Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Nec
stará páka
Príspevky: 617
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nec »

No nič, treba transplantovať pásku do tela magnex, nech zostane zachovaný pôvod :D
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10241
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

eee bojím sa že to bude horšie než tie Sony Italy výlisky :D
Stano
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1329
Dátum registrácie: Streda, 8. Júla 2020, 22:10

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Stano »

Pekný test. Mne už táto produkcia nesedí, dosť často vidím v ponukách XR a za rozumný peniaz, ale vôbec ma neláka mať ju v zbierke.
A škoda, že budeš mať menej času :lol:, dobre sa to čítalo, ale kazety sú drahé - tak odchod do roboty! :lol:
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10241
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Si čas nájdem, ale takú zásobu čerstvo nahratých kaziet som ešte nemal :D

By ma zaujímalo či sa tie Metal XR predávali bežne, lebo ja som u nás videl len tie staršie verzie 1996 a nikdy viac ďalšie.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3650
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

mne sa teda páči aj to D, ktoré si testoval pred XR.
D, tá fólia neviem ako naživo ale z obrázkov na mna pôsobí divne, taká na mexický spôsob
kazeta je ale pekne planá až tak, že to má čosi do seba a nálepky už by to nevylepšili takže aj tak jedno. Celé to je tak otrasné vlastne až sa mi to tuším páči, rozhodne by som prijal nejakú za dobrú cenu

Metal XR, to je moja obľúbená metalka, mne sa zdá že tieto boli u nás bežne dostupné a ja pár mám takých ale už sú všetky odbalené. Nikdy som nemal problém so zvukom ale tá úroveň kvality vypracovania je slabá, nálepky sú síce pekné ale nedržia, celkovo keď dnes vidím nejakú na predaj tak mi to pripadá ako keby predávali 4pack. Takže za schodnú cenu áno ale tie problémy s azimutom ju trochu posielajú hrať do auta a tam sa za pásky veľa neoplatí dať
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10241
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Nstar: tieto TDK D sa občas nejaké lacné nájdu

s Metal-XR, je zaujímavé, že posledné verzie v novom dizajne a tele kazety boli poskladané podstatne lepšie, aj kazeta bola celkovo kvalitnejšia, aj keď sa píše Made in EU tak to kľudne mohla byť Italy stále
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10241
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

TDK IF You 46min rok 1987 Made in Japan
https://ez647.sk/cc/tdk_if.html

V dnešnom teste si predstavíme produktovú radu nových sprchových mydiel FA nazvané black & white....
IMAG0381.JPG
No dobre, nič také, ale bolo mi povedané že tento typ krabičky vyzerá ako mydlá :D
Dneska si v menšom prevedení testov a nahrávok porovnáme dve dizajnové edície kaziet TDK IF 46 s veľkými cievkami, na štýl ako som na začiatku mesiaca spravil štvorité porovnanie kaziet Sony What´s up? ...

Ak sa moje sny naplnia. Nikdy už nebudem osamelý a ty sa ku mne vrátiš.
Ak povieš áno. Môžem robiť čokoľvek čo chcem, môžem byť slobodný a nespútaný.(TDK IF You)

Model uvedený pre roky 1987-88 zrejme len pre Japonský trh, ale vzhľadom k Anglickým textom na obale by som povedal že sa počítalo aj s nejakou tou distribúciou pre Európu, alebo USA, ale to sa nedozvieme, kým niekto nevyhrabe v nejakom dobovom EU či USA katalógu zmienku o takýchto kazetách.
Model If You je známy len v týchto dvoch prevedeniach a len pre tento ročník.
No niektorý už asi zjavne vedia o čo sa jedná, a že tieto kazety sú farebnými edíciami, ktoré stavajú na modeli AR z tohto obdobia.
Možno TDK nemala tak veľa extra limitovaných modelov ako napríklad Sony v tomto období záveru 80tych rokov, ale rozhodne stáli za to a pre zberateľov sú dneska extrémne lákavé a ich ceny sú vo veľkých výšinách.
A k tým špekuláciám o iných trhoch by som dodal, že sa naozaj robili v oboch farebných prevedeniach aj verzie kazety označenej priamo ako AR, v dĺžkach C90 a myslím že aj C60, ktoré boli možno už aj iste pre naše trhy.

AR páska (Acoustic Response):
Prehľad a jednoduchý popis modelu AR na fóre
TDK chcela byť vždy vpredu s vývojom a ponukou svojich kaziet a na vysoké modely normal rozhodne nezabúdala. Už v 70tych rokoch prišli skvosty ako ED (Extra Dynamic), alebo OD (Optimum Dynamic), ktoré predbiehali svoju dobu a tlačili vývoj pásky veľmi dopredu, hlavne u konkurencie, boli to také predskokanské modely kaziet AD, AR a ďalších, ktoré obohatili trh kaziet.
Posledná verzia kazety OD pre Japonsko v roku 1983 bola vystriedaná v roku 1984 práve kazetou AR, takže tu by som videl priamu súvislosť. Kým sa model dostal do Európy a USA tak to trochu trvalo ale AR model približne v roku 1988, obdobie z ktorého pochádza aj dnešná limitka uzrel svetlo Európy a Ameriky. Prakticky ostal až do roku 1996-1998 kedy sa produkovali v Európe v Luxembursku posledné verzie modelov AR, našťastie sa nikdy nedostali do Thajska, aspoň mi to nie je známe, a zrejme sa vyrábali až do konca Luxemburskej pobočky.
Samotný AR pás nie je žiadny ferrooxidový zázrak, bez kobaltu by to samozrejme nešlo, ale TDK bola trochu lakomá na správne informácie ohľadne zloženia. Na zadných stranách obalov vždy písali len niečo v zmysle super ferric, teda v tých skorších sa obťažovali písať Non porous Ferric, neskôr to bol už len premium superferric, potom si zákazník naozaj myslel že sa jedná o zázrak bez kobaltu. Trochu to vyzerá akoby sa TDK chcela prechvaľovať a preháňať tam kde to nebolo veľmi vhodné. Ale aj oni sa občas prekecli, jednak model pre USA DS-X obsahuje NP Avilyn pásku, kde to je vyslovene uvedené a jednak v jednom z katalógov v technických informáciách to bolo vyslovene tiež uvedené, ale ako som zistil nie vo všetkých.
Kto sa chce pozrieť, je to práve tu na tejto stránke, katalóg je uvedený ako 1992-1993:
http://pureanalogue.su/media/com_mtree/ ... o/1733.jpg
http://pureanalogue.su/index.php/en/cat ... spects/603

