C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

винтаж кассеты для магнитофона, ртр, 8трак ... vintage hifi stereo

Moderátori: EZ647, AdmineR

vkladať sem denne kazety C100 podobne ako vo vlákne kaziet C120 ?

áno
9
69%
nie
2
15%
je mi to jedno
2
15%
 
Celkom hlasov: 13

Nec
stará páka
Príspevky: 616
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa Nec »

Metalky nikto. Tie ničili hlavy. Aká doba také Hoaxy :D
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10177
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa EZ647 »

no vidíš dneska hlavy ničia mexické chromky :D
Stano
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1328
Dátum registrácie: Streda, 8. Júla 2020, 22:10

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa Stano »

Toto o metal kazetách poznám aj ja :lol:
Ja som v 80tych rokoch ani netušil, že existuje normál, chróm, metal..., ale to, že tie metal ničia hlavy som vedel. Ešte dobre, že som v tej dobe metal nepočúval :lol:
Nec
stará páka
Príspevky: 616
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa Nec »

No všeličo ľudia robili.
Kamošov otec kúpil na Maria hilfe strase vežu aj dvojča. Veža neviem čo bola za značku ale také noname. Dvojča International.
No a keď chcel pretočiť kazetu, vybral ju z veže a v dvojčati ju pretočili pomocou funcile play :D
Kukol som na kazetu a bola to XLII S. :D
Cieľom bolo šetriť novú vežu a nenatiahnuť pretáčaním pásku v kazete.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10177
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa EZ647 »

TDK SA-X 100min rok 1994 Made in Luxembourg, EU verzia
https://ez647.sk/cc/tdk_sax.html#94

z katalógu 1994:
https://ez647.sk/cc/c/b/tdk_audio_94_04.jpg

Novšia verzia SA-X predstavuje úplne nový dizajn kazety, tak ako model SA pre tento rok je Európskou raritou, tak aj tento model SA-X je Európskou raritou, jeho použitie nie je známe v Japonsku, a v USA sa dostal asi náhodou do niektorých šarží modelu SM-X, kde sa inak vyskytuje starší typ tela, ale zrejme niečo doviezli aj z EU.
Toto telo kazety sa používa aj pre model SA-XS a metalku MA do konca Európskej produkcie. Narozdiel od SA, som v tomto prípade ešte nenarazil na kazetu vyrobenú v Thajsku v posledných rokoch produkcie.
Môj kus SA-X 100 je vyrobený v roku 1995 a mám ešte verziu C60 z dvojpacku, ktorá bola vyrobená v roku 1994.
Kazeta má oblasť vedenia pásky zrejme zhodnú s modelom SA, dizajn okna je viac prepracovaný a moderne zaoblený, niekto sa raz vyjadril že kazeta vyzerá ako z iného sveta. V tej dobe to muselo byť naozaj zaujímavé a nevšedné, a vzhľadom k vysokým modelom si to asi málokto kúpil domov. Cena v Elektro Astre bola okolo 109Sk za C90.
Novšia verzia 1998 bola mierne lacnejšia, pod stovku korún, používala rovnaké telo, ale mala tú viac výraznú šialenejšiu potlač, a hlavne čierne svorky na cievke. Posledné verzie 2001 a novšie už zrejme obsahovali obyčajný vankúš a bez magnetického tienenia, ako ukázal nedávno Nstar na obrázku svojej C60 1998, ale stále Luxemburská.
Balenie až do konca slim zaoblené krabičky, tmavé s logom TDK, stredne veľký skladací booklet, fólia s kamenným dizajnom v tej žltohnedej vyzerala naozaj profesionálne, a novšia verzia 1998, ktorú nemám ako C100, len C90, preto ju okrajovo spomínam už teraz, síce mala ten nový menej vážny vzhľad fólie ale s tou čiernou to nevyzeralo najhoršie.
Ak to porovnám chod cievok a pásky mi príde mierne tuhší než na starších verziách tela, ale walkmany, aspoň ten môj slim Panasonic celkom dobre prehrával SA-X 90 1998.
Páska je zrejme podobná, alebo zhodná s tou predtým, tmavá hnedá, výrazne priesvitná.
Obal stále uvádza MOL +5,5dB
Kazetu mám z aukra zo starších nákupov z roku 2008, takže zase dobová foto.

Akai DX-57, 26.9.2013:
+4db, špičky +6db, bias jemne plusový
Zvuk je nadmieru dobrý, výšky sú zase sviežejšie než na zdroji, výkon je tiež veľmi dobrý, ale celkovo myslím že nepatrný pokles v celkovej kvalite pásu oproti verzii 1992.

