Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

ja už niekedy neviem ani reč, takže máme nepatrný ale patrný nemáme...ok čeština je bohatšia proste
tie číslice sú zvláštne, ja teda by som to chápal keby je to na zavádzačke ale inak netuším, takže to bude ako vravíš.
Tie Agfy z týchto rokov mali všetky taký tažkopádny chod, ale to asymetrické telo používal Basf aj keď tu je to prepracovanejšie.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10106
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Jedna z vecí, ktoré Basf vyvinul, reps. urobil na to výskum a podľa toho vyrábal, je že obe polovice kazety by nemali byť symetrické, jedna polovica by mala obsahovať všetky vodiace prvky a druhá by mala byť len krytom.
Japonský výrobcovia celé roky mali rozdelené vedenie pásky na dve polovice, čo je podľa Basf veľká zásadná chyba a veľká komplikovanosť pri výrobe a kalibrácii oboch polovíc vo vedení pásu.
Napriek tomu to takto Japonci robili ďalej, až do konca.

Myslím že sa tam hovorilo niečo o tom, že ak je to rozdelené ako u Japoncov, je potrebné extra kalibrácia na azimut a presnosť kazetového odliatku, zvlášť pre stranu A, extra pre stranu B a ešte potom zladenie dokopy.
Kdežto Basf to mal súčasne len v jednom odliatku, niekoľko problémov odpadlo.
Ale myslím že je to aj v tom preklade TerencaOkellyho čo som sem dával v časti kazetových puzdier.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

tá dvojička XLI-S a Agfa Metal, to je celkom silné kafe, to keby som niekde videl s Walkmanom tak čumím. Som zvedavý čo bude ďalšie, toto vyšlo veľmi pekne, dva exkluzívne kúsky.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10106
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

dorábam jednu stranu na ORF chrome z tašky na vyhodenie, ešte som sa nerozhodol či o tom písať tu, alebo to zhrnúť v počúvaní na mechanike a z nových na tento týždeň mám ešte v pláne Maxell Metal CD 110 v tom staršom prevedení.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10106
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Maxell Metal CD 110min ročník 1996, vyrobená 31.1.1997 v Anglicku
Katalóg k ročníku
Kazeta bola vo vlákne C120 s množstvom fotiek a ďalším popisom.

Kazetu už mám doma od roku 2012, kedy som ju získal za 5eur a testoval, od Pepstovho kamaráta, čo predával väčšie množstvo rôznych kaziet spolu s Technics AZ7, mne sa vtedy ušla veľká krabica použitých a jedna táto nová zabalená.

Prehľady vo vlákne C120 som vtedy robil ešte skromnejšie, tak menšia história Maxell Metal:
Tak ako väčšina výrobcov začala ponúkať vo svojej zostave kazety typu IV približne v rokoch 1979-1980, po tom ako koncom roku 1978 uviedol Scotch svoju prelomovú kazetu Metafine.
Maxell uviedol svoju prvú metalku v uvedenom období pod názvom MX, alebo inak povedané Metaxial, ktorá obsahovala pásku z čistého kovu bez oxidov, v tej dobe Maxell ešte grafy zrovnával s modelom UD-XLII, ktorý bol do tej doby pre Maxell to najlepšie čo vedeli vyrobiť.
Pásku v ďalších generáciách nazvali SP – Stabilized Pure, čím možno chceli povedať, ako dneska znalci píšu o raných metalkách, že boli nestabilné, trpeli skorou oxidáciou a ďalšími problémami. Zrejme to Maxell vyriešil, minimálne v názve :D
Od roku 1986 prišiel Maxell s vrstvou SSP - Super Stabilized Pure, asi to chcelo vylepšiť ešte viac a zároveň s novým prelomovým dizajnom v nevšednom ťažkom puzdre, ktoré z tej doby poznáte hlavne z kaziet XLII-S.
Od ročníku 1988 dostal pás dvojvrstvovú nosnú fóliu, film, čo sa prejavuje silným bočným presvitom pásky na navinutej cievke.
Od roku 1990 prišiel v Maxell nevídaný zlom ceny a kvality a typ IV sa nám začal rozchádzať v názore trhu na cenovú a výrobnú politiku firmy, alebo sveta.
Maxell MX sa nám rozdelil na MX a MX-S.
MX-S si zachovala všetky vysoké technológie, kvality a parametre, teda ťažké puzdro, dvojvrstvový film a pod.
MX ostal lacnejšou verziou metal pásky Maxell na obyčajnom PET filme (on klasický film pre audio pásky nie je klasické PETko, ale extra špecial, ale to je iná téma) no a MX dostal aj oválny dizajn podľa rady UD a prvý krát aj maximálnu dĺžku 110min, no kvality podľa vtedajších užívateľov výrazne poklesli. Kazetu som nahrával pred časom, test je na fóre.
Približne od roku 1994 uviedol Maxell novú radu MX, ktorá bola v novom balení a neskôr zmenili aj dizajn tela, ale obal ostal zachovaný.
Samozrejme pre USA a Japonský trh boli menšie či väčšie odlišnosti.
Nová verzia MX dostala aj nový názov pásky Cobalt Alloy Metal, čo znie akoby to už nebola páska z čistého železa, ale nejaká zmes zliatiny kobaltu a železa, no Maxell bol dosť prelomový, keď do svojich typov I a II dával Magnetit s kobaltom a tu železo s kobaltom.
Páska na rozdiel od typov I a II nezmenila veľmi farbu a vzhľad, tak sa u metalky nedá tak ľahko určiť čo je stará vrstva a čo nová ako u typu I a II.
Približne od roku 1996 zmenil pre Európu Maxell aj názov modelu z legendárneho MX na Metal CD a približne v roku 1998 preša táto rada na priehľadné kazety a takto bola ukončená okolo roku 2000 jej výroba v Anglicku. Páska pritom ostala v plnej kvalite až do konca, ale kvalita obalov v posledných sériách dosť poklesla, čo užívatelia ťažko niesli a tvrdili, ako veľmi Maxell klesol s kvalitou, ale bolo to aj také psychosugestívne, nakoľko ten pás naozaj nebol tak zlý, ale v priehľadnej kazete to nie každý vedel rozdýchať. No pri poslednej verzii už aj ja uznávam, že to bolo zlé, keď použili odľahčené telo pre tento model, ktorý sa niekedy používal v rozpočte ur original, konkrétny príklad na webe mám u verzie C60, a C90 a C110 sú z tej poctivejšej konštrukcie.
V USA si držali veľmi dlho pôvodný dizajn MX s malým oknom a v Japonsku dokonca mali v rámci svojej rady UD aj pre metalku všetky tie najšialenejšie dizajny, takže tam núdza nebola. Akurát že v Japonsku model premenovali na Metal UD, čo je celkom slušné, ale pohrali sa aj s názvami magnetickej vrstvy pásov, ktoré vôbec nesúhlasili s Európskymi verziami a pritom nepochybujem že to bola totožná páska, až na raritu C120, ktorú Maxell ponúkala asi od roku 1995 ako druhá firma na svete vyrábajúca C120 audio Metal pás po dlhej pauze od ukončenia tejto metal dĺžky firmou Basf v roku 1988.
Maxell metal názvy pásu/magnetickej vrstvy:
1993 – Spintech Metal Alloy
1995 – High Power Metal Alloy, čím názov Metal Alloy priamo provokuje firmu TDK s ich názvom modelu, pritom TDK tak nazývala len model, ale pásku mali FInavinx.
Potom tu bolo aj mnoho nižších modelov metal, ktoré slúžili na spestrenie trhu, aj ako kvázi rozpočet, jedine v Európe sme mali model Metal CD v priehľadnej kazete, teda základný model a rozpočet v jednom.
Japonci mali svoje Metal CDS, Metal POZ, Metal Capsule a pod. bola kovová kapsuľa aj v Amerike.
Samozrejme aj Hitachi od Maxellu mala v ponuke nejaké tie modely, ako napríklad metalový trón :D
No a nesmiem zabudnúť aj na pokračujúci model MX-S, ktorý si držal vysoké kvality až do konca pre všetky trhy, v Európe bol k dispozícii až do roku 2000 v plnej kvalite aj s dvojitým nosným filmom.
A Metal Vertex na začiatku 90tych rokov, je úplne samostatná kategória, mimochodom ak sa nájde niečo super čo sa mi bude páčiť tak ju nahrám na Sony decku :P

