzhľadom k tej krátkosti som mal čo robiť aby som to všetko stihol :D
Po stránke titulu, páči sa mi to je to dobré, pohodové a možno aj celkom raritné?
Príliš krátke na to aby ste boli nespokojný :D
No a k tej kazete potom tá vtipná príhoda čo spravil Kazetowich, čo je v príspevkoch na odkaze vyššie na samotnú kazetu.
IMAG0774.JPG
IMAG0776.JPG
IMAG0779.JPG
IMAG0780.JPG
*

5. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty, posledná originálka je staršia klasika od Opusu
Miroslav Žbirka - Zlomky poznania /1988/
Ako spomienka na umelca, ktorý nás nedávno opustil, na túto kazetu som sa pomerne tešil.
Po technickej stránke, nie je to klasický dizajn Opusu a podľa nápisov Made in EEC na kazete to bude asi niečo Európske, nakúpili možno ak naši nestíhali vyrábať, alebo inak neviem, či je páska Basf, alebo Emgeton je tiež otázne, hrá v celku obstojne i keď výškovo som čakal mierne viac a už sem tam nejaký ten väčší drop. Zaujímavosť je že, toto je z tetiných kaziet, od ktorej som mal modré Basfy či Poľské originálky, tak som si preto nahrával aj z tejto kazety na svoje niečo v 90tych rokoch na veži Sony (zmienenej v obaloch kaziet) a teraz mi tie nahrávky na kazete Maxell UE prídu na mechanike výškovo sviežejšie a živšie než keď som počúval teraz túto samotnú originálku, asi nejaký psychický efekt, možno je realita úplne inde.
No a stav pásky, občas nejaký pokrčený úsek a cievky v týchto kazetách tiež neboli vzorom kvality a presnosti.
Čo sa týka presvetlenia, tak je táto kazeta úplne najhoršia, tam proste nevidíte takmer nič, ani s prídavnými LED, proste našinci vedeli presne ako čo najviac znepríjemniť dizajnovo technickú stránku audiokaziet. Zaujímavý bledý polep to už nezachráni :D
Čo do albumu, ono je to aj jediný album Žbirku, ktorý mám doma, inak ak sa nájdu len nejaké kompilácie SK hudby, alebo tak, album sa mi veľmi páčil a počúval som ho často, vylovene mi vyhovuje, aj keď niektoré skladby by sa mohli zdať smutné až depresívne.
IMAG0782.JPG
IMAG0784.JPG
IMAG0785.JPG
IMAG0789.JPG
IMAG0790.JPG
*

Takže dnešné poradie by som hodnotil asi takto:

1. rozhodne Sony UX-S s kvalitným záznamom, ktorý na riadnom decku väčšinou vždy prevýši kvalitu originálok.
2. Miro Žbirka, rozhodne obstojná kvalita a pre mňa silne pôsobivý album.
3. Tomáš Rojček, počul so prvý krát a páčilo sa mi
4. Leona, šlo to, len proste niektoré texty mi nejako nesedia
ďalšie miesta už nie sú, až sté miesto je zajac v Afrike, proste nie

A ja dúfam že sa situácia vo "svete" (za rohom) nejako upokojí, nerád by som bol aby toto bolo posledné či predposledné vydanie tohto seriálu...takže o tri týždne zase.. ?
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

Rozhodne UX-S a potom ma zaujal ten Rojček aj s tou príhodou. U Machálkovej už končí všetka sranda, rozprávky a hovorené slovo mám rád.
Ja ďakujem za ďalšie vydanie, znovu obdivujem trpezlivosť s písaním a hlavne počúvaním, pri niektorých tituloch by som vytrhol kladku od nudy
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

super, ja sa tiež teším na ďalšie, keď všetko dobre pôjde, plánované sú Sony UX-S 1988 a 1986, no a zase nejaké tie ďalšie bočné kazety
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

Už je Marec, prežili sme Ďalšie tri týždne, čo mi príde až nečakané a neuveriteľné, a ja mám za sebou štvrté tohoročné počúvanie na mechanike.
Pri originálkach stále ostávame, na tento týždeň vyšli dva kusy.

