ŠKODA 105 S
Moderátor: AdmineR
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa:
ŠKODA 105 S
P.S. Škoda 105S bola naj - najlacnejšia, najslabšia, najočesanejšia - proste holobyt - na dverách zvnútra miesto kľučiek len pútka ... a už si nespomínam - asi neni na čo - nič tam nebolo.
Bol som chlapec chodiaci na Základnú školu, keď otec kúpil novučkú Škodu 105S (vyrobená v 1981) a najtragickejšie bolo podľa mňa spojenie motora s podvozkom - strašne tvrdé.
Ale zaradom. Starý otec mal Škodu Octavia vyrobenú v 60 rokoch a tá mala motor krásne uložený, že mohol skákať a auto stálo pevne na kolesách - vibrácie sa do karosérie neprenášali.
Neviem čo za dementa urobilo uloženie tým debilným spôsobom (myslím že už v Škode 1000, určite to ale začalo v Škode 100) rad 105, 110, 120.. tam to vyvrcholilo. Tie autá mali tzv rezonančné rýchlosti - 80, 115 km/h) ktorými sa nedalo ani chvilu viezť, lebo auto sa otriasalo vibráciami od motora. Museli ste isť pomalšie, alebo rýchlejšie. Bolo to čosi príšerné.
Navyše tie autá hnily (ale to vtedy všetky - ešte neexistovalo pozinkovanie kastle vo výrobe).
Proste otec mal najprv Fiat 127 (2 ročný voz spod ruky kúpený od farára, ktorý to kúpil v Tuzexe)- malý, rýchly vrtký a tichý voz (to bol rok 1975 cca) - potom novú Škodu 105S v 1981 roku ... Bol to skok do praveku.
Objektívne treba ešte dodať, že Fiat 127 nebolo len tak hocičo - bolo to Auto roka 1972 v Európe! Takže vlastne v celosvetovom meradle v rámci ľudových masovo vyrábaných áut, to bolo aj na západe fajn auto.
Pamätám si že som chodil na Zš, čakal som pred školou že otec pôjde z Mototechny a zoberie ma domov novou Škodou.
Prišiel.
Pamätám si oproti Fiatke ten škaredý impotentný zvuk divne kvíliaceho motora a nevyladeného výfuku (vždy som rozmýšlal či ten zvuk je akože ON či ONA - ale nedal sa zaradiť - proste taký hnusný zvuk pre moje detské uši to bol, k tomu vibrácie. A všetko v mojich detských očiach pochovala jedna vec.
Pri tej prvej jazde s otcom som otvoril priehradku pred spolujazdcom a tam bol taký kovový pliešok, o ktorý sa opierala západka zatvárania tej schánky.
Bol hrdzavý.
Na čisto novom aute... A kufor vpredu, motor vzadu.. Oproti "normálnym" autám naopak.
To auto som nenávidel.
Podľa mňa to mali nazvať Škoda Hanba.
Potom niekedy v dobách keď už som chodil na strednú školu, za veľkých ovácii bol ohlasovaný príchod novej Škody Favorit (ktorú som potom o niekoľko rokov aj ojazdenú vlastnil). Chalani na intráku sme sedeli v spoločenskej miestnosti (bolo nás asi 10 kusov) a kukali na čiernobielom jedinom televízore motoristickú reláci, kde prvý krát s veľkou slávou ukázali ako jazdí nová Škoda - dokonca bežala národná anketa kde ľudia hlasovali ako by sa mala volať.
Našťastie zrejme medzitým niekto zabil idiota čo navrhol uchytenie motora Š110, 115 a 120 - a pre Favorit už urobil niekto normálny normálne uchytenie motora aj motor samotný.
Celkovo to bolo už zase AUTO.
Konečne.
Potom Felicia - ale to už bol polo folcvágen a nemecká okupácia začala..
