AGFA WOLFEN - Studiové pásky 50. let
-
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 2863
- Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29
AGFA WOLFEN - Studiové pásky 50. let
Zdravím všechny.
Předně chci říct, že je možné, že se dopustím nějaké chyby, protože většinu věcí (nejen v ohledu této záležitosti) jsem si na základě mála dostupných informací a vlastněných předmětů vydedukoval, tak to prosím berte s rezervou a ne jako konečnou pravdu.
Protože jsem se v tomto trochu rozkecal v jiném vláknu, tak mi došlo a posléze bylo i doporučeno, rozvést to ve vlastním vláknu.
Tento svůj rozbor (nebo slohovku, chcete-li) poprvé ucelený uvádím zde. Zároveň je tak tento web aktuálně jediný, který se zaobírá pásky Filmfabrik Agfa Wolfen a Supraphon. Nikde na internetu jsem nenašel prakticky skoro (krom Wikipedie) žádnou informaci o páscích Wolfen, natož o těch Supraphon.
Všechny uvedené fotografie a texty jsem vytvořil já. Bez povolení je prosím nekopírujte. Pokud je někde použit cizí text, je následně uveden odkaz.
Fotografie můžou mít různou kvalitu, protože jsou foceny i starším fotoaparátem z dřívějších dob a zde je používám proto, že ke všem věcem se momentálně nemůžu dostat.
Jak již název vlákna napovídá, řeč bude o magnetofonových páscích pro studia z období 50. let.
V roce 1909 byla berlínskou firmou Agfa založena Filmová továrna Wolfen (Filmfabrik Wolfen) v německém městě Wolfen. Po roce 1945 se Filmová továrna (Filmfabrik) přejmenovala na ORWO (což je akronym ORiginal WOlfen).
Více viz Wikipedie:
Filmfabrik Wolfen (z němčiny do češtiny)
Jen si teď nejsem jistý, jestli ty pásky nemůžou být už ze 40. let vzhledem k informaci, že se firma přejmenovala po roce 45' na ORWO.
Krabice s ORWO pásky jsou sice plněné stále páskem Agfa Wolfen, ale samotná krabice má naprosto jiný design a působí nověji než ty Agfa Wolfen..
Tyto původem německé pásky byly používány jak v Rusku (jak napovídá druhá strana obalu, v tomto případě i přední), tak i u nás v Československu. Zde můžete vidět další běžnou krabici s páskem Agfa Wolfen a výchozí délkou 1000m.
Předně chci říct, že je možné, že se dopustím nějaké chyby, protože většinu věcí (nejen v ohledu této záležitosti) jsem si na základě mála dostupných informací a vlastněných předmětů vydedukoval, tak to prosím berte s rezervou a ne jako konečnou pravdu.
Protože jsem se v tomto trochu rozkecal v jiném vláknu, tak mi došlo a posléze bylo i doporučeno, rozvést to ve vlastním vláknu.
Tento svůj rozbor (nebo slohovku, chcete-li) poprvé ucelený uvádím zde. Zároveň je tak tento web aktuálně jediný, který se zaobírá pásky Filmfabrik Agfa Wolfen a Supraphon. Nikde na internetu jsem nenašel prakticky skoro (krom Wikipedie) žádnou informaci o páscích Wolfen, natož o těch Supraphon.
Všechny uvedené fotografie a texty jsem vytvořil já. Bez povolení je prosím nekopírujte. Pokud je někde použit cizí text, je následně uveden odkaz.
Fotografie můžou mít různou kvalitu, protože jsou foceny i starším fotoaparátem z dřívějších dob a zde je používám proto, že ke všem věcem se momentálně nemůžu dostat.
Jak již název vlákna napovídá, řeč bude o magnetofonových páscích pro studia z období 50. let.
V roce 1909 byla berlínskou firmou Agfa založena Filmová továrna Wolfen (Filmfabrik Wolfen) v německém městě Wolfen. Po roce 1945 se Filmová továrna (Filmfabrik) přejmenovala na ORWO (což je akronym ORiginal WOlfen).
