Video 8 / Hi8 / Digital 8 / Data 8 and other
Napísané: Štvrtok, 4. Februára 2021, 16:26
Aj tieto kazety patria medzi moje obľúbené média z oblasti video, z doby keď som nad tým slintal keď som to videl, ale boli tak drahé že to bolo všetko. Myslím že sú krajšie a zaujímavejšie než VHS-C. Napriek tomu som sa s Video 8 stretol niekoľko krát u niektorých členov rodiny, ako som písal k obalom kaziet.
Video 8 je alternatíva k VHS-C, čo do kompaktnosti ale aj k VHS čo do kvality obrazu. S výnimkou toho že Video 8 existovali aj plne vybavené videorekordéry, ako plnohodnotný formát, kdežto VHS-C bol čiste len kompaktnou verziou VHS, neviem nikdy o žiadnom rekordéri určenom len pre VHS-C.
Hi8 bol kvalitnejšou verziou alternatívou k S-VHS-C či S-VHS rekordérom.
Digital 8 bol posledným výkrikom pred tmou, používal vraj rovnaký kodek a kvalitu záznamu ako mini DV. Niektoré kamery umožňovali záznam Digital 8 aj na kazety Hi8 ale v menšej dĺžke než bolo na obale. Niektoré modely uvádzali dĺžku pre Hi8 analog, aj pre digital.
Kazety boli pomerne kompaktné v krabičkách podobnej veľkosti ako audiokazety, rozmer bol mierne menší, ale krabička mierne hrubšia, ale boli šikovné a skladné.
Podobnosť bola aj v dĺžkach s audio kazetami, štandard bol 60 a 90min a potom tie menej bežné dlhšie boli 110 a 120min.
Neviem o existencii dlhších. Samozrejme bol k dispozícii aj režim LP, čo poznáme z VHS.
Veľmi sa mi páčilo že všetky tieto kazety sú metalky, nie je známa existencia iného zloženia než metal, napriek tomu v základe to bolo najčastejšie takto:
vrstva MP - Metal Particle, vyrábaná klasickým polievaním, ale orientovaná a prispôsobená pre šikmý záznam, teda takmer podobná ako klasická audiokazeta metal, v tejto ponuke boli štandardne u výrobcov modely:
Video 8 - základný metal model
Video 8 - vyšší metal model, ako trieda Hifi u VHS
Hi8 - MP základná trieda metal pre vysoké rozlíšenie 400riadkov
Hi8 - ME toto je najvyššia trieda, s naparovanou kovovou páskou, na základe licencie Panasonic, prelomová technológia, páska mala najlepšie parametre koercivity a remanencie a najlepšie hodnoty výstupu pre obrazové a zvukové signály, napriek tomu tie skoršie ME pásky boli dosť poruchové, nestabilné, s krátkou životnosťou aj keď ste sa o nich dobre starali, a keď ste sa o nich starali zle, tak poruchy uloženia vrstvy sa prejavili už pri prvých použitiach kazety v kamere. Ale sám nemám ani jednu ME, tak nepoviem ako je to zlé.
Potom ešte Digital 8 mi je trochu záhadou, neviem sa dočítať či tam použili ME pásku, alebo proste MP Hi8 základnej triedy. Mám takú jednu Sony a proste to tam nie je uvedené.
Ešte jedna perlička, u VHS je rozdiel medzi normou NTSC a PAL v tom že NTSC má necelých 30FPS, ale PAL/SECAM 25FPS
Preto NTSC spapá viac pásky, lebo má vyššiu rýchlosť posuvu.
NTSC u Video8 má podľa tabuliek a popisov menšiu spotrebu pásky než u normy PAL, skúšal som tie texty čítať odpredu, odzadu a nedokázal som pochopiť, ako je to spravené, že to naopak než u VHS. Možno mi to niekto vysvetlí.
Čo sa týka výrobcov a dizajnov,modelov, myslím že je tu podstatne väčšia pestrosť než v prípade VHS-C.
Výrobcovia, nie len značka, boli Basf, Fuji, Maxell, Sony, TDK. Ak nájdem niekedy iných, dopíšem to tu postupne.
Panasonic je síce autor naparovanej metalky, ale sám Video 8 mal v ponuke OEMká od Sony, čo je celkom vtipné.
Ešte niekoľko drobných zaujímavosti, a nabudúce rozoberiem dizajny a výrobcov, z konkrétnych kaziet z mojej zbierky.
formát Video 8 prišiel na trh v roku 1984, spoločné dielo Kodaku a Sony.
Používa pásku širokú 8mm, keby niekto nechápal názov video 8, niekedy tiež označovaný ako 8mm kazety.
Formát nemá žiadne pozdĺžne stopy ako je u VHS audio linear a synchro. Sledovanie stopy je riešené iným spôsobom a preto kvôli absencii synchro nie je možné počítanie presného času, ale počíta sa len približný čas, ako na audio deckoch, podľa navíjania a odvíjania cievok kazety.
Záznam zvuku sa robí pomocou frekvenčnej modulácie, zvanej AFM, do šikmých stôp. Tým prekonáva VHS Linear audio.
Neskôr pribudol plne digitálny zvuk PCM, a niektoré stroje dokážu namiesto videa nahrať 6 paralelných audio PCM stôp, smutný je frekvenčný rozsah, ktorý konči niekde okolo 15kHz, inak by to bola úžasná vec. (32kHz 16bit vzorkovanie)
Všetky kazety mali prachotesnú krytku pásky z oboch strán, nie ako u VHS, ktorá zakrývala len povrch pásky.
Všetky kazety mali posuvnú ochranu proti zmazaniu.
Samotná detekcia typu kazety, ochrany zápisu, a zrejme aj datových verzií prebieha sadou otvorov na spodnej strane v oboch rohoch kazety. Neskôr hodím foto.
Formát kazety sa dostal aj do počítačovej oblasti v podobe datových kaziet, bolo niekoľko verzií. Je to podobné ako R-DAT a DDS.
Wiki tvrdí že sa formát a kazety držali celkom slušne do roku 2009, možno aj tým že 1999 bol uvedený Digital 8 a poskytoval zhodnú kvalitu ako mini DV, no a kvázi existencia mini DVD formátu asi nebola nikdy tak obľúbená zrejme pre nespoľahlivosť vypaľovania malých DVD v teréne v kamere, a zrejme množstvo iných problémov.
Na záver niečo z technických listov:
TDK používa na MP kazety častice Super Finavinx, rovnaký názov ako pre audio Metalky TDK
TDK ME pásky majú častice Metalox.
Maxell pre MP videokazety používa častice zvané Ceramic Armor Metal, rovnaký názov obsahujú aj ich audio DATky
Maxell pre ME používa názov Puretron, z toho dôvodu nie sú DATky s ME páskou, ale s MP páskou, či je to aj tak u iných firiem neviem, a či je DAT a DDS odlišná v MP a ME pásky tiež ešte neviem, ale je to možné.
Video 8 je alternatíva k VHS-C, čo do kompaktnosti ale aj k VHS čo do kvality obrazu. S výnimkou toho že Video 8 existovali aj plne vybavené videorekordéry, ako plnohodnotný formát, kdežto VHS-C bol čiste len kompaktnou verziou VHS, neviem nikdy o žiadnom rekordéri určenom len pre VHS-C.
Hi8 bol kvalitnejšou verziou alternatívou k S-VHS-C či S-VHS rekordérom.
Digital 8 bol posledným výkrikom pred tmou, používal vraj rovnaký kodek a kvalitu záznamu ako mini DV. Niektoré kamery umožňovali záznam Digital 8 aj na kazety Hi8 ale v menšej dĺžke než bolo na obale. Niektoré modely uvádzali dĺžku pre Hi8 analog, aj pre digital.
Kazety boli pomerne kompaktné v krabičkách podobnej veľkosti ako audiokazety, rozmer bol mierne menší, ale krabička mierne hrubšia, ale boli šikovné a skladné.
Podobnosť bola aj v dĺžkach s audio kazetami, štandard bol 60 a 90min a potom tie menej bežné dlhšie boli 110 a 120min.
Neviem o existencii dlhších. Samozrejme bol k dispozícii aj režim LP, čo poznáme z VHS.
Veľmi sa mi páčilo že všetky tieto kazety sú metalky, nie je známa existencia iného zloženia než metal, napriek tomu v základe to bolo najčastejšie takto:
vrstva MP - Metal Particle, vyrábaná klasickým polievaním, ale orientovaná a prispôsobená pre šikmý záznam, teda takmer podobná ako klasická audiokazeta metal, v tejto ponuke boli štandardne u výrobcov modely:
Video 8 - základný metal model
Video 8 - vyšší metal model, ako trieda Hifi u VHS
Hi8 - MP základná trieda metal pre vysoké rozlíšenie 400riadkov
Hi8 - ME toto je najvyššia trieda, s naparovanou kovovou páskou, na základe licencie Panasonic, prelomová technológia, páska mala najlepšie parametre koercivity a remanencie a najlepšie hodnoty výstupu pre obrazové a zvukové signály, napriek tomu tie skoršie ME pásky boli dosť poruchové, nestabilné, s krátkou životnosťou aj keď ste sa o nich dobre starali, a keď ste sa o nich starali zle, tak poruchy uloženia vrstvy sa prejavili už pri prvých použitiach kazety v kamere. Ale sám nemám ani jednu ME, tak nepoviem ako je to zlé.
