Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10259
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

TDK D 100min rok 1999-2000 verzia k Miléniu, Limitovaná edícia, Made in Luxembourg
kazetu som už predstavil vo vlákne C100, preto to skrátim o popis a fotky ktoré sú už tu:
viewtopic.php?p=35522#p35522

Pre moje výbery sa dlhé kazety nadmieru hodia, hlavne posledné kompilácie so skladbami medzi 6-9min, sa pre C60 proste nehodia, takže je jasné že aj na túto kazetu musela dôjsť rada a myslím že niekto aj chcel aby som ju nechal prejsť Sony deckom ako to dopadne.

Kazetu som získal z KE v roku 2016 za 4€.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, doplnenie údajov.
Graf z Akai na konci, hodnoty z grafu približne odvodené pri zázname testu na 0dB:
160Hz -1,5dB
10kHz -10dB
20kHz -20db
Hodnoty sa zdajú také bežné pre bežnú ferro kazetu

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S
H: mimo rozsah / bias na minimum +3 až +4 dieliky, kolíše
L: -6 / malý level na maximum +4 dieliky
doladiť to šlo presne, tak že teraz bias musel ísť celkom nadoraz dole a malý level polovicu do plusu (potenciometre)
ak to porovnám so včerajšou Sony Hifi 60 kazetou, tak východzie hodnoty nastavenia vyzerali biedne, presne ako na tej Sony, ale pri max rozsahu mala TDK bias dobrý skoro ako Sony kazeta a úroveň o stupeň vyššiu.
No a v praxi? Keď som spustil nahrávku a prepol na tape, tak som neveril, nechápal, ale na prvé počutie to hralo takmer identicky, prepínal som a sledoval displej či sa to naozaj prepína, ale rozdiel som nepočul. Základná ferro prekvapila kvalitou a čistotou zvuku, ale samozrejme za maximálneho podbiasovania, takže AD páska to asi nebude...
Takže ďalšie úpravy kalibrácie nebolo treba, bias aj tak nižšie už ísť nemohol, level mal rezervu, ale zbytočné.
Budiť vhodné na +4db s občasnou špičkou +6db, táto kazeta s tým nemá problémy, rovnako ani náznak poruchy alebo zakolísania, čo na Akai mierne vykazovala dropy.
Vedel som že pri ostrej nahrávke a v celej dĺžke sa objavia problémy o ktorých by som mohol písať, ale zatiaľ som v 19stej minúte prvej strany a okrem pár dropov na začiatku, nebol ani náznak poruchy alebo zakolísania a to už prešla testovacia oblasť.
K tomu charakteru zvuku, áno nedokonalosti sa našli, prvá skladba mala tendenciu presykávať vo veľmi malej mierne, ďalšie skladby boli trochu miernejšie, takže zvuk bol ako na zdroji, zatiaľ bez poklesov.
Basovosť má mierne dunivejší charakter typický pre tento deck, ale jeho zvýraznenie je veľmi malé.
Celkovo zvuk je nadmieru dobrý, bojím sa že keď si spomeniem na testy základných ferro, tak táto kazeta teraz pokorila svojim zvukom aj Maxell UR, ale Maxellku som mal z roku 1992 pre USA, takže je to také odhadom dosť hrubé porovnanie, ale predsa. Ale samozrejme kaziet mám zatiaľ dosť takže pokiaľ bude možnosť, budem informovať aj o iných verziách aj bežných kaziet až sa mi to bude hodiť :P

Záverom, ešte čakám na dobehnutie prvej strany, aby som dopísal dodatky, keďže som už texty a fotky mal vo vlákne C100, tak mi toto nezabralo toľko času, ale ak sa nič nezmení, tak kazeta prekvapila, rozhodne doporučujem ak sa jedná stále o pôvodné Luxemburské, alebo iné kvalitné verzie TDK D, okrem Thajských, aj keď veľmi záleží akú tam dali pásku, ak v prvých Thajských dávali pravú D pásku z Japonska, tak by to ani tak nevadilo.
Pôvod určíte podľa sériového čísla, alebo to napíšete proste sem niekde do nejakého vlákna a ja sa vyjadrím.
No takže zvukovo to je pecka, nechápem prečo ju Akai nechcel, resp som tam bol sklamaný, oni zlé kladky spôsobia nestabilitu vedenia pásky, poruchy azimuthu, ale nie dropy na výškach či výpadky zvuku, tam je skôr stav hláv, ale aj trochu technické parametre nahrávacieho signálu a elektroniky. Už som sa s tým stretol že stroj v relatívne dobrom stave jednu kazetu nahral dobre a inú zle s poruchami, pritom na inom stroji to bolo presne naopak.
Možno by sa nejaký odborník vedel vyjadriť aký vplyv má intenzita budiaceho signálu na poruchovosť a premagnetizovanie aj starších pásov nezávisle na "bežnom" opotrebovaní hláv a do akej miery kvalita budenia hlavy a celkovej elektroniky.
Rozhodne aj keď konštrukčne kazety TDK až tak nemusím, teda tieto priehľadné, tak farebne sú pekne zladené, kvalita pásu je veľmi dobrá, aj keď dneska treba zase viac kalibrovať aby to malo nejaké výšky.
No ale mať takto kvalitné nahrávky v 90tych rokoch keď kazety ešte celkom šli medzi ľudmi, tak by som asi nikdy nikoho nepresvedčil že nejaký chromdioxid je lepší, alebo nutný na nákupy a kvalitné nahrávky.

