Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10239
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Sony Hip Pop 90min Blue rok 1988 Made in Japan
https://ez647.sk/cc/sony_hippop.html

V šuflíku som hľadal medzi skôr získanými kazetami, nejaké tie obyčajné na posledný týždeň nahrávok. Vybral som veľa moderných TDK Thajsko, Maxell Panggung a pod, ale do ruky mi padla jedna použitá, ale ja použité získané takmer nikdy nemažem aj keby tam bola totálna blbosť, ale pekne poporade, najprv klasické keci o kazete.

Ďalšia limitka pre Japonsko od Sony, model Hip Pop.
Sony bola dobrým zdrojom limitovaných kaziet v rokoch 1985-1989, zrejme farby im nikdy nedochádzali a nápady tiež nie, škoda že to nevydržalo v takej miere aj neskôr, aj keď samozrejme nejaké zaujímavosti sa našli aj v 90tych rokoch.
Hip Pop je vlastne farebná verzia kaziet Sony HF pre Japonský trh pre rok 1988, ale Sony mala veľa modelov, ktoré zakladali na kazete HF, spomeniem čo ma teraz napadne, okrem Hip Pop to boli A-La, Cadeau de Pop-ri, Gokkingen, Music Pop´s.
Síce vintagecassettes uvádza Hip Pop aj pre Európu, ale neviem na akom základe, dajme tomu že sú všetky pre Japonsko a Music Pop´s pre USA.
Hip Pop sa robili v piatich farbách (čierna, žltá, červená, zelená, modrá) a známe sú tri dĺžky C46 (veľké cievky), C60 a C90.
Myslím že sa jednalo o najlepšie stráviteľné kazety v bežnej kvalite pre verejnosť, resp asi boli určené pre mládež a okrem zberateľov asi pre ľudí, ktorých lákali farbičky. Na druhú stranu v Japonsku to bolo brané celkom inak a šialenosti sa tam tešili veľkej a širokej obľube. Keby Japonci videli ako si tu v roku 1988 žijeme a mali by extra pre nás spraviť limitovanú sériu, tak by to vyšlo na jeden ročník 1988-1989 kaziet Sony Hip Off v kolekcii desiatich kaziet v rôznych odtieňoch šedi, ktoré by sa vyrábali s cievkami Emgeton pre dobový efekt a skrutky by boli nie pre krížové, ale ploché skrutkovače, aby boli kompatibilné s miestnym servisom.

Tak ma napadá, že v limitkách prevládali základné ferro kazety a výnimočne vyššie superferro alebo "chrome" ale nikdy typ IV, to už bolo totálne mimo cenovo aj mimo hlavného záujmu.

V mojej zbierke je len jeden kus novej zabalenej Hip Pop 90 (black) a táto použitá modrá C90, ktorú mám bez pôvodného bookletu.

Balenie:
Kazety boli balené do klasických hranatých hrubých krabičiek s logom Sony, svetlých alebo tmavých, teraz presne neviem, moja použitá mi prišla v tmavej Sony hranatej krabičke.
Booklet, ak to vezmem podľa druhej kazety, ktorú mám kompletnú, tak je krátky, kde je len stredná strana aj to nie celá pre popis, ale inak je tematický fľakatý a polepy taktiež, u tej mojej čiernej verzie to vyzerá ako od kravy.
Fólie sú pekne kontrastné a odlíšené pre každú farbu s odlišným vzorom, čo je celkom pekné a zberateľské, celú kolekciu môžete vidieť na tomto odkaze dole: http://www.vintagecassettes.com/sony/so ... sony88.htm

