Akai DX-57
Moderátor: AdmineR
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10174
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Akai DX-57
Takže postupne tu trochu predstavím svoje mašinky a začnem Akaiom.
model DX57 z roku 1992 bol môj prvý trojhlavý stroj, ktorý som odkúpil od hifistu z ČR asi pred 10 rokmi.
Novinky ktoré som okúsil boli teda tri hlavy a možnosť monitorovania práve nahrávaného signálu.
Druhou novinkou bol aj Dual Capstan, keďže hlavná kladka bola nová, moc som neriešil že tá druhá bola pôvodná, myslím že ju bol už vtedy problém zohnať.
Asi tri roky späť som tú druhú vybral z dôvodu stále väčších kolísaní pri nových nahrávkach, pri monitorovaní počas nahrávania nebol problém takmer vôbec počuteľný. Ale pri opätovnom prehratí záznamu na tomto alebo inom stroji bolo počuť že stopa pláva hore a dole, teda akoby páska pochodovala po hlave do strán, výšky boli, neboli a tak sa to striedalo. Je jasné že napnutie medzi dvoma kladkami v dual capstane je veľmi kritické a Keď to na jednej strane nedržalo dobre stopu tak bolo zle.
Z ostatných vecí čo sa mi veľmi páčilo bola podsvietená kazeta, veľký jasný čistý displej až do +10db, indikácia typu pásky na displeji slovom a nie rímskym číslom ako je u niektorých deckov.
Možnosť regulácie biasu v rozsahu 20% bola veľmi žiadaná funkcia. Všetky nastavenia dolby, MPX boli manuálne pomocou prepínačov, takže nebolo treba žiadnej pamäte elektroniky.
Zvukovo predčil moje očakávania, dovtedy som fungoval len na dvojhlavých Technicsoch novšej rady, ktoré síce hrali pekne, ale ten Akai dokázal ponúknuť niečo viac vo zvuku, pri prehrávaní aj pri zázname, a to sa jedná len o klasické Hard Permaloy hlavy, žiadne GX ktoré boli pre Akai legendárne.
Funkcie ako vyhľadávanie skladieb, auto rec mute, lineárne počítadlo času beriem ako samozrejmosť. Ďalšie menej sa vyskytujúce boli pamäť pre aktuálnu pozíciu počítadla, pri prehrávaní či pretáčaní to zastavilo na zvolenej pozícií. Alebo timer, kedy po zapnutí Power sa zvolila funkcia Play, alebo Rec.
Veľmi ma potešili aj detaily ako regulácia slúchadlového výstupu, Power spína primárnu stranu napájania, to je na nezaplatenie, a dvierka kazetovej mechaniky sú bez elektrického ovládania, čo značne uľahčuje čistenie a odstraňuje fenomén kusania do rúk, ktorým trpia niektoré iné decky s elektrickým zatváraním
Aktuálne ho používam primárne na prehrávanie a nahrávanie, kde sa strieda s deckom Sony. Na testy audiokaziet a frekvenčné testy kaziet.
Niekoľko starších foto:
model DX57 z roku 1992 bol môj prvý trojhlavý stroj, ktorý som odkúpil od hifistu z ČR asi pred 10 rokmi.
Novinky ktoré som okúsil boli teda tri hlavy a možnosť monitorovania práve nahrávaného signálu.
Druhou novinkou bol aj Dual Capstan, keďže hlavná kladka bola nová, moc som neriešil že tá druhá bola pôvodná, myslím že ju bol už vtedy problém zohnať.
Asi tri roky späť som tú druhú vybral z dôvodu stále väčších kolísaní pri nových nahrávkach, pri monitorovaní počas nahrávania nebol problém takmer vôbec počuteľný. Ale pri opätovnom prehratí záznamu na tomto alebo inom stroji bolo počuť že stopa pláva hore a dole, teda akoby páska pochodovala po hlave do strán, výšky boli, neboli a tak sa to striedalo. Je jasné že napnutie medzi dvoma kladkami v dual capstane je veľmi kritické a Keď to na jednej strane nedržalo dobre stopu tak bolo zle.