dodatky
počítadlo po jednej strane na decku: 51.48
stav hláv: jemný bielohnedý okraj po prechode pásky, možno len prvé prechody po rokoch státia
poruchy na konci a začiatku strany: jemné dropy 30sek pred koncom, začiatok B mal výraznejšie dropy do jednej minúty
stav pásky, otlaky: priečne čiarky pomerne výrazné, zvlnenie pásky minimálne

výškový charakter si zachovala veľmi slušný celú stranu, aj na strane B
Prílohy
IMAG0235.JPG
IMAG0236.JPG
IMAG0237.JPG
IMAG0238.JPG
IMAG0239.JPG
IMAG0240.JPG
IMAG0241.JPG
IMAG0242.JPG
IMAG0243.JPG
tdk_d_100_2000.png
tdk_d_100_2000s.png
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3650
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

ktovie, či tam nedali nejaký iný pás...no vždy som tvrdil, že neviem nájsť nejaký extra benefit AD vs D. Ja som AD veľmi dlho nevedel nejak pochopiť ale na stroji bez kalibrácie svoj zmysel má. Samozrejme má zmysel aj na stroji s kalibráciou ale je to už len také o chlp lepšie od D. S tými hlavami na rôznych kazeťákoch je to tak, že proste každá má nejaký charakter a schopnosti, plus k tomu zladená elektronika a výsledok je osobitý pre každý magič. Je to síce veľmi naivné vysvetlenie a v podstate by všetko malo hrať rovnako ale to dobre veľa ľudí vie, že nie je pravda a bola by to aj riadna nuda
pekný test, pekná kazeta
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10259
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

tu už len nastáva otázka, prečo som s touto kazetou tak spokojný, a TDK SA rôznych ročníkov ma vždy tak nasrali svojimi nie výškami :D
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3650
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

nemáš na SA výšky? Zatiaľ na každom kazeťáku mi SA funguje ako hodinky, vždy najvernejšia k zdroju. S dolby aj bez, skús na Sony
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10259
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

no keď sa vrátime k testom SA čo nebolo tak dávno, tak mi prišlo že nie sú tak pekné ako táto TDK D.

Čo som si prešiel tie TDK SA z posledných testov, všetky mali výškový pokles, kde bolo cítiť že zdroj je viac vpredu a výšky mierne udupané, najlepšie na tom bola asi verzia SA 1985 :)

Asi fakt typ II rýchlo starne a obyčajná ferro Dynamic si drží mäkkosť a poddajnosť výškam ako za mlada
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3650
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

ja si teda myslím, že je to trochu aj EQ 120us čo ti vyhovuje viacej. Zišiel by sa deck, ktorý vie toto aj na type II a potom by sa to lepšie porovnávalo
dalšia vec je že typu II prevažne skôr saturujú vysoké kmitočty a na to treba brať zretel pri modulácii
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10259
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

mám silný pocit že to tak kedysi nebolo, že na Akai na vyššej triede typu II to excelovalo vždy aj pri žiadnom alebo malom podbiasovaní a že lepšie typy II boli biasom dokonca v pluse, niekde to šlo do hája tými rokmi
TDK SA, UX-S, Maxell XLII bolo vždy biasom okolo nuly a teraz nie, na Sony nie a pod.
no uvidíme ďalej, budú testy, nahrávky čo to spraví
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3650
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

je to ťažko povedať, niečo na tom môže byť čo tvrdíš. Ja viem že sú tam nejaké rozdiely ale zasa aj typ I má často zloženie ako typ II, napr. AR, AR-X a tam to je badať?
Aj keď AR má ten "problém", že síce má vysoký MOL ale SOL neni odpovedajúci tomu, čo by potom užívateľ čakal...
ďalšia vec je, že keď si niečo zapisoval pre desiatimi rokmi a každý deň hráš 1 hodinu, tak dnes je to 3650hodín rozdiel a to je rozhodne poznať na "biase" :)
Používateľov profilový obrázok
orhore
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2327
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 21:01

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa orhore »

EZ647 - TDK SA - že některé série hrály - hrají temněji se psalo už kdysi v 80-90 letech.