Avilyn:
Jedná sa teda o recept TDK na FeCo pásy pre premium typ I a takmer všetky typy II.
Základ tvorila zmes zvaná Super Avilyn od ktorej bol odvodený pás SA, neskôr sa to rozdelilo počas vývoja a základ bol len Avilyn ako pás SF, jemný Avilyn bol ako Super Avilyn SA, a SA-X bol potom dvojvrstvový SA pás a SA-XS trojvrstvový, kde mali jednotlivé vrstvy rôznej jemnosti pigmentu fungovať ako kvalitný materiál na pokrytie celého spektra zvuku, ako výhybka v reproduktorových bedniach.
Pre typ I bol Avilyn uvedený len ako NP Avilyn pre pásky AR a DS-X, aj to ako neporézny, neviem presne ako alebo čo tento výraz znamená pre výrobu a spracovanie pigmentu a celej zmesi, ale s čistým Avilynom pre typ I pracovali len v prípade modelov AD-X a AR-X, kde AD-X je strašia verzia Avilyn pásky typu I a je vysoko nad modelom AR, a AR-X je jeho novšia verzia, ako som niekde vyčítal dvojvrstvová verzia, čo je hlavný rozdiel medzi AD-X a AR-X, pretože inak majú veľmi podobné parametre aj hierarchiu modelu.
To je možno aj dôvod prečo sa model AR vyskytol u nás a v USA až v roku 1988, pretože do tej doby nám TDK predhadzovala práve staršie verzie modelu AD-X, kde asi zase chcela zvýšiť prestíž superferro triedy.
Ale musím spomenúť že rozdelenie čerpám hlavne z webu vintagecassettes, takže je možné, keby som videl dobové materiály, žeby som zmenil názor. Rovnako tak to platí o zložení, NP Avilyn v páskach AR sa mohol vyvíjať ďalej, a ktovie čo do posledných AR kaziet dávali, ale rozhodne sa tým detailne nechválili, takže nie je dôvod meniť názov pásky.
Zvláštna kategória je páska AD, ktorá patrí do superferro triedy, pod ARkou, ale Linear Ferric Oxide je nič nehovoriaci názov o kobalte a niektorí tvrdia že je to kobaltová FeCo páska, niektorý nie...takže tam som ešte nerozhodný a TDK nám to nechce nijako uľahčiť.
TDK bola v minulosti viac detailná a technická k zákazníkom ale rokmi zovšeobecnila všetky texty a popisy aby to pochopila väčšina zákazníkov. Nie je podstatný MOL, SOL, ani zloženie pásky, ak je tam napísané Super, Ultra, Mega, tak to nemôže byť inak predsa!

Dnešné kazety, balenie:
Krabičky, ako povedal kamarát sú ako mydlá, preto ten úvod, ale musím povedať že je to originálne, pekné, ale z hľadiska kaziet a používania asi nie veľmi praktické, na druhú stranu ako ozdoba zbierky, že máte niečo extra tak to rozhodne funguje. Existujú teda len dve verzie, biela a čierna, buď pre verzie IF, alebo AR, no a ešte tu máme extra TDK SA 1988, kde kazeta vyzerá takmer identicky s tou bežnou pre tento rok, ale balená je do tejto krabičky
A podľa Nemeckých a pod. popisov na krabičke by som povedal že sa naozaj niektoré verzie do EU dovážali a predávali. Čo je ďalšia vec, potlač a text je priamo na krabičkách, balenie je priehľadná fólia, ktorá skoro nemá žiadnu vizuálnu hodnotu, preto sa ani neoplatí doma sušiť tieto kazety zabalené.
Krabičky sa otvárajú v hornej časti jemným stlačením na určenom mieste, obal je celý zaoblený, len je zvýraznená vodiaca časť kazety, kde je obal pekne hranatý s mini podperami, aby sa tieto kazety dali pekne na postaviť do poličky.
Obsahuje aj istiace stredovky a kazeta pekne zapasuje do útrob, pod kazetou je zložený extra krátky tematický booklet a pod ním napoly prehnuté polepy, taktiež tematické.
Takže nápad tomu rozhodne nechýba, no a IF a AR sú pojaté takmer identicky, SA Limited je taká extra verzia. Neviem či sa ešte vyrábali aj iné TDK kazety v tomto balení, ale rozhodne niektorý výrobcovia, asi hlavne Čína sa snažili napodobovať a vyrábať rôzne kazety v rôznych farbách v podobnom štýle obalov.

Kazeta (dizajn cca 1987-1991):
Tento dizajn kazety je pomerne obľúbený a známy zo superferro modelov AD a AR zo záveru 80tych rokov, ako jeden z veľkých dizajnových zmien celej TDK rady po malých oknách. Okrem použitia v zmienenej AD a AR kazete našiel uplatnenie aj v základnom modely typu II, kazete SF, a v USA pod označením SD.
V Japonsku pre limitky IF a Cue, a bežných modeloch bol často osádzaný veľkými cievkami pre C46.
V Japonsku v roku 1989 ešte vynikol na krátku dobu s novými typmi malých aj veľkých cievok pre modely AD a AD-X:
http://www.vintagecassettes.com/tdk/tdk ... dk_89j.htm
Kvalita a dizajn sú rokmi osvedčené s veľmi dobrým výhľadom na cievky a pásku s mriežkovanými kvalitnejšími cievkami TDK.
Pre naše IF, alebo limitované AR sa rozhodli robiť dve verzie tejto kazety, bielu s ružovými cievkami, alebo čiernu s čiernymi cievkami, kde bola osadená žltá svorka.
Osobne sa mi tieto kazety veľmi páčia, aj keď bielo ružová bola jedným zahraničným recenzentom označená ako kazeta pre ženy. Nuž je to dosť možné, mne sa ale páčia obe už len pre ich odlišnosť od bežného stereotypu, ktorý často audiokazeta predstavovala.

Veľké cievky:
TDK bola prvá firma, ktorá prišla s veľkými cievkami do Audiokaziet už v 70tych rokoch, vtedy tak vynikali v ich malých oknách kde bol hrubý okraj, ktorý neskôr z kaziet odstránili.
Prvé cievky TDK boli podľa dizajnu bez vzoru, ktorý vystužili a mimo krátkych MA-R ste ho "nahý" vidieť nemohli. Potom doložili ešte mriežkovaný vzor, ktorý vydržal asi až do roku 1987 a mal okienka po obvode pekne zaoblené
No a došlo na modernizácie a aj veľké cievky sa nepatrne zmenšili v priemere a dostali rázny hranatý dizajn.
Takže áno, pôvodné cievky TDK mali nepatrne väčší priemer, už to porovnávalo niekoľko ľudí na zahraničných fórach, aj skúšalo meniť a naozaj pôvodné cievky v nových dizajnoch prečnievali.
Do Japonských krátkych IF sa použili veľké verzie, a do AR 60 a 90min šli samozrejme klasické mriežkované TDK ale farby boli dodržané.
Ešte doplním v presvetlenom decku tieto veľké cievky pôsobia stroboskopický efekt ako u cievok Sony, na prvý pohľad v nich nie je taký rozdiel, ale je to veľmi efektné u oboch značiek.

Ostatné komponenty:
Jedná sa o vtedy štandardne tvarovaný TDK vankúš s rozšírením pod plsťou, a zavádzacie pásky v tej dobe TDK značila modrými čiarkami u C90 a červenými pre C60 aj C46.

Páska:
Okrem popisu pásu AR vyššie, by som mohol zhodnotiť len vzhľad, ale podobajú sa na Axie superferro, farba je stredne hnedá, ale sú celkom dosť priesvitné, nie tak zase ako AD, tá v priesvitnosti totálne vyhráva.
O jej kvalite nie je pochýb, ale dneska si porovnáme dva kusy so zubom času, čo tejto páske ubližujú spolu so skladovaním v neznámom prostredí po tie roky kým sa dostali ku mne.

