C46 a C45 dĺžky audiokaziet

винтаж кассеты для магнитофона, ртр, 8трак ... vintage hifi stereo

Moderátori: EZ647, AdmineR

Aká je Vaša najbľubenejšia dĺžka kaziet?

C10
1
5%
C46
3
14%
C60
3
14%
C74
2
10%
C90
11
52%
C100
1
5%
C120
0
Žiadne hlasovania
iné - napíšte do diskusie
0
Žiadne hlasovania
 
Celkom hlasov: 21

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Hitachi HE-N 46min rok 1987 Made in Japan, Japonský model
https://ez647.sk/cc/hitachi_hen.html

Už som túto kazetu popisoval vo vlákne C120, ale vtedy som bol o dosť skromnejší na obsiahly popis.

Značka Hitachi, možno už väčšina z váš vie, že je to takmer čistokrvný Maxell, majetkové a obchodné vzťahy boli veľmi prepojené, takže kvalita je zaručená, ponuka modelov je pestrá, ale prehľadnosť je komplikovaná. Zase pre zberateľov je to pekne pestré.
S tými modelmi som si dlho lámal hlavu, a k tomu každý ročník mal často iné názvy, ale v niektorých prípadoch som našiel pomôcku na určenie typu použitej pásky. Napríklad podľa toho som zistil že Hitachi HE-N by mal byť zhodný s Maxell UR.

Pomôcka u vybraných ročníkov Hitachi a Maxell:
Porovnávať môžete napríklad podľa tohto odkazu:
http://agfabasf.com/catalog/hitachi--lo ... rettyPhoto
Jedná sa totiž o uvedený MOL pri 315Hz na zadnej strane obalu kaziet Maxell a Hitachi a takto porovnáte triedy kaziet medzi sebou. Bohužiaľ nie všetky kazety a hlavne ročníky Maxell a Hitachi uvádzajú MOL, taktiež je vhodné porovnávať obe značky v približne rovnakých rokoch modelov kaziet, pretože ako som zistil staršie verzie než dneska uvádzané Maxell mali vzadu uvedené naozaj vysoké hodnoty MOL, lepšie normal a High kazety uvádzali niekde aj +7,5db pri 315Hz, tie nové ho majú o dosť menší. A naozaj aby ste nepovedali, všetky tieto kazety uvádzajú 0db na 250nWb/m. Takže neviem prečo boli staršie kazety o toľko výkonnejšie.
Napríklad Maxell XLI-S 1982 má uvedený MOL +7,5dB
http://agfabasf.com/images/content/img55b1.jpg
Ale verzia 1994 už len +6,5dB
https://ez647.sk/cc/bb/MAXELLXLISa.JPG
Na základne tejto pomôcky som zistil že Maxell UR a UR-F má MOL +3,5dB a naša dnešná Hitachi HE-N taktiež +3,5dB.
Samozrejme hodnoty sú väčšinou merané pre C90 ale udávané na obaly všetkých dĺžok, aj keď sa nájdu výnimky.

Hitachi 1987:
Pre tento rok uvádza web vintagecassettes, len dve kazety typu I, a to našu HE-N a UD-N, kde sa dá predpokladať že sa jedná o kvalitatívne produkty Maxell UR a UDI.
Pre novšiu generáciu je tam už model Hitachi DJ-I, kde nie sú uvedené parametre a pre staršiu generáciu zase model HE-R, kde je uvedených +3,5dB, takže v tomto by sme mali asi jasno.
Hitachi mal taktiež veľa limitovaných a dizajnových kaziet, aj s veľkými cievkami, kde sa predpokladá taktiež použitie tejto základnej UR pásky.

