Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3500
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Veľmi pekná kazeta, tieto AGFA sú zvláštne tým čudným opozdeným dizajnom ale tie nálepky žánrov sú výnimočné. Celé to je veľmi kvalitné, svojské, tie cievky neviem posúdiť. Horšie je, že by som to už dnes neodbaľoval, radšej pekne nechať v poličke, samozrejme v prípade istoty dobrého skladovania je to iná. Nejaké tanečné veci na to treba nahrávať ozaj skôr nižšie
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9663
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

asi tie ferro a superferro verzie by iste za to stálo použiť

a čo vlastne hovoríš na tu kazetu predtým?
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3500
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

ja som skeptický aj k tým normalkám ale je pravda, že majú väčšiu šancu
tá predošlá kazeta ma nejak míňa, ja tieto "neznáme" nejak nepotrebujem a ešte je to s ňou aj akési zamotané
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9663
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

A dizajnovo sa Ti páči? :D
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9663
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Basf chromdioxid 90min ročník 1977-79 Made in Germany

Keďže som počas dovolenky nespravil všetko tak ako som si predstavoval, tak v jej závere nahrávam opäť kazety, ktoré boli testované skôr, ale sú nízkej kvality, ono sa mi to teraz na tento konkrétny typ hudby celkom hodí.
A prečo som zvolil Basf chromdioxid ako nízku kvalitu? No tak postupne sa na to pozrieme, aj keď väčšina asi tuší ako vnímam pravý chromdioxid, hlavne takto starý. Posledné dve nahrávky boli na chromdioxidy Megavox (katastrofa) a Agfa (dosť schopné), tak chróm do tretice, ako sa nám predvedie Basf z roku 1978?

Chromdioxid:
História chromdioxidových kaziet tu už bola viac krát opakovaná, v skratke prišiel s tým Americký Dupont, spolu s Philipsom a nahodili si na výrobu takejto pásky licenčné poplatky. Takže zo začiatku niektorý výrobcovia, hlavne v Japonsku naozaj ten chromdioxid vyrábali, ale neskôr prešli na vlastné kobaltom absorbované ferro oxidy železa.
Basf bol jeden z mála, ktorý si licenciu plne zaplatil (alebo to možno bolo inak?) a niekoľko ďalších výrobcov prevažne v Európe.
Prvý chromdioxid od Basf prišiel v roku 1971, ktorý už mám na stránke, ale zatiaľ si jeho test šetrím na lepšie časy 😊
Po tomto prišla ešte verzia 1974 a naša dnešná kazeta je treťou verziou chromdioxidu od Basf v obale a dizajne predávaným približne v rokoch 1977-79, ale ako je u Basfu zo staršej doby zvykom, drobné aj väčšie zmeny na balení sa mohli vyskytnúť aj v rámci tejto verzie, napríklad aj obľúbené rôzne dizajny tela kaziet. V tomto prípade sa jedná o malé oválne okienko. (Dalo by sa povedať že ešte medzitým bola verzia 1976, ktorá mala takmer identický obal ako verzia 1974)
V tomto ročníku Basf prvý krát predstavil aj chromdioxid super, ktorý obsahoval dve chromdioxidové vrstvy rôznych jemností, mal zlepšiť niektoré vlastnosti pásky, ktoré v základnej verzii chýbajú, ako zlepšiť výkon a ešte trochu aj výškovú odozvu, no detaily si budete musieť nájsť na vhodnejších weboch :P
Môj osobný dojem je, že práve dual layer chromdioxid od Basf teraz po rokoch je viac náchylný na výpadky a poruchy a jednovrstvový čistý chróm mi príde stabilnejší, ale zase záleží na skladovaní.
U Agfy to vnímam tento prepad starnutia u verzie super ešte viac tragicky.

Balenie:
Hranatá čierna krabička, stará klasika, bez fólie, kazeta by mala pochádzať z väčšieho packu, ktorý bol zrejme v priesvitnej fólii, v single balení predpokladám aj tak už rozpad fólie, aj keď ako kedy že.
Booklet je krátky typ J, predná strana je dizajn celého balenia, už legendárny dizajn Basf, kde je celá plocha čierna v strede s farebným pásom daného modelu. Nechýba obrovské logo BASF a stručný, ale výstižný popis, ako dĺžka, hifi stereo, chromdioxid SM cassette, 2x45min 132m, to je doba keď sa ešte šetrilo, dneska je štandardnom (bolo) 135m.
Na zadnej strane zabalenej kazety sú ešte na booklete údaje o norme DIN 45 500 a nápis Made in Germany.
Vnútorná strana bookletu je celá s riadkami na popis, žiadne ďalšie priložené informácie v tomto kuse neboli. Basf do niektorých kaziet ešte v tej dobe pribaľoval leták s grafmi a obsiahlym popisom.