Nstar - i dnešní technika hraje rozdílně v dané cenové kategorii. Možná ty rozdíly nejsou tak markantní jako u kdysi u záznamové analogové techniky, ale slyšet jsou. Každý má jiné uši, tak je aspoň na výběr ;)
Co se týče kazety TDK AR - těžko hodnotit z pohledu běžného uživatele pokud řešíš MOL a SOL. Záleží na kazetofonu, frekvenčním spektru nahrávky a celkovém vybuzení. Já s tím nikdy problém neměl.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10259
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

tak dobre, uvidíme čo prinesú ďalšie kazety a testy, niektoré problémové, alebo tie s poklesom po rokoch by som mohol porovnať aj na Akai aj Sony staré vs nové testy.

Potom je ťažké rozlíšiť čo je vekom pásky a čo vekom a opotrebovaním stroja.
Najlepší príklad som mal na Denon Metal, pred 10rokmi som vyskúšal, zapísal si bias a level, a po 10 rokoch som zistil že ani náhodou sa tieto parametre nezhodujú, a že Akai, ani iný deck nevie už na túto kazetu nahrať zvuk k mojej spokojnosti. Kdežto iné kazety mali väčšinou menší alebo žiadny pokles.

Ono tie dátumy k testom čo píšem majú celkom zmysel :D

K AR sa ešte dostanem do konca mesiaca pred ukončením každodenných nahrávok.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10259
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

TDK D 60min presný rok výroby 2006 Made in Thailand, Tape Japan, verzia pre USA trh
https://ez647.sk/cc/tdk_d.html#05u

Dneska som mal vybratú ešte jednu Dynamic kazetu od TDK, z posledných, keďže vieme približne aké boli posledné Thajské pre Európu, tak tu je mierna zmena a kazeta je pre Americký trh.
Jedná sa o jedno z posledných obalových verzií tejto kazety, aj keď bolo ešte pár drobných zmien a neskôr aj prídavok Life on Record, keď značka TDK patrila už pod Imation, tak v podstate sa jedná o jeden základný dizajn obalu.
Musím povedať že na tak modernú dobu sa mi prevedenie fólie celkom páči, je podarené a to je asi jediné čo sa mi na tej kazete páči.
Na odkaze na web sú tri kusy D v tomto obale, dve odbalené, sú obe Thajské s Japonskou páskou, obe vyrobené v roku 2006 a horná zabalená myslím že šla do sveta, na web som ju dal kvôli drobným odlišnostiam na fólii.
Pod týmito troma je ešte verzia Life On Record, kde v tomto prípade je kazeta Maxell - Panggung Indonesia, dosť netypické a nečakané v obale TDK.

Balenie:
Slim svetlá zaoblená krabička s logom TDK, tak ako boli aj u nás posledné verzie.
Booklet krátky s oboma stranami pre popis, žiadne informácie že sa jedná o model D, ale červená farba k tomu pasuje.
Nálepky typický trápne pre USA trh posledných mnoho rokov.
Fólia, okrem zmieneného je vzadu uvedený 3D graf, ktorý hovorí že v stredoch je MOL medzi 0 až +10db, presnosť toho grafu je horšia než moje odhady po grafe z Akai, no ale je to 3D takže je to neskutočný High end pokrok.

Kazeta:
používa poslednú verziu priehľadného tela TDK z Thajska s hranatejším vnútrom, ako som už raz popisoval.
Cievky klasické, ale len v bielej, čo je u USA TDK D už štandard dlhé roky, a nie len u tejto kazety, ale skoro u všetkých.
Vankúš obyčajný, magnetický pliešok chýba.
Potlač je veľmi skromná, žiadne keci navyše len stroho model, značka, dĺžka, strana a typ. Kazeta vyzerá skoro prázdna oproti iným TDK, malý bezvýznamný bonus za ten červený popis, bez toho by už kazeta vyzerala veľmi biedne.

Páska, obal tvrdí že sa jedná o Japonskú pásku, takže asi pravá Dynamic z posledných vyrobených sérií, u našich posledných písali tuším že páska je Made in Korea, ale ani tu by som si nebol vždy istý, podľa obalu sa rozhodne nedá orientovať, záleží na tom aký rok a šaržu v tomto obale nafasujete, ale verím že sa o Dynamic pás stále jedná v tomto prípade.

Kazetu som získal z KE v roku 2016 za 4€.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 27.11.2016:
+4db, bias -12
ešte pomerne dosť dobrá, len s dosť nízkym biasom, taký mierne neistý zvuk, ale použiteľná
subjektívny graf z Akai na konci, vykazuje bežné hodnoty, nepatrne vyššie hodnoty než včerajšia C100
hodnoty približne odčítané z grafu pri zázname na 0dB:
160Hz -1,0dB
10kHz -9,0dB
20kHz - 20dB

Pioneer CT-S550S, 2.6.2019:
+5db, výkonovo ako zdroj, výškovo skoro ako zdroj, mierne rozhodený balance
BLE XD:
+5db živší a krajší zvuk než zdroj, veľmi vhodné pre tento stroj s kalibráciou