Dnešná kazeta, balenie:
Už som tu viac krát popisoval u tejto rady UD aké rozdiely a zlacňovanie sa vyskytovali u rady väčšiny kaziet Maxell v Európe v období 1994-1998. K tomu ešte prechodové mixy medzi tým akým je aj dnešná verzia kazety.
Zaoblené hrubé puzdro s okrúhlymi stredovkami u dnešnej kazety, ale v svetlom čírom prevedení, bez loga, Maxell mal blbý zvyk na krabičku namiesto loga Maxell dávať logo recyklácie, ale inak tieto krabičky boli štandardne tmavé, dymové, až snovými úzkymi stredovkami boli svetlé, toto je proste mix.
Fólia je s tým veľkým dúhovým CD na čiernom podklade, kde pre typ I je zvolená modrá farba, typ II červená a typ IV zelená. Stred CD slúži ako priezor na booklet s označením dĺžky, pre mňa legendárny dizajn z doby keď som sa začal počas základnej školy fyzicky zaujímať o nákup audiokaziet v obchodoch.
Zadná strana obalu je robená na starý štýl, keď je všetko na booklete a fólia je len priehľadná s čiernym rámčekom.
Booklet je veľký typ J, čo je zachované u tohto modelu zo staršej verzie, na nových sa skracoval. Samozrejme vo farbách modelu strieborná a zelená. Predná strana je plná technických vecí, popis, graf, zloženie, hovorí sa o dynamike 66,5dB pri 315Hz čo je o pol dB menej než XLII-S tej verzie a 60,0dB pri 10kHz čo je o 1,5dB viac než zmienená XLII-S, čo som sa vtedy veľmi dobre naučil už pred mnohými rokmi, že aj keď má metalka menšiu dynamiku basov nepatrne od najlepšieho „chrómu“ Maxell v porovnaní so šumom, tak výškovo má o dosť lepšiu odozvu v celom spektre, čo je hlavná výhoda metalky. Neskôr som sa naučil, že metalky viac šumia, preto je tá dynamika mierne menšia, ale výkon a budenie zvládnu často do veľkých červených čísel, čo robilo z metaliek v podstate najlepšie pásky na svete s istými kompromismi, ale to už každý podľa chuti, stroja, hudby a stavu konkrétnej kazety dneska po rokoch.
Ale hodnoty a porovnania ktoré som popisoval platia pre C90.
Mimochodom k tomuto ročníku máme plný technický list katalógu Maxell, ktorý som tu často postoval, ale proste nič lepšie som v tej dobe nevidel a už vtedy som to poctivo čítal a porovnával medzi páskami modelov Maxell, pretože žiadny iný katalóg s tak podrobnými informáciami som v tej dobe nikdy nemal, TDK to už mal v roku 1994 u prdele a Basf mal tie detské nič nehovoriace grafy. Sony sa vo svojom katalógu 1996 ani neobťažovalo s obsiahlejším popisom.

No a späť k bookletu, vnútorná strana je s riadkami na popis a nálepky sú tie moderné jednoduché v striebornom prevedení ako u normal verzie.

Kazeta:
Telo s malým oknom v svetlo sivej kazete s lesklo časťou v strede a lesklými obrúčkami okolo cievok, je síce pekné, pre niekoho epické, pre niekoho nevábne a odpudivé, mňa kedysi trochu hnevalo že v tej dobe Maxell riešil malé okná ako u XLS rady tak aj u UD rady.
Okrem celej UD rady v Európe sa tento dizajn používal v jednom ročníku XLII u metalky aj u poslednej generácie pod názvom MX.
V USA si v tomto okne držali veľmi dlho radu XLII a MX, kde boli prvé generácie dokonca s dvojitými cievkami.
Cievky sa používali plné Maxellovské, až v niektorých posledných šaržiach sa mohli nájsť tie s poloblúkmi, ako mám takú jednu vo verzii UDII-CD.
Verzia prevedenia je už lepená kazeta, ale predtým sa robili so skrutkami, cievky sú biele, predtým boli sivé.
Zavádzacia páska u starej verzie bola pre C110 s hnedým značením, u novej sa používa bežne jednotná modrá schéma pre všetky dĺžky, ale občas sa nájdu aj extrémy a u tejto kazety mám po starom značenie v červenej farbe platné pre C60 😊
Tieto kazety sa vyznačujú dobrým a presným chodom, aj keď používajú ten klasický plast, asi styrolit/styren, alebo niečo také, ako raz tvrdil Basf, alebo je tam klasický PS – Polystyrén, ktorý môže byť aj pevný, aj penový (logo označenia PS som našiel na poslednej generácii TDK kaziet)
U Maxell som sa u tohto tela stretol s drhnutím cievok len v prípade jedného kusu mojej UDII-CD 120, kde sa ale z nejakého dôvodu kondenzovala vlhkosť na trecích fóliách, čo mohla byť aj chyba tých fólii, pretože celkovo sa mi to u rôznych Maxell kaziet stalo v počte tri kusy o čom som už hodne písal na fóre.
Ďalšie rozdiely som u verzií na lacnejšiu výrobu asi nenašiel, Maxell u všetkých Anglických až do konca riadne osádzal komponenty, ako tieniaci plech pod vankúšom, tam sa báť nemusíte.

