Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

tak ako keď je kazeta už fakt mizerná tak sa nedá nič robiť, ale napríklad na Akai pod bias -12 nechodím, a to má až -20, lebo na väčšine kaziet to už nefunguje, alebo totálne znehodnotí nahrávku
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Sony Whats´s up?... 46min rok 1985 Made in Japan
https://ez647.sk/cc/sony_whatsup.html

A ktorú farbu že budem nahrávať? no predsa všetky naraz!
IMAG0259.JPG
IMAG0259.JPG (134.8 KiB) 1820 zobrazení
Dneska som si pripravil veľký test štyroch rovnakých kaziet, bude tu teda neskutočne veľa fotiek, aj keď detaily samotnej pásky postačia z jednej kazety, keďže vo všetkých je rovnaká páska., Okrem mojej potreby nahrávania tu ukážem na podstatný fakt, ktorý som ešte neprezentoval takto rozsiahlo, a to aj jeden ročník jednej verzie kazety vo viacerých kusoch má počas rokov skladovania veľmi odlišné výsledky, ktoré detailne rozoberiem v teste na každom jednom decku až po konečnú fázu ostrej nahrávky.
Pokúsim sa to oddeliť nejakým farebným textom aby to bolo jasnejšie.

Extra model:
Sony ale aj iné veľké značky preferovali takzvané extra modely, farebné, detské, alebo vážne témy, čokoľvek čo ich napadlo. Najväčší rozmach takého typu kazety bol asi v druhej polovici 80tych rokoch spolu s veľkými cievkami a krátkymi dĺžkami C46. Samozrejme aj pred týmto obdobím aj po ňom boli rôzne šialené a limitované modely, ale asi nie tak veľa a prehnane šialené ako práve pre uvedené obdobie. Taktiež sa vyskytovali aj staré limitované kazety s obyčajnými cievkami aj v iných dĺžkach.
Sony mala pre roky 1985-1988 naozaj veľké množstvo typov.

Čo sa deje? ... O čo ide? ... Čo je? ...
Model uvedený cca v roku 1985 pre Japonský trh, ale vraj si našiel občas nejaké cesty aj do Európy, asi nie celkom oficiálne, ale hovorí sa že v niektorých krajinách bol k dostaniu.
Je to kolekcia kaziet HF-S výhradne v dĺžke C46 s veľkými cievkami v piatich farbách. Jeden kus sa mi trochu zatúlal a do zbierky sa nedostal, podľa vyjadrení zberateľov sa jedná o bežný problém že verzia tejto kazety v šedej farbe s červenými cievkami nie je bežne dostupná:
http://www.vintagecassettes.com/sony/so ... ge6027.jpg
Kazety teda využívajú osvedčené a obľúbené telo s veľkým oknom a typickou stredovou mrežou medzi cievkami, túto kombináciu som miloval, to bola moja láska Sony HF-S 90 1985, vďaka čomu som asi prepadol definitívne kazetám. Novšia generácia HF-S s bielymi cievkami mi prišla ako neskutočné nádherné osvieženie starej rady kde boli cievky sivé. Oranžová svorka tomu dodávala ten najväčší luxus.
Telo sa používalo cca od roku 1984-1987, minimálne v dvoch generáciách audio kaziet Sony, kým prišla inovovaná rada s veľkým oknom.
V danom období to boli super ferro kazety HF-S, HF-ES a pre Japoncov ešte modely HF-X a HF-Pro, kde sa už začal používať prvýkrát v histórii Sony vodiaci akože keramický blok, ešte skôr než existovala kazeta UX-Pro.
Pre typ II mala Sony využitie v prvej generácii pre kazety UCX a UCX-S a v novej generácii to boli UX, UX-S, UX-ES a UX-Pro, kde bol tento vodiaci blok prvýkrát v type II.
Japonci využitie tohto dizajnu obohatili ešte o rôzne dizajnové a zvláštne verzie, ako dnešná What´s up?, alebo "Do"
Metalky v tejto kazete neboli, resp. kazeta Metal-ES bola vylepšená a priehľadné okno prechádzalo dokola aj cez hrany kazety.
Priamo v tomto dizajne bola kazeta Metal-S, ktorá sa ale v prvých rokoch nedostala do Európy.
Telo kazety malo svoje kvality a vo výrobe sa striedali jednoduché prevedenia s kazetami, ktoré mali vnútorné nepriehľadné časti extra vystužené rebrami, čo bežne človek nevidel, pokiaľ kazetu neotvoril, výstuhu dostávali len tie najvyššie modely.

Veľké cievky:
Formát veľkých cievok vynašla TDK už v 70tych rokoch a postupne sa najväčší výrobcovia z Japonska na to chytali, ale Európskym to bolo totálne jedno, rovnako tak Americkým.
Sony prišla s veľkými cievkami spolu s týmto dizajnom kazety prvýkrát asi v rokoch 1984-1985, kde okrem limitiek to vkladali a navíjali na to pásky aj na bežné modely, ale vždy až od vyšších superferro, takmer nikdy nie v základnom prevedení kazety, to si nechali na limitky.
Dokonca aj HF-S 1985 bola ešte s malými cievkami a veľké použili až do HF-ES, ale od nasledujúceho ročníku už ich obsahovala aj HF-S, samozrejme všetko len výhradne pre Japonský trh.
Okrajovo som už spomenul dôvody a technické vymoženosti tohto riešenia vo vlákne kaziet C46.
Okrem toho veľké cievky mali vždy nejakú predlohu, teda mala by existovať takmer identická, alebo podobná verzia základnej malej cievky.
Sony malo svoje luxusné dierkované cievky s presným štýlom a vzorom so svorkou "C" v základe kaziet od roku 1985 až do konca výroby, ktoré boli kvalitné, pevné a pre mňa sa ich točenie v decku stalo symbolom hudby, bez ktorej by to proste nešlo a nikdy ani nemohlo začať.
Takže je jasné že to bola ideálna voľba pre veľké cievky vo firme, dierky sa zmenili na obrovské oká po obvode cievky, priečne vzory medzi otvormi ostali zachované a svorka ostala typu "C" ale je samozrejme inak tvarovaná, aby dobre sedela na veľký obvod cievky a menší polomer ohybu, preto ak by bol niekto múdry, tak naozaj svorky nikdy nie sú zameniteľné medzi veľkou a malou cievkou.
No aj keď TDK začala s veľkými cievkami, tak Sony má asi najviac evidovaných modelov takýchto kaziet u mňa.

Farebnosť? veď o Čo ide?...
Tento model sa vyžíval vo farebnosti a prevedení od bookletu cez nálepky, telá kaziet a cievky so svorkami samotnými.
Fólie kazety sú prevedené farebne, ale motív nie je prehnaný, aby bolo dobre vidieť na kazetu samotnú aj keď je zabalená, to bol taký ten štýl tej doby, ak ste chceli vedieť čo je v balení, nemuseli ste to nutne okamžite otvoriť a inak by predsa veľké cievky nevynikli že.
Booklety a nálepky sú tiež zladené v tomto duchu, na takom hrubom a drsnom papieri. Vnútra bookletov sú totálne farbou mimo, akoby inverzné prevedenie, je to šialené, ale na stránke u mňa to uvidíte najlepšie.
Samotné kazety majú sýte farby tela s čírym veľkým oknom, máme teda temnú modrú a zelenú, temnú ale výrazne sýtu červenú a veľmi jasnú žltú.
Naproti tomu farebnosť cievok je dosť odlišne pojatá a svorky zase tiež, tak nejako to celé má ladiť.
Modrá kazeta s bielymi cievkami a sivými svorkami, to je taký najlepšie stráviteľný základ, najbližšie k klasickým čiernym kazetám bez kričiacich prvkov.
Na temnej zelenej kazete žlté cievky priam kričia, doplnené o sivé svorky, alebo ak chcete bledomodré, aby nám to nesplývalo dokopy.
Červená kazeta má trochu fádne sivé cievky aj so svorkami, neviem ako to pasuje dokopy, je to mierne nudnejšie, ale aj vážnejšie, až na to červené telo? :D
V šialene jasnej žltej kazete sivé cievky pôsobia takmer temne (majú viac hnedý odtieň keď som to teraz sledoval pri pohybe, než tie v červenej kazete), zase s bledomodrou svorkou, teda kazeta je zvláštne fotogenická, alebo anti by som povedal, kazeta na fotkách svieti a stred je temný ako pohľad do neosvetlenej miestnosti s kúskom šera.
Sivá verzia ktorú nemám, by bola zaujímavá s tými jasnými červenými cievkami oproti fádnosti tela kazety.
No a kto má tape deck so stredovou lampou a dobrým výhľadom na kazetu, tak tento dizajn cievok z istých uhlov pôsobí efekte a stroboskopicky, je to proste úžasné sledovať, že potom už nechcete iné kazety vôbec používať.

