C46 a C45 dĺžky audiokaziet
Napísané: Pondelok, 30. Augusta 2021, 16:19
Pre "veľký" úspech predošlých vlákien s dlhými kazetami C100 a C120, som sa nechal presvedčiť aj na postupné založenie ďalších vláken v tomto duchu, ale na C60 a C90 sa už nenechám ukecať
Dĺžka 46min (2x23min, 67-69metrov) u nás nebola veľmi známa, až postupne v 90siatych rokoch to prišlo do našich končín.
Jednalo sa hlavne o Japonský trh, kde sa v tom doslova vyžívali, a TDK už v 70tych rokoch "vynašla" veľké cievky, ktoré zrýchľovali vyhľadávanie a pretáčanie týchto krátkych kaziet a v Japonsku sa stali u väčšiny krátkych kaziet takmer dominantnou formou 80tych rokov, ktoré vzhľadom k nákladom výroby pomaly odozneli behom ďalšej dekády.
Myslím že sa jednalo hlavne o záznamy LP vinylov, ktoré boli vo väčšine prípadov ideálne pre dĺžku C46. U nás pre EU trh sa to uchytilo naozaj až neskôr aj to myslím len vo veľmi malej miere, myslím že našinci mali radšej dve LP na jednej C90, jeden album alebo výber na stranu.
Ale premýšľam že to nebolo celkom tabu, pretože sám Emgeton vyrábal C45 kazety, niečo ich k tomu muselo viesť.
https://ez647.sk/cc/emgeton_lh.html#89
Aj Rusko malo nejaké vlastné kazety tejto dĺžky, takže by som povedal že sa myslelo asi jedine na vinyl.
No a v USA myslím že obľuba C46 bola možno väčšia než v EU? alebo sú to len moje dohady, ale rozhodne takú spotrebu týchto kaziet ako Japonci nemal nikto na svete.
Technicky by sa pásky C46 mali vyrábať z rovnakej hrúbky a materiálu ako C60, len kratšia dĺžka, no nájdu sa samozrejme aj výnimky, ale prvá audiokazeta na svete od Philipsu v roku 1963 bola práve C60 až niekoľko rokov na to sa normalizovali tri základné dĺžky C60, C90, C120.
A vidíte dneska ako to dopadlo, hlavnou témou pri nahrávkach je C90. No a C120 sa považuje väčšinou za nútené zlo. No a na C60 si ľudia spomenú len vtedy, keď pochopia že hrubšia páska znesie viac mechanickej záťaže a MOL.
No a neostalo len u vinylov, ale neskôr v rozmachu CD audia, kde boli albumy veľmi rôznorodé od singlov až po 80min výbery, tak sa dostalo aj na veľmi netypické dĺžky, ktoré mali ako presne sedieť na každý album. To bola ale už vlna 90tych rokov aj pre Japoncov, ktorý sa v tom zase nadmieru vyžívali a mali niekoľko násobné viac šialených variácii dĺžok než my v EU
Aby neostalo len v úvode tak sa pozrieme na prvú kazetu ktorou bude:
Agfa SR 46min rok 1989 Made in Germany
https://ez647.sk/cc/agfa_sr.html
Toto je jediný zástupca C46 od Agfy v mojej zbierke a jeden z mála chromdioxidov v tejto dĺžke čo odo mňa uvidíte.
Agfa sama o sebe myslím že vôbec nevyrábala C46 kazety, ak nad tým premýšľam na žiadnu takú kazetu si nespomeniem, ale neznamená že nemôže existovať, už ma kazetový svet prekvapil kde čím.
Táto kazeta SR patrí do modelov rady uvedenej v roku 1989, ako definitívne záverečná rada firmy Agfa, potom to už pohltil Basf a niečo sa odpredalo aj do Ruskej firmy ECP.
V tomto ročníku Agfa predstavila tri modely normal a tri chrome v úplne nových kazetách v dizajnoch, aké predtým nikdy nevyrábala.