1. kategória novonahratých kaziet, z letnej várky
Sony UX-S 90 1988 Made in France
Kto si spomína ako som riešil zelenú verziu tejto kazety z roku 1990 že ako bola krásna, tak na mechanike nevynikla, tak v tomto prípade je to lepšie, síce z cievok pod spodným osvetlením nemáte úžitok, ale svetlý dizajn okna bol už veľmi prijateľný pre tento účel a kazeta sa dobre sledovala, aj jej stav pásky na cievkach.
Zvukovo je veľmi dobrá, ostrá, presná, neboli s ňou nijaké problémy, veľká spokojnosť, myslím že zahrala aj o niečo lepšie ako verzia 1990, alebo to je len môj dojem :D
IMAG0037.JPG
IMAG0041.JPG
IMAG0042.JPG
IMAG0043.JPG
IMAG0044.JPG
*

2. kategória použitých kaziet, originálka
Vianoce s Darinou Laščiakovou /1989/
Jedná sa o druhú kazetu v odkaze. Na Discogs je to uvedené ako folk.
Klasická čierna Opuska, v tomto dizajne kazety je presvetlenie veľmi slabé, nula bodov.
Technicky ale páska bola čistá aj keď celkom vyťahaná a mala nadmieru vlnité okraje, napriek tomu nezanechala ani stopu na hlave či na kladke, vieme že Opuska pred tým Musica Nocturna mala nejaké plesne a tak.
Po zvukovej stránke myslím že sa jedná o pomerne kvalitný záznam nie s veľkým budením, ale optimálnym, odhadujem nulu, keďže pri odstávke Akai som si tieto kazety neprechádzal na veľkých deckoch, takže to boli teraz pre mňa premiéry všetko.
Výškovo je naozaj dosť kvalitná.
Čo do titulu, nazval by som to skôr ako hovorené slovo s občasnou hudbou, ako relácia z telky rokov minulých o Vianociach, zvláštny titul, ja som síce nikdy nebol na také ľudové a pod. zvukové diela, ale musím uznať že pani má naozaj dobrý hlas a veľmi dobre s ním vie narábať. Podľa wiki už má 90rokov.
No a v neposlednom rade, nie je na to si vypočuť koledy v marci :D
Kto by bol zvedavý tak na youtube je všetko :D
IMAG0074.JPG
IMAG0076.JPG
IMAG0077.JPG
IMAG0079.JPG
*

3. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty
Maxell S 60 2004 Made in Turkey by Raks
Z mojich pôvodných kaziet na toto počúvanie prichádza na rad niekoľko Maxellov, ktoré boli prevažne nahrávané vtedy na ešte novom Technicse RS-TR575MII.
Nákup kazety som riešil už v obaloch kaziet.
A jej kolegyňu vo verzii C90 som aj nahrával minulý rok.
Len ešte bude trvať kým v tomto počúvaní príde na rad.
Takže k mojej dobovej S60, presvetlená pomerne dobre, aj dobre sledovateľný pohyb, taká pohoda, ešte chýba nejaký tmavý protikus na cievke a bolo by to super.
Zvukovo čojaviem, čakal som viac, niektoré skladby ako tak a niektoré poslabšie, tentokrát s čistým svedomím z toho vynechám Technics a vinu zvalím na mp3, z ktorých som nahrával, naozaj nebolo veľa takých kaziet v tej dobe priamo z pc a z mp3, ale vtedy to bol lepší zdroj zvuku než to prepojenie rádiokazeťáku s CD cez jack výstup s Technicsom.
Samozrejme vtedy som o bitrate na mp3 veľa nevedel a kto vedel, tak tlačil kvalitu dole aby sa čo najviac vošlo na CD, bolo to obdobie mp3 CD s veľa skladbami a nízkou kvalitou.
Inak ako kazeta fajn, pre tie spomienky a tak, by som povedal že dobré, páska je nejako príliš do červeno hrdzavého odtieňu.
IMAG0084.JPG
IMAG0086.JPG
IMAG0087.JPG
IMAG0090.JPG
IMAG0091.JPG
*

4. kategória novonahratých kaziet, z letnej várky
Sony UX-S 90 1986 Made in Japan
Na túto verziu som sa tešil asi najviac ohľadne UX-S modelu, z lásky k dizajnu tejto kazety som sa vyznal už pri nahrávke, takže aj som vedel ako bude dobre vyzerať v mechanike, podsvietená ako predošlá UX-S v tomto týždni, ale krásne vidieť cievky, dokonca aj ten oranžový nádych svoriek celkom vynikne, tam je to proste pre mňa TOP.
A teraz k tej veľkej kritike zvuku.... je úžasný ! proste najlepší zvuk z tohto týždňa, najlepšia kazeta !
Zvuk je veľmi nacinkaný, ale nie nepríjemne, vie kedy má mieru povedať dosť a k tomu monumentálny výkon, rozhodne najlepšia UX-S zo všetkých, ja nechápem ako to dokázali že tie staré sú tak dobré.
V teste som písal o poruchách a kolísaní na tak starej páske, ale tu na mechanike som si to všimol len veľmi málo v celku je zvukovo neskutočná aj pri tom mojom basovom obmedzení zapojenia mechaniky, sa tá páska tvárí akoby pretláčala technické možnosti zariadenia.
A tak svetlá hnedá páska veľmi evokuje dojem že počúvate ferra :D
Vravím takú Sony UX-S si zožeňte na nahrávky a vyskúšajte, je to pecka.
IMAG0002.JPG
IMAG0005.JPG
IMAG0006.JPG
IMAG0009.JPG
*