Kazety som získal v roku 2016, spolu s kazetami Sony What´s up v jednom balíku, to bol vtedy celkom nárez a náklady na balík takých kaziet boli v tej dobe štvrtinové oproti dnešku.
Obe dnešné kazety v teste boli vyrobené v Japonsku v roku 1987.

Subjektívne testy starých kaziet po rokoch v porovnaní stavu medzi sebou:

Akai DX-57, 17.4.2016:
biela: +4db, špičky +6db, bias -10
Myslel som že bude tak dobrá ako AR, ale je výrazne horšia, horšia než testované Sony What´s up na výškach, bias je síce podobne nízky, ale ľavý kanál je na výškach mierne slabší, občas porucha a dojem nestability chodu pásky na hlave, tu by to chcelo riadne zladiť nejako, aby to bolo aspoň použiteľné
čierna: 0db a výšková katastrofa, mimo rozsah biasu, stabilita vedenia pásky, alebo niečo iné je veľmi v neporiadku, ľavý kanál hrá o viac než polovicu slabšie, kolíše a pláva intenzita, pravý tiež kolíše, neviem či je táto kazeta tak v zlom stave alebo ju proste tento deck nechce, ale nahrával som TDK AR 90 1988 White limited
No a tá limitka AR doslova excelovala na Akai s ukážkovými výškami lepšími než zdroj, žiadne kolísanie, ani poruchy, a vysoký výkon, takže ak sú kazety z rovnakého obdobia, povedal by som že IF boli skladované horšie, obzvlášť tá čierna.
Obe pásky opticky ale vyzerajú úplne v poriadku, ani náznak rozkladu spojiva, alebo fyzického poškodenia, a to ani po prechode deckom Akai a po takých výsledkoch, nezanechalo to žiadny fyzický náznak poškodenia.
Grafické testy z Akai na konci s popisom o ktorú kazetu sa jedná.
Graf z bielej kazety má len mierne výkyvy a poklesy v niektorých častiach, graf z čiernej má extrémny pokles úrovne celého spektra v ľavom kanály, deck čistený a napriek tomu sa tieto kazety medzi sebou na tomto decku správajú úplne odlišne.
Hodnoty pri vstupe signálu nahrávky na 0dB:
160Hz +2,5dB (biela) / +1,5dB (čierna - hodnota z lepšieho pravého kanála)
10kHz -15dB, čo je výraznejší pokles než som čakal u takejto kazety, horší než na Sony What´s up, platí pre obe kazety zhodne
20kHz -18dB, platí pre obe kazety
Ako dokážem pochopiť zlý stav kladiek a hláv v Akai, ale nie to že dve zhodné kazety sa budú takto správať, a okrem toho testoval som potom aj nahrával na Akai desiatky až stovky kaziet a tak extrémne problémy boli málokedy. Napriek tomu iné decky mali lepší názor na tieto dve TDK IF. Nepochybne stav decku a pásky dokopy utvoril túto nekompatibilitu, ale niekedy až s podivom.

Pioneer CT-S550S, 23.8.2016:
biela: +4db, výšky ako zdroj, bez porúch a kolísania, zvuk je fakticky výborný
BLE XD:
na tejto kazete dosiahnem zľahka +6db, výšky ako zdroj, v tomto prípade kalibrácia veľmi vhodná a kazeta nádherne zahrá na tomto stroji (pekné po tom ako vytrvalo tento deck odmietal TDK SA, som myslel že sú nepriatelia so značkou :D )

čierna: +4db, špičky +6db, teda viac než na bielej kazete, výškovo ako zdroj, žiadne poruchy ani kolísanie, ani problémy s vedením pásky či poklesom signálu na ľavej strane
BLE XD:
+4db, výšky dobré ako zdroj, ale zahrá lepšie bez kalibrácie
teda ako si som nepochopil tento stroj, black & white a kvality a výkony sú prehodené medzi týmito kazetami s a bez kalibrácie? neviem či som si to nezapísal zle, ale je to zvláštne

Technics RS-AZ7, 5.6.2016:
biela: pri vstupe +4db do decku ide z pásky +8db, efekt posilnenia +4db na displeji v tomto decku, šialené, žiadne skreslenie, veľmi mohutný zvuk a výšky len mierne slabšie od zdroja, dosť dobrý výsledok
čierna: kazeta sa odlišuje len v tom že výšky sú viac tlmené, ostatné parametre sedia s vyššie uvedeným
ATC:
biela: +2db už iba bez posilnenia, výšky ako zdroj, ale nejako výrazne sa objavujú dropy na výškach, neviem či odporučiť túto kazetu pre tento stroj.
čierna: takmer zhoda s hore uvedeným, jediný rozdiel je väčšia miera porúch, dropov, inak by to hralo pekne

Technics RS-TR979, 10.5.2016:
Teraz zopakujem pre extrémne výsledky, že na dvojhlave pri teste zvuku držím vstup hudby vždy na +4db, či to páska dá alebo nie.
biela: +8db bez skreslenia je výstup z pásky, výšky jemne slabšie, ale tento deck vie využiť kvality AR pásu.
čierna: +6db s jemným skreslením, poruchy, výrazne slabšie výšky, teda aj tu je posilnenie, ale je jasné že s tou páskou je niečo v neporiadku
ATC:
biela: +6db bez skreslenia, výšky ako zdroj, nutné jemne ubrať výkon, inak výborný výsledok
čierna: podarilo sa až na druhý pokus ATC na druhú stranu, +4db, výšky ako zdroj, jemné kolísanie azimutu a úrovne nahrávky a poruchy, použiteľné by to bolo, lepšie na tomto decku to už asi nebude

Technics RS-TR575MII:
pri vstupe +4db obe kazety zahrali len tých +4db, ale naplno bez skreslenia, kde na bielej boli výšky veľmi slušné, skoro ako zdroj, ale na čiernej len dobré až slabšie, ale žiadne poruchy ani kolísanie som si nevšimol

Test a ostrá nahrávka oboch kaziet na Sony TC-KE600S
biela kazeta s ružovými cievkami:
H: -6 až -7 kolíše hodnota
L: 0
Toto je extrémne nevyvážené, bias, teda výškový pokles má veľký prepad, ale výkon je podľa Sony presne taký ako požaduje
Čakal som že to vyrovnať nepôjde, ale pri znižovaní biasu sa level pohol len málo, vo výsledku som dosiahol bias 0 displeja pri maximálnom nastavení potenciometra na minimum a malý level musel ísť ešte do plusu o štvrtinu, aby sa dosiahlo na displeji bias 0 a level tak bol +3, inak to nešlo nastaviť, ale v celku dobre.
Prakticky zvukovo, výšky sú slabšie len nepatrne, v podstate je zvuk stále dobrý a veľmi svieži, pokles je síce počuteľný pri priamo porovnaní so zdrojom, ale nijako veľmi neruší. Skreslenie sykaviek je len občas na nevhodných pasážach, v podstate sa to drží na uzde.
S výkonom je to trochu komplikované, ja som nastavil vstup na +4db so špičkami +6db, ale z pásky ide plných +8db a skreslenie basov a zvuku sa akosi nedostavuje. Chcel som ísť za túto hranicu a už to trochu skresľuje, ale problém je že nevidím kde je tá hranica, pretože tento deck má displej "len" do +8db :D
Zvukové podanie je prehnane basové, nie skreslené, výšky čo tam sú, stačia na to aby bol zvuk príjemne zvýraznený ale ostrý a precízny. Celkovo je výrazne posilnené basové spektrum, ale aj stredy a celá energia zvuku je viac vpredu než na zdrojovom CD. Vcelku spokojnosť, aj keď viem že niektoré decky by podali ešte lepšiu výškovú odozvu, tak toto je veľmi dobré a nemusím ostatné stroje rušiť pri meditácii v elektrickom kľude.
Poruchy ani kolísanie sa nevyskytli, ani na koncoch pásky, ani v oblasti starých testov. Obe strany si celú dobu držali slušný výškový potenciál.
Som zvedavý, o koľko bude problémová čierna verzia, čo je zjavne v horšom stave, sa správať na decku Sony.

