Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10277
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Díky, a to som zvažoval Fuji FR Metal 60, ale0 tie som nahrával pred rokmi viac kusov, len som vtedy o tom ešte nepísal, ale možno bude aj to :D
Vtipné je že keby som mal kompiláciu na C90, chcel som TDK AR 90 1996, lebo je najnovšie vyrobená ARka, tak ma to celkom zaujímalo.
Ale That´s je perla čo sa mi tam objavila, keď som prechádzal obrázky updatov, perfektne to tam zapadlo
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3650
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

Tak TDK AR by tiež zapadla medzi špičku, hlavne zaujímavý ročník. Bolo by zaujímavé prečítať ako si počínala na rôznych strojoch.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10277
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Bolo by to zaujímavé, pretože je vyrobená v roku 1997 tá moja, takže najnovšia AR akú som kedy mal, ale asi si ešte počká, až dokončím nejaké testy, sa vrátim na nejaký čas k tým slabším kazetám, všetko záleží čo si za veci pripravím.
Ale tento víkend by som zase chcel pridať kazety do updatu, už mi prišiel nový balík a ešte ten predošlý nemám spravený :D
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10277
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Raks CD-X 90min čierna verzia s malým oknom, ročník 1990 Made in Turkey

Konečne po dlhšej dobe som sa pustil do testov kaziet a začínam pomaly (veľmi pomaly) doháňať testy kaziet, z updatov začiatku roku 2017.
Balík 01/2017 je kompletne pretestovaný na mojich strojoch, ako som mal vo zvyku predtým.
Je potrebné brať do úvahy dátum testov, ktoré uvediem k jednotlivým popisom.

Raks:
Vybral som pre mňa dizajnovo zaujímavejšiu kazetu Tureckého výrobcu Raks, ktorého tu veľmi často nenahrávam, aj keď minulé roky sa nejaké nahrávky vykonali, tak sa k tomu celkom rád vraciam.
Ponuka audiokaziet tejto firmy, resp. aj výrobcu začína pre nás zberateľov byť známa až od ročníku 1985, samozrejme nie je to tak dobre zmapované ako iné značky, takže môžu byť aj ďalšie modely a staršie verzie, než uvediem.
Od roku 1985 prišiel Raks s dvoma modelmi audiokaziet typu normal a jedným typom II, ktorý už vtedy používal FerroCobaltové alternatívne zloženie High Bias a chromdioxid sa nepotvrdil ani u novších kaziet, ani oná spolupráca, teda plnenie páskami Basf, čo moooožno bolo až naozaj pred koncom firmy, alebo len vo vybraných šaržiach a verziách? Naozaj o tom nemám stále dosť informácii.
Raks bol ale typický kopírovaním dizajnom iných značiek, takže v roku 1985 základný model ferro kopíroval dizajn Sony CHF a typ II taktiež Sony z tohto obdobia. Na superferro typu I v tom období sa dal na dizajn Ampex USA, kazety Raks High Dynamic I, ktorú som nahrával.
V roku 1988 inovoval dizajn, ktorý skvele dopĺňal kombinácie prvkov Basf, Maxell, TDK malých okien 80tych rokov, opäť poskytoval len tri modely kaziet, dve normal a jednu High bias.
Z vybraných som tu tiež nahral základný HD-X a High Bias HD-XII.
Od roku 1990 sa Raks naozaj prekonal a tento ročník bol najrozsiahlejším obdobím firmy s najviac modelmi audiokaziet v rôznych prevedeniach, a ďalšie roky to už len klesalo, teda tie novšie si nechám na inú príležitosť a pozrieme sa na to čo nám Raks uvaril za hostinu audiokaziet pre obdobie 1990, ktoré by sa dalo nazvať prelomovým.

1990:
Z typu I ponúka až 5modelov!
Z typu II len dva modely, ale to nevadí. Pozrieme sa len na typ normal.
Ferro typ I Raks 1990:
SX – rozpočtový model, občas môže byť aj OEM a každá jeho verzia môže byť v odlišnom prevedení dizajnu aj konštrukcie. Zdá sa že model do budúcna nahradili verziou zvanou DX, neskôr na RX.
ED-X je zrejme základný ferro model, čiastočne dosť rozšírený aj u nás, kto mal šťastie, kde výrobca tvrdí že používa častice zvané New SPM (Special Particle Morhology), u niektorých balení je tam doplnená aj informácia o nejakom HHP (High Holding Power) Systém spojiva s vysokou odolnosťou a výkonom. Model pokračoval aj v ročníku 1993 a v nasledujúcom ho premenovali na ED-S a v poslednom na SP1.
CD-X je niečo ako superferro v obyčajnej kazete, aspoň podľa hierarchie na obaloch a popisov to tak vyzerá. Ako zloženie uvádzajú Neporézny ferro oxid, niečo na štýl TDK AR, ale neporézne častice u superferro som videl pomerne často medzi výrobcami, aj napríklad u niektorých Maxell UDI Epitaxial.
Raks sa ešte chváli s nejakým RPM, čo je nejaká vraj zosilnená konštrukcia/zloženie nosného filmu. Potom nezabudli na ten HHP systém spojiva, ktorý ale nenazvali ako HHP, ale zlúčili to do tej RPM 😊 :D
Model už nepokračoval v ďalších ročníkoch, ale v priehľadnej kazete bol ako superferro pre poslednú generáciu model SP1s. No a potom je tu záhadný model AX, ktorý sa objavil v minimálne dvoch prevedeniach, na weboch píšu že je to rozpočet, ale pritom sa tvári ako základný či snáď lepší ferro, taký záhadný, žeby voľné pokračovanie?
Potom tu mám dve verzie superferro v lepšej kazete s veľkým oknom, kde sú zase rozdiely nie celkom jasné, okrem konštrukcie kazety, či sa líši aj páska samotná? Názvy vychádzajú z tých čo máme v základných prevedeniach:
ED-SX veľké okno, v popise hovoria len o kompletne novom zložení a niektorých predošlých prvkoch že sú vylepšené oproti ED-X základnej verzii a graf k tomu ukazuje taktiež mierne zlepšenia oproti ED-X, to je skoro akoby vyrobili viacero základných ferro pásov pre rôzne modely. Model pokračuje aj v nasledujúcom ročníku s veľkým oknom, až potom je zrušený.
CD-SX veľké okno, tu je naozaj prvýkrát zmienka o dvojvrstvovom nátere pásky, alebo nie? Presne sa hovorí: Dvojvrstvová páska s novým základným zložením s vylepšeným spojivom pre vyššiu nahrávaciu hustotu s plochou frekvenčnou odozvou a širokým dynamickým rozsahom. Model existoval len v tejto jedinej verzii a roku.
Potom tu máme ešte limitku Raks´n Roll v rôznych farebných prevedeniach, ktorá asi vychádza zo základnej pásky ED-X.

Dalo by sa povedať že je to s Raks v tomto roku obzvlášť pestré a kazetu ktorú som vybral patrí teda do superferro triedy, ale už je trochu zostarnutá.

Ešte jeden detail, Raks používal pre základné typy nové celopriehľadné telo kazety, ale v niektorých prípadoch a prevedeniach ostal pri starých oknách v čiernych prevedeniach, neviem či je to odlíšené rokom výroby, alebo sa robili súčasne, ale veľmi sa mi páčia.
Zatiaľ známe modely ktoré sa robili v malom okne aj v priehľadnej kazete sú ED-X, CD-X a SD-X.
No a práve toto prevedenie dneska nahrávam.

Dnešná kazeta, balenie:
Hranatá, hrubá krabička v jemne tmavom prevedení, hladký povrch aj po stranách, trojité stredovky, vzadu výrez pre nejaké logo, ale je prázdne. Poškodenie krabičky, že je vylomená jedna oska otvárania obalu, takže vždy vypadáva, čo je tiež celkom častý problém u kaziet.
Fólia je jednoduchá, celý dizajn je ladený v strieborno čiernej farbe, väčšina prednej strany je priesvitná s výhľadom na kazetu, ako už bolo u kaziet Raks napísané, nielen dizajn tela kazety sa kopíroval, ale tieto fólie rady 1990 majú mnoho inšpirácie od Sony rady 1988.
Novšie priehľadné prevedenie kazety je vložené do rovnakej fólie, len je tam logo doživotnej záruky 😊
Toto čierne prevedenie vyzerá mimoriadne dobre, niekoľko násobne viac sa mi páči v porovnaní s tou priehľadnou kazetou, na obale okrem základných informácii nájdeme aj marketingové info o krištáľovo čistom zvuku.
Zadná strana je s rozsiahlym popisom, ktorý som spomenul vyššie v texte k predstaveniu modelov, aj zmienený graf, hierarchia Raks je označená dvojako, tie akože priehľadné základné kazety, spolu s typom II, teda ED-X ►CD-X ► SD-X
A verzie s veľkým oknom majú zase samostatne vyznačenú hierarchiu, len na príslušných kazetách.
Booklet je veľký skladací typ J, kde je predná strana v jednoduchej grafike obalu, zase inšpirácia z iných kaziet, ako Sony HF a pod. predná strana s riadkami na popis rozdelená na dve single stránky a vnútorná s typickými štvorčekmi, čo asi tiež videli u Sony.
Nálepky sú jednoduché v bielej a sivej farbe aj s pridanými Master Copy a číslami. U Raks je trochu mrzuté, že ak si kúpite aj viac rovnakých kaziet, tak niekedy máte odlišné, priložené nálepky, akoby mali niekoľko základných šablón, ktoré potom náhodne vkladali do balení, samozrejme v priebehu rokov sa to mierne menilo, ale taká konzistentnosť, alebo príslušnosť, jedinečnosť modelu tam chýba.

