Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10171
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Príspevok od používateľa EZ647 »

Tak niektoré stroje majú v parametroch uvedených rozsah na metalky až do 24kHz, samozrejme väčšine z nás to bude na houby, ale predsa, vyššie frekvencie sú už limitované aj širkou štrbiny hláv, písalo sa o tom na tapeheads.net a celkovo limit možností daných konštrukčných aj materiálových prvkov.
Teraz si ale položme otázku koľko z nás vie nakŕmiť deck vhodným zdrojom signálu a hudbou ktorou naozaj využijeme dané možnosti?

Nstar: inak pekne napísané, ja v mojich frekvenčných testoch mám ja sínusy po 20kHz pri vstupe 0db, ale výstup je samozrejme veľmi slabý, najsilnejší a najvyrovnanejší je len na metalkách, ale ani zďaleka nie ako na zdroji.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Príspevok od používateľa Nstar »

Takto, v bežnej hudbe sú skrátka vysoké frekvencie aj o 20 a viac dB nižšie ako to čo hrá "najsilnejšie". Je úplne jedno či počúvame kazetu, CD, DAT, alebo Flac. Tak to v hudbe skrátka je a preto sa bezproblémov ten snímok na kazetu vojde. Samozrejme nejaké techno alebo tak bude asi iné (metalky) ako Pink Floyd ale skús si pozrieť v tom foobare ako vyzerá "zloženie" nejakej skladby.
To, že nejaky deck má uvedené že pri -20dB má v rozptyle +/- 3dB "rozsah" 20hZ až 18kHz ešte neznamená, že nedokáže nahrať aj 21kHz ale už to môže byť pri -30dB (dávam len príklad).
lenže ak sa tých 21kHz nachádza 40dB pod max úrovňou danej skladby, tak je úplne jedno či je nahratá na CD alebo Kazete. Na oboch je 40dB pod úrovňou. To by sme si eštelen sťažovali na mastering keby všetky pásma hrali v plnej úrovni a na rovnako.
Skúšať, že kazeta pri 0dB nenahrá 15kHz a porovnávať to s CD je úplne na nič. Teda ak niekto nemá záľubu počúvať sínusy v plnej úrovni.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Príspevok od používateľa Nstar »

EZ- ak by si porovnal tých 20kHz s tym čo lezie dnu, tak by si prišiel na to že to čo lezie von pri 0dB s pôvodným signálom nemá nič spoločné.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10171
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Príspevok od používateľa EZ647 »

Podľa spektrogramu tých 20kHz tam je aj keď slabých, ale je tam mnoho parazitných frekvencií, už od 1kHz, orhore tvrdil že je to kvôli skresleniu pri 0db v obvodoch decku.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Príspevok od používateľa Nstar »

Kazety.

Už dlhšie sa pohrávam s myšlienkou sem napísať čo si myslím o jave, ktorý nazývame starnutím kaziet.
Často sa bavíme o tom ako jednotlivé kazety starnutím strácajú na kvalite a pôvodných schopnostiach. Nevravím, že to nie je pravda ale osobne si myslím, že ak by sme mali od čerstva výroby kúpenú kazetu a bola by bežne skladovaná doma v obytnom priestore asi by sme nezistili žiadne zmeny ani po desiatkach rokov. Prípadne by tieto zmeny boli zanedbateľné. Prečo si to myslím:

1. Kazety prestali byť pre ľudí zaujímavé tak v roku 2000. Kto si ich vtedy kúpil asi ich minul alebo vyhodil alebo dobre skladoval a používa aj dnes. Ten ale ktorý nespravil nič z toho a kazety mu už neprišli ako nič zaujímave, skor len taká veteš, ktorú mu je ľúto vyhodiť ich často odložil kdesi na poval, do pivnice a tak podobne.

2. Kazety, ktoré teraz zväčša kupujeme cez rôzne zdroje sú podľa mňa kazety, ktoré buď kúpil ten človek čo ich odložil do pivnice alebo ich naopak nikto nikdy nekúpil a povaľovali sa v skladoch obchodov, niekedy možno externých nevykurovaných, alebo niekde...Skrátka je dosť pravdepodobné, že neboli správne uložené a teraz majú často všelijaké problémy, ktoré sa pripisujú starnutiu magnetickej vrstvy.

Takže znovu opakujem je to len môj názor a nehovorím, že nemôže byť že kazety časom niečo strácajú ale ja si myslím, že hlavne je to celé o tom, že to bolo zahodené médium.

3. Naše magnetofóny. Teraz neberme moc do úvahy únavu súčiastok ani nejaké rozštelované dráhy, ktoré samozrejme majú značný vplyv na zvuk.
Povedzme si niečo o hlavách. Každá jedna sa používaním opotrebúva. Už po prvom prehratí pásky nebude taká ako keď bol magnetofón celkom nový. A každou ďalšou sa toto zhoršuje. Každá táto zmena sa pomaly ukazuje na štrbine hlavy, ktorá sa časom prejavuje aj vo zvuku ako pokles výšok. To je ale veľmi zjednodušene povedané. Skrátka aj toto je hlavný dôvod prečo uberáme viac bias. Ak bude mať niekto záujem môžeme to ďalej rozobrať.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10171
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Príspevok od používateľa EZ647 »