Bol som chlapec chodiaci na Základnú školu, keď otec kúpil novučkú Škodu 105S (vyrobená v 1981) a najtragickejšie bolo podľa mňa spojenie motora s podvozkom - strašne tvrdé.
Ale zaradom. Starý otec mal Škodu Octavia vyrobenú v 60 rokoch a tá mala motor krásne uložený, že mohol skákať a auto stálo pevne na kolesách - vibrácie sa do karosérie neprenášali.
Neviem čo za dementa urobilo uloženie tým debilným spôsobom (myslím že už v Škode 1000, určite to ale začalo v Škode 100) rad 105, 110, 120.. tam to vyvrcholilo. Tie autá mali tzv rezonančné rýchlosti - 80, 115 km/h) ktorými sa nedalo ani chvilu viezť, lebo auto sa otriasalo vibráciami od motora. Museli ste isť pomalšie, alebo rýchlejšie. Bolo to čosi príšerné.
Navyše tie autá hnily (ale to vtedy všetky - ešte neexistovalo pozinkovanie kastle vo výrobe).
Proste otec mal najprv Fiat 127 (2 ročný voz spod ruky kúpený od farára, ktorý to kúpil v Tuzexe)- malý, rýchly vrtký a tichý voz (to bol rok 1975 cca) - potom novú Škodu 105S v 1981 roku ... Bol to skok do praveku.
Objektívne treba ešte dodať, že Fiat 127 nebolo len tak hocičo - bolo to Auto roka 1972 v Európe! Takže vlastne v celosvetovom meradle v rámci ľudových masovo vyrábaných áut, to bolo aj na západe fajn auto.
Pamätám si že som chodil na Zš, čakal som pred školou že otec pôjde z Mototechny a zoberie ma domov novou Škodou.
Prišiel.
Pamätám si oproti Fiatke ten škaredý impotentný zvuk divne kvíliaceho motora a nevyladeného výfuku (vždy som rozmýšlal či ten zvuk je akože ON či ONA - ale nedal sa zaradiť - proste taký hnusný zvuk pre moje detské uši to bol, k tomu vibrácie. A všetko v mojich detských očiach pochovala jedna vec.
Pri tej prvej jazde s otcom som otvoril priehradku pred spolujazdcom a tam bol taký kovový pliešok, o ktorý sa opierala západka zatvárania tej schánky.
Bol hrdzavý.
Na čisto novom aute... A kufor vpredu, motor vzadu.. Oproti "normálnym" autám naopak.
To auto som nenávidel.
Podľa mňa to mali nazvať Škoda Hanba.
Potom niekedy v dobách keď už som chodil na strednú školu, za veľkých ovácii bol ohlasovaný príchod novej Škody Favorit (ktorú som potom o niekoľko rokov aj ojazdenú vlastnil). Chalani na intráku sme sedeli v spoločenskej miestnosti (bolo nás asi 10 kusov) a kukali na čiernobielom jedinom televízore motoristickú reláci, kde prvý krát s veľkou slávou ukázali ako jazdí nová Škoda - dokonca bežala národná anketa kde ľudia hlasovali ako by sa mala volať.
Našťastie zrejme medzitým niekto zabil idiota čo navrhol uchytenie motora Š110, 115 a 120 - a pre Favorit už urobil niekto normálny normálne uchytenie motora aj motor samotný.
Celkovo to bolo už zase AUTO.
Konečne.
Potom Felicia - ale to už bol polo folcvágen a nemecká okupácia začala..