Pioneer CT-S550S, 30.9.2013:
+2db bez skreslenia, ostrejší zvuk, pravá strana slabšia
BLE XD:
+2db, výšky ako zdroj, stále taký nestabilný a nekľudný zvuk, kolísavý balance, nevhodné pre tento deck
s cudzou kailbráciou som dosiahol výkonu až +4db, ale kolísanie to neopravilo

Technics RS-AZ7, 1.10.2013:
+8db s veľmi čistými a silnými výškami s dobrou rovnováhou kanálov, môžem odporučiť, tieto kazety tomuto decku naozaj svedčia
ATC:
+6db, výšky sú ako zdroj, no sviežosť zvuku a dobrý dojem sa nestratil, tiež dobrý výsledok ale bez ATC máte veľkú rezervu dynamiky a špičiek bez skreslenia do závratných výšin, takže pre tento deck sú to priam ideálne kazety
trochu teoretizovania, keď mi tento stroj nechce nahrať skoro žiadnu kazetu dobre, tak je jeho interná kalibrácia buď veľmi odlišná, alebo kazeta SA-X je úplne odlišná od zbytku sveta :D

Technics RS-TR979, 1.10.2013:
+6db v špičkách, napriek tomu že vstup je nastavený na +4db, posilnenie výkonu s veľmi kvalitnými výškami
v poznámke mám že hrá výrazne lepšie než verzia 1998
ATC:
+4db, inak zvukový dojem kvality basov a výšok ostal zachovaný, ale bez ATC to má viac energie, tak ako na stroji AZ7, no aj keď len dvojhlava, tieto kazety sa sem s kľudom hodia, precíznosť výšok a výkonu je dostatočná pre tento model
rozdiel bude už len vo frekvenčnom rozsahu pre typ II na tomto stroji a AZ7, kto si na to potrpí, tak iste nebude používať dvojhlavy s pevným MPX v záznamovej ceste

Technics RS-TR575MII:
+4db s veľmi kvalitnými výškami

Verzia C60 ktorú mám tohto ročníku, tak dopadla podobne dobre ako stovka, jedine na AZ7 z nejakého dôvodu pokazil kalibráciu že skreslí aj pri 0db, bez kalibrácie ide vysoko
Takže kazeta síce moderná, ale stále takmer tak kvalitná ako predošlé verzie, mechanicky možno trochu ťažkopádnejšia, alebo menej presná? ale páska sa snaží, niekedy to možno nestačí, ale čo budeme špekulovať, je to výborný produkt firmy TDK a v dobrom stave ohúri aj dneska, berte keď sa dá.
Prílohy
DSC02273.JPG
DSC02273.JPG (114.75 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0435.JPG
IMAG0435.JPG (103.95 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0436.JPG
IMAG0436.JPG (84.92 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0437.JPG
IMAG0437.JPG (101.21 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0438.JPG
IMAG0438.JPG (89.51 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0439.JPG
IMAG0439.JPG (91.27 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0440.JPG
IMAG0440.JPG (74.51 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0441.JPG
IMAG0441.JPG (71.72 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0442.JPG
IMAG0442.JPG (58.57 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0443.JPG
IMAG0443.JPG (59.7 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0444.JPG
IMAG0444.JPG (91.29 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0445.JPG
IMAG0445.JPG (65.79 KiB) 1314 zobrazení
IMAG0446.JPG
IMAG0446.JPG (88 KiB) 1314 zobrazení
Nec
stará páka
Príspevky: 616
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa Nec »

V čase keď už sme mali doma deck, do ktorého malo zmysel kupovať typ 2, boli presne tieto kazety.
Kúpil som ju spolu s MA, ktorá dnes už veselo práškuje.
Z týchto troch SA-X mi dizajnovo najviac sedí model 1990. Tam nieje o čom.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10177
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa EZ647 »

škoda že dobovú MA mám len verziu 1998, ktorá nepráškuje doteraz, stále neviem či zmenili zloženie, alebo je moc nová, alebo to že raz za niekoľko rokov ju pustím na stroji

a ja som mal doma deck, až keď boli v predaji verzie SA-X 1998, ktorú som na ňom tiež nahrával :D
Nec
stará páka
Príspevky: 616
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa Nec »

Asi niečo zmenili. Tá moja MA tiež odpočívala max 2 roky.
Staré sú všetky :D

SA- X mi zvukovo neutkvela v oamati, takže asi dobré to bolo.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10177
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa EZ647 »

TDK SA-XS 100min rok 1994 Made in Luxembourg
https://ez647.sk/cc/tdk_saxs.html#94

Podľa katalógu 1994:
https://ez647.sk/cc/c/b/tdk_audio_94_04.jpg

Toto je veľmi zvláštna a dneska už aj pomerne raritná kazeta od TDK, ja mám len jediný kus C100, takže v krátkosti zhrniem tento model a ostatné ročníky.
Tento model na fóre:
viewtopic.php?f=26&t=91

