Trochu náročnejší týždeň, kvôli nedostatku času a príprave nových kaziet na počúvanie, ktoré som narýchlo nahrával v krátkom čase pred prácou behom týždňa, to je presne vec, ktorej sa chcem vyhnúť, robenie obľúbených činností v tesných termínoch a stále pozeranie na hodiny koľko mám ešte času, presne takto si to nepredstavujem, na hobby má byť čas bez toho aby sa človek bál že niekam nestihne, či niečo iné nespraví...ale dobre to sú také bežné problémy života...
1. Kategória novo nahratých kaziet z čerstvých nahrávok z noci nedele – pondelku minulý týždeň
Agfa Metal 60min ročník 1979-1980 Made in Belgium/Holland vyrobená firmou Philips.
Test kazety som zverejnil minulý pondelok, kde som popísal aj to prečo je to Philips a nie Agfa, no a keďže boli počas nahrávky nejaké problémy, tak sa nevyhli ani mechanike, resp. Chod bol dobrý, škrípanie nebolo, ale zanášanie, možno.
Zvukovo to nebolo z počiatku zlé, dynamika a výšky značili pomerne kvalitný záznam, akoby som počúval CD a nie kazetu z prelomu 70-80tych rokov, tak ostro z tej doby máloktorý pás v kazete dneska zahrá, ak tu samozrejme niekto nevytiahne nejaké profi formáty

Koniec a druhá strana boli mierne horšie, tam to trochu plávalo, výšky odchádzali a prichádzali a nebol som spokojný so stabilitou stopy.
Výšky poväčšine mali jemný až väčší dojem dropov, ale snaha sa cení, no nejaké poruchy sa tiež našli.
Presvetlenie je o niečo slabšie než som zvyknutý u malooknových kaziet, ale aj tak, na svoju dobu to bol veľmi vydarený produkt Philipsu. *
2. kategória použitých kaziet, kazeta z tašky na vyhodenie, 32/89
ORF Chrome 90min, zrejme Made in China, alebo Germany?
Táto kazeta bola nahratá len čiastočne, resp. asi 40min strany A, druhá strana kompletne prázdna.
Chcel som dať aj do testov kratší príspevok k tejto kazete, k nahrávke, ale samozrejme som už na to nemal čas, ale asi to ešte doplním, takže je to prvýkrát čo počúvanie nahodím skôr než test. Aj tak som nerobil nahrávky na všetkých deckoch u tejto kazety, ale porovnával len či je to lepšie na Akai, alebo Sony a Sony vyhral o chlp.
O kazete samotnej toho neviem veľa a niečo napíšem aj k testu, ORF je Rakúska televízia a neviem či tieto kazety boli ako oficiálne aj niekde v Rakúsku v predaji, alebo to mali len v rámci Tv ako pracovný materiál?
Nie je bežné aby ste si na štítku kazety mohli zaškrtnúť aj to či je chrome, alebo nie

Kazeta používa Čínske generické telo a cievky, páska by mohla byť aj Nemecká, niečo podobné ako sa plnilo v závode Orwo v Dessau ako boli kazety Philips CD Extra, alebo SK CXII, ktoré som tu niekoľko krát prezentoval. Ale taktiež to môže byť aj Čínska páska.
Aj keď sa zdá ako chromka na prvý pohľad je naozaj skoro čierna, v porovnaní s inými páskami má náznak hnedého odtieňu a malú priesvitnosť magnetickej vrstvy, takže to sú dve veci čo vylučujú chromdioxid ako taký v audiokazete, hlavne bude vyrobená počas 90tych rokov, možno ešte aj neskôr a ako som spomínal zopár krát v príspevkoch, samotný Basf definitívne v audiokazetách opustil chromdioxid v lete 1996.