Čierna kazeta:
H: mimo rozsah
L: -1
Dobre teda, kalibrácia má mierny pokles biasu aj výkonu o stupeň cca oproti bielej kazete. Nastaviť to zase šlo tak aby bolo na displeji H 0 a level +3, čo sa dosiahlo zase maximálnym podbiasovaním na potenciometri Biasu a malý level nie o štvrtinu, ale asi o tretinu potreboval pridať, to je kalibračný rozdiel medzi dvoma rovnakými kazetami na jednom decku.
Prakticky na zvuku, no takže ak si vezmem že basová a výkonová mohutnosť je rovnaká ako na predošlej kazete, povedal by som necelý 1dB znesie táto kazeta menej, na nahrávkach to veľmi nevadí, vlastne obe kazety som nahrával na +6db v špičkách +8db, niektoré skladby boli slabšie, okolo +4db a nezvyšoval som to a niektoré divoko vyskočili vysoko, čo som ubral, aby sa nebubnovalo za chrbtom displeja, keď je chudák tak kruto orezaný na mizerných +8db....
No ale výškovo, takže naozaj je tu pokles, na tejto kazete sú výšky viac tlmené, porovnal by som to s tým ako som mal problém preostriť zvuk na Sony What´s up, ale nie je to kritické, trochu viac sa objavilo skreslenie a presykávanie, no smola. Ale žiadne poruchy ani kolísanie, ktoré sa často objavovali u tejto kazety na iných strojoch, a najhoršie Akai, takže v celku spokojnosť. Zase si páska držala riadnu stabilitu celú dobu, ani oblasť starých testov nič, pred koncom asi 5 sekúnd nejaké dropy, čo sa dá. Snaha sa cení a moja trpezlivosť sa aspoň čiastočne vyplatila na druhej strane kde kazeta záhadne prekvapila kvalitnými výškami minimálne tak ako na bielej verzii. Prečo je prvá strana horšia takto výrazne a prečo biela kazeta nemala problém neviem. Samozrejme to považujem za čiste problém skladovania a zubu času, pretože inak sú AR pásy veľmi vysoko cenené a použiteľné aj v dnešnej dobe.

Záver, dnešný prvý rozlúčkový nahrávací špeciál, síce vychádza neskôr než som chcel behom dňa, ale nevadí, ešte "zajtra" pripravím menšiu perlu a potom postupne uberiem z plynu.
Takže kazety, vysoko zberateľské ÁNO, na nahrávky AR páska ak je v dobrom stave, zase ÁNO. So zlým stavom si neporadíte, hlavne ak ako v tomto prípade sa nevyskytli žiadne náznaky vád, plesní, čohokoľvek čo by opticky upozornilo na problém na balení, kazete a páske. Dokonca ani oter na hlavách sa neobjavil, ani povestné TDK ryhy tu nenájdete.
Ešte ma napadla možnosť nevhodného balenia, ani nie tak tej krabičky, ale mizernej fólie, čo je v podstate ľahko zalepený sáčok, už neviem či bol nejako zvarený, ale väčšie množstvo čiernych limitovaných AR sa posledné roky objavili v predajoch a ponukách, napríklad aj pán z GB na Youtube predčasom prezentoval čierne AR s plesňami, inak veľmi pekné kazety a aktuálne sú aj v Košickom Hifibazáre, kde som síce váhal, ale pre web som jednu chcel zakúpiť, len to posledné mesiace z finančných dôvodov a marodky proste nevychádzalo, ale ten stav by tiež niečo prezradil, možno sú kazety z jedného zdroja, no a možno to balenie je naozaj nevhodné a treba dbať na pohodlie týchto kaziet. Čo sa týka modelu AR všeobecne kazety ako také by som veľmi doporučil, pretože ich kvalita je nesmierna, výkon je famózny a tieto IF viac menej do zbierky.
Ešte dodám že kopa iných AR v teste na Akai excelovala aj na iných strojoch čo mám doma, takže teraz vinu rozhodne prikladám horšiemu stavu pásky, ale deck Sony s nimi poradil nadmieru dobre, hlavne s tou absenciou porúch a kolísania ma milo prekvapil v prípade horšieho kusu jednej kazety. A nebuďme rasisti :D naozaj v prípade kaziet si obe zaslúžia slušné zaobchádzanie a skladovanie a slušné nahrávky a radosť z počúvania.

dodatky:
počítadlo po jednej strane na decku: 23.52 / 23.58
stav hláv: opticky čisté v prípade oboch kaziet
poruchy na konci: 5sekúnd pred koncom dropy na čiernej kazete, na bielej bez porúch
otlaky pásky na konci: priečne čiarky boli jemné u oboch kaziet, zvlnenie pásky malé, na čiernej boli otlačené aj nejaké bodky, asi nečistoty na cievke.

No a nahrával som moje NajVýbery ako predtým, kde som dal za posledné tri týždne dokopy 4 malé kompilácie pre 4x23min cca (dnešné výbery číslo 63-66. Do budúcna popri práci to už pôjde ťažšie, ale myslím na to, krátkych kaziet mám veľmi veľa :)
Prílohy
IMAG0471.JPG
IMAG0472.JPG
IMAG0473.JPG
IMAG0474.JPG
IMAG0475.JPG
IMAG0366.JPG
IMAG0367.JPG
IMAG0368.JPG
IMAG0369.JPG
IMAG0370.JPG
IMAG0371.JPG
IMAG0372.JPG
IMAG0373.JPG
IMAG0374.JPG
IMAG0375.JPG
IMAG0376.JPG
IMAG0377.JPG
IMAG0378.JPG
IMAG0379.JPG
IMAG0382.JPG
IMAG0383.JPG
IMAG0384.JPG
IMAG0385.JPG
IMAG0386.JPG
IMAG0387.JPG
IMAG0348.JPG
IMAG0349.JPG
IMAG0350.JPG
IMAG0351.JPG
IMAG0352.JPG
IMAG0353.JPG
IMAG0354.JPG
IMAG0355.JPG
IMAG0356.JPG
IMAG0357.JPG
IMAG0358.JPG
IMAG0359.JPG
IMAG0360.JPG
IMAG0361.JPG
IMAG0362.JPG
IMAG0363.JPG
IMAG0364.JPG
IMAG0365.JPG
IMAG0389.JPG
IMAG0390.JPG
IMAG0391.JPG
IMAG0567.JPG
IMAG0571.JPG
IMAG0573.JPG
IMAG0574.JPG
IMAG0579.JPG
IMAG0581.JPG
black
black
black
black
white
white
white
white
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10241
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Sony Metal Master 90min rok 1990 Made in Japan, verzia pre USA
https://ez647.sk/cc/sony_metalmaster.html#90

Túto kazetu som zvažoval už od doby úrazu, resp. od začiatku môjho každodenného nahrávania, ale bolo tam niekoľko ALE pre ktoré sa mi do toho nechcelo, ale také rozlúčkové dneska sa to hodí a bude to moja prvá Sony Metal Master čo nahrávam na ostro mimo testov.

