Denon DX7 90min rok 1978 Made in Japan
https://ez647.sk/cc/denon_dx7.html
Túto kazetu som ponúkal na porovnanie so Scotch XSII, ktorá bola vlastne OEM novšia verzia Denonu DX7, ale nikto sa nevyjadril a to som sa pýtal dva krát, možno aj pretože by niekto povedal že ju aj tak nahrám, a naozaj som sa tak rozhodol, pretože jej kvalita v testoch bola veľmi zlá čo som pripisoval vysokému veku a radil som ju skôr k nepoužiteľným low end kusom v dnešnej dobe, ale pekne postupne.
Model DX7 a jeho predstavenie som už pomaly načal u kazety Scotch, test tu:
viewtopic.php?p=36481#p36481
Ako som sa tam vyjadril, DX7 bol v roku 1978 ako jediný typ II v ponuke firmy, používa dvojvrstvový FeCo pás. Až neskôr pribudol model DX8 a potom pri premenovaní modelovej rady sme už mali tri modely high HD6, HD7, HD8. Toľko v skratke z toho čo som písal k Denonovskej Scotch kazete.
Balenie:
v tejto dobe Denon používal pekne krásne ostré hranaté krabičky s čiernou polovicou, ako poctivé staré kazety vo svojej dobe , síce nemá logo Denona, ale má tie svoje typické šikmé čiary na čiernej polovici krabičky s logom Made in Japan.
Booklet je veľký sklápací typ J, na takom tom poctivom ozdobnom matnom papieri s miernymi 3D bodkami, miesta na popis je málo, lebo všetko zabrali rozsiahle technické informácie a grafy. Priložené sú aj jednoduché polepy. Na detaily bookletu sa môžte pozrieť v odkaze na web s touto kazetou hore.
Fólia je teda v tej dobe štandardná priesvitná, dneska sa väčšinou tieto fólie už rozpadajú v zbierkach ľudí, a ja som takto získal z tejto doby nepoužité, ale bez fólie kazety Denon DX5 a DX7
(kto by nevedel DX5 je typ III, svetová rarita FeCr z ferro+FeCo pásky, žiadny pravý chromdioxid, nikto na svete takú kazetu nevyrábal len Denon, ale test nebude, už som ju nahral
Telo:
ako som popisoval v teste Scotch, Denon telo s malým oknom používal v tej dobe pre celú modelovú radu od rozpočtovej ferro až po metal, a staršia (táto) verzia mala hlbšie vnorené okno a novšia ako v prípade Scotch mala trochu prepracovaný dizajn na modernejší (70te vs 80te roky
Má veľký štítok a zároveň necháva miesto na vlastný polep, trochu na štýl Maxellov pre tento ročník.
Cievky sú mierne zvláštne, skúšal som niečo na fotkách, ale je to príliš prepálené čierna vs biela, ale Denon osádzal do starých kusov buďto cievky podobné Sony (naozaj len podobné a robilo to mnoho Japonských výrobcov v tej dobe)
https://ez647.sk/cc/cievky/denon_dxm.JPG
Alebo ako v tomto prípade mal Denon úplne vlastný dizajn so svorkou C, takou viac hranatejšou než je obvykle:
https://ez647.sk/cc/cievky/denon78.JPG
https://ez647.sk/cc/cievky/denon78b.JPG
Ak poviete že som vám dal dva odkazy na dva rôzne dizajny, tak je to jedna cievka len fotka z oboch strán, totiž mnoho výrobcov v tej dobe riešilo cievky a ich dizajn tak že vyzerali rôzne z oboch strán. Dizajn bol často chaotický a veľmi neladil, pretože nemal s čím, v kazetách s malým oknom to bolo prakticky nepodstatné. TDK vtedy aspoň dávala červenú svorku, ktorá sa tam mihla pri pohybe čo ma fascinovalo, tu u Denonu ešte nič pestrofarebné. Ale napriek tejto zvláštnosti sa zdá že fungujú mimoriadne stabilne čo sledujem v decku Sony počas nahrávky prvej strany, uvidíme ako otlaky na konci.
Zavádzacia páska je predchodca klasiky Denon, teda Denon a Maxell mali najpestrejšie zavádzačky čo poznám, našinci vyznávali v tej dobe viacmenej celofarebné pásy čim značili dĺžku, ale Denon a Maxell to museli mať vyšperkované už od 70tych rokov.
Denon dodržal modrú schému pre C90, začiatok pri svorke ale ešte nemá to typické farebné šrafovanie, a prelep s magnetickou páskou je označený farebným pásom ešte len skromne. Inak klasika priečne modré čiarky.
Celkovo stará konštrukcia, cievky idú len mierne z tuha, na svoj vek to bola celkom schopná kazeta, aj keď by som povedal že Maxell v tej dobe mal ukážkovo hladký chod cievok, ale Denon toto potom dosť vylepšil a ich kazety šli krásne zľahka.
Páska:
O zložení FeCo a pokrytie modelov sme sa už bavili v nahrávke Scotch XS, teda dual layer, ale táto staršia má dosť odlišný vzhľad, povedal by som veľmi bledá sivá s stredne výrazným náznakom do hnedej, silnejšie pigmentačné mapky a celkový dojem matnejšieho povrchu pásu, čiastočne priesvitný proti svetlu. Toto by si človek s chromdioxidom pomýliť nemal.
Kazetu som získal v roku 2016.