Více viz Wikipedie:
Filmfabrik Wolfen (z němčiny do češtiny)
Jen si teď nejsem jistý, jestli ty pásky nemůžou být už ze 40. let vzhledem k informaci, že se firma přejmenovala po roce 45' na ORWO.
Krabice s ORWO pásky jsou sice plněné stále páskem Agfa Wolfen, ale samotná krabice má naprosto jiný design a působí nověji než ty Agfa Wolfen..
Tyto původem německé pásky byly používány jak v Rusku (jak napovídá druhá strana obalu, v tomto případě i přední), tak i u nás v Československu. Zde můžete vidět další běžnou krabici s páskem Agfa Wolfen a výchozí délkou 1000m.
-
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 2863
- Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29
01. Zaváděcí pásky
Při dodání nebyly tyto pásky osazeny zaváděcími, ty se v případě potřeby musely dokoupit od stejné firmy. Ta tehdy dodávala základní červenou a zelenou jež měly lehce jiné odstíny - červená spíš do růžova a zelená někdy do zeleno-modra. Později už v krabicích ORWO byly dodávány i pásky barvy bílé a žluté. Častěji se však kus magnetické pásky nechal nenarhaný a po pár křapnutích začal záznam.
-
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 2863
- Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29
02. Barevný nádech a potisk zaváděček
Zajímavostí je, že v případě použití zaváděček spolu s páskem pouze "TYP CR" dostaly tyto zaváděčky jiný nádech - tedy pouze v místě přímého styku a to nejen v případě aktivní záznamové strany, ale i té opačné. V případě bílé dostala odstín hnědočervený a v případě zelené se zabarvila spíš do hnědo-zelena.
Další zajímavostí je fakt, že v případě s použitím pásků "TYP C" a "TYP CH" se nestalo nic a pokud, tak jen zachytily nečistoty podobně jako u audiokazet suché čistící pásky. Pokud však byly zaváděčky hladkou stranou přitisknuté na opačnou než záznamovou stranu, tak se jejich nápis mohl lehce obtisknout na zaváděčku. V případě bílé tento jev působil poměrně zajímavě, i díky tomu, že byl víc než výrazný a vypadalo to jako by opravdu takto potiskli i tu zaváděčku.
Avšak v tomto případě (viz foto níže) jde zřejmě o reálný potisk zaváděcího pásku, jen je z nepochopitelného důvodu potištěn obráceně (asi to špatné otočení zaváděčky). Pásek ke kterému jsou tyto zaváděčky přilepené nemá typický potisk - buď nedoplnili při potiscích barvu a je tedy nepatrný nebo opravdu tento pásek nepotiskli. V případě jednoho pásku (bez sériového čísla) je napojen na jiný typ pásku než CR35 a ten druhý má jiný vzhled než popisované studiové pásky.
To že zmiňuji různé navinutí pásky vůči té zaváděcí je v pořádku. V dřívějších dobách se používaly ve studiích magnetofony, jež měly oproti jejich nástupcům opačný styl návinu. Zřejmě díky tomu, že záznamová strana pásky byla nechráněná vůči případným poškozením se pak od této metody upustilo. Proto se později tyto pásky používaly tak, že se na cívku pásek navíjel tak, jak to známe do dnes. Příkladem toho opačného navíjení může být způsob užitý v audio a videokazetách.
Další zajímavostí je fakt, že v případě s použitím pásků "TYP C" a "TYP CH" se nestalo nic a pokud, tak jen zachytily nečistoty podobně jako u audiokazet suché čistící pásky. Pokud však byly zaváděčky hladkou stranou přitisknuté na opačnou než záznamovou stranu, tak se jejich nápis mohl lehce obtisknout na zaváděčku. V případě bílé tento jev působil poměrně zajímavě, i díky tomu, že byl víc než výrazný a vypadalo to jako by opravdu takto potiskli i tu zaváděčku.
