Dvadsiate siedme tohoročné počúvanie bolo v znamení temnejších kaziet, pretože malé okno, inak by to celkom šlo

1. kategória použitých kaziet, kazeta z tašky na vyhodenie, 35/89
Universum Low Noise C60 vyrobená Agfou?
Jedná sa o tretiu a poslednú Universum z tašky na vyhodenie, asi v najhoršom stave, čierna kazeta s červenou nálepkou na odkaze.
Na odkaze fóra je to prvá kazeta na fotkách.
Stav kazety je veľmi zlý, aj keď až tak nevyzerá, lebo ošúchaná je stredne, tak je z časti zlomená v strede na jednej polovici. Na prítlačnom vankúši chýba plsť, ale chod cievok je tak zlý, že sa prítlak pásky robil sám ako v dual capstane, odvíjacia cievka na oboch stranách šla mimoriadne ťažko, aj chod navíjania.
Na strane A v poslednej štvrtine už navíjanie a ťah nestačil a zastavovalo sa to, pritom kladka ťahala ďalej, viete čo to znamená, klasické vťahovanie pásky kladkou, ale nenaskladalo sa to tam tak agresívne, pretože občas páska mohla ísť do priestoru mimo, ten scenár že keď pri tom skoro zaspávam a zrazu vás niečo začne štekliť na kolene a on to nie je pavúk, ale páska z kazety sa nenaplnil


Na strane B bol taktiež ťažký chod, ale už sa neopakovalo vťahovanie pásky do kladky.
Páska tiež v zlom stave, pri prvom hraní na Akai, bola kladka biela a hlavy tiež špinavé, na mechanike taktiež kladka biela hneď po prvých sekundách hrania. Za to sa u týchto pásov neobjavuje žiadne škrípanie, ani lepenie pásky čo je dobre.
Ak je to naozaj Agfa, tak chod cievok je typicky ťažší v kazete v tak zlom stave.
Nahrávka bola veľmi slabá a len v pravom kanáli, Nemecké ľudovky a rôzne skladby, na hranici počuteľnosti v rozlíšení veľkého šumu, magnetické poškodenie a plávanie úrovne zvuku tam bolo tiež, ale nie tak agresívne, ono už nebolo kam ísť s tým „ne“zvukom. Podľa Akai do -15dB ojedinele, ale väčšinou skôr na hrane displeja tých -40dB.
Presvetlenie mizerné, čierna kazeta s pôvodným Philipsáckym malým oknom, preto aj sledovanie vťahovania a neschopnosti navíjania bolo dosť problematické. *
2. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty 25TH Anniversary (po servise, prišli minulý týždeň)
TDK SA 60min vyrobená v roku 2004 v Thajsku, na odkaze verzia C60 s bielymi svorkami
Kazeta: jedná sa o posledné kusy typu II v predaji v obchode Elektro Astra, ktoré som vykúpil spolu s ostatnými kazetami typu II niekedy v období 2006-2007, týchto som niekoľko predal aj rozdal. (ešte jeden kus asi budem mať doma ak by niekto chcel zabalený)
Aj keď sa jedná o Thajské kazety TDK SA, samozrejme dizajn vychádza kompletne z verzie 1998, len sú tam už biele svorky namiesto čiernych, je tam už obyčajný prítlačný vankúš bez tieniaceho plechu, ale ešte sa nejedná o sériu označenú life On Record, to prišlo až ešte neskôr.
U týchto C60 som si všimol zaujímavosť a to konkrétne že je zrejme ešte plnená pôvodnou Japonskou TDK páskou typu II, teda Avilyn, ale neviem sa zaručiť že je to ešte pravá SA, môže to byť aj nižšia šarža napríklad SF (preto mohli v tomto prevedení existovať aj TDK SA 120min, ktoré sa ako SA bežne nerobili) Podľa farby sa nedá presne poznať o ktorý typ II firmy TDK sa jedná, pretože tam boli pásky v druhej polovici 90tych rokov temné hnedé, až takmer čierne, inak sa neskôr už dávala OEM páska do Thajských TDK kaziet s vysokým dátumom výroby.
Aj krabička je ešte v tmavom, dymovom prevedení, ale booklet je už skrátený, potlač papiera je celkovo taká bledšia.