Páska:
Kvalita pásky HF-S, ktoré je obohatená o kobalt je už dobre známa, ale 36rokov stará kazeta, zahrá ešte vôbec dobre? No poviem že výškovo a niektoré kusy aj kolísaním skôr sklamali, ale máme tu môj Sony deck, ten im dohovorí, takže to vezmem postupne ako budem nahrávať a možno si to premyslím a nenahrám všetko len na Sony, alebo?

Subjektívne testy starých kaziet po rokoch v porovnaní stavu medzi sebou:


Akai DX-57, 17.4.2016:
modrá: +4db bias -12
výkonovo to zvláda dobre, výškovo tiež, občas nejaký ten drop, ale hrá pomerne slušne
zelená: +4db bias -10
zvuk je dosť dobrý, bez porúch a kolísania, ale proste ten bias sa vždy nejako odlišuje medzi tými kazetami
červená: +4db bias -8
Zvukovo je odlišná v tom že ako na jedinej ľavý kanál je viac tlmený, samozrejme Akai a jeho opotrebovanie ale proste je to jedna kazeta zo štyroch a pritom sú technicky zhodné
žltá: +4db bias -8
parametre rovnaké, ale zvukový dojem je o niečo lepší, výšky sú viac precízne, zvuk je viac čistý, precízny, bez porúch, ostatné veci zhodné
Grafické testy z Akai na konci, s popisom o ktorú kazetu sa jedná.
Hodnoty pri vstupe signálu 0db:
160Hz +1dB / +1dB / +0,5dB / +1,5dB
10kHz -9dB všetky kazety
20kHz -20dB všetky kazety
takže rozdiel je hlavne vo výkone a v podaní výšok je to hlavne v detailoch

Pioneer CT-S550S, 23.8.2016:
modrá: +2db, špičky +4db výkon je horší a zvuk je výrazne ostrejší
BLE XD:
výkon ostal v špičkách na +4db, zvuk je výborný, len ten výkon je proste úplne inde než na niektorých kusoch, ale stále použiteľné
zelená: +4db, špičky +6db, zvuk je jemne ostrejší s prenikavými špičkami výšok
BLE XD:
+6db neskutočne dobrý zvuk, bez porúch a kolísania, je to proste úžasné
červená: +2db, výšky ako zdroj, zvuk je jemne slabší
BLE XD:
špičky +4db, zvuk je basovo mohutnejší, ale cez túto hranicu nie je vhodné ísť, inak je zvuk dosť schopný, vlastne výborný, výšková zhoda a veľká spokojnosť s podaním
žltá: +2db, špičky +4db, výšky ako zdroj, výkon slabší
BLE XD:
+4db, špičky +6db, neskutočné, zvukovo je to nádherné, výšky úžasné, výkon ako u tej zelenej, u ostatných sa to veľmi nehodí
vyzerá to tak že druhé strany kaziet budem skúšať nahrávať na tomto decku a prvú na Sony

Technics RS-AZ7, 5.6.2016:
modrá: 0db, je to také zvukovo okusané s jemným skreslením, ľavý kanál kolíše aj s výškami
zelená: ak do vstupu decku pustím -2db, tak z pásky ide +2db, zvuk je basovo mohutnejší, efekt posilnenia, výšky sú ale slabšie, ale nechápem ten veľký prepad a rozdiel zvuku oproti modrej verzii
červená: správa sa rovnako ako zelená, so slabšími výškami a efektom posilnenia
žltá: opätovne zhoda, jedine modrá verzia sa vzpierala a vybočuje z radu na tomto decku bez kalibrácie
ATC:
modrá: -2db, výšky dorovnané na zdroj, ale okusaný a poruchový zvuk na výškach, stále akoby pokrčená páska, nepoužiteľné
zelená: +2db, špičky +4db, výšky ako zdroj, bez skreslenia, použiteľné, trochu poruchy
červená: v podstate zhoda so zelenou
žltá: tiež zhoda s vyššie uvedeným, ale poruchy sú len vzácne
prečo kus v modrej kazete takto prepadol na tomto decku netuším

Technics RS-TR979, 10.5.2016:
modrá: +6db naplno, výšok ale dosť málo, bez poruchy a bez skreslenia
zelená: +6db, dokonca špičky +8db (vstup nahrávky na dvojhlave vždy nastavujem na +4db), výšky slabšie
červená: +6db, ale už berie do skreslenia, výšky slabšie, tragikomické je že efekt posilnenia funguje a skreslí zároveň v nahrávke
žltá: +6db naplno, taktiež špičky +8db, výšky slabšie
ATC:
modrá: +4db silne skreslené, ale výšky ako zdroj a žiadne poruchy, nutné budiť menej
zelená: +6db s jemným skreslením, výšky výborné bez porúch
červená: +4db, zdá sa že bez skreslenia, výšky ako zdroj, dojem že jemne kolíše stopa, a trošku dropuje
žltá: výsledok ako na zelenej, ale bez náznaku skreslenia

Technics RS-TR575MII:
modrá: +4db výšky stredne kvalitné
zelená: +4db, výškovo je skoro ako zdroj, výrazne kvalitnejšie než modrá
červená: +4db výškovo úplne excelentná až s údivom
žltá: výškovo veľmi slušné

Testy a ostrá nahrávka Sony TC-KE600S
modrá kazeta:
H: mimo rozsah
L: -2
nastaviť to šlo, ale nerovnomerne, podľa displeja stred na bias a +2dieliky na level, a to pritom bol bias nadoraz v mínuse a level asi štvrtinu v pluse aby som toho dosiahol, potom som ešte level zvýšil pre osvieženie celého spektra.
Výškovo to bolo jemne slabšie, ale celkom presné, no miestami mierne rozpité, poruchy a kolísanie neboli, resp poruchy v oblasti starých testov občas mierne.
Za to výkon je šialený, samo to ide na +6db a špičky +8db, basovosť a výkon je monumentálny, nahrávam teda asi +5db so špičkami +7db podľa potreby.
To že Sony má basový hrb na charaktere nahrávky, plus aj tá páska robí samotný basový hrb, tak zdroj oproti tomu znie, ako keď dáte volume o niečo dole, vypnete XBS a pridáte výšky.
Zvuk je nadmieru nadunený až to možno nie je pekné.


zelená kazeta:
H: mimo rozsah
L: -2
Kalibrácia je teda zhodná s modrou kazetou, zvukový charakter taktiež na tomto decku rovnaký, neskutočný bass a trochu tlmenejšie výšky. Nastavenia ideálnych parametrov kalibrácie tiež úplne zhodné, takže nedá sa nič robiť, lepšie to nebude a táto páska už nižší bias bez skreslenia na tomto decku nepojme. No ak to porovnám detailne, tak mi príde mierne výškovo lepšia než predošlá, ale viac necháva poruchových úsekov, hlavne na začiatku. Aj ten výkon som jej ubral nepatrne tak o 1db, nejako jej to nesvedčilo.
Počas písania týchto textov som si prečítal že Pioneer deck exceloval s týmito kazetami, budem nahrávať od tejto druhú stranu na Pioneer, zhrnutie až dole pod testami Sony.