Stav kazety po prevzatí odpadu v taške:
Stredne ošúchaná, odlomený jeden roh pri okienkach. Štítok ORF je len na jednej strane, ktorá je nahratá ako jediná s popisom, ale vtipne je to, že je to vraj strana B. Strana A bola teda prázdna.
Pôvodná nahrávka:
Po Nemecky samozrejme, hovorené slovo, výnimočne nie náboženstvo, ale zrejme nejaký rozhovor v rádiu, kde nejaká autorka predstavila svoju novú knihu a ľudia tam volali a dávali otázky, viac som z toho nepobral.
Stav nahrávky na poničenej kazete bol lepší než na typoch I, takmer žiadne kolísanie úrovne, zrozumiteľná a stabilná, len mierna absencia výšok, podľa Akai do 0dB, teda slušné. Poruchy sa vyskytli a magnetické ozveny a prekopírovanie tam bolo tiež trvale prítomné, čo bolo počuť v tichých pasážach, čo pri hovorenom slove bolo celkom bohaté na ozveny a šumy.
Nová nahrávka na decku Sony, technické podrobnosti až nahodím príspevok s testom možno behom týždňa, aby som sa neopakoval, tak bolo to mimoriadne svieže, ale vyskytovali sa časté poruchy a kolísania stopy, ku koncu sa poruchy zvyšovali.
Strana B (A) bola na mechanike prehrávaná tak že som pásku podvliekol pod druhý prázdny reverzný hriadeľ. Kedysi som to robil z dôvodu že pás utekal z kladky, teraz z dôvodu že ľavý kanál nemal vôbec výšky. Ako vydreté hlavy, to je jedna vec, ale pri zlom usadení pásu v horšom stave a nekvalitnej kazete sa toto občas stáva, že je vhodné väčšie napnutie odvíjajúcej sa pásky z cievky, aby dobre prechádzala hlavami, po tom podvlečení sa mierne napla a výšky boli výborné v oboch kanáloch. Na donahrávanom úseku prvej strany, po tom Nemeckom rozhovore sa tento problém nevyskytol.
Chod bol mierne šúchavý, kazeta bola mimoriadne špinavá a pás celkom zanášal, nie tak ako pri prvom hraní na Akai, ale stále veľmi solídne.
Cievky sú duté, takže sa tam tvoril nepatrný hrb, hlavne v oblasti svorky to bolo ako celé pokrivené a nie hrbaté.
Vzhľad podsvietenia bol výborný, farba komponentov je trošku exotická a veľmi dobre sa to sledovalo. *
3. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty klassic (limitované som poslal v piatok do servisu)
TDK CDing1 50min vyrobená v roku 2000 v Luxembursku, kazeta obsahuje tieniaci pliešok
Kazeta 50min kus piaty, Naj Výber 9 a 10. Nahrávka 5.5. a 6.5.2007 na Technics RS-TR575MII s ATC, Dolby C NR. Budenie podľa knižky do tých 0dB. Polepená a booklet komplet vypísaný a vyfarbený.
Kvalitatívne mi to prišlo dynamickejšie a agresívnejšie v basoch, čo je na tejto mechanike vzácnejšie a nepatrne skromnejšie na výšky než v predošlých štyroch týchto kazetách.
Pri aj základnom podsvietení kazety som si všimol že páska extrémne presvitá, nedalo mi to a urobil som fotku jednej z predošlých CDing1 z tohto počúvania a tejto, no a je tam rozdiel jak nebo a peklo

Takže zdroj pre CD boli opäť mp3 rôznych kvalít, občas nejaká wave a výnimočne aj iná kópia z inej pásky digitalizovaná do PC a umiestnená na CD-R do kompilácie. Už som si teraz celkom istý že som na všetky tieto nahrávky dočasne používal discman Philips, preto sa mi u niektorých nahrávok zdala nevyvážená frekvenčná charakteristika na basoch, pretože má tiež posilnenie basov a bez neho je to príliš suché, preto sa výstupy prenosného audia na slúchadlá nehodia pre nahrávky, alebo ako ďalší zdroj zvuku pre zariadenia, ak používajú tieto frekvenčné vychytávky. Odhalil som to podľa „beep“ zvuku, ktorý sa mi na začiatku prvej skladby omylom dostal, pretože funkcia sa dá vypnúť a občas som na to zabudol. Technics discman som získal až krátko po tom, ten už mal aj výstup pre autoadaptér, teda bez zmien v úrovni, alebo farby zvuku, čo veľmi chválim, ale žiaľ som ho dostal krátko pred tým ako som získal stolný CD Technics.