Dnešná kazeta, balenie:
Hrubá hranatá krabička, svetlá, s okrúhlymi stredovkami, úplne štandardná klasika Maxell. Booklet je ale veľmi chudobný, biely kde je vonkajšia strana bez riadkov na popis, len čistá plocha a vnútorná má jemné riadky.
Polepy Hitachi mi prídu mierne zaujímavejšie než Maxell verzie.
Fólia je jednoduchá, kde je väčšia časť priesvitná s výhľadom na kazetu, a dizajn tvorí hlavne biela a šedá farba s akýmsi červeným pásikom. Na základnú ferro vyzerá celkom solídne.
Zadná strana nám síce nepovie nič o zložitosti hierarchie Hitachiovského kmeňa :D ale aspoň tie grafy a parametre potešia.

Kazeta:
Jedná sa o klasickú celopriehľadnú konštrukciu kazety Maxell s tmavším dymovým nádychom. Konštrukčne sa tieto kazety robili v dobe keď frčali oblúkové priehľadné UR, tak mal Maxell aj tieto s hladkým povrchom, ktoré používal aj na limitky. Rozdiel v tomto dizajne od nových priehľadných v 90tych rokoch na prvý pohľad asi nepoznáte, ale okolo vedenia pásky cez kladky, tie vystreďovacie čiary sú na nových rovné a tu sú oblúkové, podľa toho poznáte že sa jedná naozaj o starú generáciu priehľadných Maxell kaziet z 80tych rokov.
Potlač je jednoduchá, nezakrýva výhľad na pásku a cievky, a hlavne je tlačená na trecích fóliach.
Do tohto základného modelu používa Hitachi veľké cievky pre C46 v snehovo bielej farbe a takej modrosivej svorke.
Konštrukčne sú veľké cievky s oblúkmi Maxell veľmi výstižné a originálna Maxellovská svorka je mierne natiahnutá do dĺžky oproti klasickej verzii. Celkovo Hitachi a Maxell používali veľké cievky asi najmenej zo všetkých veľkých výrobcov, boli v tomto dosť skromný, alebo lakomý, neviem :D

Páska:
Stredne hnedá, čistá, priamo som to s Maxell UR neporovnával, ale dajme tomu že tie staršie boli niečo tmavšie než nové Maxelly.

Kazetu som pridal v aktualizácii 07/2017.

Akai DX-57, 23.7.2017:
+4db, bias -12
výškovo slabšia, ale s biasom -12 dosiahne pri +4db veľmi pekný čistý zvuk, takmer bez porúch, občas nejaký ten drop sa nájde, takže staršia, ale stále schopná ferro páska.

Kazeta mala vylomený zub na jednej cievke, zrejme chyba pri balení, alebo rokmi pri manipulácii, čo je u týchto cievok vzácnosť, pretože cievky Maxell sú po stranách ešte akoby vystužené, preto je aj vidieť že to vylomilo väčší kus plastu okolo, ale zub sa už nenašiel po odbalení...

Predbežne záverom:
Myslím že Hitachi kazety sú dosť zberateľské, aj tie základné, aj tie novšie.
Po technickej stránke, získate pravú Maxell UR pásku v zaujímavom prevedení, kde síce už tiež pôsobí zub času, ale to je tak dneska u všetkých kaziet.
Ako Maxell UR, aj túto by som doporučil smelo, trochu viac pokalibrovať, experimentovať, ak získate kus v dobrom stave, povedal by som že sú to viac než výborné kazety.
Prílohy
IMAG1022.JPG
IMAG1023.JPG
IMAG0296.JPG
IMAG0297.JPG
IMAG0298.JPG
IMAG0299.JPG
IMAG0300.JPG
IMAG0301.JPG
IMAG0302.JPG
IMAG0303.JPG
IMAG0304.JPG
IMAG0305.JPG
IMAG0306.JPG
IMAG0307.JPG
IMAG0308.JPG
IMAG0309.JPG
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Hitachi Mo 46min rok 1985-88cca Made in Japan, for Japan.
https://ez647.sk/cc/hitachi_mo.html

Z Hitachi predstavím ešte dve C46 verzie, limitky s veľkými cievkami, technicky zhodné kazety so včerajšou HE-N.
Z tejto série sú v podstate známe dve kazety, Mo v modrej farbe a Wo v ružovej farbe cievok a kladiek, síce odlišné názvy, ale v podstate rovnaké kazety/modely. Vyzerá to tak že sa oba modely vyrábali výhradne len ako C46 s veľkými cievkami.