Obsahovo sa jedná o NajVýber 15 a 16., ako som písal v článku o Najvýberoch, štandardne používam kazety dĺžok 45-46min, ale toto bola jediná existujúca výnimka C60, pretože v dobe keď som zaviedol NajVýbery ako nahrávky na krátke kazety TDK CDing1 50min, tak som ich všetky spotreboval a myslel som si že tak ľahko sa k novým krátkym kazetám už nedostanem, tak som použil jednu C60. Vtedy som ešte nevedel čo ma v kazetovom zberateľstve čaká
Nahrávka bola klasicky vtedy ešte na Technics RS-TR575MII s dolby C NR a ATC podľa knižky s budením okolo tých 0dB.
Kazetu som ešte riadne polepil, vypísal booklet, ale už bez kreslenia na zadnú stranu, nakoľko nebola prázdna, ale bola tam grafika TDK SA modelu.
Nahrávka 4.6.2007, použité boli opäť mini CD-R ďalších značiek a výrobcov:
Traxdata mini CD-R 24x 210MB od výrobcu Ritek Co. Taiwan (97:15.17), reálna kapacita 213MB 24min 15sekúnd, bola takou klasikou s často vyskytujúcimi sa CMC Magnetics zo začiatku zbierania mini CD-R. Kvalita Ritekov bola dosť dobrá, väčšina mechaník s nimi fungovala ešte lepšie než u tých CMC Magnetics, ako zápis, tak aj čítanie, ale ako mini CD-R sa tieto média vyskytli len raz, pritom výrobca patrí k najväčším výrobcom médií na svete a iste mal v ponuke mnoho takýchto CD-R aj v mini verzií. Kvalitou by som povedal že ešte o niečo prekonal CMC Magnetics, ale pri tom množstve médií čo vyrábal bola kvalita médií občas kolísavá, hlavne u DVD, alebo RW.
Média sa predávali v mini slim obale, ale bez bookletu.
Ďalšie mini CD-R pre NajVýber 16 bolo použité:
Esperanza mini CD-R 220MB 32x výrobcu Plasmon Data System (97:27.18)
Toto už bol trochu problém, nakoľko Esperanza bola jedna z množstva Poľských značiek lacného príslušenstva k PC, samozrejme väčšina Made in China, značka s ktorou sa môžete stretávať do dnes, aj média nakupovala od rôznych výrobcov, prevažne strednej až horšej kvality.
Výrobca médií označený ako Plasmon je naozaj veľký problém, pretože to nepredstavuje konkrétnu firmu vyrábajúcu média, ale Plasmon bol dodávateľom technológie na výrobu diskov, lisovacie nástroje a mnoho ďalšieho, takže každý menší aj väčší výrobca, čo nemal vlastný ATIP, používal kódy Plasmonu, takže vo výsledku to môže byť akýkoľvek výrobca na svete. Niektorých už poznáme, ale v tomto prípade nie, asi sa jedná o menšieho Ázijského výrobcu optických médií. Pod hlavičkou Plasmon sa vyrábali aj kvalitné média, ale častejšie veľmi veľké shitky. Napríklad aj Český Eximpo pod značkou Multidisc používal u veľkej časti svojich CD-R diskov kódy Plasmonu, ale rozhodne nepatrili k najhorším.
Naša Esperanza je teda s kódom Plasmon, neznámy výrobca v Ázie, kvalita priemerná, bolo použiteľné a dobre funkčné aj v prehrávači, vyznačovalo sa väčšou kapacitou až 220MB čo robilo 25min, takže NajVýber pre kazety C46 je už na hrane, alebo za ňou, podľa toho či výrobca dal niečo naviac, ale potom je vhodné pri tvorbe kompilácie myslieť aj na to, akú kazetu chcete použiť. V mojom prípade pre C60 mi to nevadilo samozrejme.
CD-R sa predávalo v plastovom vrecúšku, niektoré šarže boli v mini slim obaloch, niektoré možno aj inak. Toto CD-R sa objavilo aj ako printable verzia, ale ešte som ho zrejme nepoužil.
Ako zdroj nahrávky na kazetu zrejme stále použitý môj discman Philips.
