Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
Moderátor: AdmineR
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
jasné to by som im mal vlastne napísať ja
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
Trochu mi ušiel vlak za posledné dni. A naskočenie rovno do panagongu je výborné.
Perfektne sa to čítalo.
Tieto lacné kazety sú riadna motanica vzťahov a spoluprác.
Nuž keď pri predajnej cene okolo jedného dolára ,či kolko stáli, treba aj zarobiť .
Kto iný môže povedať že vyrábal Maxell, Sony, TDK a aj Basf (emtec). Veď tá firma je legenda už dnes.
Perfektne sa to čítalo.
Tieto lacné kazety sú riadna motanica vzťahov a spoluprác.
Nuž keď pri predajnej cene okolo jedného dolára ,či kolko stáli, treba aj zarobiť .
Kto iný môže povedať že vyrábal Maxell, Sony, TDK a aj Basf (emtec). Veď tá firma je legenda už dnes.
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10265
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
tá firma je legenda hlavne pretože vyrába kazety aj dnes
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
Tak verme, že im tie stroje od maxellu vydtžia. Nech to fičí.
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10265
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
ja ti neviem, sťažnosti na posledné kusy UR sú stále viac obsiahlejšie čo do presnosti a kvality výliskov až po príšernú pásku, už viac členov to písalo nielen sem, ale aj na rôznych fórach , rôzny ľudia, že rok čo rok sú tie šarže Maxell stále mizernejšie, to už sa každý potom začal zaujímať radšej o FOXy
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10265
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
TDK Life On Record FE Ferric 90min presný rok výroby 2011, Tape Made in Korea, Kazeta, montáž Thajsko.
https://ez647.sk/cc/tdk_feferric.html#12
Dneska zmeníme výrobcu, ale ostaneme pri veľmi novodobých kazetách.
Povieme si niečo o Thajskej výrobe TDK, ako ich rozpoznať od "klasických", trochu zasvätenia do tejto TDK problematiky posledných rokov.
Model FE Ferric - najnižší rozpočet čo poznám:
TDK uvádzala rozpočtové ferro kazety základnej triedy behom mnohých rokov, pre všetky trhy, je to celkom ťažké sa vyznať, kde to miestami vyzerá akoby sa firma chcela zmocniť abecedy (modely A, B, D, F, J a neviem čo všetko)
Ak sa zameriam na to čo bolo v našich obchodoch tej dobe, tak model Fe Ferric, ktorý budem dneska nahrávať, má síce celkom dlhý a honosný názov kvalitnej ferro kazety, ale podľa mňa to bol ten najnižší rozpočet čo sa u nás predával.
Model sa objavil približne v rokoch 1998-2000 ako jedna z posledných noviniek TDK v našich končinách, rozpočtový model T1 bol u nás trochu skôr. Vzhľadom k jednoduchému prevedeniu obalu na taký ten štýl 80tych rokov, kde bolo vidieť väčšinu kazety cez fóliu ma nikdy nelákalo túto kazetu kupovať, obzvlášť keď ju kupoval každý známy a kamarát na nahrávky, ako najlacnejšiu kazetu na trhu až do doby kým neprišli do našich reťazcov kazety Acme, Brownie, Sipote a Tesco.
Ako som ale zistil, tento model v podobnom dizajne tu bol už v prvej polovici 90tych rokov, videl som to na youtube u pána z GB, ktorý ho ukazoval vo verzii zvláštnej priehľadnej kazety TDK, identickej s modelom J, ktorý mám na webe.
https://ez647.sk/cc/tdki/b/tdk_j6090c.jpg
TDK teda očividne takmer vždy v pôvodných verziách používala Dynamic pás, teda Grained Ferric, možno nižšie kvalitatívne šarže a pod, ale viem že Nstar tu už vkladal fotky kde mal asi u tejto kazety aj iný typ pásky než je štandard.
Okrem toho ako model prišiel k nám tak na začiatku sa jednalo o Luxemburskú výrobu už so zmienenou páskou D, a potom to prešlo pod Thajsko kde bola odlišná páska v mojom prípade Kórejská a ja som si na 90% istý že je tam Saehan.
Obaly sa v priebehu rokov takmer nemenili, len detaily a popisy, model vydržal až do konca s označením Life on Record, do roku 2012, spolu s kazetami TDK D, prípadne SA. U SA Life on Record z Thajska mám najnovší kus vyrobený v roku 2010.
Thajská pobočka TDK Rojana Plant Thailand 1991-2011 † RIP
Neviem či vyrábali aj samotnú pásku, alebo navíjali tú dovezenú z Japonska, ale u tých posledných kusov sa rozhodne jednalo o OEM pásky v kazetách TDK Made in Thailand.