Balenie:
Maxellovská hranatá svetlá krabička, booklet štandardnej veľkosti biely so svetlo modrými plochami a bledo modré nálepky.
Fólia je biela, kde je len úzka vlnovka cez ktorú vidieť kazetu, teda tu je asi krajšia odbalená, inak nevynikne.

Kazeta:
priehľadné telo s hladkým povrchom Maxell starší typ, tmavé s jednouchou potlačou na trecích fólach. Hlavný dizajnový prvok tvoria len cievky v modrej farbe spolu s kladkami.
Technicky sa jedná o zhodnú konštrukciu ako u kazety HE-N.

Páska je zrejme typ UR, bude zhodná aj s tou včerajšou.

Kazeta pridaná pomerne nedávno v aktualizácii 06/2020.

Akai DX-57, 21.6.2021:
+4db, špičky +6db, bias -12, výstup z pásky slabší o 1db.
Zvukovo celkom solídna a precízna, žiadne poruchy a kolísanie, celkovo jemnejšia, nie agresívna. "Buďto UR páska, alebo zostarnutá UD."

Teda kazeta je zberateľská, tých limitovaných Hitachi a Maxell nebolo tak veľa ako u značiek TDK, Sony či Denon, ale na druhú stranu je tam aj mnoho modelov a verzií o ktorých som ani donedávna nevedel.
Kvalitatívne sa zase jedná o priehľadnú UR kazetu s veľkými cievkami, takže určite doporučujem.
Prílohy
IMAG0930.JPG
IMAG0931.JPG
IMAG0311.JPG
IMAG0312.JPG
IMAG0313.JPG
IMAG0314.JPG
IMAG0315.JPG
IMAG0316.JPG
IMAG0317.JPG
IMAG0318.JPG
IMAG0319.JPG
IMAG0320.JPG
IMAG0321.JPG
IMAG0322.JPG
Nec
stará páka
Príspevky: 616
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa Nec »

Pekné obe Hitachi. Striedmy design.
Zaujímavé sú tie cievky. V malom, štandardnom rozmere som ich prvý krát videl v Maxell XL II 1986.
Tam na mňa pôsobili ako nejaký hodinársky výrobok.
Bolo to vôbec prvý krát, čo som sa vôbec zaoberal cievkami, pretože boli iné, než to čo sme mali dovtedy doma. V týchto Hitachi sú tie cievky veľké a pre mňa už nemajú také kúzlo.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Nec: ono je to celkom zaujímavé, ako sa mnohým nepáčia tie veľké cievky :D Pritom sa nepáčili ani mne na začiatku, ale nejako som potom zmenil názor, ono v decku to vyzerá celkom impozantne, hlavne v presvetlenom.
a čo do dizajnu klasických cievok, síce naozaj v 1986 na XLII je to asi najznámejšie, potom UDSI a II, a neskôr prišli s tým plným dizajnom týchto oblúkov, ktorý vlastne ostal až do poslednej Maxell UR 2012 aj keď je to také Maxellovské tak to už nie je ono, no Japonci si tento "deravý" vzhľad nechali tuším až do 1996.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Hitachi Twinkle 46min rok 1986 Made in Japan, for Japan
https://ez647.sk/cc/hitachi_twinkle.html

Posledná Hitachi v zbierke s označením Twinkle (zase neviem čo tým Japonci mysleli) je opäť technicky identická s poslednými dvoma Hitachi kazetami, a tak sa pozrieme predovšetkým na dizajn a model Twinkle.