Z ostatných vecí čo sa mi veľmi páčilo bola podsvietená kazeta, veľký jasný čistý displej až do +10db, indikácia typu pásky na displeji slovom a nie rímskym číslom ako je u niektorých deckov.
Možnosť regulácie biasu v rozsahu 20% bola veľmi žiadaná funkcia. Všetky nastavenia dolby, MPX boli manuálne pomocou prepínačov, takže nebolo treba žiadnej pamäte elektroniky.
Zvukovo predčil moje očakávania, dovtedy som fungoval len na dvojhlavých Technicsoch novšej rady, ktoré síce hrali pekne, ale ten Akai dokázal ponúknuť niečo viac vo zvuku, pri prehrávaní aj pri zázname, a to sa jedná len o klasické Hard Permaloy hlavy, žiadne GX ktoré boli pre Akai legendárne.
Funkcie ako vyhľadávanie skladieb, auto rec mute, lineárne počítadlo času beriem ako samozrejmosť. Ďalšie menej sa vyskytujúce boli pamäť pre aktuálnu pozíciu počítadla, pri prehrávaní či pretáčaní to zastavilo na zvolenej pozícií. Alebo timer, kedy po zapnutí Power sa zvolila funkcia Play, alebo Rec.
Veľmi ma potešili aj detaily ako regulácia slúchadlového výstupu, Power spína primárnu stranu napájania, to je na nezaplatenie, a dvierka kazetovej mechaniky sú bez elektrického ovládania, čo značne uľahčuje čistenie a odstraňuje fenomén kusania do rúk, ktorým trpia niektoré iné decky s elektrickým zatváraním
Aktuálne ho používam primárne na prehrávanie a nahrávanie, kde sa strieda s deckom Sony. Na testy audiokaziet a frekvenčné testy kaziet.
Niekoľko starších foto:
- Prílohy
-
- Dobová foto mobilom rok 2008
- DSC01902.JPG (86.38 KiB) 6839 zobrazení
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa:
Re: Akai DX-57
tie biele plošáky, to vyzerá super
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Re: Akai DX-57
Šikovný, jednoduchý a pěkný stroj. EZ647 kup si od uživatele mihokm novou kladku na levou stranu jak jsem ti psal.
Je to identická mechanika jako používala Yamaha, takže ten rozměr tam bude určitě sedět. Ale pak si vyhraješ se správným nastavením - chtělo by to seřizovací přípravek M-300 a nebo v nouzi použít zrcadlovou kazetu.
Dual capstan bez jednoho capstanu je jak člověk bez jedné ruky .
Bílé plošné spoje jsou pěkné a velmi přehledné, hlavně když člověk hledá konkrétní součástku či jiný prvek při opravě.
Je to identická mechanika jako používala Yamaha, takže ten rozměr tam bude určitě sedět. Ale pak si vyhraješ se správným nastavením - chtělo by to seřizovací přípravek M-300 a nebo v nouzi použít zrcadlovou kazetu.
Dual capstan bez jednoho capstanu je jak člověk bez jedné ruky .
Bílé plošné spoje jsou pěkné a velmi přehledné, hlavně když člověk hledá konkrétní součástku či jiný prvek při opravě.
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10174
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Re: Akai DX-57
Doplním zaujímavosť, v servisnom manuály k popise nastavení trimrov na hlavnej doske spojov, sú na kalibráciu nastavení uvedené kazety:
Maxell UDI C60 ako zástupca typ I
TDK SA C60 ako zástupca typ II
TDK MA C60 ako zástupca typ IV
Maxell UDI C60 ako zástupca typ I
TDK SA C60 ako zástupca typ II
TDK MA C60 ako zástupca typ IV
Re: Akai DX-57
Ano, to je celkem rozumné dodržet. Pokud není k dispozici stejná kazeta, tak lze použít něco citlivosti blízké k doporučeným.
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10174
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Re: Akai DX-57
No tak vzhľadom k tomu že ja fungujem ako zberateľ a tester, tak dostane všetko čo sa kedy na svete vyrobilo
Ale popravde je strašne moc iných kaziet ktoré na ňom fungujú skvele, takmer všetky ferrokobalty a metalky. Len s vekom potom prichádzajú rozdiely.