Subjektívne testy:
Akai DX-57, 20.10.2016:
0db so skreslením, bias -8 a nestačí
Už priveľmi vysoký vek pásky, výkon je veľmi slabý, ako staré chromdioxidy, výšky ako zdroj nebudú aj keď sa na hlavu postavíte, aj na tri hlavy. Poruchy neboli, mal som zdanie že ľavý kanál občas dobre nedolieha, ale stále len zdanie, no všeobecne neviem na čo by šla táto kazeta použiť, ale bude to naozaj niečo veľmi slabé a nenáročné.
Graficky, subjektívny, test z Akai na konci, vykazuje oproti verzii Scotch XSII veľký pokles úrovne, 4 roky rozdiel medzi tými kazetami a spraví to neskutočne veľa, ale myslím si že Denon potom túto aj ostatné pásky veľmi vylepšil aby nezaostávali za inými Japonskými páskami, keďže v tej dobe už Maxell, Sony a TDK valcovali trh a Taiyo Yuden ešte len zvažoval či rozšíri svoje pôsobenie do ďalších oblastí výroby
hodnoty odvodené približne pri vstupe nahrávky 0db:
160Hz -2dB
10kHz -10dB
20kHz -20dB
Pioneer CT-S550S, 18.6.2018:
-2db s jemným skreslením, výšky slabšie
BLE XD:
0db so skreslením, vhodnejšie -2db, kupodivu naozaj veľmi čistý a bezporuchový zvuk ako na zdroji, kalibrácia je celkom rozumná
Nahrávka by prišla do úvahy, ale ešte nepredbiehajme.
Technics RS-AZ7, 26.10.2016:
+4db, výrazne slabšie výšky, ale bez porúch
ATC:
spadne na biase
Technics RS-TR979, 20.6.2018:
0db, výškovo celkom schopné, výkonovo ale nestačí, zvláštne že zvuk nie je skreslený, len oproti vstupu +4db je tento pokles a páska hrá na 0db
ATC:
0db s veľmi silným skreslením, výškovo je nejako prehnane silnejšia než zdroj, ale v núdzi je dobrá nahrávka na tomto stroji bez ATC
Technics RS-TR575MII:
0db so skreslením, ale výšky sú pomerne dobré
Test a ostrá na Sony TC-KE600S:
H: mimo rozsah / bias celkom dole +2dieliky
L: -4 až -5 dielikov kolíše / malý level na maximum +3 až +4 dieliky
teda po tých chromdioxidoch je toto celkom úspech, doladiť to zase nešlo presne, ale len tak že bias bol správne a level +1 dielik pri stave potenciometrov bias celkom dole a level plus polovica, po dojme zo zvuku som pridal level na max, výšky sa tým mierne zlepšili, pretože level zdvihne celé spektrum aj s výškami, tak reaguje aj biasová indikácia
Výškovo no neviem, myslel som že to bude zlé a zadropované, ale hrá to pekne, je tam menši pokles, ale ako som nahral celú stranu, tak som zistil že zvuk je proste nadmieru dobrý, výšky podľa typu skladby, niekde je cítiť veľmi malý pokles, niekde hrá naozaj ako zdroj, ale charakter zvuku je mierne odlišný, akoby niečo na pozadí so šumom čo neviem presne identifikovať, ale rozdiel je tak malý že treba pozorne sledovať pri prepínaní tape/source
výkonovo samozrejme že je slabšia, vhodné budiť max +2db, občasná špička +4db je prípustná
veľmi ma fascinuje to že na strane A som asi nepočul jedinú poruchu, ani na začiatku, ani na konci kazety, ani v oblasti starých testov, a na začiatku strany B jemné dropy asi 10sekúnd po spustení
ani jediný náznak zakolísania, čo ma fascinuje u tak starej pásky
páska má výškovú odozvu veľmi dobrú celú stranu bez zanášania a poklesov, a hlavne žiadne presykávanie, ani náznak, myslel som že mám ten Sony deck naozaj totálne v zlom stave, ale ak takto nahrá kazetu z roku 1978 ?!
Vokálna odozva stredných frekvencií má občas tendenciu skresliť len jemne akoby s dychom nestačila, ale jemnosť toho skreslenia podráždi len ľudí čo vyžadujú absolútnu dokonalosť. Vzhľadom k veku je toto excelentný výsledok, výškovo je bez skreslenia, na stredoch nepatrne a výkon treba veľmi krotiť aby neskreslili basy. Takže potreba použiť deck Pioneer odpadá.
Záverom, kazeta do zbierky určite, na nahrávky no prekvapila, ale len na jednom decku, občas nejaké snahy boli, ale výkon bol obmedzený a Sony deck je jediný čo ju bez ujmy nahrá až na +2db, pre vyznávačov nahrávok na 0db by bola použiteľná, ale stav môže všetko zmeniť, hlavne náročnosť kalibrácie, musel by si každý vyskúšať sám čo na jeho stroji táto kazeta dá.
Ale mám celkom silný dojem že v mnoho vlastnostiach, predčí nové modely HD7, na ktorých by som povedal že problémy s poruchami a kolísaním v horšom stave môžeme naraziť.
Ale ako som touto kazetou opovrhoval a odložil som ju na neurčito že neviem či ju niekedy nahrám kvalitne, tak ma to proste neskutočne teraz fascinuje.
dodatky:
stav počítadla po jednej strane: 46.03
poruchy na konci strany: nie
poruchy na začiatku strany B: asi 10sekúnd jemných dropov, žiadne kolísanie
stav hláv: opticky čisté, tu sa pozastavím, niektoré novšie Denony môžu vykazovať po rokoch zanášanie bielou hmotou, ale len niekoľko prvých prehratí, takže zaujímavé že
stav pásky, otlaky: priečne čiarky jemné až stredné v malom množstve, zvlnenie stredné výrazne len na niekoľkých miestach