Životnosť kaziet a pásov / Starnutie kaziet

винтаж кассеты для магнитофона, ртр, 8трак ... vintage hifi stereo

Moderátori: EZ647, AdmineR

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10172
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa EZ647 »

z niektorých lezie stále bordel z pásov, z iných ako píše orhore stačí niekoľko prehratí, ale metalky TDK tie majú na každé prehratie snehovú náladu :D

čo sa týka zahrievania, potom to platí hlavne pre tých čo majú viac komponentov na sebe, a k expertom čo majú deck na receivery, či zosíku sa ani nevyjadrujem
Používateľov profilový obrázok
orhore
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2275
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 21:01

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa orhore »

965 topí jako čert bez ohledu na umístění. Přístroje položené na sobě nejsou dobrým počinem a nejenom kvůli odpadnímu teplu. Rozptylová pole transformátorů dokážou udělat divy na citlivých obvodech PB hlav.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10172
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa EZ647 »

to je smutné, ja ich mám na kope po tri decky, inak nemám proste miesto, už som tu raz dávno vkladal fotku

na fotke ešte nebol Sony, ten je tam k tomu :D
Prílohy
IMAG0597.JPG
IMAG0597.JPG (41.09 KiB) 1812 zobrazení
Používateľov profilový obrázok
*AMS*
mazák
Príspevky: 140
Dátum registrácie: Pondelok, 17. Septembra 2018, 15:44

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa *AMS* »

skopírujem sem, čo napísal tatko, ale nevie sa sem už prihlásiť a niečo málo k téme by mal.

V roku 1981 som robil prvú diskotéku, mono prenosný magneťák, gramo, Music70 a domorobo bedne. Zaplatili mi dohodnuté, tak asi to bolo dobre. Potom v priebehu času prišli kotúčaky B73 a pásky čo obchod dal, čiže Basf DP26, Maxell 26/180. Už v tej dobe Basf špinil, v priebehu akcie sa muselo niekoľkokrát čistiť. Hlavy, kladku, dráhu. Potom prišiel prvý deck Toshiba PC-G22. Zvuk oproti kotúčom na prd, ale omnoho pohotovejšie médium. Neskôr dva Technics-y RS-M24 a neskôr RS-M235 a ešte neskôr AIWA F660 a F770.

K draniu hláv asi toľko, že Toshiba bola po roku na vyhodenie, prvé Technicsy sa našťastie predali na socialistickej burze za cenu, ako som ich kúpil, no boli vylietané a zvuk, hlavne pre odraté hlavy, mizerný. Ale nový majiteľ si pochvaľoval, ako dobre kúpil. Tie mi vydržali dva roky a kúsok. 235ky vydržali viac, ale po takmer troch rokoch išli aj tie, jeden do smeti a druhý sa predal za zlomok ceny. Už to nikto nechcel. Hlavy viditeľne odraté, jeden mal poruchu aj v mechanike a aj v elektronike. Proste, cez víkend v plnom nasadení od tej 20tej do 23tej, kedy museli oficialne diskotéky končiť, alebo do rána na diskozábavách. Cez týždeň sa nahrávalo. Obe AIWY máme doteraz, moc toho už nenahrali, lebo sa dosť hralo z gramcov. Posledná akcia s 235kami bola 20.12.1989, dosť pamätný dátum pre mňa. Ak som musel niekoľkokrát za večer čistiť kotučáky, tak kazeťáky som musel časom čistiť aj 15x za večer a demagnetizovať. Takmer stále fičali pri pretáčaní s priposluchom, či vyhľadávaním, takže stále vysoká rýchlosť cez hlavy. Kazety boli, čo kto zohnal, či prepašoval, či Tuzex. Väčšina normálky, potom chromky. Metalky neexistovali, postupne sa objavovali za nenormálne ceny. V tom období som niekde zohnal kazety Konica, ktoré sa už vtedy doslova lepili na hlavy a na hlavách nechávali taký lepkavý maglajz, čo bolo treba riadne drhnúť dole. Asi problém s pojivom už vtedy.
Postupom času sa kazety ustalili na nasledovnom moduse operandi: Len C60, nahrávka až po jednej minúte od začiatku a LEN 3 skladby na stranu, aby sa nestretali vo vedľajších stopách s opačnou stranou. Po roku buď vyhodiť, alebo vzácnejšie odložiť a len na prehrávanie. Viac menej po tom roku, vplyvom tepla, fajčenia, častého používania, či pretáčania cez hlavy boli na konci s dychom. Dalo sa to doháňať cez eq a pridať výškam, ale ten pridal aj šum. A samozrejme všetko bolo Dolby C. Pokusy s DBX na 235kách boli fajn, ale čím vyššia hlasitosť, tým viac vystupoval do popredia problém s "dýchaním" záznamu. Pokiaľ skladba nemala moc veľkú dynamiku, tak sa to dalo vydržať, no pri veľkých rozdieloch medzi tichom a max hlasitosťou to bolo nepoužiteľné.

