EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

деки и дальше плееры - цд, грамо vintage hifi stereo

Moderátor: AdmineR

jhradec
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1015
Dátum registrácie: Piatok, 12. Októbra 2018, 15:51

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa jhradec »

Bez předmagnetizace se analogový signál- zvuk nahrávat nedá. Bez předmagnetizace se nahrává digitálně -> to je ale jiná kapitola.
Jinak- pokud vím, používalo se pro množení záznamu kontaktní nahrávání- pásek se záznamem a volný se přitiskly na sebe ve vf magnetickém poli a došlo k překopírování. Dělalo se to kvůli úspoře času při velké “posuvné” rychlosti.
Taky to používaly speciální magnetofony ( tajné služby- třeba STB ) pro vyhodnocení odposlechů pro úsporu času.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10171
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

bez predmagnetizácie to bolo asi v začiatkoch keď ešte o tom nevedeli, potom vynašli DC a potom omylom AC
o rýchlokopírovaní pásov som vedel, o chrómu tam bola rýchlokópia ešte niečo s teplom a pritlačením dvoch pásov
u metalky sa vraj rýchlo kópie nedali robiť, preto sa ani nikdy vo veľkom nerozmohli

inak ani analóg video nepoužíva bias, len na linear audio, ale šikmé stopy vraj nie, lebo vf signály pôsobia ako pseudobias, som niekde čítal, u linear tracking neviem či je potrebný
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10171
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

Dvadsiate a posledné tohoročné počúvanie na rituálnej mechanike. No bol to zaujímavý rok, plný kaziet a ten nasledujúci nebude iný, predpokladám ešte častejšie hranie na mechanike než doteraz, minimálne do doby, kým budem na dvojsmenke v práci.

1. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty
Sony UX-S 60min rok 2002+ Made in Mexico, svetlo zelená.
Kazetu a jej nákup som predstavil vo vlákne obalov kaziet.
V podstate sa jedná zase o kazetu z generácie nahrávok na Technics RS-TR575MII s ATC a dolby C NR podľa knižky do max. 0dB.
Ale už žiaľ z výstupu PC sa nahrávali prevažne mp3, niektoré v lepších a niektoré v horších bitratoch. (nahrávky 03, 06, 07/2004)
Zvukovo to aj tak vyzerá, ale napriek tomu kazeta je z prvej várky tých svetlozelených, kde bola ešte pomerne slušná páska, niektoré neskoršie už zvukovo hraničili s nepoužiteľnosťou. Táto bola síce dobrá a použiteľná, ale už sa mi jej zvuk nepáčil tak ako na predošlej UX-S, už to proste nebolo ono, aj staršia UX by ju strčila do vrecka.
Po dizajnovej stránke na mechanike je naozaj veľmi temná a s prídavnými LED je tam niečo vidieť, ale v pohybe bez čiernej svorky v cievke je to celkovo po chvíli nudné, akoby ste sa na svet pozerali cez sadu 2-10 tmavých okuliarov, čo je proste moc, to je príliš.
Perla k tejto kazete, pás je Mexický Aurex, na hlave ostal tmavý fľak a na nábehu mazačky tiež nejaké divné šmuhy, katastrofa sa ale nekonala a kompletne to zmizlo po vyčistení Ipou, ale iné Sony kazety také veci nerobia, takže sa majte na pozore pred Mexickými Sony a radšej ich nepoužívajte :D
IMAG0346.JPG
IMAG0346.JPG (106.62 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0348.JPG
IMAG0348.JPG (111.22 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0349.JPG
IMAG0349.JPG (76.34 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0350.JPG
IMAG0350.JPG (110.38 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0351.JPG
IMAG0351.JPG (86.46 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0352.JPG
IMAG0352.JPG (157.62 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0353.JPG
IMAG0353.JPG (156.52 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0354.JPG
IMAG0354.JPG (147.92 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0356.JPG
IMAG0356.JPG (45.58 KiB) 1236 zobrazení
*

