Vstup do novej dĺžky
Prešlo necelých 3,5mesiaca a už tu máme po vlákne C50 vlákno C54, tých kaziet je čoraz menej, ale nevadí, stále je čo robiť.
Stále tu máme niekoľko verných zapálených fanúšikov do audiokaziet, takže pokračujeme, aj keď to bude asi posledné takto viac obsiahle vlákno, pretože všetky ostatné netypické dĺžky sú zastúpené naozaj len v minimálnej miere.
Dĺžka 54min (2x27min, 81metrov)
Podobne ako iné netypické dĺžky aj táto je veľmi zvláštna a u nás dlhú dobu nevídaná vec. Ak som kedysi písal že C46 bola málo rozšírená u nás, tak C50 a C54 sú totálne exoty a hlavne C54 už dosť hraničí s C60, veľkosťou navinutej cievky, celkovým dojmom výzoru kazety a dĺžkou pri nahrávaní, ako keby nás niekto chcel okradnúť aj o tu krátku C60
Samozrejme v Japonsku to začalo skôr a tam sa už koncom 70tych rokov objavovali takéto exotiky u niektorých výrobcov aj keď veľmi vzácne, s koncom 80tych a začiatkom 90tych rokov nastal doslova výbuch atypických dĺžok audiokaziet.
No a s príchodom CD, ktoré sa postupne predralo aj ku nám to začalo dávať mierne väčší zmysel, i keď ako som sa pýtal v ankete, väčšina by aj tak dala prednosť klasike C60 pred C54 aj pri dobrej cene aj pri ideálnej kompilácii ich nahrávok.
Samozrejme ak kazeta padne do oka, tak po ošetrení lekárom si iste pre ňu nájdete vhodné využitie, zaujímavú kompiláciu, alebo iný audio účel. Pre mňa je to spolu s dĺžkou C55 najlepšie využitie ako NajVýbery, ktoré som popisoval v inom vlákne, ale to je už pre mňa hraničná dĺžka.
C55 a podobné.
Neviem síce prečo a koho to napadlo, ale niekto tomu dodal ešte minútu navyše, aj keď takú kazetu nemám, pretože sú extrémne vzácne, a celkovo kazety s nepárnou minutážou považujem už sa totálnu hlúposť, tak ešte nemám žiadnu v zbierke, ale všetko netypické spadajúce do kategórie C54-C59 by som hodil do tohto vlákna. Viem napríklad že Raks RX boli aj ako 55min verzie.
C54 a veľké cievky:
Posledný mohykáni kde boli veľké cievky aj u C54 bola zásadne Axia a Denon, samozrejme nie pre všetky ročníky a modely, ale bolo to tak, okrem toho Denon šiel do extrémov až do 80min s veľkými cievkami. Potom tu nastala jedna výnimka u firmy GoldStar kde sa v ojedinelých prípadoch tiež vyskytli veľké cievky, ale to považujem už za mega raritu. Všetky ostatné anomálie tu budú zverejnené ak sa nejaké vyskytnú, zatiaľ naisto počítajte s hlavnými dvoma výrobcami audiokaziet.
Technicky:
Hrúbka pásov by zase mala zodpovedať kazetám C60, samozrejme sa nájdu výnimky, ale C60 a menej by mali mať logicky všetci rovnakú pásku. Samozrejme extrémy ako C46 navinutá z C90 či dokonca z C120 sa existencii nevyhýbajú. ale to sú prípady keď je výrobca hlúpy, alebo sa zbavuje prebytkov zásob tenkých pásov, hlavne platí pre obdobia pred koncom výroby kaziet, alebo koncom daného výrobcu.
Samozrejme medzi značkami a modelmi a typmi sa môžu parametre hrúbky odlišovať, že Metalka C54 a C60 bude identická navzájom, ale medzi metalkou a normalkou už môže byť väčší, alebo menší rozdiel v hrúbke nosného materiálu, alebo náteru vrstvy.
Takže?
Dĺžka je praktická ako exotika v zbierke, pre mňa stále vhodná na krátke obľúbené kompilácie aj keď mierne prerastené, alebo obohatené o bonusy. A kazeta je taktiež veľmi vhodná pre odporcov dlhých kaziet, ktorý sa bránia aj proti tenkej C90 páske ako proti chorobe.
(ak odporca uvidí C120 a viac, môže si dať Ibalgin, alebo rúško, ideálne oboje, pri zahliadnutí kazety C180 by mal urýchlene vyhľadať lekársku pomoc, u kaziet C94 a C100 by mal postačiť k výbave len tlakomer, pre odporcov konvenčnej liečby a bylinkárov doporučujem prírodné výťažky zo slivky, či iného ovocia, Tatranského čaju a pod, s rastúcou dĺžkou pásky by mal rásť aj ochranný faktor na flaške s liekom v %)
Myslím že je vhodná pre najrôznejšie stroje, reverzné stroje, jemné aj tvrdé walkmany, pre všetkých ktorý sa obávajú ťažkého chodu C90 kvôli veľkému kotúču s páskou.