Model SA-XS bol asi zrejme ďalším ťahom v konkurenčnom boji za najdetailnejšiu a najtichšiu pásku na svete. Vyrábali sa tri ročníky 1992, 1994, 1998, ktorý ostal až do konca Luxemburskej výroby.
Podľa TDK obsahuje trojvrstvový FeCO pás Avilyn, pre prispôsobenie každému spektru frekvencií, pre basy, stredy a výšky.
U prvých dvoch sa tým chvália aj na obale, u posledne túto informáciu vypustili, ale zrejme tam tiež bude, TDK bežne v posledných rokoch neinformovala o podstatných veciach ale len o "krásach okolitej prírody".
Konštrukčne verzia 1992 vychádza z kazety SA-X zodpovedajúcemu roku, teda malé okno, dlhý rovný plexi kryt. A Nasledujúce dve verzie sú podľa novej zaoblenej SA-X.
Jedinou a asi hlavnou odlišnosťou v konštrukcii je fakt že priehľadné okno je tmavej žltohnedej farby, kazety sú v katalógoch uvádzané ako teplotne odolné, teda predpokladám že na okno použili materiál ako v dobových SF s tmavým priehľadným vzhľadom o ktorom tvrdili že je extra odolný, takže by som kazetu SA-XS chcel vidieť v peci pri teste Talianskych Sony UX-Pro :)
Ďalšie vlastnosti sú viacmenej dizajnové, fólie sú u všetkých troch čierne len s textom a minimum symbolov s výnimkou toho o CD, ten sa proste musel pchať všade, krabičky prvá hrubá zaoblená, ďalšie dva ročníky slim zaoblené, všetko tmavé s logom TDK.
Kazety sivé ako ostatné modely s bielymi cievkami a svorkami, prvá verzia ich má mriežkované samozrejme, kazety dizajnovo zodpovedajú dobe uvedenia modelu.
Jedine posledný model 1998 chceli urobiť viac zaujímavý, ale zachovať istú vážnosť, takže kazeta je extra čierna, cievky sú červené ako na modely DJ2 s čiernymi svorkami a "zlaté" skrutky. Je to jediná kazeta TDK pre rok 1998, ktorá nemá tie otrepané obrázkové nálepky, no všetky tri verzie nájdete na odkaze hore.
No a ešte je tu niekoľko výrobných záhad.
SA-XS páska Avilyn s troma vrstvami sa nikdy nepredávala v USA, čo ma až tak neprekvapuje, možno nejaké vzorky doviezli z EU, ktovie.
V Japonsku tento model ani pás nikdy neboli použité, nie sú o tom žiadne informácie, okrem EU bol teda najvyšší model typu II od TDK vždy len SA-X s dvoma vrstvami Avilynu.
Na Japoncov mi to nesedí, oni by mali byť prvý čo vlastnia takéto vymoženosti.
Takže sa páska TDK vyrábala tiež v Luxembursku, a nedovážala sa z Japonska ako v prípade Maxellu a Sony len na montáže do EU a USA pobočiek?
Alebo sa jedná o rafinovaný podvod Lux pobočky TDK? No jedno viem povedať isto, napriek marketingovým informáciám, pásky SA-X a SA-XS nie sú zhodné. Zvukové vlastnosti sú rozdielne, aj problémy, niečo málo sa dá nájsť aj na tapeheads a podobných stránkach.
Porovnanie parametrov z obaloch SA-X a SA-XS:
1992 SA-X / SA-XS:
MOL 315Hz +5,5dB / +5,0dB
MOL 10kHz -6,0dB / -6,0dB
Bias Noise -61,0dB / -62,0dB
Dynamic Range 66,5dB / 67,0dB

vo verzii 1994 majú kazety rozdielny údaj len
10kHz -5,5dB / -5,5dB

verzia 1998, údaje na obale má už len SA-XS:
MOL 315Hz +6,0dB
MOL 10kHz -6,0dB
Bias Noise -61,5dB
Dynamic Range 67,0dB

Páni ak má niekto doma katalóg TDK pre rok 1998, bol by som mimoriadne vďačný, ak by tam boli aj technické parametre a popis kaziet.

Ešte presný popis rokov výroby kaziet čo mám na webe tu:
https://ez647.sk/cc/tdk_saxs.html
1992 C60 vyrobená v roku 1993
1992 C90 vyrobená v roku 1994

1994 C60 vyrobená v roku 1995
1994 C100 vyrobená v roku 1997

1998 C90 vyrobená v roku 1998
1998 C90 dobová použitá (už nie je na webe) vyrobená v roku 1998

Môžem teda prejsť k dnešnej kazete.
Verzia z katalógu 1994 C100 vyrobená v roku 1997, teda tesne pred tým než nastúpila nová verzia SA-XS.
Popis kazety a dizajnu som už spravil vyššie, takže ostáva popis pásky, je nepatrne tmavšia, ale stále hnedá a stále veľmi priesvitná i keď o niečo menej než SA-X.
Všeobecne sa tento model považuje za problémový z hľadiska kalibrácie, napríklad verziu 1998 som nahrával na veži Sony a na Technicse 575 s ATC, a tá z veže hrala lepšie, čo je zaujímavé. Rozhodne kazeta vraj nie je vhodná pre všetky stroje a s niektorými si vyslovene nerozumie, takže čo som zistil ja?