červená kazeta:
H: mimo rozsah
L: -3
Doladiť to šlo ako predtým ak je bias 0 dielikov, tak výkon je +2 dieliky, ale tu je naozaj rozdiel, výkon tohto kusa kazety je slabší o nejaký ten db a level som teda musel pre kalibráciu zvýšiť viac než na predošlých. Nahrávam už len +4db so špičkami +6db, charakter zvuku zase nadmieru dunivý, výšky mierne slabšie, ale z tých troch je asi najlepšia s výškami. Poruchy opäť na vybraných miestach výraznejšie, inak dobré.
Aj v tomto prípade som sa rozhodol pre druhú stranu na decku Pioneer.


žltá kazeta:
H: mimo rozsah
L: -2
Tak tu sa kalibrácia dostala do normálu ostatných kusov, jedine červená verzia mala výkonový pokles. Zase teraz nahrávam cez +5db a že občas to nečakaný úder v skladbe vystrelí na +8db, to už sa nedá nič robiť, je to stráviteľné. Výškový pokles klasicky ako na ostatných, pri prehnane ostrých zvukoch a sykavkách je to rozpité. Poruchy na začiatku tiež boli.
Druhá strana aj teraz pôjde do Pioneeru.



dodatky nahrávok na Sony decku:
počítadlo po jednej strane: 24.01 / 24.03 / 24.07 / 24.08 - to je ďalší rozdiel medzi malými a veľkými cievkami, lepšia presnosť počítania pásky a odhadu zostávajúceho času. Odchýlka od reálu robí max. 30sekúd, kdežto na malých cievkach, ako v prípade včera na kazete That´s to bolo rozdiel asi 3,5min od reálu.
stav hláv: všetky pásky nechali nepatrný jemne hnedý okraj, ktorý bol lepšie vidieť až po prechodoch oboch strán.
Poruchy na konci: tu je to horšie, výpadky zvuku v celom spektre boli pomerne výrazné 30sekúnd až 2minúty pred koncom, a často krát pokrčený zvuk a poruchy aj na začiatku po spustení na strane B.
Páska je veľmi vlnitá pravidelne každých niekoľko cm, po otlakoch, priečne čiarky boli mierne až stredné. Tam to dosť trpí na zvuku ani veľké cievky to nezachránia.

dodatky nahrávok na Pioneer decku:
Všetky kazety som kalibroval extra, každý kus s BLE XD.
Nahrávky do +4db, s občasnou špičkou +6db, zvuk je nadmieru dobrý, výšky subjektívne lepšie než zdroj, celý charakter zvuku je výrazne lepší a oživený, subjektívne to kompletne hrá lepšie než samotné CD! Jemne nadvihnutá basovosť aj MOL a výšky. Nepostrehol som skreslenie na presykávaní, ani iné nedokonalosti, ale poruchy sa objavili na začiatku a konci pásky v podobnom duchu ako na decku Sony. Zvuk síce nie je nabudený až za roh ako na Sony, ale má výrazne prirodzenejší a sviežejší charakter. No a platí to pre všetky nahraté kusy tejto kazety, okrem modrej, ktorú som nahral celú na Sony.
Ako som už vo vlákne k tomuto decku spomínal, asi po hodine hrania začne silne kolísať ťah, čo je počuť vo zvuku, čím dlhšie pustený tým horšie, extra platí pre kazety TDK s ktorými sa nekamaráti.
Mal som pár tipov a dohadov vo vlákne k tomu decku, ale nie tak dávno vyšlo na youtube video od jedného pána, ktorý to mal ešte v horšom stave a presne tento model stroja, chyba má byť vraj v motore či ložisku, oprava, namazanie, alebo výmena, možno ešte regulačný obvod motora, neexperimentoval som s tým ešte, ale ak nejaká kazeta tomuto stroju dobre sadne ohľadne kalibrácie, tak nahrať maximálne jednu stranu a nechať ho vychladnúť. Teraz sa to striedanie decku Sony a Pioneer hodí, kým nahrám stranu A na Sony tak Pioneer je odpojený od siete a odpočíva.

počítadlo Pioneer po jednej strane: 24.32 / 23.57 / 23.58 - no ukazuje trochu rozdielne než Sony, ale aj tak dobre


Záverom:
Tak toto bol celkom masaker, ale nakoniec tie rozdiely neboli až tak veľké, len občas niečo vyskočilo a niektorým testovacím strojom sa tieto kazety veľmi nepáčili, že AZ7?
Sony mohol byť trochu lepšie stavaný, ale ak je sám kalibrovaný na HF-S tak mu toto nesadlo, buď naozaj stará páska alebo aj iné zloženie než je rok výroby stroja. Chce to viac porovnať s dobovými HF-S, čo je ale tiež problém, pretože Európske HF-S skončili po roku 1992, ale do budúcna počítam s alternatívami v podobe Sony CDIX I kde sa navíjala HF-S tuším až do ročníka 1999.
No a kazety do zbierky? rozhodne tieto sú veľmi zberateľské, ale škoda rozbaľovať, proste niekedy to je fakt náročné skalibrovať, a keď sa vám to podarí, tak poruchám a kolísaniam zvuku sa na koncoch a začiatkoch proste nevyhnete. Ale páska má extrémny výkonový potenciál, na výšky si už po tých rokoch budete musieť vziať pôžičku :)

