Sony Whats´s up?... 46min rok 1985 Made in Japan
https://ez647.sk/cc/sony_whatsup.html
A ktorú farbu že budem nahrávať? no predsa všetky naraz!
- IMAG0259.JPG (134.8 KiB) 1870 zobrazení
Dneska som si pripravil veľký test štyroch rovnakých kaziet, bude tu teda neskutočne veľa fotiek, aj keď detaily samotnej pásky postačia z jednej kazety, keďže vo všetkých je rovnaká páska., Okrem mojej potreby nahrávania tu ukážem na podstatný fakt, ktorý som ešte neprezentoval takto rozsiahlo, a to aj jeden ročník jednej verzie kazety vo viacerých kusoch má počas rokov skladovania veľmi odlišné výsledky, ktoré detailne rozoberiem v teste na každom jednom decku až po konečnú fázu ostrej nahrávky.
Pokúsim sa to oddeliť nejakým farebným textom aby to bolo jasnejšie.
Extra model:
Sony ale aj iné veľké značky preferovali takzvané extra modely, farebné, detské, alebo vážne témy, čokoľvek čo ich napadlo. Najväčší rozmach takého typu kazety bol asi v druhej polovici 80tych rokoch spolu s veľkými cievkami a krátkymi dĺžkami C46. Samozrejme aj pred týmto obdobím aj po ňom boli rôzne šialené a limitované modely, ale asi nie tak veľa a prehnane šialené ako práve pre uvedené obdobie. Taktiež sa vyskytovali aj staré limitované kazety s obyčajnými cievkami aj v iných dĺžkach.
Sony mala pre roky 1985-1988 naozaj veľké množstvo typov.
Čo sa deje? ... O čo ide? ... Čo je? ...
Model uvedený cca v roku 1985 pre Japonský trh, ale vraj si našiel občas nejaké cesty aj do Európy, asi nie celkom oficiálne, ale hovorí sa že v niektorých krajinách bol k dostaniu.
Je to kolekcia kaziet HF-S výhradne v dĺžke C46 s veľkými cievkami v piatich farbách. Jeden kus sa mi trochu zatúlal a do zbierky sa nedostal, podľa vyjadrení zberateľov sa jedná o bežný problém že verzia tejto kazety v šedej farbe s červenými cievkami nie je bežne dostupná:
http://www.vintagecassettes.com/sony/so ... ge6027.jpg
Kazety teda využívajú osvedčené a obľúbené telo s veľkým oknom a typickou stredovou mrežou medzi cievkami, túto kombináciu som miloval, to bola moja láska Sony HF-S 90 1985, vďaka čomu som asi prepadol definitívne kazetám. Novšia generácia HF-S s bielymi cievkami mi prišla ako neskutočné nádherné osvieženie starej rady kde boli cievky sivé. Oranžová svorka tomu dodávala ten najväčší luxus.
Telo sa používalo cca od roku 1984-1987, minimálne v dvoch generáciách audio kaziet Sony, kým prišla inovovaná rada s veľkým oknom.
V danom období to boli super ferro kazety HF-S, HF-ES a pre Japoncov ešte modely HF-X a HF-Pro, kde sa už začal používať prvýkrát v histórii Sony vodiaci akože keramický blok, ešte skôr než existovala kazeta UX-Pro.
Pre typ II mala Sony využitie v prvej generácii pre kazety UCX a UCX-S a v novej generácii to boli UX, UX-S, UX-ES a UX-Pro, kde bol tento vodiaci blok prvýkrát v type II.
Japonci využitie tohto dizajnu obohatili ešte o rôzne dizajnové a zvláštne verzie, ako dnešná What´s up?, alebo "Do"
Metalky v tejto kazete neboli, resp. kazeta Metal-ES bola vylepšená a priehľadné okno prechádzalo dokola aj cez hrany kazety.
Priamo v tomto dizajne bola kazeta Metal-S, ktorá sa ale v prvých rokoch nedostala do Európy.
Telo kazety malo svoje kvality a vo výrobe sa striedali jednoduché prevedenia s kazetami, ktoré mali vnútorné nepriehľadné časti extra vystužené rebrami, čo bežne človek nevidel, pokiaľ kazetu neotvoril, výstuhu dostávali len tie najvyššie modely.