Kazeta:
Klasický starý dizajn Basf s celoplošným polepom v dizajne prvých audiokaziet, len stredové okienko tu Basf použil také originálnejšie v tej dobe, maličké, ale oválne, čo pre väčšinu presvetlených deckov postačuje, ale zase naozaj to pôsobí staro.
Kazeta obsahuje obyčajné nevystužené cievky so špuntovou svorkou, ktorá necháva na páse pomerne výrazné otlaky.
SM mechanizmus je prítomný.
Zavádzacia páska je bledo modrá pre C90, ako v tej dobe aj u Agfy, alebo mnoho Európskych kaziet.
Chod cievok je mimoriadne ľahký, až je to nezvyk na tak starý Basf.
Na kazete nie je sériové číslo, čo sa stávalo buď u veľmi starých modelov, alebo u niektorých starších kusov z vybraných pobočiek mimo Nemecka, ale na obale je Nemecko uvedené, pre istotu som dal dotaz na fórum, nech sa niekto zo znalcov vyjadrí. Teda presný rok takto neviem určiť.
Kazeta má zase niečo ako naznačené dvojité chrome detekčné otvory, akoby to bol plán pre typ III, ale nevydalo nakoniec.
Doplnené: sériové čísla na kazetách Basf boli zavedené okolo roku 1980, v Indonézskom a Brazílskom závode ešte neskôr.

Páska:
Chromdioxid, čierna, na silnom svetle sivomodrý odtieň, lesklá, nemá biely povlak, aj keď dojem niečoho tam je. Nepresvitá, typická aróma, aj keď mierne vyprchaná. Vo vrstve sú teda jemné pigmentačné mapky.

Kazeta je z balíka z Česka 05/2016, cena bez fólie/nepoužitá 189KC, čo je prijateľné.

Kazete som sa v nahrávkach dlhé roky vyhýbal pre jej nevyhovujúce výsledky v testoch, ale dneska sa mi hodila a deck Sony pomerne prekvapil, takže:

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 29.5.2016:
-4db, bias -20, mimo rozsah
Že nejde viac vybudiť je asi logické, ale zvuk je nesmierne zlý, výšky sú mimoriadne poruchové a zvuk je vyslovene nepoužiteľný, celé to hrá ako pokrčená páska s nesmiernymi výpadkami na výškach, preto som ju nikdy predtým nechcel nahrať.
Bez poškodenia pásky Akaiom, bez oteru po teste.

Pioneer CT-S550S, 22.8.2016:
-2db s jemným skreslením, výšky len trochu prenikajú na povrch, ale je tam silná poruchovosť
BLE XD:
-6db s veľmi silným skreslením, aj keď výšky sa snažilo nasilu vyrovnať, poruchovosť je teraz extrémna, žiaľ ani táto lepšia kalibrácia Pioneer si nedokáže s tak starou chromdioxidovou páskou poradiť.

Technics RS-AZ7, 5.6.2016:
+2db, so skreslením, výškovo mimoriadne zlé a poruchové
ATC
Neprejde Biasom

Technics RS-TR979 dvojhlava, vstup na +4db, 13.7.2016:
-2db zvuk bez výšok, totálne nepríjemný
ATC:
Neprejde biasom, skúšané dva krát

Technics RS-TR575MII, dvojhlava, vstup na +4db:
-3db, skreslený zvuk, výšky veľmi utlmené, silné poruchy, nepoužiteľné

Aiwa CS-W320 rádiokazeťák s magnetom, 10.7.2016
Preostrený zvuk a celkom príjemný, nie je to najhoršie :D
Mazanie:
Sú tam náznaky v intervaloch, kedy veľmi jemne počuť pôvodnú nahrávku, mení sa to so šumom nejako, na iných chromdioxidoch bolo vymazanie väčšinou úplné, alebo takmer.

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S:
H: mimo rozsah, bias na minimum, stále nič neukazuje
L: mimo rozsah, malý level na maximum, -2, takže lepšie než nič

Keďže som na maximálnom rozsahu kalibrácie, už to nemá viac zmysel.
Prekvapilo ma však že tam nepočujem poruchy ako na iných deckoch, s dolby C je to síce viac tlmené, ale nie taká katastrofa, ako som mal poznačené u ostatných strojov, napriek tomu som sa rozhodol výnimočne nahrávať bez dolby, takže dolby off a zvuk je len výškovo mierne tlmenejší než zdroj, vlastne je to dosť dobré, občas náznak presýtenia výšok a rozpitia, ale len jemne. Poruchy nie sú žiadne !
A to najdôležitejšie si nechávam až teraz, budenie je na -4db s občasnou špičkou -2db, je to veľmi dobré, príjemné a basovo mäkké, častejšie špičky, alebo trvalé budenie na -2db nie sú vhodné pri basovej hudbe. Toto je potreba si trochu viac strážiť.
Napriek tomu je to jediný deck zo všetkých čo mám, ktorý prekvapil, pás je použiteľný a hrá to príjemne, šum nie je príliš veľký.
Po prvej strane môžem povedať že žiadny oter som na hlavách a kladke nenašiel, inak medzirečou, je to prvá kazeta na novej kladke od FixYourAudio a funguje to dokonale!

Záverom:
Naozaj toto asi nebude pre každého a pri každej takej starej kazete by som sa veľmi obával stavu po rokoch skladovania, napriek tomu jeden deck z mnohých si ju vedel nahrať bez porúch s veľmi dobrým zvukom, ale pri nízkom budení. Odhadoval by som že za čerstvého stavu by som dosiahol aspoň tých 0db pri nulovom podbiasovaní.
Povedal by som celkovo že je táto kazeta vyrobená veľmi precízne, nie som si istý či v tom roku bola Agfa takto dobrá, alebo až menej či viac za Basf. O kazetách menších výrobcov z Nemecka a Európy asi škoda hovoriť, tam to bolo hlboko pozadu v porovnaní s touto Basf aj u kaziet vyrobených v roku 1990, možno im krivdím ale zatiaľ mám ten pocit.
Takže moje odporúčania na nákup sú také neisté, stredné až menšie, je tam veľa proti tej kvalite výšok a poruchovom zvuku, za to žiadne škrípanie, ani biely prášok som nenašiel, chod je výborný.