Sony a Metalky:
Nedávno som tu načal niečo o rozdelení pásov metal firmy Sony a ich zložení a hierarchie pri príležitosti nahrávky kazety Metal-XR.
Znovu som trochu pátral, aj v Japonskej hierarchii Metal kaziet Sony a zistil som že Pásku Dynametal vyrábali naozaj v dvoch kvalitatívnych prevedeniach a XR a Metal S neboli len zmenou kvality plášťa kazety, ale podľa technických informácii sa naozaj jednalo o lepší recept Dynametal. No a Metal ES a Master používali pás Extralloy. Konkrétne u dnešnej kazety sa píše o páske Extralloy s dual layer náterom jedine v katalógu.
Porovnanie Metal XR, metal S a Metal ES v katalógu:
https://ez647.sk/cc/c/Sony_cassettes_1989.PDF
kazeta Metal Master popis a technické parametre:
sony1992iv.jpg
sony1992iv.jpg (173.33 KiB) 1626 zobrazení
sony_1992ivti.jpg
sony_1992ivti.jpg (257.76 KiB) 1626 zobrazení
Taktiež som písal že v Európe bol jeden ročník modelu Esprit IV ktorý by mal byť naozaj niečo extra, ale že to bolo zvukové sklamanie, kvôli stavu a veku pásky a faktu že sa jednalo len o Dynametal. Tak som pátral v Japonskej hierarchii 90tych rokov a bolo to asi nejak takto:
CDix IV - páska Dynametal
X IV - páska Dynametal
ES-IV - páska Dynametal
Super Metal Master - páska Extralloy
To som bol dosť sklamaný, pretože do najvyššej kazety pod modelom Master sa tiež vždy dával Extralloy, ale zase tam budú tie kvalitatívne rozdiely medzi páskami najlacnejšieho modelu a napríklad ES-IV, teda kľudne by to mohol byť rozdiel na štýl našej Metal XR a strednej Metal-S podľa technických parametrov ako som ukázal v odkaze na katalóg 1989 a jeho technické parametre.
Takže ak chcete mať istotu a získať pás Extralloy nechcete kupovať keramické Mastery, tak odporúčam na istotu jedine kazety Metal-ES v rokoch 1985-1989. Prečo píšem tento rozsah rokov? Pretože Japonci u seba ponúkali novodobý Metal-ES model, kde som na svoj web z princípu napísal Extralloy, ale ono to nie je uvedené na obale, ale v testoch vyšla veľmi dobre, tak som sa k tomu prikláňal, ale dneska by som to netvrdil s takou istotou ako vtedy, ale rozhodne sa jedná o veľmi podarenú kazetu.
Môžete pozrieť u mňa na všetky kazety čo mám s označením Metal-ES v rátane tej novej Japonskej z roku 1996.

Metal Master:
Model bol uvedený približne v roku 1988 ako High-End profi kazeta a pýcha firmy, keramické-kompozitné telo, prvé na svete (áno Denon MG-X prišli až o niekoľko rokov neskôr)
Model vydržal tri ročníky, kde posledná verzia sa volala Super Metal Master a bola v hliníkovej krabičke a kazeta mala zvláštnu dvojvrstvovú konštrukciu, kde biela keramika bola prekladaná niečím tmavým, neviem či prišli na vylepšenia, alebo sa snažili nasadiť lacnejší plast, aby nespotrebovali toľko keramiky na kazety, ale to sa mi celé zdá trochu šialené.
Všetky tri ročníky sa vyrábali aj pre všetky tri trhy, Japonský, Európsky a Americký, a kazety boli vždy Made in Japan a nikdy inak. Rozdiely boli v popisoch na obale, hlavne na zadnej strane, u tých Japonských to je jasné, EU a USA boli dosť podobné, ale moja verzia je pre USA, ono to zase nie je až tak podstatné, pretože naozaj kazety šli z jednej fabriky.
Jedine Japonci si nechali v prvom ročníku pre seba jednu perlu zvanú UX Master, kde sa jednalo o keramickú kazetu typu II, celkom iste plnenú pásom UX-Pro. Taktiež Metal Master plnili pásom Extralloy, pretože nič lepšie už nevymysleli, ale samozrejme sa aj tento pás vyvíjal, ale neodvážim sa povedať koľko vývoja v 90tych rokoch tejto pásky a kazety šlo do zlacnenia výroby a koľko do kvality.

Balenie:
Dnešná verzia 1990 aj staršia 1988 obe sa štandardne vkladali do klasických svetlých hranatých krabičiek s logom Sony, to extra hliníkové prišlo až s poslednou generáciou označenou Super.
Booklet je klasický veľký typ J s mnoho miesta na popis, ako bolo u Sony zvykom, fólia s metalickou potlačou pre tento aj starší ročník, oba ročníky kazety boli prevedené tak aby presne dizajnom fólie, bookletom a potlačou na kazete presne pasovali do zostavy ostatných kaziet Sony pre daný rok. Odlišne pojatý bol zase až posledný Super model.
Zvláštnu pozornosť by som ale venoval polepom, pretože ich nedali do balenia :D Dobre teda namiesto nich ste dostali niečo odlišné, neviem povedať správny názov, ale jedná sa o pretláčaciu fóliu s textom a popismi, ktorú môžete aplikovať na keramický povrch kazety, ale aj na papier a teda aj booklet. Aj preto je moja kazeta "značková" Viem že kedysi som také doma mal v mladosti a nikdy sa mi to nepáčilo, pretože námaha na tlak bola veľká a výsledok mizerný, písmenka boli nekompletné a považoval som to za blbosť, ale to čo priložili k tejto kazete je vyslovene vidieť že je inej kvality než som mal za nejakého iného režimu bohvie odkiaľ :D
Aj tu síce treba nejaký tlak vyvinúť, ale rozhodne to funguje podstatne lepšie než čo si spomínam. Chce to len dosť trpezlivosti sa s tým pohrať. Keď už poriadna kazeta, tak aj zaujímavý prístup k popisom. (Zvláštny prístup zvolil aj Maxell s Metal Vertex, kde sa priznám že doteraz mi nie je jasné ako to má fungovať)
Tento typ fólie sa vkladal do všetkých ročníkov tejto kazety.
Potom tam máte ešte papierik s inštrukciami ku kazete a varovaniami, návodom ako použiť popis a na ktorú oblasť kazety.
https://ez647.sk/cc/bb/sony_mm9090n.JPG