Avšak v tomto případě (viz foto níže) jde zřejmě o reálný potisk zaváděcího pásku, jen je z nepochopitelného důvodu potištěn obráceně (asi to špatné otočení zaváděčky). Pásek ke kterému jsou tyto zaváděčky přilepené nemá typický potisk - buď nedoplnili při potiscích barvu a je tedy nepatrný nebo opravdu tento pásek nepotiskli. V případě jednoho pásku (bez sériového čísla) je napojen na jiný typ pásku než CR35 a ten druhý má jiný vzhled než popisované studiové pásky.
To že zmiňuji různé navinutí pásky vůči té zaváděcí je v pořádku. V dřívějších dobách se používaly ve studiích magnetofony, jež měly oproti jejich nástupcům opačný styl návinu. Zřejmě díky tomu, že záznamová strana pásky byla nechráněná vůči případným poškozením se pak od této metody upustilo. Proto se později tyto pásky používaly tak, že se na cívku pásek navíjel tak, jak to známe do dnes. Příkladem toho opačného navíjení může být způsob užitý v audio a videokazetách.
-
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 2863
- Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29
03. Popis pásků
Nyní už konečně k popisu pásků.
Pásky byly na hřbetu (tedy na opačné než záznamové straně) opatřeny potiskem s klasickou základní frází:
"VEB FILMFABRIK AGFA WOLFEN.." za níž následovalo typové označení a za tím bylo sériové číslo.
Ale pozor, existovaly zřejmě i dřívější typy jež obsahovaly jiné fráze, ty tuším budou starší.
Prvním známým typem byl "TYP C", který nedosahoval zrovna vysokých kvalit co se výšek týká. Byl ideální pro použití při rychlosti 38 při mluveném slovu a zřejmě se použil i při rychlosti 76 pro hudbu. Pro domácí užití se doporučovala rychlost 19. V různých bazarových nabídkách se objevuje v menší míře než následující typ, ale nouze o něj není.
Druhým a poměrně velmi rozšířeným byl "TYP CH", který kvalitou moc nepředčil svého předchůdce, či dokonce není-li na stejné úrovni a to i přesto, že jeden z průvodních materiálů tvrdí opak. I tento typ se ve studiích užíval při rychlostech 38 a zřejmě i 76. Pro domácí použití byla opět doporučována rychlost 19. V bazarových nabídkách se tento typ objevuje opravdu velmi často.
A konečně posledním známým typem byl "TYP CR", který byl kvalitou na neuvěřitelně lepší úrovni než jeho dva předchůdci. Jeho kvalita zvuku je oproti typům "C" a "CH" mnohem ostřejší, živější a s menším množstvím šumu. Díky tomu bylo možné ve studiích použití pouze rychlosti 38 při vyšších kvalitách než byly doposud. Pro domácí použití se pro tento pásek doporučila již rychlost 9.5, ale bylo možné i využití rychlosti 4.75.
Existují však i nějaké záhadné vyjímky, kdy typy pásků "C" a "CH" dokázaly hrát velmi podobně jako typ "CR" a přitom nebylo na pásku znatelného optického rozdílu ani v barvě.
Vzhledy pásků u typů "C" a "CH" byly většinou jen hnědé se světlým nádechem možná způsobeným extrémně matným povrchem záznamové strany.
Vzhled u typu "CR" byl však naprosto rozdílný. Ten byl již výrazně hnědý s nádechem do červena a povrch záznamové strany byl lesklý.
Pásky byly na hřbetu (tedy na opačné než záznamové straně) opatřeny potiskem s klasickou základní frází:
"VEB FILMFABRIK AGFA WOLFEN.." za níž následovalo typové označení a za tím bylo sériové číslo.
Ale pozor, existovaly zřejmě i dřívější typy jež obsahovaly jiné fráze, ty tuším budou starší.
Prvním známým typem byl "TYP C", který nedosahoval zrovna vysokých kvalit co se výšek týká. Byl ideální pro použití při rychlosti 38 při mluveném slovu a zřejmě se použil i při rychlosti 76 pro hudbu. Pro domácí užití se doporučovala rychlost 19. V různých bazarových nabídkách se objevuje v menší míře než následující typ, ale nouze o něj není.