Akai DX-57, 19.10.2016:
+4db, špičky +6db, bias 0
Veľmi schopný zvuk, žiadny náznak poklesu výšok od zdroja, žiadne poruchy, žiadne skreslenie, úžasný zvuk, myslím že hravo prekonáva SA-X z tohto obdobia.

Pioneer CT-S550S, 18.6.2018:
-2db jemne skreslené, zvuk slabší a ostrejší
BLE XD:
+2db, deje sa zaujímavý efekt, výkon je posilnený o +2db a zvuk je prebasovaný
pri vstupe 0dB do stroja vychádza z pásky +2dB, ale tie sú skreslené! myslím že toto nevyšlo dobre.
Výškovo je to zhodné so zdrojom čo do úrovne ale výšky sú veľmi skreslené, celé spektrum je veľmi podivné
kalibrácia po cudzej kazete, TDK SF, síce je zvuk preostrený, ale nemá ten nepríjemný skreslený efekt a výkon +2dB funguje štandardne bez anomálii. Páska je bez porúch a bez kolísania.
No keďže sa Pioneer nekamarátil v testoch s TDK kazetami, SA-X vždy pokazil, tak sa nie je čo diviť, keď toto dodrbal totálne :D A to nehovorím o starších verziách SA-XS C60, tam to neskutočne skreslilo aj pri 0db...

Technics RS-AZ7, 26.10.2016:
+6db, so skoro dokonalými výškami, ľavá strana výškovo jemne tlmená, inak by to bolo veľmi dobré
ATC:
+2db a výšky už dokonalé, sviežejšie a príjemnejšie než zdroj, nebyť toho slabého výkonu, bolo by to ideálne, takto si skvost TDK nepredstavujem

Technics RS-TR979, 21.6.2018:
+4dB, výškovo stredne dobré, balance je v poriadku
ATC:
+4dB, výškovo o trochu lepšia, než predtým, ale nie ako zdroj, takže zase nevyužitý potenciál

Technics RS-TR575MII:
+4db s námahou a miernym dojmom skreslenia, výšky kvalitné takmer ako zdroj, bez porúch a kolísania

No takže ani Technicsy si až tak dobre neporadili s touto páskou, naozaj je rozdiel od SA-X ale zrejme nie k lepšiemu, ostáva jediný Akai, ktorý v testoch exceloval aj na C60 a verzii 1998 C90. Bohužiaľ verzia C60 1992, ktorú som nahrával mala výrazne problémy aj na Akai, kde parametrovo v teste dosiahla +6dB naplno s biasom 0, tak počas nahrávky som postrehol viacero dropov a kolísaní ťahu pásky a stabilite azimutu, kanálov a pod, pri priamom porovnaní s novšou C60 1994 to bol extrémny rozdiel, asi tam zapracoval čas, naozaj na troch vrstvách sa toho môže veľa pokaziť.
Ako som sa dočítal, starnutie viacvrstvovej pásky má veľmi veľa prípadov zlyhaní a porúch, dejú sa tam veci, ktorých popisy si ani nepamätám, potom starnutie jednotlivých vrstiev samostatne má za následok ich odlišné vlastnosti, napríklad každá vrstva je inak citlivá na rôzne nastavenie biasu, čo komplikuje nahrávky po rokoch. (možno preto dneska najlepšie vychádzajú kazety Maxell, ktorý vyznával vždy len jednu vrstvu)
Napriek tomu kazeta je veľmi zberateľská, a novšie kusy v dobrom stave na vybraných strojoch dokážu prekvapiť vysokým výkonom a čistotou zvuku, precíznou detailnosťou, chce to len skúšať a nahrávať. Ale z praxe viem že celkom iste sa na tieto kazety nehodí žiadna z automatických kalibrácii, jedine ručné nastavenia parametrov.

Celkom by ma zaujímalo viac názorov, recenzií a dobových testov, viem že Roman mal a nahrával verziu 1992 C90 s ktorou bol mimoriadne spokojný a ja súhlasím, mal pomerne dobrý stroj na tieto účely.

PS: je dosť možné že sa všetky tri verzie kazety robili v dĺžkach C60, C90 a C100.
Prílohy
IMAG0664.JPG
IMAG0664.JPG (107.1 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0666.JPG
IMAG0666.JPG (133.51 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0471.JPG
IMAG0471.JPG (108.06 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0472.JPG
IMAG0472.JPG (89.17 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0473.JPG
IMAG0473.JPG (121.28 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0474.JPG
IMAG0474.JPG (82.91 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0475.JPG
IMAG0475.JPG (101.2 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0476.JPG
IMAG0476.JPG (79.93 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0477.JPG
IMAG0477.JPG (67.42 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0478.JPG
IMAG0478.JPG (60.37 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0479.JPG
IMAG0479.JPG (75.73 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0480.JPG
IMAG0480.JPG (50.55 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0483.JPG
IMAG0483.JPG (58.3 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0484.JPG
IMAG0484.JPG (64.01 KiB) 1261 zobrazení
IMAG0485.JPG
IMAG0485.JPG (83.98 KiB) 1261 zobrazení
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10177
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa EZ647 »