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Re: ŠKODA 105 S
Ano, každá normální automobilka na světě vyrábí jeden model auta 13 let. V našem století se to trochu nabouralo, ale pořád to platí +-. Né tak v socialistických absurdistánech. Třeba Wartburg 353 se vyráběl 22 let - podobně i ty Škodovky s motorem vzadu. Výroba MB1000 měla logicky skončit inovací - Škoda 100 -> neskončila - místo nového modelu nastoupily Škoda 120-cítky. Na změnu modelu se v plánovaném hospodářství prostě nenašly peníze . Britský automobilový časopis je vyhodnotil jako NEJ - auto na trhu - NEJHORŠÍ. Přesto se pravořízené Škodovky v UK celkem prodávaly. Možná pro avantgardní otvírání předního kufru do boku - v UK dokonce proti chodníku .Byl to typickýsocialistický výrobek - značky DoDo. - Dodělej Doma. Například ta rezonance se snadno odstranila - stačilo vysypat příčnou trubku pískem . Škoda 130-135 se dočkala mimo konečně slušného podvozku ( hřebenové řízení, zavěšení zadní nápravy……. Proti 120-cítce byl i Wartburg učiněná hvězda ) a malého závaží na té příčné trubce, které vyřešilo ty rezonance profesionálně.
Takže typicky- výrobek se dopiplal k použitelnému tvaru až před koncem výroby.
V Ústavu pro výzkum motorových vozidel byly v průběhu doby připraveny nadějné prototypy nejen větší 1500-ka ale i 1200- transaxle - motor vpředu- převodovka vzadu. Přesto se vývoj nového vozu svěřil světovým konstruktérům - Favorit měl karoserii od Bertone- ho, uložení motoru od Porsche a karburaci Pierburg. Potom byl z počátku velký problém vyrobit to v socialistickém šlendriánu.
Takže typicky- výrobek se dopiplal k použitelnému tvaru až před koncem výroby.
V Ústavu pro výzkum motorových vozidel byly v průběhu doby připraveny nadějné prototypy nejen větší 1500-ka ale i 1200- transaxle - motor vpředu- převodovka vzadu. Přesto se vývoj nového vozu svěřil světovým konstruktérům - Favorit měl karoserii od Bertone- ho, uložení motoru od Porsche a karburaci Pierburg. Potom byl z počátku velký problém vyrobit to v socialistickém šlendriánu.
Re: ŠKODA 105 S
No inak púť toho motora od š1000 až po fábiu je tiež zaujímavá história.
Mal som škodu 100 po starom otcovi. Ročník 74. Oproti tej 105 to malo ešte tie rebrá vzadu a chladič s vrtuľou. To boli ďalšie zdroje hluku. Ja som do tej trubky nastriekal pur penu.
Keď som sa previezol v Golfe 1. Ktorý prišiel na trh práve v tom roku 74.... No iný vesmír. Fiaty boli hladné po otáčkach a mali z nich radosť. Prosto temperament. Zo škodovky sálalo utrpenie.
V dobovej tlači sa písalo (nariekalo) že napr vo francuzsku je škoda 120 lacnejšia než citroen 2 CV, čo už bol vtedy riadny starouš.
Čiže sa to dodávalo takmer zadarmo aby to aspon niekto kúpil.
Verziu 130 som obdivolal ako ľahko išla hore kopcom. Darmo, 46kw v tom aute už nebola taká tragédia. Lenže to už sa na západe robil Golf 2...... s kompresorom, v štvorkolke a tak
Mal som škodu 100 po starom otcovi. Ročník 74. Oproti tej 105 to malo ešte tie rebrá vzadu a chladič s vrtuľou. To boli ďalšie zdroje hluku. Ja som do tej trubky nastriekal pur penu.
Keď som sa previezol v Golfe 1. Ktorý prišiel na trh práve v tom roku 74.... No iný vesmír. Fiaty boli hladné po otáčkach a mali z nich radosť. Prosto temperament. Zo škodovky sálalo utrpenie.
V dobovej tlači sa písalo (nariekalo) že napr vo francuzsku je škoda 120 lacnejšia než citroen 2 CV, čo už bol vtedy riadny starouš.
Čiže sa to dodávalo takmer zadarmo aby to aspon niekto kúpil.