Do budúcna by som také porovnanie opakoval, ale nemám vždy veľmi chuť nahrávať naraz niekoľko rovnakých kaziet, teraz to dobre sadlo, pretože sú krátke, ale kým poskladám ďalšie kompilácie asi to chvíľu potrvá, no keď budem stále každý deň niečo počúvať ono sa to nazberá, potom by som si dal napríklad porovnanie dvoch TDK IF 46, alebo troch Denon C46 tých obrázkových a pod.
Prílohy
IMAG0496.JPG
IMAG0496.JPG (107.12 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0497.JPG
IMAG0497.JPG (103.6 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0498.JPG
IMAG0498.JPG (98.66 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0499.JPG
IMAG0499.JPG (103.14 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0500.JPG
IMAG0500.JPG (96.15 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0501.JPG
IMAG0501.JPG (108.47 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0502.JPG
IMAG0502.JPG (97.61 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0503.JPG
IMAG0503.JPG (76.36 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0260.JPG
IMAG0260.JPG (105.59 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0261.JPG
IMAG0261.JPG (97.14 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0262.JPG
IMAG0262.JPG (88.82 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0263.JPG
IMAG0263.JPG (68.04 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0264.JPG
IMAG0264.JPG (78.33 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0265.JPG
IMAG0265.JPG (63.88 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0266.JPG
IMAG0266.JPG (54.66 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0267.JPG
IMAG0267.JPG (72.91 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0268.JPG
IMAG0268.JPG (80 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0269.JPG
IMAG0269.JPG (103.77 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0270.JPG
IMAG0270.JPG (82.94 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0271.JPG
IMAG0271.JPG (113.78 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0272.JPG
IMAG0272.JPG (84.57 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0273.JPG
IMAG0273.JPG (117.31 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0274.JPG
IMAG0274.JPG (95.55 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0275.JPG
IMAG0275.JPG (88.36 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0276.JPG
IMAG0276.JPG (107.29 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0277.JPG
IMAG0277.JPG (86.8 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0278.JPG
IMAG0278.JPG (112.5 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0279.JPG
IMAG0279.JPG (89.26 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0280.JPG
IMAG0280.JPG (87.89 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0281.JPG
IMAG0281.JPG (104.82 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0282.JPG
IMAG0282.JPG (69.19 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0283.JPG
IMAG0283.JPG (100.1 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0284.JPG
IMAG0284.JPG (92.17 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0285.JPG
IMAG0285.JPG (78.89 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0286.JPG
IMAG0286.JPG (86.92 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0287.JPG
IMAG0287.JPG (89.38 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0288.JPG
IMAG0288.JPG (124.99 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0289.JPG
IMAG0289.JPG (89.96 KiB) 1820 zobrazení
kalibrácia, modrá kazeta
kalibrácia, modrá kazeta
IMAG0290.JPG (81.11 KiB) 1820 zobrazení
kalibrácia najlepšie nastavenie, modrá kazeta
kalibrácia najlepšie nastavenie, modrá kazeta
IMAG0291.JPG (64.97 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0292.JPG
IMAG0292.JPG (70.84 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0293.JPG
IMAG0293.JPG (92.64 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0294.JPG
IMAG0294.JPG (75.41 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0295.JPG
IMAG0295.JPG (66.28 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0296.JPG
IMAG0296.JPG (75.01 KiB) 1820 zobrazení
zelená kazeta
zelená kazeta
IMAG0298.JPG (68.55 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0299.JPG
IMAG0299.JPG (70.64 KiB) 1820 zobrazení
červená kazeta
červená kazeta
IMAG0302.JPG (26.79 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0304.JPG
IMAG0304.JPG (70.43 KiB) 1820 zobrazení
žltá kazeta
žltá kazeta
IMAG0307.JPG (78.5 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0308.JPG
IMAG0308.JPG (69.69 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0545.JPG
IMAG0545.JPG (69.3 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0548.JPG
IMAG0548.JPG (108.97 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0552.JPG
IMAG0552.JPG (68.96 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0553.JPG
IMAG0553.JPG (75.71 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0554.JPG
IMAG0554.JPG (57.74 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0555.JPG
IMAG0555.JPG (60.29 KiB) 1820 zobrazení
IMAG0560.JPG
IMAG0560.JPG (73.85 KiB) 1820 zobrazení
modrá
modrá
modrá
modrá
zelená
zelená
zelená
zelená
červená
červená
červená
červená
žltá
žltá
žltá
žltá
Nec
stará páka
Príspevky: 616
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nec »

Tak toto je masaker. Toľko textu, práce, všetkého.
Parádne kazety. Najlepšie takto pokope.
Človek sa vyteší aj keď vie že ich nebude mať.
Diiiiky! :)
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Je to pekný nárez. Možno trochu predčasne ale toto je asi nie len pre mňa porovnanie roka. Koľko to trvalo dať dokopy?
Tie kazety nemajú chybu a aj tie veľké cievky som zhltol aj s navijakom. Keby nado mnou niekto stojí s kazetou v jednej a nožnicami v druhej ruke tak vyberám žltú ale páčia sa mi všetky. Najviac ma prekvapilo ako dobre ju nahral ten Technics 575
to, že ich ten Sony nenahral až tak dobre ma neprekvapuje sa priznám

keby si ja môžem vybrať tak by dalšie bolo porovnanie D vs AD
Používateľov profilový obrázok
orhore
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2278
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 21:01

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa orhore »

A budu trošku zase prudit. Sony Whats Up?... Takže další kazeta jen na poličku? :) Kupovat ji dnes do sbírky je nesmysl a na nahrávání tím tuplem. Ani zabalená v origo obalu není ničím zajímavá. Co vás lidi na ni tak fascinuje? :D Teda krom barev a těch velkých koleček, které vypadají jak ze staré parní lokomotivy.

Stejný pásek a tak rozdílné výsledky u jednotlivých barevných provedení? Z toho nelze vyvodit žádný jednoznačný závěr, pokud je historie používání či skladování jednotlivých kazet různá či neznámá.

Co se týče porovnání skutečné časové délky pásku s tím co ukazují decky, tak je zcela zbytečné se tím zabývat. Decky to přesně neumí. Je to třeba brát jen jako orientaci.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Orhore, čo by si prudil...na tom neni nič nedobré, že sa všetkým všetko nepáči a netreba si večne ak to tak niekto nevidí len pochlebovať ako je fajnové to a tamto, ak je opačný názor tak neni nič zlé to napísať
úprimnosť je lepšia ako to stavať na nejakých "falošných kamarátstvach" mna teda baví čítať tuto rôzne názory

čo sa týka tých kaziet nejako ani mne sa nepáčia tie veľké cievky ale tu som to teda nie že skusol, ale sa mi to vyslovene páči, otázne je či by to nevyzeralo lepšie s normálnymi
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

páni díky za komenty

orhore: zasmial som sa nad tou parnou lokomotívou :D
ale niektorých nás to naozaj veľmi berie, žeby som sa z toho pos... neviem či tými farbami, alebo kolečkami, asi tou celkovou kombináciou, niektorý by za to dali šialené prachy

starnutie je vec nepekná, ale aj u nových kusov niekedy máš celú krabicu a aj tak sa môžu nájsť 1-2kusy čo nebudú dobré, už to tu raz niekto písal, pri dlhodobom skladovaní je to asi o to horšie, aj na jednom mieste sa môže každá kazeta vydať trochu odlišnou cestou
ale čo sa týka nahrávok, asi o lepšie už fakt nebude, neviem ktoré takto staré kazety sa dajú dneska nahrať kvalitne

a orientačné počítanie pásky, no u C46 by som povedal že je dosť rozdiel či deck ukáže na stranu 24 alebo 27min.

Nstar: asi tak 4-5hodín nahrávania a popri tom písania toho textu, s tým že som si deň predtým nachystal vhodné CD a v podstate som už mal všetko pripravené
ak dám zase dokopy nejaké kompilácie pre krátke kazety, tak asi budem nahrávať dve TDK IF 46
ale neviem či to bude tento mesiac, alebo tento rok

575 celkovo nahrá kazety lepšie než 979 a určite lepšie než Az7, možno preto že ho mám od nova a tamtie predtým ktovie čo s tým predošlý majitelia robili
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Fuji DR-II 90min rok 1998 Made in China? SKC?
https://ez647.sk/cc/fuji_drii.html#98

Dneska sa vrátime k mojej klasike bežnej hudobnej vaty a vybral som kazetu, ku ktorej mám veľa na srdci, veľa dohadov a teórii o pôvode a výrobe a dizajne, pritom sa jedná o najslabší model triedy II od Fuji pre rok 1998, teda horšie prevedenie má asi už len model CDFan2 v tomto období.

Pred časom som tu už nahrával Fuji kazety JPII a FRIIX, kde sme riešili kombinácie SKC tiel a Japonskej pásky, alebo čiste Japonskú výrobu, tak si to mierne osviežime z viacerých pohľadov.

Model DR-II USA alebo Európa?
tento model v prehľade tvorí základnú triedu "chrome" firmy Fuji, teda vstupný High model, ako iné známe kazety od ostatných výrobcov.
Pre USA to bol model DR-II a pre Európu model JP-II, technicky akože rovnaké (podľa šarže) a rozdielne boli len názvy a možno prevedenia obalov a potlače.
Asi od roku 1995 je v tom už totálny bordel, DR-II je už zrazu aj pre Európu a nejak sa to celé pomiešalo, asi na tom firme Fuji tak nezáležalo, aspoň to tak vyzerá.