TDK MA 100min rok 1994 Made in Luxembourg, EU verzia
https://ez647.sk/cc/tdk_ma.html#94

podľa katalógu 1994:
https://ez647.sk/cc/c/b/tdk_audio_94_04.jpg

Model MA na fóre:
viewtopic.php?f=26&t=136

Môj test/nahrávka na fóre verzie C50:
viewtopic.php?p=9644#p9644

Staršie modely C110 v trojke ročníkov, na ktoré dnešná kazeta naväzuje:
viewtopic.php?p=34096#p34096

Pozerám že som nikde nespravil taký základný prehľad modelu MA s trochou histórie.
Ale najprv, na webe mám všetky štyri vyrábané dĺžky tejto verzie MA, C50 a C100 boli zabalené, C60 a C90 sa ku mne dostali odbalené vo viacerých balíkoch použitých kaziet, ako jedna z najčastejších metaliek, je to proste dobová legenda, rovnako ako TDK SA pre typ II.
Z kaziet na mojom webe mám kusy nasledovné:
C50 vyrobená v roku 1996
C60 vyrobená v roku 1995
C90 vyrobená v roku 1996
C100 vyrobená v roku 1997
Myslím že práškujú asi všetky, ale keď boli nové C50 a C100 tak ani náznak, až teraz po rokoch sa pomaly začína objavovať, aj keď som ich hral pomerne často. Iné zo zbierky C60 a C90 ani náznak, niektoré totálne zasnežené.

Po tom ako Americká firma Scotch predstavila na konci roku 1978 model Metafine, prvý existujúci typ IV na svete, tak do konca roka 1979 sa toho chytili všetci väčší a niektorý menší výrobcovia audiokaziet a predstavili typ IV, ešte bez detekčných otvorov, kde sa väčšina identifikovala ako typ II, ale niektoré firmy to na začiatku dokonca vkladali do kaziet s detekciou typu I. 1-2roky na to Philips štandardizoval detekciu typu IV, pridanou dvojicou otvorov v strede kazety hore.
Samotná Scotch ale svoj model Metafine vyrábala len krátko a v ďalšej modelovej sérii kaziet od roku 1982 prešla kompletne na OEM produkciu, neviem prečo, kde metalku Metafine nahradil model XSM IV, ktorý vyrobila firma Denon.
Takže predpokladám že 2, alebo maximálne 3 roky bol tento prvotný model metalky Metafine na svete a koniec. Detekciu typu IV však ešte stihli do svojich kaziet pridať.
Z nejakého dôvodu štafetu Referencie vzala TDK, neviem či ešte pred tým koncom Metafine, alebo ich k tomu nejako dotlačila, keďže prvé kovové MA-R sa objavili už v roku 1979 a naozaj mali najprv detekciu normal, aj ich MA modely a produkty pre OEM partnerov ako Nakamichi.
Proste vybrané firmy vlastnili referenčné meracie kazety podľa štandardizovanej svetovej normy IEC, na základe ktorých sa porovnávali vlastnosti výrobkov po celom svete, aj to čo často vidíte v tabuľkách grafov na zadných stranách obalov kaziet, porovnanie s normou IEC, a bolo to asi nasledovné:
IEC I - vlastník BASF
IEC II - vlastník BASF s chromdioxidvým pásom, ale neskôr sa normoval aj FeCO, neviem či tiež od Basfu
IEC III - vlastník Sony
IEC IV - vlastník TDK
Takže TDK vypracovala vlastné zloženie pásu, samotný názov modelu MA znamená Metal Alloy, teda kovová zliatina, ale názov častíc je Finavinx, tento názov používajú od začiatku až do samotného konca výroby typu IV, dokonca aj v kazetách VIdeo 8 a Hi8 (s výnimkou ME naparovanej pásky, tam ich TDK volá Metallox)
a Finavinx bol aj materiálom, s ktorým sa pokračoval vývoj datových kaziet pre zálohovanie, aj keď to nedotiahli až do dnešnej doby, čo je škoda, tak sa dosť snažili.
No a možno málokto vie že od roku 1979-1984cca je pás MA jedným z najlepších na svete, a používa sa aj do všetkých kaziet MA-R, neexistoval rozdielny pás, boli zhodné, čo dokazujú aj dobové katalógy s technickými údajmi, kde sú MA a MA-R v jednej kolonke s rovnakými hodnotami. MA-R je vlastne Metal Alloy Reference, a má prezentovať kovovú konštrukciu kazety, ktorú propagovali výrobcovia strojov z celého sveta vo svojich katalógoch.
Asi od roku 1985/86 vznikajú dva rôzne metal pásy TDK a to MA a MA-X kde sa cesty kvalít rozchádzajú. Ako v prípade Maxell, ani tu neviem či sa jednalo o degradáciu kvality MA na lacnejší produkt, alebo zvýšenie kvality MA na vyšší produkt.
Vznikol aj model MA-XG, ktorý bol nástupcom "Márky" a používal pás MA-X, čo je zase vidieť v katalógoch a technických info. Asi až do roku 1989.
Od roku 1990 v druhej čiernej generácii MA-XG TDK používa nový dvojvrstvový Finavinx pás s neuveriteľným výkonom.
Pred rokmi som na Akai nahrával Maxell Metal CD a TDK MA-XG poslednej verzie, Maxellka síce skreslila pri +10dB na Akai, ale vzhľadom k charakteru hudby a šialenej dynamike som to prepáčil.
MA-XG a +10dB? to bola jej najväčšia sila tam sa cítila dobre, decky ako Sony, Technics, Pioneer túto kazetu prehrajú tak že displej svieti celý vo vybraných pasážach a ani sa nehne, a skreslenie? no proste žiadne počuteľné.
Technicsy dvojhlavy a AZ7 pásku MA-XG tejto generácie ani nevybudili v teste, hralo to skôr ako keď dám metalku do stroja na chromky a ten to nezvláda.
Takže tým som chcel len povedať že MA ako základný produkt metalky poskytoval zvukovo viac než mnoho iných firiem, v tej dobe som to priamo vedel porovnať s Maxellom, ktorý jej dýchal na krk, ale prekonával ju až model Maxell MX-S.
Sony Metal-XR nebol dôstojný súper, aj keď samotná Sony nebola zlá, tak bola asi z tejto trojky najslabšia, keď ste chceli excelentný metal pás od Sony, museli ste ísť do Metal-ES, alebo Master, tieto modely Sony prekonali svoju dobu vzniku.