5. kategória použitých kaziet, originálka s chrome páskou
Vlasta Redl Ag Flek & Jiří Pavlica Hradišťan /1994/
K tejto kazete nemám ani booklet, len jeden diel rozbitej hrubej zaoblenej svetlej krabičky s logom Maxell. Ale našiel som podrobnosti na Discogs
Tam na fotke majú aj iný typ tela kazety a cievok, ale moja aj tá na odkaze sú s páskou typu II, nahraté ako typ I 120uS kvôli kompatibilite.
Popravde s touto kazetou som mal nevídané problémy, ale pekne poporade.
Klasická číra priehľadná originálka s tmavými fóliami, netypicky s chrome páskou, presvetlená tak ako ostatné, vidieť dobre text potlače ale nie až tak dobre cievky s páskou kvôli fóliam, klasika na ktorú som si zvykol.
Technicky by nahrávka znela dobre, malé budenie, zase tipujem že dodržali 0db a zvuková čistota už môže súperiť s mojimi nahrávkami na kazety typu II, to ma naozaj celkom prekvapilo. Ale občasné dlhšie výpadky výšok raz na jednom či na druhom kanály a občasné prasknutia ako rušenie od elektrickej siete, ale extrémne nepríjemné, neviem čo kto tej kazete a páske spravil, ale rozhodne to bolo v zázname.
Mechanicky som ju nedokázal na začiatku udržať na kladke, vždy utekala niekde mimo, musel som jej riadne dohovoriť, aby som bol schopný vôbec prehrať túto kazetu, ako problém to akceptujem a uvidíme čo bude ďalej, ešte sa k tomu vrátim v závere.
Páska je mimoriadne zvlnená a vyťahaná, aj keď čistá, nezanechala stopy bordelu na hlave a kladke.
Album no neviem či je to presne môj štýl hudby, Discogs uvádza viacero žánrov, povedzme že som to vypočul a plus pre mňa bola výšková kvalita a precíznosť zvuku, až na tých niekoľko výpadkov a porúch.
Ku kvalite a prevedení kazety by som asi napísal len niečo málo skúseností z mladosti, keď som dostal do rúk originálku s pásom typu II, tak niektoré mali tak nekvalitné telo, že sa páska nebola schopná udržať v dráhe na kladke a niektorý mali takéto origošky poničené a pokrčené aj v celej dĺžke ! Proste to nedomysleli s vedením kvalitnej pásky v mizernej kazete. Nehovorím že je to vždy tak, ale niekoľko krát som sa s tým stretol, a toto je ten prípad. Keď kladka nie je v 100% stave gumy, tak vám môžu utekať napríklad 3 pásky z tisíc a to stále nie je dôvod na výmenu kladky, ale skôr na vyradenie kazety z daného stroja.
Ja som kladku na mechanike menil raz za originál Japonské Panasonic, kým boli v predaji a na nej mi za posledné roky utekalo niekoľko kaziet, ktoré by sa vošli na prsty jednej ruky, dneska prirátavam teda ďalšiu.
K páske by som sa vyjadril že nie je cítiť absolútne žiadny náznak arómy chromdioxidu, ale farbu táto páska má takú ako chromdioxid a vôbec nie je priesvitná. V roku 1994 keď vyšla táto originálka tak Basf mal už vypracované, alebo aj uvedené pásy Chrome Plus a pod. záležitosti so zmesou kobaltu a chrómu v jednom povlaku, takže sa mohli zmeniť aj tieto záležitosti arómy a keďže mali takmer monopol na poskytovanie pásu do origináliek, tak toto je jednoznačne pás z dielne Basf.
IMAG0024.JPG
IMAG0026.JPG
IMAG0028.JPG
*

Moje poradie pre tento týždeň:
1. Sony UX-S 90 1986 jednoznačne s najlepším zvukom za posledné mesiace
2. Sony UX-S 90 1988 v tesnom závese, naozaj veľmi slušná
3. Maxell S 60 od Raksu, síce nahrávky neboli tak presvedčivé kvôli mp3 zdroju, stále to sú spomienky a výber hudby, nakoľko je to môj osobný postoj k hodnoteniu.
4. originálka s chrome páskou síce nie pre album, ale zvukovú precíznosť, nebyť problémov s poruchami a výpadkami, asi by som ju zaradil pred tú maxelloraksku
5. Vianoce? dajme tomu, krásny hlas, naozaj snaživá ostrá nahrávka

Takže ak situácia za rohom vo svete dovolí, o tri týždne načnem letné nahrávky kde Sony UX-S vystriedajú moderné TDK SA.