Páska:
Cobalt Alloy Metal podľa popisu, čierna, mierne šedá na silnom bielom svetle, veľmi sa krútiaca páska, takže dobre zladený stroj a bezpečné zaobchádzanie je nutnosťou, aby páska nevyskakovala mimo cievky ako u niektorých TDK že?
Nepriesvitná, miestami vyzerá akoby sa chcela polámať kovová špona.
Jemné kryštáliky typické pre Maxell Metal, bežne nezanechávajú oter, ale podrobnosti v dodatkoch. Bola to asi prvá Metalka Maxell kde som si tých kryštálikov všimol

Získanie kazety som už popisoval na začiatku, aj v prehľade na odkaze vyššie.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 20.10.2013:
+8db, bias 0 až plusový
Zvuk je rozhodne lepší než zdroj, lepší než na testovanej rovnakej kazete, ale C90, šialený výkon na Akai v tej dobe zvládla v pohode, výborný, dokonalý zvuk, úžasná kazeta. Bez poškodenia pásky od hláv Akai.

Pioneer CT-S550S, 21.10.2013:
+4db, veľmi čistý a nádherný zvuk
BLE XD:
+4db veľmi dobre, pri +6db veľmi jemne kreslí bas, zvuk je ale dokonalý vo všetkých smeroch, kľudne to tu pôjde nahrať s kalibráciou, aj bez nej, dokonalosť

Technics RS-AZ7, 21.10.2013:
+8db bez jediného problému s neskutočne úžasným zvukom, bez priameho prepínania tape/source nejde poznať rozdiel, že sú výšky o mikrokúsok slabšie
ATC:
Ako vždy aj tu sa to na tomto stroji pokazí, aj keď teraz len mierne.
Výkon max +4db, ale výšky ako zdroj, inak žiadny rozdiel vo zvuku, tu rozhodne ak nahrávať, tak bez ATC

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup na +4db, 22.10.2013:
+4db, výšky uspokojivé, dobrý zvuk
ATC:
+4db, výkon ostal, výšky sa mierne zlepšili, ale ako zdroj to nie je, núdzovka ak nie je iný stroj, ale nie je to ono

Technics RS-TR575MII, dvojhlava, vstup +4db:
+4db, výšky veľmi kvalitné, od zdroja nepatrný pokles

Aiwa CS-W320, rádiokazeťák s magnetom, 27.10.2013:

Šialene ostrý a skreslený zvuk, prehnané stredy
Mazanie: len čiastočný pokles úrovne a poškodené výšky

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S s dolby C NR.
Kalibrácia podľa Sony:
H: kolíše +2 až +3
L: kolíše - 2 až -3
Vyrovnať to presne nejde, najlepšie čo som vedel dosiahnuť je H +2 a level 0, pre tenkosť pásu je level trochu nižší, ale výšková bohatosť je značná.
Nastavenie som dosiahol tak že bias je nadoraz v pluse, áno presne tak v pluse, u mňa je to nevídané a malý level v pluse štvrtinu.
Zvukovo, budenie so skreslením ide na plných +8db, nahrávam na +2db so špičkami +4db, u metalky C110 je to ideálny stav.
Výškovo to je vtipné, ale bias je na maximum a hrá to ako zdroj, keďže si chcem teraz trochu užiť nadmernej výškovej sviežosti tejto pásky, bias uberiem z maximálneho plusu na štvrtinový plus, a stále to hrá sviežejšie než zdroj, ja neviem koľko krát v živote som nahrával s plusovým nastavením biasu, ale asi by to šlo spočítať na prstoch jednej ruky, toto je tento prípad, keď je páska v mimoriadne dobrom stave. Ak niekedy píšem v testoch že za nového stavu by mala páska plusový bias a väčšina sa diví prečo, no tak práve preto :D
Kazeta od prvého majiteľa, ktorý ju tisíckrát neposielal poštou okolo sveta behom posledných 20rokov znamená že si svoje parametre od výroby zachovala najlepšie ako vedela. Toto je presne ten príklad dokonalého stavu po rokoch.
Zvukovo sa javí mimoriadne dobre, dynamické skladby sú plné, basové sú nadmieru dobré, slaďáky a tiché pasáže sú s plným nasadením a sykavky neslintajú, proste úplne dokonalé.
Okrem toho, páska pri danom nastavení poskytuje o +2dB silnejší výstup signálu než je zdroj.
Celkovo to hrá silnejšie v celom spektre, a výšky sú sviežejšie, priestor je viac natiahnutý než na zdroji, ale to je chyba tohto stroja, ako sme sa na začiatku bavili, že ľavý kanál mám mierne utlmený na výškach aj zvuku ak mám prepnuté na Source, z pásky to ide naplno, čo sme riešili že to ide nastaviť na doske, samozrejme že som to nespravil, keď ja počúvam pásky a nie zdroj :D
Nie celkovo to hrá subjektívne lepšie než zdrojové CD.
Hľadám neduhy vo zvuku a poruchy, ale našli sa len počas starých testov a na začiatku strany B po otlakoch, začiatok A bol v poriadku.
Po starých testoch nie sú poruchy, ale jemné kolísania úrovne ľavej strany s jemným plávaním, čo nie je veľmi počuteľné.
Začiatok strany A paradoxne silne kolísala na úrovni a hlavne výškach pravá strana, čo sa postupne ustálilo a úplne zmizlo do dvoch minút od začiatku nahrávky.
Aktuálne počas písania textu som v nahrávke na 97minúte kazety celkovo a výšky si držia úroveň, azimut stabilitu a už strašne dlho som nebol u žiadnej kazety tak spokojný ako u tejto.
A teším sa do budúcna, pretože mám ešte C90 takúto Maxellku a jednu MX-S 100 v zálohe z dobrých zdrojov nie zberateľských aukro, ani ebay, ale z pôvodných predajní elektro, len ešte neviem kedy a čo tam nahrám. Možno v dohľadnej dobe tú MX-S 100, ale ešte to premyslím, je to príliš dobrá páska.
Inak na nahrávke, ako si uchovávam kúsok do PC pre porovnanie, je vtipné ako extrémne vidieť úseky kde je vyššia a nižšia úroveň hudby, tie nižšie sú zdroj, vyššie páska. (Aj keď podľa toho grafu to vyzerá že zdroj je správne a páska je na ľavom kanály navýšená, tak neviem kde je chyba, pretože to hrá presne naopak než to vyzerá)
metalcd110.png
*

Ešte doplním tu kalibráciu vyššie, Maxell Metal UD 120 1995 Japan mala Bias +3 ako je na tejto kazete, ale trochu vyšší level -1, napriek tomu že je to C120 je to extrém
Staršia Európska MX 110 1991 England bola horšia, bias 0 čo je síce ideál, ale ten rozdiel je citeľný
Level -3 ako tu, ale s výkonom som sa musel viac uskromniť, aj keď hrala veľmi dobre, bolo cítiť že je to tenšia páska a že sa musím krotiť výrazne viac než u tej dnešnej Metal CD 110