Nahrávka je dobrá, výškovo sviežejšia na mechanike než pôvodné CDing1 50, ale prvá strana robila zlosť a nehral dobre ľavý kanál na výškach, páska sa neprirodzene vlnila, skoro ako u nových Maxell UR z Malajzie, na druhej strane bol zvuk v poriadku. Presvetlenie už je známe u týchto kaziet, po tých malooknových aj ten kúsok svetla navyše z tohto dizajnu potešil. *
3. Kategória novo nahratých kaziet z čerstvých nahrávok, Raks, ktorú som nahrával poslednú stredu
Raks CD-X 90min čierna verzia s malým oknom, ročník 1990 Made in Turkey
Zvukovo je kazeta naozaj veľmi dobrá na mechanike, tak ako mi prišla aj na decku Sony počas nahrávky, chod je úžasný, hladký, a žiadne poruchy ani kolísanie sa nevyskytli, ale na výškach som sa sťažoval že v niektorých skladbách boli rozpité a rozslintané sykavky, áno to som počul aj na mechanike, ale bolo to častejšie než som pozoroval počas nahrávky na decku Sony. Aj ten šum sa mi zdal o niečo vyšší, zvuk bol mäkší hlavne na výškach, viac rozpitý, ako keď varíte cestoviny a trochu ich rozvaríte, ale nie tak moc, aby sa to nedalo jesť

Presvetlenie slabšie, samozrejme všetko čierne aj cievky, takže na okne s prídavnými LED niečo je vidieť, ale to je viac na posluch, než na sledovanie, alebo inak s vonkajším externým bielym svetlom na kazetu je to výborné. Napriek tomu sa mi ten dizajn stále veľmi páči. *
4. kategória použitých kaziet, kazeta z tašky na vyhodenie, 36/89
Winswood Olympia Low Noise C60 reálne AudioMagnetics
Ako píšem aj na odkaze na webe, tak si myslím že kazeta nepatrí do tohto obalu, ale v celku je to jedno pri takomto stave. Na booklete sa nič nepíše o pôvode a kazeta je jasná AudioMagnetics priehľadná s tými podivnými vodítkami pásky.
Stav kazety, najprv obal, krabička je len polovičná, mám spodnú časť s bookletom, kazeta samotná nie je ani veľmi ošúchaná, je v dobrom stave, resp. bola veľmi špinavá zvnútra, čo som čistil a páska je zase zbavená zavádzačky na oboch koncoch a presný čas na stranu som nameral len 24min 39sek, takže niekto skrátil.
Koncept AudioMagnetics priehľadných kaziet bol pôvodne taký že ste do balenia dostali samostatné celoplošné štítky na nalepenie kazety a nemuseli ste ich teda použiť, ale takto o pôvode kazety, alebo OEM bez potlače to nie je jasné.
Kazeta má hladký chod a tie vodítka pásky fungujú dobre ak máte kazetu hore hlavou, v deckoch kde je klasicky dole hlavou sa zvyknú zasekávať a ťah pásky ich nepretlačí, podľa mňa ten koncept nebol veľmi doriešený, ale asi silou mocou chceli konkurovať Basfu.
Chod teda dobrý, ale páska taktiež veľmi špiní bielou hmotou na kladkách, čo bude viacmenej zlý stav než samotná kvalita pásky.
Nahrávka bola Nemecká dychovka na oboch stranách, čo nahrával dotyčný cez mikrofón, ako som počul okolité zvuky. Kvalita bola ako na tej Universum, len pravý kanál, nízka úroveň a veľký šum a čiastočné kolísanie z magnetického poškodenia ako u ostatných kaziet z tašky na vyhodenie. Podľa Akai vybudenie do -30dB, katastrofa, asi nahrával rovnaký típek čo tú Universum.
Na druhej strane presvetlenie výborné, ako jediná celopriehľadná kazeta v tomto týždni je to asi najlepšie sledovanie, keď už zvuk tam takmer žiadny nie je

5. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty 25TH Anniversary (po servise, prišli minulý týždeň)
TDK SA 90min vyrobená v roku 2006 v Thajsku, na odkaze verzia C90 s bielymi svorkami.
Máme tu opäť TDK SA, ale tentokrát je podstatne horšie vyrobená než tá C60 kde som mal Najvýbery.
Ani tu nie je magnetické tienenie pod obyčajným vankúšom, ale pás je výrazne svetlejší hnedý než klasické TDK typu II, stále sa nejedná o poslednú verziu Life On Record, ale kvalita je už podobná. Jednalo sa o posledný 10pack TDK SA 90 čo dostali aktuálne v Elektro Astre v SNV v roku 2007, ktorý som kúpil celý a dve kazety som nahral, druhá bude v ďalšom počúvaní a ostatné som proste predal, alebo rozdal.
Balenie a dizajn je stále podľa ročníka 1998, ale zase biele svorky a Thajské výrobné číslo prezradia čo ste si v skutočnosti kúpili. Booklet je aj tu skrátený a bledý, krabička je už svetlá, aj keď má stále logo TDK.
Na kazete na jednej strane okna, je to na fotkách je vidieť taká divná štruktúra, akoby tam boli bublinky, alebo vrásky, myslel som si že flákajú odlievanie okienok v Thajsku do tých posledných kusov, ale všimol som si že sa to pohybuje a skáče, takže je to na trecej fólii, ale len na jednej strane je to takto nepodarené.