Dodatky:
Počítadlo po prvej strane decku 46:35
Poruchy po starých testoch som počul raz väčší drop, na konci strany taktiež jeden väčší drop, na začiatku strany B, len trošku neistotu v stabilite azimutu a náznak porúch, čo ustalo asi do minúty od spustenia.
Otlaky sú veľmi výrazne po malej svorke na oboch stranách, je zaujímavé ako dobre to páska aj stroj zvláda.
Žiadny oter na hlavách a kladke po prvej strane.
Zdroj Dual CD 5150 RC (funkčnosť bezproblémov, až asi po hodine občas sekol či preskočil na CD, čim je viac zohriatý tým horšie číta až nečíta CD vôbec)
CD-R Maxell – CMC Magnetics Taiwan/China 97:26.66
Interné poznámky – CC 779, CD 989, 990
Prílohy
IMAG0290.JPG
IMAG0290.JPG (119.26 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0291.JPG
IMAG0291.JPG (180.51 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0292.JPG
IMAG0292.JPG (160 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0293.JPG
IMAG0293.JPG (125.12 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0296.JPG
IMAG0296.JPG (112.71 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0297.JPG
IMAG0297.JPG (131.24 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0299.JPG
IMAG0299.JPG (86.64 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0300.JPG
IMAG0300.JPG (67.53 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0301.JPG
IMAG0301.JPG (63.3 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0302.JPG
IMAG0302.JPG (89.3 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0303.JPG
IMAG0303.JPG (87.89 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0304.JPG
IMAG0304.JPG (76.4 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0306.JPG
IMAG0306.JPG (105.1 KiB) 2091 zobrazení
kalibrácia Sony na maximálny rozsah
kalibrácia Sony na maximálny rozsah
IMAG0307.JPG (57.94 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0308.JPG
IMAG0308.JPG (73.93 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0309.JPG
IMAG0309.JPG (89.57 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0310.JPG
IMAG0310.JPG (104.82 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0311.JPG
IMAG0311.JPG (79.15 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0312.JPG
IMAG0312.JPG (83.18 KiB) 2091 zobrazení
IMAG0314.JPG
IMAG0314.JPG (100.28 KiB) 2091 zobrazení
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9663
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Realistic (RadioShack) Low Noise 90min ročník 1978 Made in USA.

Ďalšia zo slabších kaziet, ktorú som si myslel že nikdy nenahrám kvôli jej „ne“kvalite je Realistic LN z roku 1978. Ale na decku Sony sa zase prejavila o niečo lepšie než v testoch iných deckov.

Model:
Je to známa vec, že väčšina výrobcov začínala základnou ferro páskou, ktorá sa volala proste LN – Low Noise – Nízky šum, dneska je mnoho z nich považovaných za typ 0. Viac ma ale zaujíma história firmy ako takej.
Väčšinu audiokaziet Memorex, Realistic a RadioShack v skoršej dobe vyrábala Tandy SantaClara California USA.
Ale niekto niekde na fóre tvrdil, že prvé Realistic kazety sú ich vlastnej výroby, naozaj sa dosť odlišujú napríklad od Memorexov, s tým svojim základným dizajnom Philips. Ale na obale sa hovorí doslovne „vyrobené v USA spoločnosťou Radio Shack, divíziou Tandy Corporation“ Takže nechám to zatiaľ tak a nebudem to pitvať ďalej, na webe bude len Made in USA.
Ďalšou vecou je nekonzistentnosť značiek behom rokov, občas je tam RadioShack ako hlavná značka, občas je to Realistic ako v tomto prípade a občas len Supertape. Na začiatku pred rokmi som mal na webe aj Supertape, ktorý odkazoval na Realistic, ale aktuálne Supertape ostali len isté no name kazety a Realistic, RadioShack majú samostatné odkazy.
No a firma bola verná označeniu základnej pásky LN až do konca, aj posledné moderné priehľadné audiokaziet od RadioShack sú označené ako LN a vyrába ich SKM Korea.
V neposlednom rade k téme naväzujú aj odkazy na prehľad Tandy kaziet s popismi rozdielov a test Memorex dBS od Tandy USA.

Balenie:
Čierna hranatá krabička so zvláštnym otvorom po stranách, neviem či je to na vetranie, alebo na nejaký úchyt. Opäť som dostal kazetu bez fólie, odbalená, nepoužitá.
Booklet je krátky typ J, hlavná predná strana je urobená na štýl metalízy, kde je každý model zase farebne odlíšený a tento základný je v červenej farbe so striebornými a čiernymi nápismi, síce to vyzerá zvláštne, ale reálne to pôsobí veľmi pekne, no na fotky a skenovanie je to utrpenie. Reálne je na dotyk táto lesklá strana drsná ako starý papier.
Žiadne technické údaje tu nenájdeme, akurát spomínajú, že je to High Fidelity Tape, teda asi povýšili od klasickej LN typu 0, taktiež že formulácia, teda zloženie je špeciálne pre nastavenie normal 120uS...hmm .. :D
Vnútorná strana je s riadkami na popis s červenými prvkami.