Ale popravde je strašne moc iných kaziet ktoré na ňom fungujú skvele, takmer všetky ferrokobalty a metalky. Len s vekom potom prichádzajú rozdiely.
Re: Akai DX-57
No jo, na tebe skoro nikdo nemá co se týče kazet
Ty doporučené kazety jsou jen z důvodů nastavení vnitřních obvodů. Kdybys třeba přednastavil kalibrační ovládací prvky na nějakou super kazetu, tak bys ty horší už nedokázal nastavit. Všechny prvky kalibrace se totiž musí nejdříve nastavit do střední polohy a až pak se šťourat v trimrech na desce
Ty doporučené kazety jsou jen z důvodů nastavení vnitřních obvodů. Kdybys třeba přednastavil kalibrační ovládací prvky na nějakou super kazetu, tak bys ty horší už nedokázal nastavit. Všechny prvky kalibrace se totiž musí nejdříve nastavit do střední polohy a až pak se šťourat v trimrech na desce
Naposledy upravil/-a orhore v Štvrtok, 4. Októbra 2018, 10:35, upravené celkom 1 krát.
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10174
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Re: Akai DX-57
Jop už rozumiem čo si mi písal, je to ako referencia nastavení tie kazety. Možno by sa takto dal potom deck kľudne preštelovať aj na true chrome, ale asi by to nemalo moc zmysel že
Re: Akai DX-57
Tak jde o rozsah těch ovládacích prvků. Pokud bys používal jen jeden typ kazet, tak to jde udělat, ale z mého pohledu to je příliš definitivní řešení.
Re: Akai DX-57
Napíšu zde ohledně záznamových korekcí pro typ DX-57 a GX-67. Jsou to identické stroje. Liší se použitím hlav. Záznamové korekce jsou jinačí než u modelu GX-75-95. U těch nejvyšších řad se používají dělené korekce. Nejdříve pasívní a pak následují aktivní. Jsou rozděleny do dvou částí kvůli menšímu celkovému zkreslení. Zapínání daného korekčního členu pro učenou kazetu se děje tranzistory proti zemi.
Trochu jinak je tomu u DX-57 a GX-67 kde korekce již nejsou rozděleny. Jednotlivé prvky určující zesílení na výškách či basech jsou aktivovány tranzistory pro typy kazet (normal, CrO2, metal), které připojují daný korekční obvod proti zemi v obvodu zpětné vazby operačního zesilovače.
Zkoušel jsem ty korekce v simulátoru a nepřišel jsem na žádný významný nedostatek. Nedá se to ale v reálu ověřit, protože nemám žádný z uvedených strojů. Zkuste tedy někdo z uživatelů nahrát třeba na Sony HF nějakou skladbu zda nenarazíte na problém jako já s modelem GX-75 - zkreslení zvuku při plném vybuzení.
Trochu jinak je tomu u DX-57 a GX-67 kde korekce již nejsou rozděleny. Jednotlivé prvky určující zesílení na výškách či basech jsou aktivovány tranzistory pro typy kazet (normal, CrO2, metal), které připojují daný korekční obvod proti zemi v obvodu zpětné vazby operačního zesilovače.
Zkoušel jsem ty korekce v simulátoru a nepřišel jsem na žádný významný nedostatek. Nedá se to ale v reálu ověřit, protože nemám žádný z uvedených strojů. Zkuste tedy někdo z uživatelů nahrát třeba na Sony HF nějakou skladbu zda nenarazíte na problém jako já s modelem GX-75 - zkreslení zvuku při plném vybuzení.
- EZ647
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 10174
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
- Kontaktovať používateľa:
Re: Akai DX-57
Práveže po tých rokoch čo ho mám, som nenarazil na problém u normalky ako takej, ale len u starých niektorých zel skladovaných kusov, inak hraje excelentne normal, chrome aj metal. S real chrome je to síce horšie, ale to je zase iná téme.
Ale vďaka za postrehy.
Ale vďaka za postrehy.