Z dnešného pohľadu by sa skoro dalo porovnať že Thajsko pre TDK malo význam asi ako Indonesia Panggung pre Maxell, lacnejšia výroba, menej kvalitné výrobky oproti Japonským a hlavné portfólio boli základné kazety a ostali ako posledný výrobca kaziet tejto značky pred ich definitívnym koncom.
Bolo by zaujímavé ako dlho by to ťahali s kazetami ak by nedošlo k zničeniu fabriky povodňami v novembri 2011.
Ale viera v reinkarnáciu tam existuje, pretože sa aj neskôr objavovali lacné Ázijské kazety rôznych značiek s dizajnmi TDK, len je otázne či sa jedná o napodobeniny, alebo nejaké odkúpené či zachránené technológie od TDK, formy na kazety a komponenty a pod., nakoľko žiadnu takú nemám v zbierke, tak zatiaľ neviem posúdiť.
Taktiež nemám informáciu o tom ako veľmi bola fabrika poničená, alebo či fabriku rozbehli po opravách a rekonštrukciách už ale bez výroby kaziet. (ako som sa dočítal, fabrík TDK v Thajsku bolo celkom dosť na rôzne komponenty a súčiastky)
Už som tu raz robil prehľad výrobcov kaziet, aj rozlíšenia sériových čísel TDK a Basf.
Preto ak chcete vedieť či je vaša kazeta TDK Thajská, alebo nie, tak zatiaľ platí že audiokazety TDK, kde sériové číslo začína dvojicou písmen AV...., alebo ZV...., sú vždy z tejto Thajskej pobočky.
Ale napríklad sériové číslo začínajúce AH..., AG... patrí kazete z Luxemburskej pobočky a pred rokom 1992 z Nemeckej pobočky.
Už len doplním že značenie AK.... je z USA montážnej linky kde navíjali Japonské pásky do USA odliatkov, a väčšina ostatných čísel by mala zodpovedať Japonskej výrobe, ale nie všetky sú ešte rozlúštené.
Ešte doplním k Thajskej pobočke že verzia použitej pásky môže byť originál od TDK, z Kórei, alebo rôznych iných zdrojov, ktoré neviem všetky presne určiť. Keďže som našiel v TDK Thailand viacero rôznych pásov, zase je potreba každej kazete pri kalibrácii venovať extra pozornosť a nespoliehať sa na rovnaký materiál zakaždým.
Life On Record:
TDK predala divíziu médií (optické aj páskové média, dátové nosiče) firme Imation, odvtedy je pre rozlíšenie pod logom TDK aj doplnok Life On Record, samotná TDK sa ďalej venuje svojím činnostiam, ohľadne technológií, elektronických súčiastok a pod.
Vlastníctvo Imation, s logom TDK Life on Record 2007-2015, potom bola táto značka definitívne ukončená.
Postupné rozdiely v modeli Fe Ferric:
Luxemburské kazety Fe Ferric používali klasickú priehľadnú konštrukciu TDK so štyrmi skrutkami s tým oblúkovým výstupkom vnútri kazety, telo zhodné s modelom D a ostatnými priehľadnými modelmi.
Cievky boli osadené čiernou svorkou, výnimočne bielou.
Používaný bol ten posledný dizajnový vankúš s mierne vyvýšenou časťou pliešku kde bola umiestnená plsť.
Môj kus Luxemburskej Fe Ferric C60 bol vyrobený v roku 2002, už bez magnetického pliešku tienenia pod hlavou.
Na stránke je to prvá kazeta:
https://ez647.sk/cc/tdk_feferric.html
Druhá a tretia kazeta C60 a C90 už pochádzajú z Thajskej výroby, ale ešte neobsahujú logo Life on Record, ale kazety už používajú Thajské priehľadné telo s vnútorným hranatým "oblúkom" Kazety nemajú skrutky, ani magnetický tieniaci plech pod hlavou a obyčajný vankúš. Svorky v cievkach sú už vždy len biele. Obe tieto kazety na stránke sú vyrobené v roku 2006. Pretože ešte neprešli pod Imation logo Life on Record, tak majú zachovaný zhodný dizajn obalovej fólie aj bookletu, pôvod pásky je celkom iste už iný, zrejme už Kórejský.
Dnešná nahrávaná kazeta označená Life on Record je technicky zhodná s tými z roku 2006, tu okrem zmeny loga je mierne zmenená aj fólia na zadnej strane a booklet zjednodušený, a polepy univerzálne, červené.