Technics RS-AZ7, 6.2.2019:
výstup z pásky je posilnený o +2db, aj bassy sú mohutnejšie, zvuk hore, ale výšky výrazne dole :D
ATC:
+2db bez posilnenia a s miernym skreslením, bez porúch a kolísania, výškovo mierne ostrejšie než zdroj, ľavý kanál je neprirodzene zvýraznený na výškach
Po cudzej kalibrácii z kazety TDK D 90 1994 sa na tejto novej D dosiahol veľmi pekný dynamický zvuk až na +6db, len s miernou nerovnováhou kanálov

Technics RS-TR979, 7.2.2019:
+2db, výškovo slabšie
ATC:
+4db ťažšie vybuditeľné, do skreslenia ťahá len jemne, výškovo výborné, v podstate dosť schopný zvuk, len mierne ubrať výkon

Technics RS-TR575MII:
+4db, výšky stredne uspokojivé, jemne neprirodzene zvýraznený ľavý kanál

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S
H: mimo rozsah / bias celkom dole +2 až +3 dieliky kolíše
L: -6 až -5 kolíše / malý level na max, +4 až +5 dielikov
Tu to nastaviť na stred nešlo, pretože pri zobrazenom biase 0 bol level stále +2 dieliky
oproti včerajšej kazete sa vo východzom nastavení výkon jemne tlačil o stupeň viac, ale bias je mimo
pri maximálnom nastavení, je jasné že výkon tejto kazety je väčší o stupeň a výškovo zase stupeň dole
Prakticky, zvuk hral výškovo takmer ako zdroj, bol som spokojný pri teste, oproti včerajšej D 100 2000 bol pokles len mierne väčší, zvuk príjemný, bez porúch a kolísania, výkonovo +4db naplno, špičky +6db tiež v pohode, prišlo mi že viac basy vynikajú a výšky sú len nepatrne slabšie, hovoril som si, stále Japonská páska, veľmi dobrý zvuk vzhľadom k okolnostiam a novej výrobe, kľudne by som ju doporučil ak uvidíte na obale Tape Made in Japan....ale ono aj tu prišlo vytriezvenie.
Pri ostrej nahrávke boli výšky tlmenejšie až nepekné, dokonca sa u niektorých skladieb vyskytli preslintané sykavky, jemne, ale už ma to začína celkom štvať.
Poruchy/dropy ako také neboli ani na konci pásky, ale poľavenie a kolísanie úrovne balance, hlavne ľavá strana, kde sa vyskytli na konci aj začiatku pásky, a v oblasti starých testov, niekedy bol zvuk dlhšie tak nepríjemne plávajúci.
Druhá strana zase prekvapila že hneď od začiatku nasadila veľmi dobré výšky, ktoré by šli porovnať s kazetou včera, aj celkový chod bol o dosť lepší bez plávania zvuku, ale občas to skreslenie na výškach ostalo.
Vidím z testov ostatných strojov že stabilita vedenia tejto Japonskej pásky v Thajskom puzdre vykazovalo problémy a neprirodzené chovanie na viacerých strojoch, hlavne Technicsoch, takže je možné že je táto časť kazety odfláknutá viac než by bolo vhodné.
Aj keď sa to mechanicky nezdá a chod je plynulý, cievky sú v poriadku, tak sa bude jednať o presnosť prechodu cez vodiacu časť kazety, možno dosť skromný úzky vankúš.
Hmm teoretická otázka, čo myslíte že je v kazetách lepšie veľký široký vankúš, alebo len úzky?

Predbežne záverom, vzhľadom k pokročilému veku kazety je stále použiteľná a výrazne lepšia než Maxell UR 2012 Indonesia. No má svoje chyby, chce taktiež dosť kalibrácie, ale isté kvality D pásu tam sú stále citeľné, ale v mizernej kazete, kde mne sa osobne jedine fólia pozdáva.
No a pozor si musíte dať na to čo dostanete, pretože fólia je už univerzálna ako posledná známa TDK rada pre USA trh.

dodatky:
počítadlo decku po jednej strane: 33.05
stav hláv: jemný náznak hnedobielych okrajov, kade prešla páska
poruchy na konci: neboli, len občasné kolísanie úrovne ľavej strany už vyše minúty pred koncom
pri prechode lepky bol zvuk nachvíľu extra ostrý, neviem prečo sa dejú tieto veci, je to ako keď zapnete niekedy nahrávanie a sekundu to hrá preostrene a hneď prestane.
Stav pásky, otlaky: priečne čiarky jemné až stredné, bez zvlnenia pásu, relatívne dobrý stav
Prílohy
IMAG0161.JPG
IMAG0162.JPG
IMAG0268.JPG
IMAG0269.JPG
IMAG0270.JPG
IMAG0271.JPG
IMAG0272.JPG
IMAG0273.JPG
IMAG0274.JPG
IMAG0275.JPG
IMAG0276.JPG
IMAG0277.JPG
IMAG0278.JPG
IMAG0280.JPG
IMAG0281.JPG
IMAG0282.JPG
IMAG0283.JPG
IMAG0284.JPG
IMAG0285.JPG
IMAG0286.JPG
IMAG0287.JPG
IMAG0288.JPG
IMAG0289.JPG
IMAG0290.JPG
tdk_d_60_2005usa.png
tdk_d_60_2005usas.png
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10259
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Sony Metal-XR 60min rok 1997 Made in Italy
https://ez647.sk/cc/sony_metalxr.html#97

