National Angrom DU 54min rok 1984 Made in Japan, Japonský trh
https://ez647.sk/cc/national_angrom_du.html
Po dlhšej dobe sa vrátime k naparovanému typu pásky metal, tentokrát v triede II High position.
Prejdite si rozsiahle texty, ktoré som písal pri úvode k naparovaným metal audio kazetám, ktoré sa vyrábali pre všetky tri triedy, dve z nich som už predstavil:
pre triedu normal to bola kazeta
National Angrom X-DU 46.
pre triedu metal kazeta
National Angrom MA-DU 46.
Popísal som tam niečo o technológiach a začiatkoch ohľadne naparovania magnetických pásov.
Do zbierky mi teda okrem dvoch vyššie menovaných chýbala rada typu II, ktorú som zohnal v staršej verzii ako model National DU, kazeta, ktorá má dizajn ako nová MA-DU na odkaze vyššie, ale používa starší typ cievok typu National - Matsushita.
V skratke pripomeniem že naparované pásky sa vyrábajú zo špeciálneho filmu PEN (Polyetylénnaftalát), ktorý znesie vysoké teploty výrobného procesu. Vo vákuu sa tak na film nanášajú molekuly kobaltu, čo zabezpečí 100% magnetizovateľný povrch pásu, lepšie rozloženie a tvar častíc by mal znižovať šum. No toľko asi informácie z letáku.
Ale keďže je ME pás príliš tenký na analógový záznam, pridáva sa vrstva FeCo ako základná pod metal vrstvu, takto boli vyrobené aj Angrom pásky pre všetky triedy, až na tú poslednú, kde si nie som celkom istý.
Pásky vykazujú sivý až čierny odtieň, svetlejší než u klasickej metalky alebo chromky, ale extrémne vysoký lesk. National Angrom typu I a II majú spodnú vrstvu pásky svetlo hnedú, ako bežná ferro páska s bledým odtieňom, jedine na metalke MA-DU som nevidel odlišný odtieň na spodnej strane, všetko je na fotkách.
Kazety Angrom pod značkou National, alebo Technics sa vyskytovali približne v rokoch 1984-1988 a dalo by sa povedať, aspoň podľa katalógu vintagecasettes, že dnešná DU verzia typu II bola prvá v ponuke, ale je dosť možné že je to v katalógu len zle zoradené, prezradili by to dobové materiály, alebo aj sériové čísla, ktoré sú na týchto Japonských originál National kazetách veľmi blízke TDK, k čomu sa ešte vrátim. (dnešný kus je vraj naozaj vyrobený v roku 1984)
Balenie:
Hranatá, hrubá, svetlá krabička obsahuje logo MADE IN JAPAN a má po okrajoch prednej a zadnej strany vrúbky, alebo bodky, hviezdicové stredovky sú podobné obalom DENON.
Detailnejšie fotky som dával pri prvej kazete X-DU, vyššie.
Fólia má metalickú luxusnú potlač, strieborná plocha, veľké Áčko, dizajn v základe čiernej, bielej a striebornej ladený do žltej farby modelu.
Zadná strana fólie je len priehľadná časť, kde je celý popis so zložením, nákresom na booklete.
Z toho som sa lámavo dočítal len o "vákuovej" páske, výraznejšie varovania boli na zadnej strane samolepiek, kde sú inštrukcie, ohľadne zaobchádzania s páskou, ktorá je citlivejšia, náchylnejšia na lámanie a nie je vhodné prerušovať záznam a prehrávanie náhodne, teda ak to ten OCR pobral aspoň trochu správne, no zmysel to aj celkom dávalo.
Samotný booklet je krátky typ J, ako som už spomínal, vonkajšia strana je známa aj zo zabaleného stavu, popis je na pomerne tmavom sivom podklade, vnútro sú riadky na popis a zvyšok je ladený v grafike a farbách modelu. Nálepky len čiernobiele, ale veľmi komplikovane pripravené pre nevšedný dizajn kazety.
Kazeta:
Tento dizajn som predstavil na druhom odkaze na kazetu MA-DU, teda jedno veľké okno mierne posunuté tak že prekrýva väčšiu plochu jednej cievky a minimálnu plochu cievky druhej, v prípade použitia nie veľkých cievok je tá jedna zakrytá celá.
National dosť vyzdvihoval kvality dizajnu tohto tela, aj zvláštne vrúbkovanie na trecej fólii, niečo málo som písal v preklade ku
katalógu Technics.
Metalický polep dotvára kúzlo, ale precíznosť dizajnu je u týchto kaziet vždy dosť veľká.