Verziu 130 som obdivolal ako ľahko išla hore kopcom. Darmo, 46kw v tom aute už nebola taká tragédia. Lenže to už sa na západe robil Golf 2...... s kompresorom, v štvorkolke a tak
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa:
Re: ŠKODA 105 S
A ja som mal tú smolu (šťastie?), že ujo z Talianska chodil na Slovensko 2x ročne a vždy na inom, novom aute (samozrejme svojom) . Bol fanda do aut a nemohli mať s tetou deti, tak dával prachy do aut.
Alfa 33 combi, Bmw 3, Fiat regata, Audi 80, Lancia Delta, Fordy, Citroeny, Fiat Ritmo, VW Passat ... V tých som sa vždy vozil, kým okolo behali Škodovky, Wartasy, Dacie, Žigule, Moskviče, Trabanty.
Ako prvák na strednej škole som zažil jazdu nočnou Bratislavou, rýchlosťou 120 kmh (bolo úplne vyľudnené - ľudia vtedy museli ráno vstávať do práce...), na Audi 80, alebo ako školák na zš jazdu po dialnici z Ba do Piešťan 200 kmh a to sme dve deti sedeli v kufri BMW kombi a mávali predbiehaným škodovkám a ladám
To ešte ale bol normálny svet. Každá časť zemegule mala SVOJ poriadok a amerika nerozvracala Európu.
Taliansko bolo na vyššej úrovni ako Nemecko.
Tu bol úplne iný svet, so svojím poriadkom... Dnes sa na to všetko pozerám už inak. Aj západ medzitým zažil svoju cestu poriadneho úpadku.
Japonsko sa dralo hore a aj sa mu darilo a Číne sa všetci smiali... Dnes sa Čína smeje nám. Ako im západ v nadutej snahe zarobiť na lacnej pracovnej sile a surovinách doslova vyviezol zadarmo knowhow, hotové výrobné linky, najlepších ľudí - oni sa pri tom naučili, dokonca investovali do vzdelania a výskumu tak, že to všetko boli schopní zdokonaliť. A dnes diktujú tempo aj ceny. A neni koniec.
Alfa 33 combi, Bmw 3, Fiat regata, Audi 80, Lancia Delta, Fordy, Citroeny, Fiat Ritmo, VW Passat ... V tých som sa vždy vozil, kým okolo behali Škodovky, Wartasy, Dacie, Žigule, Moskviče, Trabanty.
Ako prvák na strednej škole som zažil jazdu nočnou Bratislavou, rýchlosťou 120 kmh (bolo úplne vyľudnené - ľudia vtedy museli ráno vstávať do práce...), na Audi 80, alebo ako školák na zš jazdu po dialnici z Ba do Piešťan 200 kmh a to sme dve deti sedeli v kufri BMW kombi a mávali predbiehaným škodovkám a ladám
To ešte ale bol normálny svet. Každá časť zemegule mala SVOJ poriadok a amerika nerozvracala Európu.
Taliansko bolo na vyššej úrovni ako Nemecko.
Tu bol úplne iný svet, so svojím poriadkom... Dnes sa na to všetko pozerám už inak. Aj západ medzitým zažil svoju cestu poriadneho úpadku.
Japonsko sa dralo hore a aj sa mu darilo a Číne sa všetci smiali... Dnes sa Čína smeje nám. Ako im západ v nadutej snahe zarobiť na lacnej pracovnej sile a surovinách doslova vyviezol zadarmo knowhow, hotové výrobné linky, najlepších ľudí - oni sa pri tom naučili, dokonca investovali do vzdelania a výskumu tak, že to všetko boli schopní zdokonaliť. A dnes diktujú tempo aj ceny. A neni koniec.
Naposledy upravil/-a Kazetowich v Sobota, 1. Apríla 2023, 08:22, upravené celkom 3 krát.