Kazeta:
Základný dizajn Philips s malým okienkom so stupnicou a celoplošným polepom.
Kazeta je v bielej, nažltlej farbe, obsahuje regulérne plexi okienko, nie len diera kde je cítiť fóliu. To čo bolo na starých Tandy, v rátane Memorexu veľmi zlé, že v tak starej dobe, oni naozaj kazety lepili, alebo zvarili, žiadne skrutky nie sú použité, preto neviem aká je konštrukcia a cievky, teda len približne.
Cievky sú duté bez výstuhy s malou špuntovou svorkou.
Najväčšia bolesť kaziet Memorex sa našťastie nikdy nepreniesla do kaziet Realistic v podobe špongiového vankúša, u kaziet Realistic som sa zatiaľ stretol vždy s korektným prítlačným vankúšom, aj keď je pravda že na tomto kuse bola asi po dodaní odpadnutá plsť, ktorú som prilepil.
Ďalšími znakmi sú nadmerne veľké čísla stupnice pod okienkom a veľký nápis MADE IN USA na kazete v strednej hornej časti.
Zavádzacia páska je opäť bledo modrá ako u Basf C90, aj keď mi príde od Basf o niečo tmavšia.

Páska:
Jedná sa o svetlo hnedý pás s pomerne železitým odtieňom, je čiastočne matný, vo vrstve sú už vidieť pozdĺžne formy pigmentácie, svetlejších a tmavších miest, páska je pomerne výrazne priesvitná.
Počas chodu sa nevyskytlo škrípanie, ale hnedý oter na okrajoch hláv áno.

Kazeta je z balíka z Česka 05/2016, cena za odbalenú/nepoužitú 149KC.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 29.5.2016:
-2db, bias -20 je mimo rozsah.
Horšie hrajú už len staré chromdioxidy. Výkon je nízky, zvuk je bez výšok, výkon a dynamika nízka, zvuk je tak zlý, že sa nehodí ani na hovorené slovo.

Pioneer CT-S550S, 22.8.2016:
0db, výšky sa snažia mierne prenikať na povrch, ale celkovo je to taký slabší zvuk
BLE XD:
-2db, výšky opravené na úroveň zdroja s miernymi dropmi, ale skreslenie na výkone nie je, toto je asi jeden z najlepších výsledkov v teste, možno som to mohol nahrať aj tu.

Technics RS-AZ7, 5.6.2016:
+2db, výšky utlmené, ale stále to hrá lepšie než predošlý Basf chromdioxid 1978
ATC:
Výšky nasilu dorovnané na zdroj, 0db ale s extrémne silným skreslením, pri -6db to hrá bez skreslenia basov, ale za to je tam silná poruchovosť na výškach, takže nepoužiteľné

Technics RS-TR979, dvojhlava so vstupom na +4db, 13.7.2016:
+2db, veľmi ukričané stredy, výšky veľmi utlmené a basy nevýrazné
ATC failed

Technics RS-TR575MII, dvojhlava, vstup na +4db:
+4db so silným skreslením, výškovo zlé a s poruchami

Aiwa CS-W320 rádiokazeťák s magnetom, 10.7.2016:
Možno trošku slabší, ale stále dosť dobrý zvuk, aj výškovo je to optimálne svojmu veku
Mazanie:
Jemne s kolísaním počuť pôvodnú nahrávku.

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby off
H: mimo rozsah / bias na minimum -6 dielikov
L: mimo rozsah / malý level na maximum +4 dieliky
Teda to ma trochu prekvapilo, výkon tejto pásky sa zdá byť ešte v dobrej tolerancii kalibrácie, ale bias absolútne, tam nepomôže už nič.
No uberať Level aby presne sedel s kalibráciou sa neoplatí, pretože to zabije bias úplne, takže som to nechal opäť nastavené na maximálny rozsah. Výkonovo sa nechá prebudiť so skreslením až na +6db, s dolby S dokonca na +8db. Ale ideálne je nahrávať 0db so špičkami +2db, netreba to strážiť až tak prísne ako na chromdioxide včera.
Výškovo je to o niečo horšie než na chromdioxide včera, útlm je výraznejší, ale stále je to počúvateľné, pre nenáročných, dolby C to dosť tlmí, dolby S bolo o niečo lepšie, ale je hlboko nekompatibilné, takže ho skoro nepoužívam.
Opäť teda bez dolby, ale tu je šum už výraznejší, našťastie pri 0db to nie je tak zlé, ako keby som naozaj nahrával na -6db.
Zvuk je trochu až nadmieru prebasovaný.
Čo sa týka porúch, tak sa tam občas vyskytnú menšie či väčšie výpadky, rôzne úseky kde je zhluk takých porúch, ale nie pravidelne, skôr ako občasné prekvapenie, po starých testoch to bolo len občas, ale v poslednej štvrtine pásky, ktorá bola nedotknutá, napriek tomu sa tam našli aj výpadky v podobe úplného prerušenia zvuku na stotinu sekundy, alebo občasné zakolísanie azimuthu.

Záverom:
Toto je asi skôr do poličky než na nahrávky.
Veľké klady tejto kazety sú, že je relatívne funkčná, žiadny rozklad spojiva, žiadny biely oter zo spojiva, žiadne lepenie ani škrípanie.
Používa telo kazety osadené riadnym prítlačným vankúšom.
Nevýhody vidím v osadení zlých, nevystužených cievok, navíjacia cievka na strane A sa vlní, aj keď ešte nešúcha o steny kazety, ale na konci strany je návin pásky s pruhmi a hrboľmi, takže to je pomerne veľký problém.
Kazeta je zlepená, takže servis je komplikovaný.
Páska je zase nevyhovujúca na väčšine strojov s istou dávkou poruchovosti, ale hlavne horšími výškami.
Oter je jemný červenohnedý na okrajoch hláv a kladky.
Ako núdzovka a na nenáročné veci by som to videl ešte použiteľné, inak asi skôr nie.
Napriek tomu si myslím že sa pomerne snažili v Tandy/RadioShack, že napriek veku pás nepostihol nejaký lepivý syndróm spojiva, chod cievok je inak veľmi ľahký, kým sa nepokrivia.