Druhým a poměrně velmi rozšířeným byl "TYP CH", který kvalitou moc nepředčil svého předchůdce, či dokonce není-li na stejné úrovni a to i přesto, že jeden z průvodních materiálů tvrdí opak. I tento typ se ve studiích užíval při rychlostech 38 a zřejmě i 76. Pro domácí použití byla opět doporučována rychlost 19. V bazarových nabídkách se tento typ objevuje opravdu velmi často.
A konečně posledním známým typem byl "TYP CR", který byl kvalitou na neuvěřitelně lepší úrovni než jeho dva předchůdci. Jeho kvalita zvuku je oproti typům "C" a "CH" mnohem ostřejší, živější a s menším množstvím šumu. Díky tomu bylo možné ve studiích použití pouze rychlosti 38 při vyšších kvalitách než byly doposud. Pro domácí použití se pro tento pásek doporučila již rychlost 9.5, ale bylo možné i využití rychlosti 4.75.
Existují však i nějaké záhadné vyjímky, kdy typy pásků "C" a "CH" dokázaly hrát velmi podobně jako typ "CR" a přitom nebylo na pásku znatelného optického rozdílu ani v barvě.
Vzhledy pásků u typů "C" a "CH" byly většinou jen hnědé se světlým nádechem možná způsobeným extrémně matným povrchem záznamové strany.
Vzhled u typu "CR" byl však naprosto rozdílný. Ten byl již výrazně hnědý s nádechem do červena a povrch záznamové strany byl lesklý.
-
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 2863
- Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29
04. Zvláštní typy
Dále poněkud záhadný typ pásku je tento (viz níže foto pásku) - u něj netuším z jakého období může být, pásek je velmi podobný typům "C" a "CH", ale má lesklý povrch. Zvukovou kvalitu jsem však ještě netestoval. Při prosvícení je opravdu velmi průsvitný s bledě béžovým odstínem.
VEB•FILMFABRIK•WOLFEN•TYP•CPR
A typické sériové číslo je vzhůru nohama (to už na fotce není).
A dalším pro mě nezvyklýp typem je typ "CHL" - tohle vypadá na období 60. let.
VEB•FILMFABRIK•WOLFEN•TYP•CPR
A typické sériové číslo je vzhůru nohama (to už na fotce není).
A dalším pro mě nezvyklýp typem je typ "CHL" - tohle vypadá na období 60. let.
-
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 2863
- Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29
05. Agfa Wolfen, Sonet Duo a Supraphon
Dalším poměrně zajímavým jevem, se kterým jsem se setkal jen u těchto pásků, je jejich zvláštní a nezaměnitelná vůně, která se dokázala uchovat i po více jak 60-70 letech. U typu "CR" je to mnohem výraznější.
V kombinaci s použitím magnetofonu Sonet Duo je to velmi zajímavé, protože samotný Sonet po zahřátí vydává taky svoji typickou vůni staré elektroniky. Dnes kdyby nějaký přístroj měl vydat nějaké "aroma", tak by to bylo znakem, že se něco pokazilo .
Při zmínce Sonetu se dostávám k poměrně zajímavé šmelině jež se u nás praktikovala.
Sonet Duo je monofonní dvourychlostí kotoučák jež se prodával v letech 1959-65 a byl nástupcem předchozího a poměrně "ořezaného" modelu Sonet jež je monofonní a jednorychlostní kotoučák, který se prodával v letech 1958-59.
V samotném návodu k Sonetu Duo se můžeme dočíst doporučení použití Agfa Wolfen pásků.
Ten pásek s dokonalým testovacím záznamem zřejmě nikdy neuslyším..
Tyto pásky byly dodávany již ve známém Supraphon provedení. Většině lidí je známo pouze červené provedení a možná i zelené, ale existovala i modrá varianta. Zde v porovnání s originální Agfa Wolfen krabicí.
Zajímavostí je, že existovaly i takto velké krabice pro studiové pásky pouze se zvětšenou grafikou červeného Supraphon vzhledu. Kdysi jsem ji viděl v jednom bazaru, bohužel asi kvůli ceně nebylo možné pořízení tohoto, pro mě vzácného, kousku (to jsem ještě byl na základce). Tehdy jsem totiž ani netušil jak se vlastně ta "podivná" AEG středovka jmenuje a kde se může použít - to si pamatuji, protože jsem ji tehdy měl v ruce poprvé. To jsem si taky všiml té obrovské Supraphon krabice.