Zhrnutie:
Oter hláv až do viditeľnej podoby je normálny, záleží na veku, spôsobe použitia, či vonkajšom prostredí a kazete. Skôr, či neskôr to musí vidieť na hlavách každý. Možno na nejakých GF hlavách, či podobných nie. Aj amorfná na 660ke išla do riti.
Dranie kaziet bolo po roku intenzívneho používania na hrane počúvateľnosti kazety. Paradoxne na tom boli lepšie kazety, ktoré sa tlačili pri nahrávaní viac do plusu.
Kazety, ktoré ostali v archíve máme uložené v kufríkoch s vloženým silikagelom a odložené v kancelárii, či v byte. Niektoré dnes pištia ako blbé, väčšinou po prehratí 3 kaziet nasleduje čistenie hláv.
Nedávno bol letný pokus s diskotékou pre známych, kde som vzal kazeťáky a staré kazety s italom, či kalerebmi a takmer polovica sa nedala už počúvať pri vyššej hlasitosti. Deka, dropy, strata výšok, šum.

Voľakedy sme nariekali, že sa nám bude čoraz ťažšie servisovať hifi, nebudú tranzistory, gumičky, diely. Je s tým problém, ale mám pocit, že čoskoro na tých vyservisovaných deckoch nebude veľmi čo prehrávať, kvôli degradácii kaziet.
Väčšinou som ticho...
Používateľov profilový obrázok
oneeeee
čestný člen
Príspevky: 2435
Dátum registrácie: Štvrtok, 13. Septembra 2018, 19:53

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa oneeeee »

čistá pravda ,len málo kto to napíše . je čo prehrávať , len nie je za čo kúpiť .
A K A I Am 67 , 39 GX 620 , 67 , R35 , R66 M959W CD 57 , 55 , 49 AT - 26 , 57 EA M-659 AP - M10 AJ 530 FL , 490 FL , VS A77 EOG , VS-G855 JVC HR-D 210EE SHARP GF 4646 , Panasonic S-VHS NV-FS 100 , 8 x trojpásmo
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10172
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa EZ647 »

Ako čítanie pekné, len ma zarazilo že to bolo s páskami až tak zlé.
Ja som svoje dobové riadne brúsil ale hrajú doteraz všetky, aj keď nejaký pokles tam je, ale nepíska ani jedna, pískajú a lepia kazety čo som mal staršie kusy od rodiny už v tej dobe, hlavne Basfy, origošky a pod.
Na druhej strane nebol tak vyvinutý extrémny cit na výšky a presnosť pri vtedajšej technike ani nemohol byť, ale čistil som len občas, demagnetizácia, s tou som sa stretol len raz v živote

zase som sa naučil jedno, čím kvalitnejšia nahrávka, tým skôr si človek všimne každej chyby a poklesu kvality.
U priemerných a slabých nahrávok sa problémy na páse hľadajú ťažšie.
Používateľov profilový obrázok
orhore
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2275
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 21:01

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa orhore »

*AMS* - to jsou zajímavé zkušenosti. Bohužel při tomhle analogovém způsobu zápisu a přehrávání jde časem vše do "kopru". Používání v podmínkách diskoték a živých akcí se doba životnosti neskutečně zkracuje. Pokud vím, tak žádný z těch zmiňovaných decků nebyl určen pro takové podmínky. Takže ta doba životnosti je adekvátní jejich nasazení. Jen gramofon SL-1200 a od něho se odvíjející se typy byly určeny pro drsné a hrubé prostředí diskoték. Tomu odpovídalo i jeho robustní provedení. V případě gramofonů zase dostávaly na frak přenosky a desky.

A v profesionální praxi jde ruku v ruce užívání s pořádným servisem. Tam se prostě nečeká až se něco podělá, ale mění se, opravuje a nastavuje po určitých hodinách provozu. Jinak by si nezpůsobilou techniku profesionál prostě nemohl dovolit. Chápu, že kdysi byly zcela jiné podmínky pokud to navíc člověk dělal jen jako zálibu.

Basf DP26 - to bych mohl také vyprávět. Asi nejvíce pouštějící pásek. Čistit dráhu a hlavy se muselo opravdu často. Ten pásek byl hodně háklivý na správne nastavení tahů v páskové dráze. Za určitých okolností pouštěl více a jindy zase méně. No, je to už historie.