Pre moje bežné výberovky som sa rozhodol výnimočne pre metalku, pretože som si spomenul že táto Sony zo skorších nákupov bola asi prvá metalka s ktorou som bol nejako výrazne nespokojný v testoch, tak som si povedal že ju vyskúšam aj na decku Sony nech si porovnám výsledky s ostatnými strojmi.
Kazeta patrí do Európskej rady v katalógu Sony 1997:
https://ez647.sk/cc/c/b/sony_97.jpg
Niektorý výrobcovia v tomto roku uviedli posledný model metalky, no a niektorý ako Sony sa ho ešte nevzdali a pre Európu je to predposledný model.
Od doby uvedenia typu Metal na trh, Sony prišla s mnoho zaujímavými kazetami triedy IV, po úvodnej kazete Metallic v roku 1979 sa firma v roku 1985 vytasila s extrémne výkonnou obdoby nemajúcou kazetou Metal-ES, ktorá obsahovala fascinujúci dvojvrstvový metal pás zvaný Extralloy.
S týmto modelom bola v ponuke Európskej a Americkej verzie až do závera 80tych rokov, tesne predtým ešte stihla uviesť zaujímavú novinku Metal Master v novej keramickej/kompozitnej kazete, ktorá ale využívala pás Extralloy, ktorý samozrejme prešiel vývojom, ale verzia kazety Metal-ES bola v roku 1988 poslednou v Európe a USA, od roku 1990 tam ostala vo vysokých radách len Metal Master.
Ale to sa bavíme o High-End modeloch pásov Metal firmy Sony, lenže oni to asi takto zamýšľali schválne.
V Japonsku totiž v roku 1985 taktiež uviedli Metal-ES pásku a neskôr Metal Master ako v našom trhu, ale to čo u nás už nebolo, bola aj "obyčajná" kazeta metal označená len Metal-S. Toto u nás nejako nebola potreba a až asi v roku 1989 sa objavila Metal-S v ponuke EU a USA trhu, neskôr ešte lacnejší Metal-XR o ktorom bude reč aj dneska.
Metal-S a Metal-XR to krátku dobu tiahli spolu, no nakoniec ostala len dvoja XR a Master.
Ide o to že XR a S páska (v niektorých verziách sa Metal-S volal Metal Select, ale jednalo sa o zhodný model.) Metal XR a S používali veľmi odlišný pás od ES rady Extralloy, a proste obe lacnejšie kazety používali zrejme jednovrstvový metal pás zvaný Dynametal. Tento pás Dynametal bol teda ten základný, od ktorého nás firma Sony šetrila počas druhej polovice 80tych rokov z nejakého dôvodu.
Mne osobne nie je známy žiadny rozdiel pásov Dynametal použitého v kazete Metal-XR a Metal-S ak sú tieto dve kazety rozdielne tak prevedením plášťa, pretože do XR nasadili prvé roky ten celopriehľadný dizajnový s celoplošnou potlačou aby to vyzeralo zaujímavo, a do Metal-S zase klasický plášť ako používa UX-Pro, alebo posledné verzie Metal-ES (1988). Po zrušení Metal Select kazety sa tento dizajn presunul na model XR.
Ak sú rozdiely v kvalite, možno prémiovejšia výberová šarža a pod praktiky, chcelo by to podrobné technické dokumentácie, ale v základe je to tak ako som napísal, čo mimo iné názov častíc Sony sám uvádzal na zadných stranách fólii kaziet.

"Máme rok 1997" a v katalógu sa nachádza Metal-XR ako jediná kazeta tohto typu, aj keď podľa zadnej strany by mala byť ešte dostupná aj verzia Super Metal Master, len ju nikdy nikto nevidel.... takže dopredaj.

No a dalo by sa povedať že Sony za svoju kariéru v audiokazetách vyrábala dve kvalitatívne triedy pásky metal pre audiokazety. Teda základnú a Highendovú.
Ak nepočítam prvotný model Metallic, tak v základe máme jednovrstvový pás Dynametal pre kazety Metal-XR, Metal-S a jej lacnejšie deriváty ako CDit IV, CDix IV, Esprit IV (EU) a pod.
Do vyššej triedy patrí dvojvrstvový pás Extralloy, ktorý sa používal v kazetách Metal-ES, Metal Master, Super Metal Master no a vo vybraných Japonských modeloch. No a mám silné podozrenie že v závere 90tych rokov sa v rámci šetrenia a nezáujmu o kazety dostal pás Extralloy aj tam kde by normálne nemal byť, napríklad moja Sony CDix IV roku 1997 vykazuje abnormálne MOL a SOL so syndrómom vypaľovania očí nadmerným jasom dipleja :) K tomu sa niekedy ešte možno dostanem až raz budem mať kompiláciu hudby hodnú vysokého výkonu.