Veľké cievky:
Formát veľkých cievok vynašla TDK už v 70tych rokoch a postupne sa najväčší výrobcovia z Japonska na to chytali, ale Európskym to bolo totálne jedno, rovnako tak Americkým.
Sony prišla s veľkými cievkami spolu s týmto dizajnom kazety prvýkrát asi v rokoch 1984-1985, kde okrem limitiek to vkladali a navíjali na to pásky aj na bežné modely, ale vždy až od vyšších superferro, takmer nikdy nie v základnom prevedení kazety, to si nechali na limitky.
Dokonca aj HF-S 1985 bola ešte s malými cievkami a veľké použili až do HF-ES, ale od nasledujúceho ročníku už ich obsahovala aj HF-S, samozrejme všetko len výhradne pre Japonský trh.
Okrajovo som už spomenul dôvody a technické vymoženosti tohto riešenia vo vlákne kaziet C46.
Okrem toho veľké cievky mali vždy nejakú predlohu, teda mala by existovať takmer identická, alebo podobná verzia základnej malej cievky.
Sony malo svoje luxusné dierkované cievky s presným štýlom a vzorom so svorkou "C" v základe kaziet od roku 1985 až do konca výroby, ktoré boli kvalitné, pevné a pre mňa sa ich točenie v decku stalo symbolom hudby, bez ktorej by to proste nešlo a nikdy ani nemohlo začať.
Takže je jasné že to bola ideálna voľba pre veľké cievky vo firme, dierky sa zmenili na obrovské oká po obvode cievky, priečne vzory medzi otvormi ostali zachované a svorka ostala typu "C" ale je samozrejme inak tvarovaná, aby dobre sedela na veľký obvod cievky a menší polomer ohybu, preto ak by bol niekto múdry, tak naozaj svorky nikdy nie sú zameniteľné medzi veľkou a malou cievkou.
No aj keď TDK začala s veľkými cievkami, tak Sony má asi najviac evidovaných modelov takýchto kaziet u mňa.
Farebnosť? veď o Čo ide?...
Tento model sa vyžíval vo farebnosti a prevedení od bookletu cez nálepky, telá kaziet a cievky so svorkami samotnými.
Fólie kazety sú prevedené farebne, ale motív nie je prehnaný, aby bolo dobre vidieť na kazetu samotnú aj keď je zabalená, to bol taký ten štýl tej doby, ak ste chceli vedieť čo je v balení, nemuseli ste to nutne okamžite otvoriť a inak by predsa veľké cievky nevynikli že.
Booklety a nálepky sú tiež zladené v tomto duchu, na takom hrubom a drsnom papieri. Vnútra bookletov sú totálne farbou mimo, akoby inverzné prevedenie, je to šialené, ale na stránke u mňa to uvidíte najlepšie.
Samotné kazety majú sýte farby tela s čírym veľkým oknom, máme teda temnú modrú a zelenú, temnú ale výrazne sýtu červenú a veľmi jasnú žltú.
Naproti tomu farebnosť cievok je dosť odlišne pojatá a svorky zase tiež, tak nejako to celé má ladiť.
Modrá kazeta s bielymi cievkami a sivými svorkami, to je taký najlepšie stráviteľný základ, najbližšie k klasickým čiernym kazetám bez kričiacich prvkov.
Na temnej zelenej kazete žlté cievky priam kričia, doplnené o sivé svorky, alebo ak chcete bledomodré, aby nám to nesplývalo dokopy.
Červená kazeta má trochu fádne sivé cievky aj so svorkami, neviem ako to pasuje dokopy, je to mierne nudnejšie, ale aj vážnejšie, až na to červené telo?
V šialene jasnej žltej kazete sivé cievky pôsobia takmer temne (majú viac hnedý odtieň keď som to teraz sledoval pri pohybe, než tie v červenej kazete), zase s bledomodrou svorkou, teda kazeta je zvláštne fotogenická, alebo anti by som povedal, kazeta na fotkách svieti a stred je temný ako pohľad do neosvetlenej miestnosti s kúskom šera.
Sivá verzia ktorú nemám, by bola zaujímavá s tými jasnými červenými cievkami oproti fádnosti tela kazety.
No a kto má tape deck so stredovou lampou a dobrým výhľadom na kazetu, tak tento dizajn cievok z istých uhlov pôsobí efekte a stroboskopicky, je to proste úžasné sledovať, že potom už nechcete iné kazety vôbec používať.