V kombinaci s použitím magnetofonu Sonet Duo je to velmi zajímavé, protože samotný Sonet po zahřátí vydává taky svoji typickou vůni staré elektroniky. Dnes kdyby nějaký přístroj měl vydat nějaké "aroma", tak by to bylo znakem, že se něco pokazilo .
Při zmínce Sonetu se dostávám k poměrně zajímavé šmelině jež se u nás praktikovala.
Sonet Duo je monofonní dvourychlostí kotoučák jež se prodával v letech 1959-65 a byl nástupcem předchozího a poměrně "ořezaného" modelu Sonet jež je monofonní a jednorychlostní kotoučák, který se prodával v letech 1958-59.
V samotném návodu k Sonetu Duo se můžeme dočíst doporučení použití Agfa Wolfen pásků.
Ten pásek s dokonalým testovacím záznamem zřejmě nikdy neuslyším..
Tyto pásky byly dodávany již ve známém Supraphon provedení. Většině lidí je známo pouze červené provedení a možná i zelené, ale existovala i modrá varianta. Zde v porovnání s originální Agfa Wolfen krabicí.
Zajímavostí je, že existovaly i takto velké krabice pro studiové pásky pouze se zvětšenou grafikou červeného Supraphon vzhledu. Kdysi jsem ji viděl v jednom bazaru, bohužel asi kvůli ceně nebylo možné pořízení tohoto, pro mě vzácného, kousku (to jsem ještě byl na základce). Tehdy jsem totiž ani netušil jak se vlastně ta "podivná" AEG středovka jmenuje a kde se může použít - to si pamatuji, protože jsem ji tehdy měl v ruce poprvé. To jsem si taky všiml té obrovské Supraphon krabice.
-
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 2863
- Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29
06. Agfa Wolfen a Supraphon
Nyní blíže k oné šmelině a proč spojuji Supraphon a Agfa Wolfen pásek.
Jak jsem již zmiňoval v mém vláknu "Tesla - Sonet Duo", první kotoučové pásky, které jsem měl byly právě 13cm cívky Supraphon. Na jedné, u které se tehdy dochoval kousíček "prázdného" místa měl jakési divné pazvuky (přehráváno na Sonet Duo při 9.5). Netušil jsem co to je, znělo to poměrně dost zvláštně a jen těžko popsatelně. No tehdy mi to nepřišlo až tak vzácné, abych to nepřemazal, když jsem chtěl nahrávat něco svého. Kousek fragmentu nějaké hudby se tam však dochoval a po zrychlení odpovídal rychlosti 76.
Po mnoha letech jsem se dostal k několika poměrně zachovalým páskům ve stejných krabičkách. Celkem mě překvapilo, že jedna z cívek byla asi nahrána ani ne z poloviny jen jedné strany a zbytek byl "čistý" - byly na něm stejné fragmenty. Tak mi to nedalo a zkusil jsem to při rychlosti 19 přehrát do počítače a poté zrychlit. Po zrychlení to byly fragmenty jakési hudby jež odpovídala rychlosti 38 - co to vůbec bylo by díky extrémnímu perušování nebylo možné rozpoznat.. Avšak byly tyto fragmenty stejné na obou stranách - samozřejmě pokud jsem jeden ze záznamů dal do Reverzu.
Opět po nějaké době se mi už podařilo natrefit konečně na tyto studiové pásky Agfa Wolfen, tak jsem jich pár koupil. Příjemným překvapením bylo, když na pásku zůstala původní nahrávka (zřejmě pro vysílání v rádiu) bez jakéhokoli poškození.
Tehdy mi už bylo na 100% jasné, že ty fragmenty musely být nějaké skladby či dokonce mastery skladeb, které musely být po vyřazení ze studia a prodeji pod Supraphon značkou, zničeny. Jedinou nejrychlejší cestou bylo vložení celé cívky s 1km pásku do přístroje vyvíjející silné magnetické pole - tím odpadla zdlouhavá práce případného mazání při přehrávání a zřejmě tím vznikl i ten jev fragmentů.