Balenie:
Extra slim svetlá krabička s vynúteným vkladaním opačne, eSkové stredovky, je jedno či je kazeta z Číny alebo Kórei či Japonska, extraslim musí byť! to je predsa ten hlavný imidž firmy :D
Fólia je prevedená v modro čiernej farbe, na štýl posledných dostupných DR normal kaziet, kto chce pre porovnanie, tak toto presne sedí:
https://ez647.sk/cc/fuji_dr.html#98
Ale 5 bodov dole za to že neuviedli pôvod výroby.

Kazeta:
no tak tu by som sa pozastavil, na prvý pohľad priehľadná tmavá, cievky originál Axia v pochmúrnych farbách sivá-sivomodrá, ale za cievky 1 bod hore, tieto mám celkom rád aj keď sa tvária nevystužene tak držia tvar zatiaľ.
No a dizajn samotného tela, u Fuji je to veľmi ojedinelý dizajn, u Axie som ho videl raz v pomerne neskorých modeloch, ktoré nemám a u inej firmy som ho už nevidel. Celkovo to nevyzerá zle na ľahkú a lacnú kazetu, z modelu normal DR ju budete určite mnohí z vás poznať a viete či dobre drží vedenie pásky alebo aké má problémy a nedostatky.
Ja zahrabem v skoršej dobe tak v rokoch 1983-1992 vo Švajčiarskom ICM:
https://ez647.sk/cc/audio_ddd.html#icmp
Síce nemá prvky ICM, ale tá matná spodná časť s matným "okom" okolo jednej cievky, inšpirácia, alebo náhoda?
Okrem tohto zhodného prvku medzi kazetami sa telo tejto Fuji radí skôr k Čínskym kazetám, no a tu nastáva problém v názore.
Že chodím po informácie k veľmi znalým ľuďom na tapeheads a Nemecké fóra je známa vec a niekoľko ľudí si mimoriadne vážim pre ich znalosti, ale občas proste s ich názormi nesúhlasím, alebo dôvody sú pre mňa nedostatočné, tak to tu odprezentujem aby sme boli trochu v obraze.
Podľa mňa je tento dizajn SKC vyrobený na zákazku od Fujifilmu, pretože už dlhé roky spolupracujú asi najintenzívnejšie, čo je vidieť na ich kombinácii Japonskej pásky, ale SKC kaziet a dielov, často v dizajnoch podľa dizajnov Japonských Fuji.
Dokonca majú zhodné sériové čísla s Čínskou pobočkou SKC.
Pán z Nemeckého fóra ale tvrdí že sa jedná o kazety od iného výrobcu než SKC, najskôr Forward Čína, tiež na zákazku, pretože vedia byť veľmi flexibilný na takéto priania zákazníka a že páska v prípade normal verzie DR by mala pochádzať z Ruskej ECP (odkúpené technológie Agfy) No neviem.
Rovnako bol vyjadrený názor prečo by SKC robila nový dizajn v tak neskorej dobe pred koncom kaziet? No pretože aj SKC vie byť dobre flexibilná, a napríklad aj to že SKC GX verzie 1999-2000 má jedinečný nový dizajn, ktorý SKC nikdy predtým nemala, tiež ho museli vyrobiť.
https://ez647.sk/cc/skc_gx.html#00
Na obhajobu antiSKC teórie by som priložil fakty že v tejto kazete Fuji je vedenie okolo kladiek netypické pre SKC, vankúš je tiež veľký a široký, čo mali Forwardy, zavádzacia páska je biela a príliš dlhá s krátkym lepom, čo je tiež viac typické pre Forward. Ale zase to sériové číslo SKC....proste nejak sa tie prvky skombinovali, a mali by sme sa s pánom dlhé hodiny o čom naťahovať, ale preventívne tu prezentujem obe verzie.

použitá páska:
ak ste mysleli že dohady a rozsiahle teórie skončili, tak to teraz ešte len začne
SKC vyrábala v základe dva druhy pásov typu II:
QX -FeCo páska, ktorá mala v OEM produkcii mimoriadne veľa šarží a verzií kvalít
CD - chromdioxid páska, pravá s pigmentom od Basf v licencii, ale nie je veľmi známe žeby ju predávali pod inými značkami mimo SKC a Smat, a má typický zápach chromdioxidovej pásky ako na Basf
Čínsky Forward o ktorom bola reč mal vo svojich kazetách často Austrálsku pásku GreenCorp, ktorá vraj mala byť tiež chromdioxidová pravá, ale bez zápachu a plnila sa aj do kaziet Philips CD Extra a CD Master
potom tam mohol mať Forward v ponuke aj iné pásky typu II neznámeho pôvodu

Ja som všemožne porovnával, testoval, skúšal priesvitnosti a ešte v tom budem pokračovať postupne ako si budem prechádzať niektoré SKC a iné kazety aby som sa dopracoval k nejakým záverom.
Predbežne je páska v tejto Fuji DRII najviac podobná páske SKC QX z roku 1988, čo je 10rokov dozadu od tej Fuji, ale vravím len podobná. Obe pásky majú zvláštny odtieň šedomatnej farby s náznakom hnedej v odleskoch, oproti tomu chromdioxid pásky vyzerajú tmavo až modro a iné FeCo sú totálne hnedé.
Na fotke prikladám porovnanie troch pásov, nenapadlo ma nič lepšie než vytiahnuť kazety Sony, teda zľava Sony UX-X Mexico, v strede Fuji DR-II a vpravo Sony UX-S Italy.
IMAG0334.JPG
IMAG0334.JPG (90.47 KiB) 1747 zobrazení
Na ďalšej fotke porovnávam SKC QX 1988 a Fuji DR-II.
IMAG0349.JPG
IMAG0349.JPG (54.59 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0350.JPG
IMAG0350.JPG (81.66 KiB) 1747 zobrazení
Obe zmienené kazety majú matný povlak, zvláštny odtieň a trochu matný nečistý mapkovitý vzor na páse. QX je ale čiastočne priesvitná proti svetlu a Fuji nepresvitá vôbec.
Ešte bez foto, ak som porovnal Philips s páskou GreenCorp, tak to bolo veľmi odlišné, to by som ako zdroj vylúčil. Aktuálne sa najviac prikláňam k zmienenej SKC QX, že to bude jedna z mnoho šarží výroby čo SKC mala.

SKC FeCo pásky a ničenie hláv, ale Sony Mexico?
Toto je ďalší fenomén a verím že niekoho tým riadne nasrdím, ale vo vlákne na tapeheads.net o beštiálnych amerických Sony CDit chrome, sa v závere vlákna objavili fotky o ničení hláv aj z kaziet SKC typu II zrejme triedy QX FeCo, z kaziet Fuji DRII a K2 SKC Čínskej výroby, kde už nebola Japonská Beridox páska a Memorex CD2 modelu, ktorý je tiež z Čínskej pobočky SKC. Fotky stavu hláv boli podobné ako na Sony, ale asi niekoľko násobne v menšej mierne poškodenia.
Pred týmito informáciami som bežne SKC QX a jej Memorex, Fuji a pod deriváty nahrával a nikdy som si nevšimol tento problém, som k tomu taký vlažnejší, ale teraz keď som chcel nahrať niekoľko SKC kaziet po sebe triedy II, som mal mierne obavy a najviac z tejto dneska prezentovanej, je to asi Čína, je to asi SKC QX trieda. Ale ona zvukovo nie je zlá, ale s tým poškrabaním hláv som mal obavy, po prvej strane a kontrole to má zaujímavú dohru, ktorú si nechám na záver na dodatky k nahrávke.
Ešte som vybral kazetu Fuji K2 od SKC, aby som porovnal pásky a pripravil ju ako ďalšieho kandidáta na nahrávku, ale pozerám páska od tejto DRII sa v tej K2 veľmi odlišovala, dokonca výrazne presvitala, a potom som si uvedomil, veď má nápis Dual Coating! Teda mal som v ruke verziu Fuji K2 vyrobenú síce SKC, ale navinutú páskou Fuji Japan, tak ako tie nahrávané dávnejšie, teda pre tentokrát som ju odložil, už by som sa v tých nahrávkach opakoval a nechcelo sa mi znovu, možno inokedy.
V pláne je ešte niekoľko kaziet pod OEM značkami výroby SKC typu II, ale postupne ako to ponachádzam v krabiciach, na zajtra si teda dáme zmenu.