Telo kazety:
Takže toto je pomerne zaujímavé, kompozitný/keramický materiál, ako mi niektorí povedali keď som im dal kazetu do ruky, že to je len plast a pod. ale rozhodne vysoká váha (nie až tak ako TDK MA-R) a chladný povrch ho od bežného plastu odlišujú
Na Nemeckých fórach som sa napríklad dočítal, ako precízne a poctivo bola vyhotovená kovová kalibračná kazeta Basf, áno mám namysli presne tú najdrahšiu kazetu na svete, kde sa veľmi detailne rozoberalo aký je ten Nemecký extra kov špeciálny a nebude trpieť deformáciami pri páde, ako v prípade kazety TDK MA-R, pretože tuhosť tejto kazety a precíznosť a teplotná stálosť sú jej najväčšími prednosťami, bolo napísané že Sony zrejme využil týchto informácií a časom prišiel na trh s keramickými kazetami Metal Master.
Nevýhodou tejto kazety je jej prehnaná krehkosť, ako som pochopil z varovaní na štítku priloženom v balení kazety, že je nevhodná pre autorádia, kvôli vysokému tlaku vysúvacieho mechanizmu, že kazeta je určená vyslovene pre High-End systémy.
Už som videl rozbitý riad, taniere a šálky, ale do tej zostavy mi akosi nepasuje si predstaviť rozbitú kazetu z keramickej hmoty, no rozhodne asi by som odporúčal opatrnosť, čo asi šťastný majitelia pri dnešných cenách vedia aj bez mojich doporučení :D
Malé okienko sme tu už mali v podobnom štýle v Nemeckých a iných EU či USA kazetách, toto je viac luxusne zaoblené, ako keď That´s vyrába Suono formát kaziet. Pôsobí to dosť luxusne, ale bez presvetleného decku je to trochu o nervy. Denon so svojou keramickou MG-X pojal okno viac originálne.
Okienko sa zrejme nelisuje súčasne s kazetou ako sa vyrábali moderné kazety, ale je komplikovane pripevnené o telo kazety, kde sú na povrchu vidieť akoby 3D vypukliny, od tepla? No rozhodne sa pozrite na jeden web kde je kazeta otvorená aby ste vedeli o čom hovorím:
http://compactcassette.weebly.com/sony- ... -1992.html
Kazeta je osadená hviezdicovými skrutkami a ja som si na to stále nezadovážil vercajk, takže som ani jedinú z mojich Master Sony nikdy neotvoril.
Cievky boli použité štandardné Sony s ich osvedčeným dizajnom v temne sivej farbe bez farebného odlíšenia svorky. Štandardne sa pre naše trhy tieto kazety poskytovali ako C60 a C90, ale Japonci samozrejme mali aj C46 a vo všetkých troch verziách sa používali veľké cievky. Zatiaľ neviem o Master Sony, ktorá by mala obyčajné v C46, ale veril by som že v posledných kusoch záveru tohto modelu sa vyskytnúť mohli.
Veľké cievky v presvetlenom decku už aj cez to malé okienko celkom vyniknú.
Chod cievok je neskutočne ľahký, ak mierne trhnete tužkou, tak sa druhá cievka odvíja veľmi dlho ako na ložisku, čo som do tej doby ešte nikdy nevidel.
Vodiaci blok - kazeta obsahuje rovnakú súčiastku, ale sivej farby ako sa dávala do kaziet Sony UX-Pro, zrejme pre metalku to bola potreba až v tomto High-End modeli, a neviem či je tiež keramický, ale Sony bude tvrdiť že určite áno :)
Už žiadne vylamovanie okienok ochrany proti zápisu - tu je tiež jedna zaujímavá novinka, máte potrebu vylamovať po nahrávke okienka ochrany zápisu ak kazetu nahrávate pre archívne účely? no rozhodne by to bola dobrá hádavá téma pre fórum a nikdy by som s tým nechcel v diskusii začínať, napriek tomu Sony to zariadila tak že nič sa vylamovať nemusí. Jedná sa o hranaté plastové U, ktoré vyberiete a obrátite na bok a vsuniete do kazety, potom podľa potreby zase s trochou námahy a nejakým nástrojom tento diel vyberiete a otočíte späť a nahrávate. Ako všeobecne toto je niečo čo mali mať vyriešené všetky audiokazety a VHS, koľko plaču a hnevu už som zažil kvôli omylom....
No a rovnaký systém používa aj TDK vo svojich MA-R a MA-XG už od začiatku. Ale u drahých Denon MG-X a Maxell Metal Vertex je to pekne postarom...

Páska:
ako som písal Extralloy dvojvrstvový náter, zrejme až do konca modelu. Metalky, hlavne tie vysoké zvyknú byť veľmi nepríjemne magneticky tvrdé a nepoddajné, ako som sa už presvedčil v testoch, aj u Denon MG-X, a po rokoch sa táto odolnosť voči novému záznamu ešte zvýrazní a páska je mimoriadne citlivá na premazy, alebo mechanické poškodenie, podrobnejšie v testoch.
Farba ako klasická metalka čierna, na silnom svetle sivá či namodralá, žiadna priesvitnosť. Aróma pásky je zase viac slaná ako v prípade Metal XR.

Kazetu som získal z aukra od Slovenského predajcu z Humenného, za 910KC v aukcii, kde sme sa bili dvaja a štartovacia cena bola 790KC. Bolo to v auguste 2008, v tej dobe sa mi to zdalo veľa, dneska by to bolo ako skoro zadarmo. Som rád že som tú príležitosť vtedy využil.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 20.10.2013:
+8db, bias 0
Tu mám toho trochu viac na srdci a to fakt že v dobe nákupov ako ten rok 2008, čo bol rok keď som získal Akai, ktorý bol po servise, tak som vždy nové kazety len rýchlo prebehol ako to hrá a vôbec nič som nezapisoval, popisy ku kazetám začali až podstatne neskôr, preto aj táto je až po piatich rokoch od kúpy, ale dojmy boli také ako v roku 2008, kazeta rozsvietila celý displej až po okraj a skreslila až na +10db. Výkon je fenomenálny a nechápal som, ale niečo sa mi proste na zvuku nezdalo, to som vtedy ešte ani nedokázal popísať kde je problém.
Čistota zvuku je ako na zdroji, ba aj lepšia, a na bias netreba siahať, dokonca je zvuk posilnený, pri vstupe +6db ide z pásky +8db.
No a teraz k tým problémom, po teste som našiel jemný náznak zúbkovania okraju pásky, len po Akai, čo je veľmi nepekné, nič tragické ale nedá sa to prehliadnuť, po iných deckoch som si to nevšimol. Proste Dual Capstan, a celkovo kladky sú mimoriadne citlivé na tak hladké pásky, čím kvalitnejšia páska, tým vyššia kalandrácia a tým vyššie nároky na presné vedenie cez hlavy a kladky.
Druhý problém bol silné kolísanie úrovne ľavého kanála, na grafe je to extrémne vidieť, preto som spravil grafy dva, druhý zo strany B je v poriadku, aj zvuk je tam v poriadku, ani zúbkovanie okraju pásky sa nekoná.
Takže magneticky a zvukovo neskutočne silná, mechanicky na tomto decku problémová, ale v roku 2013 som nahrával Sony Metal-ES 90 1986, ktorá by mala mať technicky zhodnú pásku s touto ako som popisoval vyššie, a zvukovo bola excelentná, taktiež nahrávka na +8db, s rozdielom že žiadne kolísanie ani mechanické problémy sa nevyskytli. Takže na presnosť keramických puzdier už bola uvalená kritika aj od nahrávačov, hlavne v prípade Denon MG-X, ale u Sony som to nepostrehol v takej miere, otázne je čo je presnosť výroby a čo presnosť po rokoch, kazeta by teoreticky nemala starnúť typom že sa plastové polovice mierne roztečú od seba, ale niečo asi na tom bude.
Grafy z Akai na konci, wave graf pre obe strany extra, a subjektívne hodnoty som odčítal z nahrávky, ktorú som robil pri vstupe 0dB:
160Hz +4,0dB
10kHz -1,0dB
20kHz - 6,0dB
hodnoty sú mimoriadne vysoké, ak nie vôbec najvyššie aké som kedy na tomto decku nameral