Tu sa už uvádza vzadu Made in Thailand, u verzie D je napísané aj to že páska je Made in Korea, tu ale nie.
A ja sa prikláňam k Saehan z dôvodu, že SKC už v tej dobe produkoval asi len v Číne, a v Kóreii už asi nikto neostal kto by vyrábal pásku.
Ale zaujímalo by ma prečo a ako skončil s kazetami Saehan a SKC, pretože obaja boli naozaj veľmi vytrvalí.
Týmto som chcel hlavne poukázať na fakt že Thajské kazety TDK tu boli podstatne skôr než logo Life On Record a teda podľa loga sa nemôžete orientovať. Čiastočne sa to dá aj podľa cievok, ak je tam čierna svorka, tak celkom iste máte ešte pôvodnú Luxemburskú kazetu.
Ale naistotu je to len sériové číslo na kazete, buď rozlíšite krajinu a rok podľa neho, alebo proste to napíšte do fóra niekde ku kazetám TDK, alebo k vláknu môjho webu, alebo proste niekde. Balenie:
Už nebudem rozpisovať čo som spomínal vyššie, doplním teda len že táto kazeta je v štandardnej slim krabičke, svetlej, podľa vzoru TDK, ale na mieste kde má byť logo TDK je len prázdne okienko. O ostatnom som sa už zmieňoval vyššie.
Páska:
svetlá hnedá, ale nie červeno železitá, ale totálne bledá, ako keby jej prišlo zle.
Páni, porovnal som to a vyzerá že sú vzhľadovo, farbou a odtieňom zhodné s oboma Panggung čo som nahrával naposledy.
Keďže Panggung tvrdí na webe že vyrába vlastnú pásku, a TDK tvrdí že ich páska je Made in Korea, tak ja som sa priklonil k Saehan vo všetkých troch prípadoch teda Maxell UR z predvčera, Emtec FEI Panggung zo včera a dnešná TDK, že majú pásky z jedného zdroja, možno.
Na fotkách ale porovnávam kazetu Fe Ferric z Luxemburska kde je pravá TDK D a s touto Thajskou, kde je ten rozdiel výrazný a pravá TDK (vľavo) je o dosť tmavšia. Kazetu som zakúpil v NAY Elektro SNV 27.10.2012 za cenu 1,29€
Túto pobočku Nayky v našom meste otvorili pomerne neskoro a takéto obchody boli mojim veľkým loviskom pre optické média a čiastočne aj kaziet, kým bol ako taký výber, ale na to som proste musel chodiť do Popradskej Nayky, tu ako ju otvorili, už boli len zvyšky a minimum optických médií a zopár kaziet práve od TDK Thajsko, myslím že mali tri druhy.
TDK D Thajsko C60
TDK D Thajsko C90
TDK Fe Ferric Thajsko C90
Samozrejme ešte nejaké VHS do toho a dokonca sa posledné roky dali ešte zakúpiť aj Sony Hi8 kazety, Made in Mexico, čo ma fascinuje, pretože Mexico a metal páska nejdú dokopy, takže jedine Japan dovoz pásky a montáž v Mexiku, aj keď ktovie.
Subjektívne testy:
Akai DX-57:
+4db, bias -8.
Celkom dobrý zvuk
V tej dobe skromné popisy testov a žiadny dátum, aj tak som začínal
Grafický test na Akai na konci, hodnoty má ale identické s tým čo som nameral na posledných dvoch kazetách z Panggungu:
Testy zo záznamu pri 0dB:
160Hz -1,5dB
10kHz -9dB
20kHz -20dB
Pioneer CT-S550S:
+2db a pomerne pekný zvuk, mierne tlmenejšie špičky výšok
BLE XD:
+4db, zvuk sa mi ale nepáči napriek tomu že má basy, výšky a všetko, ale niečo tam nie je v poriadku...
Technics RS-AZ7:
+6db, slabé výšky, balance a azimut v poriadku
ATC:
+4db, stále nezbaviteľný dojem jemného skreslenia basov. výškovo veľmi dobré, vhodné budiť menej
Technics RS-TR979:
+4db, slabšie výšky, ale zvuk dosť pekný
ATC:
+4db výrazne skreslené, výšky ale vyrovnané na zdroj
Technics RS-TR575MII:
+2db, výšky stredne dobré, podobné ako na 979 bez kalibrácie
Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S
H: mimo rozsah / bias na minimum +1 až +2 dieliky
L: mimo rozsah / malý level na maximum +3 dieliky
doladiť to nešlo presne, stále bol level na displeji +1, inak dobre, potenciometer bias musel ostať celkom dole a malý level v pluse o polovicu
Prakticky zvukovo mi to pripomínalo posledné dve Panggung kazety v teste. Výšky boli len nepatrne slabšie, v niektorých skladbách výborné, v niektorých bol mierny nepatrný pokles, bez skreslenia sykaviek, teda pri agresívnejších skladbách to občas mierne zaslintalo.