Toľko moje obkecanie tejto kazety DRII, keby bola v dizajne SKC, riešil by som len tie stavy a šarže ich pásky, ale takto je tých záhad na riešenie viac.
Kazetu som získal v roku 2014 od Slovenského predajcu za 125KC čo bola stále veľmi dobrá cena a zaujala ma hlavne ako doplnenie webu k dizajnu fólie zmienenej DR normal.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 26.2.2014:
+4db bias -8
asi ubrať výkon, pretože sa zdá že občas nestíha, dalo by sa povedať že občasné špičky +4db znesie, ale lepšie budiť menej, výškovo schopná veľmi dobre, bez porúch a kolísania
Páska má zvláštny nezaraditeľný odtieň vrstvy a ešte pred použitím vykazovala známky jemnej vlnitosti okrajov, ako som zistil je to po celej dĺžke, napriek tomu naozaj nekolíše.
Chod cievok je tuhší, ako na TDK, a jedna kladka chodi po oske dosť nekľudne, ako ožratá, otázne je kedy odpochoduje celkom, potom pri ručnom posúvaní páska nekľudne poskakuje a vlní sa v celej páskovej dráhe vodiacej časti kazety.
graf z Akai na konci, hodnoty odpísané pri vstupe nahrávky 0db:
160Hz +1,0dB
10kHz -6,0dB
20kHz - 20dB
Dalo by sa povedať že na hĺbky je viac citlivá, napriek tomu sa nesmie budiť silno

Pioneer CT-S550S, 4.3.2014:
0dB maximálne, výšky zhoda úrovne, ale zvuk je vyslovene škaredý, nemá priestor, akoby nežila, mŕtvy mizerný zvuk, neviem to vysvetliť
BLE XD:
vôbec žiadne zlepšenie, hrá skreslene ešte výraznejšie než predtým, dokonca sa objavujú aj poruchy vo zvuku
deck tu prepadol totálne

Technics RS-AZ7, 8.3.2014:
+4db, špičky +6db, výšky len mierne slabšie, zvuk vyvážený, celkom sa snaží na tak slabej páske, je to aj použiteľné
ATC:
+2db, výraznejšie poruchy vo zvuku, neviem prečo tak zrazu keď predtým to bolo skoro výborné, takže tento deck, ale bez kalibrácie

Technics RS-TR979, 8.3.2014:
+2db, špičky +4db, výšky skoro ako zdroj, nehrá to zle, ale sú aj lepšie kazety
ATC:
+2db, výšky veľmi pekné, aj keď k zdroju mierne chýba, bez skreslenia, celkové zlepšenie zvuku u ATC je to celkom neobvyklé pre typ II na Technicse

Technics RS-TR575MII:
+2db, výšky stredne uspokojivé

Test a ostrá nahrávka Sony TC-KE600S
H: -4
L: -3
Hodnoty by celkom zodpovedali ľahšej triede II, bias som dal tretinu dole a level tretinu hore a bolo to presne a hodnoty boli stále
Zvukovo som ako vždy nebol celkom spokojný, bias som dal dole na polovicu, no a to už je výrazné zlepšenie.
Budil som +2db, špičky +4db, ale zistil som že v prehnaných pasážach, vokálny hluk s basmi sa prejavil taký ten loudnes war, tak som to zmiernil, občasné špičky +4db sú prípustné, ale lepšie držať okolo +2db a nie viac.
Prekvapila ma ale výškovo, naozaj hrá takmer ako zdroj, ten pokles je zanedbateľný, keď som prepínal tape/source tak som to skoro musel hľadať, naozaj si táto páska vedie dobre, len ju netreba prebudzovať.
Zvláštny jav je to že efekt basového hrbu decku Sony na tejto kazete vôbec nevnímam, buď je zvukovo a basovo slabšia a deckom sa to kompenzuje, alebo naozaj vyhovuje, celkovo podanie je veľmi svieže, jemné, basovosť je vyvážená, výšky sú nadmieru dobré a držia sa celú dĺžku pásky.
Poruchy na začiatku a počas starých testov, nie výpadky, ale skôr efekty dropov jemne pokrčenej pásky.
Trochu ma znepokojilo tremolo, ktoré sa občas objavilo, asi dve minúty pred koncom prevej strany, druhá strana bez tohto javu.
Chod pásky nemal taký ten šúchavý mechanický zvuk ako keď som nahrával Mexické Sony HF, skôr je veľmi tichý a kľudný.
Ale odvíjacia cievka je viac nekľudná s prepadom na svorke, aj keď sa jedná o dizajn Axia, ale robili to v SKC, alebo inde, tak to odflákli, síce nie sú vlnité, ale presnosť spoja pásky je viacmenej slabá. Tak ako vieme že dopadli Maxell s ich kvalitnými komponentami cievok a svoriek keď to v posledných rokoch vyrába Panggung že?
No a prekvapilo ma aj keď je páska zvlnená na okraji, tak vôbec sa to neprejavuje kolísaním, a na ostatných deckoch je to tiež viacmenej dobré.

Záverom, kazeta bola lacná a na nahrávky by som doporučil s vhodnou kalibráciou, ale vzhľadom k skutočnostiam z nadmerného opotrebenia hláv, podľa zahraničných webov si nie som celkom istý. Inak zvukovo prekvapila na Sony, myslím že Akai a Sony si s ňou poradili najlepšie.

dodatky:
počítadlo po jednej strane: 46.35
páska na konci strany: vlnitosť po svorke nevidím, priečne čiarky stredné až výrazne, a zvlnený okraj jemne je po celej dĺžke, lepka zavádzačky je mimoriadne krátka.
stav hláv: na prvý pohľad čisté, ale jemný hnedý okraj tam bol
no a niektorý čakáte, čo sa teda stalo s poškodením ako som spomínal? REC a PB hlava sa zdá byť úplne v poriadku, ani fyzicky ani zvukovo v poklese výšok, hnedý okraj som utrel.
Mazacia hlava mala cez celý stred oteru pásky urobené čiarky, ako po poškrabaní, no nikdy sa na weboch nebavili o poškodení mazacej hlavy....ale už som sa raz rozhodol tak, že panika môže nastať až po použití vatovej tyčinky a isopropylu, no a hádajte, šlo to dole :)
Ak by sa niečo závažné zmenilo po nahratí aj druhej strany tak dám ešte vedieť.
Rozhodne kazetu by som ešte nezatracoval, pri správnej kalibrácii tie výšky sú dosť schopné!
Prílohy
IMAG0485.JPG
IMAG0485.JPG (104.45 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0495.JPG
IMAG0495.JPG (131.55 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0323.JPG
IMAG0323.JPG (109.08 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0324.JPG
IMAG0324.JPG (74.69 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0325.JPG
IMAG0325.JPG (107.36 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0326.JPG
IMAG0326.JPG (100.42 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0327.JPG
IMAG0327.JPG (89.09 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0328.JPG
IMAG0328.JPG (74.4 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0329.JPG
IMAG0329.JPG (89.7 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0330.JPG
IMAG0330.JPG (67.1 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0331.JPG
IMAG0331.JPG (77.75 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0333.JPG
IMAG0333.JPG (88.04 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0335.JPG
IMAG0335.JPG (69.83 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0336.JPG
IMAG0336.JPG (99.83 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0337.JPG
IMAG0337.JPG (102.83 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0338.JPG
IMAG0338.JPG (72.26 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0339.JPG
IMAG0339.JPG (68.26 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0340.JPG
IMAG0340.JPG (95.62 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0341.JPG
IMAG0341.JPG (82.13 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0342.JPG
IMAG0342.JPG (71.71 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0343.JPG
IMAG0343.JPG (68.92 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0344.JPG
IMAG0344.JPG (89.12 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0345.JPG
IMAG0345.JPG (84.84 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0346.JPG
IMAG0346.JPG (64.99 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0347.JPG
IMAG0347.JPG (71.06 KiB) 1747 zobrazení
IMAG0348.JPG
IMAG0348.JPG (90.28 KiB) 1747 zobrazení
fuji_drii_90_1998.png
fuji_drii_90_1998s.png
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Scotch XSII 90min rok 1982 Made in Japan by Denon (DX7)
https://ez647.sk/cc/scotch_xs2.html