Biely prášok:
Bohužiaľ, sláva prináša svoje temné strany (aj keď v tomto prípade asi svetlé biele prášky) a časom sa zistilo že na dlho skladovaných nových, alebo použitých odležaných kazetách TDK Metal sú akési podivné bodky a pri hraní v stroji sa to všetko zachytáva na hlavách. Dosť sa na začiatku riešili plesne a pod, ale zakrátko sa prišlo na to že pleseň to nie je, ale nejaké soli, alebo chemické prvky ktoré sa zo spojiva dostávajú na povrch. Niektorý odporúčali už nikdy tieto pásky nepoužiť, že to ničí hlavy a pod, niektorý zase že treba veľa čistiť, no na tapeheads a mnoho iných fórach sa o tom popísalo veľa, ale neviem či niekto prišiel s definitívnym riešením.
Boli len pozorovania, že v prímorských oblastiach so slaným vzduchom sa tieto javy na metalkách TDK vyskytujú veľmi skoro a veľmi intenzívne. Keďže TDK Metal boli asi prvé kazety na svete kde sa to pozorovalo, tak sa až neskôr zistilo že tento jav postihuje aj mnoho iných kaziet metal a postupne sa to objavuje aj na páskach typu II, možno aj typu I v menšej miere, každý pás rokmi bude degradovať po svojom je to fakt s ktorým sa musíme zmieriť, takže neostáva nič iné len čistiť, alebo prejsť na iné nepáskové médium.
Takže čistiť a vytriediť zo zbierky kazety,ktoré by reálne ublížili ako Sony Mexico, ale nezbavovať sa kaziet, ktoré sa len tak tvária, ako pes čo šteká ale nehryzie, len tá biela pena okolo tlamy, nič čo by isopropanol nevyriešil :)