Twinkle?
Tento model sa mi podarilo na weboch nájsť v štyroch prevedeniach, z toho sú dve zrejme novšie verzie fólie a každá v dvoch farebných prevedeniach, všetko ako C46 s veľkými cievkami. Zrejme môže existovať aj viacero verzií než len tie dve farby, čas ukáže :)
Na agfabasf.com celkom dole uvidíte všetky štyri druhy tejto kazety:
http://agfabasf.com/catalog/hitachi--lo ... i-1987-92/
Balenie ktoré mám ja je zrejme staršia verzia, v černej fólii s veľkým výhľadom na kazetu, a tie v bielej fólii s úzkym výhľadom na kazetu budú pravdepodobne o niečo novšie.
Staršie vo farbe žltá a šedá a novšia ako ružová a modrá.

Moja verzia, balenie:
Táto kazeta je taktiež v svetlej hranatej Maxellovskej krabičke, jednoduchý booklet, z vnútornej strany čierny a len vonkajšia je určená na popis. Polepy sú asi všade rovnaké v týchto Hitachi, len sa mení logo modelu a farba.
Fólia je čierna, aj keď má akési oranžové lemovanie, ale inak je v pomerne temnom duchu prevedená táto kazeta.

Kazeta:
Celopriehľadné svetlé telo staršej verzie Maxell, ako u ostatných, ale celé to obsahuje jemné trblietky, čo sa veľmi u kaziet nepoužíva, videl som to teda u niektorých Axii HelloKitty a Sony CDix.
Cievky a kladky sivé, svorka biela. Veľmi skromná sivá potlač kazety na trecích fóliach je extrémne nevýrazná, asi aby sa nerušilo to kúzlo modelu :D
Celkovo pôsobí trochu zvláštne, ale určite sa to niekomu bude páčiť.

Páska:
klasická hnedá typu UR.

Kazeta pridaná v aktualizácii 03/2019

Akai DX-57, 15.3.2019:
+4db bias -12
Výstup výkonu pásky oproti vstupnému signálu zdroja -2db
Nehrá to zle, zrejme bola použitá páska typu UR alebo podobne. Výkonovo je tak akurát na typ I, výškovo k zdroju ešte trochu chýba, ale dá sa to, takže taká solídna kvalita poctivej UR ktorá má svoje roky, ale od Hitachi som čakal nejakú UD pásku v tomto, nevadí :D

Predbežne záverom, zase vysoko zberateľská a dneska cenovo drahá kazeta.
Na nahrávky platí to čo u predošlých, získate jednu z variácii dizajnov Maxell, ale kvalitu klasickej URky. Takže doporučiť by šla, ale cenovo dneska kto si to kúpi a kto na to bude nahrávať že? Okrem mňa samozrejme :D
Prílohy
IMAG0062.JPG
IMAG0063.JPG
IMAG0325.JPG
IMAG0326.JPG
IMAG0327.JPG
IMAG0328.JPG
IMAG0329.JPG
IMAG0330.JPG
IMAG0331.JPG
IMAG0332.JPG
IMAG0333.JPG
IMAG0334.JPG
IMAG0335.JPG
IMAG0336.JPG
Nec
stará páka
Príspevky: 616
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa Nec »

Najviac sa mi páči odbalená v krabičke. Booklet je pekný. Tie trblietky. Jeden čas to bolo vídať na kadečom. Asi objavili tú možnosť roztrblietať plastové výlisky a tak výrobcovia kaziet tiež nezaváhali. :)
Je to zvláštne. Nekúpil by som ju.
Aby som sa vrátil k cievkam. Tiež sa mi najprv nepáčili veľké. No vzal som ich na milosť. :)
A keďže pomáhajú rýchlejšie vyhľadať skladby na páske, majú aj praktický význam.
No ale tento konkrétny, ako ho nazývaš deravý dizajn sa mi predsalen viac páči v menšej forme. Vtedy vyzerá vymakane. Ako keď si prezrieš nejaký autiak od Lexusu. Nemusí sedieť, páčiť sa. Ale takéto pekné detaily, kde sa vyhrali sa nájdu. Proste japonci. :)
Je sympatické, že ten dizajn hoci v plnej forme nechali aj v novodobých UR. Jasné, že už to nieje ono, ale buďme vďační aj za to.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