Veľké cievky sú zaujímavosť sama o sebe, National/Technics mal na všetko vlastný dizajn, aj keď sú už dohady a špekulácie na fórach, že naozaj vo veľkom spolupracovali s TDK, čísla TDK dosť dobre sedia na Japonské National kazety, nová MA-DU má dokonca TDK cievky.
Ale k tým pôvodným cievkam, tie National Japan v bežnej veľkosti sú so šikmými striedavými plochami, ako môžete vidieť znovu na odkaze vyššie u kazety X-DU, kde sú detailné fotky. U veľkých cievok je tu zvláštna vec, ktorú asi takmer nikto nemá.
Veľká biela cievka, má akýsi žľab kde je vložený presne vyrezaný kovový oblúk, na ktorom je potlač značky a modelu, vyzerá to zvláštne, ale veľmi efektne a myslím že to nikto nepoužil a s tlačou textu na cievky prišiel podstatne neskôr až Basf u svojich prémiovejších modelov.
Svorka C je červená, je trochu zvláštne zarovnaná, tieto cievky používali aj vo farebných priehľadných verziách kaziet National s klasickou normal ferro páskou.
Páska:
Tak ako v prípade vyššie zmienených Angrom, táto má sivočierny odtieň s extrémnym leskom a bledohnedý spodok pásu, čo bude zmienená podporná ferrokobaltová vrstva pre zvýšenie výkonu v nízkych frekvencíách zvukového spektra, ktoré vrstva ME nezvláda kvôli svojej extrémnej tenkosti. Rovnako tak je pás len mierne priesvitný, ako som zistil že ME pásky presvitajú, MP väčšinou nie.
Rokmi čo sa mi nepozdáva je zvlnenie okrajov pásu, na návine vidieť že je páska zvlnená ako vlhký papier, ale v ťahu vyzerá vlnitý okraj len veľmi jemný až nepodstatný, rovnako tak navinutá cievka s páskou je pomerne malá na C54 na veľkej cievke.
Ale reálna plná prevádzka ukáže ako veľmi je to na škodu, mimo to samotný pás vyzerá byť v poriadku, žiadny prach, ani stopy vlhkosti tam nie sú v testovanom úseku.
Kazetu som získal v 01/2020 HB KE, u týchto kaziet bola cena okolo 60eur, viem že to je príliš, ale dneska to bude len horšie u tohto typu technológie. Test zatiaľ len Akai, na NajVýbery, tak ako spolu s ostatnými Angrom to považujem za extrémny luxus, už behom roku 2022 som chcel nahrať tieto kazety, ale nevydalo, len pre moju hlúposť, ale to je iná téma čo sem nepatrí.
Verím že sa k tomu dostanem ešte v tomto živote a dám vedieť
Pripomeňte mi že sa mám mierne viac v testoch zamerať na šum pásky, pretože už také skvosty asi nebudem môcť viac kupovať.
Akai DX-57, 22.1.2020:
+4db, bias -4, výstup slabší o 2db
Teda zvuk je ostrý, a pekný, ale občas nejaká ta drobná porucha je počuteľná, a veľmi netoleruje výkon nad +4db, ako nehrá to zle, ale cena kazety rozhodne nezodpovedá zvuku. Je to nádherná zberateľská záležitosť, jedinečný dizajn a technológia, ale tam to končí. Páska je k tomu na začiatku zvláštne zvlnená na okrajoch, už aj na cievke. Vysoký lesk čiernej pásky na povrchu, a hnedý odtieň pásky zo spodnej strany. Viac o Angrom som písal v sekcii katalógov kaziet na fóre.
Takže do zbierky je to jedna z najväčších svetových rarít z technologického hľadiska, aké môžete získať ohľadne audiokazetovej technológie. Vzhľadom k cenám výrazu ANGROM je naozaj do zbierky len pre najväčších bláznov, o to viac na nahrávky sa možno už celkom nehodí, hlavne kvôli cene.
Čo do kvality, tu kalibrácia dostáva nový význam, je to pás doslova s úplne inou technológiou výroby, materiálov a vlastností, naozaj neviem čo od týchto audiokaziet čakať z hľadiska kvality, životnosti, opotrebenia a zrejme sa to len tak nikdy nedozvieme, za predpokladu, že všetky moje tri druhy Angrom nenahrám a nebudem testovať playbackom dookola, alebo nenakúpim a neporozdávam miestnym testerom, že?
Pre mňa je tento článok v prehľadoch uzavretím témy Angrom, ďalšie už len testy s plnou nahrávkou, inak kvôli cenám to nevidím veľmi pozitívne, ale nádej umiera posledná...