Kazetové telo a komponenty:
Čierne telo a čierne cievky s jasným oknom, ako som už predstavoval pri nahrávkach starších verzií týchto kaziet, na odkazoch vyššie, kazeta kombinuje prvky dizajnu TDK, Maxell, Basf, keďže sa nejedná o čistú kópiu jednej značky, ale je to uvarený mix dizajnov, veľmi vkusne skombinovaný s elegantnými čiernymi cievkami s matnou svetlou potlačou, vyzerá to veľmi pekne.
Konštrukčne je tam niekoľko prvkov, ktoré ešte neboli doladené, napríklad absolútne duté cievky s malou I svorkou, ktoré sa síce ešte nedeformovali, asi kvalitnejší materiál, ale malá svorka bude mať svoje otlaky na páske.
Tmavé trecie fólie, sú krátke a nešťastne vyrezané okolo okienka, kde som sa u niektorých kusov stretol s drhnutím prečnievajúcich okrajov o cievky, čo robilo cvakavé a nepríjemné mechanické zvuky pri prevádzke.
Raks zrejme skopíroval aj dizajn pliešku prítlačného vankúšika, ktorý pripomína TDK, ale je viac svojský s menej oblými tvarmi. To je celkom pekné.
Zavádzacia páska je mliečna u týchto starých Raksov. Kazeta v tomto prevedení je vždy so skrutkami, až neskôr ich vypustili.

Páska:
Je stredne hnedá až tmavšia, menej železitá, má trochu pigmentačné vzory, ale je naozaj extrémne priesvitná skoro ako u TDK AR, či AD.
Na páske je jemná ryska na okraji, v celej dĺžke, aj mimo prechodu strojov, teda výrobná chyba, pri navíjaní, alebo podobne.
Zvuku to však nevadí.
Pri prvom prechode nahrávky prvej strany je bez oteru. U Raks zatiaľ nie sú známe prípady rozkladu spojiva, kde by bol biely prášok, alebo mechanické drhnutie, jedine pokles kvalít zvuku rokmi, ako je pokles výšok, alebo výkonu, čo je už dneska samozrejmosť, u Raks možno o niečo viac, podľa kusu a stavu.

Kazetu som získal ako som spomínal v balíku z Česka v 01/2017, cena 230KČ, čo je na dnešné pomery prijateľné.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 22.1.2017:
+2db, bias -12
Dosť slušný zvuk, len nižšie parametre, občasné špičky +4db sú prijateľné, pri hlbokom podbiasovaní sú výšky veľmi dobré, bez porúch a kolísania, pomerne príjemný zvuk.

Pioneer CT-S550S, 23.10.2023:
+2db z pásky pri vstupe +3dB do decku, mierne slabší a jemne ostrejší, ale pomerne príjemný zvuk
BLE XD:
+2db pri vstupe 0dB do decku, teda posilnenie Levelu po kalibrácii, ale príde mi to jemne skreslené, pritom samo skáče výkonovo aj viac veľmi zľahka, ale nie je to celkom dobre
Ostrosť výšok je veľmi dobrá, keby to nekreslilo bas, tak by to bolo super, ale jedna z mála kalibrácii čo tu proste nevyšla dobre.

Technics RS-AZ7, 21.8.2023:
+2db, špičky +4db, zvukovo je stále mierne nabudená nad zdrojom, basovejšia, bez porúch, ale výšky jemne tlmenejšie ako je zvykom na tomto decku
ATC:
0db, aj tak sa mi to občas zdá nečisté a mierne skreslené v basoch, výškovo veľmi jemne nad zdrojom, dolby C NR zahrá pekne, bez porúch a kolísania, až na skreslenie basov, je zvuk veľmi pekný v detailoch a výškach, len ten výkon sa tam derie nasilu, inak by to bolo veľmi dobré

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup na +4db, 8.9.2023:
+4db celkom nadupané, bez skreslenia, výškovo stredne slabšie
ATC:
+4db, občasná špička na +6db, výšková balada, basová dokonalosť, ukážková kalibrácia dokonalosti na takýto pás, kde trojhlavy zlyhávali

Technics RS-TR575MII dvojhlava, vstup na +4db, 24.10.2023:
+4db skáče posilnenie nad limit displeja s plnými basmi, excelentné výšky bez kalibrácie, bez porúch a kolísania, niekedy ma tie dvojhlavy neprestanú udivovať.

Aiwa CS-W320, rádiokazeťák s magnetom, 21.8.2023:
Dosť dobrý zvuk, nie je príliš ostrý príjemný
Mazanie úplné, trochu ostal zvlnený okraj pásky, hmm

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby C NR
Kalibrácia podľa Sony:
H: mimo rozsah / Bias na minimum +4
L: -6 / malý level na maximum +4
Aj keď sa to spočiatku nezdalo, kalibrácia má veľmi dobrý rozsah pre tento pás a nastaviť to šlo úplne presne, bez odchýliek a kolísania.
Bias šiel nadoraz dole, malý level len kúsok do plusu a dosiahol som zhody.
Zvuk sa mi pri tomto nastavení zdal dosť dobrý, že som nemusel dodatočne navyšovať level.
Výkonovo do +5db v poriadku, častejšie špičky +6db to už nedávalo, pre ostrú nahrávku som sa rozhodol budiť na +2db so špičkami +4db , bassy sú plné, bez náznaku skreslenia aj pri divokejších skladbách.
Výškovo je tam veľmi nepatrný pokles, ale záleží podľa skladby, niektoré zahrali lepšie, niektoré mali jemný pokles, celkovo je dojem veľmi dobrý, presykávanie na eSkách bolo len výnimočné pri agresívnejších skladbách. Celkový dojem je mimoriadne dobrý a celkový zvuk ju radí do mierne vyššej triedy ferro, ale možno už nie tak vysoké superferro ako výrobca pôvodne zamýšľal.
Kolísanie počas starých testov, mierny pokles výnimočne pravej strany, ktorý nebol skokový, ale nenápadný a veľmi jemný, na strane B sa to neprejavilo.
Použil som opäť nekonečný Dance Classics retro výber, kde s o dosť nudnejšie skladby a dávam ich na slabšie, alebo aj lepšie, ale zostarnuté pásky, ale Raks CD-X si s tým poradil skvele.
Za celú dĺžku pásu nebol oter, len náznak na kladke že niečo prešlo, kolísania minimálne, až na aféru s otlakmi po svorke.

Záverom:
Za cenu akú som ju vtedy kúpil ja, s kľudom odporúčam na nahrávky a testy, dneska to bude asi viacmenej zberateľská záležitosť, ale kazeta je na vybraných strojoch dobre použiteľná, ale celkom dosť náročná na kalibráciu, výšky jej nerobia taký problém ako správna citlivosť nastavenia výkonu a nízkych frekvencií, tam pohoreli kalibrácie Technics aj Pioneer, ale pri ručných je to slušné, na dvojhlavách kupodivu taktiež. Myslím žeby sa našiel stroj čo by vyhovel aj u vás. Mám len dojem, že ako pás zostarol, je problém nájsť rovnováhu správnej kalibrácie medzi výkonom a výškami, čo asi bude robiť tie vyššie zmienené problémy.
Po mechanickej stránke pás funguje skvele, kazeta relatívne tiež, aj keď u niektorých kusov môže drhnúť fólia na okrajoch, alebo duté cievky môžu mať občas ťažší chod, ale u týchto kaziet to nie je takým pravidlom ako u Emtec, alebo Číny.
V mojom odporúčaní ju vidím na trojku a teda zlatú strednú cestu po stránke zvuku a mechanickej kvality, ale je to môj extrémne subjektívny dojem :D

Dodatky:
Oter: len náznak na kladke že prešla páska.
Otlaky: začiatok strany A, veľké prehyby po svorke, výpadky zvuku asi dve minúty od spustenia.
Koniec strany A, začiatok B bez jediného náznaku zakolísania alebo poruchy, čo chválim, otlaky a bodky tam sú stredné, ale páska bola asi usadená dobre, kdežto začiatok bol asi veľmi nešťastný.
Koniec strany B, tie otlaky už boli miernejšie, asi treba viac prechodov aby sa to vyrovnalo.
Ja keď vkladám kazetu do decku prvý krát ako novú, pretočím asi 2min než začnem testovať, takže sa usadí voľnejšie a potom pri nahrávaní je ťah väčší, možno to nie je dobrý spôsob, ale aspoň viete čo všetko sa môže stať.
Počítadlo decku po jednej strane 47:41
Zdroj: Technics SL-PG570A
CD-RA Maxell XLII Music 80 by Ritek Taiwan, 97:15.17
Interné poznámky: CC 991, CD 995, 1001
Prílohy
IMAG0001.JPG
IMAG0001.JPG (101.48 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0002.JPG
IMAG0002.JPG (113.29 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0123.JPG
IMAG0123.JPG (140.57 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0124.JPG
IMAG0124.JPG (92.91 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0125.JPG
IMAG0125.JPG (133.36 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0126.JPG
IMAG0126.JPG (98.18 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0127.JPG
IMAG0127.JPG (113 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0128.JPG
IMAG0128.JPG (87.14 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0129.JPG
IMAG0129.JPG (82.73 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0130.JPG
IMAG0130.JPG (66.03 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0131.JPG
IMAG0131.JPG (100.95 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0132.JPG
IMAG0132.JPG (45.38 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0133.JPG
IMAG0133.JPG (84.08 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0134.JPG
IMAG0134.JPG (110.78 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0135.JPG
IMAG0135.JPG (122.7 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0136.JPG
IMAG0136.JPG (143.9 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0137.JPG
IMAG0137.JPG (95.88 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0138.JPG
IMAG0138.JPG (47.08 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0139.JPG
IMAG0139.JPG (64.18 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0140.JPG
IMAG0140.JPG (45.6 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0141.JPG
IMAG0141.JPG (147.91 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0142.JPG
IMAG0142.JPG (105.51 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0143.JPG
IMAG0143.JPG (81.98 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0144.JPG
IMAG0144.JPG (56.58 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0325.JPG
IMAG0325.JPG (132.66 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0326.JPG
IMAG0326.JPG (108 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0327.JPG
IMAG0327.JPG (117.86 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0328.JPG
IMAG0328.JPG (83.57 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0329.JPG
IMAG0329.JPG (78.87 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0330.JPG
IMAG0330.JPG (79.37 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0331.JPG
IMAG0331.JPG (66.38 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0332.JPG
IMAG0332.JPG (62.41 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0333.JPG
IMAG0333.JPG (60.39 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0334.JPG
IMAG0334.JPG (80.75 KiB) 2227 zobrazení
IMAG0335.JPG
IMAG0335.JPG (65.92 KiB) 2227 zobrazení
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10277
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Memorex MRXI S 90min ročník 1988 Európsky trh, Made in Korea by Saehan

Na menej záživné kompilácie mám v pláne použiť niekoľko slabších kaziet z balíčka 01/2017, minule to bola Raks CD-X black, teraz táto Memorex od Saehanu, verzia určená pre Európu. Na lepšie kompilácie, kde som chcel pôvodne poslednú TDK AR si ešte budem(e) musieť počkať.

Memorex mal zrejme v USA veľké úspechy s kazetami, preto sa snažil expandovať aj do Európy a podľa zberateľských webov tomu tak bolo už od konca 70tych rokov.
Okrem niektorých novších kaziet Memorex som nahrával raz aj jednu vyrobenú firmou Tandy v USA, kde som sa snažil urobiť prehľad a poriadok v modeloch a zloženiach, ale nie veľmi sa mi to podarilo a výsledkom bol ešte väčší bordel než som si pôvodne myslel.

Memorex mal proste v obľube stále meniť názvy modelov a spôsobovať tak zákazníkovi neustále guľášové orgie, pre tých čo to psychicky nevydržali tu boli veľké Japonské značky 😊

Pozrime sa teda znovu na web vintagecassettes, čo nám ponúka z triedy normal pre ročník 1987-1988
Sú tam len dve kazety ferro, základná dBS je od SKC a akože vyššia dnešná MRXI S je od Saehanu, v každom prípade sú obe Kórejské.
Pre USA líniu typu ferro v tomto období
Tu máme taktiež dBS od SKC, ale v celopriehľadnej verzii so žltými komponentmi a akože vyššia ferro sa volá len MRX I bez toho Erópskeho eSka, a podľa obrázku sa jedná o pôvodný USA výrobok Memorex-Tandy.
Okrem modelového bordelu, tu máme aj bordel v tom že síce Memorex nakupoval prevažne kazety SKC a Saehan, ale naozaj podľa šarže to môže byť veľmi odlišné a môžu sa teda vo vašom kúpenom balení objaviť naozaj kazety od rôznych „zaujímavých“ výrobcov.
K samotnému modelu MRXI S, ktorý mám u seba na stránke, je zatiaľ k nahliadnutiu len dvojica kaziet, kde staršia verzia od dnešnej prezentovanej je vlastne výrobkom Čínskeho Forwardu s neznámou páskou.
Takže pravdy o zložení a kvalite, či triede konkrétnej kazety sa vlastne nedopátrate, len sa hierarchicky tvária že je táto rada MRX vyššie, ale inak žiadne ďalšie indície a detaily nenájdete.

Takže sa môžeme pustiť rovno do pitvy balenia dnešnej kazety, či sa nám odhalí niečo viac, čo som pri prvom pozretí prehliadol.
Balenie:
Kazety od Saehanu, aj táto Memorex je typicky v hranatej, čírej, svetlej krabičke s trojzubými stredovkami a jemným vrúbkovaním po bokoch obalu, žiadne logo, ale vyzerá veľmi pekne, hladko a čisto.
Fólia má taký typický Memorexovský vzhľad, model ladený do zmesi čiernej, bielej a červenej, ktorá je najvýraznejšia, z veľkej časti vidíme na kazetu cez fóliu a vďaka potlači okna je ťažké na prvý pohľad rozoznať že je to Saehan.
Predná strana hovorí okrem základných informácií, aj marketingové keci typu Premium Normal Bias Tape, rozšírený rozsah, vylepšený výstup. No tak prvá istota je že hierarchicky ju výrobca posúva do triedy superferro.
Zadná strana je len čierny rámček fólie s čiarovým kódom, ostatné je len priesvitná fólia, kde vidíme všetok text priamo z bookletu.
V tom texte nám marketing pokračuje a hovorí o vynikajúcom maximálnom výstupe nízkych frekvencií, ideálna kazeta pre všetky kazetové magnetofóny, veľmi nízke skreslenie a precízny kazetový mechanizmus. No myslím že je tento text rovnaký, bezohľadu na skutočného výrobcu kazety, ale to nie je prekvapením.
Balenie a zadná strana neobsahuje žiadne ďalšie informácie o skutočnom zložení pásky, ani technické veci, ani grafy, ani pôvod výrobku. Sú tam len adresy na firmu Memorex, kde sa vo veľkom hovorí o USA aj o firme Memtek ako o jej produktoch. To je tiež častým zavádzajúcim faktom pre zberateľov a predajcov, ktorý si iste myslia že je to výrobok Memorexu, alebo Memteku USA.
Booklet je krátky typ J, graficky vôbec, absolútne neladí s modelom a balením, je v sivo bielej farbe, kde je predná strana s uvedeným popisom a vnútorná s čiernou potlačou s riadkami na vlastný text.
Nálepky sa nedodávajú, nakoľko je kazeta vybavená celoplošným polepom.

Kazeta:
Telo kazety je s malým oknom, jedná sa o typický starší typ firmy Saehan, videný v mnohých iných kazetách, ako staré Fuji DR, mnoho kaziet Samsung, OEM produktov. Absolútne zavádzajúci je aj fakt že totožný, alebo takmer totožný dizajn tela kazety obsahujú aj kazety výrobcu SNC Japan, ale sú tam mierne odlišnosti a rozdiel v cievkach, ale sám v tom nemám stále jasno a nemajú to ani znalci na zahraničných fórach, preto je občas rozoznanie ťažšie, hlavne u starších kaziet, ak je uvedené Made in Japan, tak je to na zváženie, hlavne u značiek ako National, JVC, dokonca niektoré staršie šarže Fuji DR.
V tomto prípade sa však jedná o Saehan s istotou, aj vďaka cievkam.
(veľký odkaz na tieto telá Saehan a SNC vo viacerých prevedeniach )
Takže telo kazety má typický celoplošný polep, po obvode a na vodiacej časti sú typické obdĺžniky. To čo je netypické pre tento typ tela, je na prianie zákazníka Memorex potlač priamo na malom okne so striebornou stupnicou a nápisom MEMOREX, kde som si celkom istý, že tomu chceli dať dobový luxus lepších značiek ako bolo v druhej polovici 90tych rokov veľmi obľúbené a robil to takmer každý, Maxell, Basf, TDK síce bez loga, ale krásna stupnica na okne vytlačená bola, aj Raks sa pripojil do tejto skupiny na chvíľu.
Memorex si to nechal tlačiť práve u výrobcov Saehan a SKC, ale nie u všetkých kaziet a pod. to riešila aj sesterská značka Realistic s ich kazetami Supertape.
Celoplošná samolepka graficky pekne dopĺňa dizajn fólie, booklet je úplne vzdialený.
Cievky sú použité s veľkou svorkou C s tým štvorčekovaným dizajnom, ako sme zvyknutý na kazety Saehan a OEM verzie z novších celopriehľadných generácií. Myslím že malý typ okna v tejto kazete už boli len dozvuky výrobcu, alebo prianie zákazníka a veľmi často v nich tieto nové cievky nenájdete.
Kazeta obsahuje tmavé trecie fólie, klasický prítlačný vankúš s úzkou plsťou, zavádzacia páska má hrubé šikmé čiary. U Saehan sú trochu sprehádzané farby značenia, kde C90 zvykli dávať červenou a C60 v tej dobe boli bez značenia. Samozrejme behom rokov sa to menilo, nie len farby, ale aj grafika.

Páska:
Táto je svetlo hnedá s pomerne bledým hnedým odtieňom, železitosť pomerne chýba, priesvitnosť je stredná až mierne väčšia, inak je čistá, bez optických porúch, bez prachu, bez povlaku, zdá sa byť v poriadku.
O zložení Saehan pásov sa nevie prakticky nič, len všeobecné informácie, oni sa s tým nikdy nechválili na obaloch, ani ako výrobca.
Z triedy normal okrem základnej ferro, vyrábal aj sueprferro, kde neviem či je tam prítomnosť kobaltu, alebo sa jedná len o vylepšený oxid železa. U nových audiokaziet Saehan SA, Chorus sú lepšie zvukové výsledky, ale nie až tak ako u veľkých výrobcov, kde sa Kobalt priamo uvádza. V tejto starej generácii to mohlo byť obdobné, ale taktiež mám pocit že Saehan vyrábal množstvo druhov a prevedení aj v základnej kvalite ferro pásky, ale je v tom chaos, nie je to nijako definované, ani vytriedené, nakoľko aj u samotnej značky Saehan je výrobca schopný mať aj 5modelov ferro a jeden superferro a každý ročník meniť kompletne názvy modelov a potom sa k ním aj vrátiť a miešať to so značkou Samsung, pod ktorú Saehan patril.

Kazetu som získal ako som spomínal v balíku z Česka v 01/2017, cena 170KČ, čo je na dnešné pomery viac než prijateľné.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 22.1.2017:
+2db, bias -12
Aj keď kvalita netrhá uši, ale počúvať sa to dá, ani pri hlbokom podbiasovaní, sa úrovne zdroja výšok nedočkáme, ale je to stále dosť dobré, výkonovo sa to dá, boli aj horšie pásky, +2db sú ešte pomerne slušné.
Poruchy a kolísanie sa nevyskytli, čo dáva páske veľké nádeje na použitie.
Aj keď Akai nepoškodil pásku po teste, tak sa objavilo v pravidelných intervaloch jemné zvlnenie okraju pásky, ale aj v oblastiach mimo prechod tape decku, teda výrobná, alebo skladovacia vada.