Dnešná kazeta, balenie:
Rok 1997 bol pre audio kazety Sony v znamení kamenných X na fóliach v rôznych farbách podľa modelu. Ani táto nie je výnimkou a je v peknom žltom prevedení, čo je osviežujúca zmena po predošlej šedočiernej fólii metalky 1996.
Osobne sa mi tieto fólie veľmi páčili a boli asi posledné najviac vydarené vzhľadom k obdobiu 90tych rokov firmy Sony.
Krabička je v tomto roku ešte klasická hrubá zaoblená tmavá s logom Sony, čo som vždy vyzdvihoval, ja som v tej dobe nemal rád slimká TDK, Emtec a pod.
Booklet krátky, ale s farebným okrajom, obe strany pre popis a polepy neboli tak zlé, taká zlatá stredná cesta medzi bohatosťou ponuky TDK nálepiek a nudnosti Maxellu.

Kazeta:
Po dizajnovej stránke sa mi tento typ tela a okna páčil, hlavne kvôli UX-Pro, ale samozrejme toto už neobsahovalo ten vodiaci blok.
Čierne telo, jasné okno, biele cievky s čiernou svorkou a potlač vo farbách modelu mi prišlo dostatočne vhodné.
Dizajn samozrejme má históriu už asi od roku 1988 keď ho hlavne Japonci používali pre veľké množstvo modelov, verzie s vodiacim blokom pre UX-Pro, alebo bez neho pre metalky.
Kvalitatívna stránka tých starých prevedení bola naozaj vysoká, ale v Európskom podaní od verzie 1996 z Talianskej pobočky to veľmi až extrémne pokleslo. Polovice k sebe nepasujú, či položíte kazetu na vrch, alebo spodkom, vždy sa na stole kýva ako kolíska, na fotkách je vidieť niektoré nerovnosti spojov, aj obrovské dilatačné špáry vo vodiacej časti kazety. No a nejde len o estetickú stránku presnosti ale aj o správne vedenie pásky a Talianske kazety boli užívateľmi často veľmi kritizované za nepresné odliate a zmontované komponenty, kde veľmi trpela hlavne stereováha, správny azimut, alebo stabilita kanálov, no a dneska to nebude výnimkou, je to aj dôvod prečo som nebol s touto kazetou spokojný.
Okrem toho materiál je pomerne ľahký, naproti tomu UX-Pro má vyššiu váhu aj dojem mohutnosti v rukách, neviem či je to kvôli tomu vodiacemu bloku alebo nie, ale to by sa zase jednalo len o kozmetickú vadu, pretože kvalitnejší a teplotne odolný materiál mal byť práve v UX-Pro, pre Sony je to niečo ako majstrovské dielo a metalka bola len aby sa nepovedalo, resp. metalka poriadne tak jedine Metal Master.
Napriek všetkému ak by to vyrobili poriadne ako sa patrí, tak by aj výsledky boli lepšie, napriek tomu závery testov budú také ako to aj na prvý pohľad cez diery v kazete vyzerá...
Ono stačí ak si do rúk vezmete akúkoľvek staršiu kazetu Made in Japan v tomto dizajne a kvalita z toho len kričí ale u tých Talianskych je počuť len ťažký dych umierajúceho...
No a do tejto kazety už osádzajú len ten obyčajný vankúš.

Páska:
Čierny metal pás, bez presvitania, na silnom svetle sa zdá bledší, ale nie tak bledý ako metalky TDK a That´s, tie sú skoro šedé.
Na fotke v porovnaní s plášťom kazety vyzerá páska skoro modro.
Sony metalky sú jedny z mála na ktorých nie sú viditeľné prejavy rozkladu spojiva, žiadny biely prášok, ani kryštáliky, ani žiadny viditeľný oter na hlavách, napriek tomu neznamená že nestarnú. Práve Sony metal dlhodobo zabalená potom pri použití ma veľmi biedny MOL a mizerné výšky, tak ako mi v testoch vychádzajú slabo niektoré tieto kazety, a lepšie skladované kusy sa zase tvária celkom schopne, ale o tom viac až budem takú kazetu nahrávať.
Inak zvláštna slaná aróma pásky, kdežto staré metalky mnoho výrobcov mali sladkú až kokosovú arómu, tak nové metalky od TDK a Maxell vyslovenie smrdia neskutočne, tak Sony má divný až slaný nádych, ale neviem presne popísať. Rozhodne zvolili odlišný prístup v novej generácii pásov metal než konkurencia.