Kazeta:
štandardné telo priehľadného typu, ktoré sa používalo v modeloch HF od 1985 až do cca 1994, boli verzie so skrutkami, potom bez, rôzne Japonské deriváty, v podstate sa kazety vyrábali vo všetkých svetových pobočkách, Japonsko, Taliansko, Francúzsko, Thajsko, Mexico, možno aj USA.
Mimo HF sa výnimočne vyskytli aj pre kazety FXI, EF Premium, či dokonca typ II ako CDit II a Super CDit II pre Európu. Japonci v tom mali aj svoj ľahký rozpočtový model Basic, no a o limitkách som už písal.
https://ez647.sk/cc/audio_ddd.html#sony_hf
Jedná sa teda o pomerne robustné telo, kde hlavným znakom sú zmatnené spodné a horné časti kazety s výrezmi pre polepy, inak pomerne jednoduchý dizajn, dobre rozpoznateľný podľa typických vzorov a textúr firmy Sony, myslím že asi všetci z váš čo to čítajú majú bohaté skúsenosti s klasickými Sony HF kazetami, takže každý vie svoje, a ja len dodám že sa jednalo o solídnu kazetu.
Cievky samozrejme klasické Sony, tu sa hralo len na farebnosť.
Kazeta je svetlá číra, čo sa mne osobne veľmi páči, cievky a kladky sú prevedené farebne, v temne modrej možno skoro s nádychom fialovej farby. Kazeta je výrobne polepená metalickým štítkom, ktorý mi vždy pripraví peklo pri skenovaní, mal som tie kazety dve a naskenovať nešla ani jedna, pretože bol štítok vždy len čierny, takže som kombinoval skenovanie v rôznych uhloch a na podloženej kazete od skla a potom som to ukladal ako čiernobiely obrázok, pretože v istých uhloch odlesku to robilo farebné odtiene odleskov, to som skombinoval s klasickým skenom kazety, možno to nie je dokonalé, ale aspoň tam je niečo vidieť. (Už sa teším až za ťažké prachy získam niekedy ďalšie verzie HIP POP :D )
Takže to je celý kumšt tohto modelu, fólia je veľmi efektná a booklet taktiež, a najviac potom tie farebné cievky, ktoré vyniknú poriadne až vo verziách C46.
Ešte doplním že tento dizajn tela bol jeden z najviac vyskytujúcich sa falošných verzií z Číny, hlavne v kazetách Sony HF 1986, 1988 ale aj 1990.

Páska:
O HF som asi už niečo písal, hmm tak asi nie, tak len v skratke.
Na začiatku audiokaziet firmy v roku 1968 bol ferrooxidový pás Sony v kazetách zvaných proste LN (Low Noise). Už v tomto roku mali aj lepšiu kvalitu pásky, označenú ako Hifi, alebo skrátene HF. Neviem technicky aký je veľký rozdiel v týchto páskach, nemám ich tak detailne preskúmané, a staré kazety nie sú až tak celkom môj záujem, ale okrajovo, začiatok audiokaziet Sony, a hneď dve rôzne kvality ferrooxidovej pásky, alebo aspoň sa tak tvária, ak predávali dva rôzne modely. (Oni v tej dobe toho na obaloch veľa neuvádzali o zložení)
Od roku 1972 sa Hifi premenovalo na HF, ale to je samozrejme tá staršia verzia, ako model bol zamýšľaný trochu inak než základná normal kazeta.
V roku 1976 pre USA linku nachvíľu Sony experimentovala s názvami High Fidelity PLUS a Ultra High Fidelity (UHF)
Od roku 1978 to konečne začína trochu viac zapadať a v Európe sa základná ferro kazeta volá CHF a vyšší výkonnejší model BHF a pribudla aj tretia verzia kvality a to AHF čo bola ultimátna superferro kazeta, o zložení sa poriadne stále nič nevie, teda ja neviem :D
AHF uvádza na obale niečo o super jemných časticiach, to bolo asi všetko.
USA mala iný názor a túto trojku ferro kaziet nazvali LNX - HFX- SHF.
Japonci sa ale držali názvov ktoré pre tento rok dali Európe.
1982 sa aj USA týmto názvom prispôsobila.
1985 je tu konečne nové rozdelenie kaziet HF - HF-S - HF-ES a novinka je rozpočtový model EF a jeho deriváty.
Japonci si ešte dopriali HF-Pro a neskôr aj HF-X.
To je taký základ, ktorý tvoril Sony od začiatku do polovice 80tych rokov.
Ja som si kedysi myslel že CHF je EF a BHF je HF a že AHF bola HFS, pretože som neveril že mohli už v tej dobe mať tak silnú pásku normal, ale zrejme to tak bolo.
Znovu prikladám prehľad Sony na fóre HF viewtopic.php?f=28&t=963
Takže v skratke, Hip Pop používa štandardnú pásku HF s časticami zvané Pure Gamma, páska by mala byť zhodná s tým čo poznáme z HF 1988.
Páska v tejto kazete je už celkom opotrebovaná a ošúchaná.