Pioneer CT-S550S, 23.10.2023:
-1db pri vstupe signálu +4db, zvuk slabší, citlivejší na skreslenie, výšky len nepatrne tlmenejšie od zdroja
BLE XD:
+4db v špičkách pri vstupe +3db, zvuk je dosť dobrý v basoch aj výškach na nerozoznanie od zdroja, kolísanie pásu nie je, takže nahrávka je tu veľmi vhodná s kalibráciou

Technics RS-AZ7, 21.8.2023:
+4db, výškovo jemne tlmenejšie, dolby C sa ešte dá použiť, ľavý kanál o 2dB dole, inak zvuk je úrovňou ako zdroj
ATC:
-4db, špičky -2db, na nule chrčí ako silno prebudený zosilňovač
Výškovo sa to snažilo nasilu vyrovnať, aj pokles ľavého kanála, ale je to veľmi zlé, pretože teraz je pravý kanál o 4dB slabší a bez výšok a ľavý je výškovo nadhodnotený, zvukovo je to absolútne nepoužiteľné a ja stále nechápem, prečo tu ATC dôjde k takým nevhodným záverom

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup na +4db, 8.9.2023:
+4db v špičkách, zvuk je tlmenejší, len náznak výšok
ATC:
+4db na hrane, výškovo je to veľmi ostré, veľmi vhodné na nahrávku, aj keď mám občas pocit jemných dropov v pozadí, ale asi to bude dobre, z tej kazety tu už viac nedostanem

Technics RS-TR575MII dvojhlava, vstup na +4db:
+4db zľahka vybuditeľné, výškovo dobré aj s dolby C, bez porúch a kolísania

Aiwa CS-W320, rádiokazeťák s magnetom, 21.8.2023:
Celkom dobrý, vyvážený zvuk, jemne ostrejší, takže pohoda na klasickú normal kazetu
Mazanie je úplné

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby C NR
Kalibrácia podľa Sony:
H: mimo rozsah / bias na minimum +1
L: -6 / malý level na maximum +3
Toto nastaviť presne samozrejme nejde, vždy ak je bias 0, tak level je +2, inak to klesá celé. Ono to zase toľko nevadí vo výsledku.
Výkonovo je vhodné neprekračovať +2dB, samozrejme veľmi vzácne špičky vyššie to pojme, ale radšej nie, podľa typu hudby samozrejme.
Nahrávam teda 0dB so špičkami +2db a po tejto stránke je to veľmi dobré.
Výškovo je to mierne tlmenejšie aj pri minimálnom biase, je cítiť, že zdroja to nedosiahne, ale nechýba veľa, dokonca s dolby je to dobré, aj keď na druhej strane je ten pokles ešte o kúsok výraznejší. Rozpitie na sykavkách tam je, ale nie pri každej skladbe, hlavne je to aj o tej kalibrácii a výkone, ak sa príliš tlačí na silu do plusu, skreslenie brutálne narastá a sliny spevákom tečú rovno do mikrofónu, takto pri 0dB je to dosť vyvážené.
Celkový zvuk je príjemný, oproti zdroju je nárast na páske asi +1dB kvôli kalibrácii, prehnaný basový prejav decku Sony je na tejto páske zvýraznený len veľmi mierne, neagresívne.
Čo sa týka porúch a kolísania, je na tom páska veľmi dobre. Počas starých testov sa nevyskytol jediný náznak poruchy, ani zakolísanie.
Začiatky a konce pásu áno, na oboch koncoch asi 30-60sekúnd stredných porúch, či výpadkov zvuku po otlakoch svorky a zlepenia zavádzacej pásky.
Chod mechaniky je ľahký, kľudný a tichý, cievky sa nevlnia, idú takmer dokonale, myslím že sa jedná o tie poctivejšie Saehan produkty v časoch najväčšej slávy a kvality firmy.
Oter po prvej strane sa na hlavách neobjavil, na kladke bol jemný hnedý náznak po okrajoch pásu.

Záverom:
Memorex sú vždy komplikované aj pre zberateľa, ale rozhodne zberateľská kazeta nekonečnej pestrosti (chaosu) Memorexu. Na nahrávky je to trochu na premyslenie, mechanicky nedrhne, neškrípe, teoreticky takmer nezanáša, zvukovo to nie je ideál, je mu ale blízko, ak to je reálne superferro a nie len na obale, tak už trochu zostarla, treba dobre kalibrovať a výškovo tiež nedosiahne úplnej zhody, ale rozhodne je použiteľná a to podstatne lepšie než mnoho súčasných nových kaziet.
Hodnotil by som ju mechanicky na dvojku a zvukovo na trojku. Stojí za vyskúšanie.

Dodatky:
Čas počítadla decku po prvej strane je 46:53
Otlaky stredné až väčšie, na strane B aj jemné zvlnenie pásky.
Zdroj: Technics SL-PG570A
CD-RA Maxell XLII Audio by Ritek Taiwan, 97:15.17, zápis Optiarc BD-5300S 16x
Interné poznámky: CC 989, CD 1001, 1002
Prílohy
IMAG0252.JPG
IMAG0252.JPG (112.58 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0253.JPG
IMAG0253.JPG (100.13 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0254.JPG
IMAG0254.JPG (121.13 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0255.JPG
IMAG0255.JPG (126.47 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0256.JPG
IMAG0256.JPG (140.05 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0257.JPG
IMAG0257.JPG (134.3 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0258.JPG
IMAG0258.JPG (105.63 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0259.JPG
IMAG0259.JPG (108.07 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0260.JPG
IMAG0260.JPG (87.37 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0261.JPG
IMAG0261.JPG (74.97 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0262.JPG
IMAG0262.JPG (58.76 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0263.JPG
IMAG0263.JPG (86.21 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0264.JPG
IMAG0264.JPG (97.64 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0265.JPG
IMAG0265.JPG (138.25 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0266.JPG
IMAG0266.JPG (40.3 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0267.JPG
IMAG0267.JPG (71.69 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0268.JPG
IMAG0268.JPG (44.18 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0269.JPG
IMAG0269.JPG (134.19 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0270.JPG
IMAG0270.JPG (111.15 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0271.JPG
IMAG0271.JPG (79.79 KiB) 1993 zobrazení
IMAG0272.JPG
IMAG0272.JPG (75.66 KiB) 1993 zobrazení
memorex_mrxis9088saehan.png
memorex_mrxis9088saehans.png
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10277
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Basf ferro super LH 90min ročník 1977, vyrobená dňa 337 roku 1980 Made in Germany

Na odkaze sa jedná o veľko oknovú verziu.

Už som tu v minulosti nahrával zelené vyššie verzie ferro super LH I v prevedení C90 ako použitá a poškodená, predtým aj verziu C120.

Kazetu som zaradil medzi lowend nahrávky, aj keď sa pôvodne samozrejme jedná o superferro, ale po toľkých rokoch, vieme že Basf má isté problémy, okrem rizika typického škrípania, je tu aj pomerne veľký pokles výšok, no výkon ostal.

Basf a ferro super:
V tejto starej generácii Basf ponúkal dve verzie superferro kaziet a to v červenom a zelenom prevedení, aj keď by sa to nemuselo zdať, tak by sa malo jednať o dve odlišné pásky, hovorilo sa niečo o požiadavkách zákazníkov a ďalších veciach, ktoré si presne nespomínam, len to že rozhodne sa jednalo o dve odlišné zloženia a písalo sa aj o veľmi odlišných receptoch v priebehu rokov.
V podstate by som mohol skopírovať časť textu z odkazov vyššie:
"Vraj neobsahujú kobalt, ale ešte len veľmi jemný oxid železitý, dodávateľ pigmentu bol Pfizer.
Tak toto som napísal do vlákna C120 k tejto kazete, a zároveň som sa dočítal že to platilo pre kazety červenej verzie ferro super LH do roku 1975cca, a táto by už mala mať kobalt. Takže tak či onak, nech žije chaos a vyberte si čo sa vám páči, všetky info sú aj tak dohady a šumy, nič oficiálne potvrdené nikdy nebude, ale aspoň je o čom čítať a premýšľať.“
To či aj táto už má kobalt je otázne, ale asi sa prikloním podľa kvality a zvukových výsledkov, že toto je tá ľahšia verzia s lepším oxidom železa a novšie zelené budú asi kobaltové, aj keď ktovie ...
Červená verzia:
Podľa vintagecassettes.com Basf prišiel s červeným modelom, vtedy ako LH Super už v roku 1974 a neskôr sa jeho názov zmenil na ferro super LH, teda posledná červená verzia bola práve naša dnešná kazeta ročníku 1977, ktorá sa vyrábala v tomto prevedení asi až do začiatku 80tych rokov.
Zelená verzia:
So zelenou verziou pod názvom ferro super LH I prišiel Basf práve v tomto ročníku 1977, takže jednu generáciu obe kazety existovali súbežne a vyzerá to tak, že Basf zmenila recept k lepšiemu a svoje superferro si potrebovali oddeliť aj farebne aj zmenou názvu modelu.
Zelená verzia sa teda vyrába približne do polovice 80tych rokov v najrôznejších prevedeniach fólii a štítkov s rôznymi drobnými aj väčšími rozdielmi dizajnu.
Od roku 1985cca nahradzuje klasický zelený model už nová rada nazvaná LH Maxima I, s ktorou prišla aj nová rada ultra ferro kazety LH Maxima XI, kde už sa hovorí vyslovene o kobalte u tej vyššej dokonca o dvojvrstvovom nátere magnetickej vrstvy.
Teda z hľadiska rozdelenia a hierarchie to nie je až tak komplikované, pokiaľ nezapojíte do toho Americký a Japonský trh, kde sa často objavovali modely s inými názvami, ale pritom sa jednalo o totožné pásky, takže toto si necháme na inokedy.
Pre zberateľov sa jedná hlavne o obdobie do roku 1985, kedy sa jeden model mohol objaviť naozaj v rôznych prevedeniach štítkov.
Na Nemeckom fóre majú na to extra vypestovanú citlivosť, na detaily štítkov a prevedení.
Takže v podstate nahrávam, dalo by sa povedať poslednú generáciu červenej superferro verzie. Mám trochu obavy, lebo staršie generácie červenej LH super mali problémy so škrípaním pásky, u zelenej som sa s tým stretával zatiaľ len vzácnejšie. U tejto ešte neviem, už som mal od Romana jednu staršiu a potom aj presne túto ako použité a myslím že škrípala len tá staršia, uvidíme....