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa:
Re: ŠKODA 105 S
A pár ilustračných obrázkov
- Prílohy
-
- 507719099.jpg (120.59 KiB) 930 zobrazení
-
- 166357041.jpg (153.43 KiB) 930 zobrazení
-
- 1280px-Skoda_105S_-_front.jpg (310.43 KiB) 930 zobrazení
-
- cxmyoyxb4ld4.jpg (36.67 KiB) 930 zobrazení
-
- skoda_105s.jpg (198.05 KiB) 929 zobrazení
-
- images (1m).jpeg (8.56 KiB) 929 zobrazení
-
- 147946086.jpg (12.01 KiB) 929 zobrazení
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa:
Re: ŠKODA 105 S
A také tie kus vypiplané, štyri svetlomety, pukličky, chróm, zásterky, tretie brzdové svetlo, plyšové zvieratko pod zadným sklom... Alebo L, LS, GLS... prosto tučný nadštandard a pýcha. Bola taká doba, ako decko som mal pekné dectvo a nevysmievam sa tomu. Ľudia mali prácu, bol poriadok a nejaké hodnoty, ako všetko malo to svoje pre aj proti.
Kto chcel niečo dosiahnuť a bol ambiciózny, uplatnil sa v domácnosti ako kutil. Málokde v štátnom podniku mu bolo dopriate. Škoda toho stavu. Mohli sme dopadnúť lepšie.
Kto chcel niečo dosiahnuť a bol ambiciózny, uplatnil sa v domácnosti ako kutil. Málokde v štátnom podniku mu bolo dopriate. Škoda toho stavu. Mohli sme dopadnúť lepšie.
- Prílohy
-
- skoda-120-40-rokov-historia_30-nestandard1.jpg (85.89 KiB) 926 zobrazení
-
- 8022610_1200x.jpg (128.6 KiB) 926 zobrazení
-
- ERP65f6da_07_Skoda_120LS.jpg (80.05 KiB) 926 zobrazení
-
- 800px-skoda_120_gls.jpg (114.5 KiB) 926 zobrazení
-
- 24488618958_b931b2a00b_b.jpg (143.53 KiB) 926 zobrazení
-
- maxresdefault.jpg (97.94 KiB) 926 zobrazení
-
- 14075041333_bf3c405629_b.jpg (224.46 KiB) 926 zobrazení
Naposledy upravil/-a Kazetowich v Sobota, 1. Apríla 2023, 07:10, upravené celkom 1 krát.
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa:
Re: ŠKODA 105 S
Inak super bolo ak ste mali hore túto kapotu s veľmi titerným chabým zaistením v otvorenej polohe a fúkol riadny vietor...
Fungoval ako plachta na plachetnici.
Navyše sa mohol háčik na tej opornej tyčke pri poryve vetra odkvačiť a kapota je...bla dole - ak ste boli zohnutí nad kufrom, smola.
Fungoval ako plachta na plachetnici.
Navyše sa mohol háčik na tej opornej tyčke pri poryve vetra odkvačiť a kapota je...bla dole - ak ste boli zohnutí nad kufrom, smola.
- Prílohy
-
- Otvorený kufor škoda 120
- cxmyoyxb4ld4.jpg (36.67 KiB) 924 zobrazení
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Re: ŠKODA 105 S
Tak když jste už zmínili tu Š 120 GLS -co měla jiný rozvod kvůli závodní homologaci- tak ještě připomenu GARDE a RAPID.
Motor v jinak zachovalé Š 105 L - úzké a červené - zadřel syn ani ne před 10 lety. V rodině byla od novoty.
Motor v jinak zachovalé Š 105 L - úzké a červené - zadřel syn ani ne před 10 lety. V rodině byla od novoty.
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa:
Re: ŠKODA 105 S
Š 120 GLS měla taky OHV, ale trochu jinou vačku a dvojité pružiny ventilů. Nic zase tak světoborného
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa:
Re: ŠKODA 105 S
Zaujímavé
- Prílohy
-
- Screenshot_20230402_195845.jpg (103.32 KiB) 749 zobrazení
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
- Kazetowich
- vintagehifi.sk inventár
- Príspevky: 8761
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
- Bydlisko: polia, lúky a háje SR
- Kontaktovať používateľa: