Fuji DR 46min rok 1998 Made in China
https://ez647.sk/cc/fuji_dr.html#98
Túto kazetu asi poznáte už všetci, ale ja som ju ešte nikdy nepitval na fóre, ani nerobil testy s nahrávkou. Dneska si to trochu vynahradíme v netypickej dĺžke C46 tejto kazety.
Že ma Fuji DR pomerne bohatú históriu medzi kazetami ako základný typ ferro je už známe, ale toho OEM bordelu čo v tom bolo, to je proste extrém a u nás si táto značka vydobyla nie veľmi priaznivé hodnotenia, no a v USA to nebolo o nič lepšie, jedine v Japonsku, neskôr pod značkou Axia sa to zlepšilo, i keď aj tam bol dlho základný ferro pod OEM produkciou.
Prehľad
Fuji normal na fóre.
Ak by som to zhrnul zľahka tak základné ferro Fuji boli nasledovné:
Začiatky v starých dizajnoch, ale všetko poctivé Japan bolo samozrejme ako Low Noise, neskôr sa premenovalo na FL.
Potom už nám známy DR, ktorý bol v prvých kusoch priamo od Japonského Fuji.
Potom sa tam začal pchať Saehan, prípadne SNC, kazety v legendárnom dizajne s malým oknom z 80tych rokov.
Potom sa nám v USA zmenil názov na DR-I a v EU na DR-Ix, kde sa u nás striedali prevažne kazety Saehan a SKC a v USA zase SKC a Saehan. Výnimočne ste mohli nájsť aj originál Japan verzie Fuji v dizajne Axie veľmi kvalitné s kvalitnou páskou.
Nakoniec sa teda aj u nás vrátili k názvu DR, kde boli opäť hlavne SKC kazety a posledná produkcia, ktorú tu máme aj dnes bola plne Čínska, ale s páskou je to nejasné.
K dnešnej kazete ja som tvrdil že to tiež vyrábala SKC na základe vzťahov s Fuji-Axia posledné roky, ale zahraničné kazetové fóra tvrdia že sa jedná o pásku ECP z Ruska, čo je vlastne na technológii Agfa a kazeta samotná že je z Čínskeho Forwardu, popravde neviem, ešte som túto teóriu priamo nestrávil, SKC, Forward (GreenCorp) aj ECP mali veľmi svetlé a železité ferro pásky, muselo by sa priamo porovnávať medzi sebou od farby až po zvukové vlastnosti.
Ja osobne som práve kvôli tým mixom výrobcov a nejasností nemal veľkú dôveru v túto pásku, aj keď moja dobová verzia C90 hrala slušne na Technicse, aj na Akai, tak som mal obavy zo starnutia spojiva typické pre niektorých menovaných výrobcov, prípade iné problémy, nakoľko sa u niektorých dobových objavili jemné biele fľaky na páske, ale zatiaľ neviem o prípade kolapsu spojiva.
Len sa mi matne zdá že som niekde niečo také čítal, ale už si nespomeniem.
No a v závere úvodu
ešte doplním odkaz na rovnakú dizajnovú verziu v triede High, ktorú som
nahrával minulé leto.
Dnešná kazeta, balenie:
Extraslim svetlá krabička, bez loga. Prvotné prevedenie kde je vynucované len opačné vkladanie kazety. Zaujímavosťou je že Axia od istej doby začala používať tie extraslim novšej generácie s obojstranným vkladaním kazety, ale do značky Fuji sa tento typ obalu už nedostal.
Fólia s čiernym podkladom a akýmsi tým farebným abstraktným vzorom a veľkým žltým DR.
Na zadnej strane len jednoduchý text o všeúčelovosti kazety na každodenné nahrávanie hudby a hlavne nezabudli spomenúť že je v extraslim obale. Podľa jazykov by som predpokladal že táto verzia DR už bola spoločná pre EU aj USA.
Aspoň sa zmohli na hierarchiu typu I pre tento ročník, ale to je tak všetko, najviac ma mrzí absencia pôvodu výroby.
Booklet štandardný s riadkami na popis na oboch stranách a červeným vrchom, aby ladil s modelom, inak žiadna extra grafika a k tomu ten tenký lesklý papier na ktorý sa zle píše. Nálepky veľmi jednoduché a k dĺžkam je priestor aj na dva samostatné výtvory, ak sa rozhodnete z kazety niečo ubrať, alebo jej pridať
Kazeta:
Priehľadná, pomerne tmavá kazeta, telo kde stále nie je jasný pôvod (SKC/Forward) a ja sa stále prikláňam ku SKC, tie matné časti spodku a okolo jednej cievky nápadne pripomínajú starý
dizajn ICM.
Rovnaký dizajn a zrejme aj pásku použili do moderného modelu
Axie AX1.
Cievky v tejto kazete sú originál dizajn Axia, v tmavo šedej a sivomodrými svorkami, sivé sú aj vodiace kladky. Pri pohybe už je vidieť nepresnosti, že sa nejedná o pôvodnú Japonskú výrobu cievok.
Kazeta má jednoduchú potlač škaredou matnou zlatou s tým logom čo mi vždy pripomína úniu ...
Páska:
Extra svetlo hnedá a extra železitá, vhodné jej farbu a vlastnosti porovnávať s páskami SKC, Forward, ECP, Agfa a Basf.
Kazetu som získal v 11/2021, test len Akai, možno sa raz dočká aj nejakej tej nahrávky, lebo zvukovo pomerne prekvapila a to som si od nej nič nesľuboval.
Akai DX-57, 17.5.2022:
+4db, špičky +6db, bias -12, výstupná úroveň z pásky zhodná so zdrojom
Čakal som katastrofu, ale je to nadmieru dobré, síce neviem akú pásku tam použili, do úvahy prichádzajú od SKC, cez Forward až po Ruskú ECP. (zdroj páskové fóra)
No potrebuje veľmi podbiasovať ale hrá ako zdroj, čo som veľmi prekvapený, možno aj lepšie než zdroj, sviežosť, výkon a všetko je ukážkové, žiadne poruchy ani kolísanie, priestor dobrý.
Kazeta má pôvodný vzhľad Axie, aj cievky, ale je vidieť na odliatku aj presnosti cievok že sa jedná už o Čínsku produkciu, nie je to ani zďaleka tak precízne ako sme zvyknutý.
Bez poškodenia pásky po teste, jemne vlnitý okraj pásky aj mimo testovaný úsek.
Takže do zbierky je každá kazeta dobrá, aj keď tieto C90 verzie sa ešte donedávna dali bežne kúpiť v niektorých obchodoch aj v pomerne modernej dobe.
Na nahrávky, stále som taký nekľudný a neistý ohľadne kvality a životnosti pásky, ale samotný zvuk pri správnej kalibrácii veľmi prekvapil, takže kto ešte nevyskúšal, mohol by tak urobiť.