Budenie vhodné +2db s občasnými špičkami +4db, ale našli sa skladby čo nehrali celkom basovo čisto ani pri tejto hodnote, niekde sa hodilo nechať špičky max +2db.
Poruchy ako také neboli asi vôbec ani raz na celej kazete ani na jednej strane. Kolísania sa vyskytli celkom často.
V oblasti starých testov asi 5minút od začiatku prvej strany veľmi a výrazne plávala úroveň zvuku na ľavej strane.
Konce a začiatky kaziet výnimočne dosť slušné.
Záverom, do zbierky stále musí dozrieť, toto je na ľahké nahrávky pre rôzne lacné stroje, samozrejme bez kalibrácie z tých lacných strojov bude len dunenie bez výšok.
Ale stále som tam počul ten Panggung štýl pásky, teraz keď som si porovnal hodnoty, grafy a farby pásky tak som si celkom istý že obaja v testovaných kazetách použili jeden zdroj pásky a tým je pravdepodobne Saehan Korea, na nich tá bledosť pásky vyslovene sedí.
Ale keď si to porovnám priamo s Maxell UR čo som testoval, tak rozdiel je hlavne v roku výroby, kdežto Maxellku som kúpil v roku 2007, tak túto TDK vyrobili v roku 2011. Mierny pokles parametrov tam bol, kalibrácia na Sony ukázala podobné ale o jeden či dva stupne horšie výsledky, hlavne na biase, a citlivosť výkonu a MOL bol trochu nižší, ale zvukový charakter takmer identický. Dokonca sa objavili aj mierne poklesy na výškach behom celej dĺžky pásu, presne ako na Maxell.
Takže záverom posledné tri testované asi majú identickú pásku, len rôzna kvalita šarží a výroby s 4-5 ročným rozdielom.
TDK kazety z Thajska, hlavne tie posledné sú veľmi kritizované za nepresnosť odliatkov, teda cievky im vyšli celkom pekne, ale polovice kazety už nie, ak položím kazetu na stôl hranou s okienkami tak ostane mierne šikmo, obe polovice sú viditeľne na tej hrane od seba mierne posunuté. A u niektorých kusov sa to prejaví chybami azimutu, ako som mal ten úvodný úsek, alebo u niektorých testovaných Thajských kusov proste nešiel jeden kanál alebo bol extrémne oslabený a toto som čítal už u viacerých ľudí.
Ak si vybrať čo je horší výlisok kaziet posledných rokov tak neviem, TDK aj Panggung mali svoje problémy presnosti vedenia pásky, ale proste si to vyskúšajte, dopredaj takých kaziet sa ešte občas nájde aj za rozumné ceny.
dodatky:
čas počítadla po jednej strane kazety: 47.11
hlavy opticky čisté po oboch stranách, napriek tomu druhá strana mala výraznejší pokles pravého kanála a to takmer identicky s Maxellom.
poruchy na koncoch nie
stav pásky, otlaky: priečne čiarky jemné, zvlnenie pásky vôbec žiadne
Ako celkovo som si myslel že čím novšia kazeta tým menej toho napíšem, že nebude čo, ale nejako neviem skončiť a to je už naozaj strašne veľa hodín. Ale na druhú stranu sa takto detailným rozborom pomaly ale iste dostávame k pravde o výrobe a použitej pásky.
Fotky zo závodu Panggung ako vyrábajú samotnú pásku, sú peknou archívnou spomienkou lepších časov
https://ez647.sk/cc/tdk_feferric.html#12
Dneska zmeníme výrobcu, ale ostaneme pri veľmi novodobých kazetách.
Povieme si niečo o Thajskej výrobe TDK, ako ich rozpoznať od "klasických", trochu zasvätenia do tejto TDK problematiky posledných rokov.
Model FE Ferric - najnižší rozpočet čo poznám:
TDK uvádzala rozpočtové ferro kazety základnej triedy behom mnohých rokov, pre všetky trhy, je to celkom ťažké sa vyznať, kde to miestami vyzerá akoby sa firma chcela zmocniť abecedy (modely A, B, D, F, J a neviem čo všetko)
Ak sa zameriam na to čo bolo v našich obchodoch tej dobe, tak model Fe Ferric, ktorý budem dneska nahrávať, má síce celkom dlhý a honosný názov kvalitnej ferro kazety, ale podľa mňa to bol ten najnižší rozpočet čo sa u nás predával.