Záverom:
Často hovorím, ako to je s metalkami po rokoch skladovania zlé, ale ak má niekto niekedy potrebu nahrať metalku, tak Maxell je voľba číslo 1. Novšie kusy od polovice 90tych rokov s tou kobaltovo kovovou zliatinou sa zdajú byť aktuálne najlepšie použiteľné a najstabilnejšie na nahrávky. Drobné kryštáliky, ktoré sa občas na týchto páskach vyskytnú, zatiaľ nespôsobujú poškodenie výšok či poklesy, ani nezanechávajú oter. Ak získate ešte kus v tak dobrom stave ako ja, mimoriadne odporúčam, táto páska je mimoriadne dobrá pre mnohé stroje, hlavne trojhlavy na nej dokážu zázraky, aj u tenkej pásky ako je C110, alebo Japonskej C120 neprídete o zvuk, žiadny tenký zvuk bez basov, jediné čo potrebujete, je budiť o trochu menej než u C90, ale inak žiadny rozdiel. No dobre tie začiatky a konce pásky, opotrebovanie bude horšie, ale aj tak z tenkých pásov je Maxell Metal najlepšia voľba, dovolím si povedať že dneska najlepšia voľba na svete.
Verzie MX Maxell verzie 1990 a nižšie mali už problémy s poruchami na výškach, ale taktiež nie nutne.
Takže kazetu a model v dobrom stave veľmi silne odporúčam každému, dávam tomu jedničku s hviezdičkou ako najlepšia kazeta čo môžete získať.

Ak som na niečo zabudol dajte vedieť. Na grafy a hodnoty zo starších testov myslím, len si stále nenachádzam čas urobiť odpis hodnôt na starom PC cez Nero Wave Editor.


Dodatky:
Počítadlo decku po jednej strane 56:06
Otlaky strany B na páske po svorke a lepke zavádzačky sú veľmi mierne.
Zakolísanie na konci strany B bolo len raz tesne pred lepkou zavádzačky, takže zvuk celú stranu počiči
Oter, našiel sa na mazacej hlave len náznak okraju, že niečo prešlo, ale myslím že zabehnutie pásu sa hodí, prvý prechod, za biely prášok to nepovažujem.
Zdroj: Technics SL-PG570A
CD-RA Maxell XLII Audio Made in Taiwan by Ritek
Interné poznámky: CC 536, CD 997, 998
Prílohy
IMAG0873.JPG
IMAG0873.JPG (50.68 KiB) 1889 zobrazení
IMAG0874.JPG
IMAG0874.JPG (63.41 KiB) 1889 zobrazení
IMAG0876.JPG
IMAG0876.JPG (105.94 KiB) 1889 zobrazení
IMAG0877.JPG
IMAG0877.JPG (96.09 KiB) 1889 zobrazení
IMAG0878.JPG
IMAG0878.JPG (104.75 KiB) 1889 zobrazení
IMAG0879.JPG
IMAG0879.JPG (69.16 KiB) 1889 zobrazení
IMAG0880.JPG
IMAG0880.JPG (86.48 KiB) 1889 zobrazení
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

článok ako vždy parádny, kazeta super, toto je môj najobľúbenejší dizajn Maxell. Tá metalka vyzerá, že bola skutočne dobre skladovaná ale a neber to, že ti idem odporovať (ja už mám niekedy pocit, že tomu vôbec nerozumiem) ale...
prečo by sa stárnutie prejavovalo práve potrebou ubrať bias? Neviem si dať tú súvislosť dokopy, pretože to by znamenalo, že potrebujú nižšiu predmagnetizáciu a teda, že sú poddajnejšie hlavám... môže ale byť, že práve tá tvrdosť (kedy treba vyššiu predmagnetizáciu) robí zvukový snímok kvalitný. Naozaj je to pozoruhodné, ale rozhodne platí ten správny zdroj a skladovanie kazety, to potom značne spomalí neduhy.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10106
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

díky, no neviem presne povedať prečo sa to deje, ale je to rokmi odpozorovaná skutočnosť, niekedy aj medzi úplne rovnakými kazetami sú extrémne rozdiely v kalibrácii
možno je to tým, že ako degraduje spojivo, tak zanáša a bráni dobrému kontaktu s hlavami a musíme si tie výšky viac vynucovať, potom vznikajú aj tie presykávania a pod. skreslenia keď je to takto nasilu
tu ani zabehnutie nepomôže, lebo je to v celej hrúbke magnetickej vrstvy pásu a zabehnutie odhrnie trošku z toho povrchu.

hovorilo sa potom ešte o lámaní kryštálov, čo bola viacmenej chyba výrobného procesu, hlavne ak sa mlelo moc na jemno

ďalej oxidácia kryštálov, čo potom strácali magnetické vlastnosti

u dvojvrstvových náterov, potom odlišná degradácia každej vrstvy a zmeny jej vlastnosti samostatne, čo je ďalší problém, potom to totálne rozhodí EQ charakteristiky, možno preto Maxell sú najlepšie držiaky rokmi, pretože používajú vždy len single layer pásky
no a špekulovať by sa dalo ďalej :D
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10106
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Maxell MX-S 100min vyrobená v Anglicku 30.3.1994

Toto je v skutočnosti prvá metalka, ktorú som videl v obchode pod pultom v tejto verzii ako C100 v jednom elektre v našom meste, prvý krát keď som sa dozvedel o existencii niečoho takého. Bolo to už keď som mal doma Maxell XLII-S 100 rovnakého ročníku. Mohlo to byť okolo roku 1995? Som sa pomaly učil že čo je typ normal a typ chrome, teda typ I a typ II. Keď som toto videl pod pultom v obchode, myslel som si, aha rovnaká ako moja XLII-S ale na obale sú nejaké zlaté čiary, ktovie prečo a vôbec nechápem čo je to ten metal a prečo je tam typ IV. Keď som sa pýtal fotra čo to je, povedal že aj tie sú dobré, ale tak dobré ako „chromdioxid“ od Maxellu nie sú.... on si myslel že Maxell XLII-S sú chromdioxidové, pretože to tam v zátvorke písali že CrO2...

No kazeta už bola predstavená vo vlákne C100, takže zase postačí minimum fotiek.
Popis vo vlákne C100 bol ešte chudobnejší, takže to trošku dobehnem tu.
A k popisu modelu a metalkám Maxell som mal mnoho textu v predošlom príspevku, ale ešte si nejaké drobné porovnanie behom riadkov urobíme.

Balenie:
Ešte poctivé 90te roky, teda hrubé, oválne a tmavé puzdro Maxell s okrúhlymi stredovkami, ale bez loga vzadu, nie je tam ani logo recyklácie tentokrát ešte.
Jednoduchšia čierno zlatá(matná) fólia na štýl staršej doby, keď je vidieť hlavne kazetu v obale, s fialovým trojuholníkom vedľa nápisu Metal, čo hlavne USA rada zakladala na takomto rozdelení tried, myslím že metalky to mali práve takto.
(typ II červený štvorec a typ I modrý kruh)
Zadná strana informuje o Anglickom pôvode, zaujímavé sú symboly a hodnotenie vhodnosti použitia kazety pre daný účel. Najmenej bodov dostal walkman, čo nechápem, keď má práve to lepšie tepelné telo :D
Najlepší je ten rozpis kaziet typu metal, MX som vedel z katalógov neskôr čo bolo, aj MX-S, ale čo bol vtedy ten MV? Keby som to tak len vedel, asi by som nespal mesiac, ako keď som videl v katalógu TDK MA-XG alebo Sony Super Metal Master v kovovej krabičke :D
Booklet je veľký skladací typ J, ale na popis tu máme len po pol stránke vpredu a vzadu, zvyšok sú technické informácie a popisy ku kazete.
Klasicky tu máme aj Maxell graf.
Nálepky samozrejme sú nám už známe.