Pioneer CT-S550S, 21.10.2013:
+4db, jemne skreslené, občas drop, silnejšie výšky
BLE XD:
+4db, výšková zhoda, občas kolíše ľavý kanál, celkovo horší zvuk než by som čakal, takže problém s vedením pásky je aj tu a to tento deck bežne nemá

Technics RS-AZ7, 21.10.2013:
výšková zhoda, výstup z pásky je posilnený +2db oproti vstupu, ale plných +8db z pásky nedá, lebo už to mierne ťahá do skreslenia, len som si nenapísal či to hrá na +4 alebo +6db
ľavý kanál má tendenciu zakolísať, takže ani tu to nie je dobré?
ATC:
extrémne silné skreslenie aj pri 0db, kalibrácia totálne zlá a nepoužiteľná, ľavý kanál hrá ako pokrčená páska a občas celkovo vypadáva zvuk
(na tomto decku som nahral druhú stranu Sony Metal-ES 90 1986 asi na +6db s excelentným a čistým zvukom bez porúch a kolísania, ale malo to jedinú podmienku, žiadna kalibrácia sa nesmela použiť)

Technics RS-TR979, 22.10.2013:
+4db, výšky kvalitné, kanály v poriadku, efekt posilnenia sa nekoná
ATC:
+2db, výšky ešte kvalitnejšie, ale basy skreslené
takže jednak ani dvojhlava nevie na túto pásku kalibráciu, ale parametrami sa do takého decku vôbec nehodí na nahrávku, na druhú stranu je zaujímavé že problém s kolísaním nebol

Technics RS-TR575MII:
+4db naplno, výšky maximálne kvalitné až excelentné, taktiež bez problémov s kolísaním

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S
H: +2
L: +1
Síce som čakal od takej kazety viac, ale dobre, parametre sú v pluse aj pri východzom nastavení, ja som teda nič nemenil, nechal som tak ani bias, ani malý level nebol zmenený a nechal som ich na strede.
Zvukovo:
Dobré, ale neviem či práve exceluje, alebo či je zvuk hodný tejto kazety a toho stroja, výškovo je niečo sviežejší zvuk než zdroj, ale na niektorých skladbách a niektoré detaily a nástroje akoby boli jemne tlmené, a niektoré zase zvýraznené. Rozhodne sa nemôžem vyslovene sťažovať, pretože detail a precíznosť nahrávke nechýba, dokonca náročné sykavky vo vokáloch na eSkách sú reprodukované s neuveriteľnou presnosťou a čistotou, akú som už dlho nepočul, ak vôbec z pásky. Toto je zladené mimoriadne dobre, aj keď páska nehrá do bodky ako zdroj, tak vždy ponúkne trochu alternatívny pohľad na hudbu a tu má moje maximálne hodnotenie. Teda v tejto časti, žiadne prehnané precinkanie, viac prirodzené podanie stredov a výšok, žiadne skreslenie v tomto smere.
Čo sa týka výkonu tak proste nie, Akai so špičkami +10db je neprekonateľný, tu môžem nahrávať tak +4db a špičky +6db, to je na túto kazetu v tomto decku také maximum, ktoré sa vôbec nehodí prekračovať. Iste zahrá aj +8db, ale to je viac než počuť že sa to nesmie, ale dynamika a dravosť nahrávke nechýba, ak na zdroji divoká pasáž náhle poskočí hore, tak to páska dobre kopíruje a keď dodržíte trochu toho maximálneho stropu, nahrávka bude veľmi dobrá, bas je čistý a mohutný, a ten Sony basový hrb je tu veľmi malý až nevýrazný. Ten rozdiel medzi zdrojom a páskou je v niektorých skladbách naozaj na nerozoznanie aj keď porovnávate v reálnom čase priamo počas nahrávky.
Dobre za výkon by som už hodnotil tak na dvojku, pretože Akai ukázal že táto páska dokáže viac.
No a teraz sa presunieme k tej temnej stránke tejto kazety a pásky, to o čom nikto nechce čítať a mne sa to nechce písať, dôvody prečo som kazetu nechcel nahrať ak opomeniem vhodnosť výberu hudby pre takú kazetu, ideme proste na poruchy a kolísania.
Pri testovacej nahrávke na nastavenie zvuku si páska držala stabilitu, problémy z decku Akai a ostatných trojhláv som pri nahrávke na Sony nepostrehol. Pretočil som teda na začiatok a spustil nahrávanie naostro, no a tam to začalo. Oblasť starých testov a oblasť toho čo po sebe zanechal Akai. Prvé tri minúty od začiatku strany A to bol asi polovičný pokles úrovne ľavej strany s dropmi a výpadkami zvuku ako by bola páska riadne pokrčená, potom sa to ustálilo, ale behom starých testov sa často vyskytli dropy, výpadky zvuku a silné kolísania.
Páska je teda veľmi tvrdohlavá a rozhodne by som neodporúčal pokusy s nahrávkami a somariny, buď poriadne alebo nič, hlavne po rokoch. Aj keď nahrávky vtedy na Sony Metal-ES samozrejme na Akai a Technics tieto problémy nemali a to bola kazeta taktiež riadne otestovaná.
No a keby ste mysleli že tým to skončilo? že som si pásku opotreboval inými deckmi a testami? tak to sa mýlite, asi 2minúty pred koncom strany A, kde je panenská páska, ale otlačená od cievky a lepky zavádzačky, tak tam začali mierne poruchy a kolísania ľavej a potom aj pravej strany. Posledných asi 30sekúnd to bolo vyslovene nepríjemné a posledných 5sekúnd dochádzalo k celoplošným výpadkom celého zvuku oboch kanálov.
Začiatok strany B týmto trpel v trochu menšej miere, ale tiež asi dve minúty od začiatku. Oblasť starých testov sa prejavila aj na strane B, ale viacmenej už len symbolicky, koniec strany B bol tiež mierne zadropovaný. Takže asi toľko k mechanickej dokonalosti a nepoddajnosti tvrdej metalky a keramickej konštrukcie kazety. Niekedy mám pocit že to prinesie viac problémov než úžitku.
Nebyť mojich bežných testov asi by som mal zlý len ten koniec a začiatok, ale takto to bolo dosť nepríjemné a na metal páskach je to pomerne častý jav, s Denon MG-X to bolo tiež zlé po starých testoch, ale aspoň koniec pásky a strana B boli excelentné. Denon si vedel cievky so svorkou a zavádzačkou dať lepšie doporiadku než Sony, teda aspoň ako v ktorých kusoch kazety, zase musíte mať aj trochu šťastia.