Model sa objavil približne v rokoch 1998-2000 ako jedna z posledných noviniek TDK v našich končinách, rozpočtový model T1 bol u nás trochu skôr. Vzhľadom k jednoduchému prevedeniu obalu na taký ten štýl 80tych rokov, kde bolo vidieť väčšinu kazety cez fóliu ma nikdy nelákalo túto kazetu kupovať, obzvlášť keď ju kupoval každý známy a kamarát na nahrávky, ako najlacnejšiu kazetu na trhu až do doby kým neprišli do našich reťazcov kazety Acme, Brownie, Sipote a Tesco.
Ako som ale zistil, tento model v podobnom dizajne tu bol už v prvej polovici 90tych rokov, videl som to na youtube u pána z GB, ktorý ho ukazoval vo verzii zvláštnej priehľadnej kazety TDK, identickej s modelom J, ktorý mám na webe.
https://ez647.sk/cc/tdki/b/tdk_j6090c.jpg
TDK teda očividne takmer vždy v pôvodných verziách používala Dynamic pás, teda Grained Ferric, možno nižšie kvalitatívne šarže a pod, ale viem že Nstar tu už vkladal fotky kde mal asi u tejto kazety aj iný typ pásky než je štandard.
Okrem toho ako model prišiel k nám tak na začiatku sa jednalo o Luxemburskú výrobu už so zmienenou páskou D, a potom to prešlo pod Thajsko kde bola odlišná páska v mojom prípade Kórejská a ja som si na 90% istý že je tam Saehan.
Obaly sa v priebehu rokov takmer nemenili, len detaily a popisy, model vydržal až do konca s označením Life on Record, do roku 2012, spolu s kazetami TDK D, prípadne SA. U SA Life on Record z Thajska mám najnovší kus vyrobený v roku 2010.
Thajská pobočka TDK Rojana Plant Thailand 1991-2011 † RIP
Neviem či vyrábali aj samotnú pásku, alebo navíjali tú dovezenú z Japonska, ale u tých posledných kusov sa rozhodne jednalo o OEM pásky v kazetách TDK Made in Thailand.
Z dnešného pohľadu by sa skoro dalo porovnať že Thajsko pre TDK malo význam asi ako Indonesia Panggung pre Maxell, lacnejšia výroba, menej kvalitné výrobky oproti Japonským a hlavné portfólio boli základné kazety a ostali ako posledný výrobca kaziet tejto značky pred ich definitívnym koncom.
Bolo by zaujímavé ako dlho by to ťahali s kazetami ak by nedošlo k zničeniu fabriky povodňami v novembri 2011.
Ale viera v reinkarnáciu tam existuje, pretože sa aj neskôr objavovali lacné Ázijské kazety rôznych značiek s dizajnmi TDK, len je otázne či sa jedná o napodobeniny, alebo nejaké odkúpené či zachránené technológie od TDK, formy na kazety a komponenty a pod., nakoľko žiadnu takú nemám v zbierke, tak zatiaľ neviem posúdiť.
Taktiež nemám informáciu o tom ako veľmi bola fabrika poničená, alebo či fabriku rozbehli po opravách a rekonštrukciách už ale bez výroby kaziet. (ako som sa dočítal, fabrík TDK v Thajsku bolo celkom dosť na rôzne komponenty a súčiastky)
Už som tu raz robil prehľad výrobcov kaziet, aj rozlíšenia sériových čísel TDK a Basf.
Preto ak chcete vedieť či je vaša kazeta TDK Thajská, alebo nie, tak zatiaľ platí že audiokazety TDK, kde sériové číslo začína dvojicou písmen AV...., alebo ZV...., sú vždy z tejto Thajskej pobočky.
Ale napríklad sériové číslo začínajúce AH..., AG... patrí kazete z Luxemburskej pobočky a pred rokom 1992 z Nemeckej pobočky.
Už len doplním že značenie AK.... je z USA montážnej linky kde navíjali Japonské pásky do USA odliatkov, a väčšina ostatných čísel by mala zodpovedať Japonskej výrobe, ale nie všetky sú ešte rozlúštené.
Ešte doplním k Thajskej pobočke že verzia použitej pásky môže byť originál od TDK, z Kórei, alebo rôznych iných zdrojov, ktoré neviem všetky presne určiť. Keďže som našiel v TDK Thailand viacero rôznych pásov, zase je potreba každej kazete pri kalibrácii venovať extra pozornosť a nespoliehať sa na rovnaký materiál zakaždým.