Problémy s mechanikou:
Takže už je to asi tretie počúvanie, čo to pomaly ale isto stále viac vnímam a čoskoro to bude treba riešiť, náznak kladky čo nechce chrome pásku v nekvalitnej kazete je len takou špičkou ľadovca, kde by riešením bolo použiť neoriginálnu kladku napríklad od pána Mihoka, kde vhodné rozmery by sa iste našli, ale kto máte doma akýkoľvek nový Technics, viete že by ste potrebovali k náhradnej neoriginálnej kladke aj kovovú osku čo by dobre fungovala v tomto držiaku a bola aj nejako fixnutá aby nevypadla.
Ale to nie je presne to čo ma trápilo, ide o jemné a stále sa zvyšujúce tremolo na vysokých frekvenciách. Síce som už badal niečo skôr na nahrávkach z Technicsu 575 a na ničom inom, tak som myslel že je to naozaj problém Technicsu.
Ale už sa to jemne objavuje na nahrávkach z decku Sony a iných deckov, ale najviac tým trpia originálky, z nejakého dôvodu sú asi raz tak roztrasené než moje nahrávky zo Sony, myslím že to bude aj kvôli stavu použitých kaziet a nekvalitnému ťažkopádnemu mechanickému prevedeniu.
Jediná kazeta kde som to teraz nevnímal vôbec bola práve tá vychválená Sony UX-S z roku 1986, neviem z akého dôvodu, ale mechanické kvality kazety aj pásu môžu byť taktiež veľmi kľúčové pre akýkoľvek problém s mechanikou stroja.
No ale môj predpoklad je nasledovný:
nové gumičky, táto má pôvodné remene už odkedy som ju dostal a jediný dôvod prečo neskapali úplne ako býva zvykom, že ju stále v pravidelných intervaloch používam a tak neovisnú ako som videl na niekoľkých strojoch na servis.
A ďalšia vec je namazanie vhodných častí mechaniky.
No ale k tým gumičkám, keďže je to spotrebka pre mini veže, tak sa jedná len o štvorcové remienky, dva dlhé pre prevod z hlavného motora, dve rôzne dĺžky pre mechaniku A a B a potom dve krátke na prevod na unášače, kde by mali byť obe zhodné.
Myslím že nie je problém pomerať rozmery a objednať, mali by byť dostupné na avelmaku, ale strašne ma znepokojuje prístup, jednak som vôbec nepočítal s tým že mechaniku budem používať tak dlho už cez 20rokov, pretože som si myslel že kazety sa proste minú už niekedy po roku 2005 čo by som počúval, a jednak som ani nikdy nerozmýšľal nad rozumným montážnym riešením, vzadu sú vrstvy plošákov robené na seba niekedy tak jednorázovo, že to pod dobrom a bez pájkovačky a precíznej piplačky proste nebude fungovať.
Najhoršie na tom je to všetko vydolovať, pomerať a objednať a čakať kým to príde a kým budem mať čas a chuť a dovtedy to bude stále v rozklade, ale keď tremolo je niečo čo ma tak neskutočne serie, že k tomu bude musieť dôjsť.
Zámerne do popisu a hodnotenia tento problém nikdy neuvádzam, pretože je mi jasné že sa jedná o chybu mechaniky, teda gumiek. No a posledná kazeta s tou chrome páskou, nielen že chcela utekať z kladky, ale z nejakého dôvodu tam bolo tremolo tak extrémne že miestami úplne preskakoval hlas, čo je zaujímavé, problém sa nedržal rovnako v celej dĺžke pásky, asi ju prejdem na veľkom decku, a pri servise to bude prvá na ktorej budem testovať :D
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

perfektné, ja asi tentokrát poradie nemám ale zrovna ma asi zaujali najviac origo kazety a tá stará UX-S
K tým remeňom, myslím, že by som ti mohol pozrieť rozmery, ja som pred rokom aj niečo takú mecha spojazdnil a tuším som si ich zapísal
rozborka síce asi bude srandovná ale možno to nejako vylepšíš a posunieš na vyššiu úroveň :)
paráda, díky za článok som na neho čakal
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

hej viem že si riešil takmer identickú mechaniku, takže ak by niečo budem hľadať tam a otravovať :D
teraz aktuálne sa aj tak na to nechystám a ako vieš že mi vždy všetko dlho trvá, tak ako ten Akai už mohol byť 100krát zložený tak to s tou mechanikou bude podobne, takže neviem či do ďalšieho počúvania sa pohne viac než len skúšať inú kladku zo zásob čo tu mám :D
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