Co se týče starých kazet, tak asi bude nejlepší je nahradit současnou produkcí od Recording The Masters. Sice je to jen typ I. a není to žádný super pásek, ale bude to pro mnohé lepší než řešit staré kazety. Ostatní si staré kousky nacpou do pytlíků s absorbentem ;)
hovado
priekopník pioneer
Príspevky: 41
Dátum registrácie: Nedeľa, 30. Septembra 2018, 16:47
Bydlisko: doma

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa hovado »

Našiel som heslo :)

K technike:
Hralo sa na čom sa dalo. Nielenže bolo v obchodoch hovno, ale aj priekupníci, či pašeráci najradšej kupovali vonku najlacnejšie veci a tu to predávali ako super špica top hifi. Pokiaľ človek chcel fakt niečo slušnejšie a lepšie, musel si nájsť toho svojho "pašeráka" a zistiť si jeho rodinné pomery, aby sa náhodou nevyparil. A tie marhy si to nechávali dobre zaplatiť. Za RS-M235X, novú, pašovanú, som vycáloval 14tisíc za kus. A to prachy pekne na drevo dopredu. O nejakej profi technike sme mohli len snívať. Zas je pravda, že sa na tých akciách dalo slušne zarobiť, mnohokrát na nejakej, kde niekto niečo oslavoval aj 5x toľko, čo som dostal od organizátorov.
Kotúčaky sú síce robustnejšie, ale dosť nepohodlné, také skladanie pásov niekde v strede kotúčov aj x-krát za večer dalo zabrať.
V aute ale vždy bol minimálne jeden deck a jeden zosík ako náhradný.

K kazetám:
Polimer LH, FeCr - nakupovali sme ich na kilá v Maďarsku za pár šušňov, kazety dobré, ale išli rýchlo do smeti, fakt bol rok tak max.
Maxell od LN po XLII-S - vydržali asi najviac, samozrejme klasické LNky zo 70 rokov vydržali menej, ale viac ako mnohé iné značky.
Basf normalky dosť rýchlo došlo k poklesu výšok, CrO fajn, ale na čom si nahral, na to si musel aj prehrať. Ale to platilo mnohokrát aj pre Dolby a ešte viac pre DBX.
TDK asi najrýchlešia katastrofa, no napríklad istá rada SA dodnes v používaní a napodiv moc im neubral zub času. Podľa mňa TDK SA-XS je aasi najlepšia kazeta, akú som kedy mal v rokách.
SONY, ako čo, staré CHF, UXS dosť trpeli na magnetizáciu medzi závitmi a výšky padali dole. moc rád som SONY nepoužíval, neskor HF-S bola dobrá kazeta, dodnes mnohé fajn. UX-S poslednej série hnus zvuk, proste sa s tým nedá žiť.
Občas sa objavila nejaká exotika, ale nejak neutkveli v pamäti a samostaná kapitola sú originálky, kedy takmer všetky stáli za hovno.

K hlasitosti:
OK, nahráva každý na najvyššiu možnú kvalitu. Len je dosť rozdiel, či to ide doma na 0,5 - 1W, resp. keď si to niekto osolí, tak do 5W a iné je, kde sa solí minimálne 200W do kompaktov a 500W do subov. Všetky neduhy, čo sú na páse, nielen dropy, šum, či prepálená úroveň, neskutočne vylezú von a dosť to otravuje. A ak niekto mal nejaký domorobo koncák, čo sám šumel, tak vo výsledku to bolo jak klbko hadov v reprobedniach. Preto väčšina kaziet, čo skončila po roku by možno u niekoho ešte dlho poslúžila, ale pre vysoké hlasitosti už bola nepoužiteľná. Ale aj ten "niekto" musel byť hluchý ako poleno, keď mu napríklad pokles výšok nevadil.

K čisteniu:
Na núdzové čistenie boli dobré čistiace kazety, ale seriozne sa muselo aj na akcii čistiť vatou a nejakým alkoholom. Demagnetizer sme kupovali už za éry kotúčakov. Kto neverí na demagnetizáciu celej dráhy, tak nech skúsi, nebude veriť svojim ušiam.