Zdroj boli opäť CD-R mini 24min od CMC Magnetics, tentokrát sa jedná o farebnú sériu Dysan Color a opäť Imation Neon.
Dysan Shades Colour mini CD-R oranžový
Imation Neon mini CD-R modrý
Presvetlenie výborné.
K CD ešte ten Dysan bol asi posledným mini CD-R s Najvýberom napáleným na Toshiba SD-R5112 o ktorej som okrajovo písal v jednom z predošlých príspevkov, síce zapísané nižšou rýchlosťou 4x čo tej mechanike celkom dlho fungovalo, ale použil som zápis overburn pre navýšenie kapacity CD, ktoré som prekročil asi o 21sekúnd.
Neviem či som spomínal čo je overburn v nejakom článku o CD a DVD médiách, alebo nie, ale je to spôsob ako zapísať na CD o mikrokúsok viac dát alebo hudby nad oficiálny limit média, nakoľko drážka a farbivo na CD pokračuje aj ďalej až do konca fyzického okraja, ale oficiálna bezpečná hranica je určená v ATIP kóde média. Neviem presne povedať teraz kde sa TOC a výstupná zóna pri zápise na taký disk umiestňuje v režime overburn, ale aj keď je tam len sekunda naviac, CD prehrávače a čítacie mechaniky s tým bojujú akoby bolo ledva čitateľné, ale nie len na konci kde je to navýšené, tam extra, ale v celej dĺžke, vyhľadávanie, zasekávanie pri čítaní, alebo absolútna neschopnosť načítať taký disk je extrémna, takže som si to celkom užil, discman Philips to celkom zvládal, ale inak sa postup vysoko neodporúča.
Druhé mini CD-R Imation od CMC už bolo zapísané na vtedy mojom novom pc a novej mechanike LG GSA-4163B, kde som nahrával CD-R takmer výhradne osmičkou a prehrávače s tým boli dosť spokojné, takže som sa už tak nenatrápil ako u Toshiby s funkčnosťou vypálených CD-R vo väčšine prípadov to bolo veľmi dobré a kvalitu si držala celú životnosť mechaniky. Nejaké abnormality a podrobnosti spomeniem medzi rečou ak by niečo. *
4. Kategória novo nahratých kaziet z čerstvých nahrávok, Maxellka, ktorú som nahral a test zverejnil posledný štvrtok doobedu
Maxell Metal CD 110min ročník 1996, vyrobená 31.1.1997 v Anglicku
Tak toto je zvuková pecka, na mechanike je šialene preostrená, ale mám EQ tak si to môžem upraviť, ale takú čistotu, presnosť a dokonalosť som už dlho nepočul a to ani z metalky, aj keď som hral nejaké metalky Sony na mechanike tento rok.
Chod je ukážkový, jemné zakolísania ľavej strany počas starých testov ako pri nahrávke, počul som to aj tu.
Ak som hovoril o poruchách a problémoch na začiatku strany B počas nahrávania, tu to šlo bez týchto neduhov.
Presvetlenie je horšie u týchto malooknových Maxell, ale aj tak to má niečo do seba a kvalita je nesporná, stojí to za to rozhodne.