No a ako inak začať než Axiou? táto značka je tu veľmi mocná a vo vlákne C54 ich bude o dosť viac než vo vlákne C50, takže zase na nejaký čas to tu preberie Axia.
Axia JP-F 54min rok 1988 Made in Japan, Japonská značka, reklamná verzia balenia
https://ez647.sk/cc/axia_jpf.html#88
Takže kazetu JP-F sme tu už mali
v dĺžke C46, ale v originálnom obale Axia.
Dnešná je v balená v priesvitnej fólii s reklamným bookletom, inak je kazeta štandardná.
V skratke model JP-F bol asi v troch ročníkoch, každý s inou farebnosťou cievok, ale radil sa do kategórie základnej ferro kazety.
Balenie:
Hranatá svetlá krabička s predným logom AXIA.
Reklamná verzia len v priesvitnej fólii, Japonský výrobcovia to takto riešili s reklamou pomerne často u audiokaziet ako pozerám.
Inak by u tejto kazety bola potlačená fólia, presne ako vidíte na odkaze na C46 verziu.
Booklet je veľký skladací typ J, aj keď sú tam loga Axie aj časť grafiky, tak z pôvodnej modrej to urobili v zelenej farbe, hlavná strana papiera je s reklamou na formulu, vrch v zelenej s červeným nápisom nejakej Saison TV. Pol strany je s riadkami na popis a vnútro sú štvorčeky, čo síce presne nechápem, pretože v pôvodnej verzii boli obe strany s riadkami.
Nálepky sú ale totožné s logami a číslami v šedo maskáčovom prevedení.
Kazeta:
Už som tu prezentoval tento nevšedný dizajn priehľadnej kazety Axia so zaujímavo tvarovaným vedením pásky, povrchová úprava je so šikmými čiarami po okrajoch, inak má pevné hrubé a rovné steny, farba je v odtieni modrej, trochu sklenenej arómy.
Cievky sú veľké toho staršieho typu s otvormi po obvode, v modrosivej tmavej farbe a zelenej svorke. Už je tu trochu vidieť že s páskou a cievkou šli na hranu možností, aj keď možno by to C60 ešte zvládlo, ale z bezpečnostných prevádzkových dôvodov s tým sekli. Kdežto u Denon by som povedal že siahli už po tenšej páske, takže ich C60 na veľkých cievkach by už mohol byť kvalitatívny kompromis.
Metalický čierny polep v hornej časti, do dolnej ste mohli použiť prilepiť dodané samolepky.
Zavádzací pás ma biele značky, čo je celkom netypické, ale Axie to mali u niektorých nízkych modelov.
Páska:
Stredne hnedá, málo železitá, výraznejšie priesvitná, má pigmentačné znaky. Už som tu možno skôr načal problematiku ferro pásov od Fuji, alebo skôr otázky, nakoľko základný ferrooxid od Japonského Fujifilmu bol známejší u starších verzií kaziet, ale u tých nových sa zdá že Fuji vyrábal len dvojvrstvový Beridox s kobaltom pre typ I a na najslabšie modely siahal po OEMkách, takže je to trochu záhada ako, kedy a v akej kvalite sa vyrábal obyčajný ferro pás v tejto fabrike.
Kazetu som získal minulý rok v 08/2021, test len Akai, na NajVýbery vhodná samozrejme.
Akai DX-57, 1.6.2022:
+2db, špičky +4db, bias -12, výstup z pásky slabší o 2db
Jedná sa o základnú ferro od Fuji aj keď v elegantnom veľkocievkovom farebnom prevedení.
Výkon síce +4db dá, ale nie je to dobre, lepšie budiť menej.
Výšky sú skoro ako zdroj, je tam malý pokles, dolby ešte funguje, bez porúch a kolísania, stále slušne použiteľná kazeta.
Niečo škrípe z mechaniky pri prevádzke, dúfam že kovová oska kladiek a nie spojivo
Ale to by sa hneď prejavilo na zvuku.
Verzia kazety s reklamným bookletom formuly 1.
Bez poškodenia pásky po teste.
Takže do zbierky je to zaujímavosť či už ako originál verzia, alebo aj reklamná, ja na zbieranie reklamných prevedení až tak nie som, ale na web to rozhodne patrí, do poličky už podľa vkusu, viac preferujem tu originál fóliu a booklet.
Na nahrávky ako klasický pás, možno nie tak excelentný, ale použiteľný so zaujímavou a kvalitnou kazetou po mechanickej stránke, aj keď to nie je superferro, tak odporúčam na vyskúšanie, komu ako zahrá.
Toľko na úvod do nového vlákna, kľudne napíšte vaše skúsenosti s C54 kazetami, či ich doma máte a či ste spokojný