Balenie:
Hranatá krabička s čiernou polovicou, je síce hranatá, ale Basf od istej doby len jemne zaoblil hrany, aby nerezala do rúk, je to veľmi príjemne navrhnuté a vyrobené.
Tento ročník sa ešte balil len do priesvitnej fólie.
Booklet je krátky typ J, samozrejme od šarže záleží čo získate, pre pestrosť a rôznorodosť týchto Basf kaziet z tohto obdobia.
Graficky sa mi z týchto starých typov páči tento ročník asi najviac, jednoduché a výstižné s tým čiernym pozadím a farebným rozlíšením modelov, aj keď pre tento model je zvolená typická červená farba ako u iných výrobcov je bežné pre základný ferro typ, Basf tu pre základ zvolil oranžovú.
Obal ešte neobsahuje veľa technických údajov, teda takmer žiadne sa tu nedozvieme, okrem základu, tak samozrejme tu je logo SM mechanizmu, aj to že pás považujú za triedu Low Noise – Super High Output.
Vnútorná strana je čiernobiela s riadkami na popis. Nálepky sa nedodávajú, ešte dlhú dobu po tejto kazete nie.

Kazeta:
Typická Basf s veľkým dlhým oknom staršej generácie s vodiacimi SM lištami, cievky sú ten dutý typ s mohutnejšou výstuhou okolo svorky. Cievky sa napriek tomu už jemne vlnia, ale to je nič oproti novým Emtec.
Celoplošný polep pre Basf typicky necháva len veľký výrez v strede okolo okna, ale prechod okna a zvyšku tela kazety je precízne zakrytý.
Horná časť je biela s plochou pre popis a zvyšok je červený s čiernym textom. Ako môžete vidieť u zvyšných kaziet s malým oknom, že grafika nálepky je mierne odlišná, čo si človek neuvedomí hneď, ale keď má tie kazety takto pokope, rozdiely sú jasné.
Kazeta je s čiernymi skrutkami s hlavičkou pre plochý skrutkovač.
Zavádzacia páska je jemne namodralá, doba keď Basf odlišoval poctivo dĺžky pásu rozdielnou farbou zavádzačky.
Chod je mimoriadne ľahký, ale je mierne mechanicky hlučný, taký šúchavý zvuk.

Páska:
Je svetlo hnedá, ale nie tak extréme železitá ako typ LH, lesklá, ale má na sebe už pigmentačnú štruktúru, v podobe fľakov a pozdĺžnych rýh, pomerne výrazne presvitá.

Kazeta je z balíka z ČR 01/2017, cena 350KC, čo už bola mierne vyššia, zberateľská v tej dobe, nakoľko sa jedná o pomerne žiadané kusy do zbierky.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 22.1.2017:
+4db, bias -12
Bias je mimo rozsah, výšky nestačia, ale výkon je pomerne silný, v špičkách až +6db. Bez porúch a kolísania.

Pioneer CT-550S, 23.10.2023:
+2db pri vstupe signálu do decku +4db, výškovo je to pomerne tlmené
BLE XD:
+2db pri totožnom vstupe, výškovo je to vyrovnané, ale je cítiť, že ten basový prejav je budený mierne násilnejšie než je vhodné, je to skoro dobré, poruchy nie sú, snaha je naozaj veľká, ale proste ten dojem že ťahá do skreslenia tam je

Technics RS-AZ7, 20.8.2023:
+4db, občasná špička +6db, výšky veľmi tlmené, ale výstup z pásky je o +4db silnejší než vstup do zdroja a veľmi mohutne prebasovaný
ATC:
-2db, špičky 0db, výšky sú viac zvýraznené než je na zdroji, dolby C to ešte umocňuje, viac precinkané, výrazne podbiasované, bez porúch a kolísania, no stále silne skreslené pri 0db

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup na +4db, 8.9.2023:
+4db, výšky výrazne tlmenejšie, bez porúch a kolísania
ATC:
Bias failed

Technics RS-TR575MII, dvojhlava, vstup na +4db:
+4db idú nabudiť veľmi zľahka, no výšky sú slabé, vyhlodané od dolby C, bez porúch a kolísania

Aiwa CS-W320, rádiokazeťák s magnetom, 21.8.2023:
Pomerne dobrý a celkom aj ostrý zvuk
Mazanie úplné.

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby C NR
Kalibrácia podľa Sony:
H: mimo rozsah / bias na minimum kolíše -2 až -3
L: kolíše -3 až -4 / malý level na maximum +6
Takže toto nejde nastaviť aby boli hodnoty v rovnováhe, výkon pásky je nesmierny v basoch, ale výšky sú stále pod prípustnou hranicou a je to tlmené, ostatne na všetkých deckoch to tak vychádza, kalibrácie buď nespravia, alebo podbiasujú na úkor výkonu.
Takže čo s tým? Zvažujem ešte druhú stranu na Pioneer, prvú nechám prebehnúť na tomto stroji.
No takže najprv zhodnotenie zvuku na tomto stroji, výkonovo ťahá až na +6db s malým skreslením na +8db.
Ostrú nahrávku nechávam na +4db s rezervou špičiek +6db, výkonovo je to veľmi dobré, teda niektoré basové prejavy náročnejšej hudby sa trochu skreslia, ale to sa môže stať aj pri menšom výkone, v celku je to dobré.
Basový prejav stroja je extrémne zmohutnený až to nie je pekné, doslova to kričí.
Výškový prejav je výrazne tlmenejší, niečo tam je, ale nie je to proste dobré pre mňa, stredy sú v poriadku.
Poruchy na začiatku nepočuť, aj keď má páska silné otlaky po svorke I, občas som mal pocit len jemnú neistotu v azimute, v oblasti počas starých testov a na konci strany, kde posledných minút sa zhoršili výšky ešte smerom že sa začali objavovať výraznejšie sykavky, slintavky. Posledné dve minúty strany A pokles výšok na ľavej strane. Väčšie kolísanie sa už nevyskytlo, poruchy tiež nie.
No a obávané škrípanie, tiež nič.
Oter, jemný náznak na okrajoch kladiek, ale aj hláv že niečo prešlo, v celku dobre, očakával som to horšie na tak starú kazetu.

Druhá strana, ostrá nahrávka na Pioneer CT-S550S, BLE XD kalibrácia a dolby C NR.
Vždycky vychádzam z mojich krátkych testov popísaných vyššie, ak nie som na „hlavnom“ decku spokojný so zvukom, rád experimentujem, keďže sa jedná o ľahké nepodstatné nahrávky, nie kritické, tak mi nevadí ak bude druhá strana na inom stroji, alebo kľudnej aj každá skladba :D
Najprv som chcel použiť Technics 979, ktorý niekedy podbiasuje typ ferro na šialené výšky, ale v tomto prípade sa nedala ATC vykonať, nakoľko sú Technics extrémne citlivé na stav a kvalitu pásky. U Pioneeru mám niekedy pocit že nakalibruje aj zavádzaciu pásku :D
Výšková odozva je naozaj po BLE XD mimoriadne dobrá a zvuk je na nerozoznanie od zdroja aj pri zapnutom dolby C.
Výkon držím okolo 0 až +2db, pri niektorých basovejších zvukoch je to také nečisté, ale po chvíľke sa na to dá zvyknúť, hlavne som skúšal budenie pri +2db, 0db aj -2db a ten basový prejav sa nezlepšil ani pri nižšom vybudení, ale ako vravím nie je to extrémne zlé, len jemné a zrejme tento deck viac pri tejto kalibrácii na kazetu neposkytne, no dalo by sa aj experimentovať s inými cudzími kalibráciami v rámci typu I, ale nie je na to čas.
Pre zaujímavosť napíšem aj to čo mám v poznámkach, že predošlá kalibrácia bola na kazetu JVC GI 90 1990 od Čínskeho Forwardu, čo sa na tejto Basf prejavilo +5db špičkami pri vstupe do decku +3db, výškovo ale bola stále viac tlmená, ale s nesmierne mohutnými basmi, takže by som dosiahol šialenú basovú úroveň decku Sony bez výšok, čo nechcem :D
No ale aspoň som videl a počul že je to vysoko nadhodnotené nad zvuk bez kalibrácie.
Po priamej kalibrácii na Basf ešte doplním, že okrem precíznych výšok, je ten bas len mierne zvýraznený, pri priamom prepínaní Tape/Source je tam veľmi mierny rozdiel v mikro náraste basového podania, inak sa zvuk zdá byť totožný, výškam naozaj nechýbajú špičky, všetko tam je ako má byť.
Kolísanie sa nevyskytlo, občas úsek s jemným zhlukom dropov a výškach, čo bude asi vekom pásky, čo sa na Sony nedalo počuť, nie sú výšky, nie sú poruchy :D
Strana dobehla až na koniec bez škrípania, výškový prejav sa držal až do konca, pokles bol možno od polovice strany nepatrný, zase nerozoznateľný bez priameho porovnania, veľká spokojnosť v celku s touto nahrávkou.
Jemný dojem tremola a kolísania rýchlosti posledné tri minúty, ako som už písal vo vlákne stroja Pioneer, že po zohriatí stroja po asi hodine prevádzky je tremolo neznesiteľné, čo som raz riešil na jednom fóre, ale boli tam názory že je to chyba motora, ešte neviem presne ako čo prečo, ale servis vo vzdialenej budúcnosti je možný, nakoľko ma tento deck u niektorých kaziet až podozrivo dobrý zvuk.
Poruchy len jemne po tých pretlakoch na konci strany B.
Oter sa vyskytol, viditeľný len na mazacej hlave celoplošne.

Záverom:
Rozhodne zberateľská kazeta, na nahrávky je to už tak na štvorku, na väčšine deckov má nesmierny basový výkon, ale na výšky si budete musieť podať inzerát... alebo hľadať v kalibráciách vybraných deckov. Stále je tu riziko škrípania, aj keď sa neprejavilo, je treba na to myslieť.
Inak je mechanicky priaznivá s ľahkým chodom.
No rozdiel medzi červenou verziou 1977 a zelenou verziou 1981 je extrémny, na tej zelenej novšej sa kalibrácia výšok dala krásne zvládnuť.
Toto je viacmenej do poličky, aj keď pomerne pekná kazeta.

Dodatky:
Počítadlo decku Sony po prvej strane 45:16
Otlaky a oter som spomínal.
Zdroj Technics SL-PG570A
CD-RA Maxell XLII Music by Ritek Taiwan, 97:15.17
Interné poznámky: CC 980, CD 1003, 1004
Graf na konci z decku Akai DX-57
Prílohy
IMAG0241.JPG
IMAG0241.JPG (95.04 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0242.JPG
IMAG0242.JPG (124.67 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0301.JPG
IMAG0301.JPG (161.21 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0302.JPG
IMAG0302.JPG (92.46 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0303.JPG
IMAG0303.JPG (117.65 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0304.JPG
IMAG0304.JPG (92.55 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0305.JPG
IMAG0305.JPG (77.3 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0306.JPG
IMAG0306.JPG (68.99 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0307.JPG
IMAG0307.JPG (120.3 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0308.JPG
IMAG0308.JPG (76.18 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0309.JPG
IMAG0309.JPG (101.92 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0310.JPG
IMAG0310.JPG (99.97 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0311.JPG
IMAG0311.JPG (116.32 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0312.JPG
IMAG0312.JPG (49.49 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0313.JPG
IMAG0313.JPG (65.16 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0314.JPG
IMAG0314.JPG (39.03 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0315.JPG
IMAG0315.JPG (161.95 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0316.JPG
IMAG0316.JPG (108.79 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0317.JPG
IMAG0317.JPG (76.99 KiB) 1833 zobrazení
IMAG0318.JPG
IMAG0318.JPG (73.52 KiB) 1833 zobrazení
xbasf_Ferrosuperlh9077.png
xbasf_Ferrosuperlh9077s.png
Používateľov profilový obrázok
orhore
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2330
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 21:01

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa orhore »

Já bych řekl, že není ani do poličky. Design ničím nezaujme a pásek je otřesný 🤮. Nedá se to ani pořádně recyklovat. Doporučuji převod na plynné skupenství pomocí vysoké teploty 🔥.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10277
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Dizajn je už vec vkusu, ale niektorý sú z toho hotový :D

Páska na Pioneer vysoko prekonáva novodobé vyrábané kazety :D
Používateľov profilový obrázok
orhore
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2330
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 21:01

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa orhore »

No, každý má nějakou úchylku.... s designem.
V tom Pioneeru se konstruktéři moc nepředvedli, takže to vypadá, že hraje na odpadku dobře. A jeden je zoufale málo.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10277
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Mne celý ten Pioneer príde ako narýchlo zbúchaný v nekvalitnej pobočke, ale s použitím už zavedených technológií a skúseností, len proste na záver éry kaziet, aby sa nepovedalo.

Ale ako som spomínal, tieto nahrávky robím s menej záživnou hudbou, aby som využil aj menej dobré kazety, hlavne pre moje rituálne počúvania, potom či sa ešte niekedy niekde do decku dostane je otázne pri tom množstve :D
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10277
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Tyrolis Cobalt SHX 60min 2004cca a menej, nebudú novšie, vtedy je o nich prvá zmienka na fórach :D
(Potom opravím info na webe, keďže z Dessau tieto kazety asi naozaj nepochádzajú)

Z lacnejších a ľahších kaziet sa tu samozrejme nájde aj veľké množstvo „chromiek“ v tomto prípade pseudochromiek, preto vždy radšej píšem High Bias, alebo FeCo.
Kazeta je veľmi neznáma a na internete je o nej len málo informácii.
Najprv k značke.
Tyrolis píše, že je Made in Austria, ale kazeta ma zjavne dizajn audiokaziet Dessau Germany z 90tych rokov, ale nič nie je tak jednoznačné vždy, už vôbec nie v prípade tohto dizajnu kazety.
Samotná značka Tyrolis je vlastne názov hudobného vydavateľstva v Rakúsku v obci Zirl v Tyrolsku, takže názov je už asi jasný.
Firma sa zrejme rozhodla že okrem CD, originálnych prednahratých MC budú ponúkať aj prázdne audiokazety na predaj.
Na internete som našiel zmienky o tom že v tomto prevedení vyrábali aj Superferro a v staršom prevedení mali niektoré kazety od Švajčiarskeho ICM.
Na oficiálnej webovej stránke síce nenájdete prázdne audiokazety, ale nejaké ľudovky a pod. hudbu v ich ponuke aj na CD, kazetách a dokonca na MD v predaji.
https://www.tyrolis.com/

Model Cobalt SHX hovorí že to nebude chromdioxid, len sa hrdo hlási k typu II.
Na Nemeckom fóre som našiel názor že páska pochádza z Ugandy v Afrike, čo mi zatiaľ príde ako hlúposť, nevieme tam o žiadnej výrobe pásky, asi :D Ale žiadnu zmienku o takej krajine som na obale nenašiel, je tam maximálne nápis Advanced Media Products, čo ma google odkázal na nejakú USA stránku, ale o páskach som sa nič nedozvedel, bolo to príliš všeobecne zamerané.

Balenie:
Zaoblená hrubá krabička, svetlá číra, bez loga, trojzubé stredovky. Obal vykazuje istú krehkosť, tenké steny plastu pripomínajú novodobé predávané audiokazety.
Balenie je len v priesvitnej fólii.
Booklet je krátky typ J a tvorí teda celú grafiku, čo pri pohľade na obal ma ako prvé napadne Amerika. Teda nie som tak znalý, aby som podľa toho obrázku na obale vedel o aké mesto v ktorej krajine sa jedná, ale rozhodne k horskej Rakúskej obci sa to nehodí, ale možno chceli mať na obale nejakú prestíž.
Okrem základných informácií na obale a typických kecov ako Low Noise a pod. tam je uvedené For Professional Audio Applications...no tak o tom ďalej :D
Na spodnom kúsku bookletu, ktorý je otočený na zadnej strane zabalenej kazety dozvieme že kazeta je vyrobená v Rakúsku v obci Zirl, uvidíme logo Tyrolis, aj čiarový kód zodpovedá Rakúskemu výrobku.
Pravda je však taká že ako hudobné vydavateľstvo najskôr v Rakúsku vyrobilo maximálne booklet a kazety plnili z dovážaných cievok od neznámeho výrobcu pásky do kazetových tiel Kolormagnetics China. (Kolor Magnetics (Shenzhen) Co., Ltd., Shenzhen, Guangdong, China)
Mimo iné tieto kazetové tela používal aj Dessau Germany, kde sa kazety tiež len plnili rôznymi páskami.
Vnútorná strana bookletu obsahuje len jednoduchý dizajn s riadkami na popis.
Nálepky sa dodávajú, vyzerajú ako staršie Maxell, ale s logom Tyrolis.

Kazeta:
Telo kazety teda je vyrobené v Činskom Kolormagentics, firme ktorá poskytovala svoje komponenty Dessau Germany a mnohým menším no name výrobcom audiokaziet, kde sa kazety poväčšine len plnili.
Jedná sa o celopriehľadné telo kazety s jemne vystúpeným okrajom, jednoduchým hladkým dizajnom. Je v tmavom dymovom prevedení s čiernymi komponentmi.
Najväčšiu kritiku vkladám do cievok, ktoré sú často horšie ako Emtec, pretože sú duté s malou svorkou I, takže u niektorých kaziet sa môžu deformovať už za nového stavu, ako sa mi stalo u niekoľkých kaziet, tu sa tvária ešte funkčne.
Potlač kazety je veľmi jemná a nevýrazná biela, chýba údaj o strane, ten je len v dizajne odliatku kazety pri ľavej vodiacej kladke.
Zavádzacia páska je matná biela, má celkom hlučný chod, vysoký šum z mechaniky pri prechádzaní hlavami. Zlepka zavádzačky nie je veľmi podarená, myslím že je nepresná a na druhej strane aj mierne prečnieva, vďaka čomu to slušne trhne počas chodu. Je tam aj kúsok lepidla vidieť.

Páska:
Na prvý pohľad sa zdá čierna, na bielom svetle odhalí svoj tmavší hnedý odtieň, priesvitnosť vrstvy je malá, materiál má bočný presvit navinutej cievky s páskou, teda podobne ako novodobé výrobky.
No hnedý odtieň a presvit vrstvy sa samozrejme nezhoduje s tým čo vieme o chromdioxide, ten nepresvitá a nikdy nemá ani náznak hnedej farby vo vrstve.
Posledné roky na weboch, čo ešte ponúkajú audiokazety na mieru a majú k dispozícii aj typ II, myslím že zdroj pásky by mohol byť podobný ako u tejto kazety, vybudenie je menšie, ale ostrosť slušná, no k veľkým modelom typu II sa nemôže radiť.