Apríl, Veľká noc pred nami a piate tohoročné počúvanie na mojej mechanike za mnou.
Tento týždeň to už bola len jediná originálka, tak uvidíme čo čas prinesie ďalej :D Čo sa týka technických problémov s tremolom, ktoré som riešil naposledy, tak sa toho veľa nezmenilo, ale zhrnutie bude na konci, popis ku kazetám nebude ovplyvnený touto vecou.

1. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty
Maxell Wild 94min rok 1998 Jedná sa o kus z nahrávok na Technicse 575 a veži Technics, detaily okolo nákupu kazety a nahrávok som popisoval v obaloch kaziet.
Ako základná svetlá priehľadná Maxell bola presvetlená výborne na mechanike. Zvukovo nahrávky z Technicsu 575 boli výškovo veľmi dobré, ale tie z veže z nejakého dôvodu excelovali o niekoľko tried vyššie, až som nechápal, proste po rokoch a neskutočnom opotrebovaní pásky aj kazety a neustáleho rozoberania nasilu kvôli drhnúcim trecím fóliam, čo som popisoval v obaloch kaziet na odkaze vyššie, vyzerá veľmi poničene, napriek tomu hrá až s podivom krásne, sviežo, ohľadne kolísania stopy sa tam už počas nahrávok na opotrebovanú pásku vyskytli mierne zakolísania v istých úsekoch ale nič kritické. Rozhodne stále pôvodná kvalita UR, aj keď už nie tak super telo kazety, ale stále schopnejšie než nové Panggung.
Kazetu som popisoval aj vo vlákne C100 ako bonusovú dĺžku.
PS: ma to vážne fascinuje ak sa nad tým zamyslím že zmienená veža Technics ako bola asi kalibrovaná, ak na tej základnej Maxellke hrá výškovo tak fantasticky, predsa je to len UR pás a veža nemá žiadne možnosti kalibrácie bias, ani len level, všetko je napevno, jedine čo si môžete zvoliť je Dolby B on/off :D
IMAG0365.JPG
IMAG0367.JPG
IMAG0370.JPG
IMAG0372.JPG
IMAG0373.JPG
*

2. kategória novonahratých kaziet, z letnej várky
TDK SA 100min rok 1994 Made in Luxemburg
Vlákno C100.
Tak kaziet SA v tomto dizajne som behom rokov hral na mechanike niekoľko desiatok kusov, čo do kvality a všetkého spokojnosť, no a toto je ale premiéra verzie C100 v tomto tele na mechanike.
Presvetlenie je poslabšie, nakoľko vidieť len spodné obrysy cievok a návinu na kotúč hlavne na začiatku a konci pásky, biele cievky sú mierne presvetlené, ale inak pomáha až prídavné LED svetlo, inak nie je to také zúfalé ako na malooknových kazetách, ale nie je to celkom priateľské k osvetleniu mechaniky :D
Po mechanickej stránke s touto kazetou ani ďalšími tohto druhu nie sú žiadne problémy u tejto mechaniky, mal som len pocit že je pás jemne zvlnený na oboch okrajoch a to prešla len raz deckom Sony a teraz mechanikou, stále si nie som istý ako dobre vyrobili ten C100 pás v porovnaní s C90 verziou, ale zvukovo sa to nijako neprejaví.
Zvukovo takže, zahralo to pekne, výšky boli síce presvedčivé ale nie agresívne, vlastne na predošlej Maxell Wild boli výšky omnoho precítenejšie a silnejšie, neviem prečo, ale rozhodne nie je zlá SA, ale už pri nahrávkach na Sony decku som popisoval že sa s biasom trebalo hrať v mínusových číslach a že to mohlo byť aj lepšie, proste lepšie by jej sadol iný deck zrejme pre nahrávky, ale dobre, pre môj kazetový výtvor sa menej agresívny zvuk na type II celkom hodí.
IMAG0387.JPG
IMAG0389.JPG
IMAG0390.JPG
IMAG0391.JPG
*

