Prešli ďalšie tri týždne, o chvíľu sú tu Vianoce, ale na moje rituály som nezabudol, jedine počas Vianoc by som asi po večeroch nepočúval na mechanike, ale toho roku sa to asi neprekryje
Stíhal som to len od utorka do piatku, keďže pondelok som ešte dorábal posledný náročný update kaziet na web, ale za to som dobiehal nejakou tou kazetou navyše počas dní, aby sa to stihlo na 5kusov.
1. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty.
FireBall Low Noise 60min rok cca 197x Made in portugal, alebo USA, vyrobené firmou AudioMagnetics.
Väčšinou je kazeta hneď jasná, ktorú som počúval,
ale tu hodím odkaz
Je naozaj veľmi stará, dnes už totálne nevhodná na použitie a doma či v rodine sme bežne takéto kazety nikdy nemali a toto je taká výnimka. Je to od tety, ktorá mi nechala pred sťahovaním tých niekoľko desiatok kaziet, od tety kde som rád chodil počúvať dobovú a starú disko hudbu, presne od tej, čo som tu prezentoval použité modré Basf LH, jednu oranžovú LHEI a Poľské originálky, či Denon DX1, občas s nejakými dobovými popismi na stroji a pod. Toto medzi jej kazetami bola najstaršia a prišla mi strašne divná, aj ten obal a všetko už v dobe keď som k nej ako malý chodil. Mne vždy tvrdila že je to kazeta z 50siatych rokov a ja som jej samozrejme vtedy veril až kým som si riadne podstatne neskôr nenaštudoval fakty o Philipse a vzniku kazety, je to smutné ale bolo to až neskôr než som ju dal prvýkrát na web. Aj ten popis na webe bude potrebovať opraviť. Dneska už informovaný lepšie, by som to tipoval ja, aj iné weby na tie skoršie 70te roky, čo je na kazetu dneska aj tak pomerne dosť. No aj fakt že značka Fireball je len taká bezvýznamná a kazeta je napríklad identická s Magtape LN C90, ktorú som mal zapožičanú od
Romana pred rokmi
V podstate sa jedná o výrobok firmy AudioMagnetics, ktorá tieto najstaršie kazety vyrábala buďto v USA, Mexicu, alebo v Portugalsku v Európe. Aj keď používa základný Philipsácky dizajn, tak má tie netypické cievky s plusovými zubmi a "červíkovú" textúru na vodiacej časti kazety, aj keď sa AM vyznačuje vodiacimi koľajnicami v kazete, kto si spomína príspevky vo vlákne C120, tak tieto sú bez tejto vymoženosti, proste sú ešte staršie.
Kazety mali niečo ako generický neurčitý polep, kde podstatný údaj bol LOW NOISE a dĺžka kazety, ktorá bola aj označená farbou polepu jednotne, dokonca existovali aj C120, no a hlavne vďaka tomu polepu ste mohli dať akýkoľvek booklet, akúkoľvek značku akú si zákazník len prial. No a na ten štýl
aj priamo pod vlastnou značkou.
No a kazeta od tety bola viac krát lepená, kde sa mierne polepili aj okolité závity pásky, k tomu lepky zavádzačky tiež rozliali nejaké to lepidlo do okolia, inak by bola funkčná do istej miery, tie AM pásy, aspoň tie staré sú síce zvukovo totálne mizerné, ale pásky idú hladko, nelepia a neškrípu, oter je minimálny, alebo žiadny, tu pri počúvaní to občas drhlo len okolo tých lepov, inak v pohode, ale zvukovo mizerné, a to tak že totálne, počúval som len z princípu, no a kvôli spomienkam, nejakých dobových rodinných nahrávok a blahoželaniu prababke k výročiu na AM vysielaní, asi to poznáte všetci. To bola asi štvrtina pásky, ďalej sú tam zahraničné nezmysly ani neviem v akom jazyku, z rádia ktoré som nevedel identifikovať, aj kvôli extrémne nízkej kvalite. Veľkú hodnotu majú len tie spomienkové rodinné nahrávky, ktoré sú už roky digitalizované, inak takú kazetu dneska už nie je možné použiť na nič, myslím že som vtedy na Technicse skúšal na konci strany niekoľko minút nahrávky, čo znelo podstatne lepšie než tie dobové, ale výškovo aj tak takmer nič.
Presvetlenie na mechanike, tie dizajny sa do toho veľmi nehodia, ale fakt že je svetlá kazeta trochu zlepšila podmienky, inak ako začiatok rituálneho týždňa to bolo viac utrpenie než radosť.
*
2. kategória novo nahratých kaziet
Sony UX-S 90min rok 1998 Made in Italy
Ten čas neskutočne rýchlo letí, ale príde mi to akoby to bolo len nedávno, obrovské teplá v lete, a ja som cez marodku každý deň sedel u decku Sony a pc, nahrával som a písal príspevky na fórum o nahrávanej kazete, niekedy aj vyše dvoch hodín.