Ak sa pozrieme len na chrome modely tak to boli:
SR - čistý chromdioxid, nástupca základnej chrome kazety Agfa
SR-S - toto je ferrokobalt, Agfa si doplnila produktovú radu o jeden model pre normal a jeden pre chrome, kde celkom iste použila OEM pásky tretích strán, konkrétne u tejto sa hovorilo o Maxell XLII, ale vraj bolo zdrojov viac
SR-XS - zrejme dvojvrstvový pravý chromdioxid vychádza z ich superchrome modelu Agfa.
C46 sa pod touto značkou prvý krát objavila asi práve pre tento rok
Model SR používa novú celopriehľadnú konštrukciu Agfa, asi jedna z najzaujímavejších priehľadných kaziet v Európe, lepšia než rebrované priehľadné Basfy, so zaujímavým vedením pásky a usadením kladiek.
A prípravou na typ IV v podobe uzavretých a prepojených metal otvorov, neviem či sa jednalo o nejaké plány do budúcna, alebo to bolo len na okrasu, ale rozhodne to plní aj funkciu vystuženia plášťa kazety.
Ale nič im nebránilo nakúpiť OEM pásy od iných výrobcov a uviesť napríklad model Metal X, alebo Metal S v priehľadnej kazete, ktorý by pekne doplnil ich Metal-XS. Ale keby bol o to tak veľký záujem na trhu, asi by to iste spravili, ale zrejme nebol.
No tak či tak, toto puzdro aj tými otvormi metal, používalo občas aj Basf vo vybraných šaržiach, a dostalo sa aj do výroby Ruskej ECP, ktoré odkúpila zrejme len niektoré technológie Agfa a Basf? na výrobu pásky, pretože od ECP som videl priehľadný a veľkooknový dizajn Agfy, ale vždy len so základným ferro pásom.
Nie len telo kazety bolo nové, ale aj krabička, síce stále hranatá, ale nový dizajn, s logom Agfy, pekne tmavá. Booklet veľký skladací.
Do kazety sa osádzali cievky dizajnu Basf, ale na svorke typu "C" sú vidieť akoby dve čiary na spodnej hrane svorky, čo je niečo ako rozpoznávací znak že sa jedná o Agfácke výrobky, dokonca je to výnimočne vidieť aj na Basf kazetách.
Aký je reálny účel tohto detailu neviem, možno že to naozaj vzniklo len nevinne ako ďalšia forma vo výrobe.
Páska je na prvý pohľad čierna a nemá žiadnu arómu spojiva starých chromdioxidov. Na silnom svetle je páska veľmi sivá, s miernym nádychom do modra, no je dosť bledá by som povedal, staršie chromdioxidy mi prišli mierne odlišné.
Ale nepresvitá ani zrnko svetla, pravý chromdioxid by nikdy nemal presvitať voči svetlu, je to vlastnosť, ktorá pomáha odhaliť zloženie pásky ak si nie sme istý, ale 100% to nie je nikdy, pretože niektoré FeCo tiež nepresvitajú.
Kazetu som získal v 2017, len jeden test, na zvyšok čaká v dlhom poradovníku.
Akai DX-57, 19.8.2017:
+2db, bias -8
je tam istý pokles výkonu, ale celkom sa to dá, vybudenie je celkom silné, ale pre dokonalé výšky by bolo vhodnejšie nastaviť na tomto stroji bias -12 a nebudiť cez 0db.
Zvuk je dosť slušný, bez porúch a bez kolísania.
Kazeta je vhodná pre zberateľov, Agfy sú priam žiadané a pre milovníkov chromdioxidov vhodná aj na nahrávky, keď každý vie čo má od pravého chromdioxidu očakávať.
doplnené:
Technics RS-AZ7, 31.8.2021:
+2db, špičky +4db, bez porúch a kolísania, zvukovo dobré, ale výšky tlmené, nutné nahrávať bez dolby, kde sú výšky aspoň trochu pekné
ATC: spadne na level
ani druhý pokus nie je úspešný na druhú stranu
Dĺžka 46min (2x23min, 67-69metrov) u nás nebola veľmi známa, až postupne v 90siatych rokoch to prišlo do našich končín.