Výskyt prášku:
Typ metal bol od začiatkov náchylný na oxidáciu magnetických častíc, kde pri výrobe platili mimoriadne bezpečnostné podmienky a nanášalo sa v prostredí dusíka, alebo niečo také, pretože pigment mal vlastnosť samovznietenia, aj to veľmi zvyšovalo cenu týchto kaziet, náročný výrobný proces, malá efektivita, kvôli malým predajom a náročný proces prechodu výroby v procese medzi typmi I a II, ak chceli práve zmeniť model výroby vo fabrike, tak príprava na metalku a späť na typ I či II bola náročná. zdroj informácii tapeheads
Pásky teda trpeli tou spomínanou oxidáciou, lámaním kryštálov a stratami signálu, niekoľko rokov trvalo kým proces zdokonalili tak aby bol pás stabilný, ale aj napriek tomu môžu byť dnešné problémy s metalkami spôsobené práve oxidáciou častíc od bieleho prášku až po nie dobrý zvuk.
Tvrdí sa, že metalky sú síce najvyššia fáza audiokazety, ale z hľadiska životnosti sú totálne najhoršie, a myslím že naparované ME ešte horšie, síce môžu mať najsilnejší záznam a kvalitný, ale najskôr podľahnú skaze času, kvôli oxidácii.
Jediné čo je najdôležitejšie na magnetickom zázname metalky je jej veľmi vysoká koercivita, teda z hľadiska cudzích magnetických polí je záznam chránený najlepšie a s najdlhšou životnosťou, z ostatných ohľadov je to opačne, taký paradox.
Dokonca niekto písal niekde na fóre že po degradácii metalky oxidáciou sa zmení na regulárny typ I normal, ale vraj sa to nepotvrdilo :D
A k tomu prášku, ako som spomínal že každá metalka starne po svojom, tak TDK v rokoch 1979-1984 naozaj nemajú typický biely prášok, ak sú zle skladované nejaký oter tam bude, alebo strieborné jemné kryštáliky, ale v dobrom stave sú tieto pásky relatívne úplne čisté. Zmena nastala, zrejme v zložení spojiva v rokoch 1885-86 kde sa začal vo veľkom objavovať biely prášok, teda MA, MA-X, MA-XG, ale nikdy nie modely MA staršej doby a žiadne MA-R. Muselo dôjsť k zásadným zmenám zloženia spojiva.
A keď som spomínal že každý výrobca starne po svojom, metalky Fuji majú dneska niečo ako biely jednoliaty povlak, ktorý sa zachytí na hlavách, len niekoľko prehratí a je kľud.
Sony zatiaľ žiadny, ale nemožnosť kvalitného nahratia novorozbalenej kazety vs použitej je extrémna.
Denon zanecháva biely prášok, tiež len niekoľko prehratí, aj keď opticky je páska v poriadku.
That´s sa zdá byť tiež väčšinou v poriadku, ale na viacero prehratí nechá veľké množstvo bielej hmoty, ktorá vyzerá skôr ako maslo než prášok, a to dokonca niekedy aj z typov I superferro ako FX.
Maxell má drobné rôznorodé kryštály v odlesku svetla, ale nikdy nič na hlavách, dropy vo zvuku sú ale až u starších kusov.
USA Memorex a Realistic vyrobené v Santa Clare Californii majú len nepatrný výskyt, tiež stačí jedno otretie hláv.
Staré Basf metal, niektoré mali sýto červený oter na hlavách.
Staré PDM/Philips Belgicko/Holandsko, už presne nespomínam, ale niečo tam bolo, občas sa vyskytlo jednorázové škrípanie, len pri prvom prechode, asi vlhkosť, ale to sa objavilo len raz.
Naparovaný Angrom od National je zatiaľ záhadný, nemám vyskúšané a pri testoch nič.
Magnex Italy to je katastrofa sama o sebe, prášky, mastnota, škrípania, pískania.
Staré JVC Metal neviem či si vyrobili sami, ale nahrávka je ešte len v budúcom pláne.

Stavy podobné TDK:
štrukturovaný biely prášok s podobnými vlastnosťami ako na TDK som videl u týchto kaziet, kde by mohli byť podozrenia na spoluprácu s TDK, ale nemusí nutne platiť u všetkých kusov:
GoldStar MTX
JVC XFIV
SKC ZX / SMAT MT

Takže som vymenoval všetkých známych výrobcov metaliek audio čo ma napadli, podľa zoznamu metal kaziet na webe u mňa, ostatné značky a pod boli OEMká veľkých firiem, ak som na niečo zabudol, doplňte.