3. kategória použitých kaziet, originálka, rozprávka, zase :D
Walt Disney: Rýchla Rota /1991/ Prípad uneseného vajíčka. Made in Denmark by Tocano, vydavateľ Egmont ČSFR.
Teraz sa jedná o pomerne zvláštnu originálku, ktorú som ešte ani nenahodil na fórum do sekcie originálnych kaziet, ale to len preto že ich mám z detstva zahrabané (3kusy) v originálnych blistroch s knižkou niekde v skriniach. Takže len v krátkosti, myslím že tieto rozprávky každý pozná, práve z tej doby 90tych rokoch z Tv, no a pre náš trh existovali audioknihy so siedmymi rozprávkami tohto typu, kde sa knižka predávala spolu s audiokazetou balená v blistri, jedna strana kazety po Slovensky a druhá po Anglicky. Ja na webe mám tri kusy medzi originálkami, kto chce si nájde niekde na spodku odkazu
A časom ich dám aj na fórum, teraz k tej samotnej kazete, moje tri kusy už prešli mechanikou aj druhým počúvaním skôr než som začal o tom písať sem, než vzniklo toto vlákno, ale tento kus kazety som dostal ako veľmi poničený spolu s inými originálkami, preto som ho nechal prehať mechanikou v rámci počúvania naozaj všetkých kaziet čo som kedy mal v rukách, inak kazeta pôjde ďalej potom SIlverfoxovi, aspoň som si to takto naplánoval. Teda odkaz na obrázok je na môj kus kazety, ale v mechanike je nafotená tá poničená. Kazeta a páska trpí bordelom a stopami po vlhkosti, plesne a pod, teda stále nevieme či to je ono, ale bolo potrebné čistiť po každej strane samozrejme.
Kazeta používa generický Philips dizajn a primitívne duté cievky, svetlo hnedú ferro pásku, ktoré možno je, alebo nie je Basf, po tých rokoch aj moje dobre skladované kusy nemajú bohvie ako dobrý zvuk, a táto trpela ešte aj poruchami a výpadkami, ale žiadna z uvedených neškrípe ako staré Basf či iné podobné pásy.
Presvetlenie síce vzhľadom k oknu nie je dobré, ale za to svieti celá kazeta, nakoľko je robená z červeného plastu čo ma kedysi fascinovalo. Páska je to pomerne krátka, myslím že podstatne kratšia než C46.
Zvukový mastering by sa akože celkom "snažil", ale nepáčilo sa mi že niektoré úseky boli monofónne v Slovenskej verzii a stereo v Anglickej, si mohli dať viac námahy, ale sa mi to už pletie s niektorými ďalšími verziami :D
Rozhodne zaujímavý nápad, a bežne to mali len v kníhkupectvách, nie v predajniach hudby, aspoň čo si spomínam.
IMAG0395.JPG
IMAG0396.JPG
IMAG0397.JPG
*

4. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty
Maxell UDII-CD 60min rok 1998, vlákno s obalmi kaziet.
Aj keď sme už tu mali pred časom verziu C120, tak toto je moja dobová Maxell kompletne nahratá na Technics 575, presvetlená zase dokonale, kvôli svojej jednoduchosti a čírosti tela kazety, zvukovo to boli výškové orgie, proste niečo neskutočné, Technics si s tými Maxellkami výborne rozumel a ja som aj teraz po rokoch bol stále mimoriadne prekvapený ako dobré to hrá, bez jedinej poruchy, zakolísania či zaváhania, jeden z tých vydarenejších odliatkov kazety aj keď moderných, ide krásne zľahka, úplne dokonale, žiadne zvlnenie pásky ako u TDK SA 100, ale len dokonalosť. Myslím že bez debaty je to najlepšie počúvanie z tohto týždňa a na druhom mieste bude Maxell Wild, ale zase predbieham.
A už keď vieme aj sériové čísla tak tento kus kazety bol vyrobený 17.3.1999.
U Maxell Wild 94 je číslo poškodené, takže tam sa radšej nevyjadrujem a číslo z webu musím niekedy zmazať k tej C94.
IMAG0411.JPG
IMAG0413.JPG
IMAG0417.JPG
IMAG0419.JPG
IMAG0420.JPG
*