myslím že trblietky boli ako samostatný výrobok, ktorý sa potom pridával do zmesi plastov, alebo ako sa dneska lisujú tie šialené farby vinylov a pod.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Lo-D 46min rok 1983 Made in Japan, for Japan
https://ez647.sk/cc/lod_dl.html

Ešte dneska ostaneme u výrobku Maxell-Hitachi.
Z nejakého dôvodu firma Hitachi na čas zmenila názov svojich magnetických produktov na Lo-D, kde okrem kaziet sa môžete stretnúť aj s kotúčovými pásmi Lo-D. Pre našincov, hľadať na google názov Lo-D je zbytočné (ktovie prečo :D )
Značku Lo-D niesli len Japonské verzie kaziet Hitachi v rokoch 1978-1984.

Model DL - základný Ferro
Ako väčšina výrobcov čo začínala s audiokazetami, tak aj Hitachi začal v základne s modelom Low Noise (LN), až od verzie Lo-D v roku 1978 prišiel s názvom DL pre základného Fera až do roku 1984. Potom znovu pod značkou Hitachi prešiel základný model Fero rôznymi názvami, a to HE-R, HE-N, DJ-I, CA.
Jedine v EU verzii od roku 1988 bola základná kazeta Hitachi ferro znovu pomenovaná DL.
Toľko chaosu do poriadku...

Dnešná kazeta, balenie:
Hranatá svetlá krabička typu Maxell, so starším prevedením stredoviek zodpovedajúcemu tej dobe, s veľkým skladacím bookletom typu J v bielej farbe, ale celkom pekne podelené riadky na popis a k tomu nejaký ten popis Japonsky o kazete. Na základný typ si dali celkom záležať s prevedením, aj keď nie až tak veľmi s farbami. Ale v tej dobe bolo poctivejšie informovanie a keci o kazetách bežnejšie než v dnešnej modernej dobe, keď získate niekedy nejakú Mexickú, Čínsku, Thajskú a pod kazetu s bookletom s minimum potlače na toaletnom papieri.
Slušne povedané vtedy nám vnucovali dizajn, a dneska kreativitu nechávajú na nás :D
Fólia je pekne v červenom šate, čo je farba modelu, ktorá jasne prevláda a 46 je označené pekne oranžovo, ale na štítku kazety len žlto, tak neviem či to vybledlo, alebo to bol zámer.

Kazeta:
Jedná sa samozrejme o staré prevedenie tela Maxell s malým oknom, resp je to jedna z troch nástupníckych verzií najstaršieho prevedenia Maxell/Hitachi kaziet. Z troch som myslel fakt že v jednom období sa robili tri rôzne povrchové úpravy tohto tela, v našom prípade je to povrch s malými trojuholníkmi, potom ešte s priečnymi čiarkami, alebo šikmými čiarkami čo by oblátka.
Dizajn trojice tiel, ktorý sa používal približne v rokoch 1972-1986
Cievky v starých Maxell a Hitachi bolo niekoľko, ktoré sa používali, ale tu použili tie najjednoduchšie so svorkou I, ale Maxell používal riadne hrubý kolík na uchytenie pásky narozdiel od štandardov iných výrobcov, výstuha dutého dizajnu cievky v troch/štyroch bodoch po obvode sa zdá byť dostatočná. Použitie konkrétneho dizajnu cievky nebolo nutne vždy dané modelom, ale občas aj podľa šarže.
maxell_ur86.JPG
maxell_ur86.JPG (22.98 KiB) 1360 zobrazení
Na tieto kazety sa štandardne používal celoplošný papierový polep, u niektorých vyšších modelov bol metalický polep užšieho typu, ktorý nechával miesto aj pre prídavný polep, ktorý sa už v tak skorej dobe balil do kaziet.
Teraz tu postačuje len celoplošný červený s bielym pásom pre popis, na šedej kazete. Na svoju dobu to musela byť zaujímavá kazeta na pultoch, čo by spestrenie ponuky audiokaziet pod ďalšou značkou.