Konečne dnešná kazeta TDK MA 100, kto by zabudol:
Naväzuje priamo na MA 110 1992, ktorú som predstavil v druhom vlákne, odkaz vyššie, od roku 1994 TDK metalky ponúka už len maximálne C100 pre tento aj pre rok 1998, ktorý nemám v zbierke ako C100. (Ale za 150Sk som mal možnosť asi v roku 2004 kúpiť v Zvolenskej Hypernove v rámci výletu, ale práve kvôli výletu som nechcel míňať prachy mimo potraviny, a to tam mali nadupaný regál TDK MA C100 oboch verzií vedľa seba 1994 aj 1998, na to nikdy nezabudnem a mohol som sa uskromniť a vziať po kuse z oboch.)
Verzia 1994 so svojím kamenným vzhľadom fólie v sivej farbe pôsobí asi z celej tejto série najvážnejšie a chladne, strieborné matné nálepky tomu dávajú formu, potlač je v porovnaní so SA-X tej doby obrátená, kde SA-X má žltý text a bielu elipsu, tak MA žltú elipsu a biely text, teda dizajnéri sa nepretrhli, ale vymysleli to šikovne, niečo na štýl celej koncepcie, kúpte si SA-X, získate zlato, kúpte si MA, získate striebro.
Telo kazety je podľa SA-X už osvedčené v sivom prevedení s klasickou konštrukciou, kde hlavnou zmenou je jedine navinutá páska.
Páska tejto generácie je viac sivá s kovovým dojmom, ako sa neskutočne krúti a je nepoddajná, a jedine v ťahu sa vyrovná, priamo to hovorí že so mnou budú problémy, na nete je veľa fotiek kde sú tieto kazety s páskou mimo cievky, rôzne deformované a pod, hlavne pre C100 a C90. u C60 je to takmer nepostrehnuteľné.
Môj kus tejto verzie 1994 som spolu s C50 získal od známeho z ČR z tej nemenovanej malej elektro predajne, preto posledný krát otrepaná dobová fotka, kde na začiatku nemali prášok, ten som postrehol až pri posledných použitiach. Ceny boli priaznivé C50 za 90KC a stovka asi cez stovku :)
V roku 2012 som získal od jedného pána z BA ďalšie 4 zabalené kusy C100, preto mám aj lepšiu fotku zabalenej kazety, ale tieto už šli do sveta, chcel som toho od neho nakúpiť podstatne viac, ale zoznam ktorý mal tak veľa položiek už chýbalo a každý nový zoznam čo poslal s aktuálnym stavom, boli aj výrazne aktualizované ceny a zakaždým som teda ubral počet kusov z nákupu, až ostali len 4 kusy tejto TDK MA C100, ktorú som sám z tejto šarže nikdy nerozbalil, preto neviem v akom boli stave pásky. Myslel som si vtedy že veľa metaliek sa už nepodarí zohnať, chcel som si to šetriť na horšie časy, ale nebolo treba.
Rozbalenú C100 som nahral na Akai už dávnejšie s parametrami:
bola to kazeta č22 nahratá na Akai
max +6db bias 0, dátum 19.9.2008
Zvukovo ma jej dynamika a čistota extrémne nadchla, prekonala vtedy všetky očakávania aj moje nahrávky na staršie modely SA a SA-X.
V ďalších testoch ju nemám, takže porovnávajte s testami C50 verzie na odkaze vyššie.

Ale jednu vec si nedopustím, nedávno som získal nové kusy MA 90 rok 1992 a 90 rok 1998. staršia aj keď mala biely prášok, bola neskutočne mohutná, výkonná a tá nová bez prášku hrala dobre, ale slabšie než tá stará.
bolo to v rámci testov tu, isto to v zozname nájdete podľa abecedy:
viewtopic.php?p=33144#p33144

Záverom: Zberateľská, legenda 90tych rokov v triede metal. Dneska na nahrávanie, teda až na ten biely prášok by bola výborná.
Ale ceny metaliek narástli exponenciálne k norme IEC IV. Dobové ceny tak ako sa píše v katalógu bohatý zvuk kovovej pásky za rozumnú cenu, naozaj vo svojej dobe boli MA cenovo najdostupnejšími metalkami v obchodoch, dokonca aj pred Maxellom, Sony a Basf.
Teda Maxell to v posledných modeloch priehľadných Metal CD kaziet dosť stlačil dole. Ale inak TDK MA nebyť prášku je veľmi dobrá voľba, zvuk ktorý len tak nezostarne, nesklame.

PS:
uvedený MOL na obale +6,5dB
Prílohy
DSC01915.JPG
DSC01915.JPG (117.64 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0018.JPG
IMAG0018.JPG (109.25 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0020.JPG
IMAG0020.JPG (137.38 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0513.JPG
IMAG0513.JPG (102.62 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0514.JPG
IMAG0514.JPG (80.28 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0515.JPG
IMAG0515.JPG (102.98 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0516.JPG
IMAG0516.JPG (87.32 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0517.JPG
IMAG0517.JPG (99.32 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0518.JPG
IMAG0518.JPG (74.87 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0519.JPG
IMAG0519.JPG (69.33 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0520.JPG
IMAG0520.JPG (66.34 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0521.JPG
IMAG0521.JPG (84.05 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0522.JPG
IMAG0522.JPG (56.87 KiB) 1244 zobrazení
IMAG0523.JPG
IMAG0523.JPG (84.76 KiB) 1244 zobrazení
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa Nstar »

jo, moja prvá metalka, krása, zvuk výnimočný, dobre funguje s dolby čo ešte znásobuje jej využitie ale ten prášok ma štve. Fólia, kazeta a nálepky krásne.
MA-X vraj, bol výber z MA a nedávalo to až tak zmysel
Nec
stará páka
Príspevky: 616
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: C100 kazety (vlákno pre dĺžky cca 94-108min)

Príspevok od používateľa Nec »

K včerajšej SA-XS. Už sa asi opakujem. Na dvojhlave Yamaha, dobová nahrávka vykazovala zbytočne ostré výšky. Autokalibrácia a dolby C.

Práškovacia MA na Yamahe nepredviedla nič extra svetoborné oproti typu 2.

To ide samozrejme navrub toho decku. Prisámvačku najlepšie pre moje ucho vtedy nahral japonskú Sony HF II.

Hlavne som chcel.poďakovať za toto spracovanie textu o MA. Radosť čítať. ;)
Napísať odpoveď

Návrat na "Kazety, pásy, CD, MD, DCC, 8 tracky a iné nenahraté média"