Dnešnú kazetu mám zo skorších nákupov, takže fotka zabalenej zase dobová mobilom, z júna 2008 z aukra, teda kazeta je od tej doby už rozbalená a v tomto smere nevykazuje problémy, tie sa vyskytli kvôli výlisku kazety. Približne v týchto rokoch som získal aj verziu C90 a ešte C90 staršej Italy produkcie 1996, takže občas budem porovnávať.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 20.10.2013:
+6db bias 0
Výškové podanie je nepatrne slabšie pri nulovom biase, ale myslím že aj tak výborné, výkon je dosť veľký, ale vo verzii C90 mi to ťahalo až na +8db. No napriek tomu som nebol spokojný s podaním zvuku, proste Maxell Metal mi vtedy pri testoch zahrali lepšie. Možno to má čo robiť s faktom že ľavý kanál je o nejaký ten stupeň slabší a kolíše, v tej dobe ešte nie tak ohraný Akai, tak ma to prekvapilo, bola to prvá z kaziet kde to nejako výraznejšie kolísalo, a zrejme úplne prvá metalka.
Subjektívny, grafický test z Akai na konci, mimo typickej mohutnosti a vysokom výstupe všetkých frekvencií, je tu prejav problémov ľavej strany veľmi dobre viditeľný, celé spektrum frekvencií má pokles, jemné vlnenie a v začiatku na nízkych frekvenciách sa jedná o výraznejšie poklesy signálu.
Uvedené hodnoty odvodené z grafu približne, z pravého kanálu, pri testovacej nahrávke na 0dB:
160Hz +1,0dB
10kHz -1,0dB
20kHz -8,0dB

Pioneer CT-S550S, 21.10.2013:
+2db, výšky silnejšie bez porúch
BLE XD:
+6db naplno v poriadku, výšková zhoda, zvuk je veľmi pekný, ale občas mám proste dojem že miestami sa vyskytnú poruchy a zakolísanie na ľavej strane..

Technics RS-AZ7, 21.10.2013:
+6db na hrane, kanály tento krát dobré, výšky takmer ako zdroj
ATC:
+2db s jemným skreslením, rozhodne bez ATC bude nahrávka lepšia, aj keď tu sú lepšie výšky vyrovnané na zdroj ATC podbiasovaním

Technics RS-TR979, 22.10.2013:
+4db, dobré výšky, bez skreslenia, teda ľavý kanál je výškovo oslabený, takže nie :D
ATC:
+4db, výšky aj výkon a problém s ľavým kanálom sú ako bez ATC, tu je to skoro akoby som ho nepoužil

Technics RS-TR575MII:
+4db, kvalitné výšky, problémy s ľavou stranou nezistené

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S
H: +3 dieliky ale po nejakých sekundách to kleslo na 0 dielikov a občas kolísalo do plusu, nestabilné
L: -2 až -3 dieliky
Vyrovnať to presne nešlo, vždy bol bias plusový ak som nastavil malý level na 0 hodnotu displeja. Na potenciometroch to vyzeralo tak že malý level bol takmer polovicu v pluse a bias ostal nedotknutý na strede, alebo ak chcete na nule.
Prakticky zvukovo som bol ale spokojný, výšky ako zdroj, ba niečo sviežejšie, bez dropov.
Výkonovo +5db je dobrá voľba, špičky +6 až +7db vhodné, ľahko vyskočilo aj na +8db čo už bolo ale dosť počuť. Ešte ma občas zarazil náznak zakolísania ľavej strany, čo ma nejako neprekvapilo vzhľadom k problémom.
Takže som prešiel na ostrú nahrávku a šlo to, naozaj výšky boli vždy sviežejšie ako zdroj, skreslenie a sykavky no povedzme že sa v náročných skladbách náznak skreslenia objavil, ale nič tragické. Výkonovo, pri hlbších basoch sa zdali mierne nečisté, ale len vybrané pasáže, ktoré by potrebovali mierne ubrať výkon pod +4db, ale inak je zvuk nadmieru dobrý, niečo čo by som od metalky očakával.
Poruchy v oblasti starých testov žiadne a na konci strany jemný náznak dropov, výraznejšie až 5 sekúnd pred koncom, čo sa celkom dá.
Druhá strana prekvapila utlmením výšok, teda nebolo to tragické, ale boli pod úrovňou zdroja, akoby jemne zastreté, zvuk stále dobrý a dynamický a poruchy ani kolísania neboli, ale ten mierne tlmenejší výškový charakter sa držal celú druhú stranu, čo ma sklamalo vzhľadom k tomu že strana A bola výškami nad zdroj.
Nejako som zabudol na prehnaný basový prednes stroja, pretože to inak hralo veľmi pekne, takmer bez rozdielu.