Dodatky:
Počítadlo decku po prvej strane 45:04 (tu niekto šetril asi)
Otlaky po malej svorke na oboch stranách síce sú, ale menej výrazné než na Basf chromdioxid včera, no zvuk nie je tak svieži aby ste ich ocenili.
Oter na hlavách a kladke je presne po okrajoch.
Zdroj Dual CD 5150 RC (funkčnosť bezproblémov)
CD-R Maxell – CMC Magnetics Taiwan/China 97:26.66
Interné poznámky – CC 789, CD 990, 991
Prílohy
IMAG0316.JPG
IMAG0316.JPG (156.95 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0317.JPG
IMAG0317.JPG (166.75 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0318.JPG
IMAG0318.JPG (112.39 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0319.JPG
IMAG0319.JPG (97.58 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0320.JPG
IMAG0320.JPG (98.68 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0321.JPG
IMAG0321.JPG (100.17 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0322.JPG
IMAG0322.JPG (112.94 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0323.JPG
IMAG0323.JPG (72.66 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0324.JPG
IMAG0324.JPG (61.6 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0325.JPG
IMAG0325.JPG (63.39 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0326.JPG
IMAG0326.JPG (67.06 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0327.JPG
IMAG0327.JPG (75.32 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0328.JPG
IMAG0328.JPG (92.34 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0330.JPG
IMAG0330.JPG (73.37 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0331.JPG
IMAG0331.JPG (46.03 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0332.JPG
IMAG0332.JPG (51.64 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0333.JPG
IMAG0333.JPG (69.17 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0334.JPG
IMAG0334.JPG (100.95 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0335.JPG
IMAG0335.JPG (111.22 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0336.JPG
IMAG0336.JPG (92.04 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0337.JPG
IMAG0337.JPG (86.81 KiB) 2034 zobrazení
IMAG0338.JPG
IMAG0338.JPG (58.93 KiB) 2034 zobrazení
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9663
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Konica Super SR-I 90min ročník 1996 Made in China by Forward

Návrat k testovaniu:
Je veľmi pomalý, ale začal sa, to je podstatné. To znamená vyskúšať nahrávku a niektoré ďalšie veci špecifické pre daný prístroj na každej kazete čo mám ako prázdnu v zbierke a výsledky si napísať k danému stroju s dátumom testu. Preto pri subjektívnych testoch považujem dátum za mimoriadne potrebný.
Funguje to v poradí podľa toho ako som nahadzoval aktualizácie kaziet na web. Takže som sa pozrel čo som mal rozrobené naposledy a jedná sa o balík z Hifibazáru nahodený 15.1.2017, teda som len 6,5roku pozadu, kazeta Konica ktorú nahrávam má číslo 973 a v zozname je už kazeta s číslom 2888, teda som pozadu 1915kusov kaziet približne (duplicity, použité a pod. nebudú všetky testované)
Toľko štatistiky, myslím že to asi nestihnem do konca života, ale dosť srandy, ideme na vážne veci :D
Uvedený balík si nájdete u mňa na webe vyhľadaním príslušného dátumu 15.1.2017
Z uvedenej zostavy šiestich audiokaziet som vybral okrem Konicy aj Maxell UR 120 a TDK D 90 na najbližšie nahrávky Dance Classics extended výberov, ktoré sú pre mňa málo záživné, ale prijateľné, pre slabšie alebo základné kazety.
Uvedená šestka kaziet v balíku bola ešte testovaná kompletne v predtým, chýbal len test nahrávky a magnetu z rádiokazeťáka Aiwa, kvôli kladkám, čo som urobil, dátumy budú uvedené v popisoch.
Posledný test do zápiskov nových kaziet som robil naposledy 1.9.2019, čo je pred štyrmi rokmi a koniec, vlastne ani neviem prečo som prestal. Ale asi aj kvôli času a neistému stavu strojov, kladiek, gumiek a pod.

Značka Konica a história z pohľadu audiokaziet:
Wiki sa venuje značke Konica hlavne ako výrobcovi fotoaparátov a filmov, o iných veciach nie je takmer žiadna zmienka, takže audiokazety asi prebrali nejakým spôsobom od Magnaxu.
Americký Ampex sa rozhodol asi na začiatku 80tych rokov založiť značku Magnax (nemýliť s Talianskym Magnex) a vyrábať kvalitné kazety všetkých troch tried (1981-1983cca). Kazety neskôr prešli na značku Konica asi od roku 1984 a táto Japonská výroba zotrvala asi dva roky.
Od roku 1987 modelová rada Konica ponúka len OEM kazety Saehan a SKC.
Od roku 1990 sa pridáva aj Čínsky Forward.
Posledný model je uvedený ako 1996-1997 jediný ten dnešný. Informácie z webu vintagecassettes, môžu byť samozrejme dosť nepresné, po tých rokoch bez aktualizácie, ale je veľmi málo informácii o týchto kazetách.
Viac dohadov s obrázkami som pred rokmi písal do vlákna Konica Magnax

Dnešný nahrávaný kus, model:
Predpokladám že aj keď je na webe vedený ako posledný, že sa nájdu možno aj novšie kazety značky Konica.
Model Super SR-I evokuje niečo ako superferro, ale to tak nejak skryte robili všetky audiokazety z výroby Forwardu, ale tento výrobca je celkom zradný, pretože zrejme sám nevyrábal pásky, ale používal vždy tretie strany, kde tým najznámejším bol asi Austrálsky GreenCorp, ale toto nebude zrejme tento prípad.