Páska:
Kvalita pásky HF-S, ktoré je obohatená o kobalt je už dobre známa, ale 36rokov stará kazeta, zahrá ešte vôbec dobre? No poviem že výškovo a niektoré kusy aj kolísaním skôr sklamali, ale máme tu môj Sony deck, ten im dohovorí, takže to vezmem postupne ako budem nahrávať a možno si to premyslím a nenahrám všetko len na Sony, alebo?
Subjektívne testy starých kaziet po rokoch v porovnaní stavu medzi sebou:
Akai DX-57, 17.4.2016:
modrá: +4db bias -12
výkonovo to zvláda dobre, výškovo tiež, občas nejaký ten drop, ale hrá pomerne slušne
zelená: +4db bias -10
zvuk je dosť dobrý, bez porúch a kolísania, ale proste ten bias sa vždy nejako odlišuje medzi tými kazetami
červená: +4db bias -8
Zvukovo je odlišná v tom že ako na jedinej ľavý kanál je viac tlmený, samozrejme Akai a jeho opotrebovanie ale proste je to jedna kazeta zo štyroch a pritom sú technicky zhodné
žltá: +4db bias -8
parametre rovnaké, ale zvukový dojem je o niečo lepší, výšky sú viac precízne, zvuk je viac čistý, precízny, bez porúch, ostatné veci zhodné
Grafické testy z Akai na konci, s popisom o ktorú kazetu sa jedná.
Hodnoty pri vstupe signálu 0db:
160Hz
+1dB /
+1dB /
+0,5dB /
+1,5dB
10kHz -9dB všetky kazety
20kHz -20dB všetky kazety
takže rozdiel je hlavne vo výkone a v podaní výšok je to hlavne v detailoch
Pioneer CT-S550S, 23.8.2016:
modrá: +2db, špičky +4db výkon je horší a zvuk je výrazne ostrejší
BLE XD:
výkon ostal v špičkách na +4db, zvuk je výborný, len ten výkon je proste úplne inde než na niektorých kusoch, ale stále použiteľné
zelená: +4db, špičky +6db, zvuk je jemne ostrejší s prenikavými špičkami výšok
BLE XD:
+6db neskutočne dobrý zvuk, bez porúch a kolísania, je to proste úžasné
červená: +2db, výšky ako zdroj, zvuk je jemne slabší
BLE XD:
špičky +4db, zvuk je basovo mohutnejší, ale cez túto hranicu nie je vhodné ísť, inak je zvuk dosť schopný, vlastne výborný, výšková zhoda a veľká spokojnosť s podaním
žltá: +2db, špičky +4db, výšky ako zdroj, výkon slabší
BLE XD:
+4db, špičky +6db, neskutočné, zvukovo je to nádherné, výšky úžasné, výkon ako u tej zelenej, u ostatných sa to veľmi nehodí
vyzerá to tak že druhé strany kaziet budem skúšať nahrávať na tomto decku a prvú na Sony
Technics RS-AZ7, 5.6.2016:
modrá: 0db, je to také zvukovo okusané s jemným skreslením, ľavý kanál kolíše aj s výškami
zelená: ak do vstupu decku pustím -2db, tak z pásky ide +2db, zvuk je basovo mohutnejší, efekt posilnenia, výšky sú ale slabšie, ale nechápem ten veľký prepad a rozdiel zvuku oproti modrej verzii
červená: správa sa rovnako ako zelená, so slabšími výškami a efektom posilnenia
žltá: opätovne zhoda, jedine modrá verzia sa vzpierala a vybočuje z radu na tomto decku bez kalibrácie
ATC:
modrá: -2db, výšky dorovnané na zdroj, ale okusaný a poruchový zvuk na výškach, stále akoby pokrčená páska, nepoužiteľné
zelená: +2db, špičky +4db, výšky ako zdroj, bez skreslenia, použiteľné, trochu poruchy
červená: v podstate zhoda so zelenou
žltá: tiež zhoda s vyššie uvedeným, ale poruchy sú len vzácne
prečo kus v modrej kazete takto prepadol na tomto decku netuším
Technics RS-TR979, 10.5.2016:
modrá: +6db naplno, výšok ale dosť málo, bez poruchy a bez skreslenia
zelená: +6db, dokonca špičky +8db (vstup nahrávky na dvojhlave vždy nastavujem na +4db), výšky slabšie