5. kategória novonahratých kaziet, z letnej várky
TDK SA Black Edition 90min rok 1994-97 Made in Luxemburg
Zase premiéra čiernej verzie SA, nakoľko DelSol už bola hraná v začiatkoch stavby tejto mechaniky.
Čo do presvetlenia, je to o niečo temnejšie pretože už ani svetlé biele cievky nevedú svetlo, zato tieto majú jemne žltý nádych aj pri tomto osvetlení. Prídavné LED zase dosť pomáha. Mechanicky opäť v pohode, tu nie sú ani tie okraje zvlnené na páske.
Čo do zvuku, u nahrávky na Sony som popisoval ešte väčšiu neochotu výšok a biasu dosiahnuť dobrého zvuku než na C100 verzii, ale neviem čím to je, no na mechanike hrá podstatne krajšie a čistejšie, precíznejšie než C100 verzia. Samozrejme nie je to tak zlé u C100 zase, ten rozdiel nie je tak extrémny, len chcem povedať to že moje dobové Maxellky tieto SA s prehľadom valcujú v počúvaní na tejto mechanike. No z mojich retro výberov starej hudby sa našlo niekoľko lepších skladieb, potom si to človek užije o to viac a ocení ten zvuk. V celku som spokojný.
IMAG0421.JPG
IMAG0423.JPG
IMAG0424.JPG
IMAG0425.JPG
*

Moje poradie tento týždeň:
1. Maxell UDII-CD 60 1998 je výškovo a zvukovo bezkonkurenčná a najlepšia.
2. Maxell Wild 94 1998 je výškovo takmer tak dobrá ako tá UDII, s prehľadom prekonáva TDK SA, len jej stav je trochu horší
3. TDK SA Black 90 samozrejme dosť schopná a čerstvá nahrávka
4. TDK SA 100 je v tesnom závese za Black verziou, stále veľmi schopná kazeta
5. červená orignálka Chipa & Dala, titul som mal kedysi veľmi rád, aj rád na to spomeniem, dneska ma viac zaráža tá kvalita masteringu, ktorá by som povedal je niekoľko násobne horšia než na dobových Opuskách, ktovie kde sa to reálne točilo a vyrábalo, keďže je tam SK dabin, ale píšu Made in Demnmark, okrem toho v odliatku vnútra kazety som našiel logo Anwell, firmu ktorú poznám z výroby prázdnych DVD-R médií a lisovacích strojov, technológii výroby a pritom patril k jednému z najhorších čo poznám, Pepst by k tomu vedel povedať podstatne viac ohľadne DVD

Teória výmeny kladiek a problémy spomenuté pred troma týždňami:
Síce som gumičky ešte neriešil, ale začínam chápať že to bude možno nevyhnutné, no ale skúšal som niečo s kladkami.
Už som spomínal v začiatkoch vlákna výmenu pôvodnej kladky v mechanike za nové, ktoré vtedy ešte mali v Avelmaku, originál Made in Japan. Ja som vtedy kúpil 4 kusy, niektoré použil do Technicsov, jednu do mechaniky, vtedy to odstránilo mnoho problémov, teraz to už tak nepomohlo, pretože aj na vymenenej kladke utekala páska mimo, použil som na test tú originálku s chrome páskou čo som popisoval minule, tam bude ešte nejaká väčšia zrada, lebo iné kazety v rátane tohto týždňa s tým problém nemali. Samozrejme kladka je rovnako stará ako tá v mechanike keďže som ich kupoval spoločne, ale chcel som vedieť o koľko horšie, alebo lepšie na tom bude v praxi, no už som ju tam nechal. Ešte som na osky kladky dal veľmi malé množstvo molykote, čo to spraví, no nestalo sa nič, ani zlepšenie, ani zhoršenie.
Tremolo a kolísanie rýchlosti ťahu:
Keďže toto je hlavný problém pre ktorý by som musel meniť gumičky, tak som sa na to zameral a pri tohotýždňovom posluchu z toho nie som o nič viac múdry než minule.
Najviac počuteľné tremolo bolo na červenej originálke, potom na druhej strane Maxell Wild 94.
Mierne až takmer nepatrné tremolo bolo na prvej strane Maxell Wild, na TDK SA 100.
Posledné dva dni na Maxell UDII-CD 60 a TDK SA 90 Black nebolo počuť žiadne tremolo.
Takže som z toho blbý, keď sú raz gumičky alebo niečo zlé, tak by malo byť tremolo stále či? je to náladové? ako sa to vyspí? Vôbec nechápem, no budem musieť skúsiť tie gumky vymeniť, no a hlavne zohnať :D
Technics kladka vs kladky od pána Mihoka pre veľké tape decky iných značiek:
Najväčší rozdiel kladky Technicsy a kladiek pre iné stroje je absencia osky kladky, kde je u Technicsu lisovaná z plastu spoločne s jadrom kladky, takže u nových kladiek nedostávate kovovú osku, čo je problém a neviem ako by pasovala do držiaka kladky Technicsu nakoľko ak by sa aj rozmer trafil, chýbalo by správne uchytenie a zabránenie utekaniu osky mimo držiak
Okrem toho priemer gumy kladky je takmer totožný medzi touto Technics a ostatnými, dokonca aj šírka gumy kladky by sedela, ale plastový stred je na kladkách ostatných značiek rozšírený do strán, takže sa nevojde do držiaku kladky Technics. Musela by sa zohnať kladka, ktorá má plastový stred široký ako gumený povrch.