Kazetu som získal z aukra v roku 2013 z Česka, ktorú mi vtedy zakúpil kamarát a poslal, pretože som bol práve nezamestnaný, ač bola aukcia za 1KC, čo som síce mal, ale už nie na tie obštrukcie poslania prachov do ČR a poštovné.
Aukcia bola na aukru dosť dlhú dobu ako pack použitých kaziet, kde boli prevažne HF kazety a mohlo tam byť tak asi 13kaziet, a Hip Pop tam svietila ako ozdoba na Vianočnom stromčeku až mi bolo podivné že to nikto nechcel, síce ani jedna kazeta nemala booklet a všetky sú riadne ošúchané a opotrebované, ale za korunu a tá limitka k tomu mi prišla viac než dobrý nákup.
A teraz k tomu prečo nahrávam na použitú kazetu, pán totiž všetky zmazal pred predajom, takže žiadna dobová hudba sa nekonala, čo môže byť aj dobre, ale aj na škodu.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 20.6.2019:
+4db, bias -12
Výstup úrovne ako na zdroji, veľmi pekný zvuk, bez porúch a kolísania, žiadny náznak zlého zvuku vekom, či rozkladu spojiva, zlého skladovania, samozrejme poruchy sa nájdu v rámci opotrebovania a poškodenia predošlým majiteľom.
Ako použitú kazetu som nerobil v tej dobe testy ani graficky, ani na ostatných deckoch a celkom mi to nevadí, pretože HF kaziet mám dosť, aj novorozbalenú HipPop, ktorú až niekedy nahrám, tak ju iste prejdem na ostatných strojoch.

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S
H: mimo rozsah / bias minimum -1 až +1 dielikov, kolíše
L: -4 až -5 / malý level na max +4 dieliky
Teda tu to už nastaviť presne nepôjde, pretože oba potenciometre sú na max a bias je tak akurát, viac s tým nič nejde robiť.
Zvukovo je ale celkom dobrá, výšky sú takmer ako zdroj, malý pokles, ale sú trošku ukričané, nie ostré ale to čo ostalo je viac zvýraznené, ale hrá to prijateľne a neskresľuje viac.
Výkonovo +4db, špičky +6db, myslím že na obohratú kazetu dosť slušné, basovosť je zvýraznená mierne a zvuk je príjemný, tak idem na ostrú nahrávku.
Začiatok pásky pár minút mierne kolísal a dropoval, tak primerane opotrebovanej páske, koniec pásky pre zmenu vôbec.
Jeden úsek v štvrtine pred koncom mal väčší výpadok zvuku, kde zvuk na chvíľu vypadol úplne a potom sa vracal v štýle efektu fade a na strane B to spravil opačne, sa stišoval a potom skočil späť, asi nejaký poškodený úsek pásky, podľa čiarky na návine cievky to tak vyzerá.
Inak poruchy a kolísanie mimo opotrebovaných úsekov sa nekonali.
Trochu ma zamrzelo že počas hrania trochu poklesla výšková odozva pravej strany a druhá strana hrala celkovo viac tlmene.
Inak dynamika tejto páske rozhodne nechýba. Teda ja som si to šetril na nejaký extra mix, ale dávať super nahrávky starej opotrebovanej kazete, ktorá ma len základnú pásku, len kvôli krajším farbám cievok asi nemá zmysel že. I keď u C46 by som hovoril inak :D

Záverom, model Hip Pop aj keď sa jedná o starú obyčajnú HFku, tak sa predáva za cenu metaliek, nehovorím o tom že jeho dostupnosť je trochu chudobnejšia, ale ako zberateľská kazeta do poličky je to priam stvorená.
Na nahrávky, no tu nesedí pomer cena výkon v dnešnej dobe, ale samozrejme, aj staré HFky ak sú v dobrom stave sú veľmi dobre použiteľné pásky, len potrebujú dneska viac kalibrácie, hlavne experimentov s biasom, výkon je veľmi silný, konštrukčne je kazeta výborná a odolná.
Tu by som v prípade záujmu asi najviac odporučil sledovanie ebay a aukcií s použitými kusmi, ktoré aj dneska idú do výšin, ale ja vtedy a za korunu, boli všetci idioti čo zaváhali, ak nad tým premýšľali ak videli tú aukciu, lepšie pre mňa :D Takže vlastne vďaka páni čo ste nad tou kazetou premýšľali a nechcelo sa vám dávať 1KČ :)
Prílohy
IMAG0467.JPG
IMAG0468.JPG
IMAG0469.JPG
IMAG0470.JPG
IMAG0471.JPG
IMAG0472.JPG
IMAG0473.JPG
IMAG0474.JPG
IMAG0475.JPG
IMAG0476.JPG
IMAG0477.JPG
IMAG0478.JPG
IMAG0479.JPG
IMAG0480.JPG
IMAG0481.JPG
IMAG0482.JPG
IMAG0483.JPG
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3647
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Sony Hip Pop, toto sú presne kazety, ktoré sa mi páčia. Je v tom dobrý pásik, vyzerá to dobre a tie farebné kombinácie to robia zaujímavé. Viem si predstaviť ich mať na krabice a odbaľovať jak mydlo. Roztrhneš, zahodíš a použiješ. Dnešné ceny z toho ale robia kazety, ktoré ...no mať ich nebudem