2. kategória novo nahratých kaziet, z letnej várky 2021
Denon DX7 90min rok 1978 Made in Japan
Naozaj sa jedná o starú kazetu, presvetlenie je slabšie, zážitok zo sledovania cievok sa u týchto starých kaziet nekoná.
Mechanicky ale dosť slušná a zvukovo tiež, výškovo a celkovo veľmi vyvážená, nie agresívna, ale príjemná, technicky sa občas drobné zakolísanie vyskytlo v jemnej miere, inak veľmi dobré. Ak prechádzam testy, tak kazetu bol trochu oriešok nahrať, ale nakoniec aspoň nejaký deck si s ňou poradil a zvukovo to stálo za to vzhľadom k veku je to veľmi schopné.
IMAG0371.JPG
IMAG0371.JPG (91.31 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0373.JPG
IMAG0373.JPG (114.77 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0374.JPG
IMAG0374.JPG (145.82 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0375.JPG
IMAG0375.JPG (140.59 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0376.JPG
IMAG0376.JPG (149.53 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0377.JPG
IMAG0377.JPG (146.42 KiB) 1236 zobrazení
*

3. kategória použitých kaziet, z várky kaziet na odpis, dnes po štyroch TDK D je tu jedna Sony EF
Sony EF 90min rok 1986, ilustračne
Jedná sa o verziu 1986 s modrým polepom, ale kazeta bola v tak škaredom stave, že som ju na web ani nedával, pretože tam stačí odbalená C60 a zabalená C90 od fanúšika.
Stav:
Ošúchaná, prasknutá a veľmi špinavá, ale pás sa zdal byť v celkom dobrom stave, trochu prachu, kladka skoro čistá, ale čistil som po hraní preventívne, poškodený pás len na občasných miestach, inak je páska v relatívne dobrom stave.
Mechanicky nič neškrípe, ani nešúcha, kazeta je na tom lepšie než vyzerá.
Obsahovo:
Slečna Paštéková, naozaj prekvapenie, detské pesničky, spolu s Nagyom a pod. vecami boli po tých Nemeckých duchovných kazetách celkom osvieženie.
Kvalita nahrávok:
Nie toto proste nie, najlacnejší stroj, neudržiavaný, no a bolo veľmi počuť že sa nahrávalo z inej audiokazety, kde totálne nesedela kolmosť, dokonca by som povedal že páska šla dosť mimo, niektoré skladby hrali na jednej strane, niektoré na strane druhej, celé posunuté, niektoré kričali vokály a výšky žiadne, niektoré chrčali a nedalo sa niekedy rozumieť ani textu, no a asi 4 skladby na strane B zase hrali čisto akoby by ich nahrala nejaká slušnejšia veža, pri takom mixe kvalít a možností vlastného nastavenia azimuthu a detailného sledovania chodu pásky na otvorenej mechanike okamžite poznáte kedy sa jedná o chybný záznam, chybný zdroj, alebo chybu na vašom stroji pri prehrávaní.
Svetlo:
Toto pripomína skôr originálku, kazeta presvetlená, okraje, telo, ale celoplošný polep to trochu kazí, inak celkom fajn.
IMAG0394.JPG
IMAG0394.JPG (126.86 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0396.JPG
IMAG0396.JPG (116.01 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0397.JPG
IMAG0397.JPG (118.4 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0398.JPG
IMAG0398.JPG (140.22 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0399.JPG
IMAG0399.JPG (179.53 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0400.JPG
IMAG0400.JPG (175.68 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0401.JPG
IMAG0401.JPG (161.78 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0402.JPG
IMAG0402.JPG (107.68 KiB) 1236 zobrazení
*

4. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty
Sony UX-Pro 60min rok 1997 Made in Italy
Kazetu a jej nákup som riešil taktiež v obaloch kaziet.
Nahrávka opäť z doby nového Technicsu RS-TR575MII, znovu ATC, dolby C NR, podľa knižky max 0dB.
Vtedy som písal do vlákna, že som mal vypustiť ATC, lebo táto funkcia dá trochu dychu zlým kazetám, ale to čo u lepších kaziet vytŕča z davu navyše, ATC proste oreže nasilu.
Takto sa mi zvukovo proste veľmi páčila výškovo, ale aj pri 0dB bolo na basoch cítiť nestíhanie, podstatne nevýraznejšie než u iných kaziet.
Nahrávalo sa vtedy cez už známe zapojenie z CD cez rádiokazeťák RX-D12, a štvrť kazety bola z LP cez kryštálku na Ruskom stroji, rovnako popísanom v obaloch kaziet (nahrávky 02, 03/2002). Ale výšky vyšli proste, kazeta si drží mimoriadnu presnosť stopy a absenciu čo i len náznaku opotrebovania a dropov, musím priznať že kvalita mechaniky a pásu bola naozaj v tej dobe stále na úrovni aj keď je to Taliansky produkt. Ale Keď premýšľam nad predošlými počúvaniami na mechanike kaziet nahratých z tohto Technicsu, tak stále mám pocit, že dobová Maxell XLII to vtedy výškovo prebila zatiaľ všetko, takže neviem, UX-Pro tej nahrávke dýcha na krk, možno horší master, nahrával som Elánov, vtedy sa mi to mimoriadne páčilo, no a možno sa proste UX-Pro do Technicsu nehodí, alebo skôr ATC sa nehodí na UX-Pro. Viem že som neskôr skúšal bez ATC nahrávky na Sony UX-Pro 90 1997 a TDK SA-X 90 1998 a obe výškovo excelovali tak, ako som možno z toho stroja nikdy nepočul, až som nechápal, odvtedy ľutujem že som každú kazetu netestoval aj bez kalibrácie, to by boli nahrávky !
Mechanicky je chod mimoriadne hladký a presný, naozaj si na tých kazetách dali záležať, len cenu prebili vyššie než u konkurencie, drahšie typy II boli asi už len Basf TPII a TDK SA-XS.
Presvetlenie je stredné, pekne vidieť okraje okien aj v základnom osvetlení, aj pohyb cievok s čiernou svorkou, ale stále sa pri pohľade na tú pásku s cievkou cítim mierne klaustrofobicky, ale kazeta je to legendárna, takže nie je veľmi čo riešiť :)
IMAG0418.JPG
IMAG0418.JPG (90.06 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0420.JPG
IMAG0420.JPG (104.81 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0421.JPG
IMAG0421.JPG (181.33 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0422.JPG
IMAG0422.JPG (169.46 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0423.JPG
IMAG0423.JPG (220.02 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0424.JPG
IMAG0424.JPG (204.91 KiB) 1236 zobrazení
*