Dneska som vybral známu značku, ale neznámy produkt.
Scotch je pre mnohých veľmi dobre známa značka, Scotch, alebo 3M. Kaziet a modelov mala naozaj veľmi mnoho, ale z nejakého dôvodu ukončili postupne svoje výrobné procesy audiokaziet v rokoch 1980-1982 a potom výhradne OEM nákupy tretích strán, je to škoda, takto aj novo vzniknutý formát metal triedy IV pripadol potom firme TDK, ale autorom bola práve Scotch, taktiež má na konte prvé použitie kobaltu do zmesi ferro v audiokazetách na zlepšenie výkonu a čistoty zvuku, čoho sa neskôr Japonci chytili ako holého elektrického kábla, už to nešlo pustiť, preto šiel pravý chromdioxid takto do... bokom a ten vyrábalo už len málo firiem.
Scotch ale trpel aj mnoho neduhmi, nekvalitné špongiové vankúše, či nedostatočne kvalitné vedenie pásky, mizerné cievky v starých kazetách, a najväčší neriešiteľný problém je rozklad spojiva, v ktorom má firma Scotch bohaté skúsenosti, ale dneska tu nebudem písať o tomto, ale dve problémové kazety Scotch som už nahrával a testoval v tomto vlákne, kto sa chce hrabať, boli to Scotch Master I a Master II (niekedy možno spravím abecedný zoznam kaziet s odkazmi nech je to ľahšie.)
Z vlastnej výroby Scotch spomeniem, že viem o troch výrobách, v USA, Japonsku a Taliansku, netuším kto robil tie Talianske, ale kedysi som si mylne myslel ze Magnex, ale asi nie...
Z Oem produkcie to bolo nespočetne známych aj neznámych výrobcov, ale hlavné a známe boli Denon a SKC, neskôr aj ICM Switzerland či Sony Japan.

Scotch použil kazety Denon s malým oknom pre verzie roku 1982 a novšej 1987 v modeloch XSI, XSII a XSM IV.
Pre XSI a XSII boli v niektorých šaržiach kazety SKC Korea, alebo neznáme produkty tretích strán. Metalka bola asi vždy od Denonu.
Od roku 1990 sa to výrazne pomenilo, aj dizajny aj značenia modelov, niektoré ostali, iné pribudli, a Denon tam figuroval už len vzácne a prevažoval SKC, prípadne ICM.
Naša dnešná kazeta je teda XSII typ "chrome" od Denonu, čo by mal byť dobový prezlečený model DX7. Sám Scotch na obale uvádza Made in Japan a malým textom zloženie na zadnej strane: "dual layer cobalt modified ferric oxide formula"

Vzhľadom k tomu že je to OEM Denon, tak by som popísal niečo aj o histórii Denon typu II pre tieto obdobia.
Vzhľad kazety:
Denon s malým oknom je typickým produktom novšej modelovej rady keď väčšina výrobcov prešla z defaultného dizajnu Philips z roku 1963 konečne na nejaké vlastné prevedenia kaziet a asi každý výrobca mal svoju vlastnú verziu malého okna. Denon nebol výnimkou a bol typický šikmým rebrovaním po tele kazety.
Prvé verzie mali menšie okno, pomerne hlboko vnorené do tela:
https://ez647.sk/cc/denonii/b/denon_dx79078c.jpg
Neskôr dizajn mierne prepracovali aby nepôsobil tak "kostrbato" a okno má trochu lepšiu vizáž:
https://ez647.sk/cc/denoni/b/denon_dx19083c.jpg
K tej histórii použitia okna, že prvá verzia bola pre celú modelovú radu Denon pre rok 1978.
Novšia verzia malého okna o ktorej je dneska reč bola pre Denon celú modelovú radu pre rok 1981, a pre celú modelovú znamená od rozpočtovej LX až po metalku DXM.
Taktiež po TDK bol Denon druhou najčastejšie OEMkovanou firmou a tak kazety v tomto dizajne mimo značku Denon a Scotch uvidíte aj v JVC rade Dynarec (modely DA1, DA3, DA7 sú rebrandami Denon DX1, DX3, DX7)
Ďalej aj menej známe značky ako Osawa, Tensai a pod, dokonca niektoré kazety Pioneer boli Denonky.
Denon od roku 1982 už pre svoje kazety používal nový dizajn kazety s väčším oknom a tento malý ostal jedine pre model DX1, prípadne LX do roku 1987, ale nič iné viac.

DX7 bol v rokoch 1978-1982 jediný model typu II v ponuke firmy, jednalo sa o dual layer cobalt dooped ferric, presne tak ako je uvedené aj na zmienenej Scotch.
Až v roku 1983 pribudol model DX8 - zrejme ten ich povestný ferro cobalt metal type II
a v roku 1985 Denon premenoval radu II na HD a vznikol aj nový model, odvtedy známe HD6, HD7, HD8

Scotch dizajn Denon s malým oknom používal až do roku 1989 aj pre typ II a IV, zrejme na zákazku Denonu, alebo z výpredaja, keď Denon zmenil dizajny, potreboval sa nejako zbaviť starých modelov kaziet, tak to predali rôznym firmám :D
Ale na tú zákazku určite, pretože niektoré Scotch tam v rohu namiesto nápisu Japan, majú nápis Scotch a niektorým ostal Japan, to budú asi tie výpredajové :)

Balenie:
hrubá hranatá svetlá krabička typu Denon ale s logom Scotch, veľký booklet kde na popis nechali len štvrtinu a zvyšok sú keci o páske a o tom že máte pravidelne čistiť kladky a hlavy, v rôznych jazykoch, neviem prečo také veci sa písali na kazety, keď každý jeden človek na svete poctivo čistil každý kúsok páskovej dráhy takmer po každej kazete, vrátane pravidelnej demagnetizácie :D
Ku kazete sú ešte aj samostatné polepy.
Fólia je veľmi pekná a novšia generácia 1987 ešte krajšia, perlička, na zadnej strane nápis Made in Japan je na fólii a zvyšok na booklete, takže po odbalení sa nápis "z bookletu" záhadne stratí...

Telo kazety:
https://ez647.sk/cc/audio_d.html#denon2
históriu a dizajn som už celkom popísal, ostal fakt, že kazeta je vyrobená mimoriadne kvalitne, tie staré proste boli o dosť poctivejšie než nové, cievky biele Denon so svorkou "C" ale dizajn cievky je málokedy vidieť:
https://ez647.sk/cc/cievky/denon_old.JPG
Pohyb je hladký a plynulý, návin presný s minimom poskakovania a nerovností, naozaj poctivý produkt.