No a postupne sa cez tieto nahraté kazety prepracujem až na koniec, ale ide to veľmi pomaly pri tomto tempe, ale v poradí, ktoré si môžete aj sami odsledovať pre túto kategóriu novo nahratých kaziet vo vlákne subjektívnych testov, tak na rad prišla Sony UX-S, ako som nedávno zistil podľa katalógu z netu že toto je presne verzia 1998, čo potom na webe opravím,
áno presne táto
Ako som robil rozbor pri teste, mala by tam byť jedna z posledných verzií pravých Sony UX-S pásov, než tam začali dávať podozrivé čierne pásky. Ale že som nebol spokojný s kvalitou nahrávky, že bola dosť odfláknutá. No takže na mechanike? asi prvé dve skladby boli naozaj mierne horšie, nevedel som sa totiž zmieriť s nedostatočnou kvalitou výšok a správnemu držaniu stopy, páska aj na fotke pri odvíjaní sa stále nejako vydúvala a pochodovala hore a dole, zvlnené okraje a pod, aj keď mám na mechanike univerzálne nastavenie kolmosti, tak proste to nestačilo a s celou kazetou som mierne pohyboval v rámci vôle priestoru hlavy a dosiahol som dobrého zvuku. Potom v tretej skladbe nastúpila Sandra - In The Heat of The Night, nejaká z extended verzií, ktorú na páske bežne nemávam, nekľud z pásky ustúpil, zvuk bol zrazu dokonalý a ja som si užíval hudby od jednej z mojich naj skladieb aké som kedy počul, od Sandry, ktorú som mal vždy zo všetkých najradšej a venoval som jej veľa priestoru na rôznych lacných aj drahých kazetách.
No v celku to bolo už dobre ustálené a kazeta hrala dobre až do konca strany a druhá strana mi prišla o niečo lepšia a precíznejšia na výškach. No prvé dojmy boli že počúvam typ I, a predsa na mojej mechanike nie sú korekcie, takže by mal byť II typicky preostrený, ako som mal na nedávnych Maxelloch, ale toto hralo menej agresívne akoby si vzalo to najlepšie z typu I a II zároveň.
Ďalší fakt ako som nebol spokojný s odliatkami tých Talianskych kaziet Sony, že spodná hrana bola veľmi mimo s prečnievaním, myslím že to tiež spraví svoje zlo v tape deckoch, kde máte z hornej strany ten podporný plech a kazeta sa má na ňom správne usadiť, ale ono proste nie, tu ju tlačí vždy niekde pomimo, ja na mechanike nemám šachtu v ktorej by kazeta sedela presne, len podporný plech z jednej strany a vedenie pásky z druhej strany, takže ak to tam nesedí dobre, tak je to celé zle, ale tým chcem povedať že táto nepresnosť môže spôsobovať problémy správneho uloženia kazety aj vo veľkom tapedecku a následné chyby azimuthu a správneho vedenia pásu cez hlavy, cez kladky, utekanie, poškodené okraje a pod, na základe faktu že takmer každý deck má nejakú vôľu v priehradke šachty kazety, aj keď vieme že niektorý výrobcovia sa chválili extra stabilizátormi, úzkymi keramickými držiakmi a nezmyslami, ale aj kazety majú rôzne výrobne tolerancie, je treba na to myslieť aká je šírka stopy a štrbiny hláv a aká je vôľa a presnosť výlisku kazety a uloženie v decku napriek všetkým tým technológiam a marketingu.
No a presvetlenie tohto dizajnu kazety na mechanike? no tiež nič moc, bez prídavných LED nie je možné sledovať stav pásky, ale pohyb cievok s čiernou svorkou, hej to funguje dobre
*
3. kategória použitých kaziet, vyšlo na originálku
Savage Garden - Affirmation /1999/
Jedná sa o originálku zo štyroch kusov, ktoré som dostal a popisoval že práve s touto boli mimoriadne problémy s rozkladom spojiva a nemožnosťou prehratia kvôli lepkavosti pásu v celej dĺžke.
No ale čuduj sa svete, takmer bezproblémov mi mechanika túto kazetu prehrala, a to som ju hral predtým na Akai horko ťažko a na iných deckoch proste bez šance.
Vzhľadom k tomu čo som písal na odkaze k tejto kazete a tam na druhom odkaze
tak to táto mechanika pojala celkom dobre, zo začiatku to hralo ako tak, od polovice sa výraznejšie objavovalo tremolo a kolísanie ťahu a väčším kolísaním došla až do konca. Druhá strana zase kolísala do polovice a potom akoby to zmizlo úplne a kazetu som prehral teda celú bez pomoci ďalších vychytávok.