červená: +6db, ale už berie do skreslenia, výšky slabšie, tragikomické je že efekt posilnenia funguje a skreslí zároveň v nahrávke
žltá: +6db naplno, taktiež špičky +8db, výšky slabšie
ATC:
modrá: +4db silne skreslené, ale výšky ako zdroj a žiadne poruchy, nutné budiť menej
zelená: +6db s jemným skreslením, výšky výborné bez porúch
červená: +4db, zdá sa že bez skreslenia, výšky ako zdroj, dojem že jemne kolíše stopa, a trošku dropuje
žltá: výsledok ako na zelenej, ale bez náznaku skreslenia
Technics RS-TR575MII:
modrá: +4db výšky stredne kvalitné
zelená: +4db, výškovo je skoro ako zdroj, výrazne kvalitnejšie než modrá
červená: +4db výškovo úplne excelentná až s údivom
žltá: výškovo veľmi slušné
Testy a ostrá nahrávka Sony TC-KE600S
modrá kazeta:
H: mimo rozsah
L: -2
nastaviť to šlo, ale nerovnomerne, podľa displeja stred na bias a +2dieliky na level, a to pritom bol bias nadoraz v mínuse a level asi štvrtinu v pluse aby som toho dosiahol, potom som ešte level zvýšil pre osvieženie celého spektra.
Výškovo to bolo jemne slabšie, ale celkom presné, no miestami mierne rozpité, poruchy a kolísanie neboli, resp poruchy v oblasti starých testov občas mierne.
Za to výkon je šialený, samo to ide na +6db a špičky +8db, basovosť a výkon je monumentálny, nahrávam teda asi +5db so špičkami +7db podľa potreby.
To že Sony má basový hrb na charaktere nahrávky, plus aj tá páska robí samotný basový hrb, tak zdroj oproti tomu znie, ako keď dáte volume o niečo dole, vypnete XBS a pridáte výšky.
Zvuk je nadmieru nadunený až to možno nie je pekné.
zelená kazeta:
H: mimo rozsah
L: -2
Kalibrácia je teda zhodná s modrou kazetou, zvukový charakter taktiež na tomto decku rovnaký, neskutočný bass a trochu tlmenejšie výšky. Nastavenia ideálnych parametrov kalibrácie tiež úplne zhodné, takže nedá sa nič robiť, lepšie to nebude a táto páska už nižší bias bez skreslenia na tomto decku nepojme. No ak to porovnám detailne, tak mi príde mierne výškovo lepšia než predošlá, ale viac necháva poruchových úsekov, hlavne na začiatku. Aj ten výkon som jej ubral nepatrne tak o 1db, nejako jej to nesvedčilo.
Počas písania týchto textov som si prečítal že Pioneer deck exceloval s týmito kazetami, budem nahrávať od tejto druhú stranu na Pioneer, zhrnutie až dole pod testami Sony.
červená kazeta:
H: mimo rozsah
L: -3
Doladiť to šlo ako predtým ak je bias 0 dielikov, tak výkon je +2 dieliky, ale tu je naozaj rozdiel, výkon tohto kusa kazety je slabší o nejaký ten db a level som teda musel pre kalibráciu zvýšiť viac než na predošlých. Nahrávam už len +4db so špičkami +6db, charakter zvuku zase nadmieru dunivý, výšky mierne slabšie, ale z tých troch je asi najlepšia s výškami. Poruchy opäť na vybraných miestach výraznejšie, inak dobré.
Aj v tomto prípade som sa rozhodol pre druhú stranu na decku Pioneer.
žltá kazeta:
H: mimo rozsah
L: -2
Tak tu sa kalibrácia dostala do normálu ostatných kusov, jedine červená verzia mala výkonový pokles. Zase teraz nahrávam cez +5db a že občas to nečakaný úder v skladbe vystrelí na +8db, to už sa nedá nič robiť, je to stráviteľné. Výškový pokles klasicky ako na ostatných, pri prehnane ostrých zvukoch a sykavkách je to rozpité. Poruchy na začiatku tiež boli.