Páska, ako som spomenul dual layer FeCo, je stredne hnedá, viac bledá, stredne priesvitná proti svetlu, a má jemnú pigmentáciu vrstvy, čo majú Denonky pomerne často, ak nie vždy.
Ak by niekto chcel porovnávací test priamo kazety pod hlavičkou Denon DX7, tak mám C90 z roku 1978, čo je ešte staršie prevedenie, tak píšte, inak zajtra nahrávam Basfku.
Zavádzacia páska s modrými značkami, šrafovaním na začiatku pri spoji svorky a modrou plochou na lepke, medzitým priečne čiarky, tak to je najväčšia klasika firmy Denon, veľmi bohatá potlač zavádzačky, pekne farebne odlíšená pre každú dĺžku, až do konca výroby.

Kazetu som získal od Slovenského predajcu v roku 2011.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 31.10.2013:
+4db, bias -6
pekný zvuk na tak starú pásku, ale ešte by som ubral výkon, +2db jej na tomto decku robí najlepšie, výšky kvalitné bez porúch, balance dobrý, žiadne kolísanie
Grafický test z Akai na konci, zdá sa že páska je stále veľmi dobre citlivá na nižšie frekvencie, vo vyšších sú už rokmi nedostatky
hodnoty odvodené pri vstupe nahrávky 0dB:
160Hz +1,5dB to je naozaj pomerne veľa
10kHz -6,0dB
20kHz -20dB

Pioneer CT-S550S, 6.1.2014:
mierne skreslené aj pri 0db, mierne slabšie výšky
BLE XD:
+2db, stále občas mierne nezvládne silnejší bass, výškovo je ale veľmi pekná, ako na zdroji, čistota zvuku výborná, žiadne poruchy ani kolísanie, teda výkon na tomto decku nesedí dobre na tejto páske, inak by hrala nádherne

Technics RS-AZ7, 17.11.2013:
+4db bez skreslenia, jemne slabšie výšky, celkom pekný zvuk
ATC:
+4db, občas dojem jemného skreslenia bass, výšková zhoda, ale nie je to zlé, celkom sľubný výsledok

Technics RS-TR979, 17.11.2013:
+4db, dosť slušné výšky a celkom pekný zvuk
ATC:
+2db, špičky +4db, silnejšie výšky, ale dosť skreslený zvuk, ATC sa tu nehodí

Technics RS-TR575MII:
+4db v špičkách, výšky slabšie, ľavý kanál horší

Test a ostrá nahrávka Sony TC-KE600S
H: -6 až -7 kolíše
L: -2
takže výkon v poriadku, bias to je horšie, ale zase to šlo nastaviť úplne presne, bias úplne dole a level štvrtinu hore
+2db, špičky +4db, ale veľmi ľahko sa nechá prebudiť aj na +6db, ide to skoro samo, ale hrá už skreslene, nahrávka teda v tom uvedenom rozsahu do +4db a spokojnosť
Niekedy mám dojem že mnoho lepších zostarnutých kaziet skáče sama na vysoké MOL aj keď hrá skreslene, akoby tým chceli povedať, hej niekedy sme takto hrali, to je náš reálny výkon, ale dnes už na to nemáme ...
Výškovo je tam pokles od zdroja, ale dosť nepatrný, vlastne je ten výsledok lepší než som čakal, očakával som výškovo nemotornú a zadropovanú nahrávku po tých rokoch, ale ono sa to dá počúvať a veľmi príjemne. Ale musím povedať že tento deck ju zvládol asi najlepšie zo všetkých, aj keď Pioneer mal s touto kazetou výškový potenciál, výkon sa stratil
Kolísania začiatkov a konci kazety je konečne minimálne až žiadne, počas starých testov, jedna väčšia porucha raz a dosť.

Záverom, je nádherná, je výborná na svoj vek, ale jej krása po tých rokoch predčí jej kvalitu, kde je potreba naozaj lepšej kalibrácie, vhodný stroj, ale mechanicky je výborná, žiadne vadné komponenty, žiadna páska čo škrabe hlavy a zvukovo sa nadmieru snaží. Ale zohnať tento model dneska je problém dostupnosťou aj cenovo, podobne tak môžte skúšať zháňať priamo Denonky. No a OEMká zvučných mien ako JVC a Pioneer si účtujú niekedy extrémne prachy len za značku.

dodatky:
počítadlo po jednej strane: 45.22
stav hláv: jemný náznak bieleho oteru, očistil som, poruchy nespôsobuje, ani iné problémy
poruchy na konci a začiatku: na konci nič nebolo počuť, začiatok veľmi jemný nádych dropov v prvých niekoľko sekundách od spustenia, hneď sa to dalo doporiadku
stav pásky: otlaky, priečne čiarky jemné až stredné, vlnitosť malá, v celku dobrý spoj zavádzačky a magnetickej pásky, výborne presné cievky

Takže znovu pripomínam, ak chcete zrovnanie, môžem dať zajtra Denon DX7 90 1978, tak píšte sem, inak pôjde zajtra Basf FeCo type II.
Prílohy
IMAG0234.JPG
IMAG0234.JPG (135.5 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0235.JPG
IMAG0235.JPG (98.56 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0369.JPG
IMAG0369.JPG (111.93 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0370.JPG
IMAG0370.JPG (104.73 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0371.JPG
IMAG0371.JPG (103.2 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0372.JPG
IMAG0372.JPG (123.04 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0373.JPG
IMAG0373.JPG (88.92 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0374.JPG
IMAG0374.JPG (106.97 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0375.JPG
IMAG0375.JPG (79.15 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0376.JPG
IMAG0376.JPG (83.51 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0377.JPG
IMAG0377.JPG (64.58 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0378.JPG
IMAG0378.JPG (59.07 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0379.JPG
IMAG0379.JPG (129.32 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0380.JPG
IMAG0380.JPG (83.67 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0381.JPG
IMAG0381.JPG (91.16 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0382.JPG
IMAG0382.JPG (95.46 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0383.JPG
IMAG0383.JPG (72.41 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0384.JPG
IMAG0384.JPG (74.8 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0385.JPG
IMAG0385.JPG (71.62 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0386.JPG
IMAG0386.JPG (125.88 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0387.JPG
IMAG0387.JPG (88.29 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0388.JPG
IMAG0388.JPG (70.82 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0389.JPG
IMAG0389.JPG (78.1 KiB) 1723 zobrazení
IMAG0390.JPG
IMAG0390.JPG (93.95 KiB) 1723 zobrazení
scotch_xsii_90_1982.png
scotch_xsii_90_1982s.png
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Tá Fuji DRII ma trošku štve, jednak som prekvapený ja som to telo kazety považova za veľmi zdarilé, teda aspoň na mojich DRI, cievky sú krásne, také R2R. Pásik ma ale štve najviac, že na tapeheads sa práve vyskytla táto "info" o ničení. Nemám DRII takže až tak ma to neškrie ale mal som celkom zálusk na ne pretože DRI sa mi osvedčili.

Scotch je veľmi pekná ale Scotch sú zvláštne kazety práve pre ten ich prístup, najprv novátorský a potom nakupujú za plotom ale vyzerá fakt dobre len tie nálepky akoby niekto vytlačil už na chybne vytlačený papier
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

pozerám že tak pôsobia tie nálepky, ale asi to bude dobre až sa použijú si myslím

s pásom SKC FeCo sa ešte stretneme v testoch, takže asi nenahrávať Denon DX7 staršej generácie predpokladám, keď sa nikto nevyjadril :D
Nec
stará páka
Príspevky: 616
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nec »

Pekná kazeta. Scotch sú mi sympatické.
Zaujímavé ako američania pristupovali ku kazetám
Inovácie áno ale reálnu výrobu s dotiahnutými detailami, kvalitou ponúkali japonci. Nemci išli svojou cestou (BASF) Ako s autami.
Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"