Veľmi sa mi páči ako na silnom bielom svetle vyzerá tá páska na cievkach sivo ako plášť kazety. Žiadna čierna chromka, proste sivá metalka. *
5. kategória použitých kaziet, kazeta z tašky na vyhodenie, 33/89
Universum C60
O tejto kazete takmer nič neviem, tak aspoň zopár informácii o ďalších kazetách a značke.
Universum bola Nemecká značka, tuším Quelle? Mali aj tape decky, elektroniku a tak, znalejší iste bude vedieť než ja. Ja som tu len pre pásky, takže samozrejme všetko OEM nakupované, prevažne od Nemeckého ICM, Permaton, Agfy a Basfu, ale môžu byť aj iné materiály.
Universum sa mi páči, pretože na bookletoch zvykli uvádzať kódové označenia výrobcu, ale zistil som že to nie vždy sedí, takže si to nechám na neskôr a k tejto kazete booklet nemám. Ale v poradí sú potom ešte ďalšie dve Universum v podobnom stave, aspoň je každá mierne odlišná.
Zaujímavé je pozrieť napríklad sem
Síce tam nie je moja konkrétna verzia štítku, ale patrí to do generácie veľmi starých kaziet.
Popis Universum na fóre, tá dnešná je na konci, zrejme cievky Enplass môžu znamenať Singapure neznámu firmu, alebo Japonskú, Čínu a pod.
Moja kazeta k tomu má zase len jeden štítok, preto na fotkách v mechanike bola otočená práve druhou stranou.
Ako nevábne vyzerá, nebola až tak poničená, aj chod bol v celku dobrý, oter minimálny. Zavádzacia páska kopíruje čiarky podľa starých TDK C60 v červenej farbe, ale na čírej páske, TDK bola jemne matná.
Takže celkom iste Ázijský pôvod.
Obsahovo Nemecké skladby, väčšina ľudová a pod., nízka úroveň, vysoký šum, kolísanie úrovne, magnetické ozveny a pod. ako u všetkých týchto kaziet z tašky na vyhodenie.
Podľa Akai je úroveň pôvodnej nahrávky do maximálne -20dB displeja.
Pri prvom hraní na Akai silný biely oter, tu pri druhom už len veľmi jemný náznak. Bez škrípania a iných podobných problémov.
Presvetlenie slabé o tých prvotných Philips dizajnov, kazeta je svetlejšia, ale o toľko viac sa neleskne, je to taký nepekný šedo béžový odtieň. *
Poradie diel 25:
1. Maxell Metal CD 110 1997 – tak dobrý a presvedčivý zvuk som už dlho nepočul
2. Agfa Metal by Philips – je to druhé najlepšie z nových nahrávok, aj keď boli zvukové problémy
3. TDK CDing1 50 Naj výber 9 a 10 výnimočne s AD páskou, ja som veľmi spokojný aj spomienky a NajVýber má častokrát väčšiu silu poraziť aj nové nahrávky, aj keď tie metalky sa nedali tak ľahko

4. ORF chrome, pretože druhá strana vyšla v nahrávke lepšie než som čakal, viac ma mrzia tie poruchy a kolísania
5. Universum C60, nie to bolo mizerné, ale aspoň nie hovorený text po Nemecky

To nebol zlý týždeň, TDK už neprevažovali, so zvukom som bol po väčšine spokojný. Ďalšie počúvanie, nové nahrávky to je pre mňa vždy veľmi kritická vec, keď nemám nič pripravené, ale trochu sa pokazili veci v práci, takže sa už nemusím ponáhľať, ďalšie počúvanie bude o dva týždne, prípadne aj neskôr.
V použitých kazetách z tašky na vyhodenie čakajú ešte dve kazety Universum, každá mierne odlišná, ako je na fotkách na odkaze vyššie.
V druhom počúvaní cez Kossy porty, pokračujú TDK a Najvýbery, opticky nuda, ale na zvuk a počúvanie sa veľmi teším.
Takže Happy Taping

Interné poznámky: CC 778, 2024, 160, 536, 2038