Jednalo sa hlavne o Japonský trh, kde sa v tom doslova vyžívali, a TDK už v 70tych rokoch "vynašla" veľké cievky, ktoré zrýchľovali vyhľadávanie a pretáčanie týchto krátkych kaziet a v Japonsku sa stali u väčšiny krátkych kaziet takmer dominantnou formou 80tych rokov, ktoré vzhľadom k nákladom výroby pomaly odozneli behom ďalšej dekády.
Myslím že sa jednalo hlavne o záznamy LP vinylov, ktoré boli vo väčšine prípadov ideálne pre dĺžku C46. U nás pre EU trh sa to uchytilo naozaj až neskôr aj to myslím len vo veľmi malej miere, myslím že našinci mali radšej dve LP na jednej C90, jeden album alebo výber na stranu.
Ale premýšľam že to nebolo celkom tabu, pretože sám Emgeton vyrábal C45 kazety, niečo ich k tomu muselo viesť.
https://ez647.sk/cc/emgeton_lh.html#89
Aj Rusko malo nejaké vlastné kazety tejto dĺžky, takže by som povedal že sa myslelo asi jedine na vinyl.
No a v USA myslím že obľuba C46 bola možno väčšia než v EU? alebo sú to len moje dohady, ale rozhodne takú spotrebu týchto kaziet ako Japonci nemal nikto na svete.
Technicky by sa pásky C46 mali vyrábať z rovnakej hrúbky a materiálu ako C60, len kratšia dĺžka, no nájdu sa samozrejme aj výnimky, ale prvá audiokazeta na svete od Philipsu v roku 1963 bola práve C60 až niekoľko rokov na to sa normalizovali tri základné dĺžky C60, C90, C120.
A vidíte dneska ako to dopadlo, hlavnou témou pri nahrávkach je C90. No a C120 sa považuje väčšinou za nútené zlo. No a na C60 si ľudia spomenú len vtedy, keď pochopia že hrubšia páska znesie viac mechanickej záťaže a MOL.
No a neostalo len u vinylov, ale neskôr v rozmachu CD audia, kde boli albumy veľmi rôznorodé od singlov až po 80min výbery, tak sa dostalo aj na veľmi netypické dĺžky, ktoré mali ako presne sedieť na každý album. To bola ale už vlna 90tych rokov aj pre Japoncov, ktorý sa v tom zase nadmieru vyžívali a mali niekoľko násobné viac šialených variácii dĺžok než my v EU
Aby neostalo len v úvode tak sa pozrieme na prvú kazetu ktorou bude:
Agfa SR 46min rok 1989 Made in Germany
https://ez647.sk/cc/agfa_sr.html
Toto je jediný zástupca C46 od Agfy v mojej zbierke a jeden z mála chromdioxidov v tejto dĺžke čo odo mňa uvidíte.
Agfa sama o sebe myslím že vôbec nevyrábala C46 kazety, ak nad tým premýšľam na žiadnu takú kazetu si nespomeniem, ale neznamená že nemôže existovať, už ma kazetový svet prekvapil kde čím.
Táto kazeta SR patrí do modelov rady uvedenej v roku 1989, ako definitívne záverečná rada firmy Agfa, potom to už pohltil Basf a niečo sa odpredalo aj do Ruskej firmy ECP.
V tomto ročníku Agfa predstavila tri modely normal a tri chrome v úplne nových kazetách v dizajnoch, aké predtým nikdy nevyrábala.
Ak sa pozrieme len na chrome modely tak to boli:
SR - čistý chromdioxid, nástupca základnej chrome kazety Agfa
SR-S - toto je ferrokobalt, Agfa si doplnila produktovú radu o jeden model pre normal a jeden pre chrome, kde celkom iste použila OEM pásky tretích strán, konkrétne u tejto sa hovorilo o Maxell XLII, ale vraj bolo zdrojov viac
SR-XS - zrejme dvojvrstvový pravý chromdioxid vychádza z ich superchrome modelu Agfa.
C46 sa pod touto značkou prvý krát objavila asi práve pre tento rok
Model SR používa novú celopriehľadnú konštrukciu Agfa, asi jedna z najzaujímavejších priehľadných kaziet v Európe, lepšia než rebrované priehľadné Basfy, so zaujímavým vedením pásky a usadením kladiek.
A prípravou na typ IV v podobe uzavretých a prepojených metal otvorov, neviem či sa jednalo o nejaké plány do budúcna, alebo to bolo len na okrasu, ale rozhodne to plní aj funkciu vystuženia plášťa kazety.
Ale nič im nebránilo nakúpiť OEM pásy od iných výrobcov a uviesť napríklad model Metal X, alebo Metal S v priehľadnej kazete, ktorý by pekne doplnil ich Metal-XS. Ale keby bol o to tak veľký záujem na trhu, asi by to iste spravili, ale zrejme nebol.
No tak či tak, toto puzdro aj tými otvormi metal, používalo občas aj Basf vo vybraných šaržiach, a dostalo sa aj do výroby Ruskej ECP, ktoré odkúpila zrejme len niektoré technológie Agfa a Basf? na výrobu pásky, pretože od ECP som videl priehľadný a veľkooknový dizajn Agfy, ale vždy len so základným ferro pásom.
Nie len telo kazety bolo nové, ale aj krabička, síce stále hranatá, ale nový dizajn, s logom Agfy, pekne tmavá. Booklet veľký skladací.
Do kazety sa osádzali cievky dizajnu Basf, ale na svorke typu "C" sú vidieť akoby dve čiary na spodnej hrane svorky, čo je niečo ako rozpoznávací znak že sa jedná o Agfácke výrobky, dokonca je to výnimočne vidieť aj na Basf kazetách.
Aký je reálny účel tohto detailu neviem, možno že to naozaj vzniklo len nevinne ako ďalšia forma vo výrobe.
Páska je na prvý pohľad čierna a nemá žiadnu arómu spojiva starých chromdioxidov. Na silnom svetle je páska veľmi sivá, s miernym nádychom do modra, no je dosť bledá by som povedal, staršie chromdioxidy mi prišli mierne odlišné.
Ale nepresvitá ani zrnko svetla, pravý chromdioxid by nikdy nemal presvitať voči svetlu, je to vlastnosť, ktorá pomáha odhaliť zloženie pásky ak si nie sme istý, ale 100% to nie je nikdy, pretože niektoré FeCo tiež nepresvitajú.
Kazetu som získal v 2017, len jeden test, na zvyšok čaká v dlhom poradovníku.
Akai DX-57, 19.8.2017:
+2db, bias -8
je tam istý pokles výkonu, ale celkom sa to dá, vybudenie je celkom silné, ale pre dokonalé výšky by bolo vhodnejšie nastaviť na tomto stroji bias -12 a nebudiť cez 0db.
Zvuk je dosť slušný, bez porúch a bez kolísania.
Kazeta je vhodná pre zberateľov, Agfy sú priam žiadané a pre milovníkov chromdioxidov vhodná aj na nahrávky, keď každý vie čo má od pravého chromdioxidu očakávať.
doplnené:
Technics RS-AZ7, 31.8.2021:
+2db, špičky +4db, bez porúch a kolísania, zvukovo dobré, ale výšky tlmené, nutné nahrávať bez dolby, kde sú výšky aspoň trochu pekné
ATC: spadne na level
ani druhý pokus nie je úspešný na druhú stranu