Life On Record:
TDK predala divíziu médií (optické aj páskové média, dátové nosiče) firme Imation, odvtedy je pre rozlíšenie pod logom TDK aj doplnok Life On Record, samotná TDK sa ďalej venuje svojím činnostiam, ohľadne technológií, elektronických súčiastok a pod.
Vlastníctvo Imation, s logom TDK Life on Record 2007-2015, potom bola táto značka definitívne ukončená.
Postupné rozdiely v modeli Fe Ferric:
Luxemburské kazety Fe Ferric používali klasickú priehľadnú konštrukciu TDK so štyrmi skrutkami s tým oblúkovým výstupkom vnútri kazety, telo zhodné s modelom D a ostatnými priehľadnými modelmi.
Cievky boli osadené čiernou svorkou, výnimočne bielou.
Používaný bol ten posledný dizajnový vankúš s mierne vyvýšenou časťou pliešku kde bola umiestnená plsť.
Môj kus Luxemburskej Fe Ferric C60 bol vyrobený v roku 2002, už bez magnetického pliešku tienenia pod hlavou.
Na stránke je to prvá kazeta:
https://ez647.sk/cc/tdk_feferric.html
Druhá a tretia kazeta C60 a C90 už pochádzajú z Thajskej výroby, ale ešte neobsahujú logo Life on Record, ale kazety už používajú Thajské priehľadné telo s vnútorným hranatým "oblúkom" Kazety nemajú skrutky, ani magnetický tieniaci plech pod hlavou a obyčajný vankúš. Svorky v cievkach sú už vždy len biele. Obe tieto kazety na stránke sú vyrobené v roku 2006. Pretože ešte neprešli pod Imation logo Life on Record, tak majú zachovaný zhodný dizajn obalovej fólie aj bookletu, pôvod pásky je celkom iste už iný, zrejme už Kórejský.
Dnešná nahrávaná kazeta označená Life on Record je technicky zhodná s tými z roku 2006, tu okrem zmeny loga je mierne zmenená aj fólia na zadnej strane a booklet zjednodušený, a polepy univerzálne, červené.
Tu sa už uvádza vzadu Made in Thailand, u verzie D je napísané aj to že páska je Made in Korea, tu ale nie.
A ja sa prikláňam k Saehan z dôvodu, že SKC už v tej dobe produkoval asi len v Číne, a v Kóreii už asi nikto neostal kto by vyrábal pásku.
Ale zaujímalo by ma prečo a ako skončil s kazetami Saehan a SKC, pretože obaja boli naozaj veľmi vytrvalí.
Týmto som chcel hlavne poukázať na fakt že Thajské kazety TDK tu boli podstatne skôr než logo Life On Record a teda podľa loga sa nemôžete orientovať. Čiastočne sa to dá aj podľa cievok, ak je tam čierna svorka, tak celkom iste máte ešte pôvodnú Luxemburskú kazetu.
Ale naistotu je to len sériové číslo na kazete, buď rozlíšite krajinu a rok podľa neho, alebo proste to napíšte do fóra niekde ku kazetám TDK, alebo k vláknu môjho webu, alebo proste niekde. Balenie:
Už nebudem rozpisovať čo som spomínal vyššie, doplním teda len že táto kazeta je v štandardnej slim krabičke, svetlej, podľa vzoru TDK, ale na mieste kde má byť logo TDK je len prázdne okienko. O ostatnom som sa už zmieňoval vyššie.
Páska:
svetlá hnedá, ale nie červeno železitá, ale totálne bledá, ako keby jej prišlo zle.
Páni, porovnal som to a vyzerá že sú vzhľadovo, farbou a odtieňom zhodné s oboma Panggung čo som nahrával naposledy.
Keďže Panggung tvrdí na webe že vyrába vlastnú pásku, a TDK tvrdí že ich páska je Made in Korea, tak ja som sa priklonil k Saehan vo všetkých troch prípadoch teda Maxell UR z predvčera, Emtec FEI Panggung zo včera a dnešná TDK, že majú pásky z jedného zdroja, možno.
Na fotkách ale porovnávam kazetu Fe Ferric z Luxemburska kde je pravá TDK D a s touto Thajskou, kde je ten rozdiel výrazný a pravá TDK (vľavo) je o dosť tmavšia. Kazetu som zakúpil v NAY Elektro SNV 27.10.2012 za cenu 1,29€
Túto pobočku Nayky v našom meste otvorili pomerne neskoro a takéto obchody boli mojim veľkým loviskom pre optické média a čiastočne aj kaziet, kým bol ako taký výber, ale na to som proste musel chodiť do Popradskej Nayky, tu ako ju otvorili, už boli len zvyšky a minimum optických médií a zopár kaziet práve od TDK Thajsko, myslím že mali tri druhy.