Sony Metal Master, to je majstrovský kúsok, nič viac k tomu netreba

TDK IF, tak toto sa mi kedysi veľmi páčilo ale bolo to veľmi rýchle, hneď ma to aj prešlo. Nemám ani jednu a ak ju niekto vyslovene do mňa nebude tlačiť za 4e ani mať nebudem. Nejako sa mi prejedli, sú tak zaujímavé až to bolí. Najviac púta oči tá krabička, ktorá je ale vlastne hovadina, samotné kazety sú pekné a nepochybne kvalitné ale niekde je chyba aj preto čo hovoril EZ o tých plesnivých a podobne. Takže booklet a nálepky paráda, kazeta super, krabička mi lezie asi na nervy a tie divné odkazy z toho robia pre mňa niečo čo mi stačí, že je na EZ stránkach, a to som si to ani raz ešte nepozrel.
dnes som akýsi dobre naladený a furt len chválim :roll:
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10239
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

tak bol nepriamy záujem vidieť v recenzii aj AR pásik, tak je tam :D

a že viac k Sony Master netreba, sa nejak opomenuli tie problémy čo má kazeta rokmi
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3647
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

AR je výborný pásik ja len, že toto prevedenie IF neni pre mňa
Sony Metal Master, ja som žiadnu nenahral takže neviem nič k tomu, veľa kaziet a hlavne z vyššej rady nevedelo re-recording
a pri tejto asi kapituluje aj veľa kazeťákov
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10239
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

no skôr som myslel kolísanie na strane A, a potom poruchy na konci po tých otlačeniach pásky, to ma totálne dorazilo
z Metal ES som také problémy nemal a to som nahral jednu stranu na Akai a druhú na AZ7, je to jedna z mála metaliek čo na AZ7 fungovali excelentne, bez ATC samozrejme :D
Stano
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1329
Dátum registrácie: Streda, 8. Júla 2020, 22:10

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Stano »

Si musím lepšie prečítať ten test o sony :D Ja tú značku nemám rád, ale ono je to tak ako so šoférmi nadávajúcimi na mercedes, aj keď v ňom nikdy nesedeli :lol:
Ale závady Sony ma zaujímajú, to by sa na maxelke nemohlo stať, to som si istý :D
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10239
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

na to som to písal :D

Maxell má celkom dosť prehreškov, ani Vertex po rokoch neoslnila výkonom za okraj displeja, a to ani na Akai, ale mať niečo vhodné, mohol by som ho nahrať aj hneď, už je pretestovaný, už len čaká na vhodnú hudbu, až do dlhej staroby :D

na Merecedes som tiež nenadával, keď sme mali ťahač tejto značky, už len z toho dôvodu že predtým sme mali Liazku :D (osobáky neviem, to šlo vždy mimo mňa)
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3647
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Na tej Sony MM sa to dá vygumovať tie prepisky, keď už teda sa dajú okienka proti zmazaniu otáčať?
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10239
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Hehe myslím že nie :D
Ale toto je fakt dobrá poznámka, kazeta s trvalými popismi, a k tomu pás nevhodný na časté mazanie, ale okienka sú ako VHS Emtec 1000x Rec/Play :D
Ale vážne si myslím že Sony nechcelo aby sa niečo vylamovalo na keramike, tak to riešilo takto a TDK s kovovými jazýčkami, ktoré by ste museli vylamovať len v autoservise, alebo v nejakej fabrike na spracovanie kovov :D
Má to istú logiku a ten zvyšok logiky má medzery. Na druhú stranu luxus a prestíž tejto kazety tie otáčacie jazyky celkom zvyšujú.
Sa divím že to nedali do Denonu, tam sa keramika "bežne" odlamuje.
A Maxell s svojím matrošom na XL-S kazetách, tam sa ani nedá hovoriť o vylamovaní, tam potrebujete skoro nožnice, lebo sa to vykrúca ako guma :D
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3647
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