Netuším jestli šlo o stejné pásky nebo jsem narazil i na další, jež byly nahrané jen částečně, ale vzpomínám si, že u některých pásku, které byly skoro jako nové se objevovalo až příliš velké množství slepení i s pásky mající různá sériová čísla, někdy i s obrácenými popisky (že byly jen vzhůru nohama). Na tento případ mě upozornil fakt, že při prosvícení měla cívka několik různých odstínů.
Tyto pásky Agfa Wolfen vytvářely někdy jev, jako by byl pásek snad průsvitný. Jiné pásky však byly neprůsvitné. A to přitom šlo i o stejný typ "C/CH/CR", jen měly jiné sériové čísla.
Když už jsem u prosvěcování, tak pásky typu "CH", ale občas i "C" a "CR" jsou často bledě šedé, méně často se však může natrefit i na oranžovo-červenou nebo sytě červenou (rudou), ale spíše jsou takové, že je nelze či velmi slabě prosvítit - tyto vyfocené jsou jen typu "CH".
Jak jsem již zmiňoval v mém vláknu "Tesla - Sonet Duo", první kotoučové pásky, které jsem měl byly právě 13cm cívky Supraphon. Na jedné, u které se tehdy dochoval kousíček "prázdného" místa měl jakési divné pazvuky (přehráváno na Sonet Duo při 9.5). Netušil jsem co to je, znělo to poměrně dost zvláštně a jen těžko popsatelně. No tehdy mi to nepřišlo až tak vzácné, abych to nepřemazal, když jsem chtěl nahrávat něco svého. Kousek fragmentu nějaké hudby se tam však dochoval a po zrychlení odpovídal rychlosti 76.
Po mnoha letech jsem se dostal k několika poměrně zachovalým páskům ve stejných krabičkách. Celkem mě překvapilo, že jedna z cívek byla asi nahrána ani ne z poloviny jen jedné strany a zbytek byl "čistý" - byly na něm stejné fragmenty. Tak mi to nedalo a zkusil jsem to při rychlosti 19 přehrát do počítače a poté zrychlit. Po zrychlení to byly fragmenty jakési hudby jež odpovídala rychlosti 38 - co to vůbec bylo by díky extrémnímu perušování nebylo možné rozpoznat.. Avšak byly tyto fragmenty stejné na obou stranách - samozřejmě pokud jsem jeden ze záznamů dal do Reverzu.
Opět po nějaké době se mi už podařilo natrefit konečně na tyto studiové pásky Agfa Wolfen, tak jsem jich pár koupil. Příjemným překvapením bylo, když na pásku zůstala původní nahrávka (zřejmě pro vysílání v rádiu) bez jakéhokoli poškození.
Tehdy mi už bylo na 100% jasné, že ty fragmenty musely být nějaké skladby či dokonce mastery skladeb, které musely být po vyřazení ze studia a prodeji pod Supraphon značkou, zničeny. Jedinou nejrychlejší cestou bylo vložení celé cívky s 1km pásku do přístroje vyvíjející silné magnetické pole - tím odpadla zdlouhavá práce případného mazání při přehrávání a zřejmě tím vznikl i ten jev fragmentů.
Netuším jestli šlo o stejné pásky nebo jsem narazil i na další, jež byly nahrané jen částečně, ale vzpomínám si, že u některých pásku, které byly skoro jako nové se objevovalo až příliš velké množství slepení i s pásky mající různá sériová čísla, někdy i s obrácenými popisky (že byly jen vzhůru nohama). Na tento případ mě upozornil fakt, že při prosvícení měla cívka několik různých odstínů.
Tyto pásky Agfa Wolfen vytvářely někdy jev, jako by byl pásek snad průsvitný. Jiné pásky však byly neprůsvitné. A to přitom šlo i o stejný typ "C/CH/CR", jen měly jiné sériové čísla.