Graf, technické parametre, zloženie, rozdiely:
MOL 315Hz +7dB, 10kHz +1dB čo robí dynamiku 66,5dB pri 315Hz a 60,5dB pri 10kHz, ako som minule spomínal že je na basoch o chlp slabšia od XLII-S, ale na výškach je bezkonkurenčne najlepšia.
Opäť prikladám odkaz na technické parametre Maxell 1996, čo nebude tak ďaleko od tejto verzie, kde si môžete detailnejšie prejsť rozdiely medzi MX-S a Metal CD, teda jedinými dvoma metalkami z tej doby (Vertex naozaj nebudem brať do úvahy, no tak nič... som si to rozmyslel.....dáme aj VerteX)
Uvedené použité častice Cobalt Alloy Metal sú totožné pre oba metal modely roku 1996, ako som sa minule rozplýval nad kobaltovo kovovou zliatinou bez oxidov.
Remanencia aj koercivita sú pre oba modely totožné a to 1200 Oe/3300Gauss
Hrúbka vrstvy aj fólie je totožná a činí to 4um pre magnetickú vrstvu, celkovo s nosným filmom to je 11,5um. Napriek tomu že základný metal Maxell používa klasický polyesterový film, ale MX-S dvojvrstvovú nosnú fóliu, samozrejme aj táto bočne presvitá ako je vidieť na fotkách na odkaze na vlákno C100.
Z ostatných číselných hodnôt som našiel len dva relevantné údaje, kde je rozdiel medzi oboma páskami a to citlivosť na 16kHz je pre MX-S vyššia +0,5dB.
Výkon pri 10kHz je tiež +0,5dB, teda aj celková dynamika na výškach je v pluse o pol decibelu.
Okrem nosného filmu je použité aj to kvalitnejšie kazetové telo, ale neviem či sa hovorilo aj o odlišnej, alebo inak upravenej magnetickej zmesi, ktorá sa polieva na odlišný film. Takže pri výrobe mohli meniť naozaj len film, ale poleva mohla byť totožná.
Je to trochu rozdiel ako vybrať kvalitatívnu triedu A z už vyrobenej pásky a plniť do kaziet s rôznym označením modelov, tu je akosi rozdiel v tom filme už počas samotnej výroby pásky.
No a pre porovnanie sľúbený Vertex:
1200 Oe je totožné a 3400Gauss je o stovku viac než ostatné Maxell metal.
MOL je +7,5dB 315Hz a +3dB pre 10kHz, čo je na basoch o pol decibelu viac než na MX-S, ale na výškach viac o celé +2dB? To je masaker. Rozhodne pri teste na Akai mi také výsledky nevyšli na Vertex, ktovie ako skladovanej, ale MX-S a slabšie metalky ju prekonávajú, pretože ten stav pásov je po rokoch veľmi otázny, ale aj správna kalibrácia, čo je zase veľmi tenký ľad, pretože výrobca čo uvádza že základná metalka má výšky +1dB a na decku to hrá šialene, nemôže uviesť že Vertex má +3dB a na rovnakom decku to bude hrať tak že musíte podbiasovať aby tam boli výšky, to rozhodne pripisujem stavu pásky po rokoch neznámeho skladovania.
Celý leták Vertexu aj s inými Maxellkami je tu na fóre

Kazeta:
Už som tu neskutočne mnoho krát písal o tomto type tela s malým oknom s matným povlakom. Len font potlače sa menil medzi verziami 1994 a 1996.
Táto staršia verzia používa ešte jemne sivé cievky, takže jemný presvit svetla na podsvietenom decku, spôsobia možno len snehovobiele svorky.
Zavádzací pás je v pôvodnej farebnej schéme Maxell správne označený, nie ako minule :D
Pre C100 sa jedná o tmavé zelené značenie, svetlo zelené sú pre C120.

Páska:
Ako aj predošlé Maxell, aj táto má jemné kryštáliky, ale bez oteru a bez porúch.
Pás je opäť veľmi náchylný na skrúcanie sa pri uvoľnení, celkovo je prehnutý stredom do oblúku smerom hore, nepresvitá.

Kazetu som získal 03/2008 zo starých zásob jednej predajne elektra v menšom Českom meste. Suma na cenovke, ktorú nevidieť na skene, bola 165KČ za túto kazetu.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 20.10.2013:
+8dB, bias 0
Výborný zvuk, ale mierne zmenené zafarbenie zvuku od zdroja, mám obavy že trošku k horšiemu, asi vhodnejšie jemne podbiasovať. Na Metal CD 90 mi tu vyšli nepatrne lepšie výsledky v čistote zvuku.

Pioneer CT-S550S, 21.10.2013:
+4db, ostrejší zvuk než by mal byť, bez porúch
BLE XD:
+6db a trochu aj viac, za možnosti displeja, veľmi pekný zvuk, celkovo lepší dojem než na Akai, výškovo jemne prevyšuje zdroj

Technics RS-AZ7, 21.10.2013:
+8db na maximum, zvuk je subjektívne lepší než na verzii Metal CD 90, výšková zhoda.
ATC:
Výšky ostali totožné, ale výkon max +4db.

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup na +4db, 22.10.2013:
+4db, výšky uspokojivé, ale výkon malý, basy sú skreslené
ATC:
Výšky sú veľmi dobré, +4db, skreslenie je mierne odstránené, ale nie úplne, určite vhodnejší iný stroj

Technics RS-TR575MII, dvojhlava, vstup na +4db:
+4db naplno bez skreslenia, výšky sú excelentné, určite lepšie než zdroj

Aiwa CS-W320, rádiokazeťák s magnetom, 27.10.2013:
Ostrý a mierne skreslený zvuk, basy sú také prenikavejšie aj zvuk je živší a lepší než u iných metaliek, ale na počúvanie to stále veľmi nie je :D
Mazanie je len čiastočné