ok a co je MITE, MITE, KIITE?
Som zvedavý čo nahráš dnes
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10239
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

to bude niečo Japonsky ale naším textom, skús dať do prekladača :D

dneska už mám nahraté, ale nie a nie ten text dopísať, nejako sa mi to posledné dni naťahuje strašne, ale do hodky to bude už tu !
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10239
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Denon DX1 60min rok 1992cca Made in Singapure by General Magnetics
https://ez647.sk/cc/denon_dx1.html#92

Ešte než sa dostanem k tým lacným kazetám novej výroby ako som spomínal včera, tak mi do ruky padla táto Denonka, ktorá je v podstate už tiež novším OEM produktom a nie čistokrvným Denon, i keď...

DX1
Jedná sa o základný ferro model firmy Denon vyrábaný v Japonsku, ktorý má názov pásky Purrix.
Denon má pomerne bohatú históriu výroby, už od 70tych rokov vyrábal pásky, vtedy pod značkou Columbia, taktiež začínal s ľahkými modelmi Low Noise a pod. a chvíľku to trvalo kým došli až k modelu DX1 a značke Denon. (Na internete sa dajú nájsť aj kotúče pre cievkáče s ktorými firma Columbia začala výrobu, ale rok neviem)
Denon model DX1 vlastnej výroby vydržal asi až do roku 1988-1990, a súbežne s ním aj rozpočtový model LX, ktorý bol ale zrejme technicky identický.
Jedine približne v roku 1990 sa objavil model DX, bez jedničky, kde bola výrazne menej výkonná páska a v katalógu bol DX a DX1 oddelený ako dve odlišné kazety s rôznymi parametrami, ktorú som už nahrával a bolo to naozaj mierne slabšie. (a viem že už boli aj rôzne OEM verzie pre rôzne trhy v tej dobe, ale ešte žiadnu nevlastním pre porovnanie)
viewtopic.php?p=29881#p29881
Od roku 1992 ponúka Denon kazety DX1 vyrobené firmou General Magnetics Singapure. Ak sa niekedy riešil vzťah OEM firmy Denon pre svoje kazety firmou That´s, ako už bolo na fóre niekoľko krát naznačené, tak to bola práve firma GMS, ktorá už mala That´s technológiu v hrsti, zrejme zakúpenú, ak sa Taiyo Yuden rozhodla skončiť s výrobou kaziet a posunula to firme General Magnetics.
Pre rok 1994 sú už všetky kazety Denon okrem metalky, vyrábané firmou GMS. Jedine páskou si nie som istý, už som tu viac krát naznačil, že to vyzerá, akoby Denon prestal vyrábať komponenty, ale ostal ešte niekoľko rokov pri výrobe pásky, alebo len spotrebovával zásoby už vyrobenej pásky a z GMS nakúpil len kazety C-0. Myslím si to pretože modely HD7 a HD8 uvádzajú na obale pôvodné Denon zloženia, takže mohli len zavádzať zákazníka, alebo to bolo naozaj tak ako som napísal. (až by som také kusy získal, porovnal by som)
Jedná sa o kazety v tom zvláštnom prevedení okna:
http://www.vintagecassettes.com/denon/d ... enon94.htm
V prípade kazety DX1 som ešte viac na pochybách, pretože obal stále uvádza Purrix, ale je páska naozaj Purrix? alebo GMS? u tých bežných typov normal sa to ťažšie pozná, musel by som nájsť a porovnať aspoň farbu a vzhľad staršej verzie DX1 s touto od GMS, ale berte to tak že sú dve možnosti, páska GMS, ktorá je odvodená z technológii Taiyo Yuden, alebo vlastnej, možno príbuzná That´s RX, alebo proste je tam naozaj navinutá Denon DX1 do prázdnej kazety GMS.
V Japonskej línii histórie Denon to bolo ešte zložitejšie, tam bol taktiež model DX1, ale v priebehu rokov niekoľko krát premenovaný na RE, RS, mal aj rôzne dizajnové variácie a limitky s pestrými farbami a zdá sa že si originál Japan komponenty a dizajn Denon držal u takmer všetkých kaziet až do roku 1994. Od 1995 nastúpili kazety Denon od Saehanu, niečo ako som nedávno robil nahrávku modelu CD02.

Dnešná kazeta, balenie:
Hrubá zaoblená krabička svetlá číra, ale Denon svoje krabičky nemal zaoblené ako konkurencia, ale len tak veľmi jemne aby tie hrany neboli nepríjemne ostré, to znamená krabička a balenie je originál Denon, aj napriek OEM kazete.
Booklet štandardný s oboma stranami na popis v červenej schéme. Polepy jednoduché na štýl Denon.
Fólia presne kopíruje vzhľad predošlej Japan verzie DX1, ale tá mala zelenú farbu a tu sa to zmenilo na červenú. Jasne tam označujú že páska je Purrix, o pôvode inak ani náznak. Neskôr pre rok 1996 výrazne modernizovali obal, ale kazeta ostala od GMS pre EU a USA.

Kazeta, telo, história:
Jednoduché telo, pripomína skôr zmes Čínskych komponentov a dizajnov, ale Singapur je už Ázia, že, asi mali rovnaké myslenie, ako keď chytíte do rúk Nemeckú, alebo Európsku kazetu, viete že je to odtiaľ a nie z Číny, alebo Americkú, no a toto má presne ten Ázijský šikmookienkový nádych.
Firma GMS teda nepobrala od Yudenu vždy dosť dôvtipu na tvorbu dizajnu pre obyčajné kazety, ale nechala sa viac viesť zákazníkom.
Dnešná konkrétna kazeta má na prvý pohľad až Emtecovský vzhľad, povrch tela hladký s jemným označením rámu okolo a šikmým priestorom pri vylamovacích okienkach. Štvorčekované zmatnenie vodiacej časti je tak všeobecne Ázijsko Čínske, a stredová mreža medzi cievkami akoby bola kopírovaná od kaziet Forward.
Vedenie pásky a precíznosť je tak o niečo lepšia než u Číny, ale v porovnaní s originál Denon mám dosť pochybnosti.
Aby som porovnal, iné ich výrobky, napríklad vybrané šarže Basf Soundtrack a The Colours of Sound, ktoré nie sú od ICM, tak sú práve od GMS a tam je zmenený dizajn, resp povrchové vzory za tie Basfácke, na prianie zákazníka, rovnako tak sa výnimočne našli šarže Ferro Extra I, ako je táto, kde to na obal zabudli uviesť:
https://ez647.sk/cc/basf_fe1.html#92gm
Potom ešte kazety RCA, ktoré majú s touto Denon identický generický dizajn výrobcu GMS:
https://ez647.sk/cc/rca.html#01
Čo sa týka histórie, tak kazety sú známe od konca 80tych rokov, kedy sa vlastne postupne dostali k technikám od That´s, až do doby po roku 2000 ako v prípade RCA kaziet, zdá sa že ako výrobca patrili k dlhodobo veľmi aktívnym a netuším kedy skončili, ale zjavne už nevyrábajú, ale na rôznych stránkach ohľadne duplikácie a predaja sa ich dizajny od základných až po tie od That´s dali získať ako duplikačné kazety C0 a pod, v rátane dizajnu Suono. No a ja naozaj neviem či začali ako samostatná firma po nákupe technológie Yudenov, alebo vyrábali sami kazety a pásky aj predtým, ja neviem aktuálne o žiadnej kazete staršej než sú uvedené Basf z rokov 1989-1990 Soundtrack a TheColoursofSound.
Cievky:
tu je to samostatná kategória, prakticky od tejto firmy poznám dva druhy cievok, ten čo je dneska v kazete Denon by som povedal že je ich originálny, ten používali aj v Basf, a ostatných produktoch. Na prvý pohľad si poviete Sony, ale to robí tá C svorka, no pri bližšom pohľade na ten vzor po obvode, sú to také malé nulky/óčka nasypané nahusto po obvode cievky. Dizajn je to originálny, pretože nikto s tým neprišiel a celkom stráviteľný, ale mne sa nepáči že je bez výstuhy, vlastne trochu ako kazety Emtec a Čína, ale na druhej strane je vidieť hrubší plast po okrajoch, obvode a základni cievky, z tých niekoľkých kusov čo mám nie je jediný prípad deformácie cievok a tak ich zatiaľ považujem za spoľahlivé. Presnosť úchytu svorky a pásky mi príde väčšia a lepšia než u kaziet ako SKC.
Druhý typ cievok,ktoré GMS vyrába je presná kópia cievok That´s, ktorú ale používa podstatne menej, mimo iné tento dizajn v tomto období používa aj GoldStar, takže nejaké vzťahy tam boli, buď na formy, alebo odkúpenia, alebo proste obchod s komponentmi.
Zhrnutie dnešnej kazety:
Používa teda ten najviac generický dizajn GMS, ktorý som popísal, v mierne tmavej až nažltlej kazete, cievky GMS snehovo biele s červenou svorkou. (verzie Denon DX1 1996 už majú "svietiacu" oranžovú svorku ako kazety That´s as:II)
Potlač kazety je dvojfarebná, trochu rozsiahlejšia, ale ladí s červenou farbou s modelom kazety, čo sa celkom hodí že zvolili pre nový OEM model červený dizajn a pre starý originálny zelený, takto nemusíte dlho pátrať v ponukách a fotkách na weboch hneď vidíte čo je to za verziu. (nedá mi nespomenúť, že napriek všetkej tej kvalite a poctivosti starších Denon kaziet, sa práve v Japonskej rade kazety RS, ktorá má takmer identický zelený dizajn fólie s Európskou DX1 1988, občas podľa šarže vyskytujú aj Čínske OEM kazety, pozor na to)
Kazeta používa zavádzaciu pásku GMS matnú bielu, žiadne farebné značenia dĺžok podľa Denonu nenájdete.

Páska:
taká stredne hnedá a stredne priesvitná, čistá bez nejakých vád, alebo špinenia hláv. Rozhodne sa neviem na istotu vyjadriť či je to ten Denon Purrix ako uvádza obal, alebo je to proste GMS pás, kľudne z techník Yudenov.
Ale predbežný záver by som si spravil, Denonky mali často pigmentačné mapky na páske, táto je úplne bez náznaku, Denon DX1 sa po rokoch veľmi ťažko budila, trpela často dropmi, aj keď za mlada to boli kvalitné pásy, tak dneska zostarli skôr než konkurencia, ale zatiaľ by som sa priklonil k tomu že je to GMS pás a nie Denon Purrix.
Ešte dodám že v kazetách Basf Soundtrack a TheColours of Sound boli totálne odlišné pásky aj keď boli obe GMS, a potom sa v rovnakých kazetách a fóliách vyskytli aj ICM Switzerland, a tabuľky Basf s nameranými hodnotami MOL, SOL a citlivosti, vlastne nevieme k čomu patria na obaloch, ani tie kazety hierarchicky ani vhodnosťou zaradenia, to vyzeralo ako nejaký výrobný omyl, alebo limitky, inak povedané bordel.

Kazetu som získal od zberateľa z Brna v roku 2013 za 65KČ.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 2013:
+6db, bias -12
Výkon je síce nadmieru dobrý, ale výškovo ani pri hlbokom podbiasovaní nie som spokojný, no aspoň bez kolísania a bez porúch.
Grafický test z Akai na konci, ja som si to porovnal s DX1 1988 Made in Japan, priebehy sú vzdialene podobné, ale staršia pravá Denonka mala väčšie poklesy na basoch a stredoch, ale lepšiu výškovú odozvu než táto GMS, takže asi tak.
Hodnoty subjektívne, cca odvodené z grafu pri zázname na 0dB:
160Hz -1,0dB
10kHz -15dB
20kHz -20dB

Pioneer CT-S550S, 2013:
+2db cca, výškovo slabšia
BLE XD:
pri +2db už začína skreslenie, inak výškové podanie by bolo dobré ako na zdroji, kalibrácia po cudzej kazete, v tomto prípade po Basf LHEI 90 1985 dopadla výrazne lepšie, po tejto kalibrácii sa naša GMS Denonka dostala na +4db s kvalitnými výškami a vysokým výkonom, bez dropov, takže buď iný deck, alebo iná predloha pre kalibráciu, inak to nemá zmysel.

Technics RS-AZ7, 2013:
+4db, výrazne slabšie výšky
ATC:
+2db, výšková zhoda, zvuk je dobrý, ak už iný deck nepomôže tak toto je vhodné

Technics RS-TR979, 2013:
+4db, výšky slabšie, bez porúch a kolísania
ATC:
+4db, kvalitné výšky, aj výkon občas blikne na +6db, bez porúch a kolísania, ale iné kazety ako napríklad Sony DC mi v porovnaní s touto Denon prišli lepšie.

Technics RS-TR575MII:
+4db, výšky stredne uspokojivé

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S
H: mimo rozsah / bias na minime +1 až +2 dieliky displeja, hodnota kolíše
L: -5 / malý level na maximum +4 až +5 dielikov displeja, hodnota kolíše
Teda vyzerá to poslabšie, už ten dojem z kalibrácie je že sa jedná o mierne slabšiu triedu ferro kaziet než konkurencia.
Nastaviť to nešlo presne ak bias ukazoval na displeji 0, tak level +3 až +4.
No ale nejako si na tie nerovnováhy pomaly začínam zvykať, kazetu som nahral v rámci možností dobre, ale to nejako dneska predbieham.
Výškovo povedzme že je to aj tak slabšie, mierne výraznejšie, ale stále v miere stráviteľnosti. Ale stredy a vokály sú nejako hlasnejšie a ukričané oproti zdroju, Basovosť je zvýšená typicky pre Sony, ale napriek tomu je celý záznam akoby cez EQ kde sú výšky tlmené, ale basy zvýraznene neprirodzene nie hlboko ale stredobasovo a vokálne, celý zvuk má mierne iný charakter. Nie je to typické ani pre Denon pásky ferro čo som nahrával, ani pre GMS, teda na tomto decku som GMS ferro nenahrával, ale That´s RX a tá takto rozhodne nehrala.
Výkonovo +4db s občasnou špičkou +6db.
Ako miernu chválu by som vyzdvihol že som nepočul jediný drop a kolísanie na nahrávke, ani na konci strany.
Na druhej strane sa počas pásky vyskytol mierny výškový pokles, viac než pri teste, inak nič. Mechanicky tiež v poriadku, napriek Čínskemu nádychu kazety je páska zrejme bezpečná, ani neškrípe, chod je hladký.

Záverom, ako do zbierky pre niekoho zaťaženého na Denon áno, ale mňa vždy hnevajú kazety čo sú veľkých výrobcov a pritom sú OEM, takže sa mi na tú kazetu nepozerá dobre :D
Z hľadiska nahrávok je výrobca General Magnetics Singapore taký zaujímavý, je to skoro low end podľa mňa ako Saehan alebo SKC, ale rozhodne je to použiteľný materiál, len sa treba vyhrať s kalibráciou, výkon majú, výšky si treba vyprosiť a celá farba zvuku je ale taká zvláštna, no nudná kazeta to nieje. Mechanicky funkčná bez typických problémov. Ak som porovnal trochu testy Basf od GMS, či týchto Denon, tak isté kvality tam boli, jedine s verziami pod značkou RCA som bol vyslovene nespokojný s kvalitou zvuku, je možné že mali mnoho šarží a verzii ferro kaziet, možno robili vo veľkom ferro pásku v rôznych prevedeniach, možno aj pre duplikačné účely, takže každý kus a model preveriť poriadne extra kus po kuse.
Takže na vyskúšanie nahrávok doporučujem.

Dodatky:
počítadlo po jednej strane: 32.26
stav hláv: po oboch stranách len jemný náznak okrajov, po prechode
poruchy na koncoch: žiadne počuteľné
otlaky pásky na konci strany A: priečne čiarky veľmi jemné, zvlnenie pásky malé až stredné
Prílohy
IMAG0346.JPG
IMAG0347.JPG
IMAG0523.JPG
IMAG0524.JPG
IMAG0525.JPG
IMAG0526.JPG
IMAG0527.JPG
IMAG0528.JPG
IMAG0529.JPG
IMAG0530.JPG
IMAG0531.JPG
IMAG0532.JPG
IMAG0533.JPG
IMAG0534.JPG
IMAG0535.JPG
IMAG0536.JPG
IMAG0537.JPG
IMAG0538.JPG
IMAG0539.JPG
IMAG0540.JPG
IMAG0541.JPG
IMAG0542.JPG
denon_dx1_60_1992.png
denon_dx1_60_1992s.png
Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"