Balenie:
Zaoblená slim krabička, mierne tmavá, veľmi tenká a krehká s trojitými stredovkami, bez loga.
Fólia je modro biela s čiernym pásikom v strede, žltým nápisom modelu, pod logom značky je veľký dúhový vejár? :D mne to pripomína eh...presne tak, symbol pre videokazety, tam mali radi dúhové veci, ktoré hovorili o tom aké to ma kvalitné farby :D
Predná strana nás teda informuje o tom že kazeta je typ I.
Podľa zadnej strany si môžeme byť istý že verzia modelu je pre Európsky trh. Zadná strana ponúka výhľad na jednu cievku kazety, kde bezpečne identifikujeme univerzálne duté nevystužené cievky Ázijských výrobcov. Pretože krajina pôvodu sa v Európe povinne neuvádza, v Japonských kusoch to je vždy od istého roku!
Dozvieme sa že Konica je Japonská firma, ale nie že vyrobila danú kazetu.
Okrem grafu tam nie sú žiadne technické údaje, ani o tom či to je superferro alebo nie.
Zmienený graf hovorí o vyššom výstupe basov, ale výšky majú klasický pokles ako bežné ferro kazety.
Booklet je krátky typ J, s oboma stranami s riadkami na popis, predná má vrch vo farbách modelu.
Nálepky sú bielo šedé, kde máte aj pekný rozpis dĺžok a logo značky aj modelu, v takom skromnejšom prevedení, ale páči sa mi to.

Kazeta:
Samotné telo je zmesou viacerých návrhov firmy Forward, pretože boli vo výrobe kazetových plášťov pomerne flexibilný na požiadavky zákazníka. Pre Philips vyrábali extra dizajn, ale aj pre mnoho iných firiem.
Tento dizajn má telo s hladkým povrchom, kde je zmatnená len vodiaca časť s okolím a úzky pás na vrchnej časti.
Čierne skrutky a nadmerný prítlačný vankúš, ktorý vyzerá ako parkovisko pre kamióny.
Potlač jednoduchá biela nijako neruší ani na nej nie je nič navyše, taký základ.
Na tele samotnom je jedna zvláštnosť, že má v strede žľab, rozšírenie, čo pôsobí pri pohľade ako 3D efekt lomu svetla pri otáčaní kazety.
Skoro by som chcel povedať že niečo odkopírovali od TDK, ale oni to mali mierne odlišné a viac efektné.
Kazety Forward s podobným dizajnom to nemajú nutne vždy, Panasonic EP z katalógu 1995 v Európe majú tiež tieto kazety, ale s rovnými hrubými stenami tela bez žľabov a výstupkov.
Cievky sú klasickou bolesťou, Forward vyrába aj vystužené, ale to nie je tento prípad. Cievky bez výstuhy s trojicou štvorcových otvorov po obvode 3x3otvory, boli používané mimo iné aj v kazetách Emtec, GoldStar a mnoho iných Forward kaziet, tieto sú zatiaľ v poriadku, ale prvá navíjacia sa jemne vlní, čo nie je dobré znamenie.
Farebne je to zladené pekne, pretože Forward používa odlišné farby svoriek podľa dĺžok, pokiaľ zákazník neurčí inak.
Typicky C90 modrá, C60 červená, ale sú tu aj menej bežné veci ako C100 fialová, C120 oranžová, C10 žltá.
Telo je v tmavom priehľadnom prevedení, zavádzacia páska je matná biela. Spoj s magnetickou páskou je pomerne precízny a presný, ale to nestačí na dobrú kvalitu celého výrobku.

Páska:
Toto je u Forward vždy záhada, ale na Nemeckom fóre mi bolo povedané že škrípajúce pásky v kazetách Forward by nemali byť od GreenCorpu, ale z neznámych cudzích zdrojov, inkriminované Philips FX Ferro od Forwardu vraj neobsahujú pásku GreenCorp, ale o tom inokedy.
Naša kazeta nehovorí nič o pôvode pásky, Japonské verzie Konica kde je kazeta Forward hovoria len všeobecne Made in China, čo ale môže platiť aj pre pásku.
Páska má tmavšiu hnedú farbu, totálne bezželezitý odtieň, stredne priesvitná.
Aj táto páska v nahrávke vykazovala lepenie a škrípanie, podrobnosti ďalej.
V porovnaní, páska Philips CD One od Forwardu s uvedeným GreenCorpom je svetlo hnedá a pekne železitá.

Kazetu som získal z HB KE 01/2017 za cenu 4€ čo je prijateľné.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 22.1.2017:
+2db, bias -12
Zvuk bol mierne slabší, hlboké podbiasovanie a stále to nie je na výškach celkom dobré. Aj pri nízkom výkone som mal pocit skreslenia basov. Poruchy na výškach sú len ako jemný dojem strapatosti typu jemne pokrčenej pásky. Občas nejaké zakolísanie azimutu, takže vôbec na mňa, ani na Akai neurobila dojem, o superferro sa nedá vôbec hovoriť.

Pioneer CT-S550S, 1.9.2019:
+2db, slabší zvuk, výškovo ako zdroj
BLE XD:
+3db totálne na hrane, takže len špičky, výšky ako zdroj v rámci možnosti kazety je to prijateľný výsledok.
Kalibrácia po inej kazete, Maxell UR 120 2002 USA:
+4db veľmi dobrý výkon, výškovo len nepatrne slabšie, veľmi pekný zvuk s dobrým vyvážením medzi ostrosťou a basovosťou.
Niekedy je cudzia kalibrácia lepšia v tom že oklameme automatiku a nedáme bias nadoraz tak aby presne sedel na zdroj, ale zvolíme kompromis, pri ručnej regulácii podľa chuti, pri automate musíme experimentovať s inými kazetami, občas sa to vyplatí.
Ja to zapisujem len z dôvodu že si to pamätá z predošlej kazety, takže zvedavosť pracuje. Decky vymažú kalibráciu po vložení kazety inej triedy než je kalibrácia s výnimkou dvojhláv Technics, tie vymažú okamžite po otvorení dvierok kazety.

Technics RS-AZ7, 1.9.2019:
+6db, slabšie výšky, ale nehrá to vôbec zle, také veľmi divoké
ATC:
+4db, výšky upravené na zdroj, nie je to super, ale hrá to v rámci možností, použiteľné

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup +4db, 1.9.2019:
+4db, výškovo je to veľmi tlmené
ATC:
+4db výšky upravené na zdroj, ale stále tomu niečo chýba, nekolíše to ani nedropuje, ale výkon je dosť na hrane

Technics RS-TR575MII, dvojhlava, vstup na +4db:
+4db ťažšie dosiahnuteľné, výrazne slabšie výšky, bez porúch a kolísania.

Aiwa CS-W320, rádiokazeťák s magnetom, 20.8.2023:
Veľmi dobrý zvuk na možnosti stroja, basovo mierne zvýraznený, výškovo vyvážený až mierne tlmenejší prednes.
Zvuk je celkovo o niečo lepší než na iných ferro kazetách, zaujímavé, že na veľkých deckoch to nie je citeľné.
Mazanie je úplné.

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby C NR,
Kalibrácia podľa Sony:
H: mimo rozsah / bias na minimum +1
L: mimo rozsah / malý level na maximum +2
Teda šlo nastaviť H na 0 a Level ostal +1, čo nevadí, rozdiel medzi zdrojom a páskou vo vybudení nebol.
Zvukovo povedzme si že ten prvý dojem bol dobrý, výšky ako zdroj, výkon v špičkách +4db, takže som nahrával priemerne na +2db a zvuk je klasicky prebasovaný na tomto decku, takže koľko spraví samotná páska s hrbom na grafe obalu je otázne.
Žiadne poruchy ani kolísanie, test dopadol dobre, pretočil som a šiel nahrávať.
V prvej štvrtine strany som postupne pociťoval pokles výšok oproti zdroju, do sykaviek sa začali zanášať sliny spevákov.
Poruchy stále žiadne ani po úseku so starými testami, na to sú najviac citlivé typy II a IV.
Ako sa to prehuplo do druhej polovice strany, výšok bolo čoraz menej, objavovali sa dlhodobejšie náhle výpadky výšok v ľavom, alebo pravom kanále, ono sa to niekoľko krát vystriedalo, krásne ostré eSká vokálov sa zmenili na pľuvajúce fľľľľ, fľľľ.
38minúta výšky už takmer žiadne.
41minúta sa začína objavovať pokšripávanie podobné starým Basf, ako mechanicky z hláv tak aj zanášaním do zvuku, prerušil som, vyčistil hlavy od slín spevákov a pokračoval, výšky sa vrátili jasne a páska došla do konca strany.
Ešte som zabudol zmieniť veľké tremolo, ktoré sa objavilo pri tom škrípaní a mierne zotrvalo aj po vyčistení.
Druhá strana začala zanášať asi až po piatich minútach s jemným poklesom výšok, ktorý sa do konca strany mierne zvýšil, ale nevyskytlo sa už škrípanie, ani tremolo. Podobne ako pred dvoma rokmi nahrávané dve kazety Victor RZ 60 od Forwardu sa to správalo aj tu, ale pri hraní na mechanike už nebol problém. Je dosť možné že zabehnutie by týmto pásom prospelo, ale záleží na závažnosti stavu rozkladu spojiva.

Záverom:
Túto kazetu nemôžem odporučiť na nahrávky, ale do poličky.
Dôvodom sú dva závažné problémy:
Neznáma páska, asi z Číny trpí rozkladom spojiva, ktoré sa prejavuje lepením a škrípaním, môže byť u rôznych kusov odlišné, od funkčnosti až po úplnú nefunkčnosť.
Druhý menej závažný dôvod sú nevystužené cievky, ako u Emtecov, ktoré majú tendenciu sa zdeformovať na vajcovitý tvar, čo poškodzuje pásku, ale v prípade náhradných dielov je tento problém riešiteľný, problém spojiva už ťažšie.
Napriek tomu zvyšok by bol celkom dobrý, stále máte funkčné telo kazety s komponentami relatívne dobrými, páska vo zvuku, ak by nezanášala, pri vhodnej kalibrácii na vybraných strojoch môže mať ten dojem efektu superferro, ale len mierny. Inak to vyzeralo zvukovo nádejne a popravde som túto kazetu nechcel vôbec tak skoro zaraďovať do nahrávok, ale páčil sa mi zvuk na aiwe, čo je veľmi nezvyklé, tak som si povedal že to risknem napriek riziku cievok a pásky.