Ako neviem čo za pás tam použili, ale toto nebol typický Basf, iná farba ferro pásky, celkom fľakatý, no a hlavne žiadny oter, ale aj tak som do istoty všetko čistil. Najsmutnejšie na tom je že sa jedná o album z roku 1999 čo je dosť nové, ale aspoň vidíte čo sa stane s nekvalitným pásom pri zlom skladovaní aj na relatívne novom materiály.
Čo sa týka albumu, celkom to šlo, čo sa týka kvality, tak neviem ten mastering bol zvláštny, hral som túto pásku po tej Sony UX-S bez toho aby som menil hlasitosť, ale táto neskutočne vrieskala, ako veľmi nabudená, inak to celkom šlo, výškovo to bolo také stredné. No páni ako neviem, ale dávať prachy za toto na páske by som nechcel, radšej CD a nahrať na kvalitnú kazetu, jednak budete mať lepší zvuk na kvalitnom decku na takmer akejkoľvek základnej ferro a jednak mechanicky kazeta aj životnosť pásu budú sto krát lepšie než na originálke. Naozaj to jediné čo na orignálnej páske dostanete lepšie je pekný booklet tam to začína aj končí.
Presvetlenie nebudem komentovať to som už u tohto typu kaziet popísal dosť, a mechanicky jedna cievka sa dosť vlnila, síce nie tak zle ako na Emtec spred týždňov, ale už to nebolo pekné.
*
4. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty, vyšlo na Poľskú originálku od tety
George Michael - Listen Without Prejudice /1990/
Ďalšia z niekoľko Poľských origináliek od tety čo mi prenechala, ešte ich niekoľko do budúcna bude, teda dizajn generický bez popisu, presvetlenie ako som už veľa krát spomínal, album by šiel, kvalita pásky a nahrávky nie.
Už som tu v minulosti spomínal problémy s týmito kazetami a páskami, tak táto hlavy takmer nezanáša, aspoň nie viditeľne, ale kladka po dvoch minútach bola biela, akoby som používal hladkú múku, takže čistenie nutné a používanie takých kaziet bežne v prevádzke vôbec nemôžem doporučiť. Za to cievky mala v poriadku bez deformácii
Mimo to páska je zvláštne tmavo hnedá, žiadny typický ferro, to mali v Číne bežne také podivné pásky, aj takmer čierne ferro, ktoré majú mizerné hodnoty vybudenia a kvality, ale o tom tiež inokedy.
Napriek tomu zvuk neodchádzal ako na ostatných Poľských, ale nahrávka pripomínala skôr rýchlo kópiu na dvojkazeťáku Vietnamskej tržnice, zvuk bol ako keď výšky 12kHz dáte na minimum a na EQ vyzdvihnete tie stredovýšky 5-6kHz a tie sú prebudené a skreslené, tak väčšina Poľských origináliek sa nesie v tomto duchu, v rátane tejto. Album samotný ma síce neoslnil, ani nepohoršil, taká bežná hudba do pozadia by to šlo, ale nie v takejto kvalite.
*
5. kategória novo nahratých kaziet z leta
Sony UX-S 100min rok 1997 Made in Italy.
Ďalšiu ktorú som nahrával po tej novej Sony bola o jednu generáciu staršia, myslím že som to chcel na porovnanie. A naozaj bola podstatne lepšia zvukovo, výšky a detaily precíznejšie než na tej predošlej nahratej UX-S, páska mala kľudnejší chod a tak teda na záver týždňa som mal asi tu najlepšiu kvalitu z celej tohotýždňovej kazetovej päťky.
Presvetlenie tiež bolo lepšie aj pri základných ledkách bolo sledovanie pásky stredne dobré.
*
Takže záverečné hodnotenie, to bol horší týždeň, ale svojou kvalitou to zachránili obe Sony kazety, kde som bol mimoriadne spokojný s čistotou zvuku aj s výberom hudby.
Najlepšia rozhodne UX-S 100 1997
Druhá bola tesne v závese UX-S 90 1998, teda trošku tie problémy na začiatku, ale potom som si to maximálne vychutnal po zvukovej stránke.
No a teraz to bude ťažšie, neviem sa rozhodnúť pre poradie čo je najhoršie, pretože Savage G. hrala z tých troch posledných najlepšie po magnetickej stránke, len problémy so spojivom ju totálne podkopávajú, Poľská originálka bola šmejd sama o sebe s mizernou kvalitou nahrávky a Fireball aj keď mala najmenej problémov a bordelu na hlavách tak bola nahrávka kvalitatívne asi najhoršia, aj keď má trochu inú hodnotu, takže je to neisté ktorá je ďalej na akom mieste, každá má svoje pre aj proti. No do budúceho počúvania môžem asi sľúbiť že by sa tam nemala dostať žiadna Poľská originálka, až zase neskôr
Čisto teoreticky by som tento rok mal stihnúť ešte várku kaziet na počúvanie v mojej rituálnej mechanike.