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, s dolby C NR:
Kalibrácia podľa Sony:
H: +2 až +3 kolíše
L: -2
No je to takmer totožné s Metal CD 110 z minula, bias je trošku lepší, výkon je totožný podľa grafu, ale v skutočnosti si nechá dovoliť viac.
Nastavenie nešlo spraviť presne, pri biase nadoraz v pluse a malý level štvrtinu v pluse som dosiahol H +2 a L 0
Zvukovo presne ako u Metal CD som si doprial lepšie výšky než zdroj, dal som bias nižšie, nechal som ho len štvrtinu v pluse a nie celkom. Teda znova nahrávam s plusovým biasom.
Vybudenie podľa skladby, tie menej náročné ťahali až na +8db a skreslenie sa nedostavilo.
Pri veľmi hlboko basových, už bolo pri +6db cítiť že to nie je dobré. Takže nahrávam v rozmedzí +2 až +4db s občasnou špičkou +6db a je to veľmi dobré.
Pri výškach som mimoriadne spokojný tak ako u Metal CD 110, páska hrá subjektívne lepšie, sviežejšie než zdroj a to v celej dĺžke, na oboch stranách.
Úroveň nahrávky je tiež vyššia než zdroj.
Sykavkami netrpí, na toto sú metalky dosť dobre postavené.
No a v neposlednom rade, som tu pred rokmi nahrával aj rovnakú kazetu ale dĺžky C46, kde boli výsledky, hlavne výkonu dosť odlišné, ten bias by približne aj sedel.
Poruchy a problémy:
Vieme že je to v dnešnej dobe od vyrobenia kazety už pravidelná téma, aj keď Maxell do nej prispieva najskromnejšie.
Po starých testoch sa tu našli jemné dropy len na niektorých úsekoch a pokles ľavej strany na výškach bol asi v tých úsekoch len raz, to zvládla o niečo lepšie než Metal CD 110.
Trošku sklamanie na konci prvej strany, tam sa asi 1min pred koncom oslabil ľavý kanál o 2dB, hlavne na výškach a posledných niekoľko sekúnd veľmi kolísal po otlakoch samolepky a svorky, čo je horšie než na Metal CD 110, tam som takmer nevedel že prišiel koniec.
Začiatok strany B bol jemne poruchový, výšky už v poriadku na oboch stranách, kolísanie po otlakoch bolo celkom intenzívne asi 30sekúnd od spustenia nahrávky.

Záverom:
Ako Metal CD, aj túto silno odporúčam, od verzie 1994-2000 sa bude jednať stále o dosť čerstvé pásky, dobre skladované, ktoré budú naplno fungovať aj dnes, problém je už len neznámy stav a cena. Či už zvolíte Európsky/Americký MX-S, alebo Japonský Metal-XS, pri dobrom stave budete odmenený veľmi dobrým zvukom na väčšine trojhlavých a možno aj dvohlavých tapedeckov, za predpokladu že definitívne necháte utratiť peňaženku.

Dodatky:
Čas počítadla na tape decku po jednej strane 50:31
Otlaky po svorke a samolepke sú len veľmi mierne, napriek tomu to trochu viac prekáža na konci prvej strany a začiatku druhej.
Oter, nepatrný náznak že niečo prešlo hlavami a kladkou, ako u Metal CD, nepovažujem za biely prášok u Maxell zatiaľ ešte stále nie.
Zdroj: Technics SL-PG570A
CD-RA Maxell Audio XLII by Ritek Made in Taiwan
Interné poznámky: CC 212, CD 998, 999
Prílohy
IMAG0932.JPG
IMAG0932.JPG (57.9 KiB) 1535 zobrazení
IMAG0933.JPG
IMAG0933.JPG (63.64 KiB) 1535 zobrazení
IMAG0934.JPG
IMAG0934.JPG (104.91 KiB) 1535 zobrazení
IMAG0935.JPG
IMAG0935.JPG (107.26 KiB) 1535 zobrazení
IMAG0937.JPG
IMAG0937.JPG (111.62 KiB) 1535 zobrazení
IMAG0938.JPG
IMAG0938.JPG (85.27 KiB) 1535 zobrazení
IMAG0939.JPG
IMAG0939.JPG (89.08 KiB) 1535 zobrazení
IMAG0940.JPG
IMAG0940.JPG (68.38 KiB) 1535 zobrazení
IMAG0941.JPG
IMAG0941.JPG (82.54 KiB) 1535 zobrazení
Stano
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1324
Dátum registrácie: Streda, 8. Júla 2020, 22:10

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Stano »

Erik, ja som o existencii normal, chróm a metal netušil nič, až kým som neprišiel sem na forum :D
Kazeta parádna, pre mňa ešte kazeta na úrovni, hodnotím podľa obalu.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10106
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Stano napísal: Utorok, 10. Októbra 2023, 21:22 Erik, ja som o existencii normal, chróm a metal netušil nič, až kým som neprišiel sem na forum :D
Kazeta parádna, pre mňa ešte kazeta na úrovni, hodnotím podľa obalu.
Hej to je tým že som kazety a tieto veci postavil v záujmoch moc vysoko už v tej dobe, tie katalógy čo som mal v 90tych rokoch som hltal už vtedy, aj technické údaje, aj keď som tomu vôbec nerozumel, ale videl som čísla kde je čo a ktorá kazeta je lepšia, ale už som vedel že metalky majú menší bass na vybudení než chromky, ale lepší ostrejší zvuk :D

No jasne, Maxellky sú TOP z triedy metal aj pre dnešnú dobu.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10106
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

That´s MR 60min ročník 1983 Made in Japan

Pôvodne som chcel nahrať konkrétnu C90, ale kompilácia čo som mal ako poslednú, mala tak 52min so skladbami čo mi ostali z minula cca 7min, tak som sa rozhodol pre nejakú zaujímavejšiu C60 verziu a do úvahy prichádzalo niekoľko kusov a táto That´s mi prišla najzaujímavejšia.
V minulosti som nahral už niekoľko metaliek That´s, ale najstaršiu verziu v pôvodnom dizajne ešte nie, to je premiéra, tak sa pozrieme o koľko je horšia od moderných Maxell, alebo lepšia od minulej Agfa/Philips Metal.