Ja s tým súhlasím len čiastočne. Mal som veľa rovnakých modelov kaziet, myslím rovnakých aj ročníkov s veľmi rozdielnymi výsledkami, na základe toho vylučujem chybu decku. Resp. každý vie aký má deck starý v akom ho mal stave na začiatku, od nova, alebo od kúpy od niekoho iného a ako mu funguje doteraz, Výraznejšie starnutie súčiastok v elektronike sa prejaví problémom pri všetkých kazetách bez rozdielu. Výbeh hláv, hej tam sa rôzne kazety tiež rôzne správajú. Viem z Technicsu 575, ľavá mechanika má veľmi málo opotrebené hlavy narozdiel od pravej mechaniky, je to tam poznať pri teste nahrávky.
So zlým skladovaním kaziet z pochybných zdrojov z celého sveta, tam s tým súhlasím výrazne, nejaké straty by boli aj pri správnom skladovaní, ale to čo niekedy ku mne chodí to je naozaj extrém.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Príspevok od používateľa Nstar »

Rozhodne to neber tak, že Ti chcem protirečiť alebo niečo vyvracať, vôbec.
Len chcem uviesť príklad toho ako som to myslel.
Predstavme si deck s manual bias fine tune, ktorý bol fabricky nakalibrovaný na HF-S, tam mal teda bias fine na 0 a nebolo treba nič hýbať.
Ak sa do takéhoto decku dala HF tak bola prebiasovaná (pretože HF-S potrebuje viac ) a teda sa uberalo do mínusu, napríklad -2 diely.
Obe tieto kazety sme si kúpili zároveň s deckom v roku napr. 94
Teraz skočíme do 2020, ten istý deck, tie isté kazety kde sme prezieravo v 94 nechali pár minút voľných.
Tam teraz urobíme skúšobnú nahrávku a zistíme, že HF-S treba podbiasovať na -1 diel a HF na -3 diely.
No ale kazety boli skladované doma v dobrej klíme...
Deck za tie roky prehral veľa pásu a hlava už rozhodne nie je nová. Pointa je tá, že jednak sa nám rozšírila štrbina ale ako sa na tych hlavách obdralo čelo akoby sa nám zvýšila ešte aj predmagnetizácia, resp je potrebné ubrať do mínusu pretože presne tak sa to chová keď má už niečo za sebou.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10171
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Príspevok od používateľa EZ647 »

Môj Akai má predpísané
Maxell UDI 60
TDK SA 60
TDK MA 60
ako kalibračné, teda bias by mal byť ideálny 0
Naozaj som mal niekoľko kaziet týchto typov kde bol bias 0 a veľa z nich, niektoré staršie ročníky a niektoré novšie kde ten bias bol hlboko dole. O rozšírení štrbiny viem práve z Technicsu že sa to správa takto. Ale na Akai by nutne museli byť všetky kalibračné kazety podbiasované, aj keď opotrebenie hlavy bude aj tam, ale Technics má najmäkšie hlavy zo všetkých deckov.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Príspevok od používateľa Nstar »

Rozšírenie štrbiny je jeden úkaz, ktorý robí zhruba to, že sa male vlnove dlzky pri prehrávaní (vyssie frekv.) schovaju, resp su natolko kratke ze ich "prehliadne"
Opotrebenie čela hlavy so štrbinou je druhý úkaz, ktorý sposobí pri nahrávaní, že pri rovnakom predmagnetizačnom prúde (ako u novej) sa pri používanej chová ako keby tá nova bola prebiasovana, teda pôsobí, že nahrávka "nemá" vysoke frekv. a uberáme bias.
Používateľov profilový obrázok
janvys
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2054
Dátum registrácie: Piatok, 30. Novembra 2018, 18:14
Bydlisko: v cassette decku

Re: Tipy a triky, teórie a skúsenosti

Príspevok od používateľa janvys »

Nstar napísal: Sobota, 3. Októbra 2020, 16:22 Rozšírenie štrbiny je jeden úkaz, ktorý robí zhruba to, že sa male vlnove dlzky pri prehrávaní (vyssie frekv.) schovaju, resp su natolko kratke ze ich "prehliadne"
Opotrebenie čela hlavy so štrbinou je druhý úkaz, ktorý sposobí pri nahrávaní, že pri rovnakom predmagnetizačnom prúde (ako u novej) sa pri používanej chová ako keby tá nova bola prebiasovana, teda pôsobí, že nahrávka "nemá" vysoke frekv. a uberáme bias.
Toto mohu v podstatě potvrdit. Od doby co mám konkrétně tyto dva decky: 700ES (amorfní hlava která navíc za prvního majitele přehrála jen pár kazet tudíž je ve stavu nové) a 750ES (nová hlava), jemné doladění kalibrace probíhá u většiny nových kazet tak, že málokdy jdu do mínusu, u dobrých type II jsem většinou na nule nebo méně či více do plusu, u nových metalek jdu s biasem většinou jestě víc do plusu. U top normálek taky na nule. Tak jak by to mělo být. Samozřejmě mluvím o velmi kvalitních páskách skladovaných po celé roky v ideálním prostředí. Většina ostatních kazet jde do mínusu.
SONY ES
Napísať odpoveď

Návrat na "Teória (hifi) - všeobecne o zvuku"