Takže toľko k piatemu dielu počúvania tento rok, ak s tým nepohnem do najbližšej doby, bude počúvanie zase tak ako je s gumkami a kladkou. U nových kaziet ostaneme ešte pri ďalších verziách TDK SA a u druhého počúvania dobových kusov pri Maxellkách. U použitých kaziet teraz neviem, musím si prejsť zoznamy, čo nasleduje.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

super vydanie, vždy sa proste teším na ďalšie nové
tentokrát samé pekné kazety, asi vyhráva Wild u mňa alebo UD II-CD. Výborne vyzerá ale aj tá SA 100 a červená.
Wild - mal som chuť napísať, že veď je nahraná v Dolby B a preto ti hrá tak ostro ale potom mi došlo,že ty všetko nahrávaš v Dolby...inak toto je jedna z vecí, s ktorými sa stretávam u kazeťákov odjakživa, môžeš mať špičkovú kazetu a deck so všetkými točítkami a kalibráciami ale občas to proste lepšie hrá na Wildke z Technics mini ...
Tá červená, ty máš svoje od novoty a ešte si od niekoho dostal nejaké poškodené? Veľmi zaujímavá kazeta, pôvodné znenie je stereo a dabing mono, dabuje to jeden herec?
UDII-CD, ja mám tú kazetu rád ale jej zvuk ma ešte nikdy nepresvedčil (myslím túto transparentnú)
Tie gumičky sa dajú kúpiť v Avelmaku ale tam to možno bude chcieť aj trochu očisty a nové mazivo, každopádne by sa zišlo skontrolovať či neni nalomený nejaký držiak kazety alebo niečo vyhrkané keďže to nerobí na všetkých kazetách ale ako už raz Marián písal, tie poruchy sa občas začnú prejavovať takto záhadne
Díky za výživné vydanie
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

tie červené mám tri od novoty a k tomu jednu poškodenú opotrebovanú, toto počúvanie sa týkalo len tej poškodenej, na tie moje som dával odkazy len ilustračne, nakoľko to ešte nie je na fóre, dabing je celkom podarený a kvalitný ako keď si to sledoval v Tv, myslím že mono bola hlavne záverečná skladba, ktorá bola v originále stereo

hej nahrávam všetko v dolby, ale tie Maxellky ma veľmi príjemne prekvapili
s tou výmenou gumiek a mazaním to bude riadna sranda to spraviť, celkom mám z toho obavy

či nie je niečo vylomené, u držania kazety nie, na ľavej strane áno tam kde je polovica len na pretáčanie, tam kazeta nemá korektné úchyty ani fixácie na kladky a tak, bol by to problém, nakoľko sa predsa jedná o odpad a bojím sa že sa to odlomí celé aj tam kde je to dobre, mimo to, nemá korektný držiak, dvierka, takže celé je to také nevhodné, no zatiaľ to bolo dobre 21rokov, takže verím že potrebuje trochu servisnej lásky, resp. trochu viac...

celý tento projekt je niečo z čoho by sa zatvrdený kazetový audiofili radšej opíjali stále keď to čítajú, ja to mam ako srdcovú zábavu :D
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

ja mám takú filozofiu, že kazetu nahrávam preto aby som si ju mohol niekde vypočuť (walk, car, boombox, mikrosystém...), samozrejme si ju vypočujem aj na Hifi zostave, ale neobmedzoval by som sa nejak v tom ako a na čom to budem počúvať, skôr dávam bacha aby mi ich nejaký stroj neponičil (aj v aute čistím páskovú dráhu), a tieto strojky vedia poskytnúť veľmi dobrý zážitok z posluchu
s tou výmenou to bude asi celkom zábavné keď výrobca nepredpokladal jednoduchú údržbu :)
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

výrobca nepredpokladal tak dlhú životnosť, resp predpokladal večnú :D

tak ako to je aj moja najväčšia obava ohľadne poničenia inde, inak uznávam na čim viac strojoch počujem svoje kazety, tým väčšia radosť :D

PS: fakt mi prosím pozri tie rozmery gumiek
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

to nebude také ľahké ale jasné, že pozriem ako sa poznám, som si ich zapísal buď na ruku alebo na papier od čokolády. Ale zasa ja to voľakde nájdem
Napísať odpoveď

Návrat na "Decky, kotúčáky, gramofóny, CD a iné prehrávače"