Na fóre som robil preklad jedného letáku That´s, kde v skratke popisovali svoj výrobný proces a prečo ich pásky boli jednoduché a lacné, to samozrejme ešte nepočítali so zberateľským cenovým fanatizmom dnešnej doby. Ale je to zaujímavá úvaha, ako si to výrobcovia asi predstavovali v tej dobe, že dokedy sa budú reálne audiokazety vyrábať a aká je ich plánovaná archívna životnosť, nehovoriac o predpoklade uskladnenia nepoužitých zabalených kusov.
Na odkaze letákov, okrem prekladu pozrite aj dobový Japonský leták a ich modely, pretože táto firma je zaujímavá v tom, kde iný začínali na Low Noise páskach, That´s v prvej polovici začal práve s metalkami a to ako klasický typ IV, ale aj typ II. Taiyo Yuden spomínal, že majú bohaté skúsenosti so spracovaním materiálov zo svojej výroby elektronických súčiastok, čo boli u nich cievky, kondenzátory a podobné pasívne veci vysokej kvality. Aj keď neviem ako presne tieto procesy okrem spomínaného úryvku ešte vedeli využiť pre magnetické pásky, ale rozhodne vedeli čo robia.
V tejto starej zostave That´s pre rok 1983 sa v Európskej aj Japonskej verzii stretneme s troma modelmi.
EM je typ II s metal páskou, predpokladám že je to predchodca EM-X
MG je typ IV, predpokladám predchodcu MG-X
MR typ IV, predpokladám predchodcu MR-X PRO
Čo by znamenalo že už vtedy mali profi metal pás, ale z dnešného hľadiska už nahrávam len ten zvyšok kvality čo na ňom ostal, žiaľ no...
Povedali by ste si skvelý začiatok firmy, žiadny FeCo pás typu I a II a vôbec žiadny model typu normal.
Ale opak je pravdou, zrejme, na vintagecassettes ukazujú pre Japonskú líniu viac modelov, mohla by to byť chyba rozdelenia na tejto stránke a tie kazety mohli prísť neskôr, ale letáky na fóre, na ktoré je odkaz vyššie ukazujú aj tieto modely s novým typom okna, už je len otázne či naozaj patria k sebe, alebo to prišlo tesne po tých prvých kazetách.
Na letáku je uvedený model EM-X a na vintagecassettes aj model FX, prvé s Delta trojuholníkovým oknom, ale na ľavej strane majú veľký metalický polep bez označenia, nemá to celé veľmi zmysel, ale napadlo ma, že chceli ladiť so svojim logom That´s kde okno je zväčšená tá čiarka medzi t a s a metalický polep indikuje pokračujúci text loga po zväčšení, ale to ma teraz len tak napadlo a reálne to mohlo byť samozrejme inak, no týmto kazetám sa dneska venovať nebudeme, len tomu starému dizajnu.
Predpokladajme teda, že už na začiatku svojej kazetovej kariéry táto firma mala tri hlavné metal zloženia pre tri významné modely na nasledujúcich 7-10rokov a postupne sa zloženia a kvalita zlepšovala s každým novým ročníkom ale základ ostával rovnaký. No a prelom prišiel až s výrobou General Magnetics Singapore, kde sa zásadné zmenili dizajny, zloženia a celá modelová rada.

Dnešná kazeta, balenie:
Hranatá hrubá krabička je svetlá, číra, typické trojité stredovky s okrúhlym orámovaním, na zadnej strane síce ešte nie je logo firmy, ale je tam logo MADE IN JAPAN.
Fólia je dosť podarená, taká nadčasová, pôsobí ako slza, alebo niečo podobné, kde cez malý kúsok vidíte na zabalenú kazetu, odtiaľ presvitá aj dĺžka z bookletu a balenie je situované štandardne do trojfarebnej kombinácie.
Veľká plocha je biela a zvyšok zlatý matný, celé je to orámované a doplnené o čierne prvky.
Zadná strana má také všeobecnejšie texty o kvalite, graf je veľmi ľahký, pretože bez konkrétnych čísel porovnáva len veľmi orientačne že metalka je o dosť lepšia než typ II. Podľa popisov sa jedná o verziu pre USA trh, ale mohli to mať kombinované spoločne aj pre Európu, ak sa v tej dobe tieto kazety sem dovážali. Nápis Made in Japan nesmie chýbať.
Mimo to, That´s na krátko zaviedol značku TRIAD pre USA trh asi od roku 1986-1989, potom to opäť zjednotili na That´s.
Booklet našej dnešnej kazety je len krátky typ J kde je predná strana na vrchu vo farbách a grafike fólie a zvyšok je rovnaká tlač ako na zadnej strane fólie, vnútorná strana bookletu je jednoduchá s riadkami na popis a dizajn pripomína iných Japonských výrobcov, vzdialene ma napadá Fuji FR Metal. Nálepky sú veľké rovné s logom značky, taktiež mi to veľmi pripomína Fuji FR Metal, farbami aj štýlom, ale stále je to aj svojské zároveň.

Kazetové telo a komponenty:
Jediný známy dizajn malého okna That´s, je veľmi svojský a originálny na svoju dobu, aj keď sa dá zmýliť s niekoľkými kazetami.
Dizajn používa malé okno s „rozdelenou“ stupnicou, vzor po celom povrchu kazety s rôznymi čiarami vertikálne aj horizontálne mi pripomína nejakú textilnú látku. Kazeta obsahuje metalický štítok v dolnej časti s grafikou modelu veľmi pekne urobenou a horná časť má veľký výrez s matným červíkovým vzorom, takže kreativita na úrovní ako u väčšiny Japonských výrobcov v tomto roku.
Už v tej dobe používa tie svoje typické cievky so svojim známym vzorom, ktorý mali až do konca svojej výroby, nikdy nie inak. Farba je snehovo biela s kontrastnou červenou C svorkou.
V kazete sú grafitové tmavé trecie fólie s jemným štvorčekovaným vzorom, tieniaci plech pod vankúšom je mimoriadne hrubý a zvlnený.
Zavádzacia páska je v tej dobe ešte len číra bez značenia.
Rovnaký dizajn používajú aj kazety Teac HDX a MDX a ďalšie, kde je predpoklad že si to Teac nechal vyrobiť u Taiyo Yuden, ale ešte žiadnu nemám.
Podobný dizajn používa aj Japonský Magnax, určite sa niekto inšpiroval.
A nakoniec existovali aj Európske kópie, ktoré vyrábala buď Magna, alebo iný EU výrobca, kde je dizajn tela kazety ako u That´s, ale vnútro a komponenty sú odlišné, ako je napríklad u tejto a mnoho ďalších kaziet.

Páska:
Svetlejšia sivá, nepriehľadná, čistá, aj keď na boku navinutej cievky občas nejaké bodky prachu vidieť, veľmi sa to nepotvrdilo.
Pásky Metal That´s sú asi najsvetlejšie sivé čo poznám, za nimi majú tento svetlejší odtieň práve TDK, ale je vhodné si to porovnávať na silnom bielom svetle na čiernom podklade, inak vyzerajú všetky pásky rovnaké, čierne.
Po prvej nahratej strane sa oter zatiaľ nepotvrdil, aj keď novšie That´s majú bežne biely prášok, tak sa ho dá zbaviť podstatne rýchlejšie než na TDK Metal.

Kazetu som získal v balíku 12/2016 z ČR, cena 490KČ, čo by dneska bola výborná cena, ale kazety budú asi vysoko zberateľské a tiež nie bežne dostupné.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 26.12.2016:
+2db, bias -12
Prvý krát v teste takto stará kazeta That´s a drží sa naozaj statočne, aj keď super hifi to už nebude, hlboko podbiasované výšky doženie, ale výkon je nižší, aj tak je tam jemný dojem skreslenia. Občas nejaká menšia aj väčšia porucha a mierne tlmenejší priestor vľavo na výškach v spojení s dolby C. Bez kolísania, zvuk je napriek tomu celkom živý a dynamický.

Pioneer CT-S550S, 21.7.2019:
+4db, slabší výstup a preostrený zvuk
BLE XD:
+4db, výšková zhoda so zdrojom, ale výkon je veľmi na hrane. Tu si dovolím opäť dopísať aj predošlú cudziu kalibráciu, po Fuji FR Metal 60 1990 na tejto That´s šiel výkon až na +5dB s neuveriteľnou výškovou čistotou zvuku a vysokým výkonom, to len tak na okraj, takto by som ju asi reálne nahral, ak by som to teraz nedrtil na decku Sony :D

Technics RS-AZ7, 21.7.2019:
+2db jemne skreslené, ale aj tak samo ťahá na +4db, teda posilnenie oproti vstupu +2db, výškovo slabšie od zdroja, ale nie kritické, to skreslenie mi tam prekáža viac
ATC:
0db, výškovo veľmi čisté, síce neskreslí, ale cez nulu sa nedostaneme po dobrom, posilnenie výstupu je „opravené“

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup na +4db, 21.7.2019:

+4db skreslené, výšky skoro ako zdroj
ATC:
+2db s ešte silnejším skreslením :D
Výšky ako na zdroji, ale kazeta maximálne nevhodná do tohto decku.

Technics RS-TR575MII dvojhlava, vstup na +4db:
+4db bez skreslenia, výšky stredne kvalitné, bez porúch

Aiwa CS-W320 rádiokazeťák s magnetom, 21.7.2019:
Slabý zvuk čo chrčí s neskutočne preostrenými výškami
Mazanie je čiastočné, jeden kanál chrčí viac a druhý je len oslabený

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby C NR:
Kalibrácia podľa Sony:
H: kolíše -3 až -2
L: kolíše -2 až -1
Ono to nie sú zlé hodnoty, nastaviť to šlo presne bias kúsok do mínusu a malý level kúsok do plusu.
Po spustení nahrávky so zvukom, som bias ubral na polovicu, výškovo nie je ako zdroj, najvyššie špičky sa strácajú, ale len veľmi jemne, že je to bez priameho porovnania so zdrojom takmer nebadateľné, zvuk je v tomto dosť schopný a podľa skladby počas ostrej nahrávky sa to odlišuje, niekde sa to zdá jemne tlmenejšie a niekde je to veľmi svieže, dolby C sa dá použiť bez relevantných strát.
Výkonovo je naozaj trošku viac obmedzená vekom a skladovaním, ako som zistil aj pri iných deckoch, +2db s občasnými špičkami podľa skladby sa dá nahrávať, náročnejšie skladby krásne vyznejú pri 0db so špičkami +2db.
Posilnenie výkonu je asi o 1-2dB kvôli navýšeniu levelu, ale aj väčšom basovom zvýraznení týmto deckom, ale mám pocit že niektoré That´s metalky to robia tiež, takže sa to dopĺňa. Myslím že zvuk je dosť dobrý a hodný metalky, po správnej kalibrácii na vhodných strojoch z tejto kazety stále získate mimoriadne čistý zvuk.
Poruchovosť na koncoch strán a počas starých testov, áno boli tam drobné poruchy, ale nebol to väčší problém, aj pri naozaj veľmi veľkých otlakoch na konci prvej strany a začiatku B, boli výraznejšie poruchy asi 10sekúnd na konci a začiatku, inak vôbec, výborne podaný priestor aj výšky aj s dolby, na otlačenej páske. Možno to nie je vždy len o deformácii a hĺbke otlakov, ale aj o kvalite samotnej pásky, podložky a magnetickom nátere. No aj samotnom vedení pásky cez kazetu a mechaniku prístroja.

Záverom:
Veľmi zberateľská kazeta, pri dobrom skladovaní ešte celkom aj použiteľná, ale myslím si že vzhľadom k vzácnosti a cene nebude už tak zaujímavá pre nahrávky, ale po zvukovej stránke, aj mechanickej ju odporučím na používanie. Je možno trochu viac vyberavá na správny magnetofón a kalibráciu.
Oter sa pri mojom kuse nepotvrdil ani po druhej strane, takže v tomto smere super.

Dodatky:
Čas počítadla decku po jednej strane 32:17
Stav hláv a kladky: oter sa nepotvrdil, podobne ako pri Maxellkách, náznak nejakého prechodu veľmi jemne áno, ale nepovažujem to za biely prášok, aj keď u That´s je občas prítomný.
Otlaky: na konci prvej strany boli extrémne, hlboké, aj bodky po nečistotách, alebo niečom... napriek tomu na zvuku sa to prejavilo minimálne.
Zdroj: Technics SL-PG570A
CD-RA Maxell XLII Music 80 by Ritek Taiwan, 97:15.17
Interné poznámky: CC 972, CD 999, CD 1000
Prílohy
IMAG0647.JPG
IMAG0647.JPG (60.22 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0648.JPG
IMAG0648.JPG (86.07 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0909.JPG
IMAG0909.JPG (135.73 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0910.JPG
IMAG0910.JPG (120.28 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0911.JPG
IMAG0911.JPG (111.22 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0912.JPG
IMAG0912.JPG (76.21 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0913.JPG
IMAG0913.JPG (96.88 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0914.JPG
IMAG0914.JPG (76.96 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0915.JPG
IMAG0915.JPG (72.73 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0916.JPG
IMAG0916.JPG (71.43 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0917.JPG
IMAG0917.JPG (71.99 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0978.JPG
IMAG0978.JPG (129.12 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0979.JPG
IMAG0979.JPG (129.98 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0980.JPG
IMAG0980.JPG (157.87 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0981.JPG
IMAG0981.JPG (98 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0982.JPG
IMAG0982.JPG (113.39 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0983.JPG
IMAG0983.JPG (101.9 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0984.JPG
IMAG0984.JPG (77.56 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0985.JPG
IMAG0985.JPG (64.15 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0986.JPG
IMAG0986.JPG (71.59 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0987.JPG
IMAG0987.JPG (111.27 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0988.JPG
IMAG0988.JPG (84.06 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0989.JPG
IMAG0989.JPG (128.48 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0990.JPG
IMAG0990.JPG (168.76 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0991.JPG
IMAG0991.JPG (122.93 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0992.JPG
IMAG0992.JPG (104.71 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0993.JPG
IMAG0993.JPG (54.89 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0994.JPG
IMAG0994.JPG (64.46 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0995.JPG
IMAG0995.JPG (150.35 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0996.JPG
IMAG0996.JPG (105.13 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0997.JPG
IMAG0997.JPG (73.94 KiB) 1366 zobrazení
IMAG0998.JPG
IMAG0998.JPG (85.2 KiB) 1366 zobrazení
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Vždy sa teším čo nahras ďalšie a skutočne je to super prekvapenie. Táto kazeta pekne doplňuje už nacatu kolekciu špičkových pások. Perfektne fotky, tam už chýba len aby si ich bral von a fotil na rôznych miestach. Paráda. Kazeta výborná a veľmi zvláštne je jej chovanie ale lepšia metalka do nuly ako plná mechanika prachu...to by bolo motto
Za mňa paráda, už len pre to, že je o čom písať v tomto prípade, exotika.
Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"