K výkonom:
pred 40 rokmi 2x100W a nejaké kompakty, napríklad legendárne Zeck bolo na dedinskú akciu v kulturáku, či v nejakom klube mladých SZM v pohode dosť. Keď som doplnil po čase 2 suby s EVM 15B a zosíkom 2x200W pre tie suby, na dlho bolo vystarané. Dnes možem skonštatovať, že návštevníci sú hluchí jak polená a naučení z kdejakých MP3jek a slúchadiel za 5 euro na tak sračkový zvuk, že im je jedno, ako to hrá, len aby to bolo nahlas a srdce im bilo podľa subov na 130BPM. Preto dosť DJov hrá tak, že na zosíkoch trvalo svieti CLIP, možno si myslia, že to je nejaký indikátor vybudenia :) Títo ostrostrelci nakúpia kdejaké pašvile s nápisom 2x1000W, čo majú v reáli na konci slabých 70W a idú na full clipping. A potom je druhý extrém, kedy sa používajú aparáty s výkonmi cez 4kW na kanál, ale ani tam už nejde o zábavu a pohodu, ale len o ohlušenie.

Holt, som stará škola, zažil som zlatú éru HiFi, ktorá sa už nevráti.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10172
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa EZ647 »

pekné, pekné, k tým životnostiam kaziet by každý mohol písať tony skúseností, a čo sa týka hrania, tak mne to vydrží dlho, keďže mi stačia slúchadlá a na repro skoro nehrám vôbec, len keď je návšteva, možno začnem až sa raz presťahujem, ale tu kde sú steny tenké ako zadná preglejka skrine sa to moc nehodí, takže nikdy nepoznám limit kazety z hlasného posluchu cez reprobedne doma.


cez základku sme raz mali nejakú akciu s pop hudbou a tancami, kde sme sledovali nejaký program ako žiaci školy a na poobede rovnaké predstavenie spravili pre rodičov, bolo to v nejakej sále domu kultúry alebo kina
spolužiak tam vypomáhal tento deň na obsluhu Technicsov a kaziet, techniky.

Bolo to počuť a on mi to potom potvrdil, všetko basy dole na korekciách, dolby OFF a zvuk nahlas, neskutočný šum zrovnateľný s úrovňou nahrávky a výšky presýtené a nepríjemné
Povedal ďalej, že na verzii pre rodičov, korekcie správne, dolby zapnuté....
nenávidel som ich za to
osobne som nikdy nechodil na diskotéky ani koncerty, bolo len pár výnimiek v živote
neznášam tak hlasnú hudbu, nikdy som v tom nevnímal kvalitu, len to dunenie
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa Nstar »

toto je tak zaujímavá téma, že sa musím ukľudniť :)
Používateľov profilový obrázok
oneeeee
čestný člen
Príspevky: 2435
Dátum registrácie: Štvrtok, 13. Septembra 2018, 19:53

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa oneeeee »

boli časy , keď to bolo hi-fi a každý čumel ,čo to je , ako to vyzerá ,koľko to stojí a ako to hrá . za TDK chromdioxid , 90 minútovú kazetu , som vymenil za dvojrýchlostného mopeda .
vtedy sa ale hrala poriadna hudba . žiadny house , techno , rap a podobné pičoviny neboli . kotúčové pásy maxell UD 25/120 bol úzko profilový tovar . cena 205 Kčs a ešte pribaliť fľašu vína predavačke až som ich chcel viac .
A K A I Am 67 , 39 GX 620 , 67 , R35 , R66 M959W CD 57 , 55 , 49 AT - 26 , 57 EA M-659 AP - M10 AJ 530 FL , 490 FL , VS A77 EOG , VS-G855 JVC HR-D 210EE SHARP GF 4646 , Panasonic S-VHS NV-FS 100 , 8 x trojpásmo
hovado
priekopník pioneer
Príspevky: 41
Dátum registrácie: Nedeľa, 30. Septembra 2018, 16:47
Bydlisko: doma

Re: Životnosť kaziet a pásov

Príspevok od používateľa hovado »

K pásom (postupne pridám viac):

V Šalgotarijáne som kupoval pásy Schneider CrO2 Professional, ktoré sa ukázali ako veľmi dobré a spoľahlivé na nahrávanie a hlavne prehrávanie. Dodnes mám ešte jednu s nahrávkou The Twins, verzia, ktorá nie je na nete dostupná,. Kto kazetu a pás vyrábal neviem, ale zrejme nejakí nemci. Je možné, že je to pravý chrom. Kazeta ani po rokoch nevykazuje problém s transportom, či pískaním. Vtedy som ich kúpil na viackrát asi 25ks. Cena bola 80 korún v prepočte v tej dobe, čo bolo niekedy v polovici 80tych rokov. Ak sa odtrepem do kancla, tak ju skúsim odfotiť, aj pás, aj unášače, možno to EZ niečo povie.

Foto z netu
Prílohy
Schneider.jpg
Schneider.jpg (67.21 KiB) 1796 zobrazení
Napísať odpoveď

Návrat na "Kazety, pásy, CD, MD, DCC, 8 tracky a iné nenahraté média"