TDK D Thajsko C60
TDK D Thajsko C90
TDK Fe Ferric Thajsko C90
Samozrejme ešte nejaké VHS do toho a dokonca sa posledné roky dali ešte zakúpiť aj Sony Hi8 kazety, Made in Mexico, čo ma fascinuje, pretože Mexico a metal páska nejdú dokopy, takže jedine Japan dovoz pásky a montáž v Mexiku, aj keď ktovie.
Subjektívne testy:
Akai DX-57:
+4db, bias -8.
Celkom dobrý zvuk
V tej dobe skromné popisy testov a žiadny dátum, aj tak som začínal
Grafický test na Akai na konci, hodnoty má ale identické s tým čo som nameral na posledných dvoch kazetách z Panggungu:
Testy zo záznamu pri 0dB:
160Hz -1,5dB
10kHz -9dB
20kHz -20dB
Pioneer CT-S550S:
+2db a pomerne pekný zvuk, mierne tlmenejšie špičky výšok
BLE XD:
+4db, zvuk sa mi ale nepáči napriek tomu že má basy, výšky a všetko, ale niečo tam nie je v poriadku...
Technics RS-AZ7:
+6db, slabé výšky, balance a azimut v poriadku
ATC:
+4db, stále nezbaviteľný dojem jemného skreslenia basov. výškovo veľmi dobré, vhodné budiť menej
Technics RS-TR979:
+4db, slabšie výšky, ale zvuk dosť pekný
ATC:
+4db výrazne skreslené, výšky ale vyrovnané na zdroj
Technics RS-TR575MII:
+2db, výšky stredne dobré, podobné ako na 979 bez kalibrácie
Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S
H: mimo rozsah / bias na minimum +1 až +2 dieliky
L: mimo rozsah / malý level na maximum +3 dieliky
doladiť to nešlo presne, stále bol level na displeji +1, inak dobre, potenciometer bias musel ostať celkom dole a malý level v pluse o polovicu
Prakticky zvukovo mi to pripomínalo posledné dve Panggung kazety v teste. Výšky boli len nepatrne slabšie, v niektorých skladbách výborné, v niektorých bol mierny nepatrný pokles, bez skreslenia sykaviek, teda pri agresívnejších skladbách to občas mierne zaslintalo.
Budenie vhodné +2db s občasnými špičkami +4db, ale našli sa skladby čo nehrali celkom basovo čisto ani pri tejto hodnote, niekde sa hodilo nechať špičky max +2db.
Poruchy ako také neboli asi vôbec ani raz na celej kazete ani na jednej strane. Kolísania sa vyskytli celkom často.
V oblasti starých testov asi 5minút od začiatku prvej strany veľmi a výrazne plávala úroveň zvuku na ľavej strane.
Konce a začiatky kaziet výnimočne dosť slušné.
Záverom, do zbierky stále musí dozrieť, toto je na ľahké nahrávky pre rôzne lacné stroje, samozrejme bez kalibrácie z tých lacných strojov bude len dunenie bez výšok.
Ale stále som tam počul ten Panggung štýl pásky, teraz keď som si porovnal hodnoty, grafy a farby pásky tak som si celkom istý že obaja v testovaných kazetách použili jeden zdroj pásky a tým je pravdepodobne Saehan Korea, na nich tá bledosť pásky vyslovene sedí.
Ale keď si to porovnám priamo s Maxell UR čo som testoval, tak rozdiel je hlavne v roku výroby, kdežto Maxellku som kúpil v roku 2007, tak túto TDK vyrobili v roku 2011. Mierny pokles parametrov tam bol, kalibrácia na Sony ukázala podobné ale o jeden či dva stupne horšie výsledky, hlavne na biase, a citlivosť výkonu a MOL bol trochu nižší, ale zvukový charakter takmer identický. Dokonca sa objavili aj mierne poklesy na výškach behom celej dĺžky pásu, presne ako na Maxell.
Takže záverom posledné tri testované asi majú identickú pásku, len rôzna kvalita šarží a výroby s 4-5 ročným rozdielom.
TDK kazety z Thajska, hlavne tie posledné sú veľmi kritizované za nepresnosť odliatkov, teda cievky im vyšli celkom pekne, ale polovice kazety už nie, ak položím kazetu na stôl hranou s okienkami tak ostane mierne šikmo, obe polovice sú viditeľne na tej hrane od seba mierne posunuté. A u niektorých kusov sa to prejaví chybami azimutu, ako som mal ten úvodný úsek, alebo u niektorých testovaných Thajských kusov proste nešiel jeden kanál alebo bol extrémne oslabený a toto som čítal už u viacerých ľudí.
