Jedenáste tohoročné počúvanie na rituálnej mechanike, teraz prevažujú kazety Sony, ale výber značiek je pestrejší, hlavne je tu niekoľko zaujímavostí, takže začneme tým najsilnejším:
1. kategória novo nahratých kaziet, z letnej várky 2021
Sony Metal Master 90min rok 1990 Made in Japan
Samozrejme, niekto si možno spomína, že som túto kazetu nahrával v rámci postupného záveru mojich každodenných nahrávaní a testovaní kaziet počas maródky v roku 2021, tak musel na ňu logicky prísť rad aj tu v tomto počúvaní.
Neočakával som nejaký optický zážitok, kvôli úzkemu okienku, ale zvukový som čakal trošku viac, ale pekne zaradom.
Vzhľad s týmto úzkym oknom by bol za bežných okolností na mechanike bez prídavných LED úplne nepoužiteľný, ale svetlá biela kazeta mala vysoký jas a odlesk okolitého aj drobného svetla, celé to pôsobilo jasne a nie tak temne, aj keď na sledovanie toho nebolo veľa. Podobne ako Denon MG-X pred rokmi, šlo viac o zvuk než o sledovanie, ale za ideálnych podmienok by sa to malo vzájomne dopĺňať, rovnako ako v slušnom decku alebo walkmane, keď chce človek od toho viac než len zvukový zážitok a nemá to vyslovene len na podmaz k nejakej inej činnosti.
Zvukovo ako som očakával nejaké problémy, aj popisoval počas nahrávky, niečo málo sa tu vyskytlo, v prvých niekoľkých minútach boli hlavne problémy s ľavým kanálom ktorý mal poklesy a dropy ako pokrčená páska, čo sa opakovalo, hlavne na miestach s premazmi po testoch, inak bol zvuk pomerne agresívny, hlavne vokály veľmi kričali, za to výšky boli presné a žiadne rozpitie sa nekonalo, keď bola sykavka akokoľvek silná počas skladby, tak bola presná, ostrá a neskreslená, čistá ako ranná rosa na tráve.
Inak asi nemám výhrady k tejto kazete v použití na mechanike, ale oproti Metal-XR minule, táto tak nevrieskala, bola príjemnejšia a prívetivejšia k ušiam aj celkový dojem bol veľmi dobrý, nie tak agresívny, čo bude mať dočinenia aj s tým že som ju tak nebudil ako niektoré predtým, pretože po rokoch už nemala tak silné možnosti ako za nového stavu.
- IMAG0909.JPG (80.59 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0911.JPG (46.76 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0914.JPG (50.24 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0915.JPG (55.18 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0923.JPG (48.54 KiB) 2909 zobrazení
*
2. kategória použitých kaziet, kazeta z tašky na vyhodenie, 9/89.
Basf The Colours of Sound 90min rok 1990 Made by ICM Switzerland?
Jedná sa o konkrétny kus na odkaze.
No a čo je to vlastne za model? Nikdy som to asi veľmi nerozoberal na fóre, ale okolo roku 1990 boli okrem klasických ferro kaziet FEI a FMI, či FSI k dispozícii aj dve ferro kazety zvané The Colours of Sound a Soundtrack. Obe kazety sa dali kúpiť od Singapurského General Magnetics, ale občas aj od Švajčiarskeho ICM, o pôvode pásky sa takmer nič nevie poriadne.
Vzadu je síce na fólii slušná tabuľka parametrov, ale ako som porovnal tak je zabalená TheColoursofSound s identickými technickými parametrami, ako Soundtrack, ktorá je od Singapurskej spoločnosti a keď si tie kazety porovnám medzi sebou, v každej je veľmi odlišný pás, takže toto je podvod na zákazníka a v roku 1990, kedy sa ešte nemôžeme vyhovárať na Emtec.
Technicky sa jedná o jednoduché priehľadné telo typu ICM s ich šikmými mriežkovanými cievkami, ktoré sa ľahko mýlia za Raks.
Pás je síce svetlo hnedý, ale navinutá cievka má bočný presvit, čomu by som sa chcel niekedy venovať v extra vlákne, ale bežne to pásky nemajú, len niektoré nové, zrejme aj nejaké staré a Maxell XL-S s dvojitým nosným filmom, čo je dobrý poznávací znak. Skúšal som zo desať rôznych Basf kaziet starých aj nových a žiadna z nich nemá priesvitnú pásku z hrany na navinutej cievke.
Okrem toho kazeta má klasické Basfácke sériové číslo, ktoré hovorí že bola vyrobená v dni 086 v roku 1990 vo Francúzskej pobočke, kde bola vyrobená väčšina Basf audiokaziet v 90tych rokoch a potom aj pod značkou Emtec.
Takže mohli nakúpiť komponenty, alebo prázdne kazety od ICM zo Švajčiarska a zložiť to, alebo len plniť práve tam, (keď mohli Basf kazety plniť vo fabrike Orwa v Dessau, tak prečo nie že?) Ale pás mi je zatiaľ záhadou, určite základný, ale od koho?
Stav a obsah:
Mierne ošúchaná, opticky v slušnom stave, napriek tomu že pochádza defakto z odpadu, bez krabičky a bookletu.
Použité dve samolepky kde je jasne perom uvedené Tina Turner/Beverly Hills Cop, až na to že jeden titul na strane A, druhý na strane B, ale na nálepkách to bolo uvedené spolu na oboch stranách.
Pás mierne opotrebovaný, ale pri kontrolnom hraní na Akai vykazoval klasické škrípanie starých Basf, ale na tak nových Basf pásoch som sa s tým stretol prvýkrát, ak to bol Basf, zase tie špekulácie, ale u starých Philips a Agfa som sa zatiaľ so škrípaním a lepením nestretol.
Škrípanie sa objavilo niekoľko minút pred koncom strany A, ale strana B prešla v poriadku, pri hraní na mechanike prešli obe strany hladko bez jediného náznaku problému.
Cievky kazety sú naozaj spoľahlivé a presné bez deformácii.
Pri prvom hraní na Akai nechal pás veľa hnedého a bieleho bordelu na hlavách aj kladke, ale pri hraní na mechanike už len jemný náznak.
Kvalita pôvodnej nahrávky do -4db, málo výšok a slabá dynamika, magnetické poškodenie ako takmer u väčšiny týchto kaziet s jemným, niekde až s veľkým kolísaním úrovne celého signálu a magnetické ozveny a šumy.
Donahrávanie strany B, 8min na Sony TC-KE600S, dolby C NR, kalibrácia:
H: mimo rozsah / Bias na minimum -1 až +2 veľké kolísanie hodnôt
L: -3 až -4 / malý Level na max +3 až +5 veľké kolísanie hodnôt
Vzhľadom ku kolísaniu, som to nastavil veľmi od oka a pri testovacej nahrávke mi to hralo slušne basovo a ťahalo s miernym skreslením až na +8db, takže som nahrávku nechal na rozsah +2 až +4db.
Kolísanie sa prejavovalo v pravom kanáli výnimočne, kde pás bol viac opotrebovaný, alebo nedoliehal správne, ale nie v celom úseku, striedalo sa to, preto aj tie divoké hodnoty kolísania v kalibrácii. Zvuk bol v rámci možností dobrý, výšky boli len nepatrne slabšie, trochu občas dropy, ale inak veľmi dravý a dynamický zvuk, pás poskytol asi trochu viac výkonu než nedávno Basf FEI 60 2000, ktorú som donahrával, ale stabilita a presnosť výšok bola o niečo horšia, hlavne to kolísanie, inak fajn.
Na mechanike to zase zahralo pekne, pretože oproti pôvodnej nahrávke to je samozrejme niekde inde.
Presvetlenie je dosť dobré, pripomína to naozaj nejaké tie Raks kazety.
- IMAG0924.JPG (106.46 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0926.JPG (98.5 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0927.JPG (100.37 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0928.JPG (86.24 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0930.JPG (49.17 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0931.JPG (98.26 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0932.JPG (120.46 KiB) 2909 zobrazení
*
3. kategória druhého počúvania cez Kossy Porty, posledná ôsma TDK z ôsmich nahratá na Technics 575
TDK SA-XS 90min rok 1998 Made in Luxemburg
Na odkaze ilustračne, je už nový kus kazety, ale aj táto bola vyrobená v roku 1998 presne a
predstavil som ju aj v obaloch kaziet, kde má trošku komplikovanejšiu históriu a nebola určená len pre Technics 575.
Trošku to zhrniem, táto kazeta naozaj patrila do kategórie keď som na konci 90tych rokov nahrával prevažne na veži Sony o ktorej som často písal v zmienenom vlákne, takže aj tu bola prvá štvrtina kazety nahratá na nej asi v 12/1998, zvuk bol veľmi precízny, dynamický a detailný, a potom sa jej dostalo až na Technicse RS-TR575MII, dolby C NR, ATC, budenie okolo 0db podľa knižky, zdroje štandardne už boli CD cez výstup rádiokazeťáka Panasonic RX-D12, ten potom ale štrajkoval a šiel na čistenie do servisu, tak som mal chvíľu požičaný nejaký no name Discman, ktorý horko ťažko načítal CD-R, ale vždy sa podarilo a prevádzka a zvuk bol podstatne lepší než z toho Panasonicu. A taktiež sa dostalo na nejaké VHS Hifi nahrávky tejto kazety cez vtedy nový Panasonic NV-FJ632S.
Aj keď nahrávať skladby z Tv staníc stereo mi prišlo nie vždy vhodné, niekedy tam bola fakt mizerná kvalita, že výšky boli slabé, alebo dynamika udupaná, že to nestálo za to a občas aj ľutujem že som použil tieto kazety na tento účel, ak bol nejaký film na origo VHS a na konci zaujímavá skladba, počas titulkov a pod. tak tam už bola častokrát podstatne vyššia kvalita záznamu a využitia VHS Hifi.
Takže na Technicse bola kazeta donahrávaná v období 12/2002, 01, 03, 04, 06/2003.
Zvukovo na mechanike:
Nahrávky z veže Sony boli dynamické a živé aj po rokoch, aj keď oproti Technicsu tam isté obmedzenie na vysoké frekvencie bolo, ale bez priameho porovnania mi to prišlo aj tak slušné, nahrávky z Technicsu zase dosť ostré a kvalitné, ale ak to porovnám priamo so SA-X minule, tak je to asi o trochu horšie v zmysle že precíznosť nebola až tak dodržaná ako na SA-X aj sa občas našlo viac dropov a zakolísaní stopy, nie kriticky, ale ten rozdiel tam bol, takže zase platí SA-XS citlivá na správnu kalibráciu pre dobrý zvuk no a na životnosť a opotrebovanie mi prišla citlivejšia o dosť viac než kazeta SA-X, na druhú stranu počúval som teraz po jednom kuse z týchto kaziet a nie je to dostatočné na nejaké objektívne závery, je to skôr zaujímavosť. Mechanicky zase dobrá ako u SA-X, tu sa páska správala mierne nekľudnejšie pri pohybe než v SA-X, ale zase som nepostrehol žiadne pozdĺžne ryhy.
Presvetlenie je dosť temné až slabé, už na SA-X to bolo také zakryté, ale tam vynikli biele cievky, tu s prídavnými LED pri niektorých farbách vyniknú červené cievky kazety, inak je to veľmi temné a sledovanie pásu je dosť skromné, kazeta má žlté okienko ako SF celé telá kaziet, materiál odolný voči vysokým teplotám a kazeta je tak odporúčaná aj na náročné použitie car a outdoor (marketingové keci)
- IMAG0934.JPG (75.13 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0936.JPG (95.35 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0937.JPG (22.63 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0939.JPG (176.29 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0940.JPG (107.08 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0941.JPG (100.16 KiB) 2909 zobrazení
*
4. kategória novo nahratých kaziet, z letnej várky 2021
Sony Hip Pop 90min Blue rok 1988 Made in Japan
Samozrejme tu sa jednalo o použitú kazetu z jedného nákupu na aukru za korunu, mám krabičku Sony, ale nemám booklet a všetky kazety z tej aukcie mali vylomené okienka, bez bookletov a kompletne zmazané, takže som teda nemohol zachovať pôvodný obsah a nahral som ju ako novú, resp. zaradil do nahrávania, pre jej celkom exotický farebný vzhľad, exotický model, aj keď sa technicky jedná o HF kazetu z roku 1988.
Nádherne presvetlená pre svoju svetlo číru farbu kazety, tmavšie cievky a kladky, ktorých farba vynikla len v odleskoch niektorých farieb RGB ledky a veľmi lesklý štítok z toho robili strednú exotiku pri hraní na mechanike. Stav pásu veľmi obstojný a oter žiadny.
Zdá sa že môj kus bol vyrobený v 1987, teda model bol asi skôr než je tá všeobecná informácia, ale nevadí.
Zvukovo mi na mechanike prišla veľmi príjemná a povedal by som že lepšia než novonahratá Sony HF čo bola práve rozbalená, tieto použité majú zachovanú takú iskru svojej doby, ktorá zostarla výrazne slabšie než v zabalených kazetách. Aj keď som tam mal možno nejaké výhrady ku kvalite nahrávky, tak to bolo schopné a zvuk som si užil, rovnako tak sledovanie kazety, asi nie je k tomu čo viac dodať.
- IMAG0946.JPG (108.31 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0949.JPG (83.05 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0950.JPG (117.91 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0951.JPG (78.12 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0952.JPG (82.18 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0953.JPG (78.27 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0954.JPG (75.73 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0957.JPG (101.98 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0959.JPG (119.28 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0961.JPG (87.07 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0962.JPG (81.4 KiB) 2909 zobrazení
*
5. kategória použitých kaziet, kazeta z tašky na vyhodenie, 10/89.
Maxell LN 60min ročník 1982 Made in Japan
Na odkaze je zase len ilustračne, nový kus kazety, ale moja podľa sériového čísla bola vyrobená 17.11.1987, čo je pomerne neskoro, ale na rok 1977 je to skoro, pretože LN v tej dobe ešte o takom dizajne nepočuli, aj cievky sú tie pomerne moderné, takže sa musela vyrábať súbežne spolu s UR, možno pre konkrétne trhy, alebo to mali v tej dobe ako rozpočtový model v základnej kvalite, popri UR kazete.
Kazeta z tašky na vyhodenie, štandardne bez krabičky a bookletu, na štítku je uvedený čiernym perom Dire Straits Telegrarh Road (beriem to doslovne autenticky ako to tam dotyčný napísal) a na strane B taktiež tento interpret ale iný album Love Over Gold. Pravdepodobne sa jedná o single.
Nahrávka sa tam nachádza ale podľa Akai je to len -8db, zvuk je slabý s magnetickými poruchami, ozvenami a kolísaním stopy, lenže výškovo je nejak pomerne svieža, asi sa jednalo o nejaký kvalitnejší záznam pôvodne.
Stav kazety je viac než dobrý, slušný, ani oter veľmi nebol.
Je tu ale jedna záhada, kazeta je označená C60, aj zavádzacia páska je červenou farbou ako je typické pre modernejšie Maxell.
Reálne deck napočítal 24min na displeji, takže ak som to stopoval podľa hodiniek, presný čas na stranu mi vyšiel na 21min a 45sek. To nezodpovedá ani C46 páske, nevšimol som si zlepku, aj zavádzačky na oboch koncoch sú vierohodné, takže neviem ako to kto dokázal.
Navinutá páska na cievke má tiež jemný bočný presvit, čo musím potom porovnávať s inými starými Maxellmi.
- IMAG0964.JPG (68.32 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0965.JPG (95.69 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0966.JPG (140.72 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0967.JPG (127.74 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0968.JPG (145.21 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0969.JPG (27.44 KiB) 2909 zobrazení
- IMAG0970.JPG (30.52 KiB) 2909 zobrazení
*
Jedenáste počúvanie v roku 2023:
1. Sony Metal Master 90 1990, mám originálne CD Sandry a Modernov, to sa práve teraz hodilo, ani nemôžem hodnotiť inak
2. TDK SA-XS 90 1998, spomienky, a obstojná kvalita, trochu neprívetivý ale exotický dizajn v mechanike
3. Sony Hip Pop 90 1988, krásny dizajn, dosť schopný zvuk, som váhal medzi tou SA-XS a Hip Pop
4. Basf TheColoursofSound 90 ICM 1990, dobré presvetlenie, kvalita pre ten donahrávaný úsek, ale asi by to aj tak lepšie ani horšie nebolo
5. Maxell LN akože C60 akože rok 1982, zvuk výškovo slušný, aj výber hudby dobrý, ale proste kvalita zničená časom a zlým skladovaním, presvetlenie len pre prídavné LED, inak bieda, čo je pochopiteľné
Pre mňa zaujímavý týždeň, teraz ďalšie počúvanie vyjde cca o dva týždne. Po mojich ôsmich TDK nahratých na Technics 575 budú teraz nejaké tetine staré TDK, sestrine a tak rôzne sa budeme ešte točiť okolo TDK, z tašky na vyhodenie to budú teraz prevažne Maxelly a z nových kusov podľa poradia ako som nahrával v roku 2021 na konci mojej akože dovolenky. Novo nahratých kaziet stále ubúda, tá várka vydržala takmer dva roky, ale už sa bez srandy budem musieť naozaj pustiť do riešenia a testovania ďalších kusov kaziet čim skôr.
SilverFox:
díky za reakciu, jasné že tie cievky pôsobia úplne úžasne v každom decku jedinečne, o to viac ak je to nejak extra osvetlené, tie MA-XG boli samozrejme epické, ale neviem či som v tej dobe mal všetky ledky keď som ju hral, za niekoľko rokov sa aj táto dostane do druhého počúvania, možno, ak sa dožijeme, alebo bude to technicky možné, že sa mechanika nerozpadne
a kľudne môžeš rozpisovať názor ku každej z piatich kaziet čo hrali v danom týždni
škoda dneska tých autorských práv, by som mohol rozpisovať detailne čo kde je nahraté, takto je to len príležitostne kvôli štítkom, alebo cudzím kazetám