5. kategória novo nahratých kaziet, z letnej várky 2021
Basf LH-EI 120min rok 1986 Made in Germany
Tento dizajn Basf je už celkom otrepaný na mechanike, takže rovno začnem osvetlením, cievky doslova svietia na zeleno, aj stav pásky je dobre vidieť, ale orgie z navíjania a odvíjania pásky s SM packou sú len veľmi krátke, nakoľko to hneď zachádza za okraj okna, inak kazeta fajn, do mojej mechaniky sa dizajnovo hodí podstatne viac než ich novšia verzia s malým oknom
No a teraz k nahrávke, kto si spomína, že táto kazeta mala typické problémy so škrípaním a drhnutím, takže mimo toho, prvá polovica strany hrala veľmi dobre, zvuk jemný, výškovo veľmi precízny a čistý, aj keď som mal občas dojem kolísania úrovne ľavej strany veľmi jemne, inak naozaj nádherný zážitok po zvukovej stránke a nie nadarmo sa Basf základný ferro považuje za jeden z najlepších zvukov medzi vybranými hifistami, samozrejme nie každý ju strávi.
Podľa nahrávok som hneď poznal kedy začal škripot na nahrávke a kedy reálne fyzicky na mechanike, ale hranie do konca strany som dal len s jediným prerušením, vatová tyčinka a IPA bola od druhej polovice strany využívaná veľmi často, skoro by som to nazval mokrým hraním, ale výhody mechaniky a jej otvorenosti mi umožňovalo zabezpečiť chod bez škrípania až do konca.
Ak sa jednalo o škrípanie počas nahrávky, tak zvuk prišiel náhle o časť výšok, ktoré sa zmenili na záplavu slín a vyslovenej huhlavosti, ak sa vyskytlo na mechanike počas hrania, tak škrípanie prišlo s veľmi ostrým syčaním výšok vo zvuku a pišťaním, ktoré sa prenášalo do zvukovej cesty tak aj mechanicky z hláv, čo stále neviem presne vysvetliť ako sa mechanický škripot prenáša magneticky do zvukovej cesty.
Prerušenie prehrávania spočívalo v tom že som pás posunul pod druhý reverzný hriadeľ, ako som robil u niektorých problémových kaziet už viac krát, potom podľa potreby som vatovú tyčinku s Ipou len priložil na ten capstan, ktorý sa kĺzal po povrchu pásky a ten kúsok sa dostal na hlavy a takto ich čistil v reálnom čase, podľa toho že kladka ostávala suchá, predpokladal som, že sa to odparilo skôr než sa stihol pás navinúť na cievku.
Okrem toho na mechanike bez škrípania vydržala asi o dve skladby dlhšie než pri nahrávke na decku, celkovo na tejto mechanike sa asi o štvrtinu lepšie správajú problémové pásky, asi menší tlak v ťahu.
Napriek tomu by som chcel povedať, že ak nie ste blázni ako ja, naozaj tieto pásky nepoužívajte, nestojí to za to, za tie nervy aj opotrebovanie hláv.
IMAG0440.JPG
IMAG0440.JPG (91.85 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0442.JPG
IMAG0442.JPG (112.91 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0443.JPG
IMAG0443.JPG (117.03 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0444.JPG
IMAG0444.JPG (123.19 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0445.JPG
IMAG0445.JPG (111.41 KiB) 1236 zobrazení
IMAG0446.JPG
IMAG0446.JPG (199.34 KiB) 1236 zobrazení
*

Poradie:
1. Denon DX7 90 1997, zvukovo dobrá, ale vzhľadovo sa mi tu nehodí, aj keď strieborný štítok sa pekne leskol
2. Sony UX-Pro 60 1997 z druhého počúvania, naozaj veľmi dobre si zachováva pôvodnú kvalitu, bol to zážitok
3. Basf LHEI 120 1986 síce škrípala, ale inak bola nahrávka veľmi schopná
4. Sony UX-S 60 Mexico nahrávky neboli najhoršie, ale proste ak premýšľam nad škrípajúcou Basf a Nebezpečnou Mexickou Sony, asi si vyberiem ten Basf :D
5. Sony EF 90 1986 veľmi poničená, nevadí mi interpret, ani stav kazety, ale kvalita nahrávky veľmi, ak by hrala celá ako tie posledné skladby na strane B, tak jej dám štvrté, možno aj tretie miesto, takto ale by to nešlo, je to jasná známka toho že nech ste mali doma akékoľvek lacné rádiokazetoniečo prežúvatko, tak ak ste sa o to vôbec nestarali bolo zle, ak ste sa starali, tak aj lacný krám mohol chvíľu vydržať a nehrať pásky tzv. bočným ťahaním po kladke cez hlavy :D

Ďakujem za pozornosť, najbližšie budem počúvať asi až koncom januára, kvôli dovolenke, takže veľmi predbežne a čisto teoreticky by prvé novoročné číslo mohlo vyjsť až 21.1.2023.