Nahral som tam dva albumy z vinylu a to Modern Talking – Ready for Romance, tuším Balkanton a Jennifer Rush - Movin od Supraphonu v licencii CBS, obe zrejme hrané predtým aj na kryštálke, takže kvalitatívne dosť ohrané a praskajúce platne. Podrobnosti k získaniu záznamu na konci, pretože to bolo ako vždy komplikované u mňa, ale už som nepoužil Rossiu s dorobenou Tesla VK prenoskou, ale niečo úplne iné.
Nahrávka bola opäť na Technics RS-TR575MII s dolby C NR s ATC podľa knižky okolo 0dB, spravená 9.3.2007, okrem zmienených albumov, bolo na donahrávanie použité mp3, alebo origo CD na zvyšok voľnej pásky.
Kvalita výšok bola excelentná a často som používal túto kazetu aj vo walkmane Panasonic RX-SX41, kde dobre vyniklo podanie výšok, ale bassy sú zlé, veľmi skreslené a chrčia aj pri 0dB, keďže je tam iná páska, zvuk je celkovo iný a celé sa to inak správa s TDK SA to má spoločný len dizajn kazety a logo, nič viac.
Na mechanike tie bassy boli strašné, výškovo ostré, ale bolo cítiť že kolíše priestor a z ľavej strany je to mierne okusané o dropy, akoby to nedržalo stabilitu, dokonca na začiatku počúvania páska šla mimo kladku, čo je vôbec prvýkrát na novej kladke a dosť som sa natrápil aby to nerobila.
Presvetlenie už klasické a otrepané pre tento dizajn, ale potešilo viac než tie malooknové kazety.
Spôsob získania nahrávok z vinylu mimo mojej Rossie:
U známeho, ktorý v tej dobe (2007) ešte nemal doma PC, ani net, mal staršiu audiotechniku, myslím že som spomínal že som tam nahrával niečo na Tesle SM261 a chodil občas na návštevu pokecať aj niečo vypiť, tak som mal vtedy nový Sony MD walkman-rekordér a na jeho gramci Tesla s VM vložkou, teda kvalitou relatívne nahral rôzne vinyly čo som mal od tety, alebo od kamarátov na MD média a potom z MD som nahrával na tape deck Technics 575, kde bol problém s úrovňou tohto chabého strojčeka, tak som navyšoval kompletnú úroveň rovnomerným zdvihom cez EQ Technics SH-GE70, kde je táto funkcia zdvihu úrovne v rozsahu niekoľkých dB, veľmi to pomohlo pri nahrávke.
Na MD som rôzne platne nahral bez strihu, ako vyšlo, s tým že to niekedy digitalizujem do PC a riadne upravím strih, ale nakoniec to ostalo na tých pôvodných MD doteraz.
Ďalší známy mi hovoril že nahrávky vinylu na MD sú príšerné, ale ja to tak nevnímam, príšerné je to až keď sa použije zlá, nekvalitná páska a deck, tu to skoro vyšlo až na to skreslenie basov. Ale bude v budúcnu ešte niekoľko kaziet s touto kombináciou nahrávok. *
Takže hodnotenie pre tento týždeň:
1. Raks CD-X 90 black, síce mohli byť lepšie výšky, ale aj tak asi to najlepšie pre tieto dni
2. TDK SA 60 2004 s NajVýbermi, síce prvá strana utekali výšky, inak by to bolo veľmi dobré
3. TDK SA 90 2006 s vinyl nahrávkami cez MD, ale páska mizerná, no stále veľmi dobre oproti tým z tašky na vyhodenie
4. Winswood Olympia ala AudioMagnetics, zvuk mizerný až žiadny, ale pre ten pocit priehľadnosti a sledovania

5. Universum LN 60, to si snáď ani nezaslúži byť v rebríčku
Ďalšie počúvanie cca o dva týždne ak sa nič nezmení, z nových kaziet zase nemám nič prichystané, ak zotrvám v retro dance kompiláciách, zrejme nejaké slabšie kazety nahrám. Z použitých z tašky na vyhodenie bude zmena a kompletne prechádzam na originálky z tejto tašky, originálky a no name made home kazety, čo môžu byť aj značkové prelepené kompletne vlastným štítkom, že to nešlo celkom poznať a pod. Z druhého počúvania tu bude ešte jedna tá nešťastná Thajská TDK SA, ale nie vinyl, ale CD nahrávky. Takže sa teším aj neteším pretože viem aké to budú niektoré zlé kazety a ešte horšie nahrávky, tak zatiaľ