Kazetu som získal z balíka z Česka 01/2017 ako bonus k nákupu, teda kazety boli predávané na internete najviac v rokoch 2004-2014, ale aj dneska sa pri troche snahe dajú získať.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 22.1.2017:
+2db, bias -8
Jemnejší zvuk, výkon viac než +2db neznesie a bias stredne dole je tak akurát, pravý kanál horší o 2db. Bez porúch a kolísania, inak hrá celkom pekne.

Pioneer CT-S550S, 23.10.2023:
-3db s jemným nádychom skreslenia pri vstupe signálu do decku +4db, výškovo veľmi preostrené
BLE XD:
-3db a stále jemný dojem skreslenia, výšky sú veľmi kvalitné, bez porúch a kolísania, ale zvuk je slabunký, ale na dolby C to kupodivu vynikne aj tak dobre
Nahrávka pri vstupe +1db, ale proste nejde to dobre
Pre tento deck nevhodná kazeta, chcelo by to experimentovať s cudzími kalibráciami, ale v tomto teste bola prvá, takže nemám porovnanie s inou kazetou typu II predtým.

Technics RS-AZ7, 21.8.2023:
0db, špičky +2db, výškovo takmer ako zdroj, ale zvuk je aj tak slabší, aj basy sú menej výrazné, ľavý kanál je horší na výškach, inak bez porúch
Pri vstupe do decku -2db je teda zvuk posilnený, ale bassy sú slabšie, čo je také netypické zároveň.
ATC:
-4db, špičky -2db, výšky sú nádherné, porucha len vzácne, ale basový výkon je stále malý, zvuk je o niečo lepší, ale veľmi malý výkon, takže zase nepoužiteľné

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup +4db, 8.9.2023:
+2db v špičkách, skreslené basy a výšky stredne slabšie, celkovo je zvuk skreslený a nečistý
ATC:
Bias failed

Technics RS-TR575MII, dvojhlava, vstup +4db:
+2db skreslené, výšky veľmi ostré až neprirodzené, bez porúch a kolísania

Aiwa CS-W320, rádiokazeťák s magnetom, 21.8.2023:
Jemnejší a celkom výrazne ostrý zvuk, basy náhodou pekné
Mazanie:
Jemne počuť pôvodnú nahrávku, ale vokály prenikajú ako chrčanie viac agresívne

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby C NR
Kalibrácia podľa Sony:
H: mimo rozsah / bias na minimum +4
L: -5 / malý level na maximum +2
Najprv som sa zľakol, pretože pri prvom spustení nešlo nič na displeji, ani po maximálnom nastavení, ale ja som zabudol vyčistiť hlavy po predošlej Basf :D
Takže v poriadku, nastaviť to šlo úplne presne, Bias asi polovica potenciometra smerom dole a malý level polovica smerom do plusu.
Musím povedať že čistota zvuku je naozaj veľmi dobrá, ale čo sa týka výkonu nie je vhodne veľmi tlačiť na túto kazetu, alebo tento pás.
Pri +2db to malo jemný nádych skreslenia, teda odporúčam a nahrávam na 0db cca s len občasnými špičkami +2db. Výkonový prejav je tlmený, posilnenie basov v rámci Sony elektroniky sa nekoná a basy sú cca totožné so zdrojom, výšky sú však mierne silnejšie, celé to má taký výškovejší a sviežejší nádych než je zdroj. A počas celej dĺžky na oboch stranách sa tá kvalita držala.
Detail je dobrý, dolby C použiteľné, som spokojný, pás vynikne na vysokých frekvenciách, aj na stredoch, čím viac sa to blíži do hĺbky basov, tým horšia je odozva. Na bežnú hudbu dobré, ale na prístrojoch, kde nie je taký basový hrb pri nahrávke to bude znieť o niečo chudobnejšie.
Čo sa týka porúch, trošku na začiatku a na konci sa objavili jemné dropy, alebo zakolísania výšok, ale len na chvíľu, žiadne väčšie katastrofy sa nekonali, okrem zlepky zavádzačky strany B, kde to dva krát trhlo a zvuk silne zakolísal, pre tých čo nenahrávajú až po úplný koniec strany, aby to nemali seknuté, to nebude prekážať.
Oter bol viditeľný, na okrajoch hláv, ale mazačka bola po celej ploche s jemným matným povlakom a to už po prvej strane.
Napriek všetkému ako to vyzerá a hrá, naozaj sa nejedná o chromdioxid, ale o nejaký nie práve podarený ferrokobalt, naozaj neviem kto to vyrába a premýšľam nad tým ak som to porovnával s novými páskami typu II, ktoré sú na skladoch so starých zásob, tak je to tiež mierne odlišné, tie boli tuším ešte horšie.
No a taktiež som si istý že sa ani nejedná o staré zásoby Basf/Emtec, tie boli kvalitnejšie a viac špecifické vzhľadom a farbou. Ani sa nejedná o NAC, ktorý nedávno len predstavil typ II, ale zatiaľ je to prepadák, tieto kazety sú podstatne staršie.

Záverom:
Skoro moderná, ľahká kazeta, mechanizmus je použiteľný, ale na cievky si treba dať pozor. Pás vyžaduje veľmi špecifickú kalibráciu, ideálne ručnú, automatika dosť zlyháva na Technics aj Pioneer, napríklad Pioneer vie pravý chromdioxid väčšinou aj spraviť dobre, ale toto vôbec nie.
Pri nízkej cene odporúčam na vyskúšanie, zvuk pri správnej kalibrácii hodnotím na dvojku, mechaniku kvôli nespoľahlivým cievkam tak na štvorku. Nešikovné zlepenie zavádzacej pásky.
Americký vzhľad obalu, chudobný vzhľad kazety.

Dodatky:
Čas počítadla po prvej strane na decku 31:23
Otlaky pásky len veľmi jemné, na strane B mierne zvlnenie, zvukovo to prešlo dosť dobre.
Oter prítomný, napísal som vyššie.
Zdroj: Technics SL-PG570A
CD-RA Maxell XLII Music Audio by Ritek Taiwan, 97:15.17
Interné poznámky:
CC 993, CD 1004
Prílohy
IMAG0255.JPG
IMAG0255.JPG (122.5 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0256.JPG
IMAG0256.JPG (110.96 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0319.JPG
IMAG0319.JPG (137.92 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0320.JPG
IMAG0320.JPG (134.49 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0321.JPG
IMAG0321.JPG (114.6 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0322.JPG
IMAG0322.JPG (89.27 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0323.JPG
IMAG0323.JPG (90.95 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0324.JPG
IMAG0324.JPG (77.37 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0370.JPG
IMAG0370.JPG (144.22 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0371.JPG
IMAG0371.JPG (120.41 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0372.JPG
IMAG0372.JPG (121.5 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0373.JPG
IMAG0373.JPG (92.07 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0374.JPG
IMAG0374.JPG (92.76 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0375.JPG
IMAG0375.JPG (77.57 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0376.JPG
IMAG0376.JPG (84.2 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0378.JPG
IMAG0378.JPG (95.78 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0379.JPG
IMAG0379.JPG (95.95 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0380.JPG
IMAG0380.JPG (106 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0382.JPG
IMAG0382.JPG (70.92 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0383.JPG
IMAG0383.JPG (46.02 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0384.JPG
IMAG0384.JPG (54.04 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0385.JPG
IMAG0385.JPG (115.38 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0386.JPG
IMAG0386.JPG (80.16 KiB) 1593 zobrazení
IMAG0387.JPG
IMAG0387.JPG (80.65 KiB) 1593 zobrazení
tyrolis_cobaltshx60.png
tyrolis_cobaltshx60s.png
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10277
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

JVC GI 90min ročník 1990cca Made in China by Forward, neznáma páska.

Teraz som sa zase dostal na tenký ľad dosť mizerných a nevhodných kaziet, ale potrebujem sa zbaviť, eh teda nahrať aj takýto materiál a môj výber vždy závisí od toho, čo mám za kompilácie pripravené.
Kazetu s týmto typom pásky som už nahrával pred dvoma rokmi počas môjho nedobrovoľného voľna, jednalo sa o sesterskú Japonskú značku Victor, teda v Európe a USA známu ako Japan Victor Company – JVC.
Victor RZ 60 1992
Victor RZ 60 1996
U týchto kaziet sa dala nahrávka vykonať ako tak dobre, ale vyskytli sa mechanické problémy spojené s rozkladom spojiva pásky a škrípaním.

Model:
GI bol základný ferro model značky JVC pre USA aj EU trh. To by bolo v poriadku, JVC veľa ľudí poznalo aj chválilo ako značku, mala veľa priaznivcov. U audiokaziet bol ale jeden veľký problém, fakt že firma JVC na konci 70tych rokov rozhodla vo veľkom podporovať novo uvedený typ IV pásky Metal, zaviedla vlastnú výrobu len na tento materiál a všetko ostatné v ponuke bolo OEM, teda nakupované od iných spoločností, alebo výrobca na mieru v JVC dizajne.
Ak by sa držali jedného či dvoch výrobcov, tak by to bolo v poriadku, ale JVC patrila k najviac pestrým zberateľským položkám s najrôznejšími výrobcami audiokaziet pod svojimi obalmi.
Ak by som to zhrnul tak okrem vlastnej výroby metaliek a potom Japonských kaziet na mieru od Japonských výrobcov sme tu našili nasledujúce kazety v priebehu rokov:
Denon, Forward China, GoldStar, ICM Switzerland, Saehan, SNC Japan, TDK, Taiyo Yuden (That´s)
Model GI obsahoval na začiatku prevažne kazety Saehan, občas sa tam priplietla nejaká GoldStar a potom čo je dnešný prípad kazety Forward Made in China s neznámou páskou.
JVC hodnotí kazetu ako univerzálnu, na každodenné použitie, hovorené slovo a príležitostné nahrávanie hudby.
Jedine u Čínskej verzie zmenili trochu viac popis :D

Balenie:
Hranatá, hrubá, svetlá krabička bez loga, trojzubé stredovky, jemne vrúbkované boky.
Fólia je povedal by som jedna z tých najlepších čo v JVC mali, ten šikmý výrez s výhľadom na kazetu v rôznych farbách podľa modelu, takto je veľmi dobre viditeľné aká kazeta z OEM verzií je v balení a že ich v tejto rade je neskutočné množstvo....
Naozaj medzi OEMkovanými kazetami pod JVC mi naozaj chýba jedine SKM čo sa celkom divím, ale asi vedeli prečo od nich nebrali.
Tento model v tomto prevedení je situovaný do čierno červenej farby modelu s bielym textom.
Zadná strana je čierna s bielym textom, kde celý popis kazety nadhodnotili akoby to bola superferro na rozdiel od ostatných JVC GI modelov.
Nechýba krajina pôvodu Made in P.R.C.
Booklet je krátky typ J, obe strany s riadkami pre popis, predná strana má vrch v grafike a farbách modelu, vnútorná je čiernobiela, podobne nálepky sú len bielo šedé, ale je trochu lepší výber než u niektorých iných značiek.

Kazeta:
Telo a prevedenie kazety je teda identické s vyššie uvedenými Victor RZ v teste, extra svetlé, číre, celopriehľadné telo kazety s tým vrúbkovaným orámovaním a veľkou stredovou mrežou. Dizajn ktorý takmer výhradne používali len pre JVC a Victor, samozrejme nájdu sa výnimky.
Osadené cievky v tomto tele s veľkými otvormi po obvode sú vlastne v poriadku, pretože medzi otvory dali vystužovacie steny na výšku totožné s výškou celej cievky, takže deformácie sú minimalizované. Svorka typu D je farebne odlíšená podľa dĺžky, kým u Victor C60 boli červené u tejto C90 je to modrá farba. To je jedna z mála vecí čo sa mi tu páči, vlastne kvalitatívne a dizajnové prevedenie celej kazety je v poriadku, ak by tam bola páska s lepšou životnosťou, tak by to bol najlepší Čínsky audiokazetový produkt.
Prítlačný vankúš je široký ako manželská posteľ, zavádzacia páska je matná biela bež značenia. Kazeta neobsahuje sériové číslo, ale niektoré číslo majú, to je také vtipné celkom.
Kazeta so svetlými skrutkami, vodiace kladky majú kovové osky.

Páska:
Musím poopraviť názor u týchto kaziet, že sa zrejme nejedná o GreenCorp, vraj tie by nemuseli vykazovať rozklad spojiva, ale ešte tomu dáme čas.
Tento pás je pomerne temný hnedý, na prvý pohľad sa môže zdať páska čierna, ale skutočne má taký nepríjemný hnedosivý odtieň, priesvitnosť je malá. Myslím si že je tam totožný pás/výrobca ako bol v testovaných kazetách Victor RZ 60, len samozrejme tento je C90.
Pás po prvej strane nahrávky vykazuje oter na hlavách, mierny po okrajoch, ale zatiaľ sa lepenie nevyskytlo.

Kazetu mám z balíka z ČR 01/2017, cena 140KC čo nie je tak strašné.

Subjektívne testy:

Akai DX-57, 22.1.2017:
+4db, bias -12
Som prekvapený, čakal som horší výsledok, aj keď páska nevykazuje extra parametre, len bežná normalka stará 27rokov (v čase testu, dneska to je 33rokov)
Hlboké podbiasovanie, výkon so špičkami +6db, nevykazuje kolísanie, ani poruchy.
Myslím že tieto Forward kazety sú v triede normal od výrobcu myslené vždy ako superferro, ale neviem prečo.

Pioneer CT-S550S, 23.10.2023:
+4db, pri vstupe decku +5db, výškovo mierne slabšie
BLE XD:
+5db v špičkách pri totožnom vstupe cca, jemný dojem basovejšieho prednesu, zvuk je dobrý, nahrať by to tu šlo, poruchy zatiaľ nepočuť.

Technics RS-AZ7, 20.8.2023:
+4db, špičky +6db, mohutné prebasovanie, posilnenie zvuku +2db v porovnaní so zdrojom
Výšky tlmenejšie asi o štvrtinu
ATC:
+2db, viac jemne začína skresľovať, aj keď zľahka skáče na +6db, ale vždy je to jemne nečisté v bassoch
Výškovo ako zdroj, veľmi precízne aj s dolby C NR, takže s kalibráciou celkom použiteľné
Možno je to naozaj superferro trieda nejakej Čínskej pásky
Po teste vykazuje na páske jemný náznak rysky na okraji

Technics RS-TR979, dvojhlava, vstup na +4db, 8.9.2023:
+4db, basy silné, výškovo výrazne tlmenejšie, je tam náznak výšok, bez porúch a kolísania
ATC:
+4db, basy sú trochu viac násilne tlačené na pás, čo je veľmi citeľné, zase výškovo je to excelentné a nádherné, krásne cinká, bez porúch a kolísania

Technics RS-TR575MII, dvojhlava, vstup na +4db:
+4db zľahka bez skreslenia, výškovo stredne dobré aj s dolby C NR, bez porúch a kolísania

Aiwa CS-W320, rádiokazeťák s magnetom, 21.8.2023:
Príjemný zvuk, jemne ostrejší, mierne zvýraznený bass
Mazanie je úplné

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, dolby C NR:
Kalibrácia podľa Sony:
H: mimo rozsah / bias na minimum +1 až +2 dieliky
L: -4 / malý level na maximum +5
Nastaviť to nejde presne, výsledok je takmer totožný s tým čo som tu zistil u Victor RZ 60. Level je vždy silnejší než výšková odozva, u tejto kazety ak je bias kalibrovaný na 0 stupnice displeja, level ukazuje +3
Zvukovo, no tak výkon sa ťahá až na +8db v špičkách, ale je to také divné, nahrávať budem okolo +4db s občasnými špičkami +6db, alebo menej. Je tam nesmierne zvýraznený basový prejav v spojením s týmto deckom a páskou je to takmer dvojnásobné, pri tejto kalibrácii dokonca pri vstupe do decku 0db ide z pásky +4db.
Výšky sú mierne tlmenejšie aj napriek zhodnej kalibrácii, časť výšok je preč a celý zvuk je viac postavený na basoch a stredoch, výšky jemne dole, ale nie tragicky, dolby použiteľné, celá nahrávka sa viac priestorom tlači do ľavej strany.
Niektoré skladby hrajú veľmi pekne a na zvuk sa dá zvyknúť, niektoré majú horšie rozpité sykavky.
Poruchy väčšie asi 10sekúnd na začiatku prvej strany, počas starých testov len v náznakoch občas nejaké dropy, na konci pásky asi 5sekúnd to bolo horšie. Začiatok strany B kupodivu dosť dobrý, žiadne kolísania stopy, ani nič podobné.
Moje najväčšie obavy sa nepotvrdili, asi lepšie skladovanie, alebo pás, proste žiadne škrípanie a obe strany prešli na decku hladko.
No oter na hlavách bol po okrajoch.

Záverom:
Vtedy pomerne lacná, zbierková kazeta po mechanickej stránke je slušná, po zvukovej mohla byť aj lepšia, stále panujú veľké obavy z rozkladu spojiva a som si istý že mnoho kusov bude škrípať a že som v tomto prípade mal len šťastie.
Takže na bežné používanie ju veľmi neodporúčam.
Zvukovo je viac basová, s výškami to je horšie, nutné kalibrovať, ale aj tak sa občas tvári ako superferro, viac nadupaný výkon než je bežné.

Dodatky:
Počítadlo decku po prvej strane 46:22
Oter prítomný na okrajoch hláv, aj kladky, ale len po prvej strane, po druhej už bez
Otlaky pásky na konci A/začiatku B boli stredné až väčšie, zvlnenie pásu mierne, napriek tomu zahrala slušne
Zdroj: Technics SL-PG570A
CD-RA Maxell XLII Music by Ritek Taiwan, 97:15.17
Interné poznámky: CC 984, CD 1004, 1005, 1006

PS:
dva roky sľubované sa veľmi pomaly chystá, test cez 30kusov ferro SKC kaziet rôznych kvalít a značiek, podrobnosti niekedy nabudúce :D
Prílohy
IMAG0245.JPG
IMAG0245.JPG (94.91 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0246.JPG
IMAG0246.JPG (119.15 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0408.JPG
IMAG0408.JPG (132.01 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0409.JPG
IMAG0409.JPG (90.05 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0410.JPG
IMAG0410.JPG (140.83 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0411.JPG
IMAG0411.JPG (109.22 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0412.JPG
IMAG0412.JPG (114.53 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0413.JPG
IMAG0413.JPG (89.43 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0414.JPG
IMAG0414.JPG (70.59 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0415.JPG
IMAG0415.JPG (66.58 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0416.JPG
IMAG0416.JPG (109.41 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0417.JPG
IMAG0417.JPG (89.25 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0418.JPG
IMAG0418.JPG (93.33 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0419.JPG
IMAG0419.JPG (77.23 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0420.JPG
IMAG0420.JPG (83 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0421.JPG
IMAG0421.JPG (58.45 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0422.JPG
IMAG0422.JPG (73.24 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0423.JPG
IMAG0423.JPG (49.87 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0424.JPG
IMAG0424.JPG (122.39 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0425.JPG
IMAG0425.JPG (109.8 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0426.JPG
IMAG0426.JPG (81.24 KiB) 1470 zobrazení
IMAG0427.JPG
IMAG0427.JPG (74.55 KiB) 1470 zobrazení
jvc_gi9090forward.png
jvc_gi9090forwards.png
Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"