Když už jsem u prosvěcování, tak pásky typu "CH", ale občas i "C" a "CR" jsou často bledě šedé, méně často se však může natrefit i na oranžovo-červenou nebo sytě červenou (rudou), ale spíše jsou takové, že je nelze či velmi slabě prosvítit - tyto vyfocené jsou jen typu "CH".
-
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 2863
- Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29
07. Supraphon, Agfa, ORWO a Ozafon
Pásky v krabičkách Supraphon byly dodávány ve velikostech 13, 15 a 18cm. Poptávku po 10cm cívkách vyplnily pásky značky Tesla. Cívky o velikosti 7.5cm se mi k té době moc přiřadit nepodařilo, tak přesně netuším.
Samozřejmě si lidé obstarali i zahraniční pásky značek Agfa, ORWO a nebo i Ozafon.
U 18cm cívek byly většinou osazeny průsvitným "zaváděcím páskem" (dá-li se to tak nazvat) z dob, kdy používali vlastní plněný černý pásek Supraphon L jež byl určen pro první magnetofon Suprafon MF2/MF52. Tento zaváděcí pásek byl extrémně tlustý, takže se na páscích dochoval jen málokdy.
Později byly i menší verze cívek osazeny i vlastními a tenčími zaváděcími pásky barvy tmavě červené a zelené jež byly průsvitné. Míchalo se to ale i s tím, že tam vložili originální Agfa Wolfen/ORWO zaváděcí pásek. Mnohdy (ne-li vždy) však nevhodnou stranou - ta hladší strana klouzala po hlavách namísto té hrubší, která měla čistící efekt.
Netuším přesně jaké spojení bylo mezi pásky značek Agfa, ORWO a Ozafon, ale až na absenci potisku měly naprosto stejně hnědo-červený odstín a velmi podobnou specifickou vůni pásků typu "CR". Mezi těmi prvními pásky (jak jsem na začátku zmiňoval) jsem měl i kotouč značky Ozafon na němž byla navinutá právě taková páska, která na omak byla měkčí (tenčí) než "TYP CR", ale jak jsem uvedl měla shodnou vůni. Jako bonus však byla i opravdu velmi křehká - při natažení se lehce roztrhla, stačilo i nárazové zapnutí přetáčení, ale nejjednodušeji to šlo, když jsem ji vzal a chtěl ji jakoby utrhnout.. Možná byla nějak výrazněji vytěžovaná či ve velkém teple, ale na vzhledu a odření to nebylo nijak poznat.
Na obrázku níže je krabička k jiné cívce (uvnitř není Ozafon kotouč) a dále snímek té první cívky, jen však s jiným páskem - nemohl jsem najít tu pravou cívku..
Později se mi podařilo narazit na různé artefakty (tím se nechlubím, jen uvádím příklady) - zvukové efekty, různé nahrávky pro vysílání v rádiu, master záznamy (s úvodními kalibračními tóny a někdy i bez), trochu špatné kopie nahrávek jež se zřejmě vysílali při příležitosti výstav (jen netuším na kterém výstavišti), osobní nahrávky zřejmě z televize na rychlost 38 - čí to bylo netuším, ale mezi tím byly i nějaké pásky adresované Gustavu Bromovi..
Bohužel do teď jsem si neměl šanci poslechnout ani polovinu z pásků co tu mám, protože nemám studiový přehrávač, který by měl rychlost 38 a pobral by AEG středovky. Takže nezbývá než doufat, že se třeba někdy podaří nějaký takový funkční přístroj sehnat.
Samozřejmě si lidé obstarali i zahraniční pásky značek Agfa, ORWO a nebo i Ozafon.
U 18cm cívek byly většinou osazeny průsvitným "zaváděcím páskem" (dá-li se to tak nazvat) z dob, kdy používali vlastní plněný černý pásek Supraphon L jež byl určen pro první magnetofon Suprafon MF2/MF52. Tento zaváděcí pásek byl extrémně tlustý, takže se na páscích dochoval jen málokdy.