Páska:
je mierne matná a pomerne svetlá hnedá, rozhodne nebude ako tie novodobé URky, ale aj keď sa volá DL, tak samozrejme by som ju radil ešte k poctivým Maxellovským LN kazetám čo do kvality, pod značkou Maxell ste ju mohli nájsť aj ako UL.

Kazetu som pridal v aktualizácii 12/2018, za čo ešte raz Ďakujem Hastermanovi, za moju prvú a zatiaľ jedinú Lo-D kazetu.

Akai DX-57, 25.12.2018:
Zvláda +2db alebo aj +4db ale v oboch prípadoch cítiť že jej to ide ťažšie, výškovo poslabšia, bias -12 to čiastočne vyrovná ale vzniká aj výraznejšie presykávanie, proste na to nie je celkom stavaná. Je to základná trieda normal (Maxell) a má svoj vek, hlavne drží stopu a nekolíše, nedropuje, spokojnosť s výsledkom vzhľadom k veku.

Predbežne záverom, veľmi zberateľská, ale na nahrávky už nemusí stačiť. Ja som kedysi pre zopár rokmi nahrával starú Maxell UL 90 1978, čo mala podobné výsledky zvuku, ale tuším sa na jednom mieste objavili nejaké mechanické problémy s páskou, niečo ako zaškrípanie, alebo oter a nerovný návin, neviem presne čo sa stalo, síce to nie je ako na starých Basf, ale prekvapilo ma to vtedy u Maxell, ale tak staré pásky, neviem ešte čo sa dá od nich čakať, potom som po UL nahrával aj UDXLI a tá bola podstatne lepšia bez náznaku mechanického problému. Takže predsa viacmenej do zbierky, je to hlavne starý recept ferro kazety, on ten pás vyzerá aj tak staršie, ale určite by to niekoho veľmi potešilo mať takú kazetu v zbierke.
No a Lo-D má celkom pestrú paletu kaziet za tých niekoľko rokov na trhu, pred navrátením značky Hitachi stihli využiť aj tej novšej generácie kaziet s mierne väčšími oknami, presne tie na ktorých Maxell staval legendy v rokoch 1982-1986.
http://www.vintagecassettes.com/hitachi ... j83lod.htm
Ale výber tejto značky v ponukách je veľmi skromný, ale aktuálne je dnes prezentovaná Lo-D DL rok 1983 aj na hifibazáre za zdravých 34eur, v C60 verzii, no nekup to :D (a z diaľky slabá ozvena.....nekupim...nekupim...nekupim :D)
Prílohy
IMAG0959.JPG
IMAG0960.JPG
IMAG0338.JPG
IMAG0339.JPG
IMAG0340.JPG
IMAG0341.JPG
IMAG0342.JPG
IMAG0343.JPG
IMAG0344.JPG
IMAG0345.JPG
IMAG0346.JPG
IMAG0347.JPG
IMAG0348.JPG
IMAG0349.JPG
IMAG0350.JPG
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Luxman XM-IV 46min rok 1979 Made in Japan, for Japan
https://ez647.sk/cc/luxman_xmiv.html

Po včera prezentovanej Lo-D DL 46 1983 Japan sa dneska vrhneme na jednu z najväčších rarít kazetového sveta, ktorý nemá obdoby.
Firma Luxman bola jedna z mnoho výrobcov elektroniky v Japonsku, a to aj kazetových deckov (ako som zistil firma stále funguje a vyrába). Väčšina výrobcov strojov si nechávala robiť kazety štýlom OEM, teda nákupom od veľkých značiek ako TDK, Maxell či Denon čo bolo v Japonsku, ale aj iných častiach sveta pomerne bežné. Luxman sa ale rozhodol ísť komplikovanejšou a jedinečnou cestou vlastného návrhu kazety s niekoľko raritnými funkciami a zrejme pás a cievky nakúpil od TDK.

Audiokazety Luxman:
Luxman ponúkal na trhu dve generácie audiokaziet, a to ročník 1978-1982 a druhý 1983,
V oboch generáciách ponúkal tri typy kaziet normal, High a metal.
http://agfabasf.com/catalog/luxman/luxman-1978-79/
http://agfabasf.com/catalog/luxman/luxman-1978-83/
V prvej generácii sa jednalo o celopriehľadné kazety s tmavými fóliami a celoplošným polepom, presne klasický štýl tej doby, ale spracovaný mimoriadne kvalitne. Perlou týchto kaziet bol systém snímania otáčok na upravenej stroboskopickej vodiacej kladke, ktoré fungovalo vo vybraných deckoch Luxman a špeciálne nastavenie azimuthu vedenia pásky pre play a rec pre každú stranu extra priamo v tele kazety.
Druhá generácia používala už čierne kazety s malým oknom, čo bol ďalší bežný štandard vo svete, a tak sa už upustilo od stroboskopického sledovania otáčok, ale nastavenie azimuthu priamo v kazete ostalo zachované.
Konštrukčne sa jedná o raritné kazety, prínos týchto riešení je možno zbytočne prehnaný luxus, ktorý sa možno aj minie svojim účinkom, neviem presne, nech sa vyjadria odborníci, ale čo do zberateľstva sú tieto kazety mimoriadne hodnotné.
Konštrukčne neviem či sa jedná len o vlastný návrh, alebo aj výrobu, alebo to zadali nejakej svetovej firme podľa svojho návrhu, myslím že konkrétne TDK, takže sa jedná o plne Japonský výrobok.
Ja vlastním len jednu kazetu tej staršej generácie a používa dobové cievky dizajnu TDK, aj zavádzaciu pásku so značením priečnych čiar v červenej farbe, a páska bude istotne TDK MA.

Balenie:
Hranatá krabička, kde je druhá polovica tmavá hnedá, veľký skladací J booklet, kde je množstvo informácii o kazete, a len jedna plocha je určená pre popis. K tomu sa pridávajú vlastné polepy, kde si môžete poznačiť azimuth nahrávky, čo je zaujímavé a ešte poskladaný leták, kde sú podrobné informácie o vymoženostiach tejto kazety, aj o tom ako používať skrutky azimuthu v kazete, jedna strana Anglicky a jedna Japonsky. Leták je samozrejme oskenovaný na odkaze hore na mojom webe spolu s obrázkami kaziet.
Zrejme balená v priesvitnej fólii, ja som ju dostal už bez fólie, ale nepoužitú.

Kazeta:
Ako som popisoval hore dané vymoženosti, tak okrem toho sa jedná o tmavú hnedú priesvitnú kazetu, celoplošný polep je metalický, cievky TDK v bielej farbe, s bielou svorkou. Okrem uvedeného, je zaujímavý vankúš, ktorý je široký a nie je len tak založený na úchyty v kazete, ale doslova obtočený okolo osiek.
Jediný problém dneska je že sa jedná o prvotnú metalku, teda len detekcia typu II, takže nutné použiť starý tapedeck s ručnou voľbou typu pásky, alebo oklamať nejako moderný stroj.

Páska:
Viacmenej šedá než čierna, svetlejšia, kovová typická pre TDK MA, nepriesvitná, a keďže sa jedná o staršiu generáciu, nemá opticky ani biely prášok, tie staršie metalky TDK mali iné spojivo a degradujú trochu inak, biely prášok sa objavuje až pri veľmi zlom skladovaní a vysokom veku.
Pri krátkom teste žiadny biely oter, ani náznak.

Kazetu som pridal v aktualizácii 12/2017.

Akai DX-57, 27.12.2017:
Pri nastavení ako typ II je to nepoužiteľné, pretože aj pri 0db a biase +20 hrá ostrejšie než zdroj, zvuk je preostrený bez výkonu a basového podania, náchylný na dropy, bias fine s rozsahom rozhodne nestačí a je nutné metal bias nastavenie.
Nastavenie ako typ IV:
+4db, bias -12
občas sa tiež objaví nejaký drop, ale v celku dobrý zvuk, výšky skoro ako zdroj, pri hlbokom podbiasovaní u starých metaliek je to už nutnosť, niektoré ukážky skladieb v teste zneli naozaj celkom veľkolepým dojmom, niektoré síce vhodnejšie nahrávať len do +2db, ale celkovo všeobecne veľmi fascinujúca kazeta.

Predbežne záverom:
Ako o zberateľstve asi nemusím ani písať, je to šialené, drahé a vzácne.
Čo do použitia, ak sa priehľadný obal už rozpadol, tak je škoda to mať len v poličke bez vyskúšania, no a k páske by som sa choval tak akoby sa jednalo o starú kazetu TDK MA, podľa stavu skladovania, vyskúšať aké sú možnosti na tak starej páske v spojení s vašimi strojmi, no a predpokladám že aj do typu I a II použili TDK materiály, tak ak má niekto skúsenosti ako sa tak staré pásky správajú tak kľudne vhodné na použitie, u tej dnešnej je nutná správna detekcia typu, inak to nemá význam a potom hlboké podbiasovanie aspoň na mojom Akai, ale myslím že nádej na použitie celkom má, síce nie ako za nova, ale aj tak.
Prílohy
IMAG0250.JPG
IMAG0251.JPG
IMAG0351.JPG
IMAG0352.JPG
IMAG0366.JPG
IMAG0354.JPG
IMAG0355.JPG
IMAG0356.JPG
IMAG0357.JPG
IMAG0358.JPG
IMAG0359.JPG
IMAG0360.JPG
IMAG0361.JPG
IMAG0362.JPG
IMAG0363.JPG
IMAG0364.JPG
IMAG0365.JPG
IMAG0358 (2).JPG
IMAG0359 (2).JPG
IMAG0360 (2).JPG
IMAG0361 (2).JPG
IMAG0362 (2).JPG
IMAG0363 (2).JPG
IMAG0365 (2).JPG
IMAG0366 (2).JPG
IMAG0367.JPG
IMAG0368.JPG
IMAG0370.JPG
Stano
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1328
Dátum registrácie: Streda, 8. Júla 2020, 22:10

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa Stano »

Tak ti poviem, som toho plný čo ti chcem povedať... :lol:
Erik nie aby si sa urazil, ale v súvislosti s odbalením tejto kazety ma napadla jedna scénka z mafstory :lol:
Kto nemá rád sprosté výrazy, tak nech ani nepozerá odkaz :D
https://m.mojevideo.sk/e3
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

by som ju aj odbalil, ale už som nemusel keď som ju dostal bez fólie že :D

držať doma večne zabalené veci a neužiť si ich mi príde hlúpe samo o sebe, teda mať dva rovnaké kusy tak možno, alebo by som ten zabalený poslal ďalej

potom aj tak umrieme a v nebi/pekle poviem, no hej žil som s ňou, ale aj tak ostala panna ...
:D
Stano
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1328
Dátum registrácie: Streda, 8. Júla 2020, 22:10

Re: C46 a C45 dĺžky audiokaziet

Príspevok od používateľa Stano »

To stále vravíme o tej Luxman kazete? :D
Napísať odpoveď

Návrat na "Kazety, pásy, CD, MD, DCC, 8 tracky a iné nenahraté média"