Ak si vybrať čo je horší výlisok kaziet posledných rokov tak neviem, TDK aj Panggung mali svoje problémy presnosti vedenia pásky, ale proste si to vyskúšajte, dopredaj takých kaziet sa ešte občas nájde aj za rozumné ceny.
dodatky:
čas počítadla po jednej strane kazety: 47.11
hlavy opticky čisté po oboch stranách, napriek tomu druhá strana mala výraznejší pokles pravého kanála a to takmer identicky s Maxellom.
poruchy na koncoch nie
stav pásky, otlaky: priečne čiarky jemné, zvlnenie pásky vôbec žiadne
Ako celkovo som si myslel že čím novšia kazeta tým menej toho napíšem, že nebude čo, ale nejako neviem skončiť a to je už naozaj strašne veľa hodín. Ale na druhú stranu sa takto detailným rozborom pomaly ale iste dostávame k pravde o výrobe a použitej pásky.
Fotky zo závodu Panggung ako vyrábajú samotnú pásku, sú peknou archívnou spomienkou lepších časov
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
podľa mňa je to jedna z najkrajšie vyzerajúcich kaziet keď sú zabalené, možno u mňa aj prvé miesto. Na tých fotkách mi to foťák nedokáže zachytiť ale tá modrá je v skutočnosti modrá s nádychom fialovej a červená zasa s nádychom ružovej a celé spolu s tým písmom a dizajnom to dáva dohromady je to výnikajúce. Pripomína to niečo čo som niekde videl, na starej autodráhe alebo matchbox...
Kazeta sa mi veľmi osvedčila, pristupoval som k nej s dešpektom ale veľmi dlho som ju teda považoval za sleepera, pretože nahrávky z nich som mal vždy nadmieru kvalitné, nízky šum, rýchlosť, pekné farby aj kmitočtový rozsah a pomerne vysoký MOL. Ale ktovie čo mi tam natočili, keďže to vyzerá, že tam môže byť pásik ľubovoľný. Asi som vtedy kúpil nejaký kvalitný pack, ešte origo v obchode. Na druhú stranu aj ak tam budete mať klasické D tak by to malo byť lacnejšie
Kazeta sa mi veľmi osvedčila, pristupoval som k nej s dešpektom ale veľmi dlho som ju teda považoval za sleepera, pretože nahrávky z nich som mal vždy nadmieru kvalitné, nízky šum, rýchlosť, pekné farby aj kmitočtový rozsah a pomerne vysoký MOL. Ale ktovie čo mi tam natočili, keďže to vyzerá, že tam môže byť pásik ľubovoľný. Asi som vtedy kúpil nejaký kvalitný pack, ešte origo v obchode. Na druhú stranu aj ak tam budete mať klasické D tak by to malo byť lacnejšie
- Prílohy
-
- IMG_3912.JPG (79.98 KiB) 1577 zobrazení
-
- IMG_3914.JPG (101.22 KiB) 1577 zobrazení
-
- IMG_3915.JPG (74.5 KiB) 1577 zobrazení
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10265
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
ale na fotke tam máš rovnakú verziu ako ja, asi aj s rovnakou páskou
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
ja som naschvál odfotil s červeným a čiernym obalom vzadu. Neviem ktorú si mal ty a ešte mám tiež z roku 2000/01 s modrými nálepkami a tam asi bolo D
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10265
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
jasné, škoda že spredu nevidieť tiež obe verzie na fotkách
ja som presne do detailu popísal aj s odkazmi ktoré verzie sú na webe aj ktorú som nahrával
aj to že Lux a Thajsko obe verzie mali na začiatku úplne zhodný obal, a zmenilo sa to až neskôr
ja som presne do detailu popísal aj s odkazmi ktoré verzie sú na webe aj ktorú som nahrával
aj to že Lux a Thajsko obe verzie mali na začiatku úplne zhodný obal, a zmenilo sa to až neskôr
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
takže čiernu
je rovnaká ako moja, LOW NOISE....na kazete je väčším ako na červenej a je na obale Life on.... no zároveň tá moja má tú pásku čo som vtedy fotil
je rovnaká ako moja, LOW NOISE....na kazete je väčším ako na červenej a je na obale Life on.... no zároveň tá moja má tú pásku čo som vtedy fotil
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10265
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet
Až budeš mať rozbalenú tak hoď sériové číslo, prípadne z nejakých tých čo si už použil napíš sem nejaké čísla, nech sa na to pozrieme.