Později byly i menší verze cívek osazeny i vlastními a tenčími zaváděcími pásky barvy tmavě červené a zelené jež byly průsvitné. Míchalo se to ale i s tím, že tam vložili originální Agfa Wolfen/ORWO zaváděcí pásek. Mnohdy (ne-li vždy) však nevhodnou stranou - ta hladší strana klouzala po hlavách namísto té hrubší, která měla čistící efekt.
Netuším přesně jaké spojení bylo mezi pásky značek Agfa, ORWO a Ozafon, ale až na absenci potisku měly naprosto stejně hnědo-červený odstín a velmi podobnou specifickou vůni pásků typu "CR". Mezi těmi prvními pásky (jak jsem na začátku zmiňoval) jsem měl i kotouč značky Ozafon na němž byla navinutá právě taková páska, která na omak byla měkčí (tenčí) než "TYP CR", ale jak jsem uvedl měla shodnou vůni. Jako bonus však byla i opravdu velmi křehká - při natažení se lehce roztrhla, stačilo i nárazové zapnutí přetáčení, ale nejjednodušeji to šlo, když jsem ji vzal a chtěl ji jakoby utrhnout.. Možná byla nějak výrazněji vytěžovaná či ve velkém teple, ale na vzhledu a odření to nebylo nijak poznat.
Na obrázku níže je krabička k jiné cívce (uvnitř není Ozafon kotouč) a dále snímek té první cívky, jen však s jiným páskem - nemohl jsem najít tu pravou cívku..
Později se mi podařilo narazit na různé artefakty (tím se nechlubím, jen uvádím příklady) - zvukové efekty, různé nahrávky pro vysílání v rádiu, master záznamy (s úvodními kalibračními tóny a někdy i bez), trochu špatné kopie nahrávek jež se zřejmě vysílali při příležitosti výstav (jen netuším na kterém výstavišti), osobní nahrávky zřejmě z televize na rychlost 38 - čí to bylo netuším, ale mezi tím byly i nějaké pásky adresované Gustavu Bromovi..
Bohužel do teď jsem si neměl šanci poslechnout ani polovinu z pásků co tu mám, protože nemám studiový přehrávač, který by měl rychlost 38 a pobral by AEG středovky. Takže nezbývá než doufat, že se třeba někdy podaří nějaký takový funkční přístroj sehnat.
- AdmineR
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 2999
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53
Re: AGFA WOLFEN - Studiové pásky 50. let
krása - diky Liško
tu je liek na tie obrázky viewtopic.php?f=30&t=335
ak nevieš čo s tým, kontaktuj admina - on ti pomôže (ak sa dobre vyspí
tu je liek na tie obrázky viewtopic.php?f=30&t=335
ak nevieš čo s tým, kontaktuj admina - on ti pomôže (ak sa dobre vyspí
-
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 2863
- Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29
Re: AGFA WOLFEN - Studiové pásky 50. let
Díky a není zač .AdmineR napísal: ↑Piatok, 7. Decembra 2018, 08:09 krása - diky Liško
tu je liek na tie obrázky viewtopic.php?f=30&t=335
ak nevieš čo s tým, kontaktuj admina - on ti pomôže (ak sa dobre vyspí
No já ti nevim, vzhledem k množství obrázků bych asi nezvládl to do každého vkládat, už jen to je po jednom pozmenšovat byl záhul.
Nebo jsi to myslel jinak?
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa:
Re: AGFA WOLFEN - Studiové pásky 50. let
dá sa to urobiť aj pre 30 obrázkov naraz.
Je na to soft FastStoneViewer - je zdarma a v SK i CZ (stiahneš a nastavíš po nainštalovaní v programe)
Je na to soft FastStoneViewer - je zdarma a v SK i CZ (stiahneš a nastavíš po nainštalovaní v programe)
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa:
Re: AGFA WOLFEN - Studiové pásky 50. let
Keď si to naištaluješ a nebudeš vedieť rady, napíš - poradím čo s tým. Nie je to ťažké.
Aj obrázky zmenšuješ v tom naraz - aj 50 ks - fajný program
Aj obrázky zmenšuješ v tom naraz - aj 50 ks - fajný program
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers