Sony Hi8 HMPX 60min Made in Japan for USA (NTSC) a Sony Hi8 ProME 30min Made in Japan for EU (PAL)
https://ez647.sk/video/sony_hmpx.html
https://ez647.sk/video/sony_prome.html
Chcel som tieto dve kazety dať samostatne, ale kvôli veľkému nedostatku času posledné dni, to teraz vložím spoločne.
O profi kazetách neviem takmer nič, v katalógoch Sony sa občas niečo objavilo, ale nikdy som to nemal v rukách, teda na webe som pred časom ukázal formáty Betacam SP, SX, Digital, ktoré boli takto balené, ale to sú kazety ktoré som tiež dostal a neviem ich využiť, je to čiste zberateľská záležitosť.
No a po dlhej dobe tu mám mini verziu vo formáte Hi8, kde Sony veľmi rada tento svoj vynález propagovala a ponúkala, tak tu mám hneď dve verzie Hi8 a to MP a ME pásky. Roky netuším, ale mohlo by sa jednať o nejaký začiatok 90tych rokov, možno aj staršie. V katalógu Sony 1996 máme už len ME verziu v tomto prevedení v
podstatne modernejšom dizajne:
V katalógu 1992 takáto verzia nie je vôbec.
Balenie:
Profesionálny formát balenia pre videokazety, akási kniha, ktorá sa používala aj vo VHS, aj v iných profesionálnych formátoch, v Tv a pod.
Jedná sa o plastový obal s presne tvarovaným vnútrom na uloženie kazety a booklet je len pod zavarenou fóliou, takže nie je možné robiť popisy. Balenie je v priesvitnej fólii len zatavenej po okrajoch, takže fólia nemá zberateľskú hodnotu. Nálepky sú pestré, ale len vložené do obalu ku kazete, takže vždy vypadnú von. Ako ten štýl je pekný a zaujímavý, ale nechcel by som mať celú zbierku len z takých kusov, skôr je to zvláštnosť. To je možno aj vec vkusu, napríklad u VHS máte radšej klasické papierové obaly, alebo tie plastové otváracie ako u origináliek?
V tomto prípade by ma zaujímal názor na skladovanie, životnosť a ochranu proti vlhkosti a horším podmienkam, podobne som to trochu naznačil u audiokaziet TDK AR Limited a IF, kde mi prišlo že sú tieto balenia náchylnejšie na tvorbu plesní a rozklad spojiva.
Farebnosť obalov je celkom pekná, také 90te roky v začiatkoch a telo obalu je sivé.
Kazeta:
Toto je naozaj podarený dizajn, okná v tvare cievok a koniec, výstižné, hodné autora formátu, síce TDK mala niečo na podobný štýl, ale len časti okna boli do oblúka, napriek tomu sa mi páčia oba dizajny ako TDK tak aj Sony.
Druhá vec čo mimoriadne chválim je dvojitá dvojfarebná cievka, proste Sony vedela ako zaujať a toto sa im naozaj podarilo, teraz si nespomínam na jediný prípad dvojfarebnej cievky u akejkoľvek videokazety, samozrejme nepočítam priehľadný vrchný kryt cievky.
Oranžová svorka tomu dáva ten správny nádych značky Sony. Kazeta je extra temná modrá, teda vyzerá ako čierna a na svetle odhalí svoju chladnú modrú farbu.
Verzia ProME:
dizajn kazety je rovnako epický a taktiež tmavo modrý, ale cievky nie sú dvojité, ale štandardné, sivé s oranžovou svorkou, spolu s matnou zlatou potlačou mi nesmierne pripomínajú dizajn
Sony Metal ES 1985
Takže za mňa vydarené maximálne obe kazety, veľmi pekné.
Páska:
Nikdy som nevidel profi model MP pásky, pretože som vždy myslel že to je čisto záležitosť ME formátu, ale dobre, páska vyzerá štandardne ako v iných Hi8 modeloch.
ProME:
Páska sa nejako natiahla v tom tele kazety pod odklopení krytu, ale nemám skúsenosti s ME pásmi, či majú tendencie sa krútiť viac alebo menej než bežné MP, neviem aké sú mechanické vlastnosti PEN filmu. Ale rozhodne som zistil že páska ME presvitá proti svetlu a to pomerne výrazne.
Samozrejme ME pásy pre Video a Dáta nepotrebujú podkladové magnetické vrstvy ako v prípade audiokaziet Angrom.
Plesne:
na HMPX je nejaký mierny biely zhluk niečoho, myslel som že na páske, ale vyzerá to že to je na povrchu priesvitnej plastovej časti cievky, ako a prečo to tam vzniklo nie je známe, ale páska možno bude v poriadku.
Detekčné okienka:
zistil som že v detekcii typu kazety sa nerozlišuje len Video 8 a Hi8 formát, ale dokonca Hi8 MP a ME majú odlišnú detekciu, to znamená že zrejme nahrávacie obvody musia rozlišovať nastavenie extra pre MP a ME pás? je to celkom zaujímavé zistenie, to znamená že ME páska by na obyčajnom Video8 nemala vôbec dobre fungovať predpokladám. Zaujímalo by ma či prvé Hi8 kamery nevedeli ME pásky, alebo či Hi8 formát vznikol s oboma typmi pásov a teda och podporujú všetky stroje?
Záverom:
vyzerá to že dneska sú tieto kazety možno mierne vzácnejšie, ale cenovo rozhodne výrazne dostupnejšie než audio metalky, ak to niekto ešte používa, alebo má skúsenosti, nechce mi napísať viac o tých rozdieloch v kvalite a obraze medzi Hi8 MP a ME?