Potom ešte Digital 8 mi je trochu záhadou, neviem sa dočítať či tam použili ME pásku, alebo proste MP Hi8 základnej triedy. Mám takú jednu Sony a proste to tam nie je uvedené.
Ešte jedna perlička, u VHS je rozdiel medzi normou NTSC a PAL v tom že NTSC má necelých 30FPS, ale PAL/SECAM 25FPS
Preto NTSC spapá viac pásky, lebo má vyššiu rýchlosť posuvu.
NTSC u Video8 má podľa tabuliek a popisov menšiu spotrebu pásky než u normy PAL, skúšal som tie texty čítať odpredu, odzadu a nedokázal som pochopiť, ako je to spravené, že to naopak než u VHS. Možno mi to niekto vysvetlí.
Čo sa týka výrobcov a dizajnov,modelov, myslím že je tu podstatne väčšia pestrosť než v prípade VHS-C.
Výrobcovia, nie len značka, boli Basf, Fuji, Maxell, Sony, TDK. Ak nájdem niekedy iných, dopíšem to tu postupne.
Panasonic je síce autor naparovanej metalky, ale sám Video 8 mal v ponuke OEMká od Sony, čo je celkom vtipné.
Ešte niekoľko drobných zaujímavosti, a nabudúce rozoberiem dizajny a výrobcov, z konkrétnych kaziet z mojej zbierky.
formát Video 8 prišiel na trh v roku 1984, spoločné dielo Kodaku a Sony.
Používa pásku širokú 8mm, keby niekto nechápal názov video 8, niekedy tiež označovaný ako 8mm kazety.
Formát nemá žiadne pozdĺžne stopy ako je u VHS audio linear a synchro. Sledovanie stopy je riešené iným spôsobom a preto kvôli absencii synchro nie je možné počítanie presného času, ale počíta sa len približný čas, ako na audio deckoch, podľa navíjania a odvíjania cievok kazety.
Záznam zvuku sa robí pomocou frekvenčnej modulácie, zvanej AFM, do šikmých stôp. Tým prekonáva VHS Linear audio.
Neskôr pribudol plne digitálny zvuk PCM, a niektoré stroje dokážu namiesto videa nahrať 6 paralelných audio PCM stôp, smutný je frekvenčný rozsah, ktorý konči niekde okolo 15kHz, inak by to bola úžasná vec. (32kHz 16bit vzorkovanie)
Všetky kazety mali prachotesnú krytku pásky z oboch strán, nie ako u VHS, ktorá zakrývala len povrch pásky.
Všetky kazety mali posuvnú ochranu proti zmazaniu.
Samotná detekcia typu kazety, ochrany zápisu, a zrejme aj datových verzií prebieha sadou otvorov na spodnej strane v oboch rohoch kazety. Neskôr hodím foto.
Formát kazety sa dostal aj do počítačovej oblasti v podobe datových kaziet, bolo niekoľko verzií. Je to podobné ako R-DAT a DDS.
Wiki tvrdí že sa formát a kazety držali celkom slušne do roku 2009, možno aj tým že 1999 bol uvedený Digital 8 a poskytoval zhodnú kvalitu ako mini DV, no a kvázi existencia mini DVD formátu asi nebola nikdy tak obľúbená zrejme pre nespoľahlivosť vypaľovania malých DVD v teréne v kamere, a zrejme množstvo iných problémov.
Na záver niečo z technických listov:
TDK používa na MP kazety častice Super Finavinx, rovnaký názov ako pre audio Metalky TDK
TDK ME pásky majú častice Metalox.
Maxell pre MP videokazety používa častice zvané Ceramic Armor Metal, rovnaký názov obsahujú aj ich audio DATky
Maxell pre ME používa názov Puretron, z toho dôvodu nie sú DATky s ME páskou, ale s MP páskou, či je to aj tak u iných firiem neviem, a či je DAT a DDS odlišná v MP a ME pásky tiež ešte neviem, ale je to možné.