Druhá strana aj teraz pôjde do Pioneeru.
dodatky nahrávok na Sony decku:
počítadlo po jednej strane:
24.01 /
24.03 /
24.07 /
24.08 - to je ďalší rozdiel medzi malými a veľkými cievkami, lepšia presnosť počítania pásky a odhadu zostávajúceho času. Odchýlka od reálu robí max. 30sekúd, kdežto na malých cievkach, ako v prípade včera na kazete That´s to bolo rozdiel asi 3,5min od reálu.
stav hláv: všetky pásky nechali nepatrný jemne hnedý okraj, ktorý bol lepšie vidieť až po prechodoch oboch strán.
Poruchy na konci: tu je to horšie, výpadky zvuku v celom spektre boli pomerne výrazné 30sekúnd až 2minúty pred koncom, a často krát pokrčený zvuk a poruchy aj na začiatku po spustení na strane B.
Páska je veľmi vlnitá pravidelne každých niekoľko cm, po otlakoch, priečne čiarky boli mierne až stredné. Tam to dosť trpí na zvuku ani veľké cievky to nezachránia.
dodatky nahrávok na Pioneer decku:
Všetky kazety som kalibroval extra, každý kus s BLE XD.
Nahrávky do +4db, s občasnou špičkou +6db, zvuk je nadmieru dobrý, výšky subjektívne lepšie než zdroj, celý charakter zvuku je výrazne lepší a oživený, subjektívne to kompletne hrá lepšie než samotné CD! Jemne nadvihnutá basovosť aj MOL a výšky. Nepostrehol som skreslenie na presykávaní, ani iné nedokonalosti, ale poruchy sa objavili na začiatku a konci pásky v podobnom duchu ako na decku Sony. Zvuk síce nie je nabudený až za roh ako na Sony, ale má výrazne prirodzenejší a sviežejší charakter. No a platí to pre všetky nahraté kusy tejto kazety, okrem modrej, ktorú som nahral celú na Sony.
Ako som už vo vlákne k tomuto decku spomínal, asi po hodine hrania začne silne kolísať ťah, čo je počuť vo zvuku, čím dlhšie pustený tým horšie, extra platí pre kazety TDK s ktorými sa nekamaráti.
Mal som pár tipov a dohadov vo vlákne k tomu decku, ale nie tak dávno vyšlo na youtube video od jedného pána, ktorý to mal ešte v horšom stave a presne tento model stroja, chyba má byť vraj v motore či ložisku, oprava, namazanie, alebo výmena, možno ešte regulačný obvod motora, neexperimentoval som s tým ešte, ale ak nejaká kazeta tomuto stroju dobre sadne ohľadne kalibrácie, tak nahrať maximálne jednu stranu a nechať ho vychladnúť. Teraz sa to striedanie decku Sony a Pioneer hodí, kým nahrám stranu A na Sony tak Pioneer je odpojený od siete a odpočíva.
počítadlo Pioneer po jednej strane:
24.32 /
23.57 /
23.58 - no ukazuje trochu rozdielne než Sony, ale aj tak dobre
Záverom:
Tak toto bol celkom masaker, ale nakoniec tie rozdiely neboli až tak veľké, len občas niečo vyskočilo a niektorým testovacím strojom sa tieto kazety veľmi nepáčili, že AZ7?
Sony mohol byť trochu lepšie stavaný, ale ak je sám kalibrovaný na HF-S tak mu toto nesadlo, buď naozaj stará páska alebo aj iné zloženie než je rok výroby stroja. Chce to viac porovnať s dobovými HF-S, čo je ale tiež problém, pretože Európske HF-S skončili po roku 1992, ale do budúcna počítam s alternatívami v podobe Sony CDIX I kde sa navíjala HF-S tuším až do ročníka 1999.
No a kazety do zbierky? rozhodne tieto sú veľmi zberateľské, ale škoda rozbaľovať, proste niekedy to je fakt náročné skalibrovať, a keď sa vám to podarí, tak poruchám a kolísaniam zvuku sa na koncoch a začiatkoch proste nevyhnete. Ale páska má extrémny výkonový potenciál, na výšky si už po tých rokoch budete musieť vziať pôžičku
Do budúcna by som také porovnanie opakoval, ale nemám vždy veľmi chuť nahrávať naraz niekoľko rovnakých kaziet, teraz to dobre sadlo, pretože sú krátke, ale kým poskladám ďalšie kompilácie asi to chvíľu potrvá, no keď budem stále každý deň niečo počúvať ono sa to nazberá, potom by som si dal napríklad porovnanie dvoch TDK IF 46, alebo troch Denon C46 tých obrázkových a pod.