Sony CDix I 54min rok 1991 Made in Japan, Japonský trh
https://ez647.sk/cc/sony_cdixi.html#91
Tak a znovu sme v tom, Sony CDix rada, nekonečná a vo všetkých dĺžkach prítomná.
Neviem či je to potrebné vysvetľovať v každom novom vlákne čo je to CDix rada od Sony, alebo to len nalinkujem, alebo zopakujem?
Tak znovu teda
Rada CDix firmy Sony (určená len pre Japonsko), sú audiokazety s najrôznejšími grafickými a farebnými prevedeniami v rovnako šialených dizajnoch, tak aj v šialených dĺžkach. Jej chabou Európskou náhradou je rada kaziet zvaná Sony CDit.
CDix sa vyrábala vo všetkých troch prevedeniach typu I, II a IV.
CDix I a II tu bola od roku 1989 kedy vyšla prvá verzia a posledná verzia vyšla v roku 2001, ktorá sa s drobnými zmenami vyrábala ešte necelých 8-10rokov.
Verzia normal obsahovala štandardne pásku Sony HF-S, pravdepodobne s kobaltom, približne na prelome milénia bola páska vymenená za klasickú ferro pásku rôznych výrobcov, z rôznych krajín ako je Japonsko, Kórea ,USA/Mexiko.
Verzia High position typu II (chrome) obsahovala pásku triedy Sony UX a znovu na prechode milénia došlo k zmene plnenia kaziet za rôzne cudzie pásky tretích strán.
Verzia metal CDix IV existovala v rokoch 1990-1997 plnená páskou Dynametal, teda základnou triedou u nás známou ako Metal-XR.
Kazety CDix boli vždy celopriehľadné.
V prvých rokoch, presnejšie od 1990-1992 sa používali v kazetách CDix C46 a kratších veľké cievky. Sony zrejme nikdy nepoužilo veľké cievky u kazety dlhšej ako C46, aj keď väčšina iných výrobcov s tým až tak problémy nemala.
Dneska teda začnem značku Sony práve radou CDix I ferro, aby sme sa potom mohli tešiť aj na nejaké iné modely.
Bude to na začiatok verzia modelu CDix I z roku 1991, teda tretia v poradí od uvedenia modelu.
Z tejto verzie som na fóre zatiaľ prezentoval len jedinú
kazetu a to C46.
Dnešná kazeta, balenie:
Ultraslim, tmavá krabička s logom SONY, je základný štandard tejto rady Sony.
Väčšinou sa u týchto kaziet robí pestrofarebný obal a potlač extra pre každú jednu dĺžku.
V tomto je tento ročník zvláštny, firma vsadila len na jednoliaty farebný výber pre všetky dĺžky, ktorý je síce farebne totožný, ale na fólii sú odlišné obrazce, na kazete už rozdiel medzi dĺžkami naozaj nie je.
Celý dizajn je postavený na čiernom poklade s oranžovými a červenými pruhmi, vzormi, čiarami, ale text je prevažne zelený.
Na prednej strane fólie sa menia vzory čiar, farby sú zachované. U C46 sme malo oranžovo červené vlny, ako vrstvy na mapách, u dnešnej C54 je to štvorcový vzor. Zadná strana je identická medzi dĺžkami, polovica je s výhľadom na kazetu, potom sa tam nachádza pečať kvality, nápis Made in Japan a rozpis dĺžok tejto verzie kazety, čo je v tomto prípade od C10 do C110.
O použitom páse sa zrejme nehovorí, že sa jedná o HF-S pásku bolo uvedené jedine v prípade prvej verzie 1989, čo by mohlo vyvolať špekulácie že tam môže byť akýkoľvek pás Sony, ale nebudeme to komplikovať...nech sa každý rozhodne podľa zvuku ak má možnosť tú kazetu vyskúšať.
Booklet je veľký skladací, skrátený pre extraslim balenie, 1,5strany riadkov na popis, a hlavná predná strana je podľa fólie v plných farbách, na booklete sa teda značí aj dĺžka a každý booklet je extra pre každú kazetu.
Nálepky sú medzi dĺžkami totožné, sivo biele s červeným značením, logo CDix I, takže medzi triedami sa nálepky nezhodujú, len medzi dĺžkami v rámci jednej triedy.
Kazeta:
Sony používalo pre modely CDix v rokoch 1990-1996 telo s rovnými hrubými stenami bez skrutiek, s vedením pásky zrejme totožné s vyššími modelmi ako u veľkooknových starších kaziet Sony, jeden výklenok pre úzku samolepku v dolnej časti nad vodiacou časťou. Celoplošná potlač je robená až po ten spomínaný výrez pre samolepku.
Potom sa už líšili len farebné prevedenia, prípadne osadené cievky.
Farebne je kazeta odliata z veľmi tmavého priehľadného plastu, vodiace kladky sú červené, a cievky zelené. Dizajn cievok je ten luxusnejší pre vyššie modely kaziet Sony.
Pre veľké verzie do
C46 sa jedná o tento typ.
Pre klasickú veľkosť cievok od
C50 vyššie sa jedná o tento typ, samozrejme obe sú v zelenej, odkazy sú ilustračné na vzor cievky, nechcel som kazetu rozlamovať kvôli fotkám v zelenej farbe.
Celoplošná potlač je s čiernym podkladom a konkrétnym vzorom čiar a nejaký text k tomu. Čiary sú identické na všetkých dĺžkach pre obe strany, rozdiel je na strane A v oranžovej farbe a strane B v červenej.
Zavádzací pás Sony C54 je s ružovým značením ako u C60. Prítlačný vankúš je štandardný Sony.
Páska:
Príde mi stredne hnedá, mierne železitá, stredne priesvitná, čistá v dobrom optickom stave. Pre detailistov, budete si musieť veľmi podrobne porovnávať pásky Sony medzi modelmi a medzi ročníkmi, aby ste odhalili zloženie, alebo si aspoň vytvorili zoznam domienok v kombinácii s kvalitou zvuku a výkonom.
Kazetu som získal v 04/2019 z HB KE, kde som sa najviac potešil že budem mať cievky Sony v zelenej farbe, aj keď ich tu skoro vôbec nie je vidieť. Test len Akai zatiaľ, moje NajVýbery budú poctené
Akai DX-57, 16.4.2019:
+6db špičky +8db, bias -8
Celkom iste to plnili HF-S páskou, veľmi ľahko sa dá vybudiť aj prebudiť, bez porúch a kolísania, ale je vo zvuku cítiť istý nádych staroby, že presnosť a precíznosť zvukového prednesu mierne kolíše, prípadne mám dojem že občas kolíše azimuth.
Takže do zbierky je tento ročník ako paleta nejakých 3D optických vzorov či ilúzii ale v jednej farbe. Na nahrávky, mechanicky sú Sony vždy veľmi slušné po stránke kazety aj keď priehľadnej, tak veľmi luxusne prevedenej z hľadiska kvality, po stránke pásu zase ide len o typické starnutie a pokles parametrov s občasnými neduhmi, nebude platiť pre všetky kusy nutne, ja odporúčam, Sony je ešte celkom slušná záruka kvality s trochou väčšou kalibračnej lásky.