Záverom:
do poličky, je to perla zberateľa, aj keď už trochu otrepaný model o ktorom sa neskutočne hovorí, ale málokto ho má, alebo je ochotný ho zaplatiť. Ale perla to je, o to viac získať všetky tri ročníky, alebo všetky tri ročníky pre všetky tri trhy. Alebo všetky tri ročníky pre všetky tri trhy vo všetkých dĺžkach.
No a čo do kvality? doporučiť alebo nie? asi by som povedal áno, podmienkou je dobrý stav a dobrý deck a hlavne dobre mechanicky zladený deck.
Kto chce naozaj vyskúšať alebo vychutnať kvality pásu Extralloy tak nech sa poobzerá po Sony Metal-ES 1985-1989, kde je ale zase riziko vyššieho veku. Inak táto kazeta samotná je viac luxus než nahrávka, mať ju, obzerať, chváliť sa s ňou, používať ju ako prezentačku, ale zaobchádzať mimoriadne opatrne a nestrkať ju zbytočne do kdejakej diery decku, ktorý bude nečistý so zlou gumou...
Povedal by som že v tej dobe, kúpiť ju novú, nahrať do archívu a nikdy nepremazávať, a starať sa o ňu v zmysle len do slušných deckov a walkmanov, či kľudne na playback aj pre slabšie stroje a veže, kazeťáky, kde viete že je dobrá kladka a pásková dráha.
Ale asi nič iné, ako tie metalky starnú, tak sa stále viac bránia kvalitnému záznamu a každý drobný fyzický prehyb na páske vám v nahrávke znásobia exponenciálne.

Osobne som o niečo lepšie výsledky dosiahol s TDK MA-XG, ale tam je zase iný biely problém že?

Ale všetko je to môj subjektívny pohľad v roku 2021 na highendovú kazetu z roku 1990. Viem že budú zástancovia Sony, alebo highendu dosť proti, alebo sklamaný, ale ja sám som tiež čakal viac a vôbec som tie problémy nepísal s chuťou.

dodatky:
počítadlo decku po jednej strane: 46.44
stav hláv: opticky čisté po oboch stranách, páska naozaj nevykazovala žiadne stopy oteru, ani nezanášala hlavy priehľadnou substanciou ako niektoré, žiadne výškové poklesy mimo porúch sa nevyskytli
poruchy na konci, o tom som už písal veľa vyššie
otlaky pásky na konci prvej strany: priečne čiarky stredné až výrazné, páska zvlnená stredne, tam by som videl v tých čiarach problém s dropmi a výpadkami

Takže to je môj druhý rozlúčkový článok k rozsiahlemu každodennému nahrávaniu za posledného 2,5mesiaca.
Od "zajtra" do konca týždňa by som teoreticky chcel nahrať ešte nejaké ľahšie kazety, no a od októbra už len príležitostne, ale zase mám plány s nahrávaním takže niečo zase dám dokopy, aj keď nie tak často. Napríklad pre milovníkov SKC plánujem postupný prehľad všetkých ročníkov základnej SKC GX, keďže som tam hovoril čo rok a šarža to totálne odlišná páska.

No a ešte dodám, roky som nevedel čo na tú Metal Master nahrať, nakoniec som mal nejaké originál CD Sandry a Modernov, ktoré už sú na iných páskach, ale že som čakal problémy so zvukom a pod, tak som sa k tomu konečne rozhodol a nahral ich znovu.
Ďalšie Metal Master a Maxell Vertex, to bude naozaj ťažká voľba.
Prílohy
DSC02449.JPG
DSC02449.JPG (97.08 KiB) 1626 zobrazení
IMAG0412.JPG
IMAG0413.JPG
IMAG0414.JPG
IMAG0415.JPG
IMAG0416.JPG
IMAG0417.JPG
IMAG0418.JPG
IMAG0419.JPG
IMAG0420.JPG
IMAG0423.JPG
IMAG0424.JPG
IMAG0425.JPG
IMAG0426.JPG
IMAG0427.JPG
IMAG0428.JPG
IMAG0429.JPG
IMAG0430.JPG
IMAG0431.JPG
IMAG0433.JPG
IMAG0434.JPG
IMAG0435.JPG
IMAG0436.JPG
IMAG0437.JPG
IMAG0438.JPG
IMAG0439.JPG
IMAG0440.JPG
IMAG0441.JPG
IMAG0442.JPG
IMAG0443.JPG
IMAG0445.JPG
IMAG0446.JPG
IMAG0447.JPG
IMAG0448.JPG
IMAG0449.JPG
IMAG0450.JPG
strana A problémová
strana A problémová
strana B v poriadku
strana B v poriadku
sony_metalmaster_90_1990s.png
Nec
stará páka
Príspevky: 617
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nec »

Ten aršík s písmenami sa u nás volal propisot. Stále sa niečo také dá kúpiť.
Mali sme pokusy tým popisivať booklety a občas aj kazetu.
Táto metalka bola taký svätý grál, o ktorom sme s kamošmi kecali, čítali testy v stereu a nikto ju nemal. :).
Nevie niekto čo bolo skôr posadnutosť Apole bielou farbou, alebo táto kazeta?
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10241
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

presne to bolo ono asi, taká blbosť čo nikdy riadne nefungovala :D
Používateľov profilový obrázok
oneeeee
čestný člen
Príspevky: 2442
Dátum registrácie: Štvrtok, 13. Septembra 2018, 19:53

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa oneeeee »

máš aj tieto v archíve ?
Prílohy
kazety akai.jpg
kazety akai.jpg (29.59 KiB) 1592 zobrazení
kazety diatone.jpg
kazety diatone.jpg (44.3 KiB) 1592 zobrazení
kazety onda.jpg
kazety onda.jpg (44.65 KiB) 1592 zobrazení
kazety resen.jpg
kazety resen.jpg (66.96 KiB) 1592 zobrazení
kazety rozen sk.jpg
kazety rozen sk.jpg (12.56 KiB) 1592 zobrazení
A K A I Am 67 , 39 GX 620 , 67 , R35 , R66 M959W CD 57 , 55 , 49 AT - 26 , 57 EA M-659 AP - M10 AJ 530 FL , 490 FL , VS A77 EOG , VS-G855 JVC HR-D 210EE SHARP GF 4646 , Panasonic S-VHS NV-FS 100 , 8 x trojpásmo
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10241
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

tá prvá Akai je z mojej stránky ukradnutá, predpokladám že 45space, ostatné nemám

ďalej Diatone je Denon a Mixonda MTX je GoldStar MTX

posledná rozet je niečo na čínsky spôsob TDK tie medzitým nepoznám


Akai je rebranded TDK D z roku 1973 vyrobená v Japonsku, už som tu jej popis z testu na Akai vkladal pred rokmi tuším.

https://www.vintagehifi.sk/viewtopic.php?p=22766#p22766

tretí test
Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"