Všetkým (opäť) prajem Šťastné, Veselé a Pokojné Vianočné sviatky, Úspešný Nový Rok, plný zmysluplných predsavzatí, napríklad nejakých nových kazetových rituálov, alebo hifi rituálov, veľmi dôležitého osobného rozvoja od ktorého sa budú odvíjať všetky vaše Ďalšie úspechy !
Používateľov profilový obrázok
AdmineR
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 2651
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa AdmineR »

jhradec napísal: Streda, 14. Decembra 2022, 11:04 Bez předmagnetizace se analogový signál- zvuk nahrávat nedá. Bez předmagnetizace se nahrává digitálně -> to je ale jiná kapitola.
Jinak- pokud vím, používalo se pro množení záznamu kontaktní nahrávání- pásek se záznamem a volný se přitiskly na sebe ve vf magnetickém poli a došlo k překopírování. Dělalo se to kvůli úspoře času při velké “posuvné” rychlosti.
Taky to používaly speciální magnetofony ( tajné služby- třeba STB ) pro vyhodnocení odposlechů pro úsporu času.
Toto by ma zaujimalo
jhradec
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1015
Dátum registrácie: Piatok, 12. Októbra 2018, 15:51

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa jhradec »

Viděl jsem to jen jednou - posuvná rychlost pásu s odposlechy se dala plynule měnit. Záznam se kontaktně s prokluzem kopíroval na smyčku, kterou soudruh poslouchal. Bylo to udělané tak , aby se nezměnila výška hlasu na záznamu- jen rychlost. Kdo to vyráběl nevím, ale byly použité díly REVOX.

Magnetofon s proměnnou rychlostí ( měnil hlasy) jsem chvilku i vlastnil- vyrobený v Německu- Vollmer.

Nahrávat různé odposlechy ( telefon, štěnice) není problém. Problém mělo STB s člověkohodinami při vyhodnocování.
Používateľov profilový obrázok
AdmineR
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 2651
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa AdmineR »

dnes majú na to FB a iné siete do ktorých ľudia sami vkladajú všetko, potom sa to archivuje a AI (umelá inteligencia) to vyhodnocuje podľa klúčových slov ... ľudí nie je treba veľa
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

no tentokrát si pekne zahral, vôbec neviem vybrať. UxPro by to mohla byť, nikdy som ju nemal takže SA-X alebo UX Pro?
Lenže do toho mne sa páči aj tá UX-S mexická a tú mám a aj keď viem, že ten dizajn neni tvoj obľúbený, mne sa to páči veľmi. DX7 je ale tiež prijemé ozvláštnenie a pekná kazeta ale zasa EF tá je snáď ešte osviežujúcejšia ale môže ostať 120 minútový BASF bez povšimnutia? Čo mám povedať, krásný výber, všetky sú na prvom mieste, dobre to UXPro ešte kúsok na prvšom.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10171
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

Nstar: díky, myslím že jednu UX-Pro by som ti poslal na vyskúšanie, pretože som dosť zvedavý na Tvoj názor :P
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

to by som veľmi rád vyskúšal, hlavne som zvedavý ako to bude hrať na Moniatkinej 952 a mne na 646 bez kalibrácie, skúsil by som aj Soňáky ale tie sú hodené v skrini.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10171
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

ja predpokladám, že ak sa nič nepokazí, tak to bude nacinkané ako TDK SA-X, otázny je stav a ako sadne tým strojom
Používateľov profilový obrázok
AdmineR
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 2651
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa AdmineR »

Perlička Erik :D :D :D
citujem z článku o Basfke .... skoro by som to nazval mokrým hraním,
Používateľov profilový obrázok
AdmineR
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 2651
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa AdmineR »

K tomuto .... By som skúsil laicky podať možné vysvetlenie
tak škrípanie prišlo s veľmi ostrým syčaním výšok vo zvuku a pišťaním, ktoré sa prenášalo do zvukovej cesty tak aj mechanicky z hláv, čo stále neviem presne vysvetliť ako sa mechanický škripot prenáša magneticky do zvukovej cesty.
To "škrípanie" je vlastne rezonovanie suchej pásky o hlavu, kedy nastáva určitým rezonančným kmitočtom kedy sa páska dostane zo sklzu k "drhnutiu" a odskakuje v istej frekvencii a priskakuje k hlave.
Tým samozrejme dochádza k viacerým rýchlym javom, ktoré sa prenášajú aj do zvuku. Ja to vidim laicky takto. Móžem sa pliesť, ale nemyslím :mrgreen:
Napísať odpoveď

Návrat na "Decky, kotúčáky, gramofóny, CD a iné prehrávače"