Ak som niekedy popisoval dojmy zo zvuku pásov metal, že hrajú plnšie, mohutnejšie, viac presvedčivo než typ I a II, kde som naznačil aj možnosť psychosugescie lepšieho zvuku lebo vysoká cena a vysoký typ pásky.
Tak ďalšou možno variantou pre tieto dojmy sú vysoké výstupné hodnoty frekvenčnej charakteristiky typu IV, kde nielen že frekvenčná odozva končí oveľa ďalej než na type I a II, ale aj úroveň výšok odhadom medzi 5-15kHz je veľmi navýšená oproti typu I a II, kde potom celé spektrum a nahrávka dostáva nový charakter a rozmer.
Takéto závery by ste si mohli spraviť aj sami na vhodnej kazete typu IV (vhodnej myslené v dobrom nezostarnutom stave).

Záverom.
Ja som Metal XR od Sony vždy považoval za kvalitnú kazetu, ale v tesnom závese zvuku kaziet Maxell a TDK. Ale musím priznať, táto páska má mimoriadny potenciál, ktorej kvalita v dobrom stave vysoko presahuje jej technickú kazetovú Taliansku konštrukciu.
Väčšina deckov s ňou vedelo pracovať aj bez nutnosti kalibrácie, zvuk má naozaj vysoký výkon v nízkych aj vysokých frekvenciách.
Dizajnovo pekná, aj keď moderná, ale ako mnoho užívateľov môžete naraziť na horšie kusy, nemyslím len stav kazety po rokoch, ale hlavne tá mizerná kvalita Talianskeho prevedenia. Šírka dilatačnej špáry Talianskej konštrukcie je väčšia než je hrúbka nosnej plastovej základne cievok v kazetách Emtec.
Ako jedny z mála metal kaziet po rokoch nevykazujú viditeľné známky rozkladu spojiva či špinenia hláv, ale rozhodne v zlom stave po rozbalení z nich nedostanete zvuk lepši než z Čínskej ferro kazety, to je asi toľko k zubu času.
A ku konštrukcii, nahral som a testoval C90 Made in Italy z rokov 1996, 1997 a jednu Metal-SR 60 1996 čo je USA verzia našej XR, ale bola jasne označená Made in Italy, a tieto menované mali všetky výborný až excelentný zvuk a problémy s poruchami azimitu a pod. sa nevyskytli aj keď niektoré tiež vyzerali že majú obrovské vetracie otvory vo vedení pásky.
Takže jasne, doporučujem :)
Menšia perlička, som pátral po rôznych kazetách typu IV pre USA trh značky Sony a nikdy som nevidel žiadnu Made in Mexico, alebo USA, skoro všetky boli Made in Japan, alebo Italy dovezené z Európy.
Zrejme tam bol predaj tak malý že sa im vlastná produkcia, ani len montáž v USA a Mexiku nevyplatili.

dodatky k nahrávke:
stav počítadla po jednej strane: 32.01
stav hláv: opticky čisté bez náznaku prechodu pásky, a to teraz po oboch stranách
poruchy na konci strany: koniec strany A mierne dropy, strapatý zvuk, tesne pred koncom viac dropov, začiatok strany B takmer dokonalý, koniec strany B zase mierne dropy, trochu zakolísanie kanálov
otlaky pásky na konci: priečne čiarky len jemné, zvlnenie takmer žiadne, veľmi dobrý stav


Záver môjho každodenného testovania kaziet tu na fóre:
Na tento víkend som si pripravil také dve zaujímavé, dá sa povedať perly, ktoré už tiež majú problémy, ale ich krása prevyšuje ich stav, to bude taká moja menšia rozlúčka s týmto každodenným prispievaním ohľadne testov a nahrávok.
Relatívne ešte budúci týždeň čo to nahrám, uvidím ako budem stíhať, ale od nového mesiaca, resp. možno až po ďalšom víkende sa zrejme vrátim k pôvodnému intervalu, niekoľko krát za mesiac, ale viac než raz za týždeň to už asi nebude. Niekto si možno vydýchne, niekto bude sklamaný, ale už asi nebude čas ako teraz cez marodku.
Prílohy
DSC02273.JPG
IMAG0309.JPG
IMAG0310.JPG
IMAG0311.JPG
IMAG0312.JPG
IMAG0313.JPG
IMAG0314.JPG
IMAG0315.JPG
IMAG0316.JPG
IMAG0318.JPG
IMAG0320.JPG
IMAG0321.JPG
IMAG0322.JPG
IMAG0323.JPG
IMAG0324.JPG
IMAG0325.JPG
IMAG0326.JPG
IMAG0327.JPG
IMAG0328.JPG
IMAG0329.JPG
kalibrácia bez zmeny nastavenia, ale poklesom bias po chvíľke testu
kalibrácia bez zmeny nastavenia, ale poklesom bias po chvíľke testu
IMAG0331.JPG
IMAG0332.JPG
IMAG0333.JPG
IMAG0334.JPG
sony_metalxr_60_1997.png
sony_metalxr_60_1997s.png
Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"