Dodatky:
Počítadlo po jednej strane, s prerušením a čistením hláv 47:26
Otlaky svorky a lepky na druhej strane sú veľké, na pravidelných miestach je niekoľko prehybov, akoby bola páska zvlnená až naskladaná do seba, na posledných fotkách, čo robilo na začiatku strany B prerušovaný zvuk asi 2min a 48sek.
Páska zanáša priehľadnou zmesou, pretože žiadny biely ani hnedý oter nie je, na kladke je stopa po okrajoch pásky, že tam niečo prešlo.
Na mazacej hlave boli jemné čiarky ako škrabance, ale ipou sa to zotrelo, takže naozaj, asi tie sliny spevákov :D (teoreticky ak nahrám inštrumentál, hlavy sa nebudú zanášať :D)
Zdroj Dual CD 5150 RC (druhé CD často sekalo)
CD-R Maxell – CMC Magnetics Taiwan/China 97:26.66
Interné poznámky – CC 973, CD 991, 992
K sekaniu CD, zapol som na mechanike funkciu SmartBurn, napriek zvolenej rýchlosti 16x šla na plných 48x 😊
Takže po zápise som funkciu vypol a dúfam že už ma viac to nenapadne zapnúť :D
Prílohy
IMAG0180.JPG
IMAG0180.JPG (78.82 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0181.JPG
IMAG0181.JPG (88.3 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0410.JPG
IMAG0410.JPG (134.4 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0411.JPG
IMAG0411.JPG (97.06 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0412.JPG
IMAG0412.JPG (115.96 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0413.JPG
IMAG0413.JPG (121.31 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0414.JPG
IMAG0414.JPG (113.85 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0415.JPG
IMAG0415.JPG (87.29 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0416.JPG
IMAG0416.JPG (101.77 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0417.JPG
IMAG0417.JPG (70.43 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0419.JPG
IMAG0419.JPG (98.76 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0420.JPG
IMAG0420.JPG (82.76 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0421.JPG
IMAG0421.JPG (100.35 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0422.JPG
IMAG0422.JPG (77.97 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0423.JPG
IMAG0423.JPG (113.67 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0424.JPG
IMAG0424.JPG (124.92 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0425.JPG
IMAG0425.JPG (74.61 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0426.JPG
IMAG0426.JPG (96.66 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0427.JPG
IMAG0427.JPG (94.19 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0428.JPG
IMAG0428.JPG (98.84 KiB) 1853 zobrazení
kalibrácia na maximálny rozsah
kalibrácia na maximálny rozsah
IMAG0429.JPG (49.8 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0430.JPG
IMAG0430.JPG (70.46 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0431.JPG
IMAG0431.JPG (114.88 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0432.JPG
IMAG0432.JPG (115.13 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0433.JPG
IMAG0433.JPG (80.63 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0434.JPG
IMAG0434.JPG (77.97 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0436.JPG
IMAG0436.JPG (82.29 KiB) 1853 zobrazení
IMAG0437.JPG
IMAG0437.JPG (87.86 KiB) 1853 zobrazení
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3500
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Konice sa mi páčia ale na každú dobrú vlastnosť majú nachystanú jednu zlú. Ja viem, že v čase kedy kazety frčali to nebolo také markantné ale dnes skrátka si vždy pomyslím, že mohli tomu venovať viac kvalitných materiálov a konštrukčne tiež kúsok pridať. Pritom meno by to aj malo, zvukovo slušné, teda mne sa osvedčili. Booklet sa mi páči aj tie nálepky, cievky si mohli nechať.
Vzadu na fólii je inak uvedené, že sa hodí na záznam snímku dynamicky silného na stredoch a hĺbkach
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9663
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Nstar: ak by tam nebol ten rozklad spojiva s tým škrípaním, lepením a zanášaním hláv, tak by to bola celkom schopná páska, takto ju predbehnú zďaleka aj Emtec FEI :)
Konštrukčne stačilo zmeniť cievky, ako majú novšie Victor RZ China, medzi tými väčšími otvormi sú vystužovacie priečky, to by dosť pomohlo, ale nevadí
Alebo stačí ak by ostali pri Saehane ako OEM a bolo by lepšie.
A čo hovoríš na predošlé dva testy? asi nič pre teba predpokladám, aj keď Basf by mohla byť...
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3500
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Aj keď obe tie predošlé kazety sú pekne zachovalé, tak by som to ja už asi nejak nepoužíval. Nechal by som si to v zbierke. Test som samozrejme čítal, bavia ma aj tieto kazety ale to už je skôr taká zaujímavosť.
Používateľov profilový obrázok
AdmineR
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa AdmineR »

neviem prečo, no na značku Konica som vždy pozeral cez prsty (ako fotograf oblubujuci Kodak), mi Konica pripadala .... druhotriedne. Ako niečo, čo sa tvári na viac ako má.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 9663
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Nstar: hej ani som ich použiť veľmi nechcel, ale bol som zvedavý na Sony deck, dneska by som tú starú Basf uprednostnil pred Konicou :D

AdmineR: veď to písali na wiki niečo v zmysle, že aj keď sa Konica snažila, nikdy nedosiahla úspechu